Manuaalilla pärjää hyvin, ei tarvita automaattia

ViestipuuTaiSagaaSattuu

Kerron salaisuuden, kun ajan normaalia manuaalivaihteista autoa, en juuri edes ajattele vaihteiden käyttöä lainkaan

81

1148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mukavaaaaa

      Juu, lämmityslaite on myös ihan turha kapine. Tarpeeksi vaatetta päälle, karvalakki ja rukkaset, niin kyllä tarkenee. Jos vetää ikkunoita huuruun, niin ikkunat auki vaan.

      • IhanSamaAsia

        Hyvä että sait aikaiseksi osuvan kommentin.


    • mitä.ne.musta.aattelee

      Enpä tule juuri koskaan miettineeksi, että ajaako joku muu manuaalivaihteisella vai automaattivaihteisella autolla. Olen vissiin vähän outo.

    • Alfaurokset

      Ikäni olen ajanut manuaalivaihteisilla ja automaatteja pidin turhina bensarosvoina.

      Vuosi sitten ostin ekan automaatin tai oikeammin hybridin.
      Syynä oli se, että vasen lonkkani on hieman kulahtanut ja tulee kipeäksi kytkimen polkemisesta. Ei haittaa maantiellä, mutta kaupunkiajo tuli manuaalilla mahdottomaksi.

      Samanikäisellä tuttavallani on pari vuotta vanha manuaaliauto. Hänellä on tullut vasen polvi niin ärhäkäksi, että autonvaihto on pakollisena edessä.

      Että tässä se on teidän nuorempienkin tulevaisuus..

      • Kehityskehittynyt

        Automaatti on inva-auto. Manuaalilla ajettaessa ei ajattele koko laatikkoa. Mutta automaatti toimii joka päivä hieman eri tavalla. Koko ajan sitten seuraa miten se tänään nytkähtelee. 1980- luvun automaatti (MB 300 Diesel) toimi johdonmuksisesti. Toisin on nyt.


    • RunosmäenIdiootti

      Olipa todella tärkeä ja mielenkiintoinen tieto. Et sinä kykene kirjoitustesi perusteella ajattelemaan mitään muutakaan.

      • RunosmäkiRules

        Nimenomaan ei pysty, eiks jep


    • etabond

      Uusavuttomien kotkotuksia autoteollisuus tuottaa osin oman merkin vahvistamiseksi, Eu:n didektiivien vaatimuksesta ja monista muistakin syystä. Mukavuuden halu ja ajamisen vaivattomuus eri käyttäjäryhmissä.
      Väittääkö joku että abs- jarrut lyhentää pysähtymismatkaa? Kuitenkin ne keskimäärin on hyviksi todettu keskivertokäyttäjillä eikä vaadi harjoittelua mikä suomalaisille on myrkkyä.

      Automaattieja on monenlaisia, Kaksoiskytkin mm dsg, perinteinen momentinmuuntimella ja joku muukin. Dsg lienee hieman kesken eräinen ja näkyy vaihtoarvoissa, huoltokustannuksissa ja Kuusakoski kutsuu aiemmin.
      Kaistan- vaihtovahti korvaa suomalaisen pään kääntämisen ohitukseen lähdettäessä, uusavuton kun ei viitti vilkasta kuollutta kulmaa, motukka-miehenä tullut monesti esille.
      Tässä ajatuksia aluksi . . .

      • Abs_lyhentää

        Saksalaisessa kokeessa joukko tavallisia kuljettajia suoritti jarrutuksia ja väistöjä kahdella samanlaisella autolla, joista toisessa oli ABS-jarrut ja toisessa tavalliset. Kaikissa viidessä testissä ABS-jarruilla selvittiin paremmin.
        ABS-jarruilla on eräissä testeissä siis voitu jarrutusmatkaa lyhentää kuivalla ja jäisellä tiellä noin 10 % ja märkäliukkaalla noin 30 %.


      • Abs_lyhentää kirjoitti:

        Saksalaisessa kokeessa joukko tavallisia kuljettajia suoritti jarrutuksia ja väistöjä kahdella samanlaisella autolla, joista toisessa oli ABS-jarrut ja toisessa tavalliset. Kaikissa viidessä testissä ABS-jarruilla selvittiin paremmin.
        ABS-jarruilla on eräissä testeissä siis voitu jarrutusmatkaa lyhentää kuivalla ja jäisellä tiellä noin 10 % ja märkäliukkaalla noin 30 %.

        Optimijarrutuksessa ABS:stä ei ole hyötyä. Jokainen pyörä pyörii... Mutta siihen ei ihan jokainen kuski pysty. Hyvällä pinnalla lukkojarrutus on tehokkaampi kuin perus ABS. Erot ovat pieniä ja jarrutustehon tarve harvoin niin suurta kuin liukkailla.

        Lumisella pinnalla lukkojarrutus voi olla jopa paras tapa, kun lunta kerätään kinokseksi pyörien eteen. ABS:llä tämä ei onnistu.

        Mutta sitten se yksi tapaus, jossa toinen puoli autosta on pitävällä ja toinen pitämättömällä puolella. Siinä ABS on aivan ehdoton. Lukkojarrutuksella päätyy ojaan. Pumppaus on tehoton. Optimijarrutus ilman ABSia ei hyödynnä pitävää puolta optimaalisesti tai päästää turhaan heikommin pitävät pyörät lukkoon...


      • etabond

        Lisäksi lukkojarrutuksella edetään tangentin suuntaisesti eli suoraan mikä oli suunta ennen jarrutusta riippumatta ohjauspyörän asennosta. Abs:llä pyörähtävä pyörä määrää suunnan.


      • Kitkakerrointa
        TheRat kirjoitti:

        Optimijarrutuksessa ABS:stä ei ole hyötyä. Jokainen pyörä pyörii... Mutta siihen ei ihan jokainen kuski pysty. Hyvällä pinnalla lukkojarrutus on tehokkaampi kuin perus ABS. Erot ovat pieniä ja jarrutustehon tarve harvoin niin suurta kuin liukkailla.

        Lumisella pinnalla lukkojarrutus voi olla jopa paras tapa, kun lunta kerätään kinokseksi pyörien eteen. ABS:llä tämä ei onnistu.

        Mutta sitten se yksi tapaus, jossa toinen puoli autosta on pitävällä ja toinen pitämättömällä puolella. Siinä ABS on aivan ehdoton. Lukkojarrutuksella päätyy ojaan. Pumppaus on tehoton. Optimijarrutus ilman ABSia ei hyödynnä pitävää puolta optimaalisesti tai päästää turhaan heikommin pitävät pyörät lukkoon...

        Optimijarrutus.... sellaista ei vain ole käytännön elämässä, et pysty jarruttamaan kaikilla pyörillä maksimaalisesti siten että ne vielä pyörii ilman automatiikkaa eli absia. Lukkojarrutus voi onnistua.

        Jälkimmäisessä "Abs:llä pyörähtävä pyörä määrää suunnan" niin mikäli on pitoa, liukkaalla sitten jotain kääntämisen ja tangentin välimaastosta.


      • olensamaamieltä
        TheRat kirjoitti:

        Optimijarrutuksessa ABS:stä ei ole hyötyä. Jokainen pyörä pyörii... Mutta siihen ei ihan jokainen kuski pysty. Hyvällä pinnalla lukkojarrutus on tehokkaampi kuin perus ABS. Erot ovat pieniä ja jarrutustehon tarve harvoin niin suurta kuin liukkailla.

        Lumisella pinnalla lukkojarrutus voi olla jopa paras tapa, kun lunta kerätään kinokseksi pyörien eteen. ABS:llä tämä ei onnistu.

        Mutta sitten se yksi tapaus, jossa toinen puoli autosta on pitävällä ja toinen pitämättömällä puolella. Siinä ABS on aivan ehdoton. Lukkojarrutuksella päätyy ojaan. Pumppaus on tehoton. Optimijarrutus ilman ABSia ei hyödynnä pitävää puolta optimaalisesti tai päästää turhaan heikommin pitävät pyörät lukkoon...

        Kokemuksen perusteella ABS on vaarallinen äkkitilanteessa jos toisella puolella on parempi pito kuin toisella puolella koska auto kääntyy väkisin poikittain. Sama tilanne kuin jos toisen puolen jarrut olisiva epäkunnossa.
        Ja automaattivaihteistoisella autolla välitys on aina väärä jos hinaat asuntovaunua.


      • niilo8v
        olensamaamieltä kirjoitti:

        Kokemuksen perusteella ABS on vaarallinen äkkitilanteessa jos toisella puolella on parempi pito kuin toisella puolella koska auto kääntyy väkisin poikittain. Sama tilanne kuin jos toisen puolen jarrut olisiva epäkunnossa.
        Ja automaattivaihteistoisella autolla välitys on aina väärä jos hinaat asuntovaunua.

        Automaatilla on vaikea päästä liikkeelle jos on jäänyt jumiin ja ihan toivotonta ajaa jos pito on huono esim. ylämäessä.
        Ja mikäli joudut ajamaan erittäin hitaasti erittäin huonolla tiellä siitä ei meinaa tulla yhtään mitään.


    • Kdkfkfkkfkfkfk

      Juuri kortin saaneena automaatti olisi ollut ihana.
      Sittemmin sain kyllä taksia ajaessa reippaasti kokemusta kaikkien valmistajien automaateista ja taksissa automaatti olikin ehdoton, jotta toinen käsi vapautui laitteiden käyttöön tai asiakkaan kanssa tappelemiseen.
      Kokemuksesta huolimatta en ole automaattia omaan kaivannut. Tykkään siitä, että minä päätän vaihteen. Vaivasta ei voi puhua osaavalla ja rutinoituneella kuljettajalla.

      No, sitten kun automaatti on taloudellisempi vaihtoehto eli myydään samaan hintaan ja kuluttaa vähemmän sekä huolto samaan hintaan, niin se kyllä kelpaa. Joissain tapauksissa näin saattaa jo ollakin.

      • Kjell.C.D.Pippelström

        Automaatti vapauttaa käden parempaan käyttöön, manuaalissa veivataan ihan väärää keppiä...


    • kuusivaihteinen

      Minusta ei ikinä tule niin pappaa, että hommasin automaatin.

      • viisastutKaiSinäkinEhkä

        Hehee, mikä amis.


      • kuusivaihteinen

        En ole amis, vaan diplomi-insinööri.

        Ostan automaatin heti, kun:
        - se on edullisempi kuin manuaali
        - kuluttaa vähemmän kuin manuaali
        - painaa vähemmän kuin manuaali
        - vaatii vähemmän huoltoa kuin manuaali
        - kestää kauemmin kuin manuaali
        - osaa hyödyntää moottorin maksimiväännön yhtä hyvin kuin manuaalilla
        - osaa valita joka tilanteessa sopivan vaihteen

        Siihen asti ajan manuaalilla. Todennäköisesti vaihdan sähköautoon ennen sitä ja pääsen eroon koko vaihteistosta.


      • kuusivaihteinen kirjoitti:

        En ole amis, vaan diplomi-insinööri.

        Ostan automaatin heti, kun:
        - se on edullisempi kuin manuaali
        - kuluttaa vähemmän kuin manuaali
        - painaa vähemmän kuin manuaali
        - vaatii vähemmän huoltoa kuin manuaali
        - kestää kauemmin kuin manuaali
        - osaa hyödyntää moottorin maksimiväännön yhtä hyvin kuin manuaalilla
        - osaa valita joka tilanteessa sopivan vaihteen

        Siihen asti ajan manuaalilla. Todennäköisesti vaihdan sähköautoon ennen sitä ja pääsen eroon koko vaihteistosta.

        Kahta viimeistä kohtaa lukuunottamatta kaikki taitavat täyttyä. No, ehkei se paino, mutta miksi se on tekijä?


      • VaiIhanDiploomi
        kuusivaihteinen kirjoitti:

        En ole amis, vaan diplomi-insinööri.

        Ostan automaatin heti, kun:
        - se on edullisempi kuin manuaali
        - kuluttaa vähemmän kuin manuaali
        - painaa vähemmän kuin manuaali
        - vaatii vähemmän huoltoa kuin manuaali
        - kestää kauemmin kuin manuaali
        - osaa hyödyntää moottorin maksimiväännön yhtä hyvin kuin manuaalilla
        - osaa valita joka tilanteessa sopivan vaihteen

        Siihen asti ajan manuaalilla. Todennäköisesti vaihdan sähköautoon ennen sitä ja pääsen eroon koko vaihteistosta.

        On jo taitoa olla diplomi-insinööri, mutta ajatusmaailmaltaan silti amis. Onneksi olkoon, tuohon harva kykenee.


      • Nytkyt

    • Automaatti on helpompi, mutta manuaali paremmin kontrollissa. Tuplakytkimellä varustettu automaatti on ihan OK, mutta perinteinen mehumaija ei vaihda yhtä tasaisesti kuin ihminen, useimmiten väärällä hetkellä ja ennakoiden ihan päin pers... Robotti taas on h.i.d.a.s liikkeellelähdöissä ja muutenkin surkea kompromissi.

      Onneksi sähköautot tulevat jossain vaiheessa. Loppuu turha vaihteiden arpominen niiin kuskilta kuin autoltakin.

      • En heti keksi syytä, miksi robottiauto olisi hidas. Kenties nykyiset prototyypit ovat vielä puolivalmiita tältäkin osin.

        Onneksi robottiautot tulevat jossain vaiheessa. Loppuu turha sääntötulkintojen arpominen , koska ne ohjemoidaan. Paitsi, että ihan kaikkeen ei ohjelmallisesti osata varautua, ja auto saattaa arpoa hyvinkin tuhoisia ratkaisuja.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        En heti keksi syytä, miksi robottiauto olisi hidas. Kenties nykyiset prototyypit ovat vielä puolivalmiita tältäkin osin.

        Onneksi robottiautot tulevat jossain vaiheessa. Loppuu turha sääntötulkintojen arpominen , koska ne ohjemoidaan. Paitsi, että ihan kaikkeen ei ohjelmallisesti osata varautua, ja auto saattaa arpoa hyvinkin tuhoisia ratkaisuja.

        Puhuttiin nyt kyllä vaihteistoista...


      • manuuaaliNoEiKait

        Rotta on ajellut ilmeisesti vain vanhoilla autoilla? Nykyiset automaatit jopa ne kestävät ja koetellut mehulingot toimivat pehmeästi ja aina voi valita ajomoodin sport-norm-eco tai sinne päin ja herkkuna usein on myös mahdollisuus manuaaliseen vaihtoon joko kepillä tai rattivaihteilla. Automaatit toimivat 95% nopeammin ja paremmin ja "viisaammin" kuin kytkintä ja vaihdetta arpova "rattimies". Piru kun ne automaatit kuluttavatkin nykyään vähemmän ja usein kiihtyvyyskin on parempi ihan taviskuskillakin.


      • manuuaaliNoEiKait kirjoitti:

        Rotta on ajellut ilmeisesti vain vanhoilla autoilla? Nykyiset automaatit jopa ne kestävät ja koetellut mehulingot toimivat pehmeästi ja aina voi valita ajomoodin sport-norm-eco tai sinne päin ja herkkuna usein on myös mahdollisuus manuaaliseen vaihtoon joko kepillä tai rattivaihteilla. Automaatit toimivat 95% nopeammin ja paremmin ja "viisaammin" kuin kytkintä ja vaihdetta arpova "rattimies". Piru kun ne automaatit kuluttavatkin nykyään vähemmän ja usein kiihtyvyyskin on parempi ihan taviskuskillakin.

        > Nykyiset automaatit jopa ne kestävät ja koetellut mehulingot toimivat pehmeästi

        ei ongelma ole vaihdon pehmeys, vaan:
        1) se pieni hetki kun tasaista vetoa ei ole ja
        2) väännön määrän muuttuminen vaihteen vaihtuessa

        Nämä kaksi asiaa yhdessä käytännössä takaavat että vetävät pyörtä sutaisevat. Sitten iskeekin herkästi ajonvakautus päälle (kaikissa automalleissa sitä ei edes saa pois päältä) ja peli alkaa olla menetetty...

        Kiihtyvyys automaatilla on todellakin parempi, samoin mukavuus. Mutta ennakoida nuo eivät osaa vieläkään. Ärsyttävää se 0,5 sekuinnin turha viive, kun haluaisit lähteä ohitukseen ja vaihteisto käykin vaihtelemaan pienemmälle...


      • kokemus.tomaatista
        TheRat kirjoitti:

        > Nykyiset automaatit jopa ne kestävät ja koetellut mehulingot toimivat pehmeästi

        ei ongelma ole vaihdon pehmeys, vaan:
        1) se pieni hetki kun tasaista vetoa ei ole ja
        2) väännön määrän muuttuminen vaihteen vaihtuessa

        Nämä kaksi asiaa yhdessä käytännössä takaavat että vetävät pyörtä sutaisevat. Sitten iskeekin herkästi ajonvakautus päälle (kaikissa automalleissa sitä ei edes saa pois päältä) ja peli alkaa olla menetetty...

        Kiihtyvyys automaatilla on todellakin parempi, samoin mukavuus. Mutta ennakoida nuo eivät osaa vieläkään. Ärsyttävää se 0,5 sekuinnin turha viive, kun haluaisit lähteä ohitukseen ja vaihteisto käykin vaihtelemaan pienemmälle...

        "1) se pieni hetki kun tasaista vetoa ei ole ja"
        Se pieni hetki on pienempi kuin manuaalivaihteistolla.

        "Nämä kaksi asiaa yhdessä käytännössä takaavat että vetävät pyörtä sutaisevat."
        Käytännössä ei.
        Koska "mehumaija automaatin" vaihto on pehmeä, siksi tuota väännön äkkinäistä muuttumista ei tapahdu.
        Millaisella, perinteisellä automaatilla, lienee tuo "ärsyttävä" 0.5 sekunnin viive?
        Ainakaan uudemmissa tuota on vaikea uskoa.
        Automaatti ei tosiaankaan osaa ennakoida, on toistaiseksi hyvä, että tuo ennakointi on edelleenkin kuskin tehtävissä, jopa nykyisillä automaateilla.


      • kokemus.tomaatista kirjoitti:

        "1) se pieni hetki kun tasaista vetoa ei ole ja"
        Se pieni hetki on pienempi kuin manuaalivaihteistolla.

        "Nämä kaksi asiaa yhdessä käytännössä takaavat että vetävät pyörtä sutaisevat."
        Käytännössä ei.
        Koska "mehumaija automaatin" vaihto on pehmeä, siksi tuota väännön äkkinäistä muuttumista ei tapahdu.
        Millaisella, perinteisellä automaatilla, lienee tuo "ärsyttävä" 0.5 sekunnin viive?
        Ainakaan uudemmissa tuota on vaikea uskoa.
        Automaatti ei tosiaankaan osaa ennakoida, on toistaiseksi hyvä, että tuo ennakointi on edelleenkin kuskin tehtävissä, jopa nykyisillä automaateilla.

        Manuaalilla pieni tauko puuttuu kokonaan, kun se ei vaihda väärässä paikassa.

        Kaksoiskytkinautomaateissa tuota ei ole, mutta vääntö muuttuu ihan samalla tavalla kaikilla. Kyse on moottorin ominaisuuksista ja välityssuhteesta.


      • kokemus.tomaatista
        TheRat kirjoitti:

        Manuaalilla pieni tauko puuttuu kokonaan, kun se ei vaihda väärässä paikassa.

        Kaksoiskytkinautomaateissa tuota ei ole, mutta vääntö muuttuu ihan samalla tavalla kaikilla. Kyse on moottorin ominaisuuksista ja välityssuhteesta.

        Et viitsis saivarrelle selvästä asiasta.
        Automaatilla se "pieni tauko" on manulaatikkoista pienempi(ehkä rallikuskeja lukuunottamatta) aina, vaihtopaikasta riippumatta.
        Tiesithän , että nykyisissä automaateissa kuski voi halutessaan määrätä sen vaihtopaikan aivan oman halunsa/tarpeensa mukaisesti?
        Nyt siis olet tullut tulokseen, että vääntö muuttuu "kaikilla samalla tavalla", siis sllä manulaatikolla(kin), niinkö?
        Onko siis tosiasiallisesti niin, että jopa sillä manustaaktikollisella "peli alkaa olla menetetty..."
        (väännön muuttumisen takia) vaihdettaessa pienemmälle?


      • kokemus.tomaatista kirjoitti:

        Et viitsis saivarrelle selvästä asiasta.
        Automaatilla se "pieni tauko" on manulaatikkoista pienempi(ehkä rallikuskeja lukuunottamatta) aina, vaihtopaikasta riippumatta.
        Tiesithän , että nykyisissä automaateissa kuski voi halutessaan määrätä sen vaihtopaikan aivan oman halunsa/tarpeensa mukaisesti?
        Nyt siis olet tullut tulokseen, että vääntö muuttuu "kaikilla samalla tavalla", siis sllä manulaatikolla(kin), niinkö?
        Onko siis tosiasiallisesti niin, että jopa sillä manustaaktikollisella "peli alkaa olla menetetty..."
        (väännön muuttumisen takia) vaihdettaessa pienemmälle?

        > Tiesithän , että nykyisissä automaateissa kuski voi halutessaan määrätä
        > sen vaihtopaikan aivan oman halunsa/tarpeensa mukaisesti?

        En tiennyt. Tiesin, että vaihdon voi (yrittää) pakottaa ja ylöspäin vaihdon voi estää rajoittimilla, mutta miten estän alaspäinvaihdon, kun auto niin päättää tehdä? Joissain autoissa on enemmän älyä ja joissain vähemmän. Pitäisi olla melkein ne ralliläpsyttimet, että päästäisiin manuskan laatuun.

        > Nyt siis olet tullut tulokseen, että vääntö muuttuu "kaikilla samalla
        > tavalla", siis sllä manulaatikolla(kin), niinkö?

        Välityksistä riippuen, mutta kyllä. Pointti onkin, että esimerkiksi mäkeä noustaessa manuaalilla ei vaihdeta. Automaatti vaihtaa jos on vaihtaakseen.

        > Onko siis tosiasiallisesti niin, että jopa sillä manustaaktikollisella "peli alkaa olla menetetty..."

        Ei, koska manuaalilla voit itse helposti valita, missä kohtaa vaihdat.

        Itsehän ajelen automaatilla. Se on 99% ajasta parempi ratkaisu.


      • kokemus.tomaatista
        TheRat kirjoitti:

        > Tiesithän , että nykyisissä automaateissa kuski voi halutessaan määrätä
        > sen vaihtopaikan aivan oman halunsa/tarpeensa mukaisesti?

        En tiennyt. Tiesin, että vaihdon voi (yrittää) pakottaa ja ylöspäin vaihdon voi estää rajoittimilla, mutta miten estän alaspäinvaihdon, kun auto niin päättää tehdä? Joissain autoissa on enemmän älyä ja joissain vähemmän. Pitäisi olla melkein ne ralliläpsyttimet, että päästäisiin manuskan laatuun.

        > Nyt siis olet tullut tulokseen, että vääntö muuttuu "kaikilla samalla
        > tavalla", siis sllä manulaatikolla(kin), niinkö?

        Välityksistä riippuen, mutta kyllä. Pointti onkin, että esimerkiksi mäkeä noustaessa manuaalilla ei vaihdeta. Automaatti vaihtaa jos on vaihtaakseen.

        > Onko siis tosiasiallisesti niin, että jopa sillä manustaaktikollisella "peli alkaa olla menetetty..."

        Ei, koska manuaalilla voit itse helposti valita, missä kohtaa vaihdat.

        Itsehän ajelen automaatilla. Se on 99% ajasta parempi ratkaisu.

        "mutta miten estän alaspäinvaihdon, kun auto niin päättää tehdä?"
        Kun ja jos "auto päättää niin tehdä" ollaan sellaisissa nopeuksissa ja moottorin väännön rajoilla jolloin järkevä "manulaatikollinen" kuski olisi vaihtanut jo aikoja sitten.
        Mitä järkeä on on vedättää kone sammuksiin liian suurella vaihteella?

        Sitä mäkeä nostessa(kin) automaatilla ajava voi, niin halutessaan, käyttää tomaatista löytyvää manual asetusta.

        "Ei, koska manuaalilla voit itse helposti valita, missä kohtaa vaihdat."
        Totta niin voi, mutta kun sillä automaatilla voi tehdä aivan saman.
        Normaalissa ajossa se automaatti kun kaiken lisäksi on sitä perus "manushämmentäjää"
        joka suhteessa parempi.

        Minäkin ajelen automaatilla, koska olen kohdallani todennut sen kaikilla mittareilla joka suhteessa manuaalia paremmaksi.


      • Öljynvaih
        kokemus.tomaatista kirjoitti:

        "1) se pieni hetki kun tasaista vetoa ei ole ja"
        Se pieni hetki on pienempi kuin manuaalivaihteistolla.

        "Nämä kaksi asiaa yhdessä käytännössä takaavat että vetävät pyörtä sutaisevat."
        Käytännössä ei.
        Koska "mehumaija automaatin" vaihto on pehmeä, siksi tuota väännön äkkinäistä muuttumista ei tapahdu.
        Millaisella, perinteisellä automaatilla, lienee tuo "ärsyttävä" 0.5 sekunnin viive?
        Ainakaan uudemmissa tuota on vaikea uskoa.
        Automaatti ei tosiaankaan osaa ennakoida, on toistaiseksi hyvä, että tuo ennakointi on edelleenkin kuskin tehtävissä, jopa nykyisillä automaateilla.

        Joopa, ralliautotkin ovat automaatteja ja Räikkösellä ei ole vaihdekeppiä?


      • Öljynvaih kirjoitti:

        Joopa, ralliautotkin ovat automaatteja ja Räikkösellä ei ole vaihdekeppiä?

        Ainakin formuloissa käytettäisiin kyllä automaattia jos säännöt sallisivat. Ei se välttämättä hirveästi nopeampi olisi, mutta vähentäisi kuskin mahdollisia virheitä.


    • SiinäLääkkeet

      Manuaalivaihteet pakollisiksi, ja Väyrynen Presidentiksi!!!!

      • HuonoLääke

        Siis paluu 70-luvulle...


    • Herrasmieskyyti

      Rasittavaa olla kyydissä autoissa missä on puuropata voimansiirrossa ja kauhalla hämmennetään.
      Sitä jatkuvaa nykimistä, nykyaika on jo onneksi tarjolla aika hyvin sivistyneesti kulkevia ajoneuvoja.

    • SisuOnBussissa

      Kerron salaisuuden, unohdin ottaa lääkkeet :D

    • hauskuussiinä

      Mikään ei voita arpovaa ja nykivää automaattia. Voi huutaa: päätä vittu jo joku vaihde!

      • EhkäJoskusSinäkin

        Jos joskus rahasi riittävät uuteen, automaattivaiheiseen autoon, tulet huomaamaan etteä nykyiset automaattilaatikot eivät arvo eivätkä nyi.


      • niilo8v
        EhkäJoskusSinäkin kirjoitti:

        Jos joskus rahasi riittävät uuteen, automaattivaiheiseen autoon, tulet huomaamaan etteä nykyiset automaattilaatikot eivät arvo eivätkä nyi.

        Missä ihmeessä sinä oikein ajat? Pelkkää asfalttiako tasamaalla?
        Minä ajoin 2 vuotta automaattivaihteista täällä maaseudulla enkä toista huoli.


      • EhkäJoskusSinäkin
        niilo8v kirjoitti:

        Missä ihmeessä sinä oikein ajat? Pelkkää asfalttiako tasamaalla?
        Minä ajoin 2 vuotta automaattivaihteista täällä maaseudulla enkä toista huoli.

        Eli automaatti toimii myös maaseudulla. Automaatti siis toimii kaikkialla eikä se arvo eikä nyi kuten yllä jo totesin.


      • TronicitPois
        EhkäJoskusSinäkin kirjoitti:

        Eli automaatti toimii myös maaseudulla. Automaatti siis toimii kaikkialla eikä se arvo eikä nyi kuten yllä jo totesin.

        7G vuodelta 2014 ja vähän ajettu, täräyttelee autoa siirrettäessä valitsin P- asennosta pois. Myös N- asennosta siirrettäestä täräyttää, mutta arpoo millä kerralla auto hytkähtää.


    • TotuusVaihteistoista

      Manuaalivaihteisto on hyvä vain silloin kun ajat tyhjällä tiellä tai tiellä jossa liikennemäärät ovat vähäisiä, syrjäisellä tiellä jossa on paljon alamäkiä. Automaattivaihteisto vähentää aidosti stressin määrää liikenteessä silloin kun ajat jonossa, ruuhkassa tai yleisesti tiellä jossa liikennemäärät ovat suuria.

      • Kfkfkfkfkfkf

        Ihan totta, jos ei ole koskaan oppinut ajamista selkäydin-tasolle. Voi että kuinka helpottunut olisinkaan aikoinaan vasta kortin saaneena ollut automaatista!

        Mutta meille, joilla jo kilometrejä takana, keppihämmennin on ennemmin stressilelu kuin stressin aiheuttaja. Automaatillakin tulee sitä keppiä tapailtua, mutta niin turhaan.


      • Kortti_70-luvulta
        Kfkfkfkfkfkf kirjoitti:

        Ihan totta, jos ei ole koskaan oppinut ajamista selkäydin-tasolle. Voi että kuinka helpottunut olisinkaan aikoinaan vasta kortin saaneena ollut automaatista!

        Mutta meille, joilla jo kilometrejä takana, keppihämmennin on ennemmin stressilelu kuin stressin aiheuttaja. Automaatillakin tulee sitä keppiä tapailtua, mutta niin turhaan.

        40 vuoden rutiinillakin on ollut vielä joskus pakko myöntää, että tuolla ruutukaavakeskustassa eivät aina raajat riitä, kun pitäisi näyttää vilkkua ja kääntyä ja hakea sopivaa vaihdetta samaan aikaan. Onneksi on viimeinkin kerääntynyt sen verran fyrkkaa, että sain automaatin vuosi sitten. Paluuta manuaaliin ei ole, vaikka laatikossa on kyllä sekin mahdollisuus.


      • Kfkfkkfkfkfkf
        Kortti_70-luvulta kirjoitti:

        40 vuoden rutiinillakin on ollut vielä joskus pakko myöntää, että tuolla ruutukaavakeskustassa eivät aina raajat riitä, kun pitäisi näyttää vilkkua ja kääntyä ja hakea sopivaa vaihdetta samaan aikaan. Onneksi on viimeinkin kerääntynyt sen verran fyrkkaa, että sain automaatin vuosi sitten. Paluuta manuaaliin ei ole, vaikka laatikossa on kyllä sekin mahdollisuus.

        No tuossa iässä se on jo ymmärrettävää. Loppuvat ne raajat itseltänikin, jos samalla pitää kännykkää näppäillä, mutta sehän on laitonta.


    • Hiilitioksinit_iliman

      MAnuaalilaatikko on tosi vaikee. Ajan vain automaatilla, koska se on sitäpaitsi taloudellisempi.

      • Kylläkylläjuurinäin

        Taloudellisempi?

        Ei siihen tarvi tulla kuin yksi vika joka edellyttää laatikon vaihtoa = ei sittenkään niin taloudellinen.


      • kytkytin123
        Kylläkylläjuurinäin kirjoitti:

        Taloudellisempi?

        Ei siihen tarvi tulla kuin yksi vika joka edellyttää laatikon vaihtoa = ei sittenkään niin taloudellinen.

        Meillä löytyy perheestä kaksi autoa joista toinen on manuaali ja toinen automaatti. Arvaa kummassa on ollut enemmän ongelmia vaihteistossa/voimansiirrossa? Aivan, manuaalissa. Kytkin meni vaihtoon 210tkm ajettuna, automaatilla menty kohta 300tkm ja toimii vaan (ps.edes öljyjä tuohon automaattiin ei ole vaihdettu/lisätty).


      • Öhöös

        Onpa ihmeautomaatti ja öljy? Huolto-ohjekin?


      • Ladaoliparas
        Kylläkylläjuurinäin kirjoitti:

        Taloudellisempi?

        Ei siihen tarvi tulla kuin yksi vika joka edellyttää laatikon vaihtoa = ei sittenkään niin taloudellinen.

        Vie korjaamolle ja pyytää että laittakaa kuntoon. Tarpeeksi yksinkertaista jopa minulle.


      • buahhahhaaaaa
        kytkytin123 kirjoitti:

        Meillä löytyy perheestä kaksi autoa joista toinen on manuaali ja toinen automaatti. Arvaa kummassa on ollut enemmän ongelmia vaihteistossa/voimansiirrossa? Aivan, manuaalissa. Kytkin meni vaihtoon 210tkm ajettuna, automaatilla menty kohta 300tkm ja toimii vaan (ps.edes öljyjä tuohon automaattiin ei ole vaihdettu/lisätty).

        Yleisin kytkimen vika johtuu ajotaidottomista kuljettajista.
        Kytkin rikkoontuu melkein aina vain väärin käytettynä.
        Sellaiselle tollolle ei pitäisi antaa minkäänlaista autoa ajoon.


      • Vaihtoaikeissa
        kytkytin123 kirjoitti:

        Meillä löytyy perheestä kaksi autoa joista toinen on manuaali ja toinen automaatti. Arvaa kummassa on ollut enemmän ongelmia vaihteistossa/voimansiirrossa? Aivan, manuaalissa. Kytkin meni vaihtoon 210tkm ajettuna, automaatilla menty kohta 300tkm ja toimii vaan (ps.edes öljyjä tuohon automaattiin ei ole vaihdettu/lisätty).

        Kerro tarkemmin autostasi. Kiinnostaisi saada sellainen.


    • Esus4
      • Bussissa_Fani

        Palstan suurin ja paras rekkamies, kaiken nähnyt ja kokenut kuljetusalan konkari nimimerkki Bussissa olisi mukava nähdä "käskemässä" Kenworthia. Bussissa kun osaa kaiken koska on kuljettanut Ducato-rekallaan Salosen leipomon yhtä leipää yksipäiväisenä viikoloppuna niin osaa myös vaihtaa vaihteita pro-tyyliin. Esim. fullerin laatikko Bussissa-mestarille jokapäiväisväistä hämmennettävää.


    • NoloSika

      Nimenomaan ei tavise ajatella

    • varokaa_automatiikkaa

      Vähemmän automatiikkaa ---> VÄHEMMÄN HELVETIN KALLIITA HYDRAULI- JA SÄHKÖVIKOJA!

      Pieneltä tuntuva sähkövika saattaa olla kustannukseltaan yli tuplasti muutaman vuoden vanhan autosi arvo.

    • ggrgrg

      Olen ostanut monta yli 15-vuotiasta automaattia 1000-3000 euron hinnalla, eikä yksikään niistä ole hajonnut vaihteiston osalta, aina on muut viat vieneet ensin.

    • autom.on.pop

      Olen autoillut reilut miljoona km. Niistän. 800 000 manuaalilla ja vasta noin 7 vuotta ollut automaatteja. Ei ole enää paluuta manuaaliin. Sen huomaa kun ulkomailla vuokraa halvempia autoja ovat aina manuaaleja. Automaatin ainoa huono puoli on että ne hajoavat aina joskus mitä manuaali ei niinkään tee. Ja korjaus maksaa aina paljon ja jopa 10 000euron uuteen autom.laatikkoon töineen kaikkineen.

    • mänebussillä

      Kansa ikääntyy joten on parempi että vaihtavat automaattiin, kuin että sulattavat kytkintä Siwan pihassa. Vanhoilta ihmisiltä ei onnistu yleensä mäkilähtökään manuaalilla ilman, etteiväkö valu perä edellä takana tulevan keulaan.

    • Öhöös

      Pikkutie ja joku mökkinaapuri ajaa märkään lumeen syvät raiteet kiemurrellen, peruuttaen ja vauhtia ottaen. Sitten tavallisella autolla ei meinaa päästä mihinkään pakkasten tultua. Ei varsinkaan automaatilla, jolla ei saa tehtyä heijausliikettä.

    • Viisaskomies

      Oletko aloittaja muutenkin samoilla linjoilla

      - Et tarvitse naista mihinkään kun enempiä ajattelematta saa "käsivaihteistolla" nekin tarpeet hoidettua.

      Itse olen sitä mieltä että ajakaa millä haluatte, kunhan ette aja sellaisella romulla että joudutte alinopeutta ajamaan.

      • Fjkfjfjffjjf

        Automaattimieshän ei käsiään tahi mulkkuaan naisen kanssa käytä, kun on keksitty patterikäyttöiset pillunsuristimet.


    • 4364636

      Automaatti on kuin apupyörät polkupyörässä. Onhan se mukavampaa kun ei tarvi keskittyä tasapainoiluun tai kytkimen käyttöön, mutta samalla siinä menetetään osa hallittavuudesta. Tykkään kun pyörällä voi kallistaa kaarteissa, samoin tykkään kun manuaalilla voin etukäteen laittaa oikean vaihteen aina päälle ennakoiden.

      Jossakin se raja menee mitä kannattaa automatisoida, tasapainoilun polkupyörällä ja vaihteiden vaihtamisen voin kyllä hoitaa hyvin itse ilman apuvälineitä. Ei nämä kaksi asiaa aiheuta ainakaan minulle ongelmia kun osaan tasapainoilla polkupyörällä ja osaan käyttää kytkintä.

      • ItseOnParasKaikkiTehdä

        Sinulla ei varmasti autossasi syty sisävalo automaattisesti kun oven avaat vaan sytytät sen aina itse. Keskuslukollista autoakaan sinulla ei varmasti ole koska automaattisesti jokaisen oven kaukosäätimestä napin painalluksella avaava ja sulkeva laite on turha. Haluat aina itse kiertää autoa ja lukita tai sulkea ovien lukot itse. Ajovaloautomatiikka on myös turha, samoin automaattisesti kiristyvät turvavyöt. Automaatti-ilmastointi ja lämppäri ovat kiusallisia kun niitä ei saa itse kokoaikaa säädellä. Siispä et varmasti niitäkään käytä. Itse on aina parasta tehdä kaikki. ***kele!!


      • Kgufydvnkkkjhg

        Miksi kuvittelet, että automatisointia tehtäisiin siksi, ettei joku osaisi hoitaa asioita manuaalisestikin? Jos tuo kuvittelemasi syy olisi eri asioiden automatisoinnin peruste, niin taitaisi maailma olla kovin eri näköinen nykyisyyteen verrattuna.

        Ehei, automatisoinnilla useinmiten tavoitellaan ihan muuta, esim turhien ja mekaanisten manuaalirutiinien vähentämisellä haetaan mukavuutta, turvallisuutta, kustannustehokkuutta jne. Ei siksi etteikö niitä osattaisi tehdä manuaalisestikin.


      • ItseOnParasKaikkiTehdä
        Kgufydvnkkkjhg kirjoitti:

        Miksi kuvittelet, että automatisointia tehtäisiin siksi, ettei joku osaisi hoitaa asioita manuaalisestikin? Jos tuo kuvittelemasi syy olisi eri asioiden automatisoinnin peruste, niin taitaisi maailma olla kovin eri näköinen nykyisyyteen verrattuna.

        Ehei, automatisoinnilla useinmiten tavoitellaan ihan muuta, esim turhien ja mekaanisten manuaalirutiinien vähentämisellä haetaan mukavuutta, turvallisuutta, kustannustehokkuutta jne. Ei siksi etteikö niitä osattaisi tehdä manuaalisestikin.

        " Miksi kuvittelet, että automatisointia tehtäisiin siksi, ettei joku osaisi hoitaa asioita manuaalisestikin? "

        Missä kohtaa väitin että osaamisen puute olisi automatisoinnin syy? Kirjoituksessasi kerroit että tykkää itse kallistella pyörällä, hämmentää vaihdekeppiä ja käyttää kytkintä niin ajattelin että varmastikin tykkäät myös muitakin asioita autosaa ihan itse, alkaen sisävalosta ja lämmityslaitteesta.
        Eiköhän automaattilaatikon alkuperäinen tarkoitus ole tehdä vaihteiden vaihtaminen mukavaksi ja vaivattomaksi. Minulla on omassa autossa automaatyilaatikko mutta se ei ole sen takia etten osaisi vaihteita ka kytkintä käyttää. Töissäni hämmennän vaihdekepillä synkronoimatonta Fuller-merkkistä laatikkoa joka on Cummins-merkkisen ison dieselmoottorin jatkona. Välikaasu ja kaksoispoljenta on ollut hallussa vuodesta 1987 lähtien. Silti en halua enää vapaalla oman auyon vaihteita itse vaihdella vaan annan automatiikan hoitaa sen.


      • Kgufydvnkkkjhg
        ItseOnParasKaikkiTehdä kirjoitti:

        " Miksi kuvittelet, että automatisointia tehtäisiin siksi, ettei joku osaisi hoitaa asioita manuaalisestikin? "

        Missä kohtaa väitin että osaamisen puute olisi automatisoinnin syy? Kirjoituksessasi kerroit että tykkää itse kallistella pyörällä, hämmentää vaihdekeppiä ja käyttää kytkintä niin ajattelin että varmastikin tykkäät myös muitakin asioita autosaa ihan itse, alkaen sisävalosta ja lämmityslaitteesta.
        Eiköhän automaattilaatikon alkuperäinen tarkoitus ole tehdä vaihteiden vaihtaminen mukavaksi ja vaivattomaksi. Minulla on omassa autossa automaatyilaatikko mutta se ei ole sen takia etten osaisi vaihteita ka kytkintä käyttää. Töissäni hämmennän vaihdekepillä synkronoimatonta Fuller-merkkistä laatikkoa joka on Cummins-merkkisen ison dieselmoottorin jatkona. Välikaasu ja kaksoispoljenta on ollut hallussa vuodesta 1987 lähtien. Silti en halua enää vapaalla oman auyon vaihteita itse vaihdella vaan annan automatiikan hoitaa sen.

        Kirjoitukseni oli vastine nimimerkin 4364636 kirjoitukseen, ei sinun. Eikä siinä ollut noita muitakaan asioita/väitteitä, joihin viittaat.


    • pieruonperseestä

      Automaatit on tehty invaliideja varten.

      • Hfydygojphfo

        Olisikin mielenkiintoista nähdä sinun autosi, jos tuo asenteesi koskee muutakin automatisointia kuin vaihteiden.
        Vieläkö sellaisia edes löytyy jostain?

        Niin, ellet sitten ole invaliidi....


      • nohyvätietää
        Hfydygojphfo kirjoitti:

        Olisikin mielenkiintoista nähdä sinun autosi, jos tuo asenteesi koskee muutakin automatisointia kuin vaihteiden.
        Vieläkö sellaisia edes löytyy jostain?

        Niin, ellet sitten ole invaliidi....

        Täällä on selvinnyt se tosiasia että automaattivaihde on edeltävä vaihe ennen kortin poisottoa.


      • Tämäkinhyvätietää
        nohyvätietää kirjoitti:

        Täällä on selvinnyt se tosiasia että automaattivaihde on edeltävä vaihe ennen kortin poisottoa.

        Ja on selvinnyt myös sekin, että autolla ajamiseen ylipäänsä tarvitaan ensin läpäisty inssiajo ja ajokortti. Sen jälkeen vasta saa hankkia kokemusta sekä manuaali- että automaattiautoista.
        Siihen näyttää monella vielä olevan haastetta jäljellä. Mopokortti ei riitä, vaikka kuinka kommentoisikin täällä....


    • 45654657

      Miksi käyttää omia jalkoja kun voi sähköpyörätuolillakin kulkea? Automaatti on vain vammaisapuväline.

      • KehruujennytKumoon

        Niinpä. Jatketaanpa logiikkaasi...
        Miksi käyttää tietokoneita ja elektroniikkaa, kun mekaniikkakin on olemassa ja ihmisiä sitä käyttämään?
        Tietokoneet ovat vain vammaisapuvälineitä


      • toppaasvähäse
        KehruujennytKumoon kirjoitti:

        Niinpä. Jatketaanpa logiikkaasi...
        Miksi käyttää tietokoneita ja elektroniikkaa, kun mekaniikkakin on olemassa ja ihmisiä sitä käyttämään?
        Tietokoneet ovat vain vammaisapuvälineitä

        Sinulla ei näytä enään sekään auttavan.


      • KehruujennytKumoon
        toppaasvähäse kirjoitti:

        Sinulla ei näytä enään sekään auttavan.

        Ja sinä et ole koskaan edes päässyt sille tasolle....


    • EiMikäänSalaisuus

      Tähän sopii varmaankin vanhan jenkkiautomaatin kuskin kommentti. Kolmea en vaihda: vaihdetta ja sukkia.

      Itselläni on toki VW Passat -95 GLA, mutta sukkia joskus vaihdan.

    • Eikiire
    • Tee.hyvävalinta

      Automaatti on menestyjän merkki.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe