Taitaa olla tuulet jo vihdoin kääntymässä tässä polttomoottoriautojen ’bensa vs diesel’ - kädenväännössä.
Kaikki faktat ovat jo vuosia osoittaneet uusien polttomoottoriautojen päästövertailut dieselien hyväksi, mutta uuden tiedon omaksuminen on vaikeaa, monille näyttää, kun tätäkin palstaa lukee, olevan jopa mahdotonta.
Jotain enemmänhän on autoteollisuudenkin tehtävä kasvihuonekaasujen vähentämisen eteen jo nyt eikä odotella sähköautojen osuuden merkittävämpää kasvua. Sitä ei ole aikaa odotella.
Luonnollisesti silloin katseet kääntyvät bensa-autoihin, joiden kasvihuonekaasupäästöt ovat kymmeniä prosentteja vastaavien dieselautojen päästöjä korkeamnat.
VW lopettaa bensiiniautojen tuotannon
18
238
Vastaukset
- kauppakäysaksa
Toyota on muita edellä 20 vuotta kehityksessä
- faktankertoja
Taas höpötetään täysin päättömiä juttuja.
Tiedätkös pösilö että Toyotan hybridit ovat 100% bensalla kulkevia autoja ja että Toyotan sähköautokehitys on 10 vuotta jäljessä saksalaisia. Saksalaisilla valmistajilla on ollut sähköautot markkinoilla jo noin kymmenen vuotta siinä vaiheessa kun Toyota saa ensimmäisen sähköautonsa markkinoille joskus vuonna 2022. - Ohhohsentään
Eikös juuri tojota jokunen aika sitten kertonut, ettei se kykene valmistamaan kilpailukykyisiä dieselmoottoreita ja luopui henkilöautoissaan niistä. Ei siis vakuuta osaamisellaan.
Mitä siis tarkoittat ’20 vuottaedellä kehityksessä’? Missä kehityksessä?
- saasteiden_dilemma
"Jotain enemmänhän on autoteollisuudenkin tehtävä kasvihuonekaasujen vähentämisen eteen jo nyt eikä odotella sähköautojen osuuden merkittävämpää kasvua. Sitä ei ole aikaa odotella. "
Koko eko-auto-politikointi käveelee päällänsä ja on täynnänsä vakavia ristiriitoja, varsinkin sähköuto-uskovuuden lobaamisessa jatkuvien puolitotuudellisten saarnojen siivittämänä.
E-autoa julistetaan _globaalin tason_ messiaana autoilun tuottamiin päästöihin, vaikka se on akkuineen nykymuodossaan mega-saastepommi elinkaarensa ympäristölliseltä jalanjäljeltään.
Lisäksi nykyisen akkuteknologia tuotteet ovat kaivostoiminnaltaan ja ympäristöllisesti mega-saastuttavia ja suuri osa e-autojen akkuraaka-aineista kaivetaan kaivoksilla lajalti myös lapsityövoimaa hyväkiskäyttäen (vrt. veritimantit) ja jotka sairastuvat vakavasti pysyviin hengitystiesairauksiin, syöpiin ymv. heidän edelleen lapsina ollessaan.
E-auto on noin 2x saastuttavampi jo tehtaan linjalta ulos tullessaan kuin pottomoottoriauto ja sillä tulee ajaa noin 80 000 km ennen kuin se pääsee tasoihin perinteisen kanssa ja tämäkin sillä edelletyksellä, että sen akkuja ei joudu vaihtamaan ja että se ladataan puhtaasta energiasta, jota ihmiskunnan aikapommi ydinenergia ei edusta.
Vain hyvin pieni osa maailman e-autoista ladataan puhtaasta energiasta, eli saaste siltäkin osin vain siirretään paikasta A paikkaan B, joka pilaa ilmastoa. Kuinka paljon lisäenergiaa tarvittaisiin jos vaikkapa vain 20% globaalista autokannasta olisi e-autoja.
Sitten on vielä ongelmana latausinfra, joka ei lainkaan seuraa e-auton lobbaamisen tahdissa.
Kaiken tämän estämättä e-autoa ollaan asettamassa globaalin messiaan asemaan ja sitten tilanne tulee olemaan aivan sama kuin petroliteollisuuden monopolin aikaan, eli kun kaikki panokset, teolliset ja taloudelliset on jo laitettu tuolle ei-ekologisen vammaiselle hevoselle, niin kaikki mahdolliset aidon ekologiset tulevat innovaatiot tapetaan, sillä ne veisivät leivän e-autoon jo kaiken investoineelta autoteollisuudelta kaikkine sidosryhmineen.
*
Yksi keskeinen ongelma on raha, sillä suurimalla osaa väestöä ei ole varaa päivittää autoaan edes Euro 6-luokkaiseksi, jolla jo silläkin saatasiin radikaalisti parannettua autoilun aiheuttamia päästöongelmia. Nyttemmin juurikin pieni- ja perustuloisia ollan ajamasa taloudellisesti todella ahtaalle tai totaalisesti nurkkaan tämän (-kin) asian suhteen. Vauraassa Saksassakin muistaakseni vain alle 20% dieseleistä on Euro 6-luokkaisia.
Valitettavasti aidon ekologista autoa ei vielä ole edes innovoitu.
Autoilu edustaa noin 30% ilmasto-ongelmista ja siitä tulee pakoputkesta noin kolmasosa, toinen kolmannes jarruista ja loput renkaista.
*
Ihmiskunnan energia-itsemurha.
Ilmasto- ja energiadebaatti johtaa pidemmälle vietynä väistämättä analysoimaan ihmiskunnan toiminnan kokonaisuutta, sen mielekkyyttä ja sen mielettömyyttä.
Milloin mediaan ja julkisuuteen saadaan avoimeen ja aktiiviseen debaattiin selkeästi kaavakuvineen esille se mihin ihmiskunta tarvitsee ja käyttää kaikkea tuota saastuttavaa ja aina vain bulimisesti lisää tarvittavaa energiaa globaalilla tasolla, sekä sama mantereittain ja maittain.
Kuinka paljon ihmiskunta tekee businesstä lyhytikäisellä random-roinalla, jota tehtaat tuottavat piiput punaisina 24/7 ja jota sitten rahdataan mega-saatuttavilla konttilaivoilla maailman laidoista toisiin. koko logistiikka raaka-aineista, tuotannosta, pakkauksista, varastoinnista ja kuljetuksista kaatopaikoille edustaa mega-luokan energian tarvettaa ja on jo itsesään valtaisaa ilmaston ja luonnon saastuttamista.
Mikä on ihmiskunna toiminnan tarkoitus ja tavoite ja kuka voi sille määritellä jotkin globaalit eettiset ja moraaliset raamit.
Itse näkisin, että ihmiskunnan kaikki toiminta ja business tulisi sovittaa maapallon ehdoilla toimivaksi ja sitä ylläpitämään.
FootPrint: https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint
Mutta nyt kun teollisen aikakuden villi länsi ja taloudellinen totaaliegoismi on saanut raiskata Tellusta meren pohjista, joista ja pohjavesistä ilmakehään enempi kuin tehokkaasti, niin ihmiskunnan idiotismin laivaa onkin enempi kuin vaikea kääntää.- Pokspoks
On sitä odotettukin, että volkkari lopettaa surullisen kuuluisan TSI-bensakoneensa valmistuksen. Jakoketju poks, poks
- kosmetelogi.kommentoi
"On sitä odotettukin, että volkkari lopettaa surullisen kuuluisan TSI-bensakoneensa valmistuksen.Jakoketju poks, poks"
Jos ymmärtäisit edes vähän aiheesta niin tietäisit ettei VW ole tehnyt TSI-koneita jakoketjulla enää moneen vuoteen. Eli postauksellasi esittelet lähinnä sitä kuinka vähän tiedät tekniikasta. - Pokspoks
Ketju tai hihna, poks poks
- jälkeenpäin.viisas
Pokspoks kirjoitti:
Ketju tai hihna, poks poks
Turha yrittää paikata jälkikäteen kun sulle on kerrottu mokasi.
- OlipaNoloAloitus
Elämäänsä vasta aloittelevan kinkelin kannattaa lukea ensin, ja luulla vasta sitten....
https://www.hs.fi/autot/art-2000005884084.html- Avaapa-silmiäsi
Elämänsä ehtoopuolella, ainakin ajankohtaistietojesi osalta, olevana taidat ollakin huolissasi, kun faktatieto alkaa väkisin nousta esiin. Kun kyse on mahdollisesti perinteisten polttomoottoriautojen viimeisimmistä vuosikymmenistä, niin taitaakin käydä jurri niin, että vw-konserni onkin tässä edelläkävijä.
Kannattaa muuten lukea tuo linkittämäsi artikkeli muutenkin kuin otsikon osalta. Se sisältää, paitsi virheellistä ja vanhentunutta tietoa mm pienhiukkaspäästöistä jne, niin myös selkeitä dieseltekniikan etuja, jotka todennäköisesti nousevat vielä esille laajemminkin ja muuttavat tilannetta nyt vw-konsernin valitsemaan suuntaan.
Päästöjen merkitys nouseekoko ajan tärkeämmäksi ja siinähän dieselit ovat vahvoilla bensa-autoihin verrattuna.
Seuraapa siis uutisointia, tätä uudempaa. Ei kannata hirttäytyä noihin jo selkeästi syrjäytyviin ja paikkansapitämättömiinkin perinteisiin luuloihin ja uskomuksiin. - OlipaNoloAloitus
Avaapa-silmiäsi kirjoitti:
Elämänsä ehtoopuolella, ainakin ajankohtaistietojesi osalta, olevana taidat ollakin huolissasi, kun faktatieto alkaa väkisin nousta esiin. Kun kyse on mahdollisesti perinteisten polttomoottoriautojen viimeisimmistä vuosikymmenistä, niin taitaakin käydä jurri niin, että vw-konserni onkin tässä edelläkävijä.
Kannattaa muuten lukea tuo linkittämäsi artikkeli muutenkin kuin otsikon osalta. Se sisältää, paitsi virheellistä ja vanhentunutta tietoa mm pienhiukkaspäästöistä jne, niin myös selkeitä dieseltekniikan etuja, jotka todennäköisesti nousevat vielä esille laajemminkin ja muuttavat tilannetta nyt vw-konsernin valitsemaan suuntaan.
Päästöjen merkitys nouseekoko ajan tärkeämmäksi ja siinähän dieselit ovat vahvoilla bensa-autoihin verrattuna.
Seuraapa siis uutisointia, tätä uudempaa. Ei kannata hirttäytyä noihin jo selkeästi syrjäytyviin ja paikkansapitämättömiinkin perinteisiin luuloihin ja uskomuksiin.Arvaas kinkeli kumpaa uskon ennemmin. Tuota lehtijuttua, vai sinun sekavia jorinoitasi?.....
- Avaapa-silmäsi
OlipaNoloAloitus kirjoitti:
Arvaas kinkeli kumpaa uskon ennemmin. Tuota lehtijuttua, vai sinun sekavia jorinoitasi?.....
Sinun poikaparan lapsenuskollasi ei ole mitään merkitystä kenellekään. Ei menneisyyden eikä varsinkaan tulevaisuuden kannalta.
Opettelisit edes seuraamaan ja tutustumaan asioihin, joita trollaat täällä. Omaa ajatteluun faktojen pohjalta en sinun uskokaan kykenevän. Se on mitä ilmeisimmin aivan liian haastavaa sinulle - Ei..Pakkaskestävyyttä
OlipaNoloAloitus kirjoitti:
Arvaas kinkeli kumpaa uskon ennemmin. Tuota lehtijuttua, vai sinun sekavia jorinoitasi?.....
Mä uskonnTuöilasin varoituksisa sähikäisistä Suomen pakkasiin.
Kymmenenlaisia latureita, josta osasta voi saada oikosulun...sähköiskun.. - OlipaNoloAloitus
Avaapa-silmäsi kirjoitti:
Sinun poikaparan lapsenuskollasi ei ole mitään merkitystä kenellekään. Ei menneisyyden eikä varsinkaan tulevaisuuden kannalta.
Opettelisit edes seuraamaan ja tutustumaan asioihin, joita trollaat täällä. Omaa ajatteluun faktojen pohjalta en sinun uskokaan kykenevän. Se on mitä ilmeisimmin aivan liian haastavaa sinulleEikä sinunlaisesi keskenkasvuisen typeryksen trollaamisella ole mitään merkitystä. Diesel on mennen talven lumia, ja tulee häviämään henkilöautoista nopeammin, kuin uskotkaan. Trollaamisestasi huolimatta. Et selvästikään seuraa aikaasi, saatika että eläisit itse siinä.
- Avaapa-silmäsi
OlipaNoloAloitus kirjoitti:
Eikä sinunlaisesi keskenkasvuisen typeryksen trollaamisella ole mitään merkitystä. Diesel on mennen talven lumia, ja tulee häviämään henkilöautoista nopeammin, kuin uskotkaan. Trollaamisestasi huolimatta. Et selvästikään seuraa aikaasi, saatika että eläisit itse siinä.
Voi voi sinua. Elämänkokemuksesi kasvaessa saattaa käydä, että fiksuuskin lisääntyy, vaikka sinun osaltasi ei siitä takuuseen kyllä voi mennä.
Pitäisi ensin oppia seuraamaan mitä maailmassa tapahtuu ja erottaa faktat omista toiveista. Tuohon sinulla on vielä matkaa ja runsaasti... oletkohan kuullut ilmastomuutoksesta ja kasvihuonepäästöistä sekä niiden keskinäisistä yhteyksistä, autojen päästöluokituksista yleensäkään ja sen semmoisista. Niistä olisi hyvä aloittaa.
Diesel poistuu varmaan henkilöautoistakin, ehkei niin kovin montaa vuottakaan sen jälkeen, kun bensat ovat jo poistuneet. Tätä en epäilekään. Normaalimenettelyhän on, että enemmän saastuttavista aloitetaan. Ja minä kyllä edelleen uskon tämän faktapohjaisuuteen perustuvan jatkuvan ihan järkisyistä, vaikka erilaisten intressiryhmien ajama politiikka voi sitä hidastaakin. No turha kai näitä on tänne kirjoitella, ethän sinä niistä mitään kuitenkaan ymmärrä.
Eikun jatkahan vaan, ei tyhmyydestäsi nyt varsinaisesti kenellekään mitään haittaa ole. Hupia kylläkin... - UusiaYdinvoimaloitaHeti
Avaapa-silmäsi kirjoitti:
Voi voi sinua. Elämänkokemuksesi kasvaessa saattaa käydä, että fiksuuskin lisääntyy, vaikka sinun osaltasi ei siitä takuuseen kyllä voi mennä.
Pitäisi ensin oppia seuraamaan mitä maailmassa tapahtuu ja erottaa faktat omista toiveista. Tuohon sinulla on vielä matkaa ja runsaasti... oletkohan kuullut ilmastomuutoksesta ja kasvihuonepäästöistä sekä niiden keskinäisistä yhteyksistä, autojen päästöluokituksista yleensäkään ja sen semmoisista. Niistä olisi hyvä aloittaa.
Diesel poistuu varmaan henkilöautoistakin, ehkei niin kovin montaa vuottakaan sen jälkeen, kun bensat ovat jo poistuneet. Tätä en epäilekään. Normaalimenettelyhän on, että enemmän saastuttavista aloitetaan. Ja minä kyllä edelleen uskon tämän faktapohjaisuuteen perustuvan jatkuvan ihan järkisyistä, vaikka erilaisten intressiryhmien ajama politiikka voi sitä hidastaakin. No turha kai näitä on tänne kirjoitella, ethän sinä niistä mitään kuitenkaan ymmärrä.
Eikun jatkahan vaan, ei tyhmyydestäsi nyt varsinaisesti kenellekään mitään haittaa ole. Hupia kylläkin...Aloituksessa on näppäilyvirhe.
Pitää olla : VW opettaa bensamoottorit.
- kehitysparas
Toyota lopettaa bensiinin valmistuksen 2019!
- PelkääkkönäPolliisiakin
Japanin kieli on käännetty väärin.
Lopettavat vanhojen maamoottorien valmistamisen tappureihin.
Autot ja lentokoneet toimivat puhtaalla bensalla ja dieselillä vielä kymmeniä vuosia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621562Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271522Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701338Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251242- 1281125
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1741087Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3101027- 781026