Johan Raattamaa arkkitehtina

Ihminen_ei_hallitse

Lestadiolaisuuden nimellä kulkeva liike on paljon enemmän raattamalaisuutta, kun lestadiolaisuutta.

Lestadius eli vain 17 vuotta vuoden 1844 jälkeen.

Sen sijaan kategeetta Johan Raattamaalla oli 40 vuotta aikaa vääntää liike itsensä näköiseksi. Kun hän sitten menehtyi v. 1899 hajosi liike miltei välittömästi kolmeen osaan.

Liike on kaiken kaikkiaan hyvon henkilövetoinen ja siksi äärimmäisen altis valtataisteluille ja lähinnä saarnaajista koostuvien pienryhmien kähmimiselle toisten selkien takana.

Liike ei ole Kristus keskeinen, eikä serakunta kokonaisuudessaan ole ylin vsltaa käyttävä elin liikkeessä, kuten pitäisi. Niinpä joku vallanhimoo sairastunut saarnaajaksi aikanaan valittu henkilö nousee kukkona tunkion harjalle ja alkaa määräilemään muita ympärilleen koloamansa pikkupoppoon avulla. Esikoislestadiolaisilla tämä porukkaa kovalla kädellä hallitseva dynastia on Ruotsissa Jellivaarassa.

Tämä porukka ei nöyrtynyt seurakunnan palvelijaksi vaan ryhtyi röyhkeästi isännäksi. Sai lakihenkisillä vaatimuksillaan aikaan liikkeen hajaantumisen. Samalla kuitenkin vahvisti sairaan itsekeskeisen valtarakenteensa.

14

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin olihan Raattamalla hyviä ja läheisiä apumiehiä,
      kuten "parkaheikki" ja "meripietari"ja myöhemmin
      "erkkiantinpoika" ym.
      -

    • Eikötajyu

      Sairasta jättää jälkikasvunsa KR33/38 varaan selkeä näyttö paikkansa pitämättömyys .

      • Ettsilleen

        Pssst! Asioita voi tarkastaa myös Bibliasta ja vieraskielisistä luotettavista käännöksistä. Varmaa on, että kaikissa käännöksissä on virheitä. Jo LLL mainitsee yhden kohdan, joka on suomenkielisessä Bibliassa oikein, mutta ruotsinkielisessä väärin. Asia koski lihavia lampaita, jotka Isäntä teurastaa, koska ne puskevat heikkoja ja lahmaavat ja polkevat laidunta.


    • NäinOnNärreet

      #
      "Lestadiolaisuuden nimellä kulkeva liike on paljon enemmän raattamalaisuutta, kun lestadiolaisuutta. "
      #


      Alotus täyttä skeidaa. VÄITÄN että suurimmalla osalla Lestadiolaisista ei ole juuri mitään tietoa Juhani Raattamaan opetuksista ja saarnoista.
      Sen sijaan Rovasti Lars Levi Laestadiuksen saarnat, tunnetaan hyvin, ja niitä luetaan lähes jokaisissa seuroissamme. (Jollei lueta Luthria)

      Tosin Raattamalla oli sama raamatullinen oppi, eikä hänen opetuksensa ole ristiriidassa Rovastin kanssa, että siinä mielessä, kutsukaa vaikka Raattamaalaisiksi.

      Ei sillä ole mitään väliä mitä -läisia tai -laisia tässä ollaan, kunhan oppi on oikea ja usko elävä, sekä PyhäHenki pysyväinen.

    • Kristus_hallitsee

      Ei tarvitse paljoa ollakkaan tietoa, kun näkee mistä on kysymys. Esimerkiksi esikoislestadiolaisten "parannus" - kaulailuilla ei ole mitään teklemistä Lestadiuksen kanssa.

      LAINAUS:

      Vuodenvaihde 1853-1854:
      Heräys oli alkanut 1845-46.

      Silloin oli kauhean suuret seurat Sakon talossa. Matarengista, Tärännöstä, Jellivaarasta, Kittilästä oli ihmisiä Sakon talossa. Kolme riihtä lämmitettiin lämpimiksi, niissäkin oltiin yötä. Oli saarnamiehenä myös Parka-Heikki.

      ***) Ja täällä on silloin kristillisyys tutkittu, ja sitten on synnit julistettu anteeksi.
      ***) Raattamaa sen aloitti.
      ***) Laestadiuksella se on ollut semmoista papinhoitoa.
      ***) Mutta Kitkiöjoessa se tutkittiin sitten Sakon talossa ja kattottiin, jatkaa Hilta Parkajoki, että ihmisillä on oikeus Jumalan puolesta tojistaa synnit anteeksi.

      -lainaus päättyy-

      Parkajoki ja kumppanit on kovasti myöhässä väitteineen. Synnit on julistettu anteeksi kristinuskon alusta saakka Jeesuksen ja apostolien käskystä.
      Puheet Lestadiuksen papinhdosta osoittavat missä tilassa nämä henkilöt jo silloin olivat kun tämä muistelus kirjoitettiin, eli 1853/1854 VUODENVAIHTEESSA.

      MAALLIKKOJOHTOINEN liike, erittäin huono Raamatun ja kirkkohistorioiden tuntemus. puheet puhujien mielikuvitusten mukaan.

      Hyvin vähän esikoislestadiolaisessa julistuksessa on raamatullista, koska sekaan sotketut ihmisopit tekevät tyjäksi senkin oikean mitä siellä julistetaan. Karmein tämä että Kristus on syrjäytetty kävelykepiksi ja seurakunta, (siis käytännössä liikettä Ruotsista johtavat henkilöt), on korotettu kaikkivaltiaaksi Jumalaksi.

      • Vanhinten kirja 1 , kertoo vasta n. 1874 lähtien Esikoisista,
        Ei Esikoislestaadiolaista .
        Tarkatkaa kirjaa, sivua en nyt muista siellä se on.
        -
        Ei vielä noissa vuoden vaihteen seuroissa julistettu syntiä,
        anteeksi mutta Tärännön kesäseuroissa kyllä. 1854..
        --


      • Hafff

        Ei se körtti ooperil.


      • Ettsilleen

        "siis käytännössä liikettä Ruotsista johtavat henkilöt), on korotettu kaikkivaltiaaksi Jumalaksi."

        Tätä asiaahan ei suoraan tunnusteta, mutta sanonta, - täytyy pitää kaksin käsin kiinni siitä, mistä on Hengen ja elämän saanut - pitää sisällään sen, että täytyy pitää kiinni Lapin Vanhimpien opetuksista, siksi, että he asuvat ja vaikuttavat juuri sillä alueella, jolla lestadiolainen herätys on alkanut.

        Tämä on hieman harmillista siksi, että sillä alueella vaikuttavat myös leeviläisyyden ja steeniläisyydenkin johtajat.

        Kolmanneksi tuollainen uskomus on Katekismuksen opetuksen vastaista, sillä Kristuksen seurakunta ei ole sidottu aikaan, ei paikkaan eikä tiettyihin ihmisiin. Ei edes Lapin Vanhimpiin.

        Raamattu kehottaa kyllä muistamaan vanhoja opettajia ja tarkkaamaan, millainen loppu heidän menollaan oli.

        Lisäksi kehotetaan rukoilemaan ja kannustamaan saarnaajia. Kuitenkin opetusta pitää arvostella sen mukaan, millaisia hedelmiä se tuottaa. Raattamaa pyrki kaikella tarmollaan pitämään laumaa koossa väheksymättä niitäkään, joita hän joutui ojentamaan.

        Nykyopetuksella pyritään hämärtämään sitä, että usko on tullut Jumalalta Jeesuksen kautta, eikä keneltäkään ihmiseltä. Ihmiset ovat vain välikappaleita Jumalan työssä. Kirkkohistoria osoittaa, etteivät samat johtajat ja johtajasuvut ole johtaneet kristillisyyttä satoja vuosia.

        Katolisuudesta nousivat ensin valdolaiset, (ehkä jo kataanit Ranskassa), sitten John Wychliff Englannissa. Böömin veljet saivat tsekkiläisten vaihto-oppilaiden kautta vaikutteita Wychliffiltä. Sitten nousi Jan Huss ja satavuotta myöhemmin Melancton ja Luther.

        Elävä usko kulki mm. herrnhutilaisuuden kautta lukijaisuuteen, jossa se leimahti seurakunnalliseen muotoon jo Pehr Brandellin toimesta, (mm. Lapin Maria). Sittemmin tulivat muut 1800-luvun heräykset. Lestadiolaisuus ehkä voimakkaimpana, mutta myös LLL:n aikkalaisen, Roseniuksen, ympärille syntyi herätysliike. Sen vaikutuksena Suomessa mm. SLEY.


      • Ettsilleen kirjoitti:

        "siis käytännössä liikettä Ruotsista johtavat henkilöt), on korotettu kaikkivaltiaaksi Jumalaksi."

        Tätä asiaahan ei suoraan tunnusteta, mutta sanonta, - täytyy pitää kaksin käsin kiinni siitä, mistä on Hengen ja elämän saanut - pitää sisällään sen, että täytyy pitää kiinni Lapin Vanhimpien opetuksista, siksi, että he asuvat ja vaikuttavat juuri sillä alueella, jolla lestadiolainen herätys on alkanut.

        Tämä on hieman harmillista siksi, että sillä alueella vaikuttavat myös leeviläisyyden ja steeniläisyydenkin johtajat.

        Kolmanneksi tuollainen uskomus on Katekismuksen opetuksen vastaista, sillä Kristuksen seurakunta ei ole sidottu aikaan, ei paikkaan eikä tiettyihin ihmisiin. Ei edes Lapin Vanhimpiin.

        Raamattu kehottaa kyllä muistamaan vanhoja opettajia ja tarkkaamaan, millainen loppu heidän menollaan oli.

        Lisäksi kehotetaan rukoilemaan ja kannustamaan saarnaajia. Kuitenkin opetusta pitää arvostella sen mukaan, millaisia hedelmiä se tuottaa. Raattamaa pyrki kaikella tarmollaan pitämään laumaa koossa väheksymättä niitäkään, joita hän joutui ojentamaan.

        Nykyopetuksella pyritään hämärtämään sitä, että usko on tullut Jumalalta Jeesuksen kautta, eikä keneltäkään ihmiseltä. Ihmiset ovat vain välikappaleita Jumalan työssä. Kirkkohistoria osoittaa, etteivät samat johtajat ja johtajasuvut ole johtaneet kristillisyyttä satoja vuosia.

        Katolisuudesta nousivat ensin valdolaiset, (ehkä jo kataanit Ranskassa), sitten John Wychliff Englannissa. Böömin veljet saivat tsekkiläisten vaihto-oppilaiden kautta vaikutteita Wychliffiltä. Sitten nousi Jan Huss ja satavuotta myöhemmin Melancton ja Luther.

        Elävä usko kulki mm. herrnhutilaisuuden kautta lukijaisuuteen, jossa se leimahti seurakunnalliseen muotoon jo Pehr Brandellin toimesta, (mm. Lapin Maria). Sittemmin tulivat muut 1800-luvun heräykset. Lestadiolaisuus ehkä voimakkaimpana, mutta myös LLL:n aikkalaisen, Roseniuksen, ympärille syntyi herätysliike. Sen vaikutuksena Suomessa mm. SLEY.

        Ennen Wykliftiä oli Occamilainen ,
        muuten kyllä järjestys oli tuo.
        -


      • Ettsilleen kirjoitti:

        "siis käytännössä liikettä Ruotsista johtavat henkilöt), on korotettu kaikkivaltiaaksi Jumalaksi."

        Tätä asiaahan ei suoraan tunnusteta, mutta sanonta, - täytyy pitää kaksin käsin kiinni siitä, mistä on Hengen ja elämän saanut - pitää sisällään sen, että täytyy pitää kiinni Lapin Vanhimpien opetuksista, siksi, että he asuvat ja vaikuttavat juuri sillä alueella, jolla lestadiolainen herätys on alkanut.

        Tämä on hieman harmillista siksi, että sillä alueella vaikuttavat myös leeviläisyyden ja steeniläisyydenkin johtajat.

        Kolmanneksi tuollainen uskomus on Katekismuksen opetuksen vastaista, sillä Kristuksen seurakunta ei ole sidottu aikaan, ei paikkaan eikä tiettyihin ihmisiin. Ei edes Lapin Vanhimpiin.

        Raamattu kehottaa kyllä muistamaan vanhoja opettajia ja tarkkaamaan, millainen loppu heidän menollaan oli.

        Lisäksi kehotetaan rukoilemaan ja kannustamaan saarnaajia. Kuitenkin opetusta pitää arvostella sen mukaan, millaisia hedelmiä se tuottaa. Raattamaa pyrki kaikella tarmollaan pitämään laumaa koossa väheksymättä niitäkään, joita hän joutui ojentamaan.

        Nykyopetuksella pyritään hämärtämään sitä, että usko on tullut Jumalalta Jeesuksen kautta, eikä keneltäkään ihmiseltä. Ihmiset ovat vain välikappaleita Jumalan työssä. Kirkkohistoria osoittaa, etteivät samat johtajat ja johtajasuvut ole johtaneet kristillisyyttä satoja vuosia.

        Katolisuudesta nousivat ensin valdolaiset, (ehkä jo kataanit Ranskassa), sitten John Wychliff Englannissa. Böömin veljet saivat tsekkiläisten vaihto-oppilaiden kautta vaikutteita Wychliffiltä. Sitten nousi Jan Huss ja satavuotta myöhemmin Melancton ja Luther.

        Elävä usko kulki mm. herrnhutilaisuuden kautta lukijaisuuteen, jossa se leimahti seurakunnalliseen muotoon jo Pehr Brandellin toimesta, (mm. Lapin Maria). Sittemmin tulivat muut 1800-luvun heräykset. Lestadiolaisuus ehkä voimakkaimpana, mutta myös LLL:n aikkalaisen, Roseniuksen, ympärille syntyi herätysliike. Sen vaikutuksena Suomessa mm. SLEY.

        Ennen Wykliftiä oli Occamilainen,
        .-


      • NäinOnNärreet
        Ettsilleen kirjoitti:

        "siis käytännössä liikettä Ruotsista johtavat henkilöt), on korotettu kaikkivaltiaaksi Jumalaksi."

        Tätä asiaahan ei suoraan tunnusteta, mutta sanonta, - täytyy pitää kaksin käsin kiinni siitä, mistä on Hengen ja elämän saanut - pitää sisällään sen, että täytyy pitää kiinni Lapin Vanhimpien opetuksista, siksi, että he asuvat ja vaikuttavat juuri sillä alueella, jolla lestadiolainen herätys on alkanut.

        Tämä on hieman harmillista siksi, että sillä alueella vaikuttavat myös leeviläisyyden ja steeniläisyydenkin johtajat.

        Kolmanneksi tuollainen uskomus on Katekismuksen opetuksen vastaista, sillä Kristuksen seurakunta ei ole sidottu aikaan, ei paikkaan eikä tiettyihin ihmisiin. Ei edes Lapin Vanhimpiin.

        Raamattu kehottaa kyllä muistamaan vanhoja opettajia ja tarkkaamaan, millainen loppu heidän menollaan oli.

        Lisäksi kehotetaan rukoilemaan ja kannustamaan saarnaajia. Kuitenkin opetusta pitää arvostella sen mukaan, millaisia hedelmiä se tuottaa. Raattamaa pyrki kaikella tarmollaan pitämään laumaa koossa väheksymättä niitäkään, joita hän joutui ojentamaan.

        Nykyopetuksella pyritään hämärtämään sitä, että usko on tullut Jumalalta Jeesuksen kautta, eikä keneltäkään ihmiseltä. Ihmiset ovat vain välikappaleita Jumalan työssä. Kirkkohistoria osoittaa, etteivät samat johtajat ja johtajasuvut ole johtaneet kristillisyyttä satoja vuosia.

        Katolisuudesta nousivat ensin valdolaiset, (ehkä jo kataanit Ranskassa), sitten John Wychliff Englannissa. Böömin veljet saivat tsekkiläisten vaihto-oppilaiden kautta vaikutteita Wychliffiltä. Sitten nousi Jan Huss ja satavuotta myöhemmin Melancton ja Luther.

        Elävä usko kulki mm. herrnhutilaisuuden kautta lukijaisuuteen, jossa se leimahti seurakunnalliseen muotoon jo Pehr Brandellin toimesta, (mm. Lapin Maria). Sittemmin tulivat muut 1800-luvun heräykset. Lestadiolaisuus ehkä voimakkaimpana, mutta myös LLL:n aikkalaisen, Roseniuksen, ympärille syntyi herätysliike. Sen vaikutuksena Suomessa mm. SLEY.

        Böömin veljet eli Lutherin aikaan. Ei satavuotta myöhemmin....


    • SamaKatkeraMies

      Sama alaviivamies, ruotsi vihoissaan, suoltaa täällä, päivästä toiseen!!!

      Kukas sun uskon kokemuksilles tänään on nauranut?

      • kjhjfjlöl

        Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mistä tuollainen katkeruus kumpuaa?


      • epäilykset_suuret
        kjhjfjlöl kirjoitti:

        Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mistä tuollainen katkeruus kumpuaa?

        Samoin, Sinulla sitä on enemmän kuin kenelläkään muulla? Me vain päästään taivaaseen, mitä nuo muut nyt edes yrittää, ottaisivat kitarat esiin ja polkkatukkineen siellä sitten soittelisivat pitkällä matkalla tulivaatteissaan jos ovat edes ymmärtäneet niitäkään ottaa.
        Eikö sulla mikää kello soita....., eiku me vaan olaan oikeassa ja yksin??
        No ei varmaan ja pitkä aivopesu taustallasiihen siihen syynä, en sinua syytä., Vaikka et sitä tule ehkä ymmärtämään koskaan, mahdollisesti viimeisellä tuomiolla, en tiedä, siellä voi tulla iso pettymys? Vai onko mahdolllista?
        No samantekevää, mutta älä hyvä ihminen tuomitse noin ja kysele katkeruudesta.
        Ja tuollainen kjhjfjlöl kertoo epätoivostasi. Voimia kuitenkin toivotan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe