Uskovaisten kanssa on turha keskustella

Ennen kuin purkaudun: Olen siis fyysikko, mielestäni uskonnot ovat enemmän tai vähemmän mielen sairaita oireita. Ja kun näitä ei hoideta, elää Jeesus vieläkin. Se elää viruksena sukupolvien yli.

Kiinnostaako aihe?

13

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rollofilo

      Älä väitä kun et totuutta näe.

      Pohdiskelen ihmisen ja esimerkiksi kasvin samankaltaisuutta(ykseys) ja mietin että miten olisi mahdollista avittaa henkilöstöä tai ketä tahansa itsensä kanssa hukassa olevaa henkilöä tämän ymmärryksen avulla joka on omiaan muuttamaan työpaikkojen kulttuuria sekä henkilön arvomaailmaa isosti:

      Molemmat lähtee siemenestä ja viettää ensin aikaa pimeydessä, kasvi mullan alla ihminen kohdussa. Molemmat pihalle valoon päästyään alkaa kasvattamaan varttaan.

      Varren sisällä ja tässä kasvamisen matkassa on alusta asti mukana palanen potentiaalia josta oikeissa olosuhteissa voi puhjeta kukka.

      Ihmisen sisällä siis kulkee mukana yksilöllinen "naamioista" riisuttu persoonallisuus pieni "lapsi" joka yleisesti pilaantuu tai joutuu tietynlaisen kuplan sisään,  illuusioiden valtaan jotka muodostaa maailma jossa elämme. Kutsuttakoon niitä tässä yhteydessä "mielen saasteiksi"

      Näistä saasteista hankalin murtaa on auktoriteetti usko eli kasvatuksemme aikaansaama vastuun ulkoistaminen itsensä ulkopuolelle.

      Räikein esimerkki tästä on henkilö joka seisoo punaisissa valoissa vaikka on täysin yksin ja voisi siis ylittää tien itsenäisesti.

      Vähemmän ymmärretty tapaus ja asian tärkeä pointti  on siis henkilö joka työelämässä ei suostu autonomiaan eikä itsejohtamista tapahdu vaikka siihen kulttuuri työpaikalla kannustaisi. Hän ei illuusioltaan näe että elämässä pelataan roolipeliä jossa parhaat statistiikat hahmolleen kehittänyt pelaaja pärjää muita paremmin.

      Lapsen varttuessa varhaisaikuisuuteen ensin kotonaan ja sitten erilaisissa instituutioissa kuten päiväkoti, koulu, armeija, sekä viimeisenä työpaikka.

      Kaikkia näitä johtaa auktoriteetti ja opimme että joku muu tietää paremmin mikä itselle on parasta eikä koeta tarvetta muuttua ja kasvaa joka lopulta johtaisi itsen oivaltamiseen, kukinnon puhkeamiseen, siis sen syvälliseen oivaltamiseen että me ja vain me itse olemme vastuussa itsestämme ja kasvatuksestamme henkisesti voimakkaaksi ja sen myötä onnelliseksi yksilölliseksi persoonallisuudeksi.

      Saatuamme vastuun ikäänkuin täydellisesti takaisin itsellemme, me ymmärrämme että me itse luomme ajatuksillamme ja teoillamme todellisuutemme eikä siitä ole vastuussa kukaan muu.

      Kasville kukka puhkeaa auringon ja ravinteikkaan maaperän avulla. Vähän samoin on laita myös ihmisen ja ikävä kyllä hän alkaa kukkimaan vielä tänäpäivänä useammin kriisin myötä joka muuttaa ajattelua kriittisesti siten että negatiivisuus katoaa, alkaa elämä maistumaan, löytyy syvä sisäinen rauha joka ajaa ajattelua enemmän sydämelle joka on ajattelussaan viisas sekä muut huomioon ottava toisin kuin järki jota johtaa minä ajattelu ja ego.

      Ainakin tietoisuus näistä asioista mahdollistaa kukan puhkeamisen ilman että tarvitsee käydä lähellä kuolemaa mutta mikä muu olisi tätä kukkimista edistävä tapa työpaikoilla?

      Näkisin että kohti autonomista työelämää liikuttaessa tulisi näiden instituutioiden tapa kasvattaa muuttua radikaalisti siten että lapsemme ja nuoremme opetetaan ulkoa oppimisen ja toiston sijasta itsenäistä ajattelemista ja elämän oppia sellaista joka ajaisi ihmisen tiedemieheksi, totuuden etsijäksi joka ei suostu hyväksymään mitään hänelle kerrottua vaan haluaa itse tutkia asian laidan. Tiedon helppo saaminen mahdollistaa tämän nyky aikana maailmassa jossa ihmiset, niin kovin monet ihmiset ovat elämässään hukassa.

      • kjhkjhkjhkjh

        Mitä tällä oli tekemistä palstan aiheen kanssa?

        Tractor. Uskonnot ovat olleet varsinkin entisinä aikona vallan käytön väline. Kuninkaat ovat hallinneet Jumalan asettamina. Uskonnoista ei ole haluttukaan päästä eroon. Nykyäänkin Paavilla on melkoinen valta satojen miljoonien ihmisten ajatteluun. Uskonto on niin syvällä yhteiskuntamme rakenteissa, ettei siitä aivan äkkiä eroon päästä. Toki sen vaikutus arkielämässä vähenee jatkuvasti ja se varsinainen uskovaisuus alkaa olla länsimaissa varsin pienten ja keskenään eripuraisten piirien puuhastelua.


      • Niin, rakas ystäväni, jo se vain rajoittuisi kristinuskoon, niin alkaisin uskoa
        taas ihmiseen :)


    • Näitä tarttuvia viruksia on lukuisia. Milloin, oi milloin ymmärretään, että vääristyneestä todellisuudesta eivät kärsi ainoastaan skitsofreenikot?

      Niin, ja tämä on vieläpä tarttuvaa laatua!

    • Oikeastaan aloitus on jonkun muun kuin evoluutio-palstan aihepiiriin kuuluva.

      • kansantajuistetut.jutut

        Onhan se sikäls asiaa, että jo kantansa maailmantappiin omiin lukkoihinsa niittautuneet kreationistit tunkevat palstalle provoilumielessä.
        Jos jumalat ovatkin heidät kokonaisina luoneet, niin silloin he olisivat löytäneet netistä muun kuin tiedepalstan mielipahalleen evoluutio-ilmiön olemassaolosta.


      • tieteet.kiinnostavat
        kansantajuistetut.jutut kirjoitti:

        Onhan se sikäls asiaa, että jo kantansa maailmantappiin omiin lukkoihinsa niittautuneet kreationistit tunkevat palstalle provoilumielessä.
        Jos jumalat ovatkin heidät kokonaisina luoneet, niin silloin he olisivat löytäneet netistä muun kuin tiedepalstan mielipahalleen evoluutio-ilmiön olemassaolosta.

        Ilmiö > tieteen popularisointi < avaa uusia ikkunoita myös pelkän peruskoulun käyneille kansalaisille.


      • tieteet.kiinnostavat kirjoitti:

        Ilmiö > tieteen popularisointi < avaa uusia ikkunoita myös pelkän peruskoulun käyneille kansalaisille.

        Olen aivan samaa mieltä. Jo populaari tieto luonnontieteistä estää sortumasta pahimpiin vedätyksiin.

        Itse olen harrastanut tieteiden historiaa nelisenkymmentä vuotta pääpaino luonnontieteissä. Esimerkiksi tähtitieteen ja kosmologian alueelta se aika antaa jo vähän pespektiiviä siihen, miten valtavan paljon tietomäärä on kasvanut ja tarkentunut.

        Viime vuosina on ihmisen kehityksestä tullut paljon uutta tietoa aivan pätevästi popularisoituna. Herrat Stringer, Valste ja Pääbo ovat kirjoittaneet niin ihmissuvun kehityksen tuoreimmista tiedoista kuin sisarlajistamme Neandertalin ihmisistä. Yval Noah Harari on kahdessa tuoreessa kirjassaan valottanut ihmissuvun historiaa ja mahdollista tulevaisuutta. Kolbertin kuudes sukupuutto paneutuu samaan aiheeseen koko eliöstön kannalta. Carollin "Maailmanlopun hiukkanen" kertoo Higgsin metsästämisestä, ja Levinin "Mustan aukon blues" valoittavat paria fysiikan viime aikojen tärkeintä löytöä ja miten niihin päästiin. Eksoplaneettojen määrä räjähtää käsiin ja genomin toimintaa tunnetaan yhä paremmin.

        Lukemista olisi enemmän kuin ehtii lukea saatikka omaksua. Onneksi on ihmisiä, jotka selittävät vaikeita asioita meille maallikoille ymmärrettävästi ja osapuilleen riittävän oikein. Kunhan vaan kukaan ei populaaria tiedekirjallisuutta luettuaan ala kuvittelemaan osaavansa alalta oikeasti jotain. On houkutus uskoa, että populaari tiedekirja on oikeasti kovaa tiedettä, eikä alaa osaamattomalle suunnattua "Lie to children" genreä.
        Kun pitää jalat maassa, on popularisoitukin tiede antoisaa seurattavaa.


    • "Ennen kuin purkaudun: Olen siis fyysikko, mielestäni uskonnot ovat enemmän tai vähemmän mielen sairaita oireita. Ja kun näitä ei hoideta, elää Jeesus vieläkin. Se elää viruksena sukupolvien yli."

      Fyysikkona sinun pitäisi tietää, että fysiikan lait, kuten mitkään muutkaan luonnontieteen lait eivät ole voineet luoda itse itseään olemattomuudesta ja tyhjyydestä ilman Jumalaa.

      Mitä mielen sairauksiin tulee, niin jos usko Jumalaan ja Hänen luomistyöhönsä on mielen sairautta, niin mieluummin olen sitten mielisairas kuin "tervejärkinen" ateisti, joka menee iankaikkiseen kadotukseen.

      "Alussa loi Jumala taivaan ja maan" (1.Moos.1:1)

      • Menepäs sinne kreationismi-palstalle esittelemään niitä pyydettyjä luomisen todisteita.


      • menemme.kohti.loppua

        Mark 5
        Se "kadotus" meriteeraa meille kaikille universumin olennoille että maapallon elämä on rajallista auringon energian loppumisen takia.
        Kuumuus kuivattaa kaiken elollisen karrelle. Merien syvimmätkin haudat kuivuvat haihtumisen seurauksena. Bakteerit elävät kovassakin kuumuudessa.
        Maapallon elämän loppuminen on fakta, jota hartaimmatkaan rukoukset tai manaukset ei muuksi muuta.
        Aikaa ihmiskunnella on ehkä muutamia kymmeniätuhansia vuosia.Eläimillä kauemmin.


    • heräsin.klo.8.12

      Tosiuskovaisten kanssa voi keskustella. Säästä tai sentapaisista asioista. Jos näet että vastaasi tulee feikkiuskis, vaihda kadun toiselle puolelle.

      • joosen.nuorempi.veli

        Evoluutiosta ei kannata alkaa puhumaan ainakaan Jehovantodistajien kanssa. Sama juttu taitaa olla kaikkien vain Raamatun mukaiseen ohjeeseen kaiken, elämänkin synnystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe