Puhumalla paras

Aihe ei liity sinkkuuteen, mutta jaan sinkuille vähän elämääni. Käytännössä keventääkseni sydäntäni, mutta myös muistutukseksi elämän rajallisuudesta ja puhumisen merkityksellisyydestä.

Jännämies tappaa, siitähän me olemme lukeneet palstalla toistuvasti. Sitä sattuu, mutta mitäpä jos jännämies olisi läheisesi ja uhri olisi myös läheisesi? 2016 perheenjäseneni surmasi parhaan ystäväni veljen.

Asia ei ole ollut helppo käsitellä, ja olin työntänyt sen sivuun. Tällä viikolla minut saavutti tieto kahden aikoinaan minulle rakkaan ihmisen poismeno, ja jostakin syystä nuo kohtalot iskivät minuun aika voimakkaasti. Ensimmäinen suru-uutinen oli ensi-rakkauteni menehtyminen, ja toinen oli lapsuuteni tärkeimmän miehen kuolema, mies oli tavallaan isähahmoni. Kumpikaan näistä ei ollut minun lähihistoriani merkityksellisimpiä ihmisiä, mutta molempien kohdalla tajusin että minä en osannut aikoinaan sanoa heille kaikkea mitä olisin voinut sanoa.

Haikeus lienee sana joka kuvaa tunteitani, ja se sai minut tajuamaan että minulla on yksi muukin keskustelu käymättä. Soitin tänään tuolle ystävälleni, ja kävimme usean tunnin keskustelun jossa puhuimme asioista joiden puhuminen ei tullut vielä kuukausi sitten edes mieleeni. Puhelu itsessään ei muuttanut mitään vallitsevia faktoja, mutta sai minut ymmärtämään että tunteista puhumatta jättäminen ei poista itse tunteita.

99

1130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinulle voimia

      • Pojan opettajan vastaavassa toiminnassa poismenolla oli kamala koska henkilö teki omankäden kautta joka menestynyt, komea, keho juuri eikä melkein ,uutisissa asti ja tyttöystävä ja ikäiseni.

        Ihmistä suree ja minulla hän elää muistoissa kuinka oli positiivinen ihminen, mistä ei ikinä olisi uskonut, ettei kaikki ollut hyvin.😢


      • valtakunta kirjoitti:

        Pojan opettajan vastaavassa toiminnassa poismenolla oli kamala koska henkilö teki omankäden kautta joka menestynyt, komea, keho juuri eikä melkein ,uutisissa asti ja tyttöystävä ja ikäiseni.

        Ihmistä suree ja minulla hän elää muistoissa kuinka oli positiivinen ihminen, mistä ei ikinä olisi uskonut, ettei kaikki ollut hyvin.😢

        Tämä selvä.


      • Ananias kirjoitti:

        Tämä selvä.

        Me kaikki suremme eritavalla.


    • ldhhgoj

      Jos joku toinen kirjoittaisi tämän niin olisit kärkkäästi ja itsetietoisesti kertomassa miten asiat oikeasti on ja miten ne kuuluu ajatella.

      • Ehkä en kuitenkaan.


    • Katoppas...Ananias oli herkällä tuulella tänään.
      Mutta sellasta se on....Kuolema.
      Itse pyrin elämään niin, että omantunnon päällä ei juurikaan ole painolastia..Jos joku kuolee, niin eipähän ainakaan ole erityisemmin loukannut koskaan ketään. Ihan hyvä neuvo elämällä ylipäätään..Älä ole mulkku ympärilläsi olevia ihmisiä kohtaa. Ei silti tarvitse uskovaiseksikaan alkaa. Riittää että on asiallinen ja reilu aina ja kaikkialla kanssaihmisiä kohtaan vaikkei erityisemmin pitäisikään.

      • beetakar

        Eipä sun loukkaamattomuutta ole näillä palstoilla vielä nähty, ilkeyttä enemmänkin.


      • Oletko tosissasi? Pyritkö? Aika ilkeä sinä lähinnä olet ollut, mitä minä olen sattunut huomaamaan. Turha hurskastella.

        "eipähän ainakaan ole erityisemmin loukannut koskaan ketään. Ihan hyvä neuvo elämällä ylipäätään..Älä ole mulkku ympärilläsi olevia ihmisiä kohtaa."

        Yritäpä pitää tämä oma kirjoittamasi teksti mielessä.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Oletko tosissasi? Pyritkö? Aika ilkeä sinä lähinnä olet ollut, mitä minä olen sattunut huomaamaan. Turha hurskastella.

        "eipähän ainakaan ole erityisemmin loukannut koskaan ketään. Ihan hyvä neuvo elämällä ylipäätään..Älä ole mulkku ympärilläsi olevia ihmisiä kohtaa."

        Yritäpä pitää tämä oma kirjoittamasi teksti mielessä.

        No en minä nyt sinkkupalstan trolleja ihmisiksi laskisi, vaikka ihmisen kirjoittamia hahmoja ovatkin..


      • CamelBoots kirjoitti:

        No en minä nyt sinkkupalstan trolleja ihmisiksi laskisi, vaikka ihmisen kirjoittamia hahmoja ovatkin..

        Niin. Ihminen se on nimimerkinkin takana. Ja tuntemukset.


      • CamelBoots kirjoitti:

        No en minä nyt sinkkupalstan trolleja ihmisiksi laskisi, vaikka ihmisen kirjoittamia hahmoja ovatkin..

        Sori nyt vaan, mutta sun puheilta on mennyt pohjat ajat sitten.


    • Osanottoni.

      Valitettavasti emme kukaan voi välttyä tragedioilta. Vaikka eläisimme niin kuin neuvottu ja opetettu, vaikka tekisimme kaikkemme sen eteen, että itsellämme ja läheisillämme olisi mahdollisimman hyvä olla.

      Aina on muuttuvia tekijöitä.

      Minä en usko kiltteihin ja kunnollisiin ihmisiin. Tai uskon, että heitä pääsääntöisesti on olemassa, eivätkä he koskaan haluaisi kenellekään pahaa tai satuttaisi toista. Mutta oikella hetkellä, sopivissa oloissa, kenestä tahansa - kasvaa saalista jahtaava hirviö, joka on valmis tekemään kaikkensa sen eteen, että kostaa kokemansa vääryyden.

      Olen nähnyt, kuullut tai muutoin kokenut tämän tarpeeksi montaa kertaa. Jotkut asiat ovat jättäneet kipeän jäljen, jotkut ovat käsiteltyjä, unohdettuja. Joitakin asioita ei vain voi käsittää. Ja on asioita, joiden yksityiskohtia kukaan ei tiedä tai ymmärrä tarpeeksi.

      Uskoani se ei silti ole vienyt. Pitää muistaa, että jos yksikin - jokainen on tärkeä - pelastuu - se on sen arvoista.

    • Ex------PUA

      Ei sulla mitään läheisiä ja rakkaita ihmisiä ole.

      • 246

        Oletat hänen olevan itsesi kaltainen.


    • No nythän on ana ollut tunteikkaana, ihan uusi puoli sinussa eikä välttämättä edes huono, inhimillistää enemmän kuin tuhat ätmien mollaus -viestiä.

      "Jännämies tappaa, siitähän me olemme lukeneet palstalla toistuvasti. Sitä sattuu, mutta mitäpä jos jännämies olisi läheisesi ja uhri olisi myös läheisesi? 2016 perheenjäseneni surmasi parhaan ystäväni veljen."

      No tuosta nyt ei ilmene kuitenkaan oliko perheenjäsen veli, sisko, äiti vai isä? No anyway, itse lähtisin liikenteeseen teon motiivista. Oliko kyseessä perusteltu tilanne, esim. tuon ystävän veli hyökkäsi, painosti, piinasi tms. jos tekin niin eli oli jännäpaska olisin tottakai perheenjäsenen puolella, teko oli perusteltu ja jännäpaska sai ansionsa mukaan. ex-ystävän kanssa saattaisin olisin avoin sopimaan asioista paitsi jos alkaisi puolustelemaan paskan veljensä tekosia, sitten varmaan olisin sopimatta.

      Sitten taas jos se perheenjäsen oli tilanteessa se paska ja syyllinen en varmaan sen kanssa hirveästi haluaisi olla tekemisissä, ainoastaan pakolliset kuviot varmaan hoitaisin mutta muuten olisin kylmän etäinen. sille kaverille toki pahoittelisin asiaa, antaisin ymmärtää etten ole sen sukulaiseni kaltainen ja varmaan hän sen tietäisi muutenkin.

      Mullahan ei tuossa tilanteessa olisi sen kummemmin anteeksipyydeltävää ja seliteltävää, toisten ihmisten keskinäisiä tekosia ja jos joku mulle niiden vuoksi vihaa pitäisi ei olisi minun ongelma vaan hänen.

      • Tämä surmajuttu koskettaa molempien osapuolien lähipiiriä (toki uhrin lähipiiriä paljon raskaammin) siinä määrin, etten voi avata asiaa yhtään enemmän koska tapauksessa on elementtejä jotka tekisivät siitä liian helposti tunnistettavan kaikille tapauksen tunteville. Sen verran voin kuitenkin kommentoida, että teolle ei löydy perusteltua syytä (jos sellaista nyt voidaan väittää koskaan olevankaan).

        Pointti oli lähinnä tunteista puhumisen merkityksessä.


      • Ananias kirjoitti:

        Tämä surmajuttu koskettaa molempien osapuolien lähipiiriä (toki uhrin lähipiiriä paljon raskaammin) siinä määrin, etten voi avata asiaa yhtään enemmän koska tapauksessa on elementtejä jotka tekisivät siitä liian helposti tunnistettavan kaikille tapauksen tunteville. Sen verran voin kuitenkin kommentoida, että teolle ei löydy perusteltua syytä (jos sellaista nyt voidaan väittää koskaan olevankaan).

        Pointti oli lähinnä tunteista puhumisen merkityksessä.

        No kuten tuolta vastauksestani dissidentille ilmenee uhrien läheiset saattaa kärsiä siitä kun niitä haavoja toistuvasti rtevitään auki, siksi en hirveästi lämpene sille että pitäisi kiusata niitä eniten kärsineitä vielä lisää jotta jotkut muut saisi paremman olon itselleen. On ok pahjoitella tapahtunutta jne, osoittaa että myötätunto on uhrien puolella mutta jatkuva mälvääminen eri tahoilta saattaa olla raskasta heille, siksi minusta asiallinen suhtautuminen, pahoittelunosoituksen jne. on ok mutta jotta saisi uhrien ksutannuksella terapiaa itselleen ei enää ole ok. Mieluummin jos haluaa omia tunteitaan selvittää käyttää siihen sitten psykiatria tms. mutta jo kärsineitä' ei saisi kiusata enää yhtään lisää.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No kuten tuolta vastauksestani dissidentille ilmenee uhrien läheiset saattaa kärsiä siitä kun niitä haavoja toistuvasti rtevitään auki, siksi en hirveästi lämpene sille että pitäisi kiusata niitä eniten kärsineitä vielä lisää jotta jotkut muut saisi paremman olon itselleen. On ok pahjoitella tapahtunutta jne, osoittaa että myötätunto on uhrien puolella mutta jatkuva mälvääminen eri tahoilta saattaa olla raskasta heille, siksi minusta asiallinen suhtautuminen, pahoittelunosoituksen jne. on ok mutta jotta saisi uhrien ksutannuksella terapiaa itselleen ei enää ole ok. Mieluummin jos haluaa omia tunteitaan selvittää käyttää siihen sitten psykiatria tms. mutta jo kärsineitä' ei saisi kiusata enää yhtään lisää.

        Olet asian ytimessä.

        Silloin kun tilanne oli akuutti, kriisityöntekijä oli minuun yhteyksissä ja keskustelumme pohjalta hän ehdotti että olisin yhteydessä tähän ystävääni ja esittäisin osanottoni jonka toki teinkin hyvin hienovaraisesti.

        En osaa arvioida oliko pahoitteluilla tuolloin mitään positiivista arvoa, mutta ystävälläni oli tuolloin niin syvä suru käsiteltävänään että keskusteluun ei saatu sellaista syvyyttä mihin nyt päästiin. Ensimmäinen yhteydenottoni tapahtuman jälkeen olikin lähinnä ele jolla välitin surunvalitteluni.


      • Ananias kirjoitti:

        Olet asian ytimessä.

        Silloin kun tilanne oli akuutti, kriisityöntekijä oli minuun yhteyksissä ja keskustelumme pohjalta hän ehdotti että olisin yhteydessä tähän ystävääni ja esittäisin osanottoni jonka toki teinkin hyvin hienovaraisesti.

        En osaa arvioida oliko pahoitteluilla tuolloin mitään positiivista arvoa, mutta ystävälläni oli tuolloin niin syvä suru käsiteltävänään että keskusteluun ei saatu sellaista syvyyttä mihin nyt päästiin. Ensimmäinen yhteydenottoni tapahtuman jälkeen olikin lähinnä ele jolla välitin surunvalitteluni.

        Joo, tuossa asiassa olet varmaan toiminut tismalleen oikein. Varmaan se siinä tilanteessa sulle jättänyt vähän tyhjän olon, tunteen että jäi sanomatta paljon mutta minusta tuon ystäväsi kannalta hyvä ettet omien tarpeidesi vuoksi ole liian aion pyrkinytkään tuohon laajempaan keskusteluun vaan antanut hänelle aikaa saada etäisyyttä tapahtumaan ja nyt sitten kun hän on omat tunteensa varmaan saanut käsiteltyä ja aika parantanut haavoja niin voi käydä jo sitten laajempaakin dialogia aiheesta.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, tuossa asiassa olet varmaan toiminut tismalleen oikein. Varmaan se siinä tilanteessa sulle jättänyt vähän tyhjän olon, tunteen että jäi sanomatta paljon mutta minusta tuon ystäväsi kannalta hyvä ettet omien tarpeidesi vuoksi ole liian aion pyrkinytkään tuohon laajempaan keskusteluun vaan antanut hänelle aikaa saada etäisyyttä tapahtumaan ja nyt sitten kun hän on omat tunteensa varmaan saanut käsiteltyä ja aika parantanut haavoja niin voi käydä jo sitten laajempaakin dialogia aiheesta.

        Käräjäoikeuden tuomio oli teon vaikutuksiin suhteutettuna olematon (ihmisen elämän päättyminen), ja uhrien omaisten olisi kuulunut viedä asia hovioikeuteen. Juttuun liittyy kuitenkin osapuolten välisiä keskinäisiä sidonnaisuuksia jotka saivat uhrin omaisten rivit hajoamaan, ja oikeustaistelun jatkamista halunneet uhrin omaiset joutuivat painostuksen edessä tekemään päätöksen olla jatkamatta oikeustaistelua.

        Tämä ystäväni on käytännössä uhrin lähiomaisten patriarkka, jos sellainen luonnehdista on tässä ajassa sallittu. Käytännössä hän joutui tekemään tilanteessa päätöksen huomioimalla kaikki asiakokonaisuuteen liittyvät yksityiskohdat ja puhui muut päätöksen taakse.

        Ystäväni kohdalla tilanne on ristiriitainen ja edelleen stressiä aiheuttava. Päätös hyväksyä epäoikeudenmukainen tuomio on raskas ja asia selkeästi vaivaa vaikka hän pitää päätöstä oikeana. Ikävä kyllä, vaikka pahin suru menetyksen osalta on käsitelty, niin päätös keskeyttää oikeudenmukaisen tuomion hakemista raastaa miestä, vaikka sen pohjalta mitä kuulin asiaan lisävalaistusta, se oli ainoa mahdollisuus.


      • Ananias kirjoitti:

        Käräjäoikeuden tuomio oli teon vaikutuksiin suhteutettuna olematon (ihmisen elämän päättyminen), ja uhrien omaisten olisi kuulunut viedä asia hovioikeuteen. Juttuun liittyy kuitenkin osapuolten välisiä keskinäisiä sidonnaisuuksia jotka saivat uhrin omaisten rivit hajoamaan, ja oikeustaistelun jatkamista halunneet uhrin omaiset joutuivat painostuksen edessä tekemään päätöksen olla jatkamatta oikeustaistelua.

        Tämä ystäväni on käytännössä uhrin lähiomaisten patriarkka, jos sellainen luonnehdista on tässä ajassa sallittu. Käytännössä hän joutui tekemään tilanteessa päätöksen huomioimalla kaikki asiakokonaisuuteen liittyvät yksityiskohdat ja puhui muut päätöksen taakse.

        Ystäväni kohdalla tilanne on ristiriitainen ja edelleen stressiä aiheuttava. Päätös hyväksyä epäoikeudenmukainen tuomio on raskas ja asia selkeästi vaivaa vaikka hän pitää päätöstä oikeana. Ikävä kyllä, vaikka pahin suru menetyksen osalta on käsitelty, niin päätös keskeyttää oikeudenmukaisen tuomion hakemista raastaa miestä, vaikka sen pohjalta mitä kuulin asiaan lisävalaistusta, se oli ainoa mahdollisuus.

        Joo, hänelle varmaan hankala paikka kun varmaan tilanne jossa teki miten vaan aina tekee väärin ja sitten ne jotka tuntee tulleensa väärin kohdelluksi asiassa häneen kohdistavat varmaan sitten kaunaa myös häneen, niin minä ainakin tekisin koska en näkisi epääoikeudenmukaisen tuomion hyväksymistä millään tavalla vaihtoehtona. Tavallaan varmaan vähän säälisin häntä hankalan asemansa vuoksi mutta kuitenkin myös saattaisin sanoa pahastikin jos näkisin että päätös olla viemättä eteenpäin on väärä. Siinä mielessä juurikin tuommoinen yhden ihmisen tekemä rikos on laajavaikutteinen kun varmaan rikkoo välejä siellä uhrien puolella enemmänkin, rikos siis oikeasti kohdistui laajaan joukkoon vaikka se olematon tuomio tulee yhteen ihmiseen kohdistuneesta teosta.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, hänelle varmaan hankala paikka kun varmaan tilanne jossa teki miten vaan aina tekee väärin ja sitten ne jotka tuntee tulleensa väärin kohdelluksi asiassa häneen kohdistavat varmaan sitten kaunaa myös häneen, niin minä ainakin tekisin koska en näkisi epääoikeudenmukaisen tuomion hyväksymistä millään tavalla vaihtoehtona. Tavallaan varmaan vähän säälisin häntä hankalan asemansa vuoksi mutta kuitenkin myös saattaisin sanoa pahastikin jos näkisin että päätös olla viemättä eteenpäin on väärä. Siinä mielessä juurikin tuommoinen yhden ihmisen tekemä rikos on laajavaikutteinen kun varmaan rikkoo välejä siellä uhrien puolella enemmänkin, rikos siis oikeasti kohdistui laajaan joukkoon vaikka se olematon tuomio tulee yhteen ihmiseen kohdistuneesta teosta.

        Tähän kohtaan on pakko sanoa että oikeustaistelun keskeytyksesta ajoivat uhrin lähimmät omaiset l. jälkikasvu.

        Tässä kohtaa oikean päätöksen tekemisellä olisi ollut liian raskaat seuraukset.


      • Ananias kirjoitti:

        Tähän kohtaan on pakko sanoa että oikeustaistelun keskeytyksesta ajoivat uhrin lähimmät omaiset l. jälkikasvu.

        Tässä kohtaa oikean päätöksen tekemisellä olisi ollut liian raskaat seuraukset.

        Se jälkikasvu varmaan ajattelee lyhytnäköisesti ja itsekkäästi, että surmaajan pitää päästä vähällä koska on tärkeä heille, siinä tapauksessa juurikin pitäisi vanhempien suvun jäsenten pysyä tiukkana, jälkikasvukin ymmärtäisi myöhemmin että ratkaisu oli ainoa oikea.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Se jälkikasvu varmaan ajattelee lyhytnäköisesti ja itsekkäästi, että surmaajan pitää päästä vähällä koska on tärkeä heille, siinä tapauksessa juurikin pitäisi vanhempien suvun jäsenten pysyä tiukkana, jälkikasvukin ymmärtäisi myöhemmin että ratkaisu oli ainoa oikea.

        Minä tiedän syyt miksi jälkikasvu halusi keskeyttää oikeusprosessin. En mene yksityiskohtiin, mutta kyllä syyt olivat inhimilliset. Eri asia on sitten se, että ne syyt eivät sitten kestä ehkä kaikin puolin moraalista pohdintaa.

        Voimaan jäänyt tuomio oli yhdellä tapaa voitto, toisella tapaa tappio...ainakin yleiselle oikeudenmukaisuudelle. Kun puhutaan ihmisistä jotka voisivat myydä rahasta vaikka oman mummonsa, niin elämänkokemukseni opettaa että niitä on enemmän kuin niitä jotka eivät tekisi sitä missään olosuhteissa.


      • Ananias kirjoitti:

        Minä tiedän syyt miksi jälkikasvu halusi keskeyttää oikeusprosessin. En mene yksityiskohtiin, mutta kyllä syyt olivat inhimilliset. Eri asia on sitten se, että ne syyt eivät sitten kestä ehkä kaikin puolin moraalista pohdintaa.

        Voimaan jäänyt tuomio oli yhdellä tapaa voitto, toisella tapaa tappio...ainakin yleiselle oikeudenmukaisuudelle. Kun puhutaan ihmisistä jotka voisivat myydä rahasta vaikka oman mummonsa, niin elämänkokemukseni opettaa että niitä on enemmän kuin niitä jotka eivät tekisi sitä missään olosuhteissa.

        Vaikka olisi olleet inhimilliset silti olisi pitänyt toimia niin että rikos saa kohtuullisen rangaistuksen, olisi kaikille osallisille parempi, myös rikoksen tekijällä pitkässä juoksussa.

        Noin se varmaan valitettavasti on.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Vaikka olisi olleet inhimilliset silti olisi pitänyt toimia niin että rikos saa kohtuullisen rangaistuksen, olisi kaikille osallisille parempi, myös rikoksen tekijällä pitkässä juoksussa.

        Noin se varmaan valitettavasti on.

        Vaikea arvioida kenelle oikeudenmukaisempi päätös olisi ollut hyvästä, muuta kuin yleiselle oikeudenmukaisuudelle. Toisekseen pitää muistaa, että käräjäoikeudellakin on tuomiovaltaa vaikka sen päätöksistä voi valitusajan puitteissa tehdä vaatimuksen käsitellä asia uudestaan ylemmässä oikeusasteessa.

        Edelleen, mitä takeita on siitäkään että hovioikeus olisi muuttanut tuomiota?

        Sanoin ystävälleni pitäväni tuomiota epäoikeudenmukaisena, ja myönsin hänen olleen hankalassa välikädessä. Hän perusteli päätöksensä hyvin selkeästi ja johdonmukaisesti, sanoi että lapset näkivät menettelyn olevan heidän etunsa mukainen ja että hän antoi (aikuisten) lasten mielipiteen vaikuttaa päätökseen.


      • Ananias kirjoitti:

        Vaikea arvioida kenelle oikeudenmukaisempi päätös olisi ollut hyvästä, muuta kuin yleiselle oikeudenmukaisuudelle. Toisekseen pitää muistaa, että käräjäoikeudellakin on tuomiovaltaa vaikka sen päätöksistä voi valitusajan puitteissa tehdä vaatimuksen käsitellä asia uudestaan ylemmässä oikeusasteessa.

        Edelleen, mitä takeita on siitäkään että hovioikeus olisi muuttanut tuomiota?

        Sanoin ystävälleni pitäväni tuomiota epäoikeudenmukaisena, ja myönsin hänen olleen hankalassa välikädessä. Hän perusteli päätöksensä hyvin selkeästi ja johdonmukaisesti, sanoi että lapset näkivät menettelyn olevan heidän etunsa mukainen ja että hän antoi (aikuisten) lasten mielipiteen vaikuttaa päätökseen.

        Noinpahan se lienee ja kun muistetaan että lepsuahan se on oikeudenkäyttö Suomessa niin tuskin se kovin radikaalisti olisi muuttunut. Joo, voi se olla viisain ettet hirveästi tuota ystävääsi kuitenkaan edes puhuta kovin tarkkaan enää tuosta asiasta, jos alkaa spekuloimaan niin sitä varmaan riittäisi maailman tappiin ja hän nyt kuitenkin tietää sinun kannan asiassa ja sen että kuitenkin ymmärrät hänen ratkaisunsa hankalassa paikassa niin teidän välillä asia on käsitelty.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Noinpahan se lienee ja kun muistetaan että lepsuahan se on oikeudenkäyttö Suomessa niin tuskin se kovin radikaalisti olisi muuttunut. Joo, voi se olla viisain ettet hirveästi tuota ystävääsi kuitenkaan edes puhuta kovin tarkkaan enää tuosta asiasta, jos alkaa spekuloimaan niin sitä varmaan riittäisi maailman tappiin ja hän nyt kuitenkin tietää sinun kannan asiassa ja sen että kuitenkin ymmärrät hänen ratkaisunsa hankalassa paikassa niin teidän välillä asia on käsitelty.

        Ei tulisi mieleenikään perata asiaa minun aloitteestani, kyllä tuo yksi keskustelu riitti puimaan asian ja avasi molemmille myös toistemme tuntemukset sen tiimoilta. Ystävyytemme juontaa juurensa jo lapsuudesta, ja kipeästä tapahtumasta huolimatta keskustelusta pystyi tuntemaan myös meidän keskinäisen yhteytemme ja kunnioituksen.

        Ystäväni sanoi myös minulle että hän lupaa että me tulemme vielä joskus istuutumaan yhteisen pöydän äärelle ja juttelemaan ystävinä kasvotusten. Rivien välistä tulkitsen ettei hänellä ole siihen vielä voimia, ja vain aika kertoo milloin se tapahtuu. Jos tapahtuu, mitä tietenkin toivon.

        Mennyttä ei pysty muuttamaan, tulevaisuudesta voi toivoa parempaa. Keskustelu kyllä paljasti sen, että vaikka itse menetyksen tuska on ehkä taittunut, niin asiaan liittyy yksityiskohtia jotka nimenomaan teon oikeudenmukaisen rankaisemisen näkökulmasta on vaikea pureskella. Keskustelu jätti minulle huolen ystäväni jaksamisesta, mutta valitettavasti minulla ei ole tällä hetkellä ensimmäistäkään keinoa auttaa häntä.


      • Ananias kirjoitti:

        Ei tulisi mieleenikään perata asiaa minun aloitteestani, kyllä tuo yksi keskustelu riitti puimaan asian ja avasi molemmille myös toistemme tuntemukset sen tiimoilta. Ystävyytemme juontaa juurensa jo lapsuudesta, ja kipeästä tapahtumasta huolimatta keskustelusta pystyi tuntemaan myös meidän keskinäisen yhteytemme ja kunnioituksen.

        Ystäväni sanoi myös minulle että hän lupaa että me tulemme vielä joskus istuutumaan yhteisen pöydän äärelle ja juttelemaan ystävinä kasvotusten. Rivien välistä tulkitsen ettei hänellä ole siihen vielä voimia, ja vain aika kertoo milloin se tapahtuu. Jos tapahtuu, mitä tietenkin toivon.

        Mennyttä ei pysty muuttamaan, tulevaisuudesta voi toivoa parempaa. Keskustelu kyllä paljasti sen, että vaikka itse menetyksen tuska on ehkä taittunut, niin asiaan liittyy yksityiskohtia jotka nimenomaan teon oikeudenmukaisen rankaisemisen näkökulmasta on vaikea pureskella. Keskustelu jätti minulle huolen ystäväni jaksamisesta, mutta valitettavasti minulla ei ole tällä hetkellä ensimmäistäkään keinoa auttaa häntä.

        Joo, tuo on hyvä kanta ja eteneminen asiassa, jätät tilaa ystävälle tehdä omalla aikataulullaan liikkeensä ja varmaan tuo eilinen keskustelu oli hänelle tässä kohtaa hyväksi, tietää että sinä olet kuitenkin hänen vastaanottavainen jatkamaan ystävyyttä sitten kun se hänelle sopii, ei sitä tässä vaihjeessa varmaan enempää voi. Sekin pitää tässä sanoa että vaikka joskus oot itseäsi narsistiksi kuvaillut tämän asian olet jhoitanut hienosti, just niin kuin pitää. Väitänpä että paljon on varmaan ihmisiä jotka olis hoitaneet paljon huonommin, ihan hölmöyttään, huomionhakuisuuttaan, itsekkyyttään tms. olleet jo paljon aiemmin hakemassa keskusteluja ja asioiden puimista omaa oloaan helpottaakseen, sinä olet antanut kaverille sitä mitä varmaan eniten kaipaa parantuakseen eli aikaa ja nyt kun vielä tietää että myös saa ottaa yhteyttä jos mieltä painaa tai tarvitsee juttukaveria niin eipä se varmaan paremmin ois voinut mennä teidän molempien kannalta.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, tuo on hyvä kanta ja eteneminen asiassa, jätät tilaa ystävälle tehdä omalla aikataulullaan liikkeensä ja varmaan tuo eilinen keskustelu oli hänelle tässä kohtaa hyväksi, tietää että sinä olet kuitenkin hänen vastaanottavainen jatkamaan ystävyyttä sitten kun se hänelle sopii, ei sitä tässä vaihjeessa varmaan enempää voi. Sekin pitää tässä sanoa että vaikka joskus oot itseäsi narsistiksi kuvaillut tämän asian olet jhoitanut hienosti, just niin kuin pitää. Väitänpä että paljon on varmaan ihmisiä jotka olis hoitaneet paljon huonommin, ihan hölmöyttään, huomionhakuisuuttaan, itsekkyyttään tms. olleet jo paljon aiemmin hakemassa keskusteluja ja asioiden puimista omaa oloaan helpottaakseen, sinä olet antanut kaverille sitä mitä varmaan eniten kaipaa parantuakseen eli aikaa ja nyt kun vielä tietää että myös saa ottaa yhteyttä jos mieltä painaa tai tarvitsee juttukaveria niin eipä se varmaan paremmin ois voinut mennä teidän molempien kannalta.

        Hehe...Kylläpäs veljekset nyt lässyttää koko rahalla...:D
        Faktahan on, että koko tämäkin ketju on feikki juttu.....


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, tuo on hyvä kanta ja eteneminen asiassa, jätät tilaa ystävälle tehdä omalla aikataulullaan liikkeensä ja varmaan tuo eilinen keskustelu oli hänelle tässä kohtaa hyväksi, tietää että sinä olet kuitenkin hänen vastaanottavainen jatkamaan ystävyyttä sitten kun se hänelle sopii, ei sitä tässä vaihjeessa varmaan enempää voi. Sekin pitää tässä sanoa että vaikka joskus oot itseäsi narsistiksi kuvaillut tämän asian olet jhoitanut hienosti, just niin kuin pitää. Väitänpä että paljon on varmaan ihmisiä jotka olis hoitaneet paljon huonommin, ihan hölmöyttään, huomionhakuisuuttaan, itsekkyyttään tms. olleet jo paljon aiemmin hakemassa keskusteluja ja asioiden puimista omaa oloaan helpottaakseen, sinä olet antanut kaverille sitä mitä varmaan eniten kaipaa parantuakseen eli aikaa ja nyt kun vielä tietää että myös saa ottaa yhteyttä jos mieltä painaa tai tarvitsee juttukaveria niin eipä se varmaan paremmin ois voinut mennä teidän molempien kannalta.

        Olen myöntänyt olevani narsisti, mutta kiistänyt että minulla olisi narsistinen persoonallisuushäiriö.

        Jostakin syystä palstalla on henkilöitä jotka haluavat antaa ymmärtää että olisin myöntänyt narsistisen persoonallisuushäiriön.


      • Ananias kirjoitti:

        Olen myöntänyt olevani narsisti, mutta kiistänyt että minulla olisi narsistinen persoonallisuushäiriö.

        Jostakin syystä palstalla on henkilöitä jotka haluavat antaa ymmärtää että olisin myöntänyt narsistisen persoonallisuushäiriön.

        Joo, nuo tuota myöntämääsi tarkoitinkin enkä sitä häiriötä, usein vaan kun vaikka ei olisi erityisemmin häiriöinen niin koetaan että on ehkä tunteettomampi ja tässä asiassa se on varmaan ollut hyväksikin, joku tunneihminen olisi hoitanut paljon huonommin asian.


      • CamelBoots kirjoitti:

        Hehe...Kylläpäs veljekset nyt lässyttää koko rahalla...:D
        Faktahan on, että koko tämäkin ketju on feikki juttu.....

        Sulta ne tuleekin sitten aina fiksuimmat kommentit ketjuun kuin ketjuun.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, nuo tuota myöntämääsi tarkoitinkin enkä sitä häiriötä, usein vaan kun vaikka ei olisi erityisemmin häiriöinen niin koetaan että on ehkä tunteettomampi ja tässä asiassa se on varmaan ollut hyväksikin, joku tunneihminen olisi hoitanut paljon huonommin asian.

        Väitän olevani syvän tunteellinen ihminen, mutta toisaalta myös hyvin analyyttinen ja pystyn todella pitkälle myös ohjaamaan järjellä tunteitani.

        Minulla on voimakas oikeudenmukaisuuden "kaipuu", luulen että se herättää läheisissäni myös luottamusta. Myönnän kuitenkin että minullakin on elämässäni episodeja jotka eivät ole aikoinaan viitanneet pyrkimyksiin toimia oikeudenmukaisesti.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Sulta ne tuleekin sitten aina fiksuimmat kommentit ketjuun kuin ketjuun.

        Kur...sur rur pur. :)

        Täällähän te murmelit olette

        (työntää Anaa pyllyllä vähän kauemmas, että pääsee tähän väliin tarkkailemaan)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Kur...sur rur pur. :)

        Täällähän te murmelit olette

        (työntää Anaa pyllyllä vähän kauemmas, että pääsee tähän väliin tarkkailemaan)

        Älä tuu lääppimään tai mitenkään kiihottelemaan (Harmaaritaria).


      • Ananias kirjoitti:

        Älä tuu lääppimään tai mitenkään kiihottelemaan (Harmaaritaria).

        Kyllä mä nyt pitkästä aikaa voisin teitä molempia vähän halia...Saisinko. :D

        Meinas tupata jo ikävääkin, nih..


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Kyllä mä nyt pitkästä aikaa voisin teitä molempia vähän halia...Saisinko. :D

        Meinas tupata jo ikävääkin, nih..

        Saat koskettaa pakaraani, et enempää.


      • Ananias kirjoitti:

        Saat koskettaa pakaraani, et enempää.

        Ok :D, onhan se sekin jotain...

        Mä jään nyt vähän yönselkään tutkimaan, mitä te olette täällä viikon aikana touhunneet...


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Ok :D, onhan se sekin jotain...

        Mä jään nyt vähän yönselkään tutkimaan, mitä te olette täällä viikon aikana touhunneet...

        Voipi olla että jään itsekin tähän vielä joksikin aikaa, kukaties saat yön pimeimpinä tunteina se halauksesi. Kimppakivaan en ala.


      • Ananias kirjoitti:

        Voipi olla että jään itsekin tähän vielä joksikin aikaa, kukaties saat yön pimeimpinä tunteina se halauksesi. Kimppakivaan en ala.

        Hahah. Pidetään turvaväli, yökin on jo kovin pimeä. :D
        No voihan ketun kippurahäntä.., harmaa hiipparikin taisi kumahtaa jo pehkuihin...?

        Kyllä te kaikki miehet olette sitten suloisia, kaikki, ne kiukkuavatkin, tulin merellä siihen tulokseen ettei inhottavia miehiä ole olemassakaan. Hirveästi on pöntössä nyt halienergiaa. Ihan kaikille..

        (hymyä)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Hahah. Pidetään turvaväli, yökin on jo kovin pimeä. :D
        No voihan ketun kippurahäntä.., harmaa hiipparikin taisi kumahtaa jo pehkuihin...?

        Kyllä te kaikki miehet olette sitten suloisia, kaikki, ne kiukkuavatkin, tulin merellä siihen tulokseen ettei inhottavia miehiä ole olemassakaan. Hirveästi on pöntössä nyt halienergiaa. Ihan kaikille..

        (hymyä)

        Miten Harmis häippäsi öitä toivottelematta? Ei ihan tapaistaan, varsinkin kun vaihdettiin mielipiteitä tasaiseen pitkin iltaa.

        Ajattelin että yön pimeyden turvin olisit voinut saadakin huijattua multa sen kaipaamasi halauksen, olisin luullut sinua joksikin toiseksi.

        Nyt on ehkä hyvä silti varoa minua ja halauksiani, viimeksi halatessani naista homma näytti varmasti ulkopuolisten silmissä siltä kuin hukkuvat olisivat tarttuneet viimeiseen oljenkorteen. Kevyeksi tarkoitettu rutistus muuttui pitkäksi ja intensiiviseksi halaukseksi ja jotenkin siinä kiihkossa jäi tajuamatta että se ei ollut siinä tilanteessa soveliasta.


      • Ananias kirjoitti:

        Miten Harmis häippäsi öitä toivottelematta? Ei ihan tapaistaan, varsinkin kun vaihdettiin mielipiteitä tasaiseen pitkin iltaa.

        Ajattelin että yön pimeyden turvin olisit voinut saadakin huijattua multa sen kaipaamasi halauksen, olisin luullut sinua joksikin toiseksi.

        Nyt on ehkä hyvä silti varoa minua ja halauksiani, viimeksi halatessani naista homma näytti varmasti ulkopuolisten silmissä siltä kuin hukkuvat olisivat tarttuneet viimeiseen oljenkorteen. Kevyeksi tarkoitettu rutistus muuttui pitkäksi ja intensiiviseksi halaukseksi ja jotenkin siinä kiihkossa jäi tajuamatta että se ei ollut siinä tilanteessa soveliasta.

        Kesällä saa halata ihmisiä vähän lujemmin. Ei siinä ole mitään pahaa. Haliminen on ihanaa.
        Niin, en tiedä, minne tämä toinen herrasmies kipaisi...

        Tulin tähän sellaisella kuperkeikalla, että taisin tuupata hänetkin berberillä nokkospöheikköön..au :D

        Te olette veistelleet täällä aihealueissa laidasta laitaan näemmä. Sultakin tämä aloitus ihan jotain..hmm..erilaisen poikkeavaa. No sehän on vaan hyvä, että tuo kaikki puolet esiin. Kun ihminen on rehdisti ja kunnolla aito, ainakin minä arvostan sellaista enemmän ja enemmän. Jos ihmistä itkettää, naurattaa, pelottaa, innostuttaa kaikki tuntemukset pitää näyttää ja sanoa. Puhumista on yhä liian vähän. Ja kun toinen haluaa puhua, sitä ei pidä torpata tai väheksyä. Avoimesta vuorovaikutuksesta syntyy aina laajempi maailma ja asiat nitkahtavat liikkeelle. Puhumattomuus on minusta meidän, yksilöiden pelkojen summa.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Kesällä saa halata ihmisiä vähän lujemmin. Ei siinä ole mitään pahaa. Haliminen on ihanaa.
        Niin, en tiedä, minne tämä toinen herrasmies kipaisi...

        Tulin tähän sellaisella kuperkeikalla, että taisin tuupata hänetkin berberillä nokkospöheikköön..au :D

        Te olette veistelleet täällä aihealueissa laidasta laitaan näemmä. Sultakin tämä aloitus ihan jotain..hmm..erilaisen poikkeavaa. No sehän on vaan hyvä, että tuo kaikki puolet esiin. Kun ihminen on rehdisti ja kunnolla aito, ainakin minä arvostan sellaista enemmän ja enemmän. Jos ihmistä itkettää, naurattaa, pelottaa, innostuttaa kaikki tuntemukset pitää näyttää ja sanoa. Puhumista on yhä liian vähän. Ja kun toinen haluaa puhua, sitä ei pidä torpata tai väheksyä. Avoimesta vuorovaikutuksesta syntyy aina laajempi maailma ja asiat nitkahtavat liikkeelle. Puhumattomuus on minusta meidän, yksilöiden pelkojen summa.

        Tuo mainitsemani haliminen meni kyllä vähän överiksi, mutta vika ei ollut yksinomaan minun.

        Tyttäreni rippijuhlissa oli myös kummit, ja toinen kummitädeistä on ollut sellainen jonka kanssa on ollut aina väreilyä. Nyt ei oltu nähty varmaan ainakaan 4-5 vuoteen ja ajattelin hoitaa tervehtimiset kättelemällä kun kyseessä on nyt kuitenkin exän ystävätär.

        Ensi kertaa nähdessämme kättely meni hyvin, mutta erotessamme kun ojensin kättäni niin tuo kummitäti ei sitten tyytynytkään siihen vaan lähestyi minua halatakseen. No, ei siinä voi tehdä muutakaan kuin halata, mutta kun rutistin naista kevyesti, se peijooni otti todella tiukan otteen. Minä vastasin siihen myös rutistamalla yhtä lujaa, ja yht'äkkiä minä tajusin että kaikki muu ympäriltä katosi.

        Halaus tuntui liioittelematta ihanammalta kun mikään toinen halaus koskaan aiemmin, mutta mietin myöhemmin että siinä tuli mentyä ehkä liikaa tunteella siihen hetkeen. Toinen osapuoli varmaan tajusi punehtumisesta päätellen itsekin että kevyempikin rutistus olisi riittänyt.


      • Ananias kirjoitti:

        Tuo mainitsemani haliminen meni kyllä vähän överiksi, mutta vika ei ollut yksinomaan minun.

        Tyttäreni rippijuhlissa oli myös kummit, ja toinen kummitädeistä on ollut sellainen jonka kanssa on ollut aina väreilyä. Nyt ei oltu nähty varmaan ainakaan 4-5 vuoteen ja ajattelin hoitaa tervehtimiset kättelemällä kun kyseessä on nyt kuitenkin exän ystävätär.

        Ensi kertaa nähdessämme kättely meni hyvin, mutta erotessamme kun ojensin kättäni niin tuo kummitäti ei sitten tyytynytkään siihen vaan lähestyi minua halatakseen. No, ei siinä voi tehdä muutakaan kuin halata, mutta kun rutistin naista kevyesti, se peijooni otti todella tiukan otteen. Minä vastasin siihen myös rutistamalla yhtä lujaa, ja yht'äkkiä minä tajusin että kaikki muu ympäriltä katosi.

        Halaus tuntui liioittelematta ihanammalta kun mikään toinen halaus koskaan aiemmin, mutta mietin myöhemmin että siinä tuli mentyä ehkä liikaa tunteella siihen hetkeen. Toinen osapuoli varmaan tajusi punehtumisesta päätellen itsekin että kevyempikin rutistus olisi riittänyt.

        Höppelispöppelis, ei ollut liialla tunteella. Mietipä kuinka ärsyttävää on esim. löysä kädenpuristus? Niin, just sellanen mallia laiska lahna. Eihän se semmonenkaan tunnu missään. Sä olet ottanut oikian otteen tätistä niin kuin kuuluukin kun tavataan sadan vuoden jälkeen. Juu.

        Kerran kun Pönttö itse sotkeentui paritanssipaikkaan, niin miekkonen tuli tanssille hakemaan ja sitten läksin, niin hää koppas miusta kii ku syksysestä kurpitsasta ku syliin otetaan, niin pakko oli ääneen sanoa, että sinullahan tiukka ote on, niin arvaapa mitä hän siihen loihe itsevarmana lausumahan: "Meillä päin tämmönen on tapana." :D

        Eipä siihen paljoa mukistu, nauratti ja sanoin, että selvä sitten ja kehvelin hyvin se sillä pito-otteella tanssittikin kun amatöörivalssaajan piti pystyssä (en osaa paritansseja).

        Mutta että riuskasti kiinni vuan Ana (siis ei minuun, mutta sellaisiin mukaviin tyttösiin, se tyttären kummitätikin varmasti kuumia aaltoja siinä sai hih). :D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Höppelispöppelis, ei ollut liialla tunteella. Mietipä kuinka ärsyttävää on esim. löysä kädenpuristus? Niin, just sellanen mallia laiska lahna. Eihän se semmonenkaan tunnu missään. Sä olet ottanut oikian otteen tätistä niin kuin kuuluukin kun tavataan sadan vuoden jälkeen. Juu.

        Kerran kun Pönttö itse sotkeentui paritanssipaikkaan, niin miekkonen tuli tanssille hakemaan ja sitten läksin, niin hää koppas miusta kii ku syksysestä kurpitsasta ku syliin otetaan, niin pakko oli ääneen sanoa, että sinullahan tiukka ote on, niin arvaapa mitä hän siihen loihe itsevarmana lausumahan: "Meillä päin tämmönen on tapana." :D

        Eipä siihen paljoa mukistu, nauratti ja sanoin, että selvä sitten ja kehvelin hyvin se sillä pito-otteella tanssittikin kun amatöörivalssaajan piti pystyssä (en osaa paritansseja).

        Mutta että riuskasti kiinni vuan Ana (siis ei minuun, mutta sellaisiin mukaviin tyttösiin, se tyttären kummitätikin varmasti kuumia aaltoja siinä sai hih). :D

        Tiedän mitä on löysä kädenpuristus, olen ollut työssäkin jossa opeteltiin ihan erikseen kättelyä ja katsekontaktin ottamista kätellessä.

        Tiedän myös halaamisesta jotakin, ja tervehtiessä keskivartalon etuosaa ei yleensä paineta toiseen kiinni muuta kuin rakastavaisten halatessa. Ei tuossa sentään ihan hinkutteluksi mennyt tuo halaus, mutta kyllä vartalot painettiin tiukasti kiinni ja likistettiin kunnolla.


      • Ananias kirjoitti:

        Tiedän mitä on löysä kädenpuristus, olen ollut työssäkin jossa opeteltiin ihan erikseen kättelyä ja katsekontaktin ottamista kätellessä.

        Tiedän myös halaamisesta jotakin, ja tervehtiessä keskivartalon etuosaa ei yleensä paineta toiseen kiinni muuta kuin rakastavaisten halatessa. Ei tuossa sentään ihan hinkutteluksi mennyt tuo halaus, mutta kyllä vartalot painettiin tiukasti kiinni ja likistettiin kunnolla.

        Vaikea sitä etuosaa on erillään pitää kun yleensä jo tissit tuuppaa ukkelin nurin :D

        Minusta rakastavaisten halissa hierotaan neniä yhteen, muuta eroa en näe. Enkä näe täällä enää eteeni, kyllä on pimeää!


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Vaikea sitä etuosaa on erillään pitää kun yleensä jo tissit tuuppaa ukkelin nurin :D

        Minusta rakastavaisten halissa hierotaan neniä yhteen, muuta eroa en näe. Enkä näe täällä enää eteeni, kyllä on pimeää!

        Tietenkin isotissistä naista halatessa asento on hivenen erilainen, siinähän mies voi joutua myös siihen että tasapainoa pitää hakea työntämällä lantiota eteenpäin. Tavallaan haetaan painopistettä ettei tissit tuuppaa äijää kumoon.

        Mutta tuo on teoriaa näin yösydännä, riskit tässä kohtaa on aika pienet sellaiseen tilanteeseen ajautumisesta.


      • Ananias kirjoitti:

        Tietenkin isotissistä naista halatessa asento on hivenen erilainen, siinähän mies voi joutua myös siihen että tasapainoa pitää hakea työntämällä lantiota eteenpäin. Tavallaan haetaan painopistettä ettei tissit tuuppaa äijää kumoon.

        Mutta tuo on teoriaa näin yösydännä, riskit tässä kohtaa on aika pienet sellaiseen tilanteeseen ajautumisesta.

        "Mutta tuo on teoriaa näin yösydännä, riskit tässä kohtaa on aika pienet sellaiseen tilanteeseen ajautumisesta."

        Hahah, no kiitä onneasi, en millään haluaisi kaataa sinua kumoon, Hiekkaa ja muurahaisia...ja kun kerran mainitsit sinäkin, että olet egyptinpuuvillaa hankkinut niin...

        Sullon nämä pyjamaan ja halin valtavaa unityynyä. Viime yönä otin matsin sen kanssa kun en merireissun jälkeen unityynyä heti pimeässä, kotona tunnistanut (naurua). Mötikkä...

        Laita sinäkin lantio jo laverille ja aamulla kysytään porukalla, että mihin Harmis meni. :)

        Mulla oli kyllä teitä oikeasti ikävä. Alkaako tässä vanhuus tulla.. :D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        "Mutta tuo on teoriaa näin yösydännä, riskit tässä kohtaa on aika pienet sellaiseen tilanteeseen ajautumisesta."

        Hahah, no kiitä onneasi, en millään haluaisi kaataa sinua kumoon, Hiekkaa ja muurahaisia...ja kun kerran mainitsit sinäkin, että olet egyptinpuuvillaa hankkinut niin...

        Sullon nämä pyjamaan ja halin valtavaa unityynyä. Viime yönä otin matsin sen kanssa kun en merireissun jälkeen unityynyä heti pimeässä, kotona tunnistanut (naurua). Mötikkä...

        Laita sinäkin lantio jo laverille ja aamulla kysytään porukalla, että mihin Harmis meni. :)

        Mulla oli kyllä teitä oikeasti ikävä. Alkaako tässä vanhuus tulla.. :D

        Sinun kanssa halaillessa olisi syytä pukeutua maastopukuun, ja talvella ehkä sarkaan. Egytpinpuuvillaiset vaatteet sopivat hivenen hillitympään illanviettoon.


      • Ananias kirjoitti:

        Sinun kanssa halaillessa olisi syytä pukeutua maastopukuun, ja talvella ehkä sarkaan. Egytpinpuuvillaiset vaatteet sopivat hivenen hillitympään illanviettoon.

        *taputtaa olalle, naurua*

        & Öitä!


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        *taputtaa olalle, naurua*

        & Öitä!

        Öitä sullekin.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Hahah. Pidetään turvaväli, yökin on jo kovin pimeä. :D
        No voihan ketun kippurahäntä.., harmaa hiipparikin taisi kumahtaa jo pehkuihin...?

        Kyllä te kaikki miehet olette sitten suloisia, kaikki, ne kiukkuavatkin, tulin merellä siihen tulokseen ettei inhottavia miehiä ole olemassakaan. Hirveästi on pöntössä nyt halienergiaa. Ihan kaikille..

        (hymyä)

        "No voihan ketun kippurahäntä.., harmaa hiipparikin taisi kumahtaa jo pehkuihin...?"

        No niinhän siinä kävi :)


      • Ananias kirjoitti:

        Miten Harmis häippäsi öitä toivottelematta? Ei ihan tapaistaan, varsinkin kun vaihdettiin mielipiteitä tasaiseen pitkin iltaa.

        Ajattelin että yön pimeyden turvin olisit voinut saadakin huijattua multa sen kaipaamasi halauksen, olisin luullut sinua joksikin toiseksi.

        Nyt on ehkä hyvä silti varoa minua ja halauksiani, viimeksi halatessani naista homma näytti varmasti ulkopuolisten silmissä siltä kuin hukkuvat olisivat tarttuneet viimeiseen oljenkorteen. Kevyeksi tarkoitettu rutistus muuttui pitkäksi ja intensiiviseksi halaukseksi ja jotenkin siinä kiihkossa jäi tajuamatta että se ei ollut siinä tilanteessa soveliasta.

        "Miten Harmis häippäsi öitä toivottelematta? Ei ihan tapaistaan, varsinkin kun vaihdettiin mielipiteitä tasaiseen pitkin iltaa."

        No kun väsytti ja oli vähän aikaa kuitenkin siinä viimeismmästä kommentoinnista niin häippäsin vaan hiljalleen, hyvinhän te silti täällä ootte pärjänneet,


    • Puhuminen kannattaa oikeastaan aina. Monet lukkotilanteet olisi selvinnyt ihmisten välillä, kun olisi puhuttu aikanaan.

      Toisien tunteita ei voi tulkata ja tietää. Jo, se, että sanoo, että on paha olla, voi avata paljon solmuja.

      Ja aikalailla komppaan Ellukettuista tässä. Mutta minusta ei ole hyviä ja pahoja ihmisiä. On vaan ihmisiä, jotka tekee hyviä ja huonoja asioita. Hyviin asioihin pääsee tulkkaamalla tunteitaan puhumisella. En ole vielä löytänyt puhumattomuudelle hyvää syytä.

      • Vitut. Tuo nyt kuulostaa ihan samalta kuin vankeihoitolaitosten ja muiden puuhastelut sen eteen että paskalle saadaan hyvä mieli kun pakotetaan sen uhrin läheiset kuuntelemaan paskan katuvaista mussutusta jotta paskalle tulee kiva olo, ne läheiset ei sitä samaa fiilistä kuitenkaan saa kun toistuvasti revitään haavoja auki paskalle tarpeellisen terapian vuoksi. Jos mun joku läheinen joutuisi jonkun paskan runtelemaksi minä en suostuisi mihinkään anteeksianto- ja sovitteluistuintoihin, korkeintaan voisin tulla paikalle sanomaan paskalle ettei se saa anteeksi ikinä ja palakoon helvetin tulessa, muun kommunikoinnin pitäisin minimissä.

        Pahoja ihmisiä on, olisi naiivia uskoa muuta. Hyvä asia on jos paska kitketään yhteikunnasta niin ettei se enää pääse pahojaan tekemään.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Vitut. Tuo nyt kuulostaa ihan samalta kuin vankeihoitolaitosten ja muiden puuhastelut sen eteen että paskalle saadaan hyvä mieli kun pakotetaan sen uhrin läheiset kuuntelemaan paskan katuvaista mussutusta jotta paskalle tulee kiva olo, ne läheiset ei sitä samaa fiilistä kuitenkaan saa kun toistuvasti revitään haavoja auki paskalle tarpeellisen terapian vuoksi. Jos mun joku läheinen joutuisi jonkun paskan runtelemaksi minä en suostuisi mihinkään anteeksianto- ja sovitteluistuintoihin, korkeintaan voisin tulla paikalle sanomaan paskalle ettei se saa anteeksi ikinä ja palakoon helvetin tulessa, muun kommunikoinnin pitäisin minimissä.

        Pahoja ihmisiä on, olisi naiivia uskoa muuta. Hyvä asia on jos paska kitketään yhteikunnasta niin ettei se enää pääse pahojaan tekemään.

        Hieman tässä kompattava Harmista, ikävissä episodeissa tulisi ensisijaisesti ymmärtää että uhrien omaisilla on rajoittamaton oikeus negatiivisiin tuntemuksiin, eikä tekijäpuolella tai hänen lähipiirilllään tule olla annettuna pienintäkään varausta puolustuksille tai selittelyille. Jos me hyväksymme edes hiuksenohuen tekoa ymmärtävän näkökulman, pahoitteluilta putoaa koko pohja pois eikä tekijä tajua katua itse tekoaan vaan hän lähinnä murehtii tekonsa vaikutuksia omaan elämäänsä.

        Onko ihmiset pahoja vai itse teot pahoja? Mielestäni kyse on enemmän semantiikasta kuin todellisesta ja merkityksellisestä pohdinnasta. Ihmisen teot=ihminen.


      • Ananias kirjoitti:

        Hieman tässä kompattava Harmista, ikävissä episodeissa tulisi ensisijaisesti ymmärtää että uhrien omaisilla on rajoittamaton oikeus negatiivisiin tuntemuksiin, eikä tekijäpuolella tai hänen lähipiirilllään tule olla annettuna pienintäkään varausta puolustuksille tai selittelyille. Jos me hyväksymme edes hiuksenohuen tekoa ymmärtävän näkökulman, pahoitteluilta putoaa koko pohja pois eikä tekijä tajua katua itse tekoaan vaan hän lähinnä murehtii tekonsa vaikutuksia omaan elämäänsä.

        Onko ihmiset pahoja vai itse teot pahoja? Mielestäni kyse on enemmän semantiikasta kuin todellisesta ja merkityksellisestä pohdinnasta. Ihmisen teot=ihminen.

        Hyvin kiteytetty : Ihmisen teot= Ihminen.


      • Olen samaa mieltä, että ei ole hyviä ja pahoja ihmisiä. Jokaisen on ymmärrettävä, että itsessään on potentiaali pahuuteen ja sitten olla käyttämättä sitä. Niin kuin joku on hienosti sanonutkin: "Jotta puu kasvaisi taivaaseen asti, on sen juurten yllettävä helvettiin asti".

        Tosiaan "ihmisen teot = Ihminen", ei kukaan pysty itseäänkään ymmärtämään muuta kuin omia tekojaan ja käyttäytymistään analysoimalla.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että ei ole hyviä ja pahoja ihmisiä. Jokaisen on ymmärrettävä, että itsessään on potentiaali pahuuteen ja sitten olla käyttämättä sitä. Niin kuin joku on hienosti sanonutkin: "Jotta puu kasvaisi taivaaseen asti, on sen juurten yllettävä helvettiin asti".

        Tosiaan "ihmisen teot = Ihminen", ei kukaan pysty itseäänkään ymmärtämään muuta kuin omia tekojaan ja käyttäytymistään analysoimalla.

        Oletko itse tuomittu rikoksesta tai tehnyt tekoja joita myöhemmin katunut? Ihan näin lonkalta veikkaan että olet, ei muuten noin naiivin liberaalia näkökantaa synny kuin selitykseksi omille pahoille teoille.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että ei ole hyviä ja pahoja ihmisiä. Jokaisen on ymmärrettävä, että itsessään on potentiaali pahuuteen ja sitten olla käyttämättä sitä. Niin kuin joku on hienosti sanonutkin: "Jotta puu kasvaisi taivaaseen asti, on sen juurten yllettävä helvettiin asti".

        Tosiaan "ihmisen teot = Ihminen", ei kukaan pysty itseäänkään ymmärtämään muuta kuin omia tekojaan ja käyttäytymistään analysoimalla.

        Niin ja tuossa vielä. Eikö ole muka paha ihminen:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005671206.html


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Niin ja tuossa vielä. Eikö ole muka paha ihminen:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005671206.html

        Tuo sarjakuristaja on transu, joka yrittää kuristaa naiseuden itsestään pois tai vaihtoehtoisesti tappamalla naisia saada näistä näin jollain tavalla jotain itseensä.

        Ei, minua ei ole tuomittu rikoksesta. Kukapa nyt taas ei olisi katunut joitain tekojaan? Mitä tarkoitat liberaalilla? Onko sinun mielestä sitten ihminen syntyjään hyvä/paha? Kyllä se on niin, että kaikissa on se pahuuden siemen olemassa ja sitten riippuen siitä onko keinoja hallita että se ei ota valtaa. Tämä näkökanta on syntynyt siitä, että pohditaan kuinka asiat päätyivät siihen tilaan missä ne ovat ("Things are the way they are because they got that way"). Se kun vaan on yleensä hyvä menetelmä. Joten joo, selityksenä kenen tahansa myös (potentiaalisille) omille pahoille teoille.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Tuo sarjakuristaja on transu, joka yrittää kuristaa naiseuden itsestään pois tai vaihtoehtoisesti tappamalla naisia saada näistä näin jollain tavalla jotain itseensä.

        Ei, minua ei ole tuomittu rikoksesta. Kukapa nyt taas ei olisi katunut joitain tekojaan? Mitä tarkoitat liberaalilla? Onko sinun mielestä sitten ihminen syntyjään hyvä/paha? Kyllä se on niin, että kaikissa on se pahuuden siemen olemassa ja sitten riippuen siitä onko keinoja hallita että se ei ota valtaa. Tämä näkökanta on syntynyt siitä, että pohditaan kuinka asiat päätyivät siihen tilaan missä ne ovat ("Things are the way they are because they got that way"). Se kun vaan on yleensä hyvä menetelmä. Joten joo, selityksenä kenen tahansa myös (potentiaalisille) omille pahoille teoille.

        Et vastannut kysymykseen vaan teit vain kömpölöitä kyökkistelyjä pahan ihmisen puolustukseksi teoista joille ei mitään puolustuksia ole olemassa.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen vaan teit vain kömpölöitä kyökkistelyjä pahan ihmisen puolustukseksi teoista joille ei mitään puolustuksia ole olemassa.

        No otetaanpa sitten natsikortti käyttöön: Meistä kukaan ei pelastaisi juutalaisia vaan toimisi kuten suurin osa saksalaisista tuolloin!


      • minkkilaukku kirjoitti:

        No otetaanpa sitten natsikortti käyttöön: Meistä kukaan ei pelastaisi juutalaisia vaan toimisi kuten suurin osa saksalaisista tuolloin!

        Niin, sinäkin voisit ihan hyvin olla kuristanut naisia. Olet vain tehnyt päätöksen että et tee niin.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        No otetaanpa sitten natsikortti käyttöön: Meistä kukaan ei pelastaisi juutalaisia vaan toimisi kuten suurin osa saksalaisista tuolloin!

        Nyt puhut täysin eri asiasta. sodan aikana tilanne on eri, tavallisetki ihmiset joutuu osallistumaan julmuuksiin ollessaan osa koneistoa oman henkensä säilyttääkseen, Varmaankin myös niin että jutalaisten joukkotuhontaan osallistuneissa on ollut paljon keskimääräistä enemmän em. pahoja ihmisiä jotka toiminnasta myös nauttineet. Michael Penttilä olisi varmaan nauttinut jostain keskityslirin vartijan hommasta, tavallinen ihminen ei.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Niin, sinäkin voisit ihan hyvin olla kuristanut naisia. Olet vain tehnyt päätöksen että et tee niin.

        No en olisi voinut, Penttilän uhreissa esim. oma äiti ja oliko 12-vee tyttö ja Penttilä on nuo tehnyt omaksi nautinnokseen, täysin paha ihmiskuonajäte jota et voi edes verrata tavallisiin ihmisiin.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen vaan teit vain kömpölöitä kyökkistelyjä pahan ihmisen puolustukseksi teoista joille ei mitään puolustuksia ole olemassa.

        Mitä vitun "puolusteluja"? Mitä puolustelemista se on jos selvittää ne syyt, miksi noin käy (niinku tossa nyt aivan päivän selvästi on ilman mitään kyökkäilylä) jotta vastaavat voitaisiin tulevaisuudessa välttää?

        Ja vastaus on kyllä. Hänessä on sama pahuus kun kaikissa muissakin ihmisissä sisällä on. Mutta ehkä kaikkein pahinta on, että ei suostu näkemään sitä tosiasiaa, että se pahuus on olemassa myös itsessä.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Mitä vitun "puolusteluja"? Mitä puolustelemista se on jos selvittää ne syyt, miksi noin käy (niinku tossa nyt aivan päivän selvästi on ilman mitään kyökkäilylä) jotta vastaavat voitaisiin tulevaisuudessa välttää?

        Ja vastaus on kyllä. Hänessä on sama pahuus kun kaikissa muissakin ihmisissä sisällä on. Mutta ehkä kaikkein pahinta on, että ei suostu näkemään sitä tosiasiaa, että se pahuus on olemassa myös itsessä.

        Ihan kiva vääntö teillä täällä.

        Odotan vielä Harmikselta kommenttia, että silleenkö saadaan paskat pois kaduilta, että yksittäiset paskat kitketään vaan pois?

        Minusta se on buranaa kuumeeseen, kun minä haluaisin keskittyä siihen tulehdukseen ja vielä se aiheuttajaan ennemmin.


      • Dissident kirjoitti:

        Ihan kiva vääntö teillä täällä.

        Odotan vielä Harmikselta kommenttia, että silleenkö saadaan paskat pois kaduilta, että yksittäiset paskat kitketään vaan pois?

        Minusta se on buranaa kuumeeseen, kun minä haluaisin keskittyä siihen tulehdukseen ja vielä se aiheuttajaan ennemmin.

        "Odotan vielä Harmikselta kommenttia, että silleenkö saadaan paskat pois kaduilta, että yksittäiset paskat kitketään vaan pois? "

        No siitä ainakin olisi hyvä alkaa, sekin yksi nainen olisi vielä hengissä jos ei monikertaista puukkosurmaajaa olisi päästetty irralleen.

        "Minusta se on buranaa kuumeeseen, kun minä haluaisin keskittyä siihen tulehdukseen ja vielä se aiheuttajaan ennemmin."

        Te pällit ette tunnu tajuavan että sairas paska ei parane, jos vika on aivoissa se on niin monimutkainen instrumentti ettei se vaan hyväksymällä ja hyysäämällä parane. Yhdeksän millin burana silmien väliin nautittuna kieltämättä olisi hyvä lääke hulluille jännämiehille.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Mitä vitun "puolusteluja"? Mitä puolustelemista se on jos selvittää ne syyt, miksi noin käy (niinku tossa nyt aivan päivän selvästi on ilman mitään kyökkäilylä) jotta vastaavat voitaisiin tulevaisuudessa välttää?

        Ja vastaus on kyllä. Hänessä on sama pahuus kun kaikissa muissakin ihmisissä sisällä on. Mutta ehkä kaikkein pahinta on, että ei suostu näkemään sitä tosiasiaa, että se pahuus on olemassa myös itsessä.

        "Ja vastaus on kyllä. Hänessä on sama pahuus kun kaikissa muissakin ihmisissä sisällä on. Mutta ehkä kaikkein pahinta on, että ei suostu näkemään sitä tosiasiaa, että se pahuus on olemassa myös itsessä."

        V..ut, se on ihan erilainen pahuus jossain sairaassa paskassa kuin normalissa ihmisessä. Tajutkaa nyt ääliöt että lähtökohdat on ihan erilaiset sairaissa aivoissa kuin terveissä.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        "Odotan vielä Harmikselta kommenttia, että silleenkö saadaan paskat pois kaduilta, että yksittäiset paskat kitketään vaan pois? "

        No siitä ainakin olisi hyvä alkaa, sekin yksi nainen olisi vielä hengissä jos ei monikertaista puukkosurmaajaa olisi päästetty irralleen.

        "Minusta se on buranaa kuumeeseen, kun minä haluaisin keskittyä siihen tulehdukseen ja vielä se aiheuttajaan ennemmin."

        Te pällit ette tunnu tajuavan että sairas paska ei parane, jos vika on aivoissa se on niin monimutkainen instrumentti ettei se vaan hyväksymällä ja hyysäämällä parane. Yhdeksän millin burana silmien väliin nautittuna kieltämättä olisi hyvä lääke hulluille jännämiehille.

        Niin. No yksinkertainen helppo tapahan 9 millin burana ois. Mutta minusta pitkässäjuoksussa tehoton tulevaisuutta silmälläpitäen. En tarkoita, että välttämättä siitä yhden kyseisen sarjamurhaajan kohdalla enää mitään apua olisi, mutta ehkä estettäs seuraavat...


    • JossainMuualla

      Elämä on joskus melko paskaa.

      Ehkäpä jossain on ihminen, jolle ei ole sattunut koskaan mitään pahaa.

      • flowersreally

        Senkin idealisti!


      • JossainMuualla

        Sellainen täytyy olla jossain.

        Tilastollinen pakko.


      • JossainMuualla kirjoitti:

        Sellainen täytyy olla jossain.

        Tilastollinen pakko.

        No ei kyllä ole!


    • "tunteista puhumatta jättäminen ei poista itse tunteita"

      - Ei niin kaikki ei vain oikein osaa tunteista puhua. Silloin ne helposti koittaa pistää piiloon jonnekin pään perimpään nurkkaan.

      Haudalla on myöhäistä enää puhua. Todetaan vanhempien kanssa usein näin, että eläessään pitäs puhua ja näyttää tunteensa. Myöhästyy, jos varttuu kuolemaan...ja kukaan ei tiedä mikä päivä kuolee.

      • "- Ei niin kaikki ei vain oikein osaa tunteista puhua. Silloin ne helposti koittaa pistää piiloon jonnekin pään perimpään nurkkaan."

        Minä luulen että miesten kohdalla tunne-elämä on jossain määrin suljettu tila, meidän kulttuurissamme ei ole perinteitä siihen. En sano että tunteita tulisi pyrkiä analysoimaan, vaan pikemminkin oppia ilmaisemaan niitä.


      • Ananias kirjoitti:

        "- Ei niin kaikki ei vain oikein osaa tunteista puhua. Silloin ne helposti koittaa pistää piiloon jonnekin pään perimpään nurkkaan."

        Minä luulen että miesten kohdalla tunne-elämä on jossain määrin suljettu tila, meidän kulttuurissamme ei ole perinteitä siihen. En sano että tunteita tulisi pyrkiä analysoimaan, vaan pikemminkin oppia ilmaisemaan niitä.

        Ilmaiseminen juuri, sitä tarkoitin. Ei puhua pukahdeta. Heh, meillä on osin aika junttikulttuuri. ☺️


      • LadyZorro kirjoitti:

        Ilmaiseminen juuri, sitä tarkoitin. Ei puhua pukahdeta. Heh, meillä on osin aika junttikulttuuri. ☺️

        Koulutustason noususta ja näennäisestä sivistyksestä huolimatta suomalaiset eivät ole lisänneet sydämen sivistystä. Toki yksilökohtaisia erojakin on.


      • Ananias kirjoitti:

        Koulutustason noususta ja näennäisestä sivistyksestä huolimatta suomalaiset eivät ole lisänneet sydämen sivistystä. Toki yksilökohtaisia erojakin on.

        Oisko meidän kasvatustyyli aika jäykkä?


      • LadyZorro kirjoitti:

        Oisko meidän kasvatustyyli aika jäykkä?

        Puhutaan kulttuurista, kasvatustyyli vain ilmentää sitä kulttuuria. Ikävä myöntää se tosiasia, että Suomessa ruotsinkielisen väestönosan keskuudessa elää vahvana kulttuuri jossa eletään tunteella, ja se näkyykin heidän onnellisuusasteessaan.

        Ruotsinkielinen väestönosa on toki joissain suhteissa hivenen etuoikeutetummassa asemassa ja heillä on ehkä sitä kautta enemmän syitä tyytyväisyyteen, mutta toisaalta hyvinkään pärjäävä suomenkielinen väestönosa ei osaa elää tunteella yhtä hyvin.


      • Mistähän nämä erot johtuu? Siis kuin hyväosaisuudesta, millä meinaat varallisuuttako kö?

        Tuota siksi hämmästyneenä kysyn, kun isäni isoisä ja sitä vanhemmat sukulaiset ovat olleet aivan umpi ruotsinkielisiä. Ruotsinkielisiltä alueilta.

        Ruotsista suku onkin joskus valunut suomeen ja sitä ennen keski- euroopasta. Mietin, että mahtoiko he olla onnellisia...joskaan ei käsittääkseni varakkaita, kuin joskus aatelisaikaan. Ja siitä on kauan.


      • LadyZorro kirjoitti:

        Mistähän nämä erot johtuu? Siis kuin hyväosaisuudesta, millä meinaat varallisuuttako kö?

        Tuota siksi hämmästyneenä kysyn, kun isäni isoisä ja sitä vanhemmat sukulaiset ovat olleet aivan umpi ruotsinkielisiä. Ruotsinkielisiltä alueilta.

        Ruotsista suku onkin joskus valunut suomeen ja sitä ennen keski- euroopasta. Mietin, että mahtoiko he olla onnellisia...joskaan ei käsittääkseni varakkaita, kuin joskus aatelisaikaan. Ja siitä on kauan.

        Hyväosaisuudella tarkoitan tietenkin taloudellisia tekijöitä, ruotsinkielistä pääoma on aina investoitu ruotsinkielisille asuinalueille ja näin parannettu heidän elinolosuhteitaan.

        Minulla on ollut joitakin ruotsinkielisiä ystäviä, sen lisäksi siskollani on ruotsinkielinen puoliso ja minun exäni äiti on äitinsä puolelta ruotsinkielisiä. Voin sanoa, että kyllä siitä väestä vain tunnistaa että heillä on kulttuurisia eroja pääväestöön suhteutettuna.


    • salaperäinentäti

      nostan Anan puolesta

    • t34fwew2fwefw

      Meikän äiti oli vissiin jännänainen kun aikoinaan tappoi sen aikaisen ukkonsa ja sitten itsensä, mutta osittain tonkin takia tässä ite on aikas rauhallinen kaveri.

    • Laitetaanpa tämäkin tähän:

      https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/vanki-kertoo-kuntoutuskokeilusta-hameenlinnassa-siella-selvitetaan-millaisia-ihmisia-oikeasti-olemme/5864194#gs.H3dQY9c

      Minua kieltämättä vähän vituttaa että noille rikollisille jotka on tehneet kaikenlaista paskaa muille ihmisille järjestetään terpaioita ja kaikenlaista kurssitusta/kuntoutusta kun lakien mukaan eläneille taas ei kursseja juurikaan järjestellä esim. ammattitaidon ylläpitoa varten. Tuollekin jännäjennalle on saatu jepajee persoonatyyppi seiska:

      "Yhdeksästä enneagrammi-persoonatyypistä Stina on innostuvaksi suunnittelijaksikin kutsuttu seiska."

      "Enneagrammi-tyyppi seitsemän

      Voi olla eloisa, iloinen, seikkailija
      Voi olla myös lyhytjännitteinen, kärsimätön, epäluotettava
      Loistava ideoimaan uutta
      Nopea liikkeissään, keräilee uusia kokemuksia"
      jne, ylipositiivista kehumista

      Minäkin voisin tehdä paskoille ihmisille persoonatyyppikuvaukset, tuoki lutka sais kuvailun opet epärehellinen, p..ka ihminen ja siksi vankilassa ym. totuuksia.

      • Yhteisön moraalin kannalta on huolestuttavaa että vankeinhoito keskittyy rikosten tekijöiden tekojen selittämiseen erilaisilla psykologisilla analyyseilla. Mielestäni rikosten ennaltaehkäisyn kannalta olisi mieluummin keskityttävä välittämään viestiä ettei mikään aivokemiallinen epätasapainotilakaan oikeuta rikoksiin.


      • Ananias kirjoitti:

        Yhteisön moraalin kannalta on huolestuttavaa että vankeinhoito keskittyy rikosten tekijöiden tekojen selittämiseen erilaisilla psykologisilla analyyseilla. Mielestäni rikosten ennaltaehkäisyn kannalta olisi mieluummin keskityttävä välittämään viestiä ettei mikään aivokemiallinen epätasapainotilakaan oikeuta rikoksiin.

        No juurikin noin, yököttävää että sitten vielä luodaan tuollaisia positiivisia supeerihmisprofiiileja noille, niiden ylivertaisuuskuvitelmathan vaan korostuu noista, kannustaa ajattelemaan että saan tehdä mitä vaan kun mulla on tämä' superpersoona. Samaan aikaan järjestelmä haukkuu laiskoiksi ja tyhmiksi paskoiksi ihmisiä jotka on ilman omaa syytään joutuneet työttömiksi mutta silti eläneet yhteikunnan normien mukaan.


      • 76i7triktryktrktr7k

        Eli kaikki kiinteät tuomiot pitäisi olla elinkautisia ilman armahdusta? Mutta kuitenkin kun vankeja vapautetaan niin jokainen voi miettiä haluaisiko naapuriinsa sellaisen joka on vuosia ollut vihaansa kasvattamassa jossain pimeässä kopissa, vaiko sitten sellaisen jota edes yritetään kuntouttaa.


      • 76i7triktryktrktr7k kirjoitti:

        Eli kaikki kiinteät tuomiot pitäisi olla elinkautisia ilman armahdusta? Mutta kuitenkin kun vankeja vapautetaan niin jokainen voi miettiä haluaisiko naapuriinsa sellaisen joka on vuosia ollut vihaansa kasvattamassa jossain pimeässä kopissa, vaiko sitten sellaisen jota edes yritetään kuntouttaa.

        ei kaikki mutta moninkertaiset murhaajat ilman muuta pitäisi teloittaa tai vähintäänkin sulkea pimeään luolaan loppuiäkseen. Muista että viattomat uhrit ei ikinä enää maailmaa ja mitä enemmän hyysätään sen enemmän on uhreja.


      • 68754uy435ui57
        Harmaaritari kirjoitti:

        ei kaikki mutta moninkertaiset murhaajat ilman muuta pitäisi teloittaa tai vähintäänkin sulkea pimeään luolaan loppuiäkseen. Muista että viattomat uhrit ei ikinä enää maailmaa ja mitä enemmän hyysätään sen enemmän on uhreja.

        Tollasia murhaajia kuitenkin on aika vähän, mutta varmastikin olisi enemmän jos linnassa olisi paskemmat olot.


    • Osanottoni.
      Mutta kaikki ihmiset eivät valitettavasti jaa tuota näkemystä että puhumalla olisi paras.

      • Minäkään en jaa sitä näkemystä että paskanjauhanta parantaisi mitään.


      • Ananias kirjoitti:

        Minäkään en jaa sitä näkemystä että paskanjauhanta parantaisi mitään.

        En minäkään. Kaikki eivät kuitenkaan puhu paskaa.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        En minäkään. Kaikki eivät kuitenkaan puhu paskaa.

        Mene siis asiaan jos sulla on sanottavaa.


      • Ananias kirjoitti:

        Mene siis asiaan jos sulla on sanottavaa.

        Sanoin jo sanottavani.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Sanoin jo sanottavani.

        Ookoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe