Jumala loi pahan

TheMainman

"Se, että Jumala on kaiken luoja ei tarkoita sitä, että Hän olisi luonut pahan. "

Totta kai on luonut. Jos lähdetään siitä, että jumala on luonut kaiken, aineellisen ja aineettoman, on hän luonut myös pahan. Jos jumala olisi luonut vain hyvää, meillä ei voisi olla käsitystä pahasta, emmekä kykenisi sitä tekemään. Kaikki minkä jumalan luomat tekisivät käsitettäisiin automaattisesti hyväksi, onhan kaikki jumalan luomaa ja kaikki jumalan luoma hyvää. Pahaa ei yksinkertaisesti meille esiintyisi.

Sen sijaan meillä on käsitys siitä että jotkin asiat ovat pahoja. Jumalan on siis pitänyt asettaa meihin tietoisuus siitä että jokin on pahasta ja väärin. Miksi meillä moinen tietoisuus olisi, ellei maailmassa olisi meistä riippumatnta pahaa? Ja jos lähdemme siitä väitteestä, että kaikki on jumalan luomusta, loogisesti voimme päätellä, että tämä meistä riippumaton pahakin on jumalan luomusta.

Ateistisesta näkökulmasta paha on yhteiskunnallinen subjekti joka vaihtelee kulttuurin kehityksen myötä. Esimerkiksi keskiajalla ei nähtä pahana polttaa kissoja elävältä jumalan kunniaksi. Nykyisin moinen puolestaan nähdään pahana.

45

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ijkmölä

      Sinnä olet kuule paha ihan omasta tahdostasi, eikö totta. Voisit valita kristillisen menestykseen johtavan elämäntavan jota Luoja vapaan tahdon omaaville suosittelee, mutta sinä haluat tehdä elämästäsi niin kelvottoman että ikuinen elämä ei kiinnosta.

      Evot niin hölmöjä että ensin ne tyrii ja sitten syyttävät mokistaan Jumalaa?????

      • TheMainman

        Pahuus on jumalasi tahto. Ja se että menestyn, on ihan omaa aikaansaannostani. Ottaako päähän?

        Se kristillinen elämäntapa johtaa ainoastaan syytettyjen penkille, onhan tuo nähty.


      • oletkauheanpaha
        TheMainman kirjoitti:

        Pahuus on jumalasi tahto. Ja se että menestyn, on ihan omaa aikaansaannostani. Ottaako päähän?

        Se kristillinen elämäntapa johtaa ainoastaan syytettyjen penkille, onhan tuo nähty.

        Kun ihmiset ovat ryhtyneet laatimaan lakeja ne ovat johtaneet lakien rikkomisiin.
        Ei ole lakia jonka laatiminen johtaisi vain lain noudattamiseen.
        Mitä enemmän lakeja sitä huonompi maailma.
        Jopa itsestäänselvyyden kirjaaminen laiksi johtaa lieveilmiönä tilanteen huononemiseen.
        Joten kuka on silloin paha jos määrää liikennevaloja noudatettavaksi?
        Silloinkin kun ketään muuta ei ole näköpiirissä? Mitähäh?


      • TheMainman
        oletkauheanpaha kirjoitti:

        Kun ihmiset ovat ryhtyneet laatimaan lakeja ne ovat johtaneet lakien rikkomisiin.
        Ei ole lakia jonka laatiminen johtaisi vain lain noudattamiseen.
        Mitä enemmän lakeja sitä huonompi maailma.
        Jopa itsestäänselvyyden kirjaaminen laiksi johtaa lieveilmiönä tilanteen huononemiseen.
        Joten kuka on silloin paha jos määrää liikennevaloja noudatettavaksi?
        Silloinkin kun ketään muuta ei ole näköpiirissä? Mitähäh?

        Tuohan johtaa siihen, että jumalasi lait luovat pahan maailman.

        Niin, eli mielestäsi paikka ilman lakeja olisi paras. No, eipä ihme, sellaista menoahan teillä siellä lahkossa jo noudatetaan. Varsinkin alaikäiseen sekaantumisessa...


      • oletkauheanpaha kirjoitti:

        Kun ihmiset ovat ryhtyneet laatimaan lakeja ne ovat johtaneet lakien rikkomisiin.
        Ei ole lakia jonka laatiminen johtaisi vain lain noudattamiseen.
        Mitä enemmän lakeja sitä huonompi maailma.
        Jopa itsestäänselvyyden kirjaaminen laiksi johtaa lieveilmiönä tilanteen huononemiseen.
        Joten kuka on silloin paha jos määrää liikennevaloja noudatettavaksi?
        Silloinkin kun ketään muuta ei ole näköpiirissä? Mitähäh?

        "Kun ihmiset ovat ryhtyneet laatimaan lakeja ne ovat johtaneet lakien rikkomisiin."

        Ensinnäkin: ihmiset ovat laatineet kaikki lait.
        Toiseksi: mitä ihmettä selität? Väitätkö, että ihmiset eivät ole hakanneet, tappaneet, varastaneet jne kuin vasta sen jälkeen, kun ne on kielletty laissa? Ennen laki ei tietenkään ole lainrikkojia, mutta ei laki tee ihmisistä mitenkään erilaisempia.

        Ja tiettyyn pisteeseen asti mitä enemmän lakeja, sen parempi maailma.


      • marathustrulle
        marathustra kirjoitti:

        "Kun ihmiset ovat ryhtyneet laatimaan lakeja ne ovat johtaneet lakien rikkomisiin."

        Ensinnäkin: ihmiset ovat laatineet kaikki lait.
        Toiseksi: mitä ihmettä selität? Väitätkö, että ihmiset eivät ole hakanneet, tappaneet, varastaneet jne kuin vasta sen jälkeen, kun ne on kielletty laissa? Ennen laki ei tietenkään ole lainrikkojia, mutta ei laki tee ihmisistä mitenkään erilaisempia.

        Ja tiettyyn pisteeseen asti mitä enemmän lakeja, sen parempi maailma.

        "Älä tallaa nurmikoita" ei tietenkään haittaa teitä kaupunkilaisia mutta meillä täällä ei paljon muuta löydykään.
        Laki ottaa usein yhteiskunnan tehtäviksi asioita jotka aiemmin hoidettii saunan takana.
        Ja nyt säästösyistä niitä ei hoidakaan kukaan.
        Kutsuppa poliisi joka aiemmin oli joka kunnassa nyt satojen kilometrien päästä hoitamaan pikku juttua joka hoituisi rukkaset kädessä ihan kotikonstein ja taatusti tulisi tehtyä.
        Nyt poliisien harvennuttua on puuttumiskynnys lisääntyvässä määrin riippuvainen asian vakavuudesta suhteessa hälytysmatkan pituuteen.


      • päivystävä.ilkimys
        marathustrulle kirjoitti:

        "Älä tallaa nurmikoita" ei tietenkään haittaa teitä kaupunkilaisia mutta meillä täällä ei paljon muuta löydykään.
        Laki ottaa usein yhteiskunnan tehtäviksi asioita jotka aiemmin hoidettii saunan takana.
        Ja nyt säästösyistä niitä ei hoidakaan kukaan.
        Kutsuppa poliisi joka aiemmin oli joka kunnassa nyt satojen kilometrien päästä hoitamaan pikku juttua joka hoituisi rukkaset kädessä ihan kotikonstein ja taatusti tulisi tehtyä.
        Nyt poliisien harvennuttua on puuttumiskynnys lisääntyvässä määrin riippuvainen asian vakavuudesta suhteessa hälytysmatkan pituuteen.

        Tiedämme kyllä, että ottaisit mielelläsi lain omiin käsiisi ja toimisit sekä tuomarina että pyövelinä.

        Hehehee.


    • LakiV

      Joo, muuta Venäjälle äijä! Vain venäläiset ortodoksit kategorisesti ajateltuna noin uskovat, EI länsimaiset kirkot, tai ainakaan britit, koska heillä ne kaksi kovaa sanaa ovat: GOOD IS GOD! BAAD IS BAD? BAAD means nothing.
      Mutta Jumalan kunnia on se, että tottakai, Jumalakin myöntää kun kohtaa kaltaisensa, että hän on HUONOMPI so yleensä, että PAHEMPI, jossakin luomistiedossaan, kuin SE VELJENSÄ, ja itse puolestaan hyvempi siinä, mihin itse erikoistui, mutta jos käännytte muslimiksi, te ette ajattele, että olisi MONTAA JUMALAA; vaan vain YKSI, joka virheitä tehdessään vahingossa, kiroaa sen syntinsä ja kiireensä, ja myös ne luotunsa, jotka pyytävät häneltä liikaa, koska eihän kukaan pysty oikeasti mahdottomia asioita tekemään, vain mihin tieto ja taidot ja ajantajunsa riittivät, ja tottakai, on paljon täysin mahdottomia asioita maailmassa: EI voi olla vallassa kahta USAN presidenttiä samaan aikaan, EIKÄ kahta 50 kilometrin Olympia-hiihtovoittajaakaan; SAMAAN AIKAAN, mutta jo "huomenna" on jonkun muun vuoro.

    • P.T.Barnum

      Jumala on jo itse tunnustanut asian:
      "Minä joka teen valkeuden ja luon pimeyden, minä joka annan rauhan ja luon pahan; minä olen Herra, joka kaikki nämät teen."
      -Jes. 45:7

      • Siinähän se lukee, kovasti tuntuvat palstan kreationistit tappelevan vastaan. Ilmeisesti tuota kohtaa ei ole lahkossa opetettu, vaan päinvastoin ja siksi kreationistit kapinoivat pyhän kirjansa sanaa vastaan.


    • Jumala ei luonut pahaa. Paha tuli ihmiskuntaan syntiinlankeemuksen seurauksena.
      Paha on hyvän puutetta. Kun jumala loi hyvän, niin tietysti silloin paha tuli sen seurauksena, kun ihminen torjui hyvän. Näin kiertotietä käyttäen voidaan selittää, että Jumala loi pahan, mutta se ei todista, että Jumala olisi syyllinen pahaan. Syyllinen siihen on ihminen, joka kieltäytyi hyvästä.

      Asian valaisemiseksi esimerkki nykyelämästä. Jos joku ei halua ottaa vastaan hänelle tarjottua ruokaa ja joutuu sitten kärsimään nälkää, niin ei voida ruuan tarjoajaa syyttää nälänhädän aiheuttamisesta kyseiselle henkilölle.

      Jumala tarjoaa ihmiselle kaikkea hyvää yltäkyllin, mutta jos se ei kelpaa ihmiselle, niin on turha syyttää Jumalaa pahan luomisesta. Jeesus sanoi:

      "Varas (paholainen) ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja yltäkylläisyys." (Joh. 10:10)

      Ateistien on turha valittaa mistään pahasta, koska Jumala tarjoaa jokaiselle ihmiselle valtakuntaa, missä ei ole mitään pahaa eikä vääryyttä. Sen valtakunnan nimi on Jumalan valtakunta ja Jeesus Kristus on sovittanut jokaisen ateistinkin synnit, jotta hän voi päästä tuhon valtakuntaan, missä vallitsee ikuinen rauha, hyvinvointi, onnellisuus ja ilo.

      • "Jumala ei luonut pahaa. Paha tuli ihmiskuntaan syntiinlankeemuksen seurauksena."

        Äläpä jauha paskaa. Kaikki on Jahven käsissä. Hän paaduttaa ihmisen, jos hän haluaa. Hän vihaa ihmistä jo ennen hänen syntymäänsä, jos hän haluaa. Katso pari esimerkkiä Faaraosta ja Eesausta.

        12 Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa." Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.

        13 Onhan kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin."

        17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa."

        18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.


      • Eitsiisus

        "Jumala ei luonut pahaa."

        Sinun jumalasi näki pahan jo ennalta maailmaa luodessaan, ja silti antoi mennä vaan, joten äläpä sönkötä joutavia.


      • AteistiVaan

        Kaikki, mitä Jumala loi on hyvää, ja paha syntyi itsestään, tyhjästä. Tokihan tämänkin selityksen mukaan kaikkitietävä Jumala tiesi ennakolta, että loi hyvän omenan, joka mätänee osittain pahaksi. Eli pohjimmiltaan kaikkitietävä Luoja loi mekanismin jolla pahuus syntyi.

        Yleinen selitys on, ettei Jumalalla ollut muuta vaihtoehtoa, koska universumissa on lainalaisuuksia, joita Jumalakaan ei voi muuttaa. Yksi näistä on, että jos on vapaa tahto, niin on myös pahoja tekoja.

        Ihan turha meidän ateistien on tätä jauhaa. Uskomalla voi uskoa ihan mitä vaan ja selitykset löytyvät. Vanhassa testamentissa on kohta, jossa jumala käskee suorittamaan kansanmurhan ja tappamaan jopa sylivauvat. Tähänkin löytyy, mitä uskomattomampia selityksiä. Eräs selitti, että nuo vauvat olisivat varmasti tehneet suuria pahuuksia ja Jumala toimi ennalta ehkäisevästi. Samoin Jumala ehkä otti vauvat Taivaaseen, joten ei heille huonosti käynyt.

        Jumala on hyvä ja kaikkitietävä. Kaikki Hänen tekonsa ovat hyviä (määritelmällisesti) ja jos ne meidän mielestä vaikuttavat pahoilta, johtuu tämä vain meidän ymmärtämättömyydestä tai siitä, että meidän käsitys hyvästä on virheellinen.

        Tässä vaiheessa minä totesin, että joopa joo. Ihmiset uskovat mitä ihmeellisimpiin asioihin.

        Mainittakoon lopuksi, että ylläoleva näkemys on fundamentalistinen. Maltilliset kristityt selittävät nämä paljon luontevammin. He eivät pidä Raamattua absoluuttisena totuutena, joka otetaan kirjaimellisesti. Eli nämä Raamatun kohdat ovat ihmisten kirjoittamia ja he tekivät karmeita tekoja Jumalan nimissä - vrt Ristiretket.


      • älä.yritä.jeesustelija
        AteistiVaan kirjoitti:

        Kaikki, mitä Jumala loi on hyvää, ja paha syntyi itsestään, tyhjästä. Tokihan tämänkin selityksen mukaan kaikkitietävä Jumala tiesi ennakolta, että loi hyvän omenan, joka mätänee osittain pahaksi. Eli pohjimmiltaan kaikkitietävä Luoja loi mekanismin jolla pahuus syntyi.

        Yleinen selitys on, ettei Jumalalla ollut muuta vaihtoehtoa, koska universumissa on lainalaisuuksia, joita Jumalakaan ei voi muuttaa. Yksi näistä on, että jos on vapaa tahto, niin on myös pahoja tekoja.

        Ihan turha meidän ateistien on tätä jauhaa. Uskomalla voi uskoa ihan mitä vaan ja selitykset löytyvät. Vanhassa testamentissa on kohta, jossa jumala käskee suorittamaan kansanmurhan ja tappamaan jopa sylivauvat. Tähänkin löytyy, mitä uskomattomampia selityksiä. Eräs selitti, että nuo vauvat olisivat varmasti tehneet suuria pahuuksia ja Jumala toimi ennalta ehkäisevästi. Samoin Jumala ehkä otti vauvat Taivaaseen, joten ei heille huonosti käynyt.

        Jumala on hyvä ja kaikkitietävä. Kaikki Hänen tekonsa ovat hyviä (määritelmällisesti) ja jos ne meidän mielestä vaikuttavat pahoilta, johtuu tämä vain meidän ymmärtämättömyydestä tai siitä, että meidän käsitys hyvästä on virheellinen.

        Tässä vaiheessa minä totesin, että joopa joo. Ihmiset uskovat mitä ihmeellisimpiin asioihin.

        Mainittakoon lopuksi, että ylläoleva näkemys on fundamentalistinen. Maltilliset kristityt selittävät nämä paljon luontevammin. He eivät pidä Raamattua absoluuttisena totuutena, joka otetaan kirjaimellisesti. Eli nämä Raamatun kohdat ovat ihmisten kirjoittamia ja he tekivät karmeita tekoja Jumalan nimissä - vrt Ristiretket.

        Ja sinähän et mikään ateisti ole ...


      • Mark5, miksi Jumala loi mahdollisuuden pahaan? Miksei Jumala estä pahaa tapahtumasta? Muista että etelänhedelmää puraistessaan Eeva oli yhtä syyntakeeton ja tietämätön kuin sylilapsi.


      • IlkimyksenTeologitäti

        Totisesti loi Jumala pahan, Mark poikaseni:

        "Minä joka teen valkeuden ja luon pimeyden, minä joka annan rauhan ja luon pahan; minä olen Herra, joka kaikki nämät teen." -Jes. 45:7

        Etkö tunne Raamattuasi, tomppeli?


      • Eitsiisus
        IlkimyksenTeologitäti kirjoitti:

        Totisesti loi Jumala pahan, Mark poikaseni:

        "Minä joka teen valkeuden ja luon pimeyden, minä joka annan rauhan ja luon pahan; minä olen Herra, joka kaikki nämät teen." -Jes. 45:7

        Etkö tunne Raamattuasi, tomppeli?

        No siinäpä se Jumben ihan itse toteamana. Mitäpä sanoo Markki?


    • Jos haluamme tietää, millainen Jumala on, meidän tulee katsoa Jeesukseen, koska Hän on täydellinen Jumalan kuva. (Joh.12:45, Joh.14:9, Kol.1:15, 2.Kor.4:4)

      Oliko Jeesus paha? Oliko Hän sadisti? Oliko Hän kansanmurhaaja? Hukuttiko Hän ihmisiä? Kivittikö Hän ihmisiä? Kiduttiko Hän ketään?

      Mitä Jeesus sitten teki? Hän näytti, millainen on Jumalan valtakunta, jonne Hän oli tullut valmistamaan tietä. Hän paransi sairaita näyttääkseen, että Jumalan valtakunnassa ei tarvitse sairastaa. Hän ruokki nälkäisiä, osoittaakseen, että Jumalan valtakunnassa ei ole nälänhätää, Hän tyynnytti myrskyn ,osoittaakseen,, että Hänellä on valta luonnonvoimien yli ja siksi Jumalan valtakunnassa ei ole luonnonmullistuksia. Hän ajoi ulos riivaajia, osoittaakseen, että Jumalan valtakunnassa ei ole pahoja henkivaltoja. Hän herätti kuolleita, osoittaakseen, että Jumalan valtakunnassa ei ole kuolemaa.

      • sanankuulia

        Syntiinlankeamiseksi kerrottu tapaus ei ole ihan niinkuin väitetään, kiellon rikkomista.

        Jos luette aivan tarkkaan niin Jumala ei oikeastaan kieltänyt syömästä vaan ehdotti ettei siitä puusta syötäisi ettei syömisen seuraukseksi luotu kuoleminen tulisi valituksi.

        Muut käskyt ja lait tulivat aiheellisiksi vasta sen johdosta että oli tehty tietty valinta ja siitä selviytymiseksi tarvittiin neuvoja eli ns. käskyjä.
        SE prosessi jota Mark5 esittää perisyntioppinaan ei ole koskaan ollut sellaisena olemassakaan.
        Toiseksi Mark ei usko edes itse kaikkia asioita joita Raamattu opettaa, vaan esittää niille omia versioitaan .

        Tässä eräs: Roomalaiskirje:
        11:32 Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.


      • ihanvaantyhjästäkeksivät

        Jeesusta syytettiin kannibalismista.


    • 12____13

      Pahuus on käytännössä sama kuin pimeys tai tyhjyys, rakkauden puutetta. Tyhjää ei tarvitse luoda, se syntyy kun hyvä väistyy. Ihmiset luopuivat Jumalasta, valkeudesta ja hyvyydestä, ja Jumala salli sen, siten syntyi se tyhjiö, jota pahuudeksi kutsutaan. Silti, pahuus ei ole oikeasti mitään, se on vain hyvyyden puutetta, samoin kuin pimeys on valkeuden puutetta.

      • kirkollisveropahuudelle

        Hyvinvointi on hyvyyttä, paha on hyvinvoivan hyväksikäyttäjä.
        Paha ei itse luo hyvinvointia, vaan vie toisten hyvän.


    • asdsf

      Jumala ei luonut pahaa, vaan pahuus on meidän aikaansaama asia tässä maailmassa.
      Kun Jumala sai luomistyönsä päätökseen, hän totesi kaiken olevan sangen hyvää, sitten pahuus tuli maailmaan meidän töppäiltyä

    • tieteenharrastaja

      Lähtökohdassasi on piilo-oletuksia:

      "Totta kai on luonut. Jos lähdetään siitä, että jumala on luonut kaiken, aineellisen ja aineettoman, on hän luonut myös pahan."

      Tuossa lähdetään siitä, ettei ihmiselle annettu vapaata tahtoa tehdä myös pahaksi tietämiään asioita. Myös oletetaan, ettei Jumalalla ole mitään painavaa syytä olla estämättä tai rajoittamatta ihmisen tekemisiä.

      • TheMainman

        Niin, jumalahan sen vapaan tahdon antaisi, joten pääsemme taas siihen, että jumala on vastuussa. Lisäksi jotta pahan voisi valita, siihen tulee olla mahdollisuus, jonka jumala on luonut.


      • tieteenharrastaja
        TheMainman kirjoitti:

        Niin, jumalahan sen vapaan tahdon antaisi, joten pääsemme taas siihen, että jumala on vastuussa. Lisäksi jotta pahan voisi valita, siihen tulee olla mahdollisuus, jonka jumala on luonut.

        Sallimalla antaminen ei ole vastuun kannalta samaa kuin tarkoituksella tuottaminen. Paha käyttää hyväkseen mahdollisuuksia, vaikka ne ovatkin muuhun tarkoitetut.

        Totta kai argumentit pahasta Jumalasta löytyvät ("pääsemme taas siihen"), jos siihen on (paha) tahto. On kuitenkin mahdollista hyvällä tahdolla ymmärtää asia niin, että ihminen on (ainakin ensisijaisesti) vastuussa.


    • Jumala ei luonut mitään pahaa eikä ole syyllinen mihinkään pahaan. Luomiskertomuksessa, heti kun luomistyö oli saatu päätökseen, sanotaan: "Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä Hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää." (1.Moos.1:31)

      Ateisteilla ja evolutionisteilla on halu nähdä Jumala pahan luojana. He ottavat vanhasta testamentista kohtia, jotka näyttävät kertovan, että Jumala loi pahan tai oli julma ja epäoikeudenmukainen ihmisiä kohtaan. Kysymys on kuitenkin siitä, että paha tuli maailmaan ensimmäisten ihmisten syntiinlankeemuksen seurauksena. Koska Jumala loi ihmiselle vapaan tahdon ja valinnan mahdollisuuden, ihminen saattoi ja voi edelleenkin valita hyvän ja pahan välillä
      Kun Jumala sallii ihmisen valita pahan, heprealainen ajattelutapa laittaa syyn vanhassa testamentissa Jumalan piikkiin, aivan kuin Jumala olisi luonut pahan.

      Esim. Jes.45:7 Jumala sanoo: "Minä tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden."
      Todellisuudessa se tarkoittaa, että Jumala sallii onnen ja onnettomuuden, joihin ihminen on syyllinen. Kirjassa "Suorat sanat - vanhan testamentin vaikeita kohtia" (Perussanoma Oy, 1998) sivulla 191, kirjan kirjoittaja Walter C. Kaiser selittää kyseistä kohtaa:

      "Vaikka suuri osa fyysisestä pahasta usein tulee pahojen ihmisten kautta, loppujen lopuksi Jumala sallii sen. Heprealainen ajattelutapa jättää ottamatta huomioon toissijaiset syy-yhteydet tavalla, joka on länsimaissa tuntematon. Sen mukaan kaikki, minkä Jumala sallii, täytyy panna suoraan Hänen tiliinsä, ottamatta huomioon sitä, että toissijaiset ja syntiset osapuolet ovat olleet fyysisen hädän varsinaiset aiheuttajat."

      Ihminen on siis kaiken pahan alkuperäinen aiheuttaja. Jos syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunut, ei olisi syntynyt edes niitä tilanteita, jossa pahaa tapahtuu ihmisille. Ei olisi ollut vedenpaisumusta, ei sotia, ei orjuutta, ei aviorikoksia, ei sairauksia, ei edes kuolemaa. Kaikki nämä tulivat ihmisen syntiinlankeemuksen seurauksena. Rakkaudessaan Jumala on kuitenkin antanut ihmiselle toisen mahdollisuuden. Hän lähetti Jeesuksen Kristuksen kärsimään rangaistuksen ihmisen synnin edestä, niin että hän voi kuoltuaan saada iankaikkisen elämän Jumalan valtakunnassa, missä ei ole mitään pahuutta eikä vääryyttä.

      "Herra tukee kaikkia kaatuvia, ja kaikki alaspainetut Hän nostaa.
      Kaikkien silmät vartioitsevat Sinua, ja Sinä annat heille heidän ruokansa ajallaan.
      Sinä avaat kätesi ja ravitset suosiollasi kaikki, jotka elävät.
      Herra on vanhurskas kaikissa teissään ja armollinen kaikissa teoissaan.
      Herra on lähellä kaikkia, jotka Häntä avuksensa huutavat, kaikkia, jotka totuudessa Häntä avuksensa huutavat.
      Hän tekee, mitä Häntä pelkääväiset halajavat, Hän kuulee heidän huutonsa ja auttaa heitä." (Psalmi 145:14-19)

      • Jumalasi loi pahan epäsuorasti antamalla mahdollisuuden siihen.


      • tieteenharrastaja
        PuhuvaKärmes kirjoitti:

        Jumalasi loi pahan epäsuorasti antamalla mahdollisuuden siihen.

        Noin minustakin. Epäsuora luominen eroaa nähdäkseni suorasta siinä, ettei ole yhtä tarkoituksellista.


      • päivystävä.ilkimys
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Noin minustakin. Epäsuora luominen eroaa nähdäkseni suorasta siinä, ettei ole yhtä tarkoituksellista.

        Mutta kun Mark5in mielestä kaikki Jumalan luoma on hyvää, mahdollisuus pahaan on myös hyvä. Ja tosiaan, loihan Jumala Saatanankin eikä näytä edes pystyvän estämään sen tekosia.


      • IlkimyksenKilttiEno

        "Ihminen on siis kaiken pahan alkuperäinen aiheuttaja. Jos syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunut, ei olisi syntynyt edes niitä tilanteita, jossa pahaa tapahtuu ihmisille. Ei olisi ollut vedenpaisumusta, ei sotia, ei orjuutta, ei aviorikoksia, ei sairauksia, ei edes kuolemaa. Kaikki nämä tulivat ihmisen syntiinlankeemuksen seurauksena."

        Kuka suunnittelikaan puhuvan (!) kärmeen ja koko syntiinlankeemuksen? Eikö kaikkitietävä Jumala osannutkaan aavistaa mitä tulee tapahtumaan?


      • tieteenharrastaja
        päivystävä.ilkimys kirjoitti:

        Mutta kun Mark5in mielestä kaikki Jumalan luoma on hyvää, mahdollisuus pahaan on myös hyvä. Ja tosiaan, loihan Jumala Saatanankin eikä näytä edes pystyvän estämään sen tekosia.

        En ole tuossa kohtaa Markin kanssa ihan samaa mieltä. Mahdollisuus pahaan ei ole hyvä, mutta ehkä se on jonkin vielä paremman kanssa Luojallekin purkamattomassa paketissa. Ihmiskuntahan ei päältä nähden tuntuisi olevan menossa kohti suurempaa pahuutta.


      • tieteenharrastaja
        IlkimyksenKilttiEno kirjoitti:

        "Ihminen on siis kaiken pahan alkuperäinen aiheuttaja. Jos syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunut, ei olisi syntynyt edes niitä tilanteita, jossa pahaa tapahtuu ihmisille. Ei olisi ollut vedenpaisumusta, ei sotia, ei orjuutta, ei aviorikoksia, ei sairauksia, ei edes kuolemaa. Kaikki nämä tulivat ihmisen syntiinlankeemuksen seurauksena."

        Kuka suunnittelikaan puhuvan (!) kärmeen ja koko syntiinlankeemuksen? Eikö kaikkitietävä Jumala osannutkaan aavistaa mitä tulee tapahtumaan?

        Kaikkea Raamattuun kirjoitettua ei välttämättä tarvitse uskoa absoluuttisen todeksi:

        "Kuka suunnittelikaan puhuvan (!) kärmeen ja koko syntiinlankeemuksen? Eikö kaikkitietävä Jumala osannutkaan aavistaa mitä tulee tapahtumaan?"

        Mielestäni kaikkitietävyys ja kaikkivoipuus voivat tarkoittaa noita asioita ihmisen suhteen eikä matemaattisen absoluuttisina. Tuottavat sellaisina hankalia paradoksejakin.


      • spällymälöö

        "Jumala ei luonut mitään pahaa eikä ole syyllinen mihinkään pahaan. Luomiskertomuksessa, heti kun luomistyö oli saatu päätökseen, sanotaan: "Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä Hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää." (1.Moos.1:31)"

        Meinaatko että syntiinlankeemus ja kaikki siitä seurannut pahuus on hyvää, saatanan tunari?


      • PuhuvaKärmes kirjoitti:

        Jumalasi loi pahan epäsuorasti antamalla mahdollisuuden siihen.

        "Jumalasi loi pahan epäsuorasti antamalla mahdollisuuden siihen"

        Se ei ole pahan luomista. Ihmisyyteen kuuluu se, että hänellä on mahdollisuus valita hyvän ja pahan väliltä.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Noin minustakin. Epäsuora luominen eroaa nähdäkseni suorasta siinä, ettei ole yhtä tarkoituksellista.

        "Noin minustakin. Epäsuora luominen eroaa nähdäkseni suorasta siinä, ettei ole yhtä tarkoituksellista. "

        Väärää logiikkaa! Jos joku lyö sinua vasaralla päähän, niin onko syyllinen se, joka lyö, vai se joka antoi siihen mahdollisuuden luomalla vasaran?


      • päivystävä.ilkimys kirjoitti:

        Mutta kun Mark5in mielestä kaikki Jumalan luoma on hyvää, mahdollisuus pahaan on myös hyvä. Ja tosiaan, loihan Jumala Saatanankin eikä näytä edes pystyvän estämään sen tekosia.

        "Mutta kun Mark5in mielestä kaikki Jumalan luoma on hyvää, mahdollisuus pahaan on myös hyvä. Ja tosiaan, loihan Jumala Saatanankin eikä näytä edes pystyvän estämään sen tekosia"

        Tulitikkutehdaskin on "luonut" tulitikut, mutta ei se ole syyllinen, jos joku sytyttää tulitikulla tulipalon.


      • IlkimyksenKilttiEno kirjoitti:

        "Ihminen on siis kaiken pahan alkuperäinen aiheuttaja. Jos syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunut, ei olisi syntynyt edes niitä tilanteita, jossa pahaa tapahtuu ihmisille. Ei olisi ollut vedenpaisumusta, ei sotia, ei orjuutta, ei aviorikoksia, ei sairauksia, ei edes kuolemaa. Kaikki nämä tulivat ihmisen syntiinlankeemuksen seurauksena."

        Kuka suunnittelikaan puhuvan (!) kärmeen ja koko syntiinlankeemuksen? Eikö kaikkitietävä Jumala osannutkaan aavistaa mitä tulee tapahtumaan?

        "Kuka suunnittelikaan puhuvan (!) kärmeen ja koko syntiinlankeemuksen? Eikö kaikkitietävä Jumala osannutkaan aavistaa mitä tulee tapahtumaan?"

        Sinulla on vastuu kuunteletko käärmeen puhetta vai et. Samoin kun itse valitset senkin, mitä katsot telkkarista. Ei telkkarin valmistaja ole syyllinen, jos telkkarista saat vahingollista informaatiota.


      • spällymälöö kirjoitti:

        "Jumala ei luonut mitään pahaa eikä ole syyllinen mihinkään pahaan. Luomiskertomuksessa, heti kun luomistyö oli saatu päätökseen, sanotaan: "Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä Hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää." (1.Moos.1:31)"

        Meinaatko että syntiinlankeemus ja kaikki siitä seurannut pahuus on hyvää, saatanan tunari?

        "Meinaatko että syntiinlankeemus ja kaikki siitä seurannut pahuus on hyvää, saatanan tunari?"

        Kaikki, mitä Jumala loi oli hyvää. Syntiinlankeemus tapahtui luomistyön JÄLKEEN.
        Jumala ei luonut syntiinlankeemusta, vaan ensimmäiset ihmiset.


      • tieteenharrastaja
        Mark5 kirjoitti:

        "Noin minustakin. Epäsuora luominen eroaa nähdäkseni suorasta siinä, ettei ole yhtä tarkoituksellista. "

        Väärää logiikkaa! Jos joku lyö sinua vasaralla päähän, niin onko syyllinen se, joka lyö, vai se joka antoi siihen mahdollisuuden luomalla vasaran?

        Itselläsi väärää logiikkaa:

        "Jos joku lyö sinua vasaralla päähän, niin onko syyllinen se, joka lyö, vai se joka antoi siihen mahdollisuuden luomalla vasaran?"

        Vasara on tässä vähiten syyllinen ja lyöjä eniten. Halutessaan voi epäillä voi myös lyöjän luojaa, sekä halun ja kyvyn antamisesta että teon estämättä jättämisestä. Omasta mielestäni Luojalla saattaa olla päteviä syitä kumpaankin.


    • Ressu1

      Ei ole hyvää eikä pahaa on vain vallitsevia olosuhteita

    • 4365757575

      Jesaja 45:7 minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen.

      Jumala on luonut myös pahan.

      • "Jesaja 45:7 minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen.

        Jumala on luonut myös pahan."


        Jumala ei ole luonut pahaa. Tässä tapauksessa on kyse ns. kylvämisen ja niittämisen laista. "Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää." (Gal.6:7) Eli ihminen saa, mitä hän on tilannut. Jumala "tuottaa" ihmiselle, mitä ihminen on tilannut, joko hyvää tai pahaa.
        Kaikki on siis niin oikeudenmukaista kuin vain voi olla, eikä mitään ristiriitaa Jumalan hyvyyden kanssa ole.


      • Mark5 kirjoitti:

        "Jesaja 45:7 minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen.

        Jumala on luonut myös pahan."


        Jumala ei ole luonut pahaa. Tässä tapauksessa on kyse ns. kylvämisen ja niittämisen laista. "Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää." (Gal.6:7) Eli ihminen saa, mitä hän on tilannut. Jumala "tuottaa" ihmiselle, mitä ihminen on tilannut, joko hyvää tai pahaa.
        Kaikki on siis niin oikeudenmukaista kuin vain voi olla, eikä mitään ristiriitaa Jumalan hyvyyden kanssa ole.

        "Eli ihminen saa, mitä hän on tilannut. "

        Niin mitä ihminen saa? Sen pahan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mä haluun et et....

      Sä näyttäydyt mulle... Nyt on sen hetken aika:)
      Ikävä
      91
      2139
    2. Jos toivo on jo kohdallasi mennyttä

      mihin kaikki kaatui?
      Ikävä
      29
      1597
    3. Ensivaikutelmasi hänestä

      Millainen ensivaikutelma oli? Muuttuiko se jossakin vaiheessa?
      Ikävä
      58
      1445
    4. Mitä saavutat dissaamalla naista?

      Ihan mielenkiinnosta vain kysyn.
      Ikävä
      18
      1424
    5. Kirjota tähän että oot kunnossa

      Vaikkei meistä mitään tullutkaan.
      Ikävä
      108
      1350
    6. Työn takiako et uskalla

      Sekö se syy on että kaikki junnaa paikallaan?
      Ikävä
      94
      1248
    7. No mitä luulet, mies?

      Kun nähdään, onko parempi teeskennellä, ettei välillämme ollut mitään tänä vuonna? Ja me emme tavanneet täällä, palstall
      Ikävä
      70
      957
    8. Tuutko nainen hautajaisiini

      Saat virnuilla ylpeenä kaverisi kanssa ja voit sitten nauttia ja kehuskella kuinka ovelasti pilasit mielenterveyteni /
      Ikävä
      69
      900
    9. On se kyllä oikeastaan aika kamalaa

      ... sydän hyppää kurkkuun joka kerta, kun hyppäät ruudulle. Miten voi miehellä olla tällainen vaikutus, vielä vuosienkin
      Ikävä
      4
      889
    10. Takaisin tyhjään elämään

      Ei mulla oo muuta. Ikävää sekin on. Eli hyvää yötä nyt. 🤗🐺🌃🤍
      Ikävä
      34
      820
    Aihe