Auton akun vaihto

akunvaihtaja

Jos on pelko että jotain auton elektroniikasta hullaantuu akun vaihton yhteydessä niin voiko laittaa pienen powerin akkukaapeleihin siksiaikaa. Senhän ei tarvitese iso olla, joku ampeerin mascotti riittää.

67

23184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nou..hätä

      Turha pelko, otat ensin miinuskengan irti, sitten pluskenkä ja kiinnitys irti ja uusiakku paikalleen ja miinuskenkä viimeiseksi kiinni.

    • Mr.Google

      " Auton akun vaihtaminen ja huolto

      Auton akun vaihtamisessa nyrkkisääntönä toimii auton ikä. Mitä uudempi auto, sitä tärkeämpää on jättää akun vaihto ammattilaisten tehtäväksi.

      Akun vaihdattaminen alan liikkeessä kannattaa useimmissa tapauksissa. Jos pohtii, voiko akun vaihtaa itse, perusohjeena voi käyttää seuraavaa:

      - Jos auto on valmistettu ennen vuotta 2000, akun voi vaihtaa itse, jos tietää mitä tekee.

      -2000-luvun alun auton akun vaihtamisessa kannattaa vakavasti harkita ammattilaisen apua.

      -Vuoden 2005 jälkeen valmistetun auton akkua ei kannata vaihtaa itse.

      -Kaikkein uusimpien autojen, start-stop-järjestelmällä varustettujen autojen ja hybridiautojen akun omatoimista vaihtamista ei pidä edes harkita."

      -Esimerkiksi vm 2000 Avensiksen akun voi vaihtaa irrota-ja-kiinnitä periaatteella. Moottorin vikavalo- ja koodit nollautuu, samoin moottorin säädöt. Pari kilsaa kannattaa ajella varovasti ja koittaa olla kiihdyttämästä kapeaan väliin jonossa. Kone käy hiukan karheasti alkuun eikä kiihdy kunnolla mutta kone "oppii" oikeat säädöt viidessä minuutissa.

      "Itse tein juuri viikko sitten akun vaihdon siten, että laitoin akkulaturin
      akkukenkiin kiinni ennen kuin irrotin kengät akkunavoista. Näin virtaa
      riitti koko ajan. Muista vain eristää navat hyvin käärimällä kenkien päälle
      jotain eristettä ettei tule oikosulkuja runkoon tai kengät käy yhteen.
      Nimittäin yleensä tuolla pellin alla / perässä on ahdasta."

      >>Kun akku iroitetetaan tasaamasta jännitettä, akkulaturin jännite nousee
      hyvinkin korkealle. Rakenteesta riippuen 16 jopa 20 voltiin. Täytyy tietää
      mikä laturi sopii moiseen hommaan<<

      >>Radio saattaa lukittua eli tarvitset avauskoodin kun seuraavan
      kerran laitat sen päälle.<<

      • höpöhöpöhöpöhöpö

        Ei tarvi latureita, eikä radio mene siitä lukkoon, voi hyvin vaihtaa akun autoon, kuin autoon, se ei sen vuoksi auto lakkaa toimista, kun akun vaihtaa turhaa pelottelua tämän asian tiimoilta, niin saadaan korjaamoilla tämäkin rahastettua.


      • akunvaihtaja

        Autoni siis 2012 mallia eikä siinä ole onneksi start/stop-toimintoa. Varovasti jo katselin hommaa, akun plusnavan puoleisessa päässää akun päällä on iso sulakelevy josta jähtee monta kaapelia, sen sivuun saattaminen näyttää hankalalta.


      • Mr.Google
        höpöhöpöhöpöhöpö kirjoitti:

        Ei tarvi latureita, eikä radio mene siitä lukkoon, voi hyvin vaihtaa akun autoon, kuin autoon, se ei sen vuoksi auto lakkaa toimista, kun akun vaihtaa turhaa pelottelua tämän asian tiimoilta, niin saadaan korjaamoilla tämäkin rahastettua.

        https://www.nettiauto.com/artikkeli/akun_vaihto_ja_sen_sielunelamaa

        "Ei tarvi latureita"

        Siinä on taas yksi Esson baarin erityisasiantuntija...

        -No ihan itseään huvittaakseen korjaamoilla ja akkuvaihtoliikkeissä syötetään sähköä autolle kun akkua vaihdetaan ???

        Niin, minkähän takia ??


        https://www.nettiauto.com/artikkeli/akun_vaihto_ja_sen_sielunelamaa

        ” -Uudemmissa ja sähköiltään hienostuneemmissa autoissa omatoiminen vaihto voi nollata auton elektroniikan tai rikkoa moottorinohjausyksikön."

        " -Nyrkkisääntönä näitä voivat olla ainakin kymmenvuotiaat tai sitä nuoremmat monipuolisilla sähköillä varustetut autot. Tätä vanhempiin simppeleihin autoihin taas vaihto todennäköisesti on mahdollista itse.”

        ” -Ihan alkuun pitää varmistaa, että autoradioon on turvakoodi tallessa. Virran katkeamisen jälkeen useimmat radiot nimittäin kysyvät koodia, eivätkä toimi ilman sitä."

        "-Auton ovi kannattaa pitää akun vaihtotyön ajan auki, sillä keskuslukko saattaa vahingossa pistää ovet lukkoon.”


      • teho.akku
        Mr.Google kirjoitti:

        https://www.nettiauto.com/artikkeli/akun_vaihto_ja_sen_sielunelamaa

        "Ei tarvi latureita"

        Siinä on taas yksi Esson baarin erityisasiantuntija...

        -No ihan itseään huvittaakseen korjaamoilla ja akkuvaihtoliikkeissä syötetään sähköä autolle kun akkua vaihdetaan ???

        Niin, minkähän takia ??


        https://www.nettiauto.com/artikkeli/akun_vaihto_ja_sen_sielunelamaa

        ” -Uudemmissa ja sähköiltään hienostuneemmissa autoissa omatoiminen vaihto voi nollata auton elektroniikan tai rikkoa moottorinohjausyksikön."

        " -Nyrkkisääntönä näitä voivat olla ainakin kymmenvuotiaat tai sitä nuoremmat monipuolisilla sähköillä varustetut autot. Tätä vanhempiin simppeleihin autoihin taas vaihto todennäköisesti on mahdollista itse.”

        ” -Ihan alkuun pitää varmistaa, että autoradioon on turvakoodi tallessa. Virran katkeamisen jälkeen useimmat radiot nimittäin kysyvät koodia, eivätkä toimi ilman sitä."

        "-Auton ovi kannattaa pitää akun vaihtotyön ajan auki, sillä keskuslukko saattaa vahingossa pistää ovet lukkoon.”

        Seisoin vieressä, kun akkutuonnin ammattilainen vaihtoi akun. Kytki varsinaisiin akkukaapeleihin moottoripyörän akun hauenleuoilla ja sitten vaan kaapelit irti, akku pois ja uusi tilalle. Tuon jälkeen akkukaapelit uudestaan kiinni ja hauenleuat voikin irrottaa.
        Ei ollut avaruustiedettä .......... paitsi Esson baarissa istuville.
        Kellot ja radiot ym. pysyivät hyvin kuosissa.


      • soopaa

        Akunvaihto ei riko mitään moottorinohjauksia, eikä muutakaan ainoastaan kello ja radio ja trippi nollaantuu ja muut muistia tarvitsevat lisävarusteet! Olipa kyse sitten uudesta tai 5-vuotta vanhasta autosta, tuokin väite, että radio lukkiutuisi on huuhaata, sillä se radio vaatii vasta silloin sen koodauksen, kun vaihdetaan radiota. Tietenkin pääsee vähemmällä, jos syöttää siihen virran, niin ei tarvi kaikkia asetuksia laittaa uudestaan!

        Suorastaan tyhmää väittää, että se rikkoisi jotain, silloinhan se auto hajoaisi, joka kerta kun akku menee tyhjäksi esim. lähdet reissuun ja auto seisoo pariviikkoo lentokentän parkkihallissa niin huonokuntoinen akku purkautuu tuona aikana täysin virrattomaksi ja ei kun hinurilla korjaamolle ecua vaihtamaan jne.. heheheheheheheheh


      • Justnoin-2
        soopaa kirjoitti:

        Akunvaihto ei riko mitään moottorinohjauksia, eikä muutakaan ainoastaan kello ja radio ja trippi nollaantuu ja muut muistia tarvitsevat lisävarusteet! Olipa kyse sitten uudesta tai 5-vuotta vanhasta autosta, tuokin väite, että radio lukkiutuisi on huuhaata, sillä se radio vaatii vasta silloin sen koodauksen, kun vaihdetaan radiota. Tietenkin pääsee vähemmällä, jos syöttää siihen virran, niin ei tarvi kaikkia asetuksia laittaa uudestaan!

        Suorastaan tyhmää väittää, että se rikkoisi jotain, silloinhan se auto hajoaisi, joka kerta kun akku menee tyhjäksi esim. lähdet reissuun ja auto seisoo pariviikkoo lentokentän parkkihallissa niin huonokuntoinen akku purkautuu tuona aikana täysin virrattomaksi ja ei kun hinurilla korjaamolle ecua vaihtamaan jne.. heheheheheheheheh

        "sillä se radio vaatii vasta silloin sen koodauksen, kun vaihdetaan radiota"

        Juuri näin, radio vaatii vasta sitten sen koodin kun radiota vaihdetaan ja jännite siinä kiinteän jännitteen piuhassa on käynyt nollassa.


      • Mr.Google

        "Juuri näin, radio vaatii vasta sitten sen koodin kun radiota vaihdetaan ja jännite siinä kiinteän jännitteen piuhassa on käynyt nollassa."

        Ja se jännite käy nollassa sillä sekunnilla kun ensimmäinen akunkenkä irrotetaan...


      • mitenkukakin
        höpöhöpöhöpöhöpö kirjoitti:

        Ei tarvi latureita, eikä radio mene siitä lukkoon, voi hyvin vaihtaa akun autoon, kuin autoon, se ei sen vuoksi auto lakkaa toimista, kun akun vaihtaa turhaa pelottelua tämän asian tiimoilta, niin saadaan korjaamoilla tämäkin rahastettua.

        En tiedä kaikkien Suomessa myytävien automerkkien tilannetta, mutta olen ollut vieressä katsomassa kun Citroen C5 ei akun vaihdon jälkeen lähtenyt käyntiin. Oli mennyt ajonesto päälle. Merkkiliikkeen apua tarvittiin ennen kuin auto käynnistyi. Auto oli vuosimallia n. 2000


      • eiongelmaa
        mitenkukakin kirjoitti:

        En tiedä kaikkien Suomessa myytävien automerkkien tilannetta, mutta olen ollut vieressä katsomassa kun Citroen C5 ei akun vaihdon jälkeen lähtenyt käyntiin. Oli mennyt ajonesto päälle. Merkkiliikkeen apua tarvittiin ennen kuin auto käynnistyi. Auto oli vuosimallia n. 2000

        Siinä on ollut jotain vikaa, jos noin käy. Akun tyhjeneminenkään ei laita ajonestoa päälle, vaihtanut kyseisen malliseen autoon akun, eikä mitään ongelmaa, radoin kanavien uudelleen haku ja ikkunan opetus uudestaan ajamalla ikkuna ylös ja pitämällä nappia ylös asennossa 3sek ja sitten sama alas niin automaattiikka toimii ikkunassa


      • Tehkääkutenhaluatte
        soopaa kirjoitti:

        Akunvaihto ei riko mitään moottorinohjauksia, eikä muutakaan ainoastaan kello ja radio ja trippi nollaantuu ja muut muistia tarvitsevat lisävarusteet! Olipa kyse sitten uudesta tai 5-vuotta vanhasta autosta, tuokin väite, että radio lukkiutuisi on huuhaata, sillä se radio vaatii vasta silloin sen koodauksen, kun vaihdetaan radiota. Tietenkin pääsee vähemmällä, jos syöttää siihen virran, niin ei tarvi kaikkia asetuksia laittaa uudestaan!

        Suorastaan tyhmää väittää, että se rikkoisi jotain, silloinhan se auto hajoaisi, joka kerta kun akku menee tyhjäksi esim. lähdet reissuun ja auto seisoo pariviikkoo lentokentän parkkihallissa niin huonokuntoinen akku purkautuu tuona aikana täysin virrattomaksi ja ei kun hinurilla korjaamolle ecua vaihtamaan jne.. heheheheheheheheh

        Tiedän kyllä tapauksen jossa C5 citikasta meni ajonesto päälle kun akku oli irroitettu. Vm oli n.2000 Merkkiliikkeen ohjeilla lähti käyntiin.


      • Anonyymi
        mitenkukakin kirjoitti:

        En tiedä kaikkien Suomessa myytävien automerkkien tilannetta, mutta olen ollut vieressä katsomassa kun Citroen C5 ei akun vaihdon jälkeen lähtenyt käyntiin. Oli mennyt ajonesto päälle. Merkkiliikkeen apua tarvittiin ennen kuin auto käynnistyi. Auto oli vuosimallia n. 2000

        Reilu teki saman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reilu teki saman.

        Reilu, selvähän se...


      • Anonyymi
        höpöhöpöhöpöhöpö kirjoitti:

        Ei tarvi latureita, eikä radio mene siitä lukkoon, voi hyvin vaihtaa akun autoon, kuin autoon, se ei sen vuoksi auto lakkaa toimista, kun akun vaihtaa turhaa pelottelua tämän asian tiimoilta, niin saadaan korjaamoilla tämäkin rahastettua.

        Kyllä honda accordissa vm 08 ainakin on akun irroittamisen jälkeen radio pimeenä ja koodi täytyy asettaa kanavat kello.


      • Anonyymi

        Taitaa olla erittäin mallikohtainen asia. Hyundai I30 vuosimallia 2011:

        Akku irrotettiin sen kunnon tarkistusta varten testerillä. Ainoa seuraus oli se, että radiosta katosi kaikki tallennetut radiokanavat. Lisäksi on syytä jättää joku autoon vahtimaan, jos autosta poistutaan sillä aikaa, kun siinä ei ole akkua, sillä keskuslukitus ei tietenkään toimi ilman sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla erittäin mallikohtainen asia. Hyundai I30 vuosimallia 2011:

        Akku irrotettiin sen kunnon tarkistusta varten testerillä. Ainoa seuraus oli se, että radiosta katosi kaikki tallennetut radiokanavat. Lisäksi on syytä jättää joku autoon vahtimaan, jos autosta poistutaan sillä aikaa, kun siinä ei ole akkua, sillä keskuslukitus ei tietenkään toimi ilman sähköä.

        Hyundai I30 -autosta vielä: Start-Stop -toiminto löytyy, tosin käyttöikänsä loppupuolella olevan akun takia ei ole koskaan toiminut. Ehkäpä alkaa toimia, jos akun vaihtaa JA kun on taas lämpimiä kelejä. Sillä kylmässä säässä tuon Start-Stop -toiminnon ei ole tarkoituskaan toimia.


      • Anonyymi
        Mr.Google kirjoitti:

        https://www.nettiauto.com/artikkeli/akun_vaihto_ja_sen_sielunelamaa

        "Ei tarvi latureita"

        Siinä on taas yksi Esson baarin erityisasiantuntija...

        -No ihan itseään huvittaakseen korjaamoilla ja akkuvaihtoliikkeissä syötetään sähköä autolle kun akkua vaihdetaan ???

        Niin, minkähän takia ??


        https://www.nettiauto.com/artikkeli/akun_vaihto_ja_sen_sielunelamaa

        ” -Uudemmissa ja sähköiltään hienostuneemmissa autoissa omatoiminen vaihto voi nollata auton elektroniikan tai rikkoa moottorinohjausyksikön."

        " -Nyrkkisääntönä näitä voivat olla ainakin kymmenvuotiaat tai sitä nuoremmat monipuolisilla sähköillä varustetut autot. Tätä vanhempiin simppeleihin autoihin taas vaihto todennäköisesti on mahdollista itse.”

        ” -Ihan alkuun pitää varmistaa, että autoradioon on turvakoodi tallessa. Virran katkeamisen jälkeen useimmat radiot nimittäin kysyvät koodia, eivätkä toimi ilman sitä."

        "-Auton ovi kannattaa pitää akun vaihtotyön ajan auki, sillä keskuslukko saattaa vahingossa pistää ovet lukkoon.”

        Ja TÄTÄ sitten muka mainostetaan edistyksenä ja kehityksenä! Ei enää edes akun vaihto onnistu niinkuin mennä vuosituhannella! Kauppaan jätän tuollaiset "autot"!


    • Astralla

      Enjoy astra 2012 ei ongelmia. Tietokone käskee vain avata ja sulkea vuoron perään kaikki ikkunat

    • tojopojoo

      Ainakin Toyotaan voi vaihtaa akun kyllä vaikka olisi vm-15. Ei ongelmia.

    • loppurahastukselle

      Sen verran tietoa akun vaihdon yhteydessä ilmenevistä ongelmista, jos sattuu ilmaantumaan, mutta harvinaista esim, abs-järjestelmän merkkivalo tai aibagin merkkivalo, jos jää palamaan, niin ne sammuu itsestään, kun tulee 20-30 käynnistyskertaa, jos järjestelmässä ei ole vikaa, niin ei tarvi sen takia mennä obd-lukijalla niitä kuittaamaan.

      Näyttää pesiytyneen tämän yksinkertaisen asian ympärille suoranaista rahastusta, kun väitetään, ette voi itse vaihtaa ja tulee ongelmia, mutta ehdottomasti täytyy tietää mitä tekee, ostaa oikean akun myös kätisyys tärkeä ja viimeisenä se miinuskenkä kiinni, eikä työkaluja akunpäälle, ettei tule oikosulkuvaaraa

    • revapjoorenziins
      • Miksi-Miksi

        Minkähän takia tee-se-itse-guru vaivautuu akkuleikkeihin kerran Esson baarin erityisasiantuntijoiden mukaan akun voi kuka-vaan vaihtaa noin vain...?


      • siksivaan
        Miksi-Miksi kirjoitti:

        Minkähän takia tee-se-itse-guru vaivautuu akkuleikkeihin kerran Esson baarin erityisasiantuntijoiden mukaan akun voi kuka-vaan vaihtaa noin vain...?

        No onhan se helpompi homma, kun ei nollaannu penkkien,ikkunoiden sun muiden varusteiden asetukset.


      • kaikkeenekattelee
        Miksi-Miksi kirjoitti:

        Minkähän takia tee-se-itse-guru vaivautuu akkuleikkeihin kerran Esson baarin erityisasiantuntijoiden mukaan akun voi kuka-vaan vaihtaa noin vain...?

        Tuo äijä on ihan huru-ukko, eikä mikään guru


      • Miksi-Miksi
        siksivaan kirjoitti:

        No onhan se helpompi homma, kun ei nollaannu penkkien,ikkunoiden sun muiden varusteiden asetukset.

        "No onhan se helpompi homma, kun ei nollaannu penkkien,ikkunoiden sun muiden varusteiden asetukset. "

        Miten niin? Tuollahan väitetään selvästi ettei tarvitse tehdä yhtään mitää muuta kuin vaihtaa akku lennosta:

        "Ei tarvi latureita, eikä radio mene siitä lukkoon, voi hyvin vaihtaa akun autoon, kuin autoon, se ei sen vuoksi auto lakkaa toimista, kun akun vaihtaa turhaa pelottelua tämän asian tiimoilta, niin saadaan korjaamoilla tämäkin rahastettua."

        Niin miten päin se nyt sitten lopulta oikein on?????


      • seonfakta
        Miksi-Miksi kirjoitti:

        "No onhan se helpompi homma, kun ei nollaannu penkkien,ikkunoiden sun muiden varusteiden asetukset. "

        Miten niin? Tuollahan väitetään selvästi ettei tarvitse tehdä yhtään mitää muuta kuin vaihtaa akku lennosta:

        "Ei tarvi latureita, eikä radio mene siitä lukkoon, voi hyvin vaihtaa akun autoon, kuin autoon, se ei sen vuoksi auto lakkaa toimista, kun akun vaihtaa turhaa pelottelua tämän asian tiimoilta, niin saadaan korjaamoilla tämäkin rahastettua."

        Niin miten päin se nyt sitten lopulta oikein on?????

        Akun voi itse vaihtaa kunhan tekee sen oikein, jos osaa, eikä tarvi mitään virtalähteitä! Nykyään semmoisia urpoja, että ne ostaa vääränkätisen akun ja yrittää sitten väkisin saada ne kengät vääriin napoihin, niin sitten on kyllä ongelmia


      • kierrätä.konettasi
        kaikkeenekattelee kirjoitti:

        Tuo äijä on ihan huru-ukko, eikä mikään guru

        Siellä joku kateellinen keljuilee kun Kilmer on korjannut autoja 51 vuotta ja tehnyt jenkeissä telkkarissakin autonhuoltovinkkiaiheista ohjelmaa ja nyt tienaa tubessa. Samaan aikaan te kelmien kerholaiset siellä olette 51 vuotta puhuneet paskaa esson baarissa ilmaiseksi :D


    • 0293

      Bemareissa ja uudemmissa mersuissa joissa akku on tavaratilassa, saattaa moottoritilassa olla
      "ylimääräinen plusnapa" juuri näitä tarkoituksia varten.
      Mielestäni kukaan ei vielä ole puhunut tästä.

      • rewåpooi

        Se on virran ottamista ja myös antamista varten, vanhemmissakin on niissä takakontissa ihan painojakauman vuoksi pääasiassa sinne laitettu!


    • tehthetheh

      Nykyään lähinnä sitten obd pistokkeen kautta virtaa tai sitten joitakin roikkia jotka kytketään tupakansytyttimeen virtaa antamaan ja voi tehdä itsekkin.

    • Summaaja

      Summauksena vastauksista: Akun voi vaihtaa ilman apujännitettä kunhan valmistautuu samalla selvittämään mahdollisesti esiin nousevat radio, ikkunannostin ja moottorisäätöongelmat jne...

      -Kun haluaa pelata varman päälle niin varmistaa sen ettei jännite katkea systeemistä esim. "hauenleuoilla apuakku kiinni auton akkukenkiin" tai fiksummin OBD- tai tupakansytkäripistokkeen kautta.

      Nimimerkki teho.akku 6.2.2018 10:07

      >>Seisoin vieressä, kun akkutuonnin AMMATTILAINEN vaihtoi akun. Kytki varsinaisiin akkukaapeleihin moottoripyörän akun hauenleuoilla ja sitten vaan kaapelit irti, akku pois ja uusi tilalle. Tuon jälkeen akkukaapelit uudestaan kiinni ja hauenleuat voikin irrottaa.
      Ei ollut avaruustiedettä .......... paitsi Esson baarissa istuville<<

      • hgforororor

        Ei moottorin säätöongelmia tule se on harhaa! Ne tiedot on eculla ja voit ostaa vaikka uuden ecun ja vaihtaa sen autoon niin lähtee niiltä istumilta toimimaan. Hyvänä esimerkkinä vois olla Latvalan Toyotan hyytyminen viime vuonna Neste rallissa, niin se lähti huoltopiltuusta käyntiin, kun vaihtoivat siihen ecun, jos Latvalla olis olut vara ecu niin olisi päässyt heti jatkamaan, kun olisi itse sen vaihtanut! Myös maailmalta saa ostettua uudelleen softattujaecuja autoihin ja vanha yleensä lähetetään myyjälle tai sitten jos auto muuten remontissa niin voi lähettää oman ecun softattavaksi ja saa näin lisää potkua autoon


      • Shot.Down

        "Ei moottorin säätöongelmia tule se on harhaa! "

        HöpöHöpö!



        -Riippuu täysin autosta. Esimerkiksi vanha vm. 2000 Avensis nollaa kaikki mootttorisäätönsä ja menee jonkinlaisille tehdasasetuksille. Akun vaihdon tai napakenkähuollon jälkeen ensimmmäiset pari kilometria koneen käynti on karkeaa. Olettaisin että se käy aluksi varsin rikkaalla seoksella ja josta se lähtee säätämään arvojs "itseoppien"

        -Samoin radioon saa vanhassa Avensiksessa etsiä kaikki kanavat uusiksi jos sekunniksikin irrottaa akunkengan; akun vaihdosta puhumattakaan.


        -Näyttää sille että on autoja joissa akun irrotus ei vaikuta ja myös niitä joissa vaikuttaa. Akkuliikkeet näyttää pelaavan varman päälle ja pitävät lisäakulla- tai laturilla systeemin sähköissä koko ajan.

        Mielestäni on harhaanjohtavaa ja edesvastuutonta levittää propagandaa siitä että autosta kuin autosta voi akun noin vain vaihtaa varmistamatta jännitteiden säilymistä koko ajan. Jos sen voi tehdä Lada Nivassa niin asia ei ole yleistettävissä vaikka toimisi po. Nivassa.

        https://www.google.fi/search?q=car memory keeper&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&dcr=0&ei=BkSEWocdybCwAf7suugO


      • sesiitä
        Shot.Down kirjoitti:

        "Ei moottorin säätöongelmia tule se on harhaa! "

        HöpöHöpö!



        -Riippuu täysin autosta. Esimerkiksi vanha vm. 2000 Avensis nollaa kaikki mootttorisäätönsä ja menee jonkinlaisille tehdasasetuksille. Akun vaihdon tai napakenkähuollon jälkeen ensimmmäiset pari kilometria koneen käynti on karkeaa. Olettaisin että se käy aluksi varsin rikkaalla seoksella ja josta se lähtee säätämään arvojs "itseoppien"

        -Samoin radioon saa vanhassa Avensiksessa etsiä kaikki kanavat uusiksi jos sekunniksikin irrottaa akunkengan; akun vaihdosta puhumattakaan.


        -Näyttää sille että on autoja joissa akun irrotus ei vaikuta ja myös niitä joissa vaikuttaa. Akkuliikkeet näyttää pelaavan varman päälle ja pitävät lisäakulla- tai laturilla systeemin sähköissä koko ajan.

        Mielestäni on harhaanjohtavaa ja edesvastuutonta levittää propagandaa siitä että autosta kuin autosta voi akun noin vain vaihtaa varmistamatta jännitteiden säilymistä koko ajan. Jos sen voi tehdä Lada Nivassa niin asia ei ole yleistettävissä vaikka toimisi po. Nivassa.

        https://www.google.fi/search?q=car memory keeper&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&dcr=0&ei=BkSEWocdybCwAf7suugO

        Ne tiedot on siellä avensiksessakin ekulla tallessa, ei opettele muuta, kuin jos on automaatti niin kuskin ajotyyliä ja sen mukaan vaihtelee vaihteita mikä on ajotyyli! Toytotassa taisi olla siemensin valmistama ecu!


    • akunvaihtaja

      Eipä tarvinnut mitään erillistä poweria viritellä, kaikki toimii, kello pysyi ajassaan, radiossa kanavat, kaikki ikkunat piti vuorotellen avata ja sulkea, näin 2012 Insigniassa.

    • turhasiitäväitellä

      joo tuo on autokohtainen (merkki) nollautuuko radio, ainakin itse huomannut

    • mazdamies

      Just eilen hain akkuliikkeestä uuden akun Mazda 6 vm -05. Akun vaihto liikkeessä 25 euroa. Ilman varavirtaa asentaja vaihtoi. Sen jälkeen koodasi ikkunat. Itse laitoin kellon aikaan. Radiokanavat hävinneet. Pahinta on kuitenkin, että auto sammui tänäänkin 4 kertaa liikennevaloihin eli jotakin siellä on nyt muuttunut moottorinohjausyksikössä. Edellisen akun vaihdon yhtrydessä samassa liikkeessä asentaja käytti varavirtaa, kun irroitti vanhan akun. Silloin pelasi kaikki. Kyllä minä mieleni pahoitin.

      • Jotainvikaaon

        Ei johdu sammuminen akun vaihdosta.


      • Varsinainentietäjä
        Jotainvikaaon kirjoitti:

        Ei johdu sammuminen akun vaihdosta.

        Kristallipallostako katsoit vai puhutko henkien kanssa ?


    • lskdjfslkfkld

      Auton moottorin säädöt muuttuvat kulumisen myötä joten jos akku vaihdetaan ilman varavirtaa, asetukset nollautuvat mutta kun moottori ei enää olekaan uusi niin siitä voi seurata käyntiongelmia.
      Myös OBD vikamuisti nollautuu ja järjestelmä joutuu suorittamaan alusta asti uudelleen kaikki osatestit joten heti akun vaihdon jälkeen ei ole asiaa katsastukseenkaan kun voi puuttua vielä joku OBD järjestelmän osatesti jonka vuoksi auto hylätään.

    • Anonyymi

      vm-06 VW bensagolffi ollu moksiskaan kun vaihdoin viime talvena akun siihen ilman varavirtaa. Radio piti koodata, mutta muuta vikaa ei oo ollu, eikä mitää vikakoodeja ilmaantunu katsastuksessa.

      • Anonyymi

        Vm -89 Pösöstä olen monta kertaa käyttänyt akun pois eikä ole mitään muuta tarvinnut tehdä kuin kello laittaa aikaan. Radio (Philips) hajosi jo kauan sitten, joten sitäkään ei tarvitse koodailla.
        Ja tätä kaikkea uutta häslinkiä tyhmille myydään muka edistyksenä!!!


    • Anonyymi

      Ainakaan uusin volvoih k n ei båvoi vauhtaa akku ilman että jännite o n kytketty kokoajan pistokkeen kauta.
      Koko autiåo sekoaa.

      Radion kanavien poistuminen on pienin ongellma jika seuraa akun vaihdon jälkeen.

      Uusissa au y oissa.

    • Anonyymi

      Jäännitepiikit akun vaihdon yhteydessä on se, mikä voi tehdä kallista tuhoa auton elektroniikalle.

      • Anonyymi

        Auto oli korjaamossa muutaman päivän ja sitähän pidettiin yöt ulkona pakkasessa ja 20 pakkasasteen yön jälkeen eivät sitten saaneet autoa käyntiin. Mekaanikko vaihtoi siihen sitten uuden akun ilman mitään tukivirtaa. No, nyt on kuulemma koko auton sähköjärjestelmä täysin sekaisin. Vikailmoitusta kuulemma riittää. Kenenköhän piikkiin tällaiset munaukset kuuluvat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto oli korjaamossa muutaman päivän ja sitähän pidettiin yöt ulkona pakkasessa ja 20 pakkasasteen yön jälkeen eivät sitten saaneet autoa käyntiin. Mekaanikko vaihtoi siihen sitten uuden akun ilman mitään tukivirtaa. No, nyt on kuulemma koko auton sähköjärjestelmä täysin sekaisin. Vikailmoitusta kuulemma riittää. Kenenköhän piikkiin tällaiset munaukset kuuluvat?

        Uudemmissa autoissa "sekaisin meneminen" voi tarkoittaa valitettavasti tuhansien eurojen vahinkoja.. toivotaan parasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Auto oli korjaamossa muutaman päivän ja sitähän pidettiin yöt ulkona pakkasessa ja 20 pakkasasteen yön jälkeen eivät sitten saaneet autoa käyntiin. Mekaanikko vaihtoi siihen sitten uuden akun ilman mitään tukivirtaa. No, nyt on kuulemma koko auton sähköjärjestelmä täysin sekaisin. Vikailmoitusta kuulemma riittää. Kenenköhän piikkiin tällaiset munaukset kuuluvat?

        Niin, asiakas itse ei ole edes koskenut autoon!
        Korjaamon vika mielestäni, mutta selityksiin ei kyllä
        kannata tyytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto oli korjaamossa muutaman päivän ja sitähän pidettiin yöt ulkona pakkasessa ja 20 pakkasasteen yön jälkeen eivät sitten saaneet autoa käyntiin. Mekaanikko vaihtoi siihen sitten uuden akun ilman mitään tukivirtaa. No, nyt on kuulemma koko auton sähköjärjestelmä täysin sekaisin. Vikailmoitusta kuulemma riittää. Kenenköhän piikkiin tällaiset munaukset kuuluvat?

        Vaikea uskoa, korjaamoilla käyttävät yleensä aina käynnistysakkua apuna. Ei pitäisi mitään hajota muutenkaan, käyhän sitä useinkin että akku tyhjenee ja käynnistetään apuvirralla tai ladataan akku. Jos korjaamolla rikkovat jotain niin tietysti on korjaamon vastuulla.


      • Anonyymi

        Kerropas, mistä ja miten saat aikaan ne jännitepiikit!
        Kyselee vanha autosähköasentaja.


    • Anonyymi

      Akkuliikkeessä vaihtavat usein akun samaan hintaan jos uuden, tuskinpa ne paljon veloittaa muuallakaan jos ei itse uskalla vaihtaa.

    • Anonyymi

      Nyky autoissa on syvänukutus. Auton pitää olla syvässä unessa ennenkuin akun irroittaa.
      Kuskin sivulasi alas, kaikki ovet kiinni. Nukutukseen menee aikaa 3 min - 30 minuuttia.

      Auto herätetään nukutuksesta akun vaihdon jälkeen laittamalla ajovalot päälle. Huomaa että kuskin ikkuna on tämän vuoksi auki. Ovea nimittäin ei saa avata herätyksen aikana.

      Tämän jälkeen voit avata oven.
      Virta päälle, älä käynnistä autoa. Pidä virta päällä 30 sekuntia. Käännä avain nollaan.

      Nyt voit käynnistää auton.

      Koodaa ikkunat, radiot ja kaukosäädin.

      Valmis!

      • Anonyymi

        Tuskin kaikissa sama, mutta typerää jos ei muista mitään. Helpompi laittaa virtaa vaikka toisesta akusta tai muusta virtalähteestä siksi aikaa.


    • Anonyymi

      jossain paremmin autoissa on akun latautumiseen ja purkautumiseen seurantaan perustuva kunnon valvonta mikä menee sekaisin jos akun vaihtaa lennosta.

      • Anonyymi

        Tosi huonoja autoja sellaiset mitkä menee akun vaihdost sekaisin.


    • Anonyymi

      Auton Akun vaihto pitäisi tehdä ja Mikkikin on hiljentynyt! Kyllä kai ne joku kesäHessukin osaa vaihtaa, jollei nyt ihan Touho ole.

    • Anonyymi

      Naapurin Touraneg ei meinanlähteä käyntiin uusi akku ei suostunut starttaamaan löin sekunniksi virtapisteen navat kaapelilla yhteen ja sanoin naapurille menevän starttaamaan ... heti starttasi ja lähti käymään taisin antaa ajotietokoneeseen jonkun pulssin. Tätä ennen oli kaikki keinot kokeiltu tämä oli viimeinen mutta se toimi

      • Anonyymi

        Sii miten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sii miten

        Ois opel ja ei käyntiin


    • Anonyymi

      🤔😲 akun kyllä voi joka autoon tarvittaessa vaihtaa eikä mitään rikkoonnu.
      En kyllä tämän kommentti kentän ohjeistuksilla sitä alkaisi tekemään😃

      • Anonyymi

        S60 1.6 -12 ei vaatinut erikoisempia, virrat pois, kengät irti, vanha akku pois, uusi akku tilalle ja auto käyntiin.


    • Anonyymi

      Tulee ikävä vanhaa Amazonia. Se ei närkästy akun vaihdosta.

    • Anonyymi

      Subaru 2018, seisonut, akkujännite 5v. Akku pois, uusi tilalle. Kaikki kuten ennen, vaati vain kellon säädön.

    • Anonyymi

      Puolijohde paholainen rinkeli ja mursu ja penari vaatii, uudet ohjelmat virran kadotessa.😫

      • Anonyymi

        Kyllä esim. Volvo vaatii merkkiliikkeen toimet ja varmasti monet muutkin 2010 jälkeen tehdyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä esim. Volvo vaatii merkkiliikkeen toimet ja varmasti monet muutkin 2010 jälkeen tehdyt.

        Halvemmaksi taitaa tulla hankkia käynnistusakku ja ottaa siitä virtaa vaihdon ajan, joku vanha akku taitoisesta autosta virtaa. Kaapeleilla pystyy uuden akunkin kanssa tekemään mutta aika näpräämistä.

        Jokuhan juuri kertoi että Energy+ laturista saa virtaa vaihdon ajaksi, sellainen on kätevä.


    • Anonyymi

      Kannattee olla varuillaan ,muuten akka hullaantuu..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      138
      3349
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      274
      2900
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      226
      1829
    4. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      64
      1768
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      63
      1749
    6. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      58
      1455
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      84
      1299
    8. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      78
      1252
    9. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      328
      1177
    10. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1062
    Aihe