Sähköauto vouhotus

SähköautonMuunto

Päättäjät haluavat yks kaks sähköautoistaa koko Suomen autokannan uusilla sähköautoilua ja elävät sähköauto hurmiossa.
Päättäjät puhuvat sähköauton päästöttömyydestä ja ympäristö ystävällisyydestä.
Kertaakaan ei ole tuotu esille sitä paljonko sähköauton lataaminen kuluttaa sähköä ja millä tavalla sähkö on tuotettu.
A-studiossa asiantuntijat totesivat, että talvella kovan kulutuksen aikaan sähköä tuotetaan hiilivoimalla ja kun silloin ladataan sähköautoja, niin eihän se ole silloin päästötöntä autoilua.

Ei myöskään tuotu esille sitä, että jos koko autokanta on sähköautoja, niin miten sähköverkossa riittää virtaa, jos kytketään reilu 2 miljoonaa sähköautoja yhtä aikaa lataantumaan, kun ulkona on -20 pakkasta.
Kerran hän kävi niin, kun oli kova pakkastalvi, että uutisissa varoitettiin sähkön käytöstä, että siihen kellon aikaan jopa kännykän lataaminen voi maksaa useampia euroja.
Sähköauton lataaminen ilmeisesti kuluttaa vähemmän virtaa, kuin kännykän lataaminen ja sähköä riittää yllin kyllin kaikkien sähköautojen lataamiseen.
Tässä taitaa käydä niin, että kun saadaan painostettu autoilijat sähköautoilijoiksi, niin 10 vuoden kuluttua ei sähköautolle pääsekään liikkeelle, koska sähköä on saatavilla rajoitetusti, eikä sitä välttämättä riitä kaikille jatkuvasti.

Miksi koko ajan päättäjät vouhkaavat, että uusi sähköauto.
Uusi sähköauto maksaa paljon.
Ei ole esitetty vaihtoehtoa, kuten uudehkon polttomoottoriauto muuntamista sähköautoksi.
Polttomoottorin tilalle sähkömoottori, niin auto on sähköauto.
Muutetaanhan autoja kaasuautoksi, niin että miksi ei myös sähköautoksi.
Siihen pitäisi antaa ennenkaikkea hankinta tukea, eikä vain täysin uuden sähköauton hankintaan.

113

2972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuntamatta.jää

      Hehe. Siitä vaan muuntamaan polttomoottoriautoa sähköautoksi. Ei se suinkaan ole niin yksikertaista, että "polttomoottorin tilalle sähkömoottori, niin auto on sähköauto.". Akkukin tarvittaisi, ja monen monta muuta asiaa pitää muuttaa. Pitää saada toimimaan ohjaustehostinm, jarrutehostin, lämmitys, ilmastointi jne jne. Ja sitten vielä lopuksi pitää tehdä kallis EMC-mittaus, mikäli auto on otettu käyttöön 1.10.2002 jälkeen. Siihen viimeistään kaatuu kannattamattoma muutossähköautohankkeet, ellei sitten kyseessä ole joku museoajoneuvon harrasteprojekti,

    • Gordonblue

      Saa nähdä kuinka kauan sähköautot ovat käytännöllisiä, sähkökatkojakin on muutenkin jo olemassa. Vanhoista automalleista vaan on jotenkin päästävä eroon, että saadaan autokauppojen varastot vähiin ja työllistettyä uusien automallien valmistus. Luulisi sähköautojen käytön olevan hankalaa.

      • RiippuuKäytöstä

        No jos viettää elämänsä auton ratissa, niin siinä tapauksessa sähköauto on väärä valinta. Mutta siinä tapauksessa, kun ajaa 30km töihin, ja toiset 30km takaisin kotiin, ja molemmissa päissä on latausmahdollisuus, ja vieläpä marketitkin ovat matkan varrella, niin parempaa kulkinetta ei tuohon tarkoitukseen ole keksittykään, kuin sähköauto.


      • JihuuMitäÄlykköjä

        Harvalle tuo auton käyttö on vain työssäkäynti.


      • RiippuuKäytöstä
        JihuuMitäÄlykköjä kirjoitti:

        Harvalle tuo auton käyttö on vain työssäkäynti.

        No niin niin. Jos sinä haluat viettää elämäsi auton ratissa, niin sähköauto ei ole sinua varten. Meniköhän nyt toisellakaan kerralla jakeluun? Kyse ei ollutkaan siitä, kenelle auton käyttö on vain pelkkä työssäkäynti. Kyse oli siitä, kenelle sähköauto sopii.

        Jihuu, mikä älykkö.


      • Rainhold2
        RiippuuKäytöstä kirjoitti:

        No niin niin. Jos sinä haluat viettää elämäsi auton ratissa, niin sähköauto ei ole sinua varten. Meniköhän nyt toisellakaan kerralla jakeluun? Kyse ei ollutkaan siitä, kenelle auton käyttö on vain pelkkä työssäkäynti. Kyse oli siitä, kenelle sähköauto sopii.

        Jihuu, mikä älykkö.

        Kunhan ei mene kuten Norjassa;
        "Fortumin korotetuilla lataushinnoilla norjalainen sähköautoilija maksaa kymmenestä pikalatausasemalta hankitusta kilometristä keskimäärin 1,27 euroa, kun taas bensiinillä tai dieselillä ajavan lompakko kevenee 0,95 eurolla kymmentä kilometriä kohti."


      • sähköautoilija
        Rainhold2 kirjoitti:

        Kunhan ei mene kuten Norjassa;
        "Fortumin korotetuilla lataushinnoilla norjalainen sähköautoilija maksaa kymmenestä pikalatausasemalta hankitusta kilometristä keskimäärin 1,27 euroa, kun taas bensiinillä tai dieselillä ajavan lompakko kevenee 0,95 eurolla kymmentä kilometriä kohti."

        Normi sähköautoilija lataa autonsa 90% kotona, eli nuo satunnaiset pikalataukset ei tunnu missään.


      • kaalinsyöjä
        RiippuuKäytöstä kirjoitti:

        No niin niin. Jos sinä haluat viettää elämäsi auton ratissa, niin sähköauto ei ole sinua varten. Meniköhän nyt toisellakaan kerralla jakeluun? Kyse ei ollutkaan siitä, kenelle auton käyttö on vain pelkkä työssäkäynti. Kyse oli siitä, kenelle sähköauto sopii.

        Jihuu, mikä älykkö.

        Olet varmaan joku kehä kolmosen sisällä asuva viherpiipertäjä joka ajaa työstä kottin kotonta työhön ja lopun aikaa askartelet sen kompostisi kimpussa voitko ymmärtää että ihmisillä on muutakin ajoa kuin työ ajo.


      • Anonyymi
        Rainhold2 kirjoitti:

        Kunhan ei mene kuten Norjassa;
        "Fortumin korotetuilla lataushinnoilla norjalainen sähköautoilija maksaa kymmenestä pikalatausasemalta hankitusta kilometristä keskimäärin 1,27 euroa, kun taas bensiinillä tai dieselillä ajavan lompakko kevenee 0,95 eurolla kymmentä kilometriä kohti."

        Joo mut siellä on aivan eri palkkataso kuin meillä. Ei voi verrata noita lataushintoja suoraan.
        Norjassa on paljon sähkäreitä, koska valtio öljymiljardeineen on tukenut kehitystä valtavasti.


      • Anonyymi
        RiippuuKäytöstä kirjoitti:

        No jos viettää elämänsä auton ratissa, niin siinä tapauksessa sähköauto on väärä valinta. Mutta siinä tapauksessa, kun ajaa 30km töihin, ja toiset 30km takaisin kotiin, ja molemmissa päissä on latausmahdollisuus, ja vieläpä marketitkin ovat matkan varrella, niin parempaa kulkinetta ei tuohon tarkoitukseen ole keksittykään, kuin sähköauto.

        Ajan noin 250km per pv ihan työajoa halpis sähköautolla kesällä homma toimii hyvin kerta pikalaturissa riittää.samalla pidän ruokiksen ja teen paperityöt .talvella 2 latausta eli 2 tunnintaukoa ammattina lehdenjakelu.joten älä mollaa kun ei ole faktat tiedossa.t.mauri ammattilainen kaikilla autoilla myös vähän isommatkin vehkeet.


      • Anonyymi
        RiippuuKäytöstä kirjoitti:

        No jos viettää elämänsä auton ratissa, niin siinä tapauksessa sähköauto on väärä valinta. Mutta siinä tapauksessa, kun ajaa 30km töihin, ja toiset 30km takaisin kotiin, ja molemmissa päissä on latausmahdollisuus, ja vieläpä marketitkin ovat matkan varrella, niin parempaa kulkinetta ei tuohon tarkoitukseen ole keksittykään, kuin sähköauto.

        mulla on työmatkaa tuupovaaraan 60 km ja vähän työajoa päivän mittaan. kysyin työnantajalta josko firma hankkisi sähköauton latauslaitteita parkkipaikalle jos ostan sähköauton. haista v... oli vastaus.
        joensuun kaupungilla on sähköautoja henkilöstölle työ ajoihin . eivät uskalla talvikelissä lähteä sinne saakka.
        näillä kokemuksilla en en hanki sähköautoa ainakaan vielä.pitäisi varmaan hankkia kartano sieltä tehtaan naapurista että saisi kaaran ladattua.

        joensuu prismassa on neljä latauspistettä. kovin ihmettelen kun autoja laitetaan lataukseen vartin mittaisen kaupassa käynnin ajaksi. vaikeaa se on lataus kotona kun vartin sähkötkin pitää talteen otaa. kerran joku asetteli töpseliä koneeseen kun menin kauppaan ja homma jatkui kun tulin takaisin. kysäisin ohikulkiessa onko sieltä sähkö lopussa . haista paska , oli vastaus. luopui hommasta ja ajoi perästä ja huusi ikkunasta ajavansa jaloilleni jos vielä kommentoin. ei ole helppoa tuo sähköautoilu täälläpäin.


    • Veroporkkana

      Valtion päättämä päästöjen puolitus on vaikeaa pelkillä akuilla. Niistä on pula jo nyt. Kuten seuraavan uutisen Mercedeksen tuotannon keskeytys selittää. Muillakin toimitusajat ovat pitkät.
      https://tekniikanmaailma.fi/autokauppa-meni-sekaisin-lataushybridien-ostajat-ovat-saaneet-nauttia-satumaisista-veroeduista-mutta-sille-tuli-nyt-loppu/

      Ylen uutisotsikko tänään 9.10.:
      EU:n ympäristöministerit ruotivat ilmastonmuutosta ja autojen päästörajoituksia – "Kuluttajat eivät saa vähäpäästöisiä autoja, elleivät valmistajat niitä tee"
      Kuten tässäkin keskustelussa vihjataan: Ellei kuluttaja tee itse jotain.
      Painoa ja tehoa pitää olla valmis alentamaan.

    • sähköautoilija

      "Kertaakaan ei ole tuotu esille sitä paljonko sähköauton lataaminen kuluttaa sähköä ja millä tavalla sähkö on tuotettu."

      Sähköauto kuluttaa kesäkelissä 12.-20 kWh / 100km autosta ja ajotavasta riippuen, talvella noin 30% enemmän. Sähköauton sähkö on tuotettu kuten on asunnossasi käyttämä sähkökin tuotettu, voit valita sähkösopimuksessasi miten tuotetusta sähköstä haluat maksaa. Oletko miettinyt kuinka bensa on tuotettu kuinka sen valmistus saastuttaa?

      "talvella kovan kulutuksen aikaan sähköä tuotetaan hiilivoimalla ja kun silloin ladataan sähköautoja, niin eihän se ole silloin päästötöntä autoilua."

      Sähköautoilu on aina päästöttömämpää kuin polttomoottorilla varustetun auton ajo. Huomaa että paikalliset päästöt ovat sähköautossa nolla, tämä on kaupunkien ilmanlaadulle merkittävä parannus.

      "Ei myöskään tuotu esille sitä, että jos koko autokanta on sähköautoja, niin miten sähköverkossa riittää virtaa, jos kytketään reilu 2 miljoonaa sähköautoja yhtä aikaa lataantumaan, kun ulkona on -20 pakkasta."

      Tuota ei kannattane murehtia vielä, menee ainakin 40 vuotta ennenkuin kaikki autot ovat sähköautoja ja tuolloin liikkuminen on jo muutenkin toisenlaista. Myös sähköautot akkuineen tulevet toimimaan kulutuspiikkien tasaajana.

    • en.minä.käsitä

      Miten ne vanhimmat ja eniten saastuttavat autot voivat vaihtua uusiin sähköautoihin, jos bensan hintaan tule roima korotus ja käyttöverojakin korotetaan? Mistä se pienituloinen repii rahat uuteen autoon, jos rahat on muutenkin tiukemmassa? Kuka antaa sen 40-50 k€ autolainan?

      • kuten.ennenkin

        Pienituloinen on tähänkin asti ostanut käytettyjä autoja. Tänään uusista sähköautoista tulee jonkin ajan kuluttua halpa käytetty.


    • dfdfdsfasfdfa

      Aloittaja ei näköjään ole perehtynyt mihinkää sähköautoja koskevaan asiaan ja vääntää kaiken toiseksi. Jopa A-Studion tiedotkin. Ilmeisesti automyyjä keskisestä Suomesta.

    • JärkiUnohtuuTaas

      Kaupungit ja kunnat voisivat vaihtaa autonsa sähkiksiin näin alkuun. Duunarin jolla on vähän m se yksi auto jolla toimitetaan kaikki ajot pitkistä lyhyisiin, ei vaan toimi kun noita nopeita latausmahdollisuuksia ei ole.

    • kehityksenpyörä

      Uskon siihen, että ihmiset vaihtavat tulevaisuudessa sähköautoihin.

      Tämä suunnanmuutos tapahtuu sitten, kun sähköauto on taloudellisesti edullisempi käyttää kuin polttomoottori. Veroratkaisuilla tämä asia voidaan hoitaa.
      Potentiaalisia ( = säästelijäitä) sähköauton käyttäjiä olisi jo nyt paljon enemmän, mikäli kohtuuhintaisia käytettyjä sähkiksiä vaan olisi tarjolla.

      Nyt esimerkiksi käytetty Nissan Leaf maksaa reilut 15 000 eutoa. Se on kuitenkin vielä liikaa useimmille sellaisille, jotka haluaisivat kokeilla sähköauton omistamista.
      Turhat ennakkoluulot hälvenevät pikku hiljaa.

      Mutta kunhan niitä Leafeja kohta alkaa saada 7 500 eurolla, niin minäkin jo alan innostua kokeilusta...

      • ajakaaaasitfillarilla

        Tuntuu aivan siltä kun lukee näitä sähköauton puolustajia että kaikki asuvat keskellä helsnkiä vittu siellä mitään autoja tarvita ajakaa fillarilla .On kaksi aivan eri asiaa asua kaukana maalla kun asua kaupungissa ja miksi muuten pitäisi tunkea kaikkien kaaupunkeihin kun täällä maalla on paljon parempi asua.kysyn vaan.


    • pekkko

      Kuinkahan paljon maksaa sähköautoihin uudet akut ja mikä on näitten käyttöikä. Taitaa moni sähköauto jäädä tienposkeen koska uusien akkujen hinta on niin korkea, ettei monella varaa uusia ole näitä.

    • peräkammarinpojat

      Sanoisin että tämän ketjun avaaja on tyypillinen DramaQueen. Haluaa tehdä itsestään numeron vaikka tietää itsekin että on ulkopuolinen huomisen rakentamisesta.
      Sähköautot tulevat ajallaan. Siihen menee pari vuosikymmentä. Kehitys kehittyy ja nämä kärrystä pudonneet ihmettelevät sitä. Suu auki ja silmät kiinni.

      • Sähkötuoli...oikosulkuun

        Sähköauton vaihtoakku 10000 eiroa.
        Ei ole köyhien harrastus.
        Kulmä ja ikkunat jäässä. Riskisijoitus talvella.


      • sähköautoilija
        Sähkötuoli...oikosulkuun kirjoitti:

        Sähköauton vaihtoakku 10000 eiroa.
        Ei ole köyhien harrastus.
        Kulmä ja ikkunat jäässä. Riskisijoitus talvella.

        -Kaikissa sähköautoissa on akuille 8-vuoden takuu, vaihtoakkua ei kenenkään ole vielä tarvinnut ostaa. Akkujen hinnat tippuu koko ajan reilusti joten kun asia on joskus ajankohtainen akkupaketti maksanee perinteisen auton moottoriremontin verran.

        - Autoilu ylipäätään ei ole köyhien harrastus.

        -Sähköauto lämpenee huomattavasti nopeammin kuin perinteinen auto ja lähtee pakkasella aina liikkeelle toisin kuin perinteinen auto.


    • marginaalin.marginaali

      Suomessa on yli 3 milj rekisterissä olevaa henkilöautoa, joten muutaman tuhannen sähköauton vuotuisella myynnilläkään ei autokanta muuttuisi vielä käytännössä miksikään. Suomeen tuodaan tänäkin vuonna kymmeniä tuhansia käytettyjä autoja ulkomailta, joista 2/3 on isoja dieseleitä. Päättäjät voivat tarjota rikkaimmille kalliita sähköautoja ilman autoveroa mutta tavikselle siitä ei ole mitään iloa.

    • Hybris

      Sähkö- tai hybridiauto soveltuu omakotiasukkaalle, joka voi suhteellisen helposti järjestää akkujen lataamisen ja jonka ei tarvitse erikseen mitata latauksen energiankulutusta.

      Hybridiauto soveltuu rivitaloasukkaalle - ja sellaisessa kerrostalossa asuville, jossa jokaiselle osakkaalle on tarjolla sähköistetty autopaikka - sillä edellytyksellä, että taloyhtiössä kyetään järjestämään latausenergian jakelu ja mittaaminen kaikille yhtiön osakkaille. Tämä edellyttää, että yhtiökokous päättää kustantaa tarpeelliset lisälaitehankinnat ja -asennukset ja määrää latausenergian hinnoittelun yhtiövastikkeessa (vrt. huoneistokohtainen vesimittari). Jos yhtiössä ei ole tarjolla sähkötolppaa jokaiselle osakkaalle, voidaan hybridiautoilu - tai ainakin hybridin lataaminen yhtiön sähköllä - sellaisen yhtiön osalta unohtaa.

      Täyssähköauton lataamiseen tarvitaan niin isot muutokset autopaikkojen sähkönsyöttöön, että käytännössä täyssähköautoilu ei ole rivitaloasukkaille mahdollista. Valtion mittava tukirahoitus ehkä voisi muuttaa tilanteen, mutta vain jos sähköpaikka olisi mahdollista tarjota taloyhtiön kaikille osakkaille.

      Taloyhtiöissä, joissa ei ole jokaiselle osakkaalle sähköistettyä autopaikkaa, on käytännössä mahdotonta ajaa läpi hybridi- tai sähköautoilun vaatimat muutokset ja lisäykset autopaikkojen sähköistykseen. Tällaisia taloyhtiöitä on todella paljon kaupunkien keskustoissa ja vanhoilla asuinalueilla.

      Jos jollakin ihmeen konstilla saataisiin kaikkien taloyhtiöiden kaikki sähköistetyt autopaikat muutetuksi sähkö- tai edes hybridiautoille sopiviksi, pitäisi sähkönjakelun kapasiteettia lisätä hyvin laajasti. Kuka tämän maksaisi - no me kaikki sähkönkäyttäjät hyvin suurten siirtomaksukorotusten kautta.

      Jos jollakin ihmeen konstilla saataisiin sähkön jakeluverkko jokaiselle autopaikalke asti niin järeäksi, että 2 miljoonan sähköauton lataaminen olisi mahdollista, pitää tarvittava sähkön tuotantokapasiteetti vielä rakentaa. Tuontisähkön varaan ei voi laskea, koska laajamittaisen sähköautoilun aiheuttama sähkön niukkuus toteutuisi myös naapurimaissamme.

      Se siitä sitten. Sähköauto on loistava keksintö - puuttuu vain toimiva akku, kattava latausverkosto ja riittävä sähkön tuotantokapasiteetti.

      • Taxilla....Kotiin

        Käyn syömässä ja vien auton siksi aikaa laturiin ostoskekuksen parkkihalliin. Virhe. Laturi on lähinnä ylläpitoon soveltuva, sillä vajaan tunnin ravintolakeikalla tauluun läjähtää kaksi prosenttia lisää virtaa. Kaksi prosenttia. Koen ilmiön nimeltään latausraivo ja kiroan laturin.


      • Anonyymi

        Nonih! Kerrankin asiallinen kommentti!!!


      • Anonyymi

        "Se siitä sitten. Sähköauto on loistava keksintö - puuttuu vain toimiva akku, kattava latausverkosto ja riittävä sähkön tuotantokapasiteetti."

        Toimiva akku on olemassa. Ollut jo kauan, tämän kiistäminen on täysin käsittämätöntä. Riittävä sähkön tuotantokapasiteetti on myös olemassa. Tämäkin on todettu kymmeniä kertoja asiantuntioiden toimesta, myös tämän kiistäminen on täysin järjetöntä.

        Latausverkosto... ei vielä kaikille. Mutta markkinatalous pitää tästä huolen. Siinä vaiheessa kun rivitalo-osakkeille ei löydy enää ostajia tämän puutteen johdosta, tulee kova kiire rakentaa tarvittavat latauspaikat.


    • teen-näin

      Onneksi asun maalla ja on pari kuivaa heinälatoa jonne voi sijoittaa pari kunnon bensä ja dieselpakua osottamaan kun huomataan ettei sähköautot vaan toimi.Kulut nolla kun seisomassa vaikka rekisterissä. Hinna nousu valtava sitten eli suosittelen niille joille ei ole pikkurahan puute ja aikovat loupua polttomoottoriautostaan mutta olsi paikka niin älkää myykö vaan pitäkää jemmassa pahan päivän varalle.Sähköverkon kun Venään pojat voi kaataa muutamassa hetkessä halutessaan jolloin suomi pysähtyy ilman polttomoottoriautoja. Esim yksikään armeijan kärry ei muutu eikä ole muuttumassa sähkökäyttöiseksi ikinä.

      • 535345

        "ikinä" on pitkä aika.
        Sotilaskäytössä sähköllä on myös omat etunsa. Jopa asetekniikassa kovasti kehitetään ruudin tms. korvaamista sähköllä ammusten liike-energian tuottamiseen. Laivoissa tällä merkittäviä etuja.

        Armeija käytössä isot laivat pinnalla ja pinnan alla on vuosikymmeniä toimineet täysin sähköllä.
        Sähkö on ylivoimainen ajomoottoreissa laivoissa ja autoissa. vain energian saanti tai varastointi on se ongelma ja se taas kehittyy vuosittain.


    • Miten olisi polkuauto kaikille ? Päästöjen vähennys pitäisi lähteä suurista saastuttaja maista liikkeelle.
      Ilmasto muuttuu ja niin se on aina tehnyt kun latsotaan todella pitkää aikaväliä. Silloin ei edes ollut autoja.

      • eimassapostitusVW

        usassa meni romuttamolle 600000 tdi volkkaria ja audia
        ekoteko myös eurooppaan

        laita google= VW hautausmaa


      • faktaa

        Tämä sähköautovouhotus on samanlaista, kuin kaikki muukin asia mitä tulee ilmastonmuutokseen.
        Vihreät vouhottaa ilmastonmuutoksesta ja siitä, että he pelastavat maailman.
        Samaan aikaan nämä tomppelit, kuten muutkin, lentelevät estoitta pitkin ja poikin ympäri maailman ja samaan aikaan maaseudulla asuvaa pikuautolla töihin ajavaa ihmistä pyritään verottamaan kaikin tavoin siitä, että voi edes liikkua töihinsä.
        Tämä vouhottava eliitti lentää pitkän mannerten välisen lennon jopa viikottain eikä tiedä, ymmärrä tai välitä siitä, että hän aiheuttaa yhdellä pitkällä lennolla yhtä paljon päästöjä kuin koko Suomi vuodessa. Sitten tullaan taas eduskuntaan tai muuhun foorumiin ja esitetään, että kyllä nyt pitää siihen ja siihen asiaan saada korjaus niin, että nostetaan veroja tai keksitään aivan jokin muu verotuskohde. Kaikein tärkeimmät asiat pyyhkäistään aina pöydän alle, kuten nyt esim. tämä ehkä kaikkein vaarallisen ilmastonmuutoksen aiheuttaja, maailman ylikansoittuminen.
        Tämä verotuksen autuaaksi tekemisen ylikorostaminen pitäisi jo lopettaa ja alkaa puhua oikeaa totuutta ilmastonmuutoksesta.


      • Edustajat...sekoilevat

        CitymaasturiBerner myöntää, että Suomen kumipyörälogistiikka
        ei toimi ilman dieseliä. Kiitos bandasilmäBerner.
        Vihreitten naiset kieltäisivät autoissa polttomoottorit. Emma Kari, bööööööö.
        Vihreät lentävät Taikkuihin jouluksi.
        Merkonomi Haavisto myy pian rautatiet norjalaisille.


      • todettavaon

        Suomessa ikävä kyllä on sellainen käytänö , ettei täällä voikaan puhua mistään asiasta aivan totuudenmukaisesti, sillä heti leimataan joko populistiksi tai rasistiksi.


      • Anonyymi

        Polkuauto on hyvä ja kannatettava ehdotus, varsinkin kaikille vihreitä äänestäneille, sekä ehdottomasti myös eduskunnassa työskenteleville vihreän puolueen jäsenkirjan omaaville!
        Olisi kyllä erinomaisen hieno esimerkki kansalaisille, jota moni varmaan noudattaisikin ilman pulinoita mieluusti!


      • Anonyymi
        Edustajat...sekoilevat kirjoitti:

        CitymaasturiBerner myöntää, että Suomen kumipyörälogistiikka
        ei toimi ilman dieseliä. Kiitos bandasilmäBerner.
        Vihreitten naiset kieltäisivät autoissa polttomoottorit. Emma Kari, bööööööö.
        Vihreät lentävät Taikkuihin jouluksi.
        Merkonomi Haavisto myy pian rautatiet norjalaisille.

        Ei muuten myy, jos hallituksella on enää hitustakaan järjenhäivästä jäljellä!
        Tosin, eivät siitä ole juuri merkkejä näyttäneet!

        Hjalliskaan ei kyennyt vaalilupauksiaan lunastamaan VR:n suhteen, vaikka niin uhosi, jos eduskuntaan pääsee... vit..ut, samaa potaskaa mies päästelee, kuin muutkin!


    • Napaansa.tuijottajat

      Päättäjät voisivat mennä vaikka New Delhiin saarnaamaan sähköauton ihanuudesta ja miten euroissa jo 40000 sijoituksella pelastavat kaupungin saasteilta. Suomalaiset pankit voivat kyllä myöntää niille 2-t mopoilijoille halpaa lainaa :D

    • Ydinvoimaako

      Ydinvoimaa tarvitaan,
      Esim Teslan 100 kWh n akku tarvii latautuakseen lähes 200 kWh.
      Jos pikkukaupungin n 20 000 autoa on Tesloja ja Niissä pikalaturit tarvitaan akkujen lataamiseen 2 milj kWh x 2 . Yhteensä 4 GWh. Iso ydinvoimala tuottaa n.2 GWh.
      Äkkiä laskettuna Suomen n. 2 milj.autoa tarvii 200 GWh.
      Vioelä erikseen raskas liikenne.
      Tarvitaan siis n. 100 kpl uusia Isoja Ydinvoimaloita.

      • 324234234

        Nyt on tainnut GWh ja GW mennä sekaisin. Koitahan ihan udelleen.

        Olkiluoto 1 ja 2 tuottaa vähän vajaa 900MW teholla ja valmistuva 3 yksikkö 1600MW teholla.

        Pelkkä vanha ykkös yksikkö tuottaa vuorokaudessa yli 21GWh Tuolla siis lataisi siis laskujesi mukaan 100.000 Teslaan täysin tyhjästä täyteen. Tässä oletetaan että jokainen Tesla ajaa vuorokaudessa 500km. Aika harvalla kuitenkin työmatkaa on vuorokaudessa noin paljon.
        Ehkä 50km olisi lähempänä jolloin tuolla pelkällä wanhalla ykkösrekatorilla hoitaisi miljoona sähköautoa.

        Uusi valmistuva 3 reaktori hoiatisi sitten yksinään kaikki sähköautot mitä suomessa tulee seuraavan 20 vuoden aikana kilpiin.


      • Oikeat...Ongelmat

        Vihreiltä on mennyt pakkanen ja etelän helle sekaisin.
        Voi kun asuisimme kuin Hollanissa....odotan helmikuun tulpaaneja.
        Liikasyntyvyys on maailman suurin ongelma,,,,ei lämpötila.
        Sekä naisen asema Afrikassa ja köyhyys.
        Siksi lähtevät köyhyyttä pakoon Eurooppaan.


      • kehitysavulle.vihjeeksi
        Oikeat...Ongelmat kirjoitti:

        Vihreiltä on mennyt pakkanen ja etelän helle sekaisin.
        Voi kun asuisimme kuin Hollanissa....odotan helmikuun tulpaaneja.
        Liikasyntyvyys on maailman suurin ongelma,,,,ei lämpötila.
        Sekä naisen asema Afrikassa ja köyhyys.
        Siksi lähtevät köyhyyttä pakoon Eurooppaan.

        Yhden Teslan hinnalla saisi ison kasan ehkäisypillereillä Afrikan köyhimpiin maihin.


    • Laskinpa_vain

      Diesel vai sähkö auton voimanlähteeksi

      Sähköntuotannon CO2 -päästöjä tarkastellaan yleensä keskiarvoina, kun puhutaan esim. sähköauton CO2-päästöistä. Sähköautot ovat uutta kulutusta ja pitäisi tarkastella sitä, millä tarvittava lisäteho tuotetaan. Silloin saattaa CO2-päästöjen suhteen fossiilisia polttoaineita käyttävien voimaloiden päästöt painottua enemmän. Puhtaat vesi- ja ydinsähkö löytävät käyttäjänsä muualta.

      Hiilivoimalan hyötysuhde polttoaineesta sähköksi on noin 50%. Hyötysuhde voimalan sähkölähdöistä sähköauton moottoriakselille on myös noin 50%. Eli kun sähköauto käyttää hiilivoimalan sähköä kulkuunsa, 25% hiilen polttamisen tuottamasta energiasta päätyy viemään autoa eteenpäin. Auton matkustamon ja akkujen lämmitys pitää myös hoitaa tuolla hiilivoimalan sähköllä. Akut purkautuvat hieman auton seisoessa parkissa, eli sähköauto kuluttaa energiaa hieman koko ajan.

      Dieselmoottorin hyötysuhde on täydellä kuormituksella noin 45 %. Jos moottori käy 10% teholla maksimitehoon nähden, on hyötysuhde noin 25%. Dieselin hukkalämpöä käytetään auton matkustamon lämmitykseen, joten se ei ainakaan viileässä ilmanalassa mene hukkaan. Tästä voisi arvioida saatavan noin 5 prosenttiyksikön hyötysuhdeparannus. Taas voimansiirron hyötysuhde pudottaa kokonaishyötysuhdetta noin 5 prosenttiyksikköä.

      Näiden tarkastelujen lopputulos on, että diesel olisi sähköä edullisempi voimanlähde autoon, kun sähköautoa ajetaan fossiilisen voimalan sähköllä. Sähköauton energiakäytön hyötysuhde on 25% hiilen poltosta auton akselille. Dieselautossa hyötysuhde dieselin poltosta auton akselille asettuu välille 25% - 45% kuormitustilanteesta riippuen. Keskimääräinen hyötysuhde olisi noin 30-35%.

    • double.standards

      "Dieselautossa hyötysuhde dieselin poltosta auton akselille asettuu välille 25% - 45% kuormitustilanteesta riippuen. "

      Lasket sähköauton hyötysuhteen hiilestä akselille. Miksi jätät dieselin hyötysuhteen laskemisesta pois Öljyn jalostamisen tarvitseman energian ja dieselin kuljettamisen tarvitsevan energiahukan?

      • suosielläjatäällä

        Niinpä, yhden diesel-litran jalostamiseen käytetään 1 kWh sähköä, kannattaisiko 60 litran dieseltankin sijaan tankata se 60 kWh suoraan hyvällä hyötysuhteella toimivaan sähköautoon?

        On muuten todettu että jos kaikki autot muuttuisi suomessa kerralla sähköautoiksi, suomen jalostamojen käyttämä sähkö riittäisi niiden kaikkien lataamiseen.


      • Muutyöntekijä
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        Niinpä, yhden diesel-litran jalostamiseen käytetään 1 kWh sähköä, kannattaisiko 60 litran dieseltankin sijaan tankata se 60 kWh suoraan hyvällä hyötysuhteella toimivaan sähköautoon?

        On muuten todettu että jos kaikki autot muuttuisi suomessa kerralla sähköautoiksi, suomen jalostamojen käyttämä sähkö riittäisi niiden kaikkien lataamiseen.

        Mites ne jalostamoiden työntekijät?
        Ai niin... mitä väliä kunhan pelastamme maailman.


      • TupalaKilometrit

        "kannattaisiko 60 litran dieseltankin sijaan tankata se 60 kWh suoraan hyvällä hyötysuhteella toimivaan sähköautoon?"

        Mutta 60 litralla dieselia pystyy ajamaan 1000 km eli tuplan mitä 60 kWh sähköautolla.


      • öljykenttä
        TupalaKilometrit kirjoitti:

        "kannattaisiko 60 litran dieseltankin sijaan tankata se 60 kWh suoraan hyvällä hyötysuhteella toimivaan sähköautoon?"

        Mutta 60 litralla dieselia pystyy ajamaan 1000 km eli tuplan mitä 60 kWh sähköautolla.

        Paljon raakaöljyä jäisi pumppaamatta ja kuljettamatta ympäri maailmaa jos tuota 60 litraa dieseliä ei tarvittaisi? Öljynporaus ei ole niitä luontoystävellisimpiä hommia.


      • Oioioioioioioio
        TupalaKilometrit kirjoitti:

        "kannattaisiko 60 litran dieseltankin sijaan tankata se 60 kWh suoraan hyvällä hyötysuhteella toimivaan sähköautoon?"

        Mutta 60 litralla dieselia pystyy ajamaan 1000 km eli tuplan mitä 60 kWh sähköautolla.

        Realistisempaa sanoa, että nelinkertaiset kilsat.

        Ei taida olla yhtään sähköautoa, mikä 60kwh:lla veisi 500km. No Ok, ehkä joku pieniakkuinen pikkuauto ihanneoloissa hitaasti ajaen.


      • Laskinpa_vain
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        Niinpä, yhden diesel-litran jalostamiseen käytetään 1 kWh sähköä, kannattaisiko 60 litran dieseltankin sijaan tankata se 60 kWh suoraan hyvällä hyötysuhteella toimivaan sähköautoon?

        On muuten todettu että jos kaikki autot muuttuisi suomessa kerralla sähköautoiksi, suomen jalostamojen käyttämä sähkö riittäisi niiden kaikkien lataamiseen.

        Kannattaisi ensin muuttaa nuo Suomen 400000 öljylämmitteistä asuntoa, vai montako niitä lie, jollekin fiksummalle lämmitykselle. Öljylämmitystalo vie tyypillisesti 3000 litraa öljyä vuodessa. Sillä 2-3 dieselautoa ajelisi vuoden ajot. Kun nuo on hoidettu, voidaan sitten katsoa, kannattaisiko panostaa sähköauton edistämiseen. Sähköautoistuksessa panos- tuotossuhde CO2-päästöjen vähennyksessä on huono, koska autot kalliita.


      • sähköautoilija
        TupalaKilometrit kirjoitti:

        "kannattaisiko 60 litran dieseltankin sijaan tankata se 60 kWh suoraan hyvällä hyötysuhteella toimivaan sähköautoon?"

        Mutta 60 litralla dieselia pystyy ajamaan 1000 km eli tuplan mitä 60 kWh sähköautolla.

        Niin mutta käytät dieselilläsi tuon tuhannen km.n ajeluun huimat 600 kWh energiaa jalostamossa käytetyn 60kWh Dieselin kuljetuksessa käytetyn energian! Tuosta 600 kWh.sta suurin osa menee harakoille ulkoilman lämmittämiseen.


      • sähköautoilija
        Laskinpa_vain kirjoitti:

        Kannattaisi ensin muuttaa nuo Suomen 400000 öljylämmitteistä asuntoa, vai montako niitä lie, jollekin fiksummalle lämmitykselle. Öljylämmitystalo vie tyypillisesti 3000 litraa öljyä vuodessa. Sillä 2-3 dieselautoa ajelisi vuoden ajot. Kun nuo on hoidettu, voidaan sitten katsoa, kannattaisiko panostaa sähköauton edistämiseen. Sähköautoistuksessa panos- tuotossuhde CO2-päästöjen vähennyksessä on huono, koska autot kalliita.

        Googlen kertomana 190 000 öljylämmitteistä taloa suomessa 2015. Noita muutetaan jatkuvasti lämpöpumpullisiksi, myös suurella osalla noista on jo ilmalämpöpumput apuna. Mutta kyllä noista öljypannuista eroon pitäisi päästä kuten polttomoottoriautoistakin.


      • Laskinpa_vain
        sähköautoilija kirjoitti:

        Niin mutta käytät dieselilläsi tuon tuhannen km.n ajeluun huimat 600 kWh energiaa jalostamossa käytetyn 60kWh Dieselin kuljetuksessa käytetyn energian! Tuosta 600 kWh.sta suurin osa menee harakoille ulkoilman lämmittämiseen.

        Jos poltat biomassavoimalassa biomassaa 600 kWh edestä, saanet siitä sähköä noin 300 kWh. Sähköauton huonon hyötysuhteen takia sähköauton vetoakseleille jää jotain 150 kWh. Aika paljon meni harakoille. En sanoisi sähköautoa hyvällä hyötysuhteella toimivaksi. Latausprosessit ja tehonsäädöt vie osansa akun energiasta.
        Biomassa ei olisi voimalaitoksella, jos ei dieselharvesteri sitä kaada ja dieselajotraktori aja tien varteen kasaan. (Miltä metsä näyttää sen jälkeen). Sitten dieselrekka ajaa sen voimalaitokselle. Biomassa on siis ei-fossiilista vai miten on. Voisin hatusta väittää, että sähköautosi lataaminen ei-fossiilisella sähköllä vaatii senverran dieselöljyä kuin vastaava ajo dieselhenkilöautolla. No tiedän ja tiedämme, että tämä väite on yliammuttu, mutta en ole ainoa.


      • Osiaoososososo
        sähköautoilija kirjoitti:

        Niin mutta käytät dieselilläsi tuon tuhannen km.n ajeluun huimat 600 kWh energiaa jalostamossa käytetyn 60kWh Dieselin kuljetuksessa käytetyn energian! Tuosta 600 kWh.sta suurin osa menee harakoille ulkoilman lämmittämiseen.

        No sähköauto itsessään käyttää suoraan 200-300kwh tuolle matkalle (1000km), eikä siinä mukana itse energiantuotannon hävikkiä. Esimerkiksi ydinvoimalan hyötysuhde vain alle 20% eli todellisuudessa sähkis käyttää ydinsähköllä 1000-1500kwh energiaa tuolla matkalla. Mistä suurin osa menee ilman lämmittämiseen siellä ydinvoimalan lähistöllä.

        Ja tässä ei edes vielä mukana akun valmistusta, eikä uraanikaivosta, eikä jätteenkäsittelyä.

        Energiatehokkuus pitkillä matkoilla ja kovilla nopeuksilla ei todellakaan ole sähköauton vahvimpia puolia.


      • Anonyymi

        Niin se hiilihän on sielä hiilivoimalan pihalla jo valmiiksi?


      • Anonyymi
        Osiaoososososo kirjoitti:

        No sähköauto itsessään käyttää suoraan 200-300kwh tuolle matkalle (1000km), eikä siinä mukana itse energiantuotannon hävikkiä. Esimerkiksi ydinvoimalan hyötysuhde vain alle 20% eli todellisuudessa sähkis käyttää ydinsähköllä 1000-1500kwh energiaa tuolla matkalla. Mistä suurin osa menee ilman lämmittämiseen siellä ydinvoimalan lähistöllä.

        Ja tässä ei edes vielä mukana akun valmistusta, eikä uraanikaivosta, eikä jätteenkäsittelyä.

        Energiatehokkuus pitkillä matkoilla ja kovilla nopeuksilla ei todellakaan ole sähköauton vahvimpia puolia.

        "Esimerkiksi ydinvoimalan hyötysuhde vain alle 20% eli todellisuudessa sähkis käyttää ydinsähköllä 1000-1500kwh energiaa tuolla matkalla. Mistä suurin osa menee ilman lämmittämiseen siellä ydinvoimalan lähistöllä."

        Jos samaa mittapuuta käytetään öljyyn... auringonvaloa satoja miljoonia vuosia sitten, josta maapallolle lankeavasta osasta prosentin murto-osa meni kasvillisuuteen, biomassasta hävisi energiaa osittaisen maatumisen vuoksi ja koko sotku puristui öljyksi sadan miljoonan vuoden aikana. Josta sitten nyt saadaan parhaimmillaan 50% talteen.

        Eli öljyn "valmistuksen" hyötysuhde on alle 0,05% luokkaa.


    • kestää-kauan

      Ambulansseja,poliisiautoja,sotilaskalustot sekä paloautot ei ikinä tule toiminaan sähköllä sillä niiden tarvitsee aina kulkea oli sitten vaikka kaikki sähköverkot alhaalla. Eikä rekatkaan vielä 50 vuoteen suomessa. Polttoainetta on saatavill avielä 2100 vuonna ellei keksitä ihan muuta kuin akkupaketti.

      • Ososoossooso

        Saahan sähköä hätätilassa tehtyä generaattorilla.


    • Väärät.pakenevat

      "Sekä naisen asema Afrikassa ja köyhyys.
      Siksi lähtevät köyhyyttä pakoon Eurooppaan."

      Eikös sieltä Afrikastakin pakene lähinnä nuoret miehet? Ei ne huonossa asemassa olevat naiset.

    • Anonyymi

      Vaikka se sähkö tuotettaisiinkin sillä hiilivoimalla, niin päästöjä syntyisi siltikin vähemmän kuin bensa-autolla. Diesel voi olla kokonaistalaoudellisesti parempi. Bensa-auton kokonaishyötyuhde lienee luokka 13 %, sähköauton lähempänä 90 % ja hiililauhdevoimalan jopa 45 %. Verkon siirtohyötysuhde on 97 %, joten kokonaishyötysuhteeksi saadaan miltei 40 %, eli kolme kertaa bensaromua parempi, käyttämää sitä niin saastuttavaa hiilivoimaa! Ja jos hiilivoimalan hukkalämpö käytetään kaukolämpöön, niin vielä parempi, tosin vastapainelaitoksissa sähköntuotantohyötysuhde sitten taas laskee.

      Onhan niitä muunnosprojekteja ollut, kuten eCorolla. Taitaa olla liikaa turhaa byrokratiaa jälleen kerran esteenä, kuten aina junttilandiassa.

      Sähköä ei ole pakko tuottaa hiilivoimalla. Siihen ei tarvita edes Venäläisiä fossiileja. Kaikki bensaromulla ajajat ovat itseasiassa itänaapurin rahallisia kannattajia. Vaihtakaa nyt edes E85:teen vähän äkkiä. Itse en ainakaan Putinille maksa mistään.

      Sähköä voi tuottaa myös itse, ja se on suureksi osaksi kotimaista! Sähkön tuottoon ei tarvita Venäjää. Puukaasugeneraattori, TEG ja tuulivoima tuottaa talvella, aurinkopaneelit sitten valoisempina aikoina. Kohtuukokoisella laitoksella päästään yli 100 kWh päivätuotantoihin, mitkä vastaa yli 500 km ajomatkaa. Eikä ole hätää siitäkään että sähkö loppuu kolmannessa maailmansodassa, kunha ei Tsar Bomba putoa päälle. Suomessa on vain hyvä olla olemassa auto, mikä kulkee puulla. Toimii vaikka maailmansodan yli.

    • Anonyymi

      Sillä se ratkee ÄLKÄÄ OLKO NIIN TYHMIÄ ETTÄ OSTATTE SÄHKÖAUTOJA!!!!!! Antaakaa kunnon opetus sähköauto intoilijoille. Halutaan köyhät ja keskituloset pois liikenteestä. Kyllä pitää olla oikeus ajaa vanhoilla autoilla. Sähköautot ovat kalliita ja varsinkin meille pien eläkeläisille joilta on HINTASIDONNAISET ELÄKE INDEKSIT VARASTETTU!!!!!! KIITOS LIPPOSELLE. Saisi vaan muutama akku räjähtää näistä lelu sähköautoista. Suomessa on oikein tuuliviiri politiikkoja ja termiitti puolueita. Tämä ilmasto hourailu on suuren luokan rahastusta. Kerätään rahaa uutta maailman järjestelmää varten.

      • Anonyymi

        Tässäpä varsinainen mielensäpahoittaja ja itkijäeukko. On hyvä ettää nollapäästöisten autojen hankintaa tuetaan. Vanhalla autolla ajamista ei tällä hetkellä rankaista mitenkään joten siinä mielessä itkeminen on aivan turhaa. Sähköautolla on käyttövoimavero, vanhalla bensa-autolla sitä ei ole. Miksi itket pappa?


      • Anonyymi

        Ei ollut kuin 6 yhdyssanavirhettä tuossa kirjoituksessa! Muutoin ihan asiaakin onneksi mukana.


    • Anonyymi

      Tunketkoot hanuriin ne sähkövatkaimet, itelle semmosta tuu ikinä ja kirveellä joutaa hakata jokainen Sähköauto palasiksi, ite enää ees lue tuota vasemmisto mediaa kun joka kerta ku katsoo yhdenkin uutisen niistä Sähkö leluista sun muista vassari uutisista niin nousee v tutus käyrä ja verenpaineet sietämättömän korkeelle että parempi että ees lue uutisia. Pelkkä märkä uni joka tuhoa joko suomen talouden ja on jo tuhottu tällä ilmasto humpalla sun muulla mistä en nyt jaksa mainita

      • Anonyymi

        Kuka muka häviää kun kuluttajat ostavat sähköautoja? Osa niistä sähköautoista on jopa Suomessa tehtyjä ja ne kuluttavat osittain kotimaista uusiutuvaa sähköä.
        Kaikki bensa on tuontitavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka muka häviää kun kuluttajat ostavat sähköautoja? Osa niistä sähköautoista on jopa Suomessa tehtyjä ja ne kuluttavat osittain kotimaista uusiutuvaa sähköä.
        Kaikki bensa on tuontitavaraa.

        "Kaikki bensa on tuontitavaraa."

        Suurin osa kaupan tavaroista on tuontitavaraa eikä tuosta ruikuteta samalla tavalla. Sinäkin ostat joka viikko kaupasta tuontitavaraa ja et piittaa siitä. Mutta yhtäkkiä tässä se onkin ongelma. Todistaa vain se, että ihmiset ovat usein vain kaksinaismoralistisia paskanjauhajia.

        On kummallista, että juuri niiden, jotka puhuvat siitä, että bensa on tuontitavaraa ruokaostoksista yli 80% on tuontitavaraa. Ja siihen ei kuitenkaan edes kiinnitetä huomiota.

        Kännykät (jopa Nokian kännykät), tietokoneet ja kaikki muu elektroniikka ovat lähes täysin tuontitavaraa. Myös tuo auto itsessään on jokaista komponenttia myöten tuontitavaraa.

        Itse en piittaa pätkääkään, vaikka bensa on tuontitavaraa. Ostan auton sen mukaan mikä itselleni sopii ja viis veisaan tuollaisista täysin merkityksettömistä pikkuasioista. CO2-päästötkään eivät merkitse mitään. En maksaisi sähköautosta euroakaan enempää kuin polttiksesta, siihen ei ole mitään syytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki bensa on tuontitavaraa."

        Suurin osa kaupan tavaroista on tuontitavaraa eikä tuosta ruikuteta samalla tavalla. Sinäkin ostat joka viikko kaupasta tuontitavaraa ja et piittaa siitä. Mutta yhtäkkiä tässä se onkin ongelma. Todistaa vain se, että ihmiset ovat usein vain kaksinaismoralistisia paskanjauhajia.

        On kummallista, että juuri niiden, jotka puhuvat siitä, että bensa on tuontitavaraa ruokaostoksista yli 80% on tuontitavaraa. Ja siihen ei kuitenkaan edes kiinnitetä huomiota.

        Kännykät (jopa Nokian kännykät), tietokoneet ja kaikki muu elektroniikka ovat lähes täysin tuontitavaraa. Myös tuo auto itsessään on jokaista komponenttia myöten tuontitavaraa.

        Itse en piittaa pätkääkään, vaikka bensa on tuontitavaraa. Ostan auton sen mukaan mikä itselleni sopii ja viis veisaan tuollaisista täysin merkityksettömistä pikkuasioista. CO2-päästötkään eivät merkitse mitään. En maksaisi sähköautosta euroakaan enempää kuin polttiksesta, siihen ei ole mitään syytä.

        Koska suurin osa toimii kuten sinä, hallitus vääntää lait siihen asentoon että polttomottoriauton käytöstä tulee liki rangaistava teko.

        Ei tämä sinusta johdu mitenkään mutta nykyhallituksella vaan on outo käsitys että vain auton putkesta tuleva hiilidioksidi vaikuttaa luontoon. Tehtaan ja muu polttaminen jota on 91% ei vaikuta. Niinpä kyseessä ei edes ole päästöön ja luontoon liittyvä asia vaan puhdasta politiikkaa. Sanna siskoineen haluaa pysyä Time-magazinen kannessa EUn esimerkkioppilaana täyisn välittämättä paljonko hallintoalamaiset joutuu maksamaan tuosta oman edun tavoittelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki bensa on tuontitavaraa."

        Suurin osa kaupan tavaroista on tuontitavaraa eikä tuosta ruikuteta samalla tavalla. Sinäkin ostat joka viikko kaupasta tuontitavaraa ja et piittaa siitä. Mutta yhtäkkiä tässä se onkin ongelma. Todistaa vain se, että ihmiset ovat usein vain kaksinaismoralistisia paskanjauhajia.

        On kummallista, että juuri niiden, jotka puhuvat siitä, että bensa on tuontitavaraa ruokaostoksista yli 80% on tuontitavaraa. Ja siihen ei kuitenkaan edes kiinnitetä huomiota.

        Kännykät (jopa Nokian kännykät), tietokoneet ja kaikki muu elektroniikka ovat lähes täysin tuontitavaraa. Myös tuo auto itsessään on jokaista komponenttia myöten tuontitavaraa.

        Itse en piittaa pätkääkään, vaikka bensa on tuontitavaraa. Ostan auton sen mukaan mikä itselleni sopii ja viis veisaan tuollaisista täysin merkityksettömistä pikkuasioista. CO2-päästötkään eivät merkitse mitään. En maksaisi sähköautosta euroakaan enempää kuin polttiksesta, siihen ei ole mitään syytä.

        Koska suurin osa toimii kuten sinä, hallitus vääntää lait siihen asentoon että polttomottoriauton käytöstä tulee liki rangaistava teko.

        Ei tämä sinusta johdu mitenkään mutta nykyhallituksella vaan on outo käsitys että vain auton putkesta tuleva hiilidioksidi vaikuttaa luontoon. Tehtaan ja muu polttaminen jota on 91% ei vaikuta. Niinpä kyseessä ei edes ole päästöön ja luontoon liittyvä asia vaan puhdasta politiikkaa. Sanna siskoineen haluaa pysyä Time-magazinen kannessa EUn esimerkkioppilaana täyisn välittämättä paljonko hallintoalamaiset joutuu maksamaan tuosta oman edun tavoittelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki bensa on tuontitavaraa."

        Suurin osa kaupan tavaroista on tuontitavaraa eikä tuosta ruikuteta samalla tavalla. Sinäkin ostat joka viikko kaupasta tuontitavaraa ja et piittaa siitä. Mutta yhtäkkiä tässä se onkin ongelma. Todistaa vain se, että ihmiset ovat usein vain kaksinaismoralistisia paskanjauhajia.

        On kummallista, että juuri niiden, jotka puhuvat siitä, että bensa on tuontitavaraa ruokaostoksista yli 80% on tuontitavaraa. Ja siihen ei kuitenkaan edes kiinnitetä huomiota.

        Kännykät (jopa Nokian kännykät), tietokoneet ja kaikki muu elektroniikka ovat lähes täysin tuontitavaraa. Myös tuo auto itsessään on jokaista komponenttia myöten tuontitavaraa.

        Itse en piittaa pätkääkään, vaikka bensa on tuontitavaraa. Ostan auton sen mukaan mikä itselleni sopii ja viis veisaan tuollaisista täysin merkityksettömistä pikkuasioista. CO2-päästötkään eivät merkitse mitään. En maksaisi sähköautosta euroakaan enempää kuin polttiksesta, siihen ei ole mitään syytä.

        Koska suurin osa toimii kuten sinä, hallitus vääntää lait siihen asentoon että polttomottoriauton käytöstä tulee liki rangaistava teko.

        Ei tämä sinusta johdu mitenkään mutta nykyhallituksella vaan on outo käsitys että vain auton putkesta tuleva hiilidioksidi vaikuttaa luontoon. Tehtaan ja muu polttaminen jota on 91% ei vaikuta. Niinpä kyseessä ei edes ole päästöön ja luontoon liittyvä asia vaan puhdasta politiikkaa. Sanna siskoineen haluaa pysyä Time-magazinen kannessa EUn esimerkkioppilaana täyisn välittämättä paljonko hallintoalamaiset joutuu maksamaan tuosta oman edun tavoittelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki bensa on tuontitavaraa."

        Suurin osa kaupan tavaroista on tuontitavaraa eikä tuosta ruikuteta samalla tavalla. Sinäkin ostat joka viikko kaupasta tuontitavaraa ja et piittaa siitä. Mutta yhtäkkiä tässä se onkin ongelma. Todistaa vain se, että ihmiset ovat usein vain kaksinaismoralistisia paskanjauhajia.

        On kummallista, että juuri niiden, jotka puhuvat siitä, että bensa on tuontitavaraa ruokaostoksista yli 80% on tuontitavaraa. Ja siihen ei kuitenkaan edes kiinnitetä huomiota.

        Kännykät (jopa Nokian kännykät), tietokoneet ja kaikki muu elektroniikka ovat lähes täysin tuontitavaraa. Myös tuo auto itsessään on jokaista komponenttia myöten tuontitavaraa.

        Itse en piittaa pätkääkään, vaikka bensa on tuontitavaraa. Ostan auton sen mukaan mikä itselleni sopii ja viis veisaan tuollaisista täysin merkityksettömistä pikkuasioista. CO2-päästötkään eivät merkitse mitään. En maksaisi sähköautosta euroakaan enempää kuin polttiksesta, siihen ei ole mitään syytä.

        Koska suurin osa toimii kuten sinä, hallitus vääntää lait siihen asentoon että polttomottoriauton käytöstä tulee liki rangaistava teko.

        Ei tämä sinusta johdu mitenkään mutta nykyhallituksella vaan on outo käsitys että vain auton putkesta tuleva hiilidioksidi vaikuttaa luontoon. Tehtaan ja muu polttaminen jota on 91% ei vaikuta. Niinpä kyseessä ei edes ole päästöön ja luontoon liittyvä asia vaan puhdasta politiikkaa. Sanna siskoineen haluaa pysyä Time-magazinen kannessa EUn esimerkkioppilaana täyisn välittämättä paljonko hallintoalamaiset joutuu maksamaan tuosta oman edun tavoittelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki bensa on tuontitavaraa."

        Suurin osa kaupan tavaroista on tuontitavaraa eikä tuosta ruikuteta samalla tavalla. Sinäkin ostat joka viikko kaupasta tuontitavaraa ja et piittaa siitä. Mutta yhtäkkiä tässä se onkin ongelma. Todistaa vain se, että ihmiset ovat usein vain kaksinaismoralistisia paskanjauhajia.

        On kummallista, että juuri niiden, jotka puhuvat siitä, että bensa on tuontitavaraa ruokaostoksista yli 80% on tuontitavaraa. Ja siihen ei kuitenkaan edes kiinnitetä huomiota.

        Kännykät (jopa Nokian kännykät), tietokoneet ja kaikki muu elektroniikka ovat lähes täysin tuontitavaraa. Myös tuo auto itsessään on jokaista komponenttia myöten tuontitavaraa.

        Itse en piittaa pätkääkään, vaikka bensa on tuontitavaraa. Ostan auton sen mukaan mikä itselleni sopii ja viis veisaan tuollaisista täysin merkityksettömistä pikkuasioista. CO2-päästötkään eivät merkitse mitään. En maksaisi sähköautosta euroakaan enempää kuin polttiksesta, siihen ei ole mitään syytä.

        Koska suurin osa toimii kuten sinä, hallitus vääntää lait siihen asentoon että polttomottoriauton käytöstä tulee liki rangaistava teko.

        Ei tämä sinusta johdu mitenkään mutta nykyhallituksella vaan on outo käsitys että vain auton putkesta tuleva hiilidioksidi vaikuttaa luontoon. Tehtaan ja muu polttaminen jota on 91% ei vaikuta. Niinpä kyseessä ei edes ole päästöön ja luontoon liittyvä asia vaan puhdasta politiikkaa. Sanna siskoineen haluaa pysyä Time-magazinen kannessa EUn esimerkkioppilaana täyisn välittämättä paljonko hallintoalamaiset joutuu maksamaan tuosta oman edun tavoittelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki bensa on tuontitavaraa."

        Suurin osa kaupan tavaroista on tuontitavaraa eikä tuosta ruikuteta samalla tavalla. Sinäkin ostat joka viikko kaupasta tuontitavaraa ja et piittaa siitä. Mutta yhtäkkiä tässä se onkin ongelma. Todistaa vain se, että ihmiset ovat usein vain kaksinaismoralistisia paskanjauhajia.

        On kummallista, että juuri niiden, jotka puhuvat siitä, että bensa on tuontitavaraa ruokaostoksista yli 80% on tuontitavaraa. Ja siihen ei kuitenkaan edes kiinnitetä huomiota.

        Kännykät (jopa Nokian kännykät), tietokoneet ja kaikki muu elektroniikka ovat lähes täysin tuontitavaraa. Myös tuo auto itsessään on jokaista komponenttia myöten tuontitavaraa.

        Itse en piittaa pätkääkään, vaikka bensa on tuontitavaraa. Ostan auton sen mukaan mikä itselleni sopii ja viis veisaan tuollaisista täysin merkityksettömistä pikkuasioista. CO2-päästötkään eivät merkitse mitään. En maksaisi sähköautosta euroakaan enempää kuin polttiksesta, siihen ei ole mitään syytä.

        Koska suurin osa toimii kuten sinä, hallitus vääntää lait siihen asentoon että polttomottoriauton käytöstä tulee liki rangaistava teko.

        Ei tämä sinusta johdu mitenkään mutta nykyhallituksella vaan on outo käsitys että vain auton putkesta tuleva hiilidioksidi vaikuttaa luontoon. Tehtaan ja muu polttaminen jota on 91% ei vaikuta. Niinpä kyseessä ei edes ole päästöön ja luontoon liittyvä asia vaan puhdasta politiikkaa. päätyttö siskoineen haluaa pysyä Time-magazinen kannessa EUn esimerkkioppilaana täyisn välittämättä paljonko hallintoalamaiset joutuu maksamaan tuosta oman edun tavoittelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka muka häviää kun kuluttajat ostavat sähköautoja? Osa niistä sähköautoista on jopa Suomessa tehtyjä ja ne kuluttavat osittain kotimaista uusiutuvaa sähköä.
        Kaikki bensa on tuontitavaraa.

        Muista, että nuo Suomessa tehdyt autotkin on lähes kokonaan valmistettu ulkomaisista komponenteista. Suomessa lähinnä kootaan autot, mutta lähes kaikki osat ovat ulkomaisia.


    • Anonyymi

      "nykyhallituksella vaan on outo käsitys että vain auton putkesta tuleva hiilidioksidi vaikuttaa luontoon."

      Vielä oudompi on käsitys että EU ja Suomen valtio puuttuisi vain autoilun päästöihin. Kovin puusilmäistä.

    • Anonyymi

      Suurimmalla osaa autoja ajetaan korkeintaan 50km päivässä ja 10% autoista tuottaa yli 50% ajokilometreistä. Suurin osa autoista seisoo etupäässä asuntojen parkkipaikalla. Se 10% millä ajetaan on taas tällä hetkellä etupäässä diesel autoja ja niiden korvaajaksi ei nykytekniikalla sähkö- tai oikein hybriditeknologiakaan käy. Hallitus ei voi saavuttaa hiilineutraalia liikennettä pelkästään sähköistämällä autoja, sillä toimenpiteet kohdistuvat väärään käyttäjäryhmään, ja nykyisellä aikataululla ei voida jäädä odottamaan akkuteknologia mahdollista kehitystä. Uusina ostetut sähköautot eivät myöskään koskaan käytettynä päädy näille paljon ajaville sillä nämä suosivat tyypillisesti uusia autoja ja nykyinen sähköauto ei sovellu paljon ajavalle.
      Hiilineutraaleja ajokilometrejä ei siis saavuteta pelkästään autokantaa uudistamalla sähköauto painiotteisesti. Tarvitaan muita keinoja mm. vaihtoehtoisia polttoaineita. Sähköauton soveltuvuutta paljon ajaville parantaisi huomattavasti jos valtion taholta tuettaisiin tai jos valtio jopa rakentaisi latausverkostoa. Latausverkosto on monelle paljon ajavalle kynnyskysymys sähköauton käyttöönotossa.

      • Anonyymi

        Joo sähkikset vasta marginaalissa. Niitä on vasta 9600 kpl liikenteessä. Aika olematon määrä. Lataushybridit tietysti päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo sähkikset vasta marginaalissa. Niitä on vasta 9600 kpl liikenteessä. Aika olematon määrä. Lataushybridit tietysti päälle.

        Kaikki uusi lähtee yleistymään nollasta. Sellaista se on, kestää aikansa jotta suurtuotanto saadaan käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki uusi lähtee yleistymään nollasta. Sellaista se on, kestää aikansa jotta suurtuotanto saadaan käyntiin.

        Näin on. Sama oli kännyköiden kanssa.
        Turhina ja kalliina niitä pidettiin.

        Kaikki autojen tekniikka on kokenut samanlaista vastarintaa.
        - moiventtiilikannet
        - xenon-valot
        - led-valot
        - polttoaineen suihkutus
        - ilmastointilaite
        jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Sama oli kännyköiden kanssa.
        Turhina ja kalliina niitä pidettiin.

        Kaikki autojen tekniikka on kokenut samanlaista vastarintaa.
        - moiventtiilikannet
        - xenon-valot
        - led-valot
        - polttoaineen suihkutus
        - ilmastointilaite
        jne...

        Moniventtilikannet oli jo 1910 luvula, kauan kesti yleistyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Sama oli kännyköiden kanssa.
        Turhina ja kalliina niitä pidettiin.

        Kaikki autojen tekniikka on kokenut samanlaista vastarintaa.
        - moiventtiilikannet
        - xenon-valot
        - led-valot
        - polttoaineen suihkutus
        - ilmastointilaite
        jne...

        "Näin on. Sama oli kännyköiden kanssa.
        Turhina ja kalliina niitä pidettiin."

        Ja sitä ne alkuvaiheessa olivatkin. Niiden suosio nousi vasta kun niiden hinta romahti murto-osaan alkuperäisestä. Ja kännyköiden kunnolliseen läpimurtoon meni yli 15 vuotta.

        Sähköauto ostetaan, kun/jos se sopii kukkarolle ja tuntuu tarpeelliselta. Esimerkiksi itselle sähköauto on tällä hetkellä liian kallis ja turha. Katsotaan asiaa uudestaan vaikka 10 vuoden päästä, sitten tilanne voi olla toinen.

        Kännykkäkin ostettiin aikoinaan vasta kun se oli riittävän halpa ja sellainen tuntui tarpeelliselta. Järkevä ihminen ostaa uutuustuotteen vasta sitten kun sellaista tarvitaan. Se että ostaa jonkin vain sen takia, että jokin "uutta" tai "muodissa", on ehkä idioottimaisin syy ostaa mitään.

        Jos asiaa ei tunne tarvitsevansa niin se on tarpeeton. Yksi hailee mitä mieltä muut ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Näin on. Sama oli kännyköiden kanssa.
        Turhina ja kalliina niitä pidettiin."

        Ja sitä ne alkuvaiheessa olivatkin. Niiden suosio nousi vasta kun niiden hinta romahti murto-osaan alkuperäisestä. Ja kännyköiden kunnolliseen läpimurtoon meni yli 15 vuotta.

        Sähköauto ostetaan, kun/jos se sopii kukkarolle ja tuntuu tarpeelliselta. Esimerkiksi itselle sähköauto on tällä hetkellä liian kallis ja turha. Katsotaan asiaa uudestaan vaikka 10 vuoden päästä, sitten tilanne voi olla toinen.

        Kännykkäkin ostettiin aikoinaan vasta kun se oli riittävän halpa ja sellainen tuntui tarpeelliselta. Järkevä ihminen ostaa uutuustuotteen vasta sitten kun sellaista tarvitaan. Se että ostaa jonkin vain sen takia, että jokin "uutta" tai "muodissa", on ehkä idioottimaisin syy ostaa mitään.

        Jos asiaa ei tunne tarvitsevansa niin se on tarpeeton. Yksi hailee mitä mieltä muut ovat.

        Lisään... Ja onhan edelleen ihmisiä joille kännykkä on tarpeeton. Mutta koska kännykän käyttö on viime vuosina muuttunut halvemmaksi kuin lankapuhelin, myös he käyttävät kännykkää. Tosin kiinteästi kotona eikä kännykkää koskaan pidetä mukana liikuttaessa kodin ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Sama oli kännyköiden kanssa.
        Turhina ja kalliina niitä pidettiin.

        Kaikki autojen tekniikka on kokenut samanlaista vastarintaa.
        - moiventtiilikannet
        - xenon-valot
        - led-valot
        - polttoaineen suihkutus
        - ilmastointilaite
        jne...

        Jos totta puhutaan, tuossa listassa monet ovatkin turhia. Xenon-valot tai led-valot eivät ole millään tavoin tarpeellisia eikä ne lisää turvallisuuttakaan. Ne vain lisäävät huoltokustannuksia. Kumpiakaan ei ole omassa autossa ja tuskin nuo lisäisi mitään hyödyllistä.


    • Anonyymi

      Sähkö kuuluu kodinkoneisiin ja valaistukseen. Ei auton moottoriksi. Ja nyt nämä "väläytykset" polttoainehintojen korotuksiin alkaa olla sillä mallilla, että on korkea aika alkaa tekemään jotain asioita joilla on merkitystä.

      Suomalaiset on vaan niin saatanan lampaita, että täällä ei uskalleta pistää rytinäksi, vaikka nyt olisi jo korkea aika. Työntekeminen tehdään syrjäseuduilla täysin mahdottomaksi jo valmiiksi korkeiden polttoainekulujen vuoksi ja sähkö ei ole siihen ratkaisu. Voisi kirjoittaa aika perkeleen paljon roisimminkin asiasta, mutta antaa nyt vielä mennä tällä kevyemmällä linjalla.

      • Anonyymi

        Pitää vissin alkaa syrjäseudulla ajaan traktorilla tai polttoöljyllä.
        Tai sitten olla lainkuuliainen ja alkaa vaatimaan kattavaa joukkoliikennettä ja palveluja lähemmäs.


      • Anonyymi

        Kyllä porukka nauraa tällekin vuodatukselle 10-15 vuoden kuluttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä porukka nauraa tällekin vuodatukselle 10-15 vuoden kuluttua.

        Menen hautaan ennemmin kun alan vaihtamaan jotakin piuhalla ladattavaa paskarakkinetta pihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menen hautaan ennemmin kun alan vaihtamaan jotakin piuhalla ladattavaa paskarakkinetta pihalle.

        iPhonen ja akkuporakoneen Litium - akku väsyy nopeasti pakkasessa.
        Tiedoksi viherpeipoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        iPhonen ja akkuporakoneen Litium - akku väsyy nopeasti pakkasessa.
        Tiedoksi viherpeipoille.

        Tiedoksi viherpeipoille (ja muille) että täyssähköauto ei väsy pakkasessa. Regeniä ei voi käyttää tosin kylmällä akulla, mutta ajaminen sujuu mainiosti.

        Eli hyvä että ovat älynneet käyttää autoissa toisenlaista teknologiaa!


    • Anonyymi

      Päättäjät vouhkaavat tietämättään ja ymmärtämättömyyttään sitä, mitä ongelmia koko sähköautojen yleistyminen tuo tullessaan.
      Ajatellaanpa asiaa vaikka pienen 10 asuntoa sisältävän taloyhtiön kannalta, jossa asuntokohtaiset sulakkeet olisivat nyt vaikka 3x25Ah ja taloyhtiöön tulisi kaksi, tai jopa kolmekin sähköautoa, niin sähköauton lataukseen tarvitaankin nyt 3x32Ah sulakkeet ja mikä olisi sitten tämän muutoksen vaikutus talokaapelointien kestävyyden kannalta, nehän on sitten myös uusittava kestämään tulevat rasitukset ja miten taloyhtiön liittymämaksujen hintojen sen muutostyön jälkeen käy?
      Nehän tietysti nousevat ja huomattavasti, jolloin kaikki osakkaat, myös ne, joilla ei ole autoa lainkaan, osallistuvat innoissaan ja iloisina maksumiehinä tuohon kustannusten jakoon, että nuo pari kolme naapuria voivat sähköautoillaan osallistua maailman pelastamistalkoisiin.
      Entäpä sitten, kun kadunvarren taloyhtiöissä alkaa useammatkin maailmanpelastajat sähköautojen käyttäjiksi... sittenhän sinne tuodaankin jo reilummalti paksua kaapelia, joka kestää useamman taloyhtiön kohonneet sähkökulutukset!

      • Anonyymi

        "nyt vaikka 3x25Ah ja taloyhtiöön tulisi kaksi, tai jopa kolmekin sähköautoa, niin sähköauton lataukseen tarvitaankin nyt 3x32Ah sulakkeet"

        Höpöhöpö. Dynaaminen kuormantasaus peliin, ja 3x25A riittää 5-10 sähköautolle. Eivät kaikki lataa samaan aikaan, ja jos yrittävät, kuormantasaus antaa lataaville autoille tasapuolisesti virtaa. Jos vain kaksi autoa on lataamassa, molemmat saavat täydet 11 kW.

        Muista, että 3x25A on vuorokaudessa 414 kWh. Tämä riittää päivässä 1600-2500 km ajoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "nyt vaikka 3x25Ah ja taloyhtiöön tulisi kaksi, tai jopa kolmekin sähköautoa, niin sähköauton lataukseen tarvitaankin nyt 3x32Ah sulakkeet"

        Höpöhöpö. Dynaaminen kuormantasaus peliin, ja 3x25A riittää 5-10 sähköautolle. Eivät kaikki lataa samaan aikaan, ja jos yrittävät, kuormantasaus antaa lataaville autoille tasapuolisesti virtaa. Jos vain kaksi autoa on lataamassa, molemmat saavat täydet 11 kW.

        Muista, että 3x25A on vuorokaudessa 414 kWh. Tämä riittää päivässä 1600-2500 km ajoihin.

        Maailmaan mahtuu niin paljon näitä turhanpelkääjiä. Yksi hyvä syy asua omakotitalossa niin ei tällaiset jäärät pysty torppaamaan mitään. Nyt valtiovaltakin on ollut hereillä ja taannut lailla osakkaan oikeuden rakentaa itselleen latauspaikka. Siinä yksi naula lisää jäärien arkkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmaan mahtuu niin paljon näitä turhanpelkääjiä. Yksi hyvä syy asua omakotitalossa niin ei tällaiset jäärät pysty torppaamaan mitään. Nyt valtiovaltakin on ollut hereillä ja taannut lailla osakkaan oikeuden rakentaa itselleen latauspaikka. Siinä yksi naula lisää jäärien arkkuun.

        Tämä onkin hyvä syy asua omakotitalossa. Taloyhtiössä päätöksenteko on niin julmetun hankalaa, jos haluat sinisen värisen töpselin ulkoseinään siihen tarvitaan puoli vuotta kokoustamista ja keskusteluja töpselin juridisisoikeudellisista aspekteista, omakotitalossa päätöksenteko kestää muutaman minuutin kun esittää aikeen ruokapöydässä ja soittaa jälkikäteen sähkärille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "nyt vaikka 3x25Ah ja taloyhtiöön tulisi kaksi, tai jopa kolmekin sähköautoa, niin sähköauton lataukseen tarvitaankin nyt 3x32Ah sulakkeet"

        Höpöhöpö. Dynaaminen kuormantasaus peliin, ja 3x25A riittää 5-10 sähköautolle. Eivät kaikki lataa samaan aikaan, ja jos yrittävät, kuormantasaus antaa lataaville autoille tasapuolisesti virtaa. Jos vain kaksi autoa on lataamassa, molemmat saavat täydet 11 kW.

        Muista, että 3x25A on vuorokaudessa 414 kWh. Tämä riittää päivässä 1600-2500 km ajoihin.

        Usein kuitenkin ihmiset lataavat autojaan samaan aikaan. Jos asuntoyhtiöllä on 20 paikkaa niin sähköverkon pitää kestää, jos 15 niistä ladataan autoja samaan aikaan. Pitää muistaa, että lapsia viedään kouluun tai päiväkotiin usein samaan aikaan, töihin mennään samaan aikaan, lomille mennään samaan aikaan jne. Ajatus siitä, että rasitus jakautuisi tasaisesti pitkin vuorokautta ja viikkoa on huuhaata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmaan mahtuu niin paljon näitä turhanpelkääjiä. Yksi hyvä syy asua omakotitalossa niin ei tällaiset jäärät pysty torppaamaan mitään. Nyt valtiovaltakin on ollut hereillä ja taannut lailla osakkaan oikeuden rakentaa itselleen latauspaikka. Siinä yksi naula lisää jäärien arkkuun.

        Mikäs siinä jos sähköautojen omistajat maksavat kaiken omasta kukkarostaan. Siis ihan kaiken.

        Jos ei sähköautoa omista, ei tuollaiseen kannata käyttää euroakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmaan mahtuu niin paljon näitä turhanpelkääjiä. Yksi hyvä syy asua omakotitalossa niin ei tällaiset jäärät pysty torppaamaan mitään. Nyt valtiovaltakin on ollut hereillä ja taannut lailla osakkaan oikeuden rakentaa itselleen latauspaikka. Siinä yksi naula lisää jäärien arkkuun.

        Ja mitkä kumman "jäärät"? Sähköautossa ei ole mitään muuta uutta kuin sähkömoottori. Sähköauto ostetaan, jos sellainen itselle sopii. Ja valtaosalle sähköauto ei ole hintansa arvoinen.

        Lähinnä idiootit ostavat uutta vain sen takia, että se on "uutta" tai "tätä päivää". Järkevät viis veisaavat muista ja ostavat sitten kun omaan kukkaroon sopii ja tarvitsee sitä.

        Sähköpotkulaudassa on enemmän uutta kuin sähköautossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein kuitenkin ihmiset lataavat autojaan samaan aikaan. Jos asuntoyhtiöllä on 20 paikkaa niin sähköverkon pitää kestää, jos 15 niistä ladataan autoja samaan aikaan. Pitää muistaa, että lapsia viedään kouluun tai päiväkotiin usein samaan aikaan, töihin mennään samaan aikaan, lomille mennään samaan aikaan jne. Ajatus siitä, että rasitus jakautuisi tasaisesti pitkin vuorokautta ja viikkoa on huuhaata.

        Ihmiset myös nukkuvat samaan aikaan, ja autot latautuvat vuorollaan. Dynaaminen lataus takaa sen että max kuormitusta eu ylitetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs siinä jos sähköautojen omistajat maksavat kaiken omasta kukkarostaan. Siis ihan kaiken.

        Jos ei sähköautoa omista, ei tuollaiseen kannata käyttää euroakaan.

        Juurikin näin!
        Maksavathan autojensa kulut veroineen vakuutuksineen ja polttoaineineen nykyisinkin ainoastaan auton omistajat itse!

        Vit...tu tätä voohkaamista ja sähköautojen puolestapuhumista. Ei tämä maailma näillä sähköautoilla pelastu!!!

        Idiooteille ei olisi pitänyt eduskunnassa valtaa luovuttaa😡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin!
        Maksavathan autojensa kulut veroineen vakuutuksineen ja polttoaineineen nykyisinkin ainoastaan auton omistajat itse!

        Vit...tu tätä voohkaamista ja sähköautojen puolestapuhumista. Ei tämä maailma näillä sähköautoilla pelastu!!!

        Idiooteille ei olisi pitänyt eduskunnassa valtaa luovuttaa😡

        Eikä sähköautoilla ajavia idiootteja pidä matkia, sähköautoa itse hankkimalla.


    • Anonyymi

      Ei se autokanta sillä vielä paljon sähköisty, että pihasaunan takana maatunut Saab viedään romuttamolle ja saadaan pari tonnia rahaa.

      • Anonyymi

        Ei Saabeja saa, eikä pidä romuttaa!
        Ne pitää herätellä henkiin ja ottaa päivittäiseen käyttöön, varsinkin ne 2T moottoriset!

        Trabanttien omistajat myös huom!


    • Anonyymi

      kaikki maa- ja metsätalouskoneet olisi muutettava myös sähköisiksi. puhutaan miljoonista öljylitroista mitä nekin ulostavat maaperään.
      myös moottoripyörät ja kelkat ja veneet ynnä muut ansaitsevat saman kohtalon. on väärin että vain autoilijoita rangaistaan tällä sähkövouhotuksella.

      • Anonyymi

        No, ainakin sähkömoottoripyöriä on jo jonkin verran liikkeellä. Niitä on käytännössä jokaisella moottoripyörävalmistajalla, jopa sähkö-Harrikka on myynnissä.


      • Anonyymi

        Erityisesti valtamerilaivat on muutettava sähköisiksi. Kyllä se isokin laiva kulkee sähköllä kun tarpeeksi usein vaan jaksaa ladata.


    • Anonyymi

      Köyhälle sähkö- ja ilmastovouhotus on raskasta.
      Rikkaille tulonsiirto.

      • Anonyymi

        Polttomoottoreilla ajelu on ollut suurempi tulonsiirto köyhiltä rikkaille kun osaat ikinä arvatakaan. Öljyteollisuus käy lompakollasi eikä todellakaan ole ystäväsi.

        Akkuautot ovat nyt vielä kalliimpia, mutta yleistyessään halpoja ostaa ja käyttää, myös köyhille.


    • Anonyymi

      öljyteollisuus ei käy kukkarollasi vaan valtio.Bensa venäjällä maksaa 70 senttiä.Ennen koronaa oli rajalla pitkät jonot .Sähköautoja on ollut aina ja hävinnyt kilpailun.Yhteiskunnan pakotteilla yritetään autokanta sähköistää.Valoja ei käytetä yritetään päästä sähköllä mahdollisimman pitkään.Polkupyörissä pitää palaa takavalo mutta sähkö autoissa sitä ei tarvita.

    • Anonyymi

      Itselläni kahden vuoden kokemus hybridautosta.
      Talviajossa kulutti enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto.
      Pidän näitä sähköautoja suomen oloihin kelpaamattomina.
      Akkuteknologia ei vaan ole niin kehittynyttä vielä että se palvelisi talviolosuhteissa hyvin.
      Sähkö-ja hybriauton elinkaari on myös kovin lyhyt akkujen vuoksi.
      Kymmenen vuotta vanha Opel Amperan akut ovat jo niin loppu ettei sillä pääse kuin vaivaiset 50km yön yli latauksella optimi olosuhteissa.
      Eikä ne akut vanhetessaan ainakaan parane.
      Pidänkin näiden sähköautojen luontoystävällisyyttä huijauksena koska valmistus kuluttaa enemmän luonnonvaroja kuin polttomoottoriautojen.
      Jälleenmyyntiarvo ei vanhalla sähköautolla voi olla enää mitenkään hyvä koska akkujen vaihto maksaa todella paljon.

    • Anonyymi

      Vetysähköauto on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
      Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on päästy säästeliäästi ajettuna jopa yli 1000 km yhdellä tankkauksella.
      Vetyauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa.

      • Anonyymi

        Ja tästä huolimatta vetyautot ovat jo flopanneet surkeasti. Ja tuo 700 km onnistuu pian lataussähköautoillakin. Ja lataussähköauton etu on, että sen voi ladata kotona tai mökillä. Sen takia vetyautot eivät tule korvaamaan lataussähköautoja ja siihen ei usko enää edes Toyota.


      • Anonyymi

        Neljääkymppiä ajamalla aika monen täyssähkiksen range on myös 1000 km...


    • Anonyymi

      Toyota Mirain tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Säästeliäästi ajettuna sillä on ajettu yli 1000 km.
      Vetysähköauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa.
      Hyundai Nexolla on ajettu yhdellä tankkauksella lähes 900 km.
      BMW tuo vetyauton markkinoille vuonna 2022.
      Land Rover on myös tuomassa vetyauton markkinoille.
      Opelilla, Citroenilla, Renaultilla ja Peugeotilla on jo vetypakettiautoja markkinoilla.
      H2X aloittaa myös vetyautojen sarjavalmistuksen maailmanlaajuisille markkinoille.
      Ainut autonvalmistaja joka ei ole yhtään valmistautunut vetybuumin on Volkwagen.
      EU edellyttää että vetytankkausasemia täytyy olla koko Euroopan alueella vähintään 150 km välein.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tultiin 5.12.2021 Hyvinkäältä Toholammille matkalla näin 5 sähköautoa.Pakkasta oli aivan kiitettävästi.Hyvinkäälle mennessä vaimo ajoi moottoritiellä130 tesla meni Lempäälässä ohi.Ennen Hämeenlinnaa tesla oli jonon jatkona sitten ohitimme koko letkan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe