Olisi aika taas syvällisemmälle keskustelulle. Elämä kuuluu kaikille, mutta valitettavasti monille se elämä itsessään tuottaa pettymyksiä. Joillekin ne pettymykset voivat olla terveyshuolia, ja pahimmassa tapauksessa elämä voi päättyä ennen aikojaan.
Meille joille elämä tarjoaa ruhtinaallisesti elinpäiviä, voi syntyä joskus fiiliksiä siitä että elämämme ei olisi jotenkin täyttä tai olisimme epäonnistuneet rakentamaan itsellemme hyvän elämän. Joidenkin ihmisten kohdalla tyytymättömyys on uskoakseni seurausta siitä ettei osaa pysähtyä ja iloita siitä mitä on jo saanut elämäänsä.
Kiinnostaisi kuulla palstalaisten mietteitä siitä, mitä hyvään elämään mielestänne kuuluu ?
Mistä hyvä elämä koostuu
94
1435
Vastaukset
- Jännämies_
Olisin tyytyväinen jos saisin pillun.
Hyvään elämään kuuluu kiltti & kunnollinen 50-lukulaistyyppinen nainen joka antaa sulle ensin neitsyytensä ja sitten pari lasta. Jos et noita saa hjuonoja kopioita ei kannata edes tavoitella ja elämä on pelkkää notkumista päivästä toiseen. Aikalailla sama olisi lopettaa itsensä mutta koska kuitenkin on muita ihmisiä jotka siitä tulisivat surulliseksi on sitten sama kuitenkin notkua täällä vaikkei elämä tarjoaisikaan mitään tuollaista suuremman kokonaisuuden onnea vaan vain pieniä, hetkittäisiä ja kokonaisuuden kannalta merkityksettömiä juttuja toisinaan.
- nykyvässykät
Saa sitten kuulla loppuelämänsä olevansa parisuhdehuora. Lapsia kun tekee niin niitä täytyy hoidella kotosalla jonkin aikaa.
Ei ole miehetkään sitä mitä olivat -50 luvulla. Onko nainen vain esine joka tekisi sinut tyytyväiselksi vai miten tuo kuvio tekisi sinusta onnellisen?
- Nainen39vee
Harmaaritari, jos tuo toteutuu, niin kehtaisitko esim. puolisollesi, jälkeläisillesi tai yleensä ihmisille sanoa joskus elämänpolkusi loppupäässä, kun sinun pitäisi olla sellainen viisas vanhus, että elämäsi tärkein sisältö oli mm. se, että puolisosi oli neitsyt? Ja että parisuhteessasi kumppanin neitsyys oli tärkein asia?
Mietin vaan, kun yleensä ihmiset puhuvat jostain että on rakastava perhe, hyvä koti, sai tehdä kiinnostavaa työtä, nauttia luonnosta, oli ystäviä, rakkautta... joku neitsyys kuulostaa siinä kohtaa vähän siltä, että ei ihan ole löydetty sitä elämän sisältöä - sitten kuitenkaan. No, kyllähän sinä lapsistakin puhuit, ja sen toiveen ymmärrän paremmin. Mutta sitä kyllä en, että jos ei saa harrastaa seksiä neitsyen kanssa, on koko elämä "pelkkää notkumista". Nainen39vee kirjoitti:
Harmaaritari, jos tuo toteutuu, niin kehtaisitko esim. puolisollesi, jälkeläisillesi tai yleensä ihmisille sanoa joskus elämänpolkusi loppupäässä, kun sinun pitäisi olla sellainen viisas vanhus, että elämäsi tärkein sisältö oli mm. se, että puolisosi oli neitsyt? Ja että parisuhteessasi kumppanin neitsyys oli tärkein asia?
Mietin vaan, kun yleensä ihmiset puhuvat jostain että on rakastava perhe, hyvä koti, sai tehdä kiinnostavaa työtä, nauttia luonnosta, oli ystäviä, rakkautta... joku neitsyys kuulostaa siinä kohtaa vähän siltä, että ei ihan ole löydetty sitä elämän sisältöä - sitten kuitenkaan. No, kyllähän sinä lapsistakin puhuit, ja sen toiveen ymmärrän paremmin. Mutta sitä kyllä en, että jos ei saa harrastaa seksiä neitsyen kanssa, on koko elämä "pelkkää notkumista".No niin ne vaan tämä palstan ätmit kokevat, että se neitsytnaisen saaminen ja/tai sen kanssa naimisiin pääseminen olisi se kaikkein tärkein asia heidän tai ylipäätään miehen elämässä. Sitten jos tämä ei heiltä onnistu, niin he kokevat epäonnistuneensa elämässä niin pahasti, että kokevat ettei elämässä ole enää mitään mieltä ja osa kokee jopa ettei kannata töitäkään elämässä tehdä, jos ei ole saanut tai jos ei ole mahdollisuutta sitä neitsytnaista saada.
Luulin kyllä Harmaaritaria fiksummaksi, sillä tollaista puhetta olisi enemmän voinut kuvitella odottavansa joltain naisasialuuserilta tai muilta vastaavilta ätmeiltä.A.Palstamäki kirjoitti:
Onko nainen vain esine joka tekisi sinut tyytyväiselksi vai miten tuo kuvio tekisi sinusta onnellisen?
Ei tietenkään, juuri siksi vaadinkin parasta mitä elämällä on tarjota. Jos joku muu on saanut em. laisen naisen miksen minä muka ansaitsisi saada? olisi dissidentin usein mainitsema merkki heikosta itsetunnosta ja aisuruudesta jos tyytyisin yhtään vähempään.
Harmaaritari kirjoitti:
Ei tietenkään, juuri siksi vaadinkin parasta mitä elämällä on tarjota. Jos joku muu on saanut em. laisen naisen miksen minä muka ansaitsisi saada? olisi dissidentin usein mainitsema merkki heikosta itsetunnosta ja aisuruudesta jos tyytyisin yhtään vähempään.
Oletko miettinyt joskus ettei elämällä ehkä ollutkaan varallesi neitsyttä? Se ikä milloin miehet tyypillisesti harrastavat seksiä neitsyeiden kanssa, on alle 20 vuotta. Tuon jälkeen sellaiseen törmääminen seksin merkeissä on jo aika harvinaista, ja yleensä ikäneitojen neitsyydelle on sellaiset syyt jotka voivat saada sinutkin sivuuttamaan heidät.
Nainen39vee kirjoitti:
Mietin vaan, kun yleensä ihmiset puhuvat jostain että on rakastava perhe, hyvä koti, sai tehdä kiinnostavaa työtä, nauttia luonnosta, oli ystäviä, rakkautta... joku neitsyys kuulostaa siinä kohtaa vähän siltä, että ei ihan ole löydetty sitä elämän sisältöä - sitten kuitenkaan. No, kyllähän sinä lapsistakin puhuit, ja sen toiveen ymmärrän paremmin. Mutta sitä kyllä en, että jos ei saa harrastaa seksiä neitsyen kanssa, on koko elämä "pelkkää notkumista".Neitsyys on naisesssa tärkeeää siksi että se vaikuttaa kokonaisuuteen niin paljon, jos nainen on antanut lempensä (ja neitsyytensä) jollekin muulle kuin minulle sehän on selvä että olen naiselle vaion pelkkä korvike sen todellisen rakkauden jälkeen. Kaikki mitä tekisin tai jättäisin tekemättä vertautuisi naisen mielessä aiempaan seksikumppaniin ja sitä enemmän niitä kumppaneita on sen enemmän joutuisin olemaan jokaista muuta parempi jokaisella sektorilla, mahdollisuus eroon ja sitäkautta isättömiin lapsiin (nainen ne kuitenkin riistäisi itselleen) kasvaa jokaisen naisen menneen kumppanin myötä enkä tietenkään sellaista halua.
Tietenkin realistina ymmärrän että 2000-luvun maailmassa ja suomessa varsinkin neitsyttä on aika mahdoton löytää mutta itsepähän Pertti kysyi mistä tulee hyvä elämä ja minä vain vastasin mistä se syntyy, Toki käytetynkin naisen kanssa voisi elää ihan ok elämää, kohtuullista elämää tai ainakin siedettävää mutta ei se niin hyvää olisi missään tapauksessa kuin sellaisen naisen kanssa joka olisi henkisesti sekä fyysisesti kokonaan minua varten tässä maailmassa.Harmaaritari kirjoitti:
Neitsyys on naisesssa tärkeeää siksi että se vaikuttaa kokonaisuuteen niin paljon, jos nainen on antanut lempensä (ja neitsyytensä) jollekin muulle kuin minulle sehän on selvä että olen naiselle vaion pelkkä korvike sen todellisen rakkauden jälkeen. Kaikki mitä tekisin tai jättäisin tekemättä vertautuisi naisen mielessä aiempaan seksikumppaniin ja sitä enemmän niitä kumppaneita on sen enemmän joutuisin olemaan jokaista muuta parempi jokaisella sektorilla, mahdollisuus eroon ja sitäkautta isättömiin lapsiin (nainen ne kuitenkin riistäisi itselleen) kasvaa jokaisen naisen menneen kumppanin myötä enkä tietenkään sellaista halua.
Tietenkin realistina ymmärrän että 2000-luvun maailmassa ja suomessa varsinkin neitsyttä on aika mahdoton löytää mutta itsepähän Pertti kysyi mistä tulee hyvä elämä ja minä vain vastasin mistä se syntyy, Toki käytetynkin naisen kanssa voisi elää ihan ok elämää, kohtuullista elämää tai ainakin siedettävää mutta ei se niin hyvää olisi missään tapauksessa kuin sellaisen naisen kanssa joka olisi henkisesti sekä fyysisesti kokonaan minua varten tässä maailmassa.Olet herkkä romantikko, uskot siihen että sinun rakkaustarinasi on kirjoitettu tähtiin. Olette luodut toisillenne ja etsitte puoliskoanne kunnes se löytyy.
Toivotaan että törmäätte toisiinne viimeistään eläkepäivillänne.- voielää
Harmaaritari kirjoitti:
Neitsyys on naisesssa tärkeeää siksi että se vaikuttaa kokonaisuuteen niin paljon, jos nainen on antanut lempensä (ja neitsyytensä) jollekin muulle kuin minulle sehän on selvä että olen naiselle vaion pelkkä korvike sen todellisen rakkauden jälkeen. Kaikki mitä tekisin tai jättäisin tekemättä vertautuisi naisen mielessä aiempaan seksikumppaniin ja sitä enemmän niitä kumppaneita on sen enemmän joutuisin olemaan jokaista muuta parempi jokaisella sektorilla, mahdollisuus eroon ja sitäkautta isättömiin lapsiin (nainen ne kuitenkin riistäisi itselleen) kasvaa jokaisen naisen menneen kumppanin myötä enkä tietenkään sellaista halua.
Tietenkin realistina ymmärrän että 2000-luvun maailmassa ja suomessa varsinkin neitsyttä on aika mahdoton löytää mutta itsepähän Pertti kysyi mistä tulee hyvä elämä ja minä vain vastasin mistä se syntyy, Toki käytetynkin naisen kanssa voisi elää ihan ok elämää, kohtuullista elämää tai ainakin siedettävää mutta ei se niin hyvää olisi missään tapauksessa kuin sellaisen naisen kanssa joka olisi henkisesti sekä fyysisesti kokonaan minua varten tässä maailmassa.Niinkuin käytetyn miehenkin kanssa.
A.Palstamäki kirjoitti:
Olet herkkä romantikko, uskot siihen että sinun rakkaustarinasi on kirjoitettu tähtiin. Olette luodut toisillenne ja etsitte puoliskoanne kunnes se löytyy.
Toivotaan että törmäätte toisiinne viimeistään eläkepäivillänne.Juurikin noin.
Toivotaan vaan vaikka kovin todennäököistähän se ei tietenkään ole tässä maailmassa ja tässä ajassa, en silti näe mitään syytä tyytyä muuhun koska silloinhan pettäisin sen toisen puoliskon omalla toiminnallani.Harmaaritari kirjoitti:
Juurikin noin.
Toivotaan vaan vaikka kovin todennäököistähän se ei tietenkään ole tässä maailmassa ja tässä ajassa, en silti näe mitään syytä tyytyä muuhun koska silloinhan pettäisin sen toisen puoliskon omalla toiminnallani.Uskollisuus on hyve, epäilemättä.
Olitko ajatellut puhua niistä Tinderpanoistasi neitsyellesi kun kohtaatte?A.Palstamäki kirjoitti:
Uskollisuus on hyve, epäilemättä.
Olitko ajatellut puhua niistä Tinderpanoistasi neitsyellesi kun kohtaatte?En voi puhua kun ei mulla ole yhtään tinder-panoa. En ole koskaan ollut tinderissä, en ole aikonut olla enkä tule koskaan olemaan.
Harmaaritari kirjoitti:
En voi puhua kun ei mulla ole yhtään tinder-panoa. En ole koskaan ollut tinderissä, en ole aikonut olla enkä tule koskaan olemaan.
Oliko ne sitten jostakin deittisivuilta nämä panosi?
A.Palstamäki kirjoitti:
Oliko ne sitten jostakin deittisivuilta nämä panosi?
Ei mulla ole olut panoja koskaan. Jotain orastavaa taivähän pidemmällekin mennyttä seurustelusuhdetta pn ollut, en kutsuisi panoiksi niitä.
Harmaaritari kirjoitti:
Ei mulla ole olut panoja koskaan. Jotain orastavaa taivähän pidemmällekin mennyttä seurustelusuhdetta pn ollut, en kutsuisi panoiksi niitä.
Oletko ihan koskematon poitsut?
A.Palstamäki kirjoitti:
Oletko ihan koskematon poitsut?
En minä niin tuossa sanonut. Minusta jos joku sanoo "pano" se on vain pelkkä pano, en harrasta sellaista vaan mulle se on aina enemmän jos seksiä harrastan.
Harmaaritari kirjoitti:
En minä niin tuossa sanonut. Minusta jos joku sanoo "pano" se on vain pelkkä pano, en harrasta sellaista vaan mulle se on aina enemmän jos seksiä harrastan.
Oletko ihan rakastellut naisen kanssa?
Mitähän neitsyesi tuumaa kuullessaan tuon?- Rose_91
Harmaaritari kirjoitti:
Tietenkin realistina ymmärrän että 2000-luvun maailmassa ja suomessa varsinkin neitsyttä on aika mahdoton löytää mutta itsepähän Pertti kysyi mistä tulee hyvä elämä ja minä vain vastasin mistä se syntyy, Toki käytetynkin naisen kanssa voisi elää ihan ok elämää, kohtuullista elämää tai ainakin siedettävää mutta ei se niin hyvää olisi missään tapauksessa kuin sellaisen naisen kanssa joka olisi henkisesti sekä fyysisesti kokonaan minua varten tässä maailmassa.Ymmärrän sen, että neitsyys on joillekin tärkeä asia. Varsinkin jos on itse neitsyt.
Sen vaan korjaisin, että ei elämä mene niin, että ensimmäinen seksikumppani olisi aina se elämän suuri rakkaus. Esim. itselläni on ollut ennen miestäni yksi poikaystävä. Ensimmäinen poikaystäväni oli mukava ihminen, mutta erosimme siksi, ettemme olleet yhteensopivat eikä toisaalta kummallakaan ollut sellainen olo, että tässä nyt on se oikea. Tunteet eivät olleet riittävän vahvat. Miehelläni taas on ollut kaksi parisuhdetta ennen minua. En koe, että hän rakastaa minua yhtään vähempää, vaikka hänellä on aikaisempia parisuhteita.
Olisi toki ihanaa, jos ensimmäisellä yrittämällä onnistuisi heti, mutta aina ei kaikki mene niin kuin itse haluaisi. - ÖKSETTÄVÄÄ
Harmaaritari kirjoitti:
Jos seksiä itse harrastelet/olet harrastanut , kuinka voi vaatia toiselta neitsyyttä. Hyi olkoon mikä ajatustapa.
- Nainen39vee
Harmaaritari kirjoitti:
Tietenkin realistina ymmärrän että 2000-luvun maailmassa ja suomessa varsinkin neitsyttä on aika mahdoton löytää mutta itsepähän Pertti kysyi mistä tulee hyvä elämä ja minä vain vastasin mistä se syntyy, Toki käytetynkin naisen kanssa voisi elää ihan ok elämää, kohtuullista elämää tai ainakin siedettävää mutta ei se niin hyvää olisi missään tapauksessa kuin sellaisen naisen kanssa joka olisi henkisesti sekä fyysisesti kokonaan minua varten tässä maailmassa."Neitsyys on naisesssa tärkeeää siksi että se vaikuttaa kokonaisuuteen niin paljon, jos nainen on antanut lempensä (ja neitsyytensä) jollekin muulle kuin minulle sehän on selvä että olen naiselle vaion pelkkä korvike sen todellisen rakkauden jälkeen. Kaikki mitä tekisin tai jättäisin tekemättä vertautuisi naisen mielessä aiempaan seksikumppaniin ja sitä enemmän niitä kumppaneita on sen enemmän joutuisin olemaan jokaista muuta parempi jokaisella sektorilla, mahdollisuus eroon ja sitäkautta isättömiin lapsiin (nainen ne kuitenkin riistäisi itselleen) kasvaa jokaisen naisen menneen kumppanin myötä enkä tietenkään sellaista halua.
Tietenkin realistina ymmärrän että 2000-luvun maailmassa ja suomessa varsinkin neitsyttä on aika mahdoton löytää mutta itsepähän Pertti kysyi mistä tulee hyvä elämä ja minä vain vastasin mistä se syntyy, Toki käytetynkin naisen kanssa voisi elää ihan ok elämää, kohtuullista elämää tai ainakin siedettävää mutta ei se niin hyvää olisi missään tapauksessa kuin sellaisen naisen kanssa joka olisi henkisesti sekä fyysisesti kokonaan minua varten tässä maailmassa. "
Eli kyse on sittenkin siitä, että haluaisit olla naisen ensirakkaus, niinkö? Etkö silloin puhu väärästä asiasta, jos puhut neitsyydestä. Haittaako sinua, jos kumppanisi on ollut rakastunut vaikka useaan kertaan - tai vaikka seurustellutkin, vaikkei olisi seksiä harrastanutkaan?
Mietin vaan, että jos tapaisit vaikka 25-vuotiaan naisen, joka olisi neitsyt, niin todennäköisyys siihen, että hän ei olisi koskaan ollut ihastunut/rakastunut on aika pieni - ellei sitten hän ole sellainen, joka yleensäkään ei rakastu. Yleensä jo 13-vuotiaat ihastuvat, 16-17-vuotias voi kokea olevansa rakastunut... Aikuisiällä on kyllä todella vaikea olla kenenkään "ensirakkaus". Jos siis pelkästä tunteesta puhutaan. Toki ensimmäinen seurustelukumppani voi olla.
Mutta miksi ajattelet, että kumppani vertaisi aina sinua toiseen? Eihän se noin mene. Mutta eikö sinua huolestuta se, jos nainen saa paremman orgasmin masturboidessaan kuin sinun kanssasi - jos hän vertaa sinua omiin sormiinsa ja toteaa, että itse osaa hoitaa asian paremmin? Pitäisiköhän sinun edellyttää myös itsetyydytyksestä pidättäytymistä? Tosin sehän sopisi 1950-lukuun ;) Silloinhan uskoteltiin, että masturbointi on haitallista ja valvottiin, että lapset/nuoret nukkuivat kädet peiton päällä.
Minä muuten vähän pelkään, että tuollainen "vertaakohan se minua johonkin toiseen" -tyyppinen ajattelu saattaa helposti muuttaa muotoaan ja muuttua mustasukkaisuudeksi, jolloin kumppanin pelkää koko ajan katselevat muita, vertaavan toisiin, kiinnostuvan salaa muista... tai sitten tenttaa väsymykseen asti jotain "onko nyt ihan varma, että et ole suudellut/hyväillyt/kosketellut/harrastanut seksiä tai seurustellut kenenkään muun kanssa, entä rakastitko sitä aiempaa ihastusta enemmän kuin minua, onko varma että minä olen se ykkönen, todista se". En nyt väitä, että juuri sinä tekisit niin, mutta se vaara on olemassa, ja on myös mahdollista, että kaikki tuohon viittaavakin toimii naisille ns. vaaranmerkkinä. Niin paljon on kuultu tarinoita mustasukkaisista miehistä, joiden mustasukkaisuus ja jopa vainoharhaisuus kasvaa kasvamistaan. Joten sen vuoksi kehottaisin (ihan ystävällisesti) miettimään, olisiko sittenkin mahdollista olla suhteessa ilman, että koko ajan epäilee toista jostain? Nimittäin eipä se neitsyys mitään oikeastaan todista tai takaa. Nainen39vee kirjoitti:
"Neitsyys on naisesssa tärkeeää siksi että se vaikuttaa kokonaisuuteen niin paljon, jos nainen on antanut lempensä (ja neitsyytensä) jollekin muulle kuin minulle sehän on selvä että olen naiselle vaion pelkkä korvike sen todellisen rakkauden jälkeen. Kaikki mitä tekisin tai jättäisin tekemättä vertautuisi naisen mielessä aiempaan seksikumppaniin ja sitä enemmän niitä kumppaneita on sen enemmän joutuisin olemaan jokaista muuta parempi jokaisella sektorilla, mahdollisuus eroon ja sitäkautta isättömiin lapsiin (nainen ne kuitenkin riistäisi itselleen) kasvaa jokaisen naisen menneen kumppanin myötä enkä tietenkään sellaista halua.
Tietenkin realistina ymmärrän että 2000-luvun maailmassa ja suomessa varsinkin neitsyttä on aika mahdoton löytää mutta itsepähän Pertti kysyi mistä tulee hyvä elämä ja minä vain vastasin mistä se syntyy, Toki käytetynkin naisen kanssa voisi elää ihan ok elämää, kohtuullista elämää tai ainakin siedettävää mutta ei se niin hyvää olisi missään tapauksessa kuin sellaisen naisen kanssa joka olisi henkisesti sekä fyysisesti kokonaan minua varten tässä maailmassa. "
Eli kyse on sittenkin siitä, että haluaisit olla naisen ensirakkaus, niinkö? Etkö silloin puhu väärästä asiasta, jos puhut neitsyydestä. Haittaako sinua, jos kumppanisi on ollut rakastunut vaikka useaan kertaan - tai vaikka seurustellutkin, vaikkei olisi seksiä harrastanutkaan?
Mietin vaan, että jos tapaisit vaikka 25-vuotiaan naisen, joka olisi neitsyt, niin todennäköisyys siihen, että hän ei olisi koskaan ollut ihastunut/rakastunut on aika pieni - ellei sitten hän ole sellainen, joka yleensäkään ei rakastu. Yleensä jo 13-vuotiaat ihastuvat, 16-17-vuotias voi kokea olevansa rakastunut... Aikuisiällä on kyllä todella vaikea olla kenenkään "ensirakkaus". Jos siis pelkästä tunteesta puhutaan. Toki ensimmäinen seurustelukumppani voi olla.
Mutta miksi ajattelet, että kumppani vertaisi aina sinua toiseen? Eihän se noin mene. Mutta eikö sinua huolestuta se, jos nainen saa paremman orgasmin masturboidessaan kuin sinun kanssasi - jos hän vertaa sinua omiin sormiinsa ja toteaa, että itse osaa hoitaa asian paremmin? Pitäisiköhän sinun edellyttää myös itsetyydytyksestä pidättäytymistä? Tosin sehän sopisi 1950-lukuun ;) Silloinhan uskoteltiin, että masturbointi on haitallista ja valvottiin, että lapset/nuoret nukkuivat kädet peiton päällä.
Minä muuten vähän pelkään, että tuollainen "vertaakohan se minua johonkin toiseen" -tyyppinen ajattelu saattaa helposti muuttaa muotoaan ja muuttua mustasukkaisuudeksi, jolloin kumppanin pelkää koko ajan katselevat muita, vertaavan toisiin, kiinnostuvan salaa muista... tai sitten tenttaa väsymykseen asti jotain "onko nyt ihan varma, että et ole suudellut/hyväillyt/kosketellut/harrastanut seksiä tai seurustellut kenenkään muun kanssa, entä rakastitko sitä aiempaa ihastusta enemmän kuin minua, onko varma että minä olen se ykkönen, todista se". En nyt väitä, että juuri sinä tekisit niin, mutta se vaara on olemassa, ja on myös mahdollista, että kaikki tuohon viittaavakin toimii naisille ns. vaaranmerkkinä. Niin paljon on kuultu tarinoita mustasukkaisista miehistä, joiden mustasukkaisuus ja jopa vainoharhaisuus kasvaa kasvamistaan. Joten sen vuoksi kehottaisin (ihan ystävällisesti) miettimään, olisiko sittenkin mahdollista olla suhteessa ilman, että koko ajan epäilee toista jostain? Nimittäin eipä se neitsyys mitään oikeastaan todista tai takaa."Niin paljon on kuultu tarinoita mustasukkaisista miehistä, joiden mustasukkaisuus ja jopa vainoharhaisuus kasvaa kasvamistaan. Joten sen vuoksi kehottaisin (ihan ystävällisesti) miettimään, olisiko sittenkin mahdollista olla suhteessa ilman, että koko ajan epäilee toista jostain?"
Naistyypilliseen tapaan heittelet täällä ilmaan epäilyksiä joilla ei ole mitään pohjaa, jops mies tekisi noin jostain palstanaisesta se olisi #metoo.-uhritumisen paikka. Minähän siis en ole pätkääkään mustasukkainen, ennemminkin päinvastoin minuun on petytty kun en ole yrittänyt "omistaa" koska se on nähty merkkinä' rakkauden puutteesta, te naiset olette vähän hämäriä. Se ero meissä näköjään on että minusta koko suhde ei ole edes mahdollinen jos pitäisi epäillä toista jostain vähän niin kuin näin:
Epäiletkö jostain?: jos epäilet älä edes ala suhdetta, jos et epäile ala suhde
Jos aloit epäiletkö jostain?: jos epäilet lopeta suhde, jos et epäile jatka suhdetta
Hyvin loogista ja simppeliä mutta juurikin tuo eka kohta on vaikea saada alkamaan jos kyseessä käytetty nainen kun ne ovat niin epäilyttäviä jo lähtökohtaisesti. Minä en halua mitään draamaa elämään niin tottakai katson asioita etukäteen njiin ettei menisi draamailuksi, nuo sun olettamat on enemmänkin jännämiesten heiniä eikäkai teillä naisilla muista juuri ole kokemusta niin kuvittelette kaikkien olevan samanlaisia.- Nainen39vee
Harmaaritari kirjoitti:
"Niin paljon on kuultu tarinoita mustasukkaisista miehistä, joiden mustasukkaisuus ja jopa vainoharhaisuus kasvaa kasvamistaan. Joten sen vuoksi kehottaisin (ihan ystävällisesti) miettimään, olisiko sittenkin mahdollista olla suhteessa ilman, että koko ajan epäilee toista jostain?"
Naistyypilliseen tapaan heittelet täällä ilmaan epäilyksiä joilla ei ole mitään pohjaa, jops mies tekisi noin jostain palstanaisesta se olisi #metoo.-uhritumisen paikka. Minähän siis en ole pätkääkään mustasukkainen, ennemminkin päinvastoin minuun on petytty kun en ole yrittänyt "omistaa" koska se on nähty merkkinä' rakkauden puutteesta, te naiset olette vähän hämäriä. Se ero meissä näköjään on että minusta koko suhde ei ole edes mahdollinen jos pitäisi epäillä toista jostain vähän niin kuin näin:
Jos aloit epäiletkö jostain?: jos epäilet lopeta suhde, jos et epäile jatka suhdetta
Hyvin loogista ja simppeliä mutta juurikin tuo eka kohta on vaikea saada alkamaan jos kyseessä käytetty nainen kun ne ovat niin epäilyttäviä jo lähtökohtaisesti. Minä en halua mitään draamaa elämään niin tottakai katson asioita etukäteen njiin ettei menisi draamailuksi, nuo sun olettamat on enemmänkin jännämiesten heiniä eikäkai teillä naisilla muista juuri ole kokemusta niin kuvittelette kaikkien olevan samanlaisia.Lähinnä tarkoitinkin juuri sitä, että vaikka et sinä olisikaan mustasukkainen, niin naiset voivat saada sen käsityksen tuollaisista vertailupuheista ja noista "täytyy saada olla naisen ensimmäinen". Nimenomaan kirjoitin, etten väitä sinun olevan sellainen - vaan että sellainen mielikuva voi tulla. Sehän kuulostaa vain hyvältä, että et ole omistushaluinen.
Eikö se ole ihan fiksua vältellä vaaranmerkkejä? Näistä on luettu lehdistäkin niin paljon, että ei tarvitse omaa kokemusta olla. Harmaaritari kirjoitti:
Tietenkin realistina ymmärrän että 2000-luvun maailmassa ja suomessa varsinkin neitsyttä on aika mahdoton löytää mutta itsepähän Pertti kysyi mistä tulee hyvä elämä ja minä vain vastasin mistä se syntyy, Toki käytetynkin naisen kanssa voisi elää ihan ok elämää, kohtuullista elämää tai ainakin siedettävää mutta ei se niin hyvää olisi missään tapauksessa kuin sellaisen naisen kanssa joka olisi henkisesti sekä fyysisesti kokonaan minua varten tässä maailmassa.Ainoo vaan, että siinä iässä ja vaiheessa elämää kun se neitsyys menee harvoin vielä tajutaan tosi rakkaudesta mitään. Lähinnä idealistista mielikuva performanssia koko touhu.
Se neitsyytensä jo menettänyt nainen voi rakastaa sinua paljon enemmän kuin ketää toista koskaan aiemmin. Siihen rakkauteen kun ei immenkalvolla ole osaa ei arpaa.- Nainen39vee
Nicitönnä kirjoitti:
Ainoo vaan, että siinä iässä ja vaiheessa elämää kun se neitsyys menee harvoin vielä tajutaan tosi rakkaudesta mitään. Lähinnä idealistista mielikuva performanssia koko touhu.
Se neitsyytensä jo menettänyt nainen voi rakastaa sinua paljon enemmän kuin ketää toista koskaan aiemmin. Siihen rakkauteen kun ei immenkalvolla ole osaa ei arpaa.Nimenomaan tämä. Palstan joitain miehiä lukuunottamatta kukaan aikuinen ei haikaile teinisuhteisiin - koska nyt aikuisena sen tajuaa, että vaikka miten "ihastunut" olikin, se oli silti kaikista tuhansista kirjoitetuista rakkausrunoista, päiväkirjavuodatuksista ja "i <3 you" -viesteistä huolimatta PALJON lievempää, intohimottomampaa, ohimenevämpää kuin aikuisena.
En väitä, etteikö ne teini-ihastukset olisi aitoja. Olivathan ne aitoja - siinä määrin kuin siinä iässä saattoivat olla. Mutta juuri tuo performanssi kuvaa sitä todella hyvin - samallahan siinä myös opetellaan tuntemaan, kokemaan rakastumista, tutustutaan siihen mitä itse haluaa, jne. Usein toistetaan opittuja kaavoja. Harmaaritari kirjoitti:
"Niin paljon on kuultu tarinoita mustasukkaisista miehistä, joiden mustasukkaisuus ja jopa vainoharhaisuus kasvaa kasvamistaan. Joten sen vuoksi kehottaisin (ihan ystävällisesti) miettimään, olisiko sittenkin mahdollista olla suhteessa ilman, että koko ajan epäilee toista jostain?"
Hyvin loogista ja simppeliä mutta juurikin tuo eka kohta on vaikea saada alkamaan jos kyseessä käytetty nainen kun ne ovat niin epäilyttäviä jo lähtökohtaisesti. Minä en halua mitään draamaa elämään niin tottakai katson asioita etukäteen njiin ettei menisi draamailuksi, nuo sun olettamat on enemmänkin jännämiesten heiniä eikäkai teillä naisilla muista juuri ole kokemusta niin kuvittelette kaikkien olevan samanlaisia.Minä kun nimenomaan luulen, että suurempi riski on menettää se neitsyytensä sulle antanut jollekin toiselle. Jos hän alkaakin jossain kohtaa miettimään millaista seksi jonkun toisen kanssa olisi, kuin sinun kanssasi. Varsinkin jos tuo nainen kokee sinun kanssa seksin tai elämän jotenkin vaikeaksi, riski on sitäkin suurempi. Kun naisilla, jotka jo tietävät mitä on parisuhteet, seksi ja erot ihmisten välillä.
Ihan vaan uutuden viehätyksestä ja uteliaisuudesta ei tarvitse lähteä miestä vaihtamaan. Toki en väitä, että kaikki tässäkään kohtaa toumisi vain esittämälläni tavalla, mutta todennäköisyys siihen on suuri....Nainen39vee kirjoitti:
Nimenomaan tämä. Palstan joitain miehiä lukuunottamatta kukaan aikuinen ei haikaile teinisuhteisiin - koska nyt aikuisena sen tajuaa, että vaikka miten "ihastunut" olikin, se oli silti kaikista tuhansista kirjoitetuista rakkausrunoista, päiväkirjavuodatuksista ja "i <3 you" -viesteistä huolimatta PALJON lievempää, intohimottomampaa, ohimenevämpää kuin aikuisena.
En väitä, etteikö ne teini-ihastukset olisi aitoja. Olivathan ne aitoja - siinä määrin kuin siinä iässä saattoivat olla. Mutta juuri tuo performanssi kuvaa sitä todella hyvin - samallahan siinä myös opetellaan tuntemaan, kokemaan rakastumista, tutustutaan siihen mitä itse haluaa, jne. Usein toistetaan opittuja kaavoja.Juuri tätä ajattelin. Se nuoruus on itsensä etsimisen aikaa ja oppimista. Samalla opitaan toisista ihmisistä arvokasta tietoa, jota talletetaan myöhempää elämää varten. Tietopankkiin...
Performanssi on hyvä sana kuvaamaan mistä on kyse.
☺️Nicitönnä kirjoitti:
Ainoo vaan, että siinä iässä ja vaiheessa elämää kun se neitsyys menee harvoin vielä tajutaan tosi rakkaudesta mitään. Lähinnä idealistista mielikuva performanssia koko touhu.
Se neitsyytensä jo menettänyt nainen voi rakastaa sinua paljon enemmän kuin ketää toista koskaan aiemmin. Siihen rakkauteen kun ei immenkalvolla ole osaa ei arpaa.Joo ei ehkä pelkästään mutta tuossahan n39 vahvasti juurikin julistaa sitä että olen tässä asiassa oikeassa:
"koska nyt aikuisena sen tajuaa, että vaikka miten "ihastunut" olikin, se oli silti kaikista tuhansista kirjoitetuista rakkausrunoista, päiväkirjavuodatuksista ja "i <3 you" -viesteistä huolimatta PALJON lievempää, intohimottomampaa, ohimenevämpää kuin aikuisena. "
Eli jos jätetään tässä tuo teini-ikä pois niin eikös tuossa n39 juurikin sano että mitä käytetympi nainen sitä enemmän sillä on noita intohimoisia aikuisiän romansseja takana ja siihen PALJON vaikeampi rakentaa oikeasti rakastavaa suhdetta kun ne sen aikaisemmat TOSIRAKKAUDET jotka ei mene ohitse vaikuttaa taustalla. No kohta n39 varmaan alkaa paasaamaan että voi rakastaa/rakastua monta kertaa ja moneen eri ihmiseen ja blaa blaa ja että aina se kulloinenkin on se tärkein blaa blaa ja ettei mennsiyydellä ole väliä. Ihan varmasti on kun taustalla väijyy kymmeniä TOSIRAKKAUKSIA.Nicitönnä kirjoitti:
Minä kun nimenomaan luulen, että suurempi riski on menettää se neitsyytensä sulle antanut jollekin toiselle. Jos hän alkaakin jossain kohtaa miettimään millaista seksi jonkun toisen kanssa olisi, kuin sinun kanssasi. Varsinkin jos tuo nainen kokee sinun kanssa seksin tai elämän jotenkin vaikeaksi, riski on sitäkin suurempi. Kun naisilla, jotka jo tietävät mitä on parisuhteet, seksi ja erot ihmisten välillä.
Ihan vaan uutuden viehätyksestä ja uteliaisuudesta ei tarvitse lähteä miestä vaihtamaan. Toki en väitä, että kaikki tässäkään kohtaa toumisi vain esittämälläni tavalla, mutta todennäköisyys siihen on suuri....Itse jostain syystä koen, että elämää hiukan jo elänyt ihminen on realistisempi odotuksiltaan ja arvoiltaan. Eikä luultavasti enää liihota joka haiun perään...kun kokemuksesta jo tietää mikä on tärkeää ja arvokasta.
Lähtöviivalla ei vaan yksinkertaisesti tiedä sitä, minkä oppii matkalla maaliin. Ja finaalissa jo tietää.Harmaaritari kirjoitti:
Joo ei ehkä pelkästään mutta tuossahan n39 vahvasti juurikin julistaa sitä että olen tässä asiassa oikeassa:
"koska nyt aikuisena sen tajuaa, että vaikka miten "ihastunut" olikin, se oli silti kaikista tuhansista kirjoitetuista rakkausrunoista, päiväkirjavuodatuksista ja "i <3 you" -viesteistä huolimatta PALJON lievempää, intohimottomampaa, ohimenevämpää kuin aikuisena. "
Eli jos jätetään tässä tuo teini-ikä pois niin eikös tuossa n39 juurikin sano että mitä käytetympi nainen sitä enemmän sillä on noita intohimoisia aikuisiän romansseja takana ja siihen PALJON vaikeampi rakentaa oikeasti rakastavaa suhdetta kun ne sen aikaisemmat TOSIRAKKAUDET jotka ei mene ohitse vaikuttaa taustalla. No kohta n39 varmaan alkaa paasaamaan että voi rakastaa/rakastua monta kertaa ja moneen eri ihmiseen ja blaa blaa ja että aina se kulloinenkin on se tärkein blaa blaa ja ettei mennsiyydellä ole väliä. Ihan varmasti on kun taustalla väijyy kymmeniä TOSIRAKKAUKSIA.Epäiletkö ettei nainen pystyisi "tosirakastumaan" sinuun jos on kokenut joskus hekuman toisen miehen sylissä?
Harmaaritari kirjoitti:
Joo ei ehkä pelkästään mutta tuossahan n39 vahvasti juurikin julistaa sitä että olen tässä asiassa oikeassa:
Eli jos jätetään tässä tuo teini-ikä pois niin eikös tuossa n39 juurikin sano että mitä käytetympi nainen sitä enemmän sillä on noita intohimoisia aikuisiän romansseja takana ja siihen PALJON vaikeampi rakentaa oikeasti rakastavaa suhdetta kun ne sen aikaisemmat TOSIRAKKAUDET jotka ei mene ohitse vaikuttaa taustalla. No kohta n39 varmaan alkaa paasaamaan että voi rakastaa/rakastua monta kertaa ja moneen eri ihmiseen ja blaa blaa ja että aina se kulloinenkin on se tärkein blaa blaa ja ettei mennsiyydellä ole väliä. Ihan varmasti on kun taustalla väijyy kymmeniä TOSIRAKKAUKSIA.No usein ne nuoruuden tosirakkaudet on niitä, ihastumisia kun uusi tunne tekee tuloaan. Jotakin jännää ja ihmeellistä pettymyksineen. Jotakin mikä ei ainakaan itsellä perustunu mihinkään realismiin...niin kun nyt perustuu.
Lähinnä ihastus oli ihastumista omiin mielikuviin ja maalailua paremmaksi, kun onkaan...se on semmoista unenomaista sekameteliä, missä mikään asia ja tunne ei oikein jäsenny mitenkään järkevästi eikä perustu välttämättä todellisuuspohjaan mitenkään.
Se oli nuorena semmoista impulsiivisempaa, järisyttävää ihastumisen tunnetta mutta kaikki oli enemmän omaan unelmaan ihastumista, kun realistiseen ihmiseen uppoamista. Nyt taas ihminen on tärkeetä tuntea ja sitten järki jo puuttuu peliin...ei ehk ihastu hullunlailla kuten nuorena, mutta sitäkin syvemmin ja aidommin itse ihmiseen, eikä mielikuvaan ihmisestä.A.Palstamäki kirjoitti:
Epäiletkö ettei nainen pystyisi "tosirakastumaan" sinuun jos on kokenut joskus hekuman toisen miehen sylissä?
Kuten jo tulla ylempänä mainitsen naisen mielessä minun tulisi "voittaa" ne jokainen mennyt mies ihan jokaisella mahdollisella sektorilla, ihan niin narsistinen en ole että kuvittelisin moiseen kykeneväni. Jos en "voittaisi" suhdehan olisi naiselle vain tyytymistä ja näinollen hän suhtautuisi minuun negatiivisesti jo lähtökohtaisesti ja siitähän varmaan sen verran seuraisi naipinaa ja kitkaa suhteeseen että kuka sellaista haluaa? No ehkä joku aisuri.
Nicitönnä kirjoitti:
No usein ne nuoruuden tosirakkaudet on niitä, ihastumisia kun uusi tunne tekee tuloaan. Jotakin jännää ja ihmeellistä pettymyksineen. Jotakin mikä ei ainakaan itsellä perustunu mihinkään realismiin...niin kun nyt perustuu.
Lähinnä ihastus oli ihastumista omiin mielikuviin ja maalailua paremmaksi, kun onkaan...se on semmoista unenomaista sekameteliä, missä mikään asia ja tunne ei oikein jäsenny mitenkään järkevästi eikä perustu välttämättä todellisuuspohjaan mitenkään.
Se oli nuorena semmoista impulsiivisempaa, järisyttävää ihastumisen tunnetta mutta kaikki oli enemmän omaan unelmaan ihastumista, kun realistiseen ihmiseen uppoamista. Nyt taas ihminen on tärkeetä tuntea ja sitten järki jo puuttuu peliin...ei ehk ihastu hullunlailla kuten nuorena, mutta sitäkin syvemmin ja aidommin itse ihmiseen, eikä mielikuvaan ihmisestä.Nyt ihastun ja rakastun aitoon ihmiseen, sen ihmisen takia ja vuoksi, enkä ihastmiseen ja rakastumiseen, ihastumisen ja rakastumisen vuoksi.
Nuorena sen ihastumisen saattoi kokea herkästi, kun joku vaan sopi kuvioon. Nyt taas kuvioon sopii vain semmonen, jota kohtaan oikeasti voi tuntea tunteita, joka oikeasti herättää mielenkiinnon ja halun tuntea.- Nainen39vee
Harmaaritari kirjoitti:
Kuten jo tulla ylempänä mainitsen naisen mielessä minun tulisi "voittaa" ne jokainen mennyt mies ihan jokaisella mahdollisella sektorilla, ihan niin narsistinen en ole että kuvittelisin moiseen kykeneväni. Jos en "voittaisi" suhdehan olisi naiselle vain tyytymistä ja näinollen hän suhtautuisi minuun negatiivisesti jo lähtökohtaisesti ja siitähän varmaan sen verran seuraisi naipinaa ja kitkaa suhteeseen että kuka sellaista haluaa? No ehkä joku aisuri.
Eli uskotko, että sinuun ei voisi rakastua, ja siksi haluat jonkun, joka ei ole aiemmin rakastunut, jotta nainen ei tajuaisi, että tunne ei ole aitoa rakkautta? Itsetunto-ongelmalta tuo ehkä enemmän kuulostaa. Sano toki, jos olen (taas) väärässä, mutta tuo kuulostaa siltä, että oikeastaan toivoisit naisen tyytyvän sinuun kun ei muustakaan tiedä. Normaalistihan ihmiset uskovat suhteensa ja itsensäkin olevan sen verran hienoja, että eivät epäile toisen kykyä rakastua itseensä. He siis eivät ajattele olevansa huonompia kuin kaikki muut.
Mutta miten se neitsyys liittyy tähän, kun kyse sittenkin on siitä, että et usko ihmisen voivan rakastua muuta kuin kerran elämässään?
Eikö sinun silloin pitäisi hakea sellaista naista, joka ei ole koskaan ollut rakastunut? Toki siinä on vaarana, että hän ei ehkä sellaiseen kykenekään, tai on jotain tunne-elämän ongelmia.
Vähän kuulostaa pulmalliselta yhtälöltä tämä. Harmaaritari kirjoitti:
Jos suhde on päättynyt, niin ei kai se kumppanikaan ihan perfect match ollut?
- Nainen39vee
Harmaaritari kirjoitti:
Eli jos jätetään tässä tuo teini-ikä pois niin eikös tuossa n39 juurikin sano että mitä käytetympi nainen sitä enemmän sillä on noita intohimoisia aikuisiän romansseja takana ja siihen PALJON vaikeampi rakentaa oikeasti rakastavaa suhdetta kun ne sen aikaisemmat TOSIRAKKAUDET jotka ei mene ohitse vaikuttaa taustalla. No kohta n39 varmaan alkaa paasaamaan että voi rakastaa/rakastua monta kertaa ja moneen eri ihmiseen ja blaa blaa ja että aina se kulloinenkin on se tärkein blaa blaa ja ettei mennsiyydellä ole väliä. Ihan varmasti on kun taustalla väijyy kymmeniä TOSIRAKKAUKSIA."Eli jos jätetään tässä tuo teini-ikä pois niin eikös tuossa n39 juurikin sano että mitä käytetympi nainen sitä enemmän sillä on noita intohimoisia aikuisiän romansseja takana ja siihen PALJON vaikeampi rakentaa oikeasti rakastavaa suhdetta kun ne sen aikaisemmat TOSIRAKKAUDET jotka ei mene ohitse vaikuttaa taustalla. No kohta n39 varmaan alkaa paasaamaan että voi rakastaa/rakastua monta kertaa ja moneen eri ihmiseen ja blaa blaa ja että aina se kulloinenkin on se tärkein blaa blaa ja ettei mennsiyydellä ole väliä. Ihan varmasti on kun taustalla väijyy kymmeniä TOSIRAKKAUKSIA. "
En sanonut noin. Käsität asiat ihan omalla tavallasi. Mutta tässä sun ajattelussa on se ongelma, että jos kuitenkin hyväksyisit teini-ihastukset, niin mihin ikään tai minkälaiseen tunteeseen vedät rajat? Sitähän ei voi millään lailla mitata tai todentaa, kuinka aito tunne on kyseessä, ja voi myös olla, että eri ihmisillä ihastusten intensiivisyys vaihtelee, etkä pysty päättelemään sitä mistään, et edes kumppaneiden määrästä. Eli oikeastaan sä et vaan voi olla kenenkään kanssa, jos tällä on ollut tunteita toista kohtaan joskus menneisyydessä.
Sekin vaihtelee, kuinka monta ns. suurta rakkautta ihmisellä voi olla. Ja jokaisen kohdalla olemme vain hänen oman ilmoituksensa varassa. Jollain voi olla vain yksi suhde ja hän voi sanoa sen olevan suurta rakkautta, mutta silti se voi olla lievempi tunne ja etäisempi suhde, kuin jollain toisella, jolla niin ikään on vain se yksi suhde. Tai jollain, jolla on ollut aiempiakin suhteita. Joten joku voi kokea itsellään olleen kymmeniä tosirakkauksia, joku toinen kokee, että niitä oli muutama, joku kokee, että vain yksi. Joku voi ainoan suhteensa tai muutamien suhteiden jälkeen silti olla sitä mieltä, että ei ole todellista rakkautta edes kokenut.
Tottakai saman ihmisenkin kohdalla jotain ihmistä kohtaan tunne voi olla voimakkaampi kuin jotain toista kohtaan. Mutta sitäkään ei voi tietää, missä järjestyksessä se menee.
Ja on ihmisiä, jotka haikailevat jotain menetettyä rakkautta. Tottakai heitä on. Mutta ihan yhtä lailla joku vain yhden kanssa ollut voi suhteensa aikana ihastua muihin ja haikailla jotain tyyppiä, jota ei sitten saanutkaan. Ja sitten on ihmisiä, jotka eivät haikaile sen enempää mennyttä kuin menetettyjä tai ohi kulkevia.
Tässä kuviossa joku neitsyys on epävarmoin mahdollinen tae siitä, että saa todellisen rakkauden. Valitettavasti sitä tosirakkautta ei pysty millään takaamaan. Aika näyttää, onko se sitä. A.Palstamäki kirjoitti:
Jos suhde on päättynyt, niin ei kai se kumppanikaan ihan perfect match ollut?
"Jos suhde on päättynyt, niin ei kai se kumppanikaan ihan perfect match ollut?"
Ennemminkin niin että jos suhde on päättynyt useita kertoja mitä se kertoo ko. ihmisen perfect matchiudesta? Ja niitä naisiahan piisaa joilla on pienen armeijan verran mieshistoriaa.Nainen39vee kirjoitti:
"Eli jos jätetään tässä tuo teini-ikä pois niin eikös tuossa n39 juurikin sano että mitä käytetympi nainen sitä enemmän sillä on noita intohimoisia aikuisiän romansseja takana ja siihen PALJON vaikeampi rakentaa oikeasti rakastavaa suhdetta kun ne sen aikaisemmat TOSIRAKKAUDET jotka ei mene ohitse vaikuttaa taustalla. No kohta n39 varmaan alkaa paasaamaan että voi rakastaa/rakastua monta kertaa ja moneen eri ihmiseen ja blaa blaa ja että aina se kulloinenkin on se tärkein blaa blaa ja ettei mennsiyydellä ole väliä. Ihan varmasti on kun taustalla väijyy kymmeniä TOSIRAKKAUKSIA. "
En sanonut noin. Käsität asiat ihan omalla tavallasi. Mutta tässä sun ajattelussa on se ongelma, että jos kuitenkin hyväksyisit teini-ihastukset, niin mihin ikään tai minkälaiseen tunteeseen vedät rajat? Sitähän ei voi millään lailla mitata tai todentaa, kuinka aito tunne on kyseessä, ja voi myös olla, että eri ihmisillä ihastusten intensiivisyys vaihtelee, etkä pysty päättelemään sitä mistään, et edes kumppaneiden määrästä. Eli oikeastaan sä et vaan voi olla kenenkään kanssa, jos tällä on ollut tunteita toista kohtaan joskus menneisyydessä.
Sekin vaihtelee, kuinka monta ns. suurta rakkautta ihmisellä voi olla. Ja jokaisen kohdalla olemme vain hänen oman ilmoituksensa varassa. Jollain voi olla vain yksi suhde ja hän voi sanoa sen olevan suurta rakkautta, mutta silti se voi olla lievempi tunne ja etäisempi suhde, kuin jollain toisella, jolla niin ikään on vain se yksi suhde. Tai jollain, jolla on ollut aiempiakin suhteita. Joten joku voi kokea itsellään olleen kymmeniä tosirakkauksia, joku toinen kokee, että niitä oli muutama, joku kokee, että vain yksi. Joku voi ainoan suhteensa tai muutamien suhteiden jälkeen silti olla sitä mieltä, että ei ole todellista rakkautta edes kokenut.
Tottakai saman ihmisenkin kohdalla jotain ihmistä kohtaan tunne voi olla voimakkaampi kuin jotain toista kohtaan. Mutta sitäkään ei voi tietää, missä järjestyksessä se menee.
Ja on ihmisiä, jotka haikailevat jotain menetettyä rakkautta. Tottakai heitä on. Mutta ihan yhtä lailla joku vain yhden kanssa ollut voi suhteensa aikana ihastua muihin ja haikailla jotain tyyppiä, jota ei sitten saanutkaan. Ja sitten on ihmisiä, jotka eivät haikaile sen enempää mennyttä kuin menetettyjä tai ohi kulkevia.
Tässä kuviossa joku neitsyys on epävarmoin mahdollinen tae siitä, että saa todellisen rakkauden. Valitettavasti sitä tosirakkautta ei pysty millään takaamaan. Aika näyttää, onko se sitä.Taisit nyt tuossa sanoa että suhde naiseen on pelkkää arpapeliä ja sattumankauppaa jossa harvemmin voittaa? No minä kyllä heittäisin noppaa sen puolesta että mitä vähemmän on nainen rännälöinyt menneitä suhteita sen parempi on mahdollisuus kestävään suhteeseen sen kanssa ja päinvastoin, sinä näytät olevan täysin eri mieltä:
"Tässä kuviossa joku neitsyys on epävarmoin mahdollinen tae siitä, että saa todellisen rakkauden. "
Tuostako siis johtuu se että naiset tahtoo aina jonkun jännäpelimiehen? Sen rakkaus on todellista? Kuvittelette että kun sillä on laaja naishistoria juuri te olette se joka sen kesyttää? Oikeasti? Olette kyllä ihan hoopoja :D- elämää-on
Harmaaritari kirjoitti:
Taisit nyt tuossa sanoa että suhde naiseen on pelkkää arpapeliä ja sattumankauppaa jossa harvemmin voittaa? No minä kyllä heittäisin noppaa sen puolesta että mitä vähemmän on nainen rännälöinyt menneitä suhteita sen parempi on mahdollisuus kestävään suhteeseen sen kanssa ja päinvastoin, sinä näytät olevan täysin eri mieltä:
"Tässä kuviossa joku neitsyys on epävarmoin mahdollinen tae siitä, että saa todellisen rakkauden. "
Tuostako siis johtuu se että naiset tahtoo aina jonkun jännäpelimiehen? Sen rakkaus on todellista? Kuvittelette että kun sillä on laaja naishistoria juuri te olette se joka sen kesyttää? Oikeasti? Olette kyllä ihan hoopoja :DNe neitsytnaisetkin voi sen avioeron haluta ja viedä siittämäsi lapset mennessään. On jopa suurempi todennäköisyys jos sitä menneisyyttä ei ole vielä kertynyt. Me kun ollaan vaan ihmisiä, niin miehet kun naisetkin.
Voisin minäkin haluta koskemattoman miehen mutta on suuri todennäköisyys että mies haluaa jossain vaiheessa kokeilla muitakin naisia. Harmaaritari kirjoitti:
"Jos suhde on päättynyt, niin ei kai se kumppanikaan ihan perfect match ollut?"
Ennemminkin niin että jos suhde on päättynyt useita kertoja mitä se kertoo ko. ihmisen perfect matchiudesta? Ja niitä naisiahan piisaa joilla on pienen armeijan verran mieshistoriaa.Eli suhteessa "kelvottomaksi" todettu nainen ei kelpaa sulle?
Pitää olla neitsyttä, mutta sulla ei ole tarjota samaa...
Satutko olemaan yläasteiässä?elämää-on kirjoitti:
Ne neitsytnaisetkin voi sen avioeron haluta ja viedä siittämäsi lapset mennessään. On jopa suurempi todennäköisyys jos sitä menneisyyttä ei ole vielä kertynyt. Me kun ollaan vaan ihmisiä, niin miehet kun naisetkin.
Voisin minäkin haluta koskemattoman miehen mutta on suuri todennäköisyys että mies haluaa jossain vaiheessa kokeilla muitakin naisia.Kuinkahan moni ihminen elää elämänsä loppuun asti sen ensirakkautensa kanssa?
Harmaaritari on vähintäin 4-kymppinen mies, ja haaveet kuin rippikouluikäisellä..,elämää-on kirjoitti:
Ne neitsytnaisetkin voi sen avioeron haluta ja viedä siittämäsi lapset mennessään. On jopa suurempi todennäköisyys jos sitä menneisyyttä ei ole vielä kertynyt. Me kun ollaan vaan ihmisiä, niin miehet kun naisetkin.
Voisin minäkin haluta koskemattoman miehen mutta on suuri todennäköisyys että mies haluaa jossain vaiheessa kokeilla muitakin naisia... Tutkimuksissa(kin) on Osoitettu, että mitä enemmän seksikumppaneita, niin (keskimäärin) sitä suurempi TodNäköisyys sille, ettei tälläinen Yksilö pysty kovinkaan pitkään Uskolliseen jne. PariSuhteeseen.. ;P
- turvatonkiintymys
Harmaaritari kirjoitti:
Tietenkin realistina ymmärrän että 2000-luvun maailmassa ja suomessa varsinkin neitsyttä on aika mahdoton löytää mutta itsepähän Pertti kysyi mistä tulee hyvä elämä ja minä vain vastasin mistä se syntyy, Toki käytetynkin naisen kanssa voisi elää ihan ok elämää, kohtuullista elämää tai ainakin siedettävää mutta ei se niin hyvää olisi missään tapauksessa kuin sellaisen naisen kanssa joka olisi henkisesti sekä fyysisesti kokonaan minua varten tässä maailmassa.Se, että olisti jonkun ensimmäinen ei ole mikään tae,e ttä toinen olisi "kokonaan sinua varten" tai edes jäisi rinnallesi. Kun istekin olet useamman kanssa jo ollut, niin yhtä hyvin se unelmiesi neitsytnainen voi jättää sinut heti seksin jälkeen ja viedä ne sinun lapsesi siihen uuteen perheeseen, jonka perusteaa aisurin kanssa kun on ensin muutaman vuoden mennyt kullikarusellissa (sillä välin kun ne lapset on sun luona hoidossa).
Turvallisempaa on elää omissa kuvitelmissaan vaan, jotka heijastaa omat pelot maailman ja toisten ihmisten pahoiksi ominaisuuksiksi. Niin kuin toki teetkin. - varjoelämäätmeily
A.Palstamäki kirjoitti:
Eli suhteessa "kelvottomaksi" todettu nainen ei kelpaa sulle?
Pitää olla neitsyttä, mutta sulla ei ole tarjota samaa...
Satutko olemaan yläasteiässä?Harva yläasteikäinen mies haaveilee neitsyestä. Ennemmin halutaan päästä omasta poikuudesta mahdollisimman pian eroon, ei niin väliä sen toisen kokeneisuudella. Pääasia on, että on ns. helppo eli antaa.
Kyllä tää neitsytfanikultti on ihan oma aikuisten, poikkeuksellisen tunne-elämältään epävarmojen miesten fantasia. Siinä neitsyyteen liitetään omassa mielessä kaikkia muita ominaisuuksia kuten ehdoton uskollisuus ja uhrautuva rakkaus, millä ei oikeasti ole mitään tekemistä seksuaalisen kokemattomuuden kanssa.
Kyse on ennen kaikkea siitä, että pelätään että ei riitä naiselle, jolla on kokemuksia muistakin miehistä. Ei kiimaiset teinipojat sellaisia mieti, vaan haluavat ennemmin kokea asioita itse. - mitäfreudsanoisi
A.Palstamäki kirjoitti:
Kuinkahan moni ihminen elää elämänsä loppuun asti sen ensirakkautensa kanssa?
Harmaaritari on vähintäin 4-kymppinen mies, ja haaveet kuin rippikouluikäisellä..,neitsytfantasia = täydellisen huolta pitävän ja miehelle ja kodille omistautuvan naisen eli käytännössä ideaaliäidin kaipuu
- Nainen39vee
Harmaaritari kirjoitti:
Taisit nyt tuossa sanoa että suhde naiseen on pelkkää arpapeliä ja sattumankauppaa jossa harvemmin voittaa? No minä kyllä heittäisin noppaa sen puolesta että mitä vähemmän on nainen rännälöinyt menneitä suhteita sen parempi on mahdollisuus kestävään suhteeseen sen kanssa ja päinvastoin, sinä näytät olevan täysin eri mieltä:
Tuostako siis johtuu se että naiset tahtoo aina jonkun jännäpelimiehen? Sen rakkaus on todellista? Kuvittelette että kun sillä on laaja naishistoria juuri te olette se joka sen kesyttää? Oikeasti? Olette kyllä ihan hoopoja :D"Taisit nyt tuossa sanoa että suhde naiseen on pelkkää arpapeliä ja sattumankauppaa jossa harvemmin voittaa? No minä kyllä heittäisin noppaa sen puolesta että mitä vähemmän on nainen rännälöinyt menneitä suhteita sen parempi on mahdollisuus kestävään suhteeseen sen kanssa ja päinvastoin, sinä näytät olevan täysin eri mieltä:
Tuostako siis johtuu se että naiset tahtoo aina jonkun jännäpelimiehen? Sen rakkaus on todellista? Kuvittelette että kun sillä on laaja naishistoria juuri te olette se joka sen kesyttää? Oikeasti? Olette kyllä ihan hoopoja :D "
Ei. Vaan se tarkoitti sitä, että neitsyydellä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, kuinka tosissaan nainen olisi juuri sinun kanssasi, tai kuinka hyvin suhde sinun kanssasi onnistuisi.
Ja en kutsuisi suhteita arpeliksi, mutta kyllä se vähän niin on, että ennen kuin mitään konkreettista ihmistä on olemassakaan, ei jonkun yhden ominaisuuden perusteella voi tehdä mitään ennusteita. Ihmiseen tutustuu vähitellen ja rakkaus kasvaa vähitellen, joten joku muutaman kuukauden seurustelu ei vielä kerro sitä, millaiseksi tulevaisuus muodostuu (poikkeuksena ne tilanteet, joissa selvästi huomaa, että toinen on aivan liian erilainen tai sekopäinen tai hankala).
Mihin tuo sinun jännäpelimieskommenttisi liittyi? Ja itse taidat olla vielä "hoopompi", kun käytännössä lesbolle puhut siitä, miten "te naiset" haluatte "aina" jonkun tietyntyyppisen miehen ;)
Mutta jos kerran sinusta miehenkin pitää olla kokematon, jotta suhde onnistuu, niin tästä ketjusta päätellen et sitä itse kuitenkaan ole. Eikö ole vähän epäreilua, että itse odotat naiseltasi seksuaalista kokemattomuutta, mutta itse kuitenkin oletat, että SINULLA saa kyllä kokemuksia olla. Millä perusteella sinä sitten olisit hyvä kumppani tälle naisellesi, kun kerran (oman logiikkasi mukaan) sinun lyhyetkin suhdeyritelmäsi kertovat sitä, ettei sun kanssa vaan jutut onnistu?
Ja edelleenkään et ole vastannut siihen, että miksi vain seksuaalinen kokemattomuus on tärkeää? Eli onko sulle kuitenkin ok, jos nainen on ollut RAKASTUNUT aikaisemmin? - Nainen39vee
NuuskaMuikkune kirjoitti:
.. Tutkimuksissa(kin) on Osoitettu, että mitä enemmän seksikumppaneita, niin (keskimäärin) sitä suurempi TodNäköisyys sille, ettei tälläinen Yksilö pysty kovinkaan pitkään Uskolliseen jne. PariSuhteeseen.. ;P
". Tutkimuksissa(kin) on Osoitettu, että mitä enemmän seksikumppaneita, niin (keskimäärin) sitä suurempi TodNäköisyys sille, ettei tälläinen Yksilö pysty kovinkaan pitkään Uskolliseen jne. PariSuhteeseen.. ;P"
Laitapa linkkejä tutkimuksiin :)
Minäkin yritän täällä juuri vimmaisesti etsiä yhtä artikkelia, johon ihan vähän aikaa sitten törmäsin - sen mukaan nimenomaan naisten kohdalla aiempi kokemattomuus lisäsi pettämisen riskiä. Eli sen mukaan pettämisen riski olisi pienempi, jos kumppaneita olisi ollut aiemmin. Mutta palaan tähän, jos löydän sen artikkelin.
Itse en kyllä usko noin kaavamaisiin yleistyksiin. Riippuu niin henkilöistä, parisuhdekäsityksestä, suhteen toimivuudesta, omasta itsetunnosta... joku aiemmin huonosta itsetunnosta kärsinyt voi sen ekan suhteen saatuaan innostua, jos kerrankin joku muu osoittaa mielenkiintoa. Joku muu taas ei. Ja samoin ne, joilla on ollut aiemmin paljon kumppaneita - jotkut ovat kykenemättömiä sitoutumaan, joidenkin muiden kohdalla näin ei ole. mitäfreudsanoisi kirjoitti:
neitsytfantasia = täydellisen huolta pitävän ja miehelle ja kodille omistautuvan naisen eli käytännössä ideaaliäidin kaipuu
Jotain tuommoistahan nämä "sankarit" tuntuvat kaipaavan.
varjoelämäätmeily kirjoitti:
Harva yläasteikäinen mies haaveilee neitsyestä. Ennemmin halutaan päästä omasta poikuudesta mahdollisimman pian eroon, ei niin väliä sen toisen kokeneisuudella. Pääasia on, että on ns. helppo eli antaa.
Kyllä tää neitsytfanikultti on ihan oma aikuisten, poikkeuksellisen tunne-elämältään epävarmojen miesten fantasia. Siinä neitsyyteen liitetään omassa mielessä kaikkia muita ominaisuuksia kuten ehdoton uskollisuus ja uhrautuva rakkaus, millä ei oikeasti ole mitään tekemistä seksuaalisen kokemattomuuden kanssa.
Kyse on ennen kaikkea siitä, että pelätään että ei riitä naiselle, jolla on kokemuksia muistakin miehistä. Ei kiimaiset teinipojat sellaisia mieti, vaan haluavat ennemmin kokea asioita itse.Ainakin itse haaveilin yläasteiässä lukiotytöistä ja jostain parikymppisistä hottiksista, enkä kyllä muista olleeni mitenkään erityisen kiinnostunut kenenkään neitsyydestä.
Käytännössä kuitenkin miehille tulee kokemukset neitsyistä siellä yläasteiästä parikymppiseen asti, sen jälkeen neitsyitä ei juurikaan sänkyyn eksy.- Nainen39vee
NuuskaMuikkune kirjoitti:
.. Tutkimuksissa(kin) on Osoitettu, että mitä enemmän seksikumppaneita, niin (keskimäärin) sitä suurempi TodNäköisyys sille, ettei tälläinen Yksilö pysty kovinkaan pitkään Uskolliseen jne. PariSuhteeseen.. ;P
Nyt löysin sen artikkelin! Tämän perusteella nimenomaan EI kannattaisi etsiä jotain nuorta neitsyttä, jos siis uskollisuutta pitää suurimpana hyveenä:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005568494.html
"Huolestuttaako, että puolisosi saattaa käydä vieraissa? Floridan osavaltionyliopiston tuore tutkimus kertoo, mitä tiedostamattomia reaktioita meillä on mahdolliseen pettämiseen ja uskollisuuteen liittyen.
Tutkijat seurasivat 233:a hiljattain naimisiin mennyttä paria yli kolmen ja puolen vuoden ajan. He selvittivät kokeellisesti osallistujien käyttäytymistapoja ja seurasivat sitä, ovatko nämä uskollisia ja millaisina näiden parisuhteet säilyivät.
Ryhmä keskittyi kahteen tiedostamattomaan tapaan, joiden avulla arvioimme mahdollisia petikavereita.
”Huomion irrottaminen” tarkoittaa juuri sitä miltä se kuulostaa: ihminen lopettaa vaikkapa katsomasta jotakin. Tutkimuksessa tuo jokin oli viehättävien ihmisten kuvat, joita osallistujille näytettiin.
”Arvion alentamisessa” taas on kyse siitä, että laskee mielessään mahdollisen kumppanin arvoa, vaikka tämä olisi sellainen, jota on aiemmin pitänyt erityisen puoleensavetävänä.
Osallistujille esiteltiin sekä hemaisevan että tavallisen näköisten miesten ja naisten kuvia.
Ne koehenkilöt, jotka käänsivät katseensa pois kauniiden ihmisten kuvista keskimääräistä nopeammin, pettivät puolisoitaan noin puolet vähemmän todennäköisesti kuin muut.
Otaksuttavasti uskollisia olivat myös ne, jotka mielessään alensivat viehättävän näköisiä ihmisiä kaksi astetta todellista rumemmiksi. Asteikko perustui sinkkuarvioijien näkemyksiin.
Sitten oli niitä, joiden tulokset eivät lupaa hyvää avioliitoille.
He jäivät tuijottamaan ihastuttavien ihmisten kuvia tavallista pitempään ja arvioivat potrettien henkilöt yhtä hurmaaviksi kuin sinkut.
”Nämä käyttäytymistavat ovat pitkälti spontaaneja, ja ne voivat olla jossain määrin biologian ja varhaisten lapsuuden kokemusten muovaamia”, kertoo hanketta johtanut psykologian professori Jim McNulty ScienceAlert-tiedesivustolla.
Reaktiot eivät ole tietoisia, mutta jos olet perillä niistä, voit tukahduttaa alkuunsa halusi syrjähyppyihin, hän toteaa.
Tulokset sisälsivät muutakin tietoa siitä, millaiset ihmiset ovat taipuvaisia uskottomuuteen:
Puolisoaan pettivät muita todennäköisemmin nuoremmat ihmiset, jotka eivät olleet kovin tyytyväisiä suhteeseensa.
Yllättäen myös ne, joilla oli tyydyttävä seksielämä, pettivät kumppaneitaan useammin kuin muut. Tutkijoiden mukaan se saattaa johtua siitä, että he suhtautuvat seksiin tavallista myönteisemmin.
Heteroseksuaalisilla pareilla naisen viehättävyys oli merkittävä seikka. Aviomiehet pettivät useammin vaatimattoman näköisiä kuin kauniita naisia. Miehen ulkonäöllä ei ollut yhteyttä siihen, pettikö puoliso häntä vai ei.
Myös aiemmat seksuaaliset kokemukset vaikuttivat siihen, kuinka tiukasti koehenkilö sitoutui avioliittoon. Miehet, joilla oli paljon lyhyitä suhteita ennen avioliittoa, olivat muita yleisemmin uskottomia. Naisista taas ne, joilla oli vähemmän partnereita ennen naimisiinmenoa, hakeutuivat ulkopuolisiin suhteisiin todennäköisemmin kuin muut.
Tutkimuksen julkaisi Journal of Personality and Social Psychology" - nuorikoolet
Harmaaritari kirjoitti:
Neitsyys on sen toisen ihmisen valinta, ei mikään mikä olis sulle ansaittua tai ansaitsematonta.
Muutenkin elämässä ei asiat mee kuin sadussa, et kaikki sais "ansionsa" mukaan. Kuka senkin päättää, mikä olis kellekin oikeudenmukaista saada, saati kuuluvaa? - Nainen39vee
nuorikoolet kirjoitti:
Neitsyys on sen toisen ihmisen valinta, ei mikään mikä olis sulle ansaittua tai ansaitsematonta.
Muutenkin elämässä ei asiat mee kuin sadussa, et kaikki sais "ansionsa" mukaan. Kuka senkin päättää, mikä olis kellekin oikeudenmukaista saada, saati kuuluvaa?Minäkin vähän kohottelin kulmakarvojani, että jos kumppanin neitsyyt on "parasta elämässä"... Jotenkin tuntuu, että joko ei oikein osata nauttia elämässä juuri mistään, tai sitten on käsitetty asiat vähän väärin - niin elämä itsessään kuin se neitsyyskin.
Minusta olisi ainakin todella ankeaa, jos neitsyys olisi parasta, mitä elämällä on tarjota - oli kyse sitten omasta tai kumppanin neitsyydestä. Silloin tuntuisi, että eihän siinä saa elämältä juuri mitään. Nainen39vee kirjoitti:
"Taisit nyt tuossa sanoa että suhde naiseen on pelkkää arpapeliä ja sattumankauppaa jossa harvemmin voittaa? No minä kyllä heittäisin noppaa sen puolesta että mitä vähemmän on nainen rännälöinyt menneitä suhteita sen parempi on mahdollisuus kestävään suhteeseen sen kanssa ja päinvastoin, sinä näytät olevan täysin eri mieltä:
Tuostako siis johtuu se että naiset tahtoo aina jonkun jännäpelimiehen? Sen rakkaus on todellista? Kuvittelette että kun sillä on laaja naishistoria juuri te olette se joka sen kesyttää? Oikeasti? Olette kyllä ihan hoopoja :D "
Ei. Vaan se tarkoitti sitä, että neitsyydellä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, kuinka tosissaan nainen olisi juuri sinun kanssasi, tai kuinka hyvin suhde sinun kanssasi onnistuisi.
Ja en kutsuisi suhteita arpeliksi, mutta kyllä se vähän niin on, että ennen kuin mitään konkreettista ihmistä on olemassakaan, ei jonkun yhden ominaisuuden perusteella voi tehdä mitään ennusteita. Ihmiseen tutustuu vähitellen ja rakkaus kasvaa vähitellen, joten joku muutaman kuukauden seurustelu ei vielä kerro sitä, millaiseksi tulevaisuus muodostuu (poikkeuksena ne tilanteet, joissa selvästi huomaa, että toinen on aivan liian erilainen tai sekopäinen tai hankala).
Mihin tuo sinun jännäpelimieskommenttisi liittyi? Ja itse taidat olla vielä "hoopompi", kun käytännössä lesbolle puhut siitä, miten "te naiset" haluatte "aina" jonkun tietyntyyppisen miehen ;)
Mutta jos kerran sinusta miehenkin pitää olla kokematon, jotta suhde onnistuu, niin tästä ketjusta päätellen et sitä itse kuitenkaan ole. Eikö ole vähän epäreilua, että itse odotat naiseltasi seksuaalista kokemattomuutta, mutta itse kuitenkin oletat, että SINULLA saa kyllä kokemuksia olla. Millä perusteella sinä sitten olisit hyvä kumppani tälle naisellesi, kun kerran (oman logiikkasi mukaan) sinun lyhyetkin suhdeyritelmäsi kertovat sitä, ettei sun kanssa vaan jutut onnistu?
Ja edelleenkään et ole vastannut siihen, että miksi vain seksuaalinen kokemattomuus on tärkeää? Eli onko sulle kuitenkin ok, jos nainen on ollut RAKASTUNUT aikaisemmin?"Eikö ole vähän epäreilua, että itse odotat naiseltasi seksuaalista kokemattomuutta, mutta itse kuitenkin oletat, että SINULLA saa kyllä kokemuksia olla. Millä perusteella sinä sitten olisit hyvä kumppani tälle naisellesi, kun kerran (oman logiikkasi mukaan) sinun lyhyetkin suhdeyritelmäsi kertovat sitä, ettei sun kanssa vaan jutut onnistu?"
Perttihän kysyi ihannetilannetta ja siihen vastasin, en missään vaiheessa ole tässä täysdin tyrmännyt entisien kumppanien olemassaoloa kunhan niitä vain on mahdollisimman vähän, mitä vähemmän sen parempi. Omalla kohdallani olen toki tilanteen yrittänyt pitää juuri sellaisena että määrä pysyy mahdollisimman vähäisenä mutta toki jos kumppaniehdokas olisi minua ehdottomampi ja ja vaatisi minulta neitsyyttä tottakai kunnioittaisin hänen päätöstään koska ymmärrän hyvin perustelut siihen. Minä olen tässä(kin) ketjussa olut loginen koko ajan kun taas vastaväittelijöiden arguimentit näyttää pomppivan minne sattuu kuin pingispallot :)nuorikoolet kirjoitti:
Muutenkin elämässä ei asiat mee kuin sadussa, et kaikki sais "ansionsa" mukaan. Kuka senkin päättää, mikä olis kellekin oikeudenmukaista saada, saati kuuluvaa?"Muutenkin elämässä ei asiat mee kuin sadussa, et kaikki sais "ansionsa" mukaan. Kuka senkin päättää, mikä olis kellekin oikeudenmukaista saada, saati kuuluvaa?"
Niin ei menekään mutta niin niiden pitäisi mennä ja siihen tulisi jokaisen omalla kohdallaan pyrkiä että menisivät.Nainen39vee kirjoitti:
". Tutkimuksissa(kin) on Osoitettu, että mitä enemmän seksikumppaneita, niin (keskimäärin) sitä suurempi TodNäköisyys sille, ettei tälläinen Yksilö pysty kovinkaan pitkään Uskolliseen jne. PariSuhteeseen.. ;P"
Laitapa linkkejä tutkimuksiin :)
Minäkin yritän täällä juuri vimmaisesti etsiä yhtä artikkelia, johon ihan vähän aikaa sitten törmäsin - sen mukaan nimenomaan naisten kohdalla aiempi kokemattomuus lisäsi pettämisen riskiä. Eli sen mukaan pettämisen riski olisi pienempi, jos kumppaneita olisi ollut aiemmin. Mutta palaan tähän, jos löydän sen artikkelin.
Itse en kyllä usko noin kaavamaisiin yleistyksiin. Riippuu niin henkilöistä, parisuhdekäsityksestä, suhteen toimivuudesta, omasta itsetunnosta... joku aiemmin huonosta itsetunnosta kärsinyt voi sen ekan suhteen saatuaan innostua, jos kerrankin joku muu osoittaa mielenkiintoa. Joku muu taas ei. Ja samoin ne, joilla on ollut aiemmin paljon kumppaneita - jotkut ovat kykenemättömiä sitoutumaan, joidenkin muiden kohdalla näin ei ole... Niitä (linkkejä jne.) on ollut tälläkin palstalla monesti.. En ole ottanut talteen, enkä jaksa nyt nähdä edes vaivaa niiden etsimiseen.. ;P
.. Sä olet monesti kyllä sellainen NaisMäröijä, että yrität selittää vaikka Mustan Valkoiseksi.. ;D
.. Ja tuo Artikkeli(kin) muistuttaa lähinnä Mutuilu ja Kysely "tutkimusta".. Josta voisi sanoa YhtäSunToista ja vetää ihan erillaisiakin JohtoPäätöksiä monesta asiasta.. ;P- lookinätjuu
Harmaaritari kirjoitti:
"Muutenkin elämässä ei asiat mee kuin sadussa, et kaikki sais "ansionsa" mukaan. Kuka senkin päättää, mikä olis kellekin oikeudenmukaista saada, saati kuuluvaa?"
Niin ei menekään mutta niin niiden pitäisi mennä ja siihen tulisi jokaisen omalla kohdallaan pyrkiä että menisivät.Yleensä ihmiset oppii satujen ja todellisuuden eron viimeistään teini-iässä.
Miten oot harmis jäänyt satumaailmaan kiini, vaikka sulla on niitä naissuhteitakin ollut? Etkö oo oppinut niistä mitään?
Rauha itsensä kanssa. Kyky asettaa asioita käsiteltäviin mittasuhteisiin. Sopeutumiskykyä. Siitä ne koostuu. ☺️
Melko abstraktilla tasolla liikuskellaan, osaatko avata vähän? Mistä nuo mainitsemasi asiat tulevat?
A.Palstamäki kirjoitti:
Melko abstraktilla tasolla liikuskellaan, osaatko avata vähän? Mistä nuo mainitsemasi asiat tulevat?
Kyllä minä varmaan osaisin avatakin, mutta en mitenkään lyhyesti. Nämä on näitä itsensä löytämisen ja itsensä maailmaan sovittamisen juttuja. Asiat vaan joskus loksahtaa kohdalleen.
Vähemmän on monesti enemmän ja enemmän ei vaadi monesti, kuin jokusen tosiasian hyväksymistä.
Mulla on koko miehen lähisuku kylässä, niin enempää en valitettavasti ennätä ja kehtaa näppäillä. Voin koittaa, jos tarvetta ilmenee myöhemmin vielä tarkentaa.
- Nainen39vee
Periaatteessa hyvään elämään voi kuulua hyvin erilaisia asioita - lopulta oma kokemus ratkaisee. Mutta kyllä sanoisin, että ainakin minusta hyvä elämä on sellainen, jossa voi tehdä itseään kiinnostavia asioita, on läheisiä ihmissuhteita, joista saa voimaa ja sisältöä elämään ja tunteen siitä, että on tärkeä ja rakastettu - ja että itsellä on ihmisiä, joista välittää. (Mutta toki tämä ei kaikille ole tärkeää, jotkut ovat tyytyväisiä vaikka yksikseen kissansa kanssa.) Minusta hyvä elämä on myös sellainen, jossa ei ole kohtuutonta määrää ylipääsemättömiä ongelmia tai kärsimystä, tai että ainakaan ne eivät yksistään hallitse koko elämää. Ja ehkä sellainen, omalle itselle sopiva elämä - oli se sitten koti ja lapset, tai jokin kulkurinelämä. Mutta ehkä kuitenkin sekin, että ei itse tavalla tai toisella pilaa omia mahdollisuuksiaan tai ole jatkuvasti itsetuhoinen - lopulta hyvässä elämässä ehkä olennaista on tasapaino ja harmonia elämän kanssa, mitä ikinä se sitten tarkoittaa kenenkin kohdalla.
Mutta kiinnostavaa pohdintaa, ehkä palaan tähän myöhemmin konkreettisempien esimerkkien kanssa. - näinitsellä
Tasapainosta ja sisäisestä rauhasta. Pitää osata asettaa asiat tärkeysjärjestykseen ja antaa niille sen verran huomiota mitä ne tarvitsee.
- Totuus-
Rahasta ja naisesta. Ei ole naista mutta rahaa on joten elämäni on puoliksi hyvää.
Monilla naisilla on hyvä elämä jännämiesten kanssa ja monen naisen elämä voikin päättyä ennen aikojaan mutta kuitenkin heillä hyvä elämä koska saivat rakkautta jännämieheltä.- en.tunne.jänniä
Sulla on kokemus vaan äidistäsi koska juuri hänelle sattui se jännämies. Ymmärrän että se tuo tunteen että kaikille käy niin. Minulle ei eikä läheisilleni. Naapureissakin on ihan rauhallista.
A.Palstamäki kirjoitti:
Eikös raha ole kemia? Mihin se totuus unohtui...
Sanoisin itse tähän keskusteluun, että se hyvä elämä koostuu mm. hyvistä perhesuhteista, hyvästä työpaikasta ja varallisuudesta. Näitä ilman ei oikein voi olla elämässä onnellinen tai en ainakaan itse voisi.
- Totuus-
en.tunne.jänniä kirjoitti:
Sulla on kokemus vaan äidistäsi koska juuri hänelle sattui se jännämies. Ymmärrän että se tuo tunteen että kaikille käy niin. Minulle ei eikä läheisilleni. Naapureissakin on ihan rauhallista.
No ei minulla miljoonia ole rahaa. Raha voi olla kemia jos nainen saa tietää että miehellä on rahaa.
- erilainenkemia
Totuus- kirjoitti:
No ei minulla miljoonia ole rahaa. Raha voi olla kemia jos nainen saa tietää että miehellä on rahaa.
Se on vaan että miehen rahojen mukana pitää ottaa se mies. Itse olen silloin ilman rahojakin. Onneksi töitä on riittänyt itsensä elättämiseen.
Vastaan kysymykseen itsekin lyhykäisesti.
Uskoakseni jokainen ihminen tarvitsee hyväksyntää, rakkautta ja elinolosuhteet jotka mahdollistavat elämän ilman huolta huomisesta.- PleikkaViinaRunkku
Hyvän elämän ainekset ovat joko viinaa ja pillua tai sitten mgtow eli pleikka viina ja runkku. Mutta joka tapauksessa siis viinaa, alkoholi on hyvän elämän polttoaine. Ei tätä selvin päin kestä!
- acceptyourself
Hyvä elämä koostuu mielenrauhasta, itsensä hyväksymisestä ja elämänviisaudesta. Kun hyväksyy itsensä ja muut, on onnellinen. Siihen ei tarvita maallista mammonaa tai neitsytnaisia.
Erinomainen vastaus.
Mitä mieltä olet, voiko tuollaiseen mielenrauhaan päästä olosuhteista riippumatta vai vaatiiko se jotakin peruspalikoita?
- Normimies35
Hyvä elämä koostuu kun ensin teet töitä vitusti että tienaat rahaa ja sitten menet huoriin ja tuhlaat ne rahat. Sama kierre toistuu joka kuukausi.
- RAkkausrak
Hyvä elämä koostuu siitä että tulee rakastetuksi. Ja tähän ei riitä enää aikauisena pelkästään lapsuuden perheeltä tuleva rakkaus.
Terveys.
Ilman sitä ei ole mitään.
Vasta sen jälkeen tulee kaikki muu.Noinkin juu. Toisaalta sairaanakin pystyy nauttimaan elämästä ja kokemaan hyvää elämää. Se osa sitäkin, että hyväksyy itsensä ja sairautensa, kun eibole vaihtoehtoa olla terve 100%, sen kanssa tarvii oppia elämään. ☺️
Ja puhun nyt tietysti oman kokemukseni ja elämäni kautta. Ei annettu vaihtiehtoa valita olla terve, vaan geenit määritti sen. Silti mulla on hyvä elämä, jota rakastan ja josta tykkään. Sairaudet tietysti asettaa omat haasteensa ja esteensä, mutta ainakin oppii luovimaan. ☺️Nicitönnä kirjoitti:
Noinkin juu. Toisaalta sairaanakin pystyy nauttimaan elämästä ja kokemaan hyvää elämää. Se osa sitäkin, että hyväksyy itsensä ja sairautensa, kun eibole vaihtoehtoa olla terve 100%, sen kanssa tarvii oppia elämään. ☺️
Ja puhun nyt tietysti oman kokemukseni ja elämäni kautta. Ei annettu vaihtiehtoa valita olla terve, vaan geenit määritti sen. Silti mulla on hyvä elämä, jota rakastan ja josta tykkään. Sairaudet tietysti asettaa omat haasteensa ja esteensä, mutta ainakin oppii luovimaan. ☺️Voisiko tämän aloittaa niin, että "elämme kovia aikoja".
Olen onnellinen kun aamulla avaan silmät, näen, että aurinko on noussut ja keuhkojen läpi virtaa ilma. Elämä on siinä.
Kun elämä ja kuolema kättelevät, ihminen on lopulta perimmäisten kysymysten äärellä. Aina sanotaan ettei ole valmiita vastauksia ja ihmiset pelkäävät kun ohjat viedään omista käsistä.
Kuitenkin, kun elämänlanka hapertuu lähelle katkeamispistettä, kysymykset ja epäröinti yllättäen katoavat; on vain valmiita vastauksia.
Minua on opetettu viime aikoina. On sanonta, että "antaisit henkesi toisen puolesta". Monesta se on joko utopiaa tai hyvin epämääräistä ja pelottavaa. Elämän eteen tehdään kaikki. Yllättäen ei olekaan epävarmuutta kun tilanne on edessä. Minulla on nyt vastaukset siihen, mitä teen jos tarve vaatii rakkaan ihmisen puolesta; antaisin kaiken. Kaikki "varaosat", elimet, vaikka hengen jos tietäisin, että hän saa jatkaa elämää. Se ei enää pelota, se on helpottavaa.
Elämässä on koskettavaa se, että meidät yhtäkkiä asetetaan tilanteeseen, joka muuttaa arjen, suhtautumisen kaikkeen ja kaikkiin. Enää ei ole väliä antaako esimies loman siihen kohtaan, johon haluan tai antaako ollenkaan, tai jos vapaatoiveet peruuntuvat, tai jos toinen ihminen tulee eteeni huutamaan naama punaisena. Mä en enää lähde siihen mukaan. En sano mitään. Riittää kun katson. Kuuntelen. Maailma on sekoittanut pelikortit uudestaan. Jos tästä selvitään, lottoa ei tarvitse enää tehdä. Jos jää henki ja elämä, ollaan saatu seitsemän oikein. Se riittää.Kuulostaa varsin järkevälle ja sisällöltään loogiselle. Näin voimme siis sanoa.
Kyllä minä tämän ajatuksen käsitän ja ostan. Varsin ymmärrettävästi avattu. ☺️Nicitönnä kirjoitti:
Kuulostaa varsin järkevälle ja sisällöltään loogiselle. Näin voimme siis sanoa.
Kyllä minä tämän ajatuksen käsitän ja ostan. Varsin ymmärrettävästi avattu. ☺️Onkohan nuo elämän tilanteet juuri niitä, joista tulee sanontakin, jos ei muuta eläissään opi niin ainakin hiljaa kulkemaan?
Se just, elämän kaikki vouhotukset kummasti siirtyy sivulle ja ydinkysymykset nousee esille, kun joku tapahtuma pysäyttää kaiken joutavan lennon. Yks kaks moni asia kirkastuu ja moni ns.turha asia väistyy.
Kaikki on selvää epäselvyydenkin keskellä.
A..Palstamäki kirjoitti aloituksessaan:
<<...pahimmassa tapauksessa elämä voi päättyä ennen aikojaan.>>
Minusta parasta olisi, ettei olisi koskaan syntynytkään. Toisiksi paras on mahdollisimman lyhyt elämä ja kivuton loppu. Olematon ei kärsi.Meil niiku kyöpeleil on se hyvä puoli, et mei olla olemassa. Sillee mei myöskään olla syntyneitä, eikä me kärsitä. Vietetään vaan lokosii päivii haltijoitten, pirujen, keijujen, tonttujen sun muitten kanssa. Litkitään mielikuvitusteetä mielikuvituskorpun kanssa ja turistaan.
- ajatusta99
Hyvää elämää ei ole olemassakaan, mutta ei ole huonoakaan. On vain elämä minkä elämme ja minkä olemme päättäneet valita elää. Tulemmeko onnelliseksi valinnastamme, riippuu siitä olemmeko tyytyväisiä omiin valintoihimme.
Teemme virheitä, mutta haluammeko korjata niitä. Joka päivä voimme halutessamme aloittaa onnellisen elämän tai siihen tähtäävän. Kaikki ei saa mitä haluavat, mutta kaikillai on mahdollista saada sen mitä tarvitsevat onnelliseen elämään.
Olemme vastuussa omista päätöksistämme, itsellämme on kaikki valta tehdä muutokset elämän onnelliseksi muuttamiseen. Haluammeko muuttaa sitä vai pitää sen paikoillaan,
On päätettävä mitä valittuun elämään kuuluuu ja mentävä sitten sitä kohti. Mitä tarkemmin tiedät mitä haluat, sitä helpompi on valintoja tehdä. Jos kuvittelee että sitten tulee onnelliseksi niin se on harhaa. Elämä on tavoitteita, tehtäviä ja uuden oppimista ja niiden sisäistämistä.
Kun ei ole enää mitään oppimista olet suorittanut elämäsi oppimäärän ja elämäsi on ohi.
Onko joku onnellinen, mitä se edes on. Onko joku kuullut jonkun olevan onnellinen. Paljon on kuultu että ei olla onnellisia.
aina pitäisi olla joku asia toisin. Jos ei ole parisuhdetta, pitäisi olla parisuhde. Jos ei ole seksiä pitäisi olla seksiä. Jos ei ole rakkautta pitäisi olla rakkautta. Jos ei ole ystäviä pitäisi olla ystäviä.
Tätä voisi jatkaa loputtomiin. Aina kun yksi olisi tavoitettu pitää tavoittaa jo toinen.
Loppuuko elämä siihen että tavoite on saavutettu, ei se loppuu siihen kun et enää keksi uusia tavoitteita.
On parempi elää vain sitä elämää minkä on valinnut ja jos ei ole tyytyväinen siihen mitä on valinnut niin valitsee uudet.
Koskaan ei tule olemaan mitään lopputulosta. Elämä tulee päättymään ennen kuin pääset maaliiin.
Mitä enemmän nautit tai vihaat valintojasi sitä enemmän olet elänyt. Siitä ei kukaan jälkeenpäin välitä mitä olet kokenut. Jos elät vähemmän tai enemmän sillä ei ole merkitystä.
On vain sinun elämäsi ja mitä päätät sillä tehdä. Päätöksistäsi riippuu koetko onnelliseksi vai onnettomaksi itsesi ja kumpaa haluat kokea enemmän. Kumpaakaan ei silti voi kokonaan sulkea pois toisiltaan. Kärsimystä täytyy olla sopivasti, muuten ei osaa arvostaa hyvää elämää
- sopivameno
Nimenomaan, sopivasti. Niin, että osaa arvostaa sitä mitä on, ei ota asioita itsestäänselvyyksinä, mutta ei kuitenkaan niin paljon vastoinkäymisiä, että ei enää pysty mistään nauttimaan.
- VapaudenMenetys
Mitäs sitten, jos joku läheinen on niin kenkku, että elämästäsi muodostuu vankila, kun läheinen alkaa määrätä elämääsi ja menemisiäsi.
Ihastut naiseen, mutta läheinen päättääkin, ettei hyväksy suhdettanne ja tekee kaikkensa sen eteen, että suhde hajoaa. - hyvääelämääa
Peruasiat kunnossa, eli riittävän hyvä koti, ihmissuhteet peruskunnossa, hyvää ruokaa, riittävästi tuloja ettei tartte joka senttiä laskea ja arjan mukavuuksista tinkiä, terveyttä sen verran että voi tehdä kivoja juttuja välillä... Aika tavallista elämää, mutta niin että on pieniä nautintoja koko ajan, esim. ihmisten kanssa hyvät keskustelut, pussailut, kahvittelut, hyvät leffat jne.
- kevätpukki
Kiima-ajasta ja kunnon kateudesta paitsi kelvottomia työnantajia aktiivimallein.
Pysähtyminen on fiksua. Silloin kun tuntuu, että oma elämä ei tarjoa sellaista että olisi tyytyväinen siihen.
Kannattaa nappaista hyvät asiat kainaloon, potkia huonot nurkkaan ja alkaa miettimään, miten voisi saada elämästään mielekkäämpää.
Joskus sitä sotkeutuu kaikkeen ja on hyvä siivota. Sotkuisessa huoneessakaan ei kukaan viihdy.
Ja siinä alkaa kohta arvostamaan jo saavutettuja hyviä juttuja elämässään, kun ne näkee, eikä sotkut vaivaa.Kumppanin tarve on geeneihin koodattu. Miehen vaisto laittaa hänet kokemaan, että hänen tulisi hommata itselleen muija ja siittää kakara taikka pari. Joissain tapauksissa miehen vaisto laittaa hänet haluamaan vielä jälkeläisten hoitamista ja perään katsomistakin, etteivät tulleet turhaan tehdyiksi.
Naisilla on aivan samat vaistot, mutta huomattavasti voimakkaammat kuin miehellä. Esimerkiksi harva yksinäinen mies alkaa vaatimaan yhteiskunnalta hedelmöitys- taikka muita hoitoja lapsen saadakseen.
Mennään kuitenkin asiaan eli onnelliseen elämään. On vaistonvaraista käyttäytymistä kokea, että voi olla onnellinen ainoastaan parisuhteessa ja isänä taikka äitinä. Tai ettei missään tapauksessa voi olla onnellinen ilman parisuhdetta ja lapsia.
Kenties juuri vaistonvaraisen ja lajille ominaisen käyttäytymisen toteuttaminen tekee niin ihmisestä kuin eläimestäkin onnellisen. Pystymättä sellaiseen, saa se monessa tapauksessa häkkieläimet silminnähden ahdistumaan ja käyttäytymään itselleen vahingollisella tavalla eli itsetuhoisesti. Kenties tämä on joissain tapauksissa ihmisenkin itsetuhoisen käytöksen syynä.
Ihmistä ei siis olla kirjaimellisesti suljettu häkkiin, ainakaan kaikissa tapauksissa, vaan hän kokee muuten kyvyttömyyttä ihmislajille tyypilliseen sosiaaliseen käyttäytymiseen. Tai kokee olevansa suoranaisesti vastakkaisen sukupuolen syrjimä, mikä luonnollisesti tekee lajityypillisen pariutumisen mahdottomaksi.
Voiko ihminen olla aidosti onnellinen ilman parisuhdetta ja lisääntymistä? Ainakin ihmisen tulee tällaisessa tapauksessa löytää vaistoilleen jokin sijaiskohde. Monet vanhat piiat alkavat esimerkiksi kerätä kissoja ympärilleen, mutta miehillä seksuaalisen purkautumisen halu yhdistettynä puolison saamisen haluun on vahvempi vaisto kuin pienistä söpöistä olennoista huolehtiminen.
Tästä syystä puolisoa vaille jääneet miehet tulevat helpommin itsetuhoisiksi kuin vastaavassa asemassa olevat naiset.
Toki mieskin voi löytää vaistoilleen ja purkamattomille paineilleen sijaiskohteita ja monesti tämä näkyykin hillittömänä kilpailun haluna taikka tarpeena olla tekemisissä aseiden kanssa. Monella miehellä purkautumaton seksuaalinen paine ilmenee myös väkivalta- ja alistamisfantasioina. Tästä syystä esimerkiksi kapiaiset ja vanginvartijat ovat varsin usein sinkkuja.
Voiko siis mies olla onnellinen ilman parisuhdetta ja perhettä? Kyllä voi.
Intissä tekemieni havaintojen perusteella sanoisin, että monikin kapiainen tuntee ainakin ajoittain olevansa aidosti onnellinen ja ihan työaikana. Vankilassa en kylläkään ole ollut, mutta muutaman vartijan tunteneena, voisin sanoa heistä aivan samaa.- Munaotus
Elämä on hyvää kun saa seksiä. Olisin ainakin todella masentunut ellen saisi seksiä. Ymmärrän niitä jotka masentuu koska ovat yksin tai joutuvat elämään yksin- Ei se ole helppoa ja töitä pitää tehdä joka päivä että saa seksiä. Pitää olla sosiaalinen ja tinderiä pitää naputella joka päivä, pitää kehittyä ja kehua naisia jotta ne huomaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172274Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2221899Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071762Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021441Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno481326Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu541159Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1761132- 891041
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.148947Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14891