Saako kumppanin ylipainosta huomauttaa?

Kaikysyäsaa

24

376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopasjopas

Huomauttaminen on mielestäni huono tapa. Puolison kanssa voi keskustella terveellisiin elintapoihin pyrkimisestä yhdessä, häntä voi kannustaa liikkumaan esim. lähteä yhdessä kävelylle tms.
      Eiköhän melkein kaikki tajua lihoneensa, ei siitä tarvitse huomauttaa. Mutta jos osaa tuoda julki toiveensa terveellisistä elintavoista yhdessä ja kannustaa niihin, niin saavutetaan varmaan enemmän kuin huomauttamisella, joka kyllä mielestäni kuulostaa moitteelta. Ja moite taas suututtaa ja masentaa.
      Vielä omasta kokemuksistani, voin kertoa, ettei kukaan muu ole sanoillaan saanut minua laihduttamaan. Vain silloin kun olen itse todennut, että on aika tehdä muutos ja laihtua. Siihen tarvitaan vahva motivaatio ja oikea elämäntilanne. Ihan turhaa ainakin mun aloittaa dieettiä, kun tulee kesä tai lomamatka...

• veeäm43

Eiköhän kaikki tajua lihoneensa! Juuri noin!
        Jatko riippuu henkilöstäitsestään siinä mielessä miten itse asennoituu laardin kertymiseen.
        Onko kyse terveydestä, kumppanin viihtyvyydestä vai molemmista?

Itse huolestuin aikanaan molemmista mutta vaimoni viihtyvyys oli etusijalla koska silloin vielä olin sitä mieltä, ettei minuun pysty mikään.
        Huomautus olisi vain nostanut karvani pystyyn ja saattanut vaikuttaa päinvastaiseen suuntaan.

Nyt ikääntyneenä olen pitänyt itseäni kunnossa jo mieskunnonkin vuoksi. Välillä oli opettava välivaihekin.

• Kyllähän virhe on jo tapahtunut siinä vaiheessa kun on valittu kumppaniks ihminen, jolla näyttää olevan taipumusta turpoamiseen. Tosin tunnen kyllä tapauksia , jotka ovat olleet hoikkia vielä alle nelikymppisille, mutta sitten turvonneet lähes tunnistamattomiksi kun on alettu vaihdevuosien myllerrykseen masennuslääkkeitä mutustelemaan.

No mitä tulee tuollaisiin kannustamisiin, niin empä tiedä..Nää treenijutut kun tahtoo olla enemmän verenperintöä, ja henkiset eväät siihen saatu jo lapsena ja vietti treenaamiseen.
        Ja mitä tulee itse laihduttamiseen, niin ei tuollaiset kävelylenkit kyllä laihduta mitään, ellei sitten lakkaa syömästä lähes kokonaan. Kunnon kovaa/laadukasta aeroopista treeniä 8-10tuntia viikkoon viikosta ja kuukaudesta toiseen, niin kyllä se läski siitä lähtee palamaan itse kultakin ja voi jopa syödä ihan normaalisti..

Henkilökohtaisesti en ole kyllä koskaan ymmärtänyt tätä jälkijättöistä heräämistä omaan lihavuuteensa. Luulisi, että ihminen ihan itse olisi havahtunut juttuun jo siinä vaiheessa kun puntari näytti 2kg enemmän kuin optimaalisessa kunnossa ollessaan. Mutta näinhän se on, että tyhmästä päästä kärsii koko kroppa sekä myöskin sellaisien ihmisien elämänkumppanit.

• kaljatkauppaan

Varmaan voi. Mies kantaa prismasta kaljaa eikä ole huomannut muuttuneensa kaljavalaaksi.

• muotoja.täytyy.olla

kyllä saa ja täytyykin sanoa että koitas nyt syödä jotakin että tulisi naisen muotoja ja seksikkyyttä niin jos on jenni hussi tai maria veitola tai shirley kurvinen niin ei naisen tarvi ihmetellä jos ei seksiä ole niin ei luiseva ja laiha kiihota eli kai täytyisi sanoa tai muuten erotaan

• Riippuu varmaan kumppanista, miten asia kannattaa esittää. Joka tapauksessa jos puhutaan kumppanista, niin silloin minkään puheenaiheen ei pitäisi olla kielletty.

Korkeakoulutetun nykynaisen kanssa keskustelu varmaan alkaisi pohdiskelemalla sitä miten Euroopan maataloustukipolitiikka suhtautuu maailmanlaajuisiin vapaakauppapyrkimyksiin. Tästä voitaisiin sitten pohtia halvan ruuan hyötyjä, miten edullista ravintoa on aina saatavilla ja miten sitä todellakin nyt lihavina vuosina on mahdollista varastoida reisiin ja vyötärölle. Tästä voitaisiin jatkaa arvuutteluun siitä milloin alkavat ne laihat vuodet, jolloin varastotasoja on syytä alkaa purkaa.

• wwuwuwout

Voipi sitä jutustelun aloittaa vaikka Outokummun louhinnasta..

Ukolla on tullut pieni outo kumpu sen jälkeen kun tuo lopetti tupakan polton. Mielummin kuitenkin sen siedän kuin syöpäkääryleet..Ja sanoinko, no sanoin. Saa mullekin sanoa..

• Hyviä pointteja energiavarantojen täydentämisestä. Energia on kuitenkin kaiken liikkeellepaneva voima, ja muistelen lukeneeni aikoinaan erään pätevän oloisen sotahistorioitsijan analyysin kolmannen valtakunnan tuhon syistä. Hänen arvionsa mukaan Hitlerin Saksan sodankäynti kärsi ratkaisevasti juuri energian saatavuusongelmista. Varastot ehtyivät ja uusia energiatoimittajia ei ollut helppo löytää maailmansodan melskeessä.

• Kun vetoat että nyt harrastetaan yhdessä ja syödään terveellisesti että sitä haluat eiköhän se taivu kun inspiroit

• Jos ukkoseni tekisi minulle kuntoharjoitukset olisin myytynä

• Kyllä itse ainakin toivoisi että minulle kerrotaisiin tällaiset asiat. Nämä kun alkavat nakertaa parisuhdetta jos niistä ei rehellisesti keskustella. Pahimmoillaan ne sitten riidan yhteydessä syljetään päin naamaa. Kuuluu samaan luokkaan kuin seksistä puhuminen.

Jokainen on yksilö joten kannattaa miettiä miten kertoo mutta kannattaa valmistautua siihen että homma kääntyy toisiinpäin ja pitää olla myös itsellä valmiuksia toisen tukemiseen. Jos päästään hyvään keskusteluun ja syy miksi illassa menee kaksi litraa kermajäätelöä ja kahdeksan Fazerin sinistä onkin se että toiselta ei saa tarpeeksi yhteistä aikaa niin pitää ruveta funtsimaan voisiko joskus kieltäytyä ylitöistä tai voisiko tallissa olevaa Anglia-projektia pitkittää.

Siinä kun sitten on joku kerta syöty yhdessä salaattia herkkujen sijaan niin voidaan todeta että vaikka nyt on katsottu kolmekymmentä kertaa tämä filmi ja aina laiva osuu jäävuoreen niin voitaisiinko välillä lähteä vaikka kävelemään tai fillaroimaan.
      Se laihtuminen tulee siinä sivutuotteena.

• Oispa tuo sama henkinen sivistys useammallakin ihmisellä, mikä sinulla. Huomaavaisuus ja asiallisuus puuttuu aika monilta ihmisiltä parisuhteissa. Töksäytellään vaan mitä sylki suuhun tuo. Ja sit ihmetellään, kuin se nyt noin lukittui.

• Niin tai sitten siinä käy niin että on kaksi pullukkaa mättämässä sipsiä ja limpparia :D Miesraukka yrittää suojella vaimoa lihomiselta syömällä aina puolet sen ben & jerrys unelmajäätelöstä.

• Tämä-selvä

Ei muuten saa. Jos kumppani lihoo 20 kg niin sitä pitää rakastaa vielä enemmän kun ennen. Kumppania pitää tukea kaikissa tilanteissa.

• trollikka

Tietenkin saa, ja pitääkin jos siihen on syytä. Lievästä ylipainosta en niinkään olisi huolissani, jos siitä ei ole kumppanille fyysistä haittaa.
      Joku Marilyn Monroe on tänäpäivänä tämän palstan äijistä esim. suorastaan läski, kuultu on ja monesta suusta! Minusta hän taas oli ihan täysin OK-kokoinen, kaikki on niin suhteellista.

Kyllä mä olen ottanut noihin laihdutusasioihin ihan lähipäivinä kiivaastikin kantaa, terveydellisistä syistä. Siis puolustanut diettiohjelmia noudattavia ihmisiä... henkisesti, ja samalla itseäni ja henkilökuntaanikin.
      Täysin ulkopuolisen ihmisen mielipiteiltä, vaikka hän sukulainen onkin... ei hänellä ole oikeutta vaikeuttaa hoitoa, josta potilas on lääkärinsä kanssa sopinut ja ravintoterapeutti suunnitellut ruokaohjeet. (siis ruuan annostelun päivää kohden: joulet/kalorit, ja pientä liikuntaa lisäksi)

Ja tällä hetkellä mä olen mielestäni ihan ihanne painossani, jos en jonkun mielestä ole; Niin voi voi, sulje silmäsi ja pysähdy siks aikaa... ett kuljen ohitseni!

• Eh tuota jos kyse edelleenkin siitä lihiksestä niin melkein ehdottaisin armeliaisuutta tuossa asiassa. Jos ajatellaan että se sukulaisnainen jhoskus harvoin käy siellä ja haluaa tarjota herkutteluhetken niin ei kai se dieetti nyt siihen kaadu kuitenkaan? Hänelle voi olla tärkeäkin juttu että saa ilahduttaa makupalalla ja saajallekin voi maistua erityisen hyvin kun on "kiellettyä" niin tavallaan lihiksestä seuraava henkisen hyvän voisi ajatella korvaavan fyysisen epäterveellisyyden. Eihän se lihiksen salakujettajakaan varmaan halua jatkuvasti noita tuputtaa, sitten tietysti pitäisikin puuttua mutta jos harvoin tapahtuu minusta vois olla ihan hyvä katsoa läpi sormien.

• trollikka
        Harmaaritari kirjoitti:

Eh tuota jos kyse edelleenkin siitä lihiksestä niin melkein ehdottaisin armeliaisuutta tuossa asiassa. Jos ajatellaan että se sukulaisnainen jhoskus harvoin käy siellä ja haluaa tarjota herkutteluhetken niin ei kai se dieetti nyt siihen kaadu kuitenkaan? Hänelle voi olla tärkeäkin juttu että saa ilahduttaa makupalalla ja saajallekin voi maistua erityisen hyvin kun on "kiellettyä" niin tavallaan lihiksestä seuraava henkisen hyvän voisi ajatella korvaavan fyysisen epäterveellisyyden. Eihän se lihiksen salakujettajakaan varmaan halua jatkuvasti noita tuputtaa, sitten tietysti pitäisikin puuttua mutta jos harvoin tapahtuu minusta vois olla ihan hyvä katsoa läpi sormien.

No joo, päälimmäisenä on se lihis... tällä kertaa. Viimeviikolla jättituutti jne. Valitettavasti tulee mieleen ett; perintöä odotellessa... sitä voi nopeuttaakin! Varsinkin näillä helteillä.
        Joo ja nämä helteet vaikuttavat myös mielialaan yleisesti... kaikki ovat kireämpiä, tässä kuumuudessa.
        Ihan oikeesti se täti-ihminen vois tuoda vesimeloonia tai vaikka persikoita mansikoita, mustikoita!
        Ei kun uppopaistettua lihapiirakkaa parilla nakilla ja majoneesilla.
        Lihapiirakan vois tehdä vaikka leipätaikinaan ja paistaa uunissa... maistuisi varmaan sellainenkin, eikä kaloreita rasvassa kiehumisesta!
        Ihan oikeesti se Ukko yrittää itsekin päästä parempaan kuntoon... mutt sortuu kyllä jos nokan eteen kannetaan. Kyllä hän osaisi itsekin tilata "kotiin kuljetettuna" tännekin.... vaikka mitä ruokaa ja pankkikortillaan osaa hoitaa maksut... (vaikka ulkomaille). Ammatti on antanut hänelle tietotekniikasta opastuksen/opetuksen... ihan koko ajan sen tekniikan kehittyessä.

Nyt tuli muuta hommaa mulle... illanjatkoja teille muille!

• trollikka kirjoitti:

No joo, päälimmäisenä on se lihis... tällä kertaa. Viimeviikolla jättituutti jne. Valitettavasti tulee mieleen ett; perintöä odotellessa... sitä voi nopeuttaakin! Varsinkin näillä helteillä.
        Joo ja nämä helteet vaikuttavat myös mielialaan yleisesti... kaikki ovat kireämpiä, tässä kuumuudessa.
        Ihan oikeesti se täti-ihminen vois tuoda vesimeloonia tai vaikka persikoita mansikoita, mustikoita!
        Ei kun uppopaistettua lihapiirakkaa parilla nakilla ja majoneesilla.
        Lihapiirakan vois tehdä vaikka leipätaikinaan ja paistaa uunissa... maistuisi varmaan sellainenkin, eikä kaloreita rasvassa kiehumisesta!
        Ihan oikeesti se Ukko yrittää itsekin päästä parempaan kuntoon... mutt sortuu kyllä jos nokan eteen kannetaan. Kyllä hän osaisi itsekin tilata "kotiin kuljetettuna" tännekin.... vaikka mitä ruokaa ja pankkikortillaan osaa hoitaa maksut... (vaikka ulkomaille). Ammatti on antanut hänelle tietotekniikasta opastuksen/opetuksen... ihan koko ajan sen tekniikan kehittyessä.

Nyt tuli muuta hommaa mulle... illanjatkoja teille muille!

No ju, kerran viikossa kestänee yhden herkun. No saishan se toki olla terveellisempää mutta nyt jos/kun ootte asiasta keskustelleet ehkä se täti nyt sitten paremmin ymmärtää pysyä jollain tavalla kohtuudessa. Vanhemman ikäluokan naisilla vissiin vähn semmonenkin siinä että on tottuneet hyvällä ruualla hemmottelemaan niin ehkä ajttelee vähän eri tavalla tuosta tuonnista, ei niinkään terveyspuolta. Juu, kuka vaan varmaan vois sortua kun höyryävä lihin tuodaan nenän alle, hänelläkin kuitenkin silleen tolkussaan pysyy ettei itse ala tilaileen niin varmaan toi hallinnassa vielä pysyy ja paino putoo pikkuhiljaa.

• 467ke5kekyketyk

Arvaan että tuon kirjoittanut "filosofi" on läski. Muutenhan se on aivan yksi ja sama kuinka iso kukin on mutta parisuhteessa se on verrattavissa vaikka liialliseen ryyppäämiseen tms. mistä voi olla todellista mieliharmia toiselle, toki tossakin pitää olla kohtuus ettei ala urputtamaan liian pienistä.

Eniten tossa kuitenkin särähtää korvaan lääkeonnellisuuden puoltaminen.

• obelixtäti

Uskoakseni kumppani sen itse tajuaa ja miettii, josko kokee tarpeelliseksi puuttua asiaan. Meistä minä olen pysynyt suunnilleen samassa painossa (56->58) kuin silloin kun tapasimme yli kakskyt vuotta sitten ja menimme yhteen. Miehelle on tullut kymmenisen kiloa lisää, 70->80. Minua ei lainkaan häiritse miehen kilot. Näyttävät sijoittuneen lähinnä vatsaan, mutta minusta vatsa on vain hellyyttävä :) Hän kyllä liikkuu runsaasti, nytkin näillä helteillä pyörälenkillä, pyöräilee kerrallaan vähintään parikyt kilsaa. Mutta syöminen on tainnut vanhemmiten lisääntyä, anoppi sanoo että teen liian hyvää ruokaa :p Vaan eipä tuo siitäkään minusta johdu, vaan työaikaan ruokailuista veikkaisin, käy silloin pizzerioissa ym. kun on liikkuva työ ja illalla leipää menee. Miksi huomauttaisin asiasta, joka ei minua mitenkään haittaa ja häiritse ? Mies joskus haikailee, että lihoisit sinäkin nyt vähäsen, ettei yksinään tarvi.. :) Mutta eipä tuo kai tosissaan sitä toivo.

• 38nainen

Ei saa. En ole huomauttanut miehelleni joka on lihonut laihtunut ja taas lihonut. Painoi kerran 114 kg, sitten laihtui 80 kiloon ja painaa nyt noin 93 kg. Aikoo varmaan laihtua taas sitten kun jaksaa salille lähteä. Jojoilua se paino on 42 vuoden iässä miehellä, tosin syö kyllä pizzaa ja juo olutta, siitä se lihominen aina johtuu. Syö kyllä vihanneksiakin niin paljon kun vaan ostan ja teen ruokaa mutta syö kaikkea ylimääräistä kuten pizzaa ja sipsejä joten paino nousee.

• 12121212121212

Naisille tärkeintä miehen ulkonäössä ovat asiat joilla ei ole vaikutusta terveyteen ja joihin mies ei voi itse vaikuttaa (pituus, luontainen raamikkuus, vanhempana kaljuuntuminen, jne).

Kun tämä otetaan lähtökohdaksi, ylipainosta voi huomauttaa eikä asiaa ole tarvetta siloitella.

• hoikkavaimoke

Eli raamikkaan, pitkän, tuuheatukkaisen mieheni pieneenkin ylipainoon on ehdottomasta puututtava? Tämä selvä!

• 12121212121212
        hoikkavaimoke kirjoitti:

Eli raamikkaan, pitkän, tuuheatukkaisen mieheni pieneenkin ylipainoon on ehdottomasta puututtava? Tämä selvä!

Miksi mainitsit pituuden, raamikkuuden ja tuuheatukkaisuuden?

Ajattelitko että jos mies täyttää nuo, hänelle pitäisi olla eri säännöt ylipainon suhteen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      49
      1344
    2. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      160
      1156
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      1037
    4. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      882
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      198
      871
    6. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      12
      802
    7. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      27
      786
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      51
      771
    9. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      346
      758
    10. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      731
    Aihe