Uskon kuolema?

Mitä järkeä on uskoa?

Mitä hyötyä uskosta on?

Miksi ihmisen tulisi pitää totena asioita, joita hän ei voi tietää?

Mitä usko on?

Jos usko olisi pelkästään jonkin asian totena pitämistä, niin ei olisi mitään syytä uskoa, mutta se on paljon muutakin kuin vain totena pitämistä. Usko on tottelemista (kuuliaisuutta), luottamista, turvaamista, kiinni pitämistä ja sen tulevaisuuteen ulottuva piirre on toivo, jota ilman monet eivät jaksaisi elää iloisina ja onnellisina tätä katoavaista elämää. Uskolle on siten "tilaus" niiden elämässä, jotka sitä tarvitsevat: meille ateisteille uskolla ei ole mitään merkitystä.

22

211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaan kyselet. Uskovaisena sinun tietenkin tulisi kyetä kertomaan uskon merkityksestä omassa elämässäsi, jos joku sellaisesta olisi kiinnostunut.

Mutta tämä on kylläkin väärä palsta siihen.

• En ole uskovainen, joten uskolla ei ole minulle mitään merkitystä. Uskovaisille uskolla on tietysti merkitystä ja toinkin sitä merkitystä esille kahdessa ensimmäisessä viestissäni.

• ei-kirj kirjoitti:

En ole uskovainen, joten uskolla ei ole minulle mitään merkitystä. Uskovaisille uskolla on tietysti merkitystä ja toinkin sitä merkitystä esille kahdessa ensimmäisessä viestissäni.

Kyllä sinä olet uskovainen ja olet sen paljastanut joten turhaan enää kitiset ilmiselvästä asiasta.

• EiTerveenTurinoita
        kekek-kekek kirjoitti:

Kyllä sinä olet uskovainen ja olet sen paljastanut joten turhaan enää kitiset ilmiselvästä asiasta.

Kyseessä on jakautunut persoonallisuus. Välillä hän on uskova ja välillä ateisti. Skitsofreenikolta se onnistuu helposti.

• EiTerveenTurinoita kirjoitti:

Kyseessä on jakautunut persoonallisuus. Välillä hän on uskova ja välillä ateisti. Skitsofreenikolta se onnistuu helposti.

Olen ollut elämäni aikana ateisti, uskovainen ja jälleen ateisti. Ei siinä mitään jakautunutta persoonaa tarvita.

Ei ole minun syyni, jos uskovaiset ateistit eivät pidä minua oikeana ateistina sen vuoksi, että pidän aidosti mahdollisena luojan olemassa olon toisin kuin he. Puolueeton tarkkailija pitää minua silti ateistina ja sellainen olen.

• LVI1

Usko pn myös uskoa epäjumaliin ja usko oikeuttaa pahoihin tekoihin.

• Kyllä. Monien usko antaa heille luvan ja oikeutuksen pahoihin tekoihin, jotka teot muut ihmiset sitten pahoina tekoina tuomitsevat. Otetaan nyt esimerkiksi muslimit, jotka tappavat vääräuskoisia pyhässä sodassa (jihad) heitä vastaan.

Sellaista uskoa en puolusta enkä pidä hyvänä, mutta kaikki usko ei ole samanlaista, vaikka uskovaiset ateistit niputtavatkin kaiken uskon samaan nippuun niin kuin myös kaikki uskovaiset ilman mitään eroja tai rajoja.

• AteistiVaan

Minä *uskon*, että on joulukuun ensimmäinen. Periaatteessa on mahdollista, että ipadin kalenterissa on bugi, mutta pidän tätä silti totena. Tietokin on vain hyvin perusteltu ja oikeutettu uskomus, koska pohjimmiltaan on hyvin vähän asioita, mistä voimme olla täysin varmoja.

Uskomme monia asioita - oleellista on, että pyrimme uskomaan siihen, mikä on totta ja että uskomme perustuu riittäviin todisteisiin. Mitä eriskummallisempi väite sitä vahvemmat todisteet tarvitaan.

• Miksi saivartelet AteistiVaan?

Mahtaa olla raskasta sellainen elämä, jossa ei voi olla varma mistään muusta kuin siitä, että Jumalaa ja jumalia ei ole olemassa, mutta sekin on uskoa aivan niin kuin olet tunnustanut ja yhä vielä sitä uskoa tunnustat, näemmä.

Ateistien usko on sellaista, jota en pidä järkevänä enkä sitä hyväksy. Ateisti uskoo, ettei jumalia ole olemassa, mutta sellaista asiaa ei ole järkevää uskoa. Sitä voi pitää mahdollisena, mutta uskoa ei tässäkään asiassa tarvita. Usko on täysin turhaa, ellei se johda moraalisesti hyvään elämään, mikä ateisteilta puuttuu (se puuttuu oletuksena kaikilta ateisteilta, kunnes löytyy yksi poikkeus: ei ole vielä löytynyt).

• ei-kirj kirjoitti:

Miksi saivartelet AteistiVaan?

Mahtaa olla raskasta sellainen elämä, jossa ei voi olla varma mistään muusta kuin siitä, että Jumalaa ja jumalia ei ole olemassa, mutta sekin on uskoa aivan niin kuin olet tunnustanut ja yhä vielä sitä uskoa tunnustat, näemmä.

Ateistien usko on sellaista, jota en pidä järkevänä enkä sitä hyväksy. Ateisti uskoo, ettei jumalia ole olemassa, mutta sellaista asiaa ei ole järkevää uskoa. Sitä voi pitää mahdollisena, mutta uskoa ei tässäkään asiassa tarvita. Usko on täysin turhaa, ellei se johda moraalisesti hyvään elämään, mikä ateisteilta puuttuu (se puuttuu oletuksena kaikilta ateisteilta, kunnes löytyy yksi poikkeus: ei ole vielä löytynyt).

Siinä sinä uskovainen taas paapatat, aivan perinteisen uskovaisuuden mukaisesti.

• kekek-kekek kirjoitti:

Siinä sinä uskovainen taas paapatat, aivan perinteisen uskovaisuuden mukaisesti.

Miten niin?

Todista se, että olen uskovainen.

• esitätkö_vain
        ei-kirj kirjoitti:

Miten niin?

Todista se, että olen uskovainen.

Oletko tyhmä vai esitätkö vain? Ateisti sinä et ainakaan ole.

• esitätkö_vain kirjoitti:

Oletko tyhmä vai esitätkö vain? Ateisti sinä et ainakaan ole.

En usko Jumalaan tai jumaliin eikä minulla ole uskontoa enkä ole uskonnollinen ihminen: en harjoita uskontoa millään tavalla, sillä minulla ei ole uskontoa, jota harjoittaa. En rukoile, en osallistu uskonnollisiin tapahtumiin, en ole yhteydessä jumaliin, en kuule ääniä, en näe ilmestyksiä tai näkyjä, en näe ennus-unia, en käy ennustajien luona, en harjoita noituutta, en usko henkiin, Jumalaan, jumaliin tai luojaan, jne.

Minussa ei ole mitään uskoon viittaavaa, joten miten voisin olla uskovainen?

• ei-kirj kirjoitti:

En usko Jumalaan tai jumaliin eikä minulla ole uskontoa enkä ole uskonnollinen ihminen: en harjoita uskontoa millään tavalla, sillä minulla ei ole uskontoa, jota harjoittaa. En rukoile, en osallistu uskonnollisiin tapahtumiin, en ole yhteydessä jumaliin, en kuule ääniä, en näe ilmestyksiä tai näkyjä, en näe ennus-unia, en käy ennustajien luona, en harjoita noituutta, en usko henkiin, Jumalaan, jumaliin tai luojaan, jne.

Ai niin - uusateistisen määritelmän mukaan tosi ateisti ei voi pitää mahdollisena Jumalan, jumalien, henkien, luojan tai luojien olemassaoloa. No, tunnustan pitäväni näitä asioita mahdollisena, mutta en usko mihinkään niistä. Pidän mahdollisena senkin, että kaikkeus ja elämä ovat luotua, mutta en usko siihen. Pidän vain mahdollisena samoin kuin sen, että mikään ei ole luotua eikä henkiä ole olemassa (silloin ei ole olemassa luojaa tai luojiakaan).

Joo, tunnustan olevani tosi ateisti sen sijaan, että olisin uusateisti eli uskovainen ateisti eli positiivinen ateisti, joka ei pidä mahdollisena yliluonnollisen tai Jumalan tai luojan tai luojien tai henkien tai hengen olemassa oloa. En ole myöskään ateisti irvileuka, jollaisia uskovaiset ateistit tällä palstalla ovat osoittaneet olevansa. Ja vaikka olen "uskon hilkka", niin en ole uskovainen - vielä vähemmän olen peikko eli trolli.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15438394/ateisti-irvileuka

• esitätkö_vain
        ei-kirj kirjoitti:

Voi hyvä ihme, et todellakaan tiedä edes itse mikä tai kuka olet:
        "Ateistien usko on sellaista, jota en pidä järkevänä enkä sitä hyväksy. Ateisti uskoo, ettei jumalia ole olemassa, mutta sellaista asiaa ei ole järkevää uskoa"
        Olet ateisti mutta et hyväksy ateismia? Ainoastaan sinun tapasi uskoa on oikea? Ja ateismissa ei ole uskoa jumaliin niin, että ne olisivat todellisia. Usko uskonasioissa tarkoittaa juuri uskoa johonkin jumalaan. Ateismi ei ole uskonto eikä mikään vastakohtakaan uskonnoille. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
        Lisäksi asenteesi ateismia kohtaan paljastaa sinut uskovaiseksi. Pelkästään ateismin perusteella tuomitset ja arvioit ateistin huonosti käyttäytyväksi, moraaliltaan alhaiseksi jne huonoksi. Eihän ateismi käske tai velvoita tekemään ihmistä pahaa/hyvääkään. Jokainen ateisti on yksittäinen ihminen, joka noudattaa Suomessa Suomen lakeja tai tekee rikkeitä aivan samalla tavalla kuin uskovaisetkin.

Rautalangasta vääntäminen ei todennäköisesti auta sinua, mutta toivottavasti selvität itsellesi kuka olet.

• esitätkö_vain kirjoitti:

Voi hyvä ihme, et todellakaan tiedä edes itse mikä tai kuka olet:
        "Ateistien usko on sellaista, jota en pidä järkevänä enkä sitä hyväksy. Ateisti uskoo, ettei jumalia ole olemassa, mutta sellaista asiaa ei ole järkevää uskoa"
        Olet ateisti mutta et hyväksy ateismia? Ainoastaan sinun tapasi uskoa on oikea? Ja ateismissa ei ole uskoa jumaliin niin, että ne olisivat todellisia. Usko uskonasioissa tarkoittaa juuri uskoa johonkin jumalaan. Ateismi ei ole uskonto eikä mikään vastakohtakaan uskonnoille. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
        Lisäksi asenteesi ateismia kohtaan paljastaa sinut uskovaiseksi. Pelkästään ateismin perusteella tuomitset ja arvioit ateistin huonosti käyttäytyväksi, moraaliltaan alhaiseksi jne huonoksi. Eihän ateismi käske tai velvoita tekemään ihmistä pahaa/hyvääkään. Jokainen ateisti on yksittäinen ihminen, joka noudattaa Suomessa Suomen lakeja tai tekee rikkeitä aivan samalla tavalla kuin uskovaisetkin.

Rautalangasta vääntäminen ei todennäköisesti auta sinua, mutta toivottavasti selvität itsellesi kuka olet.

"Olet ateisti mutta et hyväksy ateismia?"

Tietysti hyväksyn ateismin, mutta en pidä järkevänä tai edes hyväksyttynä sitä, että ateisti uskoo. Sehän on jo ateismin vanhaa määritelmää vastaan! Jos et tunne ateismin vanhaa ja uutta määritelmää, niin lue siitä tuolta:

tai älä luekaan. Joku idiootti oli poistanut viestiketjun, jossa toin esille nämä määritelmät. En tallentanut niitä koneelleni enkä jaksa kirjoittaa niitä uudestaan tähän, mutta jos seuraat palstaa, niin pääset ehkä kärryille siitä, millainen ateisti on vanhan ja uuden määritelmän mukaan. Näin lyhyesti voin sanoa, että uuden määritelmän mukaan ateisti uskoo, ettei Jumalaa tai jumalia ole olemassa, mutta vanhan määritelmän mukaan ateisti ei usko vaan pitään mahdollisena molemmat vaihtoehdot ja minä olen vanhan määritelmän mukaan tosi ateisti, en kuitenkaan uuden määritelmän mukaan.

"Ainoastaan sinun tapasi uskoa on oikea? "

Minä en usko. Kuinka monta kertaa se pitää sinulle sanoa ennen kuin uskot sen?

Minä en usko, mutta pidän mahdollisena. Olen sitä mieltä, että usko ei ole järkevää, jos uskolla tarkoitetaan pelkästään totena pitämistä koskien asioita, joita ei voida tietää. Usko voi olla järkevää, jos sillä tarkoitetaan tottelemista yms. mikä johtaa hyvän tekemiseen ja pahan karttamiseen.

Eikö myös ateistien mielestä ole hyvä karttaa pahaa ja tehdä hyvää? Kas kummaa, Psalmista sanoo:

Psalmit:
        37:27 Karta pahaa ja tee hyvää, niin sinä pysyt iankaikkisesti.

Tämän sanan mukaan ateisti pysyy iankaikkisesti, koska tekee pelkästään hyvää eikä lainkaan pahaa! Vai voitko todistaa sen, että joku ateisti olisi joskus elämänsä aikana tehnyt yhden pahan teon? Et tietenkään, koska ateisteilla ei ole mittaria, jolla mitata tekojen arvo: ovatko ne hyviä vai pahoja tekoja.

• esitätkö_vain
        ei-kirj kirjoitti:

"Olet ateisti mutta et hyväksy ateismia?"

Tietysti hyväksyn ateismin, mutta en pidä järkevänä tai edes hyväksyttynä sitä, että ateisti uskoo. Sehän on jo ateismin vanhaa määritelmää vastaan! Jos et tunne ateismin vanhaa ja uutta määritelmää, niin lue siitä tuolta:

tai älä luekaan. Joku idiootti oli poistanut viestiketjun, jossa toin esille nämä määritelmät. En tallentanut niitä koneelleni enkä jaksa kirjoittaa niitä uudestaan tähän, mutta jos seuraat palstaa, niin pääset ehkä kärryille siitä, millainen ateisti on vanhan ja uuden määritelmän mukaan. Näin lyhyesti voin sanoa, että uuden määritelmän mukaan ateisti uskoo, ettei Jumalaa tai jumalia ole olemassa, mutta vanhan määritelmän mukaan ateisti ei usko vaan pitään mahdollisena molemmat vaihtoehdot ja minä olen vanhan määritelmän mukaan tosi ateisti, en kuitenkaan uuden määritelmän mukaan.

"Ainoastaan sinun tapasi uskoa on oikea? "

Minä en usko. Kuinka monta kertaa se pitää sinulle sanoa ennen kuin uskot sen?

Minä en usko, mutta pidän mahdollisena. Olen sitä mieltä, että usko ei ole järkevää, jos uskolla tarkoitetaan pelkästään totena pitämistä koskien asioita, joita ei voida tietää. Usko voi olla järkevää, jos sillä tarkoitetaan tottelemista yms. mikä johtaa hyvän tekemiseen ja pahan karttamiseen.

Eikö myös ateistien mielestä ole hyvä karttaa pahaa ja tehdä hyvää? Kas kummaa, Psalmista sanoo:

Psalmit:
        37:27 Karta pahaa ja tee hyvää, niin sinä pysyt iankaikkisesti.

Tämän sanan mukaan ateisti pysyy iankaikkisesti, koska tekee pelkästään hyvää eikä lainkaan pahaa! Vai voitko todistaa sen, että joku ateisti olisi joskus elämänsä aikana tehnyt yhden pahan teon? Et tietenkään, koska ateisteilla ei ole mittaria, jolla mitata tekojen arvo: ovatko ne hyviä vai pahoja tekoja.

Joo, ei auta, olet mitä olet mutta ateisti et ainakaan ole. Ennakkokäsityksesi ateismista paljastaa sinut uskovaiseksi.
        " Et tietenkään, koska ateisteilla ei ole mittaria, jolla mitata tekojen arvo: ovatko ne hyviä vai pahoja tekoja."
        Haloo, järki älä jätä! Ei ole epäselvää, olet uskovainen

• esitätkö_vain

Vai, että amispoikaa etsiskelet? Ei nyt tärpännyt. Voit vapaasti toteuttaa seksifantasioitasi amispoikien kanssa mutta etsi toinen palsta, ei se ole syntiä, jos oletkin löytänyt itsestäsi homon, hyväksy vaan rohkeasti taipumuksesi, ja etsi sellainen jumala, joka sen hyväksyy.

• Oletko toiminut tukkirekan kuskina?
      Kun lukee kirjoituksiasi niin välillä olet kaistojen välillä ja hetken päästä menet metsään niin että raikaa.
      Ehkä voisit hieman muutta vakionopeudensäädintä jolloin keskusteluun tulisi enemmän järkeä.

• Tunnen vain kaasupolkimen, joten nopeuden säätö on hieman vaikeaa... jarrutkin ovat olleet rikki jo tovin aikaa.

• Sisko.Helminen

Usko Armas Helminen on kuollut. Hänet julistettiin kuolleeksi sen jälkeen, kun hän katosi sodassa ateisteja vastaan 30.6.1944. Kunnia hänen muistolleen ja rauha hänen sielulleen sekä osanotto hänen omaisiaan kohtaan. Usko on todellakin kuollut.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      557
      1828
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      887
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      873
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      806
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      729
    6. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      717
    7. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      68
      695
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      638
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe