Neuvo lukiolaisille!

Mikäli kuntasi ei osallistu kielikokeiluun ja joudut lukemaan ruotsia, niin tee se kunnolla. Nimittäin jatko-opinto paikka ruotsiksi avautuu helpommin, kuin suomeksi. Ruotsiksi opiskeleville on kaikille varattu hyvä opiskelija asunto.
Säätiöiltä saat stipendejä ja muita etuja.

Koulussa opetettavalla ruotsilla et pärjää, joten sinun on oltava aktiivinen.
Paikkakunnallasi et voi puhua ruotsia, mutta voit seurata TV-nytt.
Netistä voit lukea uutiset ruotsiksi Svenska Yle. Palvelu on ilmainen.

Kesälomilla kannattaa yrittää päästä kesätöihin Ruotsiin.. koita saada koulussasi kokoon porukka, jonka kanssa lähdette Helsinkiin, Turkuun tai Vaasaan.
Tulette pääsemään nopeasti ja helposti läpi opinnoista, koska kanssa opiskelevat ottavat opiskelun rennosti..

11

738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi olet muuttanut kantasi. Olet sanonut, että piikaruotsi on haitaksi?
      Opiskelun tarkoitus on vain palvella ruotsinkielisiä.

      • Svenska skolor är bara till finlandssvenskar.


      • FinIandssvenskar

        Sörvär möd bög min inta tala engkelska.

        du är spörre bög jäg ar merä bög

        finska människor vara idiooten.

        kylä taida suomikieli on huono ja venälaine nkieli

        mina en ikina haluta oppia suomi ,typera suomihorot


    • 32514711

      Mikäli olisin lukiolainen niin lähtisin vaatimaan palkkiota siitä, että joutu opiskelemaan ruotsia.
      Toiset saavat kielen avulla hienon opiskelupaikan. Heillä on oma campus ravintoloineen ja kuntosaleineen. Suomenkielisten kannattaisi vaatia samaa oikeutta. Mikäli osallistuu yo-kirjoituksiin hyväksytysti, niin henkilö pitäisi rekisteröidä ruotsinkieliseksi, jos haluaa.

      • mycomment

        Ruotsin oppimisesta saa kyllä palkkion. Se on etu monessa tilanteessa.


      • mycomment kirjoitti:

        Ruotsin oppimisesta saa kyllä palkkion. Se on etu monessa tilanteessa.

        Lukiolainen saa palkkion ruotsin opiskelusta, jos saa koulun ulkopuolisen avun avulla hyvän ruotsin taidon. Piikaruotsin sijaan niin hyvä kielitaito, että sillä pääseee jatko-opintoihin ruotsiksi. Tällöin ruotsista on hyötyä.
        Useimmalle lukiolaiselle on hyötyä venäjästä. Huonolla venäjän taidolla on etua , kun tapaa venäläisiä. Toisaalta, jos käy Venäjällä.


      • FinIandssvenskar
        mycomment kirjoitti:

        Ruotsin oppimisesta saa kyllä palkkion. Se on etu monessa tilanteessa.

        sina suompiru inte osata sanoa peruste??? du är tymä!


    • Ni behöver lära svenska för att ni kan betjäna finlandssvenskar!

    • Finlandssvenska

      Palvele keskenään

    • Ruotsi on tärkeä maailmankieli.

    • Opetusministeri ei saanut kielikokeilua aikaiseksi ja pilasi kieltenopiskelun lukiossa.
      Koululaisen ei tarvitse halutessaan opiskella ruotsialainkaan. Riittää, että on tunnilla läsnä näpräämässä vaikka kännykkää. Ketään ei kiinnosta opitko tunnilla kieltä. Opettaja haluaa pitää suojatyöpaikkansa ja päästää läpi 5:lla.
      Yo-kirjoituksen voi jättää väliin. Touhu koulussa on hälläväliä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      143
      1444
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe