Kymppitonni vihjeitä

Hei!

Laitetaanpa näin perjantai-illan ratoksi toisillemme arvattavaksi Kymppitonni pelin tapaisia sana-arvoituksia.

Jotta voisi tarkastaa menikö oma arvaus oikein, laitetaan vihjeen perään tarkastuskoodi, joka generoidaan täällä osoiteessa:

https://codepen.io/minkkilaukku/full/GdvrwV/

Samassa osoitteessa voi sitten myös tarkastaa oman arvauksen, mutta saa tännekin toki niitä arvauksia laittaa kommenteiksi, lukijoiden, jotka ei halua SPOILAUSTA pitää sitten vaan olla varovaisia :D. Tuo tarkistuskoodi on lisäksi sitäkin varten, että arvoituksella on alun perin oikea vastaus olemassa eikä arvoituksen asettaja muuttele mieltään välillä. Noh, hyvä vihjehän on olemassaan sellainen, että kun sen keksii, ni tietää että vastaus on oikein, mutta kummiskin.

Siis ei muutakun aivopähkinät raksuttelemaan! Niin vihjeiden keksimiseen kuin arvailuunkiin.

11

6919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäpä laitan ensimmäisen malliksikin:

      Ilman tätä (luonto)paikkaa kaikki olisi turhaa.

      tarkistuskoodi:
      1üd0csru-09ü

    • A-kirjain erottaa tämän siitä mikä erotellaan siitä mitä tämä syö.

      äwiei9yct504

      • EdesUnissa

        En saanut kumpaakaan oikein. Olet siis menettänyt jo tonnin.


      • EdesUnissa kirjoitti:

        En saanut kumpaakaan oikein. Olet siis menettänyt jo tonnin.

        Heh! Katotaan vielä kolmen muun pelaajan vastaukset. Poro oli siis ilmeisesti äwiei9yct504:ään arvauksesi.


      • EdesUnissa
        minkkilaukku kirjoitti:

        Heh! Katotaan vielä kolmen muun pelaajan vastaukset. Poro oli siis ilmeisesti äwiei9yct504:ään arvauksesi.

        Joo niin oli, huijasin vähän. En vastannut kahteen, joten saldosi on vain -500. Loitko itse tuon sivun ? Näppärä ajatus.


      • EdesUnissa kirjoitti:

        Joo niin oli, huijasin vähän. En vastannut kahteen, joten saldosi on vain -500. Loitko itse tuon sivun ? Näppärä ajatus.

        Joo, tekaisin sivun. Joku hakkeri saattas selvittää tuosta tarkistuskoodistakin sanan, sillä se on käännettävissä se prosessi, jolla koodi luodaan :D. Heh, implementoin siihen RSA-salauksenkin, mutta valitsin alkuluvut niin pieniksi, että siinä ei ole ongelmaa.

        Tuli vaan, mieleen, et tolla tavalla vois tarkastaa sanan, siinä sit samalla kerään vähän Google Formiin ihmisten arvauksia. Et sen verran se kerää tietoja, pitäsköhän se sivulla ilmoitella että tietoja kerätään.

        Vinkki ekaan: "vpohjoisen" vastakohta on täällä, jos tämä paikka on siellä.
        1üd0csru-09ü

        Vinkki tokaan: oikeastaan monikko olisi vihjeessä parempi eli:
        A-kirjain erottaa tämän niistä mitkä erotellaan niistä mitä tämä syö. Ja minkä sokeakin tällainen saattaa joskus löytää (noh, tais helpottaa liikaa (?))
        äwiei9yct504


      • EdesUnissa
        minkkilaukku kirjoitti:

        Joo, tekaisin sivun. Joku hakkeri saattas selvittää tuosta tarkistuskoodistakin sanan, sillä se on käännettävissä se prosessi, jolla koodi luodaan :D. Heh, implementoin siihen RSA-salauksenkin, mutta valitsin alkuluvut niin pieniksi, että siinä ei ole ongelmaa.

        Tuli vaan, mieleen, et tolla tavalla vois tarkastaa sanan, siinä sit samalla kerään vähän Google Formiin ihmisten arvauksia. Et sen verran se kerää tietoja, pitäsköhän se sivulla ilmoitella että tietoja kerätään.

        Vinkki ekaan: "vpohjoisen" vastakohta on täällä, jos tämä paikka on siellä.
        1üd0csru-09ü

        Vinkki tokaan: oikeastaan monikko olisi vihjeessä parempi eli:
        A-kirjain erottaa tämän niistä mitkä erotellaan niistä mitä tämä syö. Ja minkä sokeakin tällainen saattaa joskus löytää (noh, tais helpottaa liikaa (?))
        äwiei9yct504

        Tuo vinkkiesi sanallinen muotoilu on niin erikoinen että laitoin väärän sanan ennen kuin tajusin että mitä tässä oikeasti kysytään. Mutta vahvistan että se ohjelmasi toimii.

        Millä teit tämän ? Katsoin koodisi läpi ja huomasin että se on HTML sivustolla aloitettu, mutta millä teit itse ohjelman ? Et varmaan kirjoittanut rivi riviltä tuota määrää ?

        En tajua ohjelmoinnista mitään muuta kuin sen, että sen syvempi osaaminen olisi mielenkiintoista joten älä vastaa monimutkaisesti.
        (Tuossa tietojenkeruussa ei ole mielestäni ongelmaa koska siinä ei kerätä yksilöiviä tietoja. En muista kuinka suomen laki asiasta sanoo, pitäisikö silti tiedottaa. Tuskinpa tästä kukaan mieltänsä pahoittaa.)


      • EdesUnissa kirjoitti:

        Tuo vinkkiesi sanallinen muotoilu on niin erikoinen että laitoin väärän sanan ennen kuin tajusin että mitä tässä oikeasti kysytään. Mutta vahvistan että se ohjelmasi toimii.

        Millä teit tämän ? Katsoin koodisi läpi ja huomasin että se on HTML sivustolla aloitettu, mutta millä teit itse ohjelman ? Et varmaan kirjoittanut rivi riviltä tuota määrää ?

        En tajua ohjelmoinnista mitään muuta kuin sen, että sen syvempi osaaminen olisi mielenkiintoista joten älä vastaa monimutkaisesti.
        (Tuossa tietojenkeruussa ei ole mielestäni ongelmaa koska siinä ei kerätä yksilöiviä tietoja. En muista kuinka suomen laki asiasta sanoo, pitäisikö silti tiedottaa. Tuskinpa tästä kukaan mieltänsä pahoittaa.)

        Se on html-sivu ja javascripti-koodia. Sitä kun voi html-sivuille upottaa ja se sitten suoritetaan. Kyllä on ihan rivi riviltä kirjoitettu :D, pari funktiota kopsasin yhestä matikka kirjastosta (math.js).

        Sitä javascript-koodia on vähän siellä sivun seassa suoraan upotettuna ja sitten miten tuolla code-penissä voi tehdä niin omassa lootassaan oikealla, sieltä löytyy se tarkastuskoodin tekevä funktio "makeCode(w)". (Näinhän voi missä tahansa sivustossa myöskin laittaa koodia, kun asettaa script-tagille src-attribuutiksi urlin mistä js-tiedosto löytyy.)

        En mäkään mitenkään hirveen syvemmin varmaan ohjelmointia osaa, mitä nyt muutamilla kielillä jotain värkkäillä :-) Tuolta Code-penistä löytyy myös mun koodailema Onnenpyörä peli (jota mä täällä palstalla aikaisemminkin jo mainostin ;D), no laitetaan nyt sit linkki siihenkii:

        https://18758fff667747f1b00ae418d62b8f52.production.codepen.plumbing/

        (toi ei taida muuttua linkiks täällä, mut tässä:

        https://codepen.io/minkkilaukku/project/full/DnBjdN/
        (sit ku klikkaa ylävasemmalta Onnenpyörä nimeä, niin pääsee vähä enemmän full-screen-sivulle.)


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Se on html-sivu ja javascripti-koodia. Sitä kun voi html-sivuille upottaa ja se sitten suoritetaan. Kyllä on ihan rivi riviltä kirjoitettu :D, pari funktiota kopsasin yhestä matikka kirjastosta (math.js).

        Sitä javascript-koodia on vähän siellä sivun seassa suoraan upotettuna ja sitten miten tuolla code-penissä voi tehdä niin omassa lootassaan oikealla, sieltä löytyy se tarkastuskoodin tekevä funktio "makeCode(w)". (Näinhän voi missä tahansa sivustossa myöskin laittaa koodia, kun asettaa script-tagille src-attribuutiksi urlin mistä js-tiedosto löytyy.)

        En mäkään mitenkään hirveen syvemmin varmaan ohjelmointia osaa, mitä nyt muutamilla kielillä jotain värkkäillä :-) Tuolta Code-penistä löytyy myös mun koodailema Onnenpyörä peli (jota mä täällä palstalla aikaisemminkin jo mainostin ;D), no laitetaan nyt sit linkki siihenkii:

        https://18758fff667747f1b00ae418d62b8f52.production.codepen.plumbing/

        (toi ei taida muuttua linkiks täällä, mut tässä:

        https://codepen.io/minkkilaukku/project/full/DnBjdN/
        (sit ku klikkaa ylävasemmalta Onnenpyörä nimeä, niin pääsee vähä enemmän full-screen-sivulle.)

        Ai nii ja vielä tuosta miten tuo sivu on tehty:
        Sit vielä se pakollinen CSS:n säätely että näyttäs ees vähän paremmalta ja palikat ois joten kuten kohallaan :D.


    • Jos joku arveli että vastauksensa on oikein, mutta kone sanoi väärin, niin olet oikeassa! Sulta oli vaan jäänyt välilyönti tarkastuskoodin perään. Asia on nyt korjattu ja inputit trimmataan :-).

    • Anonyymi

      Juontaja lopeta nuo kauheat asut.Olet komea ihan omana itsenään jaksan katsoa juontajan takia .hauska ohjelma .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe