onko salasanasi kunnossa

voivoioi

28

1839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkunäppärä tapa saalistaa verkon käyttäjien salasanoja pyytämällä niitä "testattaviksi".

      Ihan näppärää, tosiaan... ; )

      • buahhhahahahhhhaaaa

        MS saa ne pyytämättä


      • buahhhahahahhhhaaaa kirjoitti:

        MS saa ne pyytämättä

        Itse en käytä mitään MS:n palveluita.


      • exBersel

        Toivottavasti kukaan ei oikeita salasanojaan näihin laita!

        Merkittävin asia on salasanan pituus ja se ettei käytä mitään oikeita sanoja, nimiä tai vastaavia.

        Uutinen on kyllä virheellinen, koska tietyissä tilanteissa salasanan pitää olla vähintään 16 merkkiä, niin tällöin sitä ei saa murrettua missään järkevässä ajassa.


      • WindowsOnTuskaa
        Kollimaattori kirjoitti:

        Itse en käytä mitään MS:n palveluita.

        niinö?


      • buahhhahahahhhhaaaa
        exBersel kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan ei oikeita salasanojaan näihin laita!

        Merkittävin asia on salasanan pituus ja se ettei käytä mitään oikeita sanoja, nimiä tai vastaavia.

        Uutinen on kyllä virheellinen, koska tietyissä tilanteissa salasanan pitää olla vähintään 16 merkkiä, niin tällöin sitä ei saa murrettua missään järkevässä ajassa.

        Uskotko tohon paskaan.
        ei niiyä keksitä, ne vakoilaan
        mm windows vie kaikki salasanasi NSA:lle ja ms:lle


      • asiallinen_varoitus
        exBersel kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan ei oikeita salasanojaan näihin laita!

        Merkittävin asia on salasanan pituus ja se ettei käytä mitään oikeita sanoja, nimiä tai vastaavia.

        Uutinen on kyllä virheellinen, koska tietyissä tilanteissa salasanan pitää olla vähintään 16 merkkiä, niin tällöin sitä ei saa murrettua missään järkevässä ajassa.

        Ohjeessa testisivulla sanotaankin että älä käytä oikeaa salasanaasi.


      • ciarahastaanilllä
        exBersel kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan ei oikeita salasanojaan näihin laita!

        Merkittävin asia on salasanan pituus ja se ettei käytä mitään oikeita sanoja, nimiä tai vastaavia.

        Uutinen on kyllä virheellinen, koska tietyissä tilanteissa salasanan pitää olla vähintään 16 merkkiä, niin tällöin sitä ei saa murrettua missään järkevässä ajassa.

        mikkisontasalasanathan on julkisia nyt.


      • Koskee_kaikkia

        Pakko olla nyt samaa mieltä kollimaattorin kanssa. Tämän olen huomannut varsinkin iltapäivälehtien "testeistä", joissa kysytään jännästi, paljonko sinulla on sukunimikaimoja tai muita samankaltaisuuksia.
        Sinne sivulle sitten mennään tietoja antamaan ja periaatteessa siellä päässä tiedetään sitten lähes kaikki tästä vastaajasta ja tietokoneesta, jolla sivulle on tietoja luovutettu.


      • pilvivuotaa
        exBersel kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan ei oikeita salasanojaan näihin laita!

        Merkittävin asia on salasanan pituus ja se ettei käytä mitään oikeita sanoja, nimiä tai vastaavia.

        Uutinen on kyllä virheellinen, koska tietyissä tilanteissa salasanan pitää olla vähintään 16 merkkiä, niin tällöin sitä ei saa murrettua missään järkevässä ajassa.

        MS 365 salasanat on ainakin julkiasia....


      • Onneksi sivusto suosittelee olematta käyttämättä oikeita käytössä olevia salasanoja.
        Onhan se mukava tietää, että joutuisivat käyttämään minuutteja sekuntien sijasta.


      • Koskee_kaikkia kirjoitti:

        Pakko olla nyt samaa mieltä kollimaattorin kanssa. Tämän olen huomannut varsinkin iltapäivälehtien "testeistä", joissa kysytään jännästi, paljonko sinulla on sukunimikaimoja tai muita samankaltaisuuksia.
        Sinne sivulle sitten mennään tietoja antamaan ja periaatteessa siellä päässä tiedetään sitten lähes kaikki tästä vastaajasta ja tietokoneesta, jolla sivulle on tietoja luovutettu.

        Datalouhinta perustuu juuri siihen, että kerätään irrallisia tiedonjyviä anonyymistä käyttäjästä ja sitten kerätään saadut hiput yhteen. Tietoa kertyy usein riittävästi, jotta anonymiteetti voidaan murtaa ja käyttäjä yksilöidä henkilötunnusta myöten.

        Lopputuloksena vihamielinen taho, oli se sitten mainostaja, MS tai tiedustelupalvelu tietää sinusta aivan KAIKEN.


      • exBersel
        pilvivuotaa kirjoitti:

        MS 365 salasanat on ainakin julkiasia....

        No listaa tänne sitten käyttäjien salasanoja tunnuksineen jos ne ovat julkisia

        Eikö onnistu? No ei tietenkään, koska puhut palturia.

        Edelleen se ei ole ohjelman vika, jos ihmiset kertovat ulkopuolisille salasanansa kyseiseen ohjelmaan. Se ei ole myöskään mitään uutta ja näistä varoitellaan lehdissä yhtä mittaa, mutta jostain syystä ihmiset edelleen kertovat kaikki tietonsa ihan vapaaehtoisesti, jos niitä heiltä sähköpostitse kysyy.


      • SAIRASTA
        exBersel kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan ei oikeita salasanojaan näihin laita!

        Merkittävin asia on salasanan pituus ja se ettei käytä mitään oikeita sanoja, nimiä tai vastaavia.

        Uutinen on kyllä virheellinen, koska tietyissä tilanteissa salasanan pitää olla vähintään 16 merkkiä, niin tällöin sitä ei saa murrettua missään järkevässä ajassa.

        Itselleen vastailet?
        Kollinaatori = exBersel = sörsse = ym pilkkuanussivat winhihhulit sama henkilö!
        Paltas paskanpuhuja ja trollaaja!

        Vihakirjoittaja winhihhuli! sättii kansanrymiä ja yrittää puhua paskavalheita linuxista!
        vastaavasti perätöntä hybeä Microsoftin tuotteista!

        Juurikaan mitään neuvoja ei kellekkään tule, vaan pelkää vittuilua!


      • NYTSELVIS
        Koskee_kaikkia kirjoitti:

        Pakko olla nyt samaa mieltä kollimaattorin kanssa. Tämän olen huomannut varsinkin iltapäivälehtien "testeistä", joissa kysytään jännästi, paljonko sinulla on sukunimikaimoja tai muita samankaltaisuuksia.
        Sinne sivulle sitten mennään tietoja antamaan ja periaatteessa siellä päässä tiedetään sitten lähes kaikki tästä vastaajasta ja tietokoneesta, jolla sivulle on tietoja luovutettu.

        Itselleen vastailet?
        Kollinaatori = exBersel = sörsse = ym pilkkuanussivat winhihhulit sama henkilö!
        Paltas paskanpuhuja ja trollaaja!

        Vihakirjoittaja winhihhuli! sättii kansanrymiä ja yrittää puhua paskavalheita linuxista!
        vastaavasti perätöntä hybeä Microsoftin tuotteista!

        Juurikaan mitään neuvoja ei kellekkään tule, vaan pelkää vittuilua!

        Palstaterrorismiä


    • jotsillee

      Kokeilin tuota
      Salasana: Haistakukkanen
      "Tietokoneelle tämä salasana olisi...
      hyvin vaikeasti arvattava
      Rikolliset murtaisivat sen...
      yhdessä vuodessa"

      • MSvuotaaa

        Windowsvakoilulla >NSA ja CIA saa sun salasana ihan pyytämättä!


      • jotsilee
        MSvuotaaa kirjoitti:

        Windowsvakoilulla >NSA ja CIA saa sun salasana ihan pyytämättä!

        Sullakin kesti yli kaksi vuorokautta keksiä väärä vastaus.


    • mitenkä_lasketaan

      Tuo arvio rosvojen tarvitsemasta ajasta salasanan murtamiseen lasketaan testisivulla luultavasti aivan yksinkertaisella algoritmilla.

      Merkkimäärä (esim. ASCIIssa) potenssiin salasanan pituus jaettuna jollakin suorituskykyluvulla, tuloksena saadaan aika sekuntteina, muunnetaan vuosiksi.

    • Haistakaaitee

      Salasana: Haistakukkanen

      "Tietokoneelle tämä salasana olisi...
      hyvin vaikeasti arvattava
      Rikolliset murtaisivat sen...
      yhdessä vuodessa"

      Täytyy ottaa heti käyttöön. Suosittelen mullekin, jos kerran on noin vaikea murtaa.

    • Ei_onnistu_murtaminen

      Nuo murtamisajat lasketaan sillä perusteella, että kokeillaan salasanoja useita kertoja sekunnissa.

      Vähänkin järkevästi tehdyssä järjestelmässä käyttäjätilille pääsy estetään määräajaksi kyseisestä IP-osoitteesta, kun salasanaa arpoo muutaman kerran ja lukittumisaika tuplaantuu jokaisella lukittumiskerralla esim 10 min, 20 min, 40 min jne. Menee lopulta salasanojen arpominen niin hitaaksi, että ei kannata yrittää.

    • exBersel

      Toinen on se, että pelkän salasanan lisäksi kannattaa vaihtaa oletuskäyttäjätunnus sellaisista laitteista, joissa sellainen on. Tyypillinen oletuskäyttäjätunnus on esimerkiksi Administrator ja jos tämän vaihtaa, hyökkääjä ei pääse sisään vaikka keksisi oikean salasanan. Jos on useita tunnuksia, kannattaa myös laittaa sellainen tunnus ylläpidon tilille, ettei voi päätellä sen olevan oikeuksiltaan peruskäyttäjää parempi.

    • Salasanan saa murrettua vain jos salasanojen tiivisteet on saatu kaapattua. Salasanat usein tallennettu pakattuihin ja salattuihin tiedostoihin. Joku zip tai salasanalla suojattu dokumentti aukeaa nopeasti. Verkkopalveluun - vaikka sähköpostiin ei kovin helposti pääse. Yrityskerrat on rajoitettu. Helpompaa on kopioida käyttäjän selaimen asetukset jos pääsy koneelle. Tai vain huijata palvelinta lähettämään salasana toiseen sähköpostiin. Unohdin salasanani nappi siis lähettää hakkerille salasanan.

      Haistakukkanen aukeaa nopeasti. Koska löytyy varmaan sateenkaaritaulukosta

      • exBersel

        "Salasanan saa murrettua vain jos salasanojen tiivisteet on saatu kaapattua."

        Mutta jos salasana on riittävän pitkä, salasanan tiivisteen kaappauksesta huolimatta murtamisessa menee liian pitkä aika, että sillä olisi merkitystä. Siksi salasanan pitää olla vähintään 16 merkkiä pitkä.


      • exBersel kirjoitti:

        "Salasanan saa murrettua vain jos salasanojen tiivisteet on saatu kaapattua."

        Mutta jos salasana on riittävän pitkä, salasanan tiivisteen kaappauksesta huolimatta murtamisessa menee liian pitkä aika, että sillä olisi merkitystä. Siksi salasanan pitää olla vähintään 16 merkkiä pitkä.

        Verkosta saa ostettua melko paljon tehoa ja jos hakkerilla on tuhansien kaapattujen koneiden teho käytössä en ole varma riittääkö edes 16 merkkiä. Laskennallisesti murtaminen voi kestää pitkään jos kaikki mahdollisuudet käydään läpi. Joskus voi käydä tuuri - mihin auttaa erilaiset algoritmit ja voi murtua melko nopeasti. Esim. tuo Haistakukkanen. Molemmat yleisiä sanoja. Ihmisen sanavarasto ei ole kovin suuri. Jokunen tuhat sanaa joten jos aluksi kokeillaan ne ratkaisu voi löytyä nopeasti. Aina joku lotossakin voittaa.

        Jos miljoonien käyttäjien salasanat vuotaa ja ne ovat salattuja on tehtävä tietysti haastava. Joukossa tietysti paljon niitä joilla joku yleinen. Vaikkapa ihan salasana.


    • Jos tiivisteessä käytetään md5 tarkistussummaa nykyaikainen näytönohjain pystyy kokeilemaan 10 miljardia vaihtoehtoa sekunnissa. Netissä oli juttu jossa hakkeri purki tunnissa suurimman osan 20 000 salasanasta ja antoi samalla haastattelun. Jos aikaa olisi ollut enemmän niin kaikki olisi auennut. Joten en ole varma riittääkö 16 merkkiä. Monissa palveluissa vielä käytössä vanhoja tekniikoita joiden murtaminen helppoa.

    • sörsse

      Voisikohan kukaan kertoa mulle mikä on miun verkkokauppa.com:in salasana, on nääs päässyt unohtumaan ja nyt tarviis.

      • verkkokauppa

        Miks? Tuskin pöpieläke riitää osteluun?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      916
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      281
      682
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      40
      532
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe