Pohdin tässä että minkälaisia kilometrejä voi odottaa Priuksen akun hyvin hoidettuna kestävän? Ja paljonko uusi maksaa?
Yritän vaan laskea että kauanko pitää ajaa hybridillä että ehtii tienata akun hinnan. Laskelmien mukaan se olisi noin parisataatuhatta kilometriä?
Priuksen akku
27
9373
Vastaukset
akkutakuu 350 000km. kestää se akku miljoonankin kuten takseissa on kestänyt, eli ei tarvitse vaihtaa koskaan.
- Oosch
Valloissa kestoikä on vaihdellut 150k-1M välillä. Koko akkua ei tarvitse kuitenkaan vaihtaa, ellei välttämättä halua asioida marmorilla. Voi vaihdattaa vialliset kennot.
- kysynpä.vaan
Oosch kirjoitti:
Valloissa kestoikä on vaihdellut 150k-1M välillä. Koko akkua ei tarvitse kuitenkaan vaihtaa, ellei välttämättä halua asioida marmorilla. Voi vaihdattaa vialliset kennot.
Mistähän sinä tiedät ne vialliset kennot ilman marmorilla käyntiä?
- Oosch
Vink: akkuliike. Googlaa esim pistokehybridi. Ajoakku koostuu kennoista ja marmorilla vaihdetaan koko paketti. Akkuliikkeessä mitataan kennojännitteet ja uusistaan rikkoutuneet. Tasapainoitetaan ja hyvää matkaa. Youtubessakin on kuvattu kennojen vaihto.
- kai.ne.kestää
Nettiautossa on paljon melko vähänajettuja vanhoja Priuksia, joten akun kestoista ei niistäkään vielä tiedä. Yhteen 488 tkm ajettuun on uusittu akku.
- NimellinenTakuu
Tosin akut menettävät tehoaan jo muutamassa vuodessa ja vasta kun niiden teho on laskenut alle 45 prosentin niin sen jälkeen voi tulla takuu vastaan.
- Anonyymi
7 vuotta / 100 tkm ja plugin akusta häipynyt 25%
- Missämiljoonaprius
Eli kulutus lisääntyy vääjäämättä kun akku vanhenee. Moottori käy useammin ja etenkin talvella.
En suosittele että peukaloitte akun keinoja itse.
Onko noita miljoonan jaettuja priuksia paljonkin myynnissä? Alkuperäisellä akulla :D - OikeaaTietoa
Trollin aloittama ketju, jossa hän haluaa pilkata Toyotaa. Tässä on oikeaa tietoa paitsi että nykyisin akku turva on 10 vuotta ja 350.000 km. Akut kestävät auton iän:
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/hybridiautojen-akut- Kiitoslinkistä
Hölmöä ja pelokasta nähdä kaikkialla trolleja. Tyypillistä Hän on hommaa. Sen sijaan linkkisi oli asiallinen ja informatiivinen: akku kestää siis oletettavasti pitempään kuin auto.
- Toisinajelija
Kiitoslinkistä kirjoitti:
Hölmöä ja pelokasta nähdä kaikkialla trolleja. Tyypillistä Hän on hommaa. Sen sijaan linkkisi oli asiallinen ja informatiivinen: akku kestää siis oletettavasti pitempään kuin auto.
NiMH-akusto mallia Toyota Prius: 53 kg, energiakapasiteetti 1,7745 kWh (273 V × 6,5 Ah = 1,7745 kWh). Akusto painaa siis 29,9 kg yhtä kilowattituntia kohden, 29,9 kg/kWh.
Li-Ion-akusto mallia Tesla S: 540 kg, energiakapasiteetti 85 kWh. Tekee 6,35 kg/kWh.
(Teslaan on saatavissa 70, 85, 90 ja 100 kWh:n akkupaketteja)
Ei tarvitse olla kummoisetkaan tiedot tekniikasta tajutakseen, ettei Teslan suorituskykyä ja toimintasädettä olisi millään kyetty toteuttamaan NiMH-akkutekniikalla. Kapasiteetiltaan riittävästä akustosta olisi tullut aivan liian kookas ja painava: auton omapaino olisi reilun kahden tonnin sijasta jo lähempänä viittä tonnia...
Toyotan NiMH-akkutekniikan puolesta puhuu lähinnä halpuus. Kalliimpi ja vaativampi Li-ion-tekniikka on autokäytössä(kin) useimpien muiden ominaisuuksien osalta ylivoimaista siihen verrattuna.
Tällä en tahdo suinkaan sanoa, ettei NiMH-akkutekniikkakin riitä polttomoottorista varsinaisen käyttövoimansa ammentavaan hybridiajoneuvoon. Suorituskykyiseen ja pitkälle pötkivään täyssähköautoon vain on pakko valita eri eväät.
Teslakin muuten antaa Li-ion-akustolleen 8 vuoden takuun.
En puhu edellä olevassa Teslan puolesta enkä Toyotaa vastaan. Ajan itse 1,5-tonnisella automaattivaihteisella farkunrohjakkeella, jota vie pelkkä 115 kilowatin tehoinen bensaturbomoottori. - Oosch
Minäkin suhtaudun NiMH-akkuihin SER-romuna. Perusteluna se että omissa halvan pään porakoneissa NiMH-akut kuolivat vuodessa tai kahdessa. Li-ion kalustoon siirtymisen jälkeen akut ovat pelanneet kolme vuotta ilman että olisin havainnut kapasiteetin hiipumista. NiMH-kennoilla 5-6-7 Ah akut kannettaviin sähkötyökaluihin olisivat olleet mahdottomia. Li-ion-tekniikalla ovat kaupoissa. Hyundai Ioniqissa on Li-ion akut. Toisaalta Hyundain kaksoiskytkinvaihteiston toiminta epäilyttää Suomen ilmastossa.
- Anonyymi
Toisinajelija kirjoitti:
NiMH-akusto mallia Toyota Prius: 53 kg, energiakapasiteetti 1,7745 kWh (273 V × 6,5 Ah = 1,7745 kWh). Akusto painaa siis 29,9 kg yhtä kilowattituntia kohden, 29,9 kg/kWh.
Li-Ion-akusto mallia Tesla S: 540 kg, energiakapasiteetti 85 kWh. Tekee 6,35 kg/kWh.
(Teslaan on saatavissa 70, 85, 90 ja 100 kWh:n akkupaketteja)
Ei tarvitse olla kummoisetkaan tiedot tekniikasta tajutakseen, ettei Teslan suorituskykyä ja toimintasädettä olisi millään kyetty toteuttamaan NiMH-akkutekniikalla. Kapasiteetiltaan riittävästä akustosta olisi tullut aivan liian kookas ja painava: auton omapaino olisi reilun kahden tonnin sijasta jo lähempänä viittä tonnia...
Toyotan NiMH-akkutekniikan puolesta puhuu lähinnä halpuus. Kalliimpi ja vaativampi Li-ion-tekniikka on autokäytössä(kin) useimpien muiden ominaisuuksien osalta ylivoimaista siihen verrattuna.
Tällä en tahdo suinkaan sanoa, ettei NiMH-akkutekniikkakin riitä polttomoottorista varsinaisen käyttövoimansa ammentavaan hybridiajoneuvoon. Suorituskykyiseen ja pitkälle pötkivään täyssähköautoon vain on pakko valita eri eväät.
Teslakin muuten antaa Li-ion-akustolleen 8 vuoden takuun.
En puhu edellä olevassa Teslan puolesta enkä Toyotaa vastaan. Ajan itse 1,5-tonnisella automaattivaihteisella farkunrohjakkeella, jota vie pelkkä 115 kilowatin tehoinen bensaturbomoottori.Tiedoksi että Toyotalla on käytössä hybridi autoissa sekä NiMH että LioN akkuja. Riippuen siitä mikä malli on kyseessä ja mihin maanosaan autoja viedään.
- Kahdensadantuhattamenee
Ei taida Tojolla mennä miljoonaa. Siinä kohtaa olisi neljäs kori ja akku ja ainakin neljäs moottori menossa.
- Mittarissa_26600_km
Onko tuo automaailman versio kuuluisasta Ovaskaisen ikivanhasta kirveestä? Siitä, johon oli vaihdettu neljästi varsi ja kerran terä...
- Anonyymi
Helposti menee miljoona. Kaks kertaa vaihdettu akut ja kerran kori.
- Vaivielämiljoona
Katsoin huvikseni Nettiautosta niin eniten ajetujaetulla oli mittarissa alle puoli miljoonaa. Akku vaihdettu toki.
- Outoaetteilöydy
Autotallissa oli kaikki alle 400 tuhatta jaettuja. Miljoona-hybridit lienevät Afrikassa tai pohjois-Karjalassa?
- Alle400
Koeta parantua pahoinvoinnistasi. Tämä on tilanne isoimmilla autopalstoilla: vain yksi yli 400t km ja siinäkin alku vaihdettu. Tee itse johtopäätökset. Yksittäistapauksia kyllä löytyy niitä lienee turha ruveta yleistämään.
- Mielenrauhaa.kaikille
Se 350 tkm akkutakuu on enimmillään 23 merkkihuollossa käynnin päässä.
- Selvitävaan
No mistäs se paljastuu ja kenelle ja mitä sitten tapahtuu?
Mikset vaikka laita omia yhteystietojasi niin mennään vaikka ajamaan kilpaa. Lupaan ja vannon että olet minun puoleltani ihan turvassa.
- NHW2
370 000 ja ei oo vielä akku hajonnut tai merkkejä siitä... 12v akku jännite on laskenut 10,1v mutta käynnistyy silti :D
- Anonyymi
Itävallassa on Wien Taxi konsernilla käytössä Toyota Priuksia takseina. Niillä ensimmäisillä on ajettu jo yli 1,3 milj. kilometriä. Kokeilevat pääseekö niillä yli kaksi miljoonaa kilometriä. Yritys oli ensimmäisiä joka otti ammattikäyttöön Toyotan hybridi autoja euroopassa. Hyvin ovat palvelleet vaikka ensimmäisissä on vain 1,5L polttomoottori. Toyota akku paketti ei ole kallis niin kuin moni luulee. Jos jokin asia mietityttää Toyotan hybridiautoissa niin kannattaa olla yhteydessä heihin koska tietävät kokemusperäisesti huomattavasti enemmän Toyotan hybridi autoista kun me täällä Suomessa.
- Anonyymi
Yhden asian unohdatte puhuttaessa akkujen kestosta. Se mitä jalometalleja akku sisältää on hyvin vähän merkitystä akun käyttöikään. Kaikkein tärkein asia akun kestoon vaikuttaa se miten sitä ladataan ja päästetään purkautumaan. Akkua ei saisi koskaan päästään täysin tyhjäksi eikä vastaavasti saisi koskaan ladata täysin täyteen. Ymmärtääkseni Toyota on ratkaissut ongelman niin että autossa on ajoakun varaustilan säätö laite joka säätelee akun varaustilaa 20 -80% välillä joka on optimaalinen akun käyttöiän kannalta. Sen takia antavat akkutakuun uusille hybridi autoilla 10v/350.000 km.
- Anonyymi
470 000 km kohdalla meni Toyota Prius (vuosimallia 2006) moottori vaihtoon. Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa akustohäiriö: yhdessä kennossa häiriö ilmoituksia aiheuttama toiminta alenema poikkeama muihin kennoihin nähden ilmeni vasta 540 000km kohdalla kovien pakkasten aikana tänä talvena 2021. Huomiona vielä että auto ulkosäilytyksessä eli aina kylmäkäynnistykset eikä moottorin lohkolämmitystä ole. Ei ruosteongelmia.
- Anonyymi
Mistä kohtaa petti moottori?
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2476234Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k314606Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,272613Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E3152331Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast501525Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.1821513Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611369Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1331287- 361106
- 1821062