Voiko ateisti olla juutalainen?

kiitoskiitos

Jos juutalaisuus on uskonto, voiko ateisti olla juutalainen? Aina välillä kuulee jotakuta esim. ateistia tiedemiestä sanottavan juutalaiseksi, mutta onko siinä mitään järkeä?

Vai onko juutalaisuus rotu eli geneettisesti omanlaisensa ja kaikista muista geeniperimänsä puolesta eroava joukko?

Vai onko juutalaisuus kulttuuri eli tekevätkö juutalaiset asioita samalla tavalla, noudattaen samoja käytäntöjä, jotka ovat erilaisia käytäntöjä kuin muiden ihmisten käytännöt? Jos ei-juutalaisena alan tehdä samoja käytäntöjä, muutunko juutalaiseksi?

Vai onko juutalaisuus tunneasia? Jos joku sisimmässään vain tuntee olevansa juutalainen, voiko hän olla juutalainen pelkästään sillä perusteella?

Vai onko juutalaisuus sosiaalisesti periytyvä identiteetti? Esim. ateistituttavani sanoi kerran määrittelevänsä itsensä kristityksi vain sillä perusteella, että hänen vanhempansa ja muu sukunsa on kristittyjä ja hänetkin on vauvana kastettu ev. lut. kirkkoon ja hän on käynyt joulukirkossa jne. Voiko ateisti olla juutalainen samalla tavalla? Mutta pitäisikö silloin puhua kulttuurijuutalaisesta kuten tuttavani kohdalla käytän nimitystä kulttuurikristitty?

Onko juutalaisuus joitakin näistä vai jokin näistä vai kaikkia näistä? Mikä juutalaisuus on?

20

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saarnaajan-sukulainen

      Juutalainen uskonto on juutalaisen kansan uskonto. Alun perin jopa juutalaisten Jumala oli vain kansallinen Jumala. Kirjoitettiin ,että muilla kansoilla on eri jumalat.
      Kristinuskon Jeesus ei ole juutalaisten Jumala.

      juutalainen voi olla ateisti, kommunisti... mutta ei kristitty, koska Jeesus oli vain saarnaaja.

      • minävaankysyn

        Minkä niminen on juutalaisten jumala?


      • vaikeaaymmärtää

        Täh? Siis uskonnoltaan juutalainen voi tyystin kieltää Jumalan olemassa olon. Mutta ei voi olla juutalainen jos uskoo Jeesukseen Jumalana. Epäjumalan palvelu on pahempi kuin Jumalan kieltäminen? Voiko siis "kristitty" juutalainen uskoa Jeesukseen (profeettana, opettajana), tietäen Jeesuksen puhuneen itsestään Jumalana ja ollen siten epäjumala?

        Miltä ajalta on peräisin, että juutalaisuus periytyy äidin kautta ja minkä vuoksi? Jumala on isien "Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin" Jumala, mutta juutalaisuus periytyy äidin kautta.


      • Anonyymi
        vaikeaaymmärtää kirjoitti:

        Täh? Siis uskonnoltaan juutalainen voi tyystin kieltää Jumalan olemassa olon. Mutta ei voi olla juutalainen jos uskoo Jeesukseen Jumalana. Epäjumalan palvelu on pahempi kuin Jumalan kieltäminen? Voiko siis "kristitty" juutalainen uskoa Jeesukseen (profeettana, opettajana), tietäen Jeesuksen puhuneen itsestään Jumalana ja ollen siten epäjumala?

        Miltä ajalta on peräisin, että juutalaisuus periytyy äidin kautta ja minkä vuoksi? Jumala on isien "Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin" Jumala, mutta juutalaisuus periytyy äidin kautta.

        " tietäen Jeesuksen puhuneen itsestään Jumalana"

        Jeesus ei käsittääkseni sanonut olevansa Jumala, vaan Jumalan Poika, ja olevansa yhtä Jumalan kanssa.
        Hänen kerrotaan myös sanoneen, että edes poika ei tiedä milloin maailmanloppu tulee, vaan ainoastaan Isä. Tässä poika erotetaan Junalasta tietämättömänä, toisin kuin Junala, joka tietää kaiken.


    • Lähetti

      Tähän on ihan pakko kommentoida, on kristittyjä juutalaisia jotka on messiaanisia juutalaisia jotka uskovat uuteen-testamenttiin. Oli 2 vuotta sitten yksi ajankohtainen ohjelma jossa tunnettu henkilö mainitsi sen juuri ketä me Suomalaiset olemme kristittyjä-juutalaisia tuon hän painotti me kaikki Suomalaiset. Miettikääpä sitä ketä me oikeesti olemme volkan mutkasta tulleita pakanoita, mistä sinne olemme tulleet Turkista löytyy myös 4 miljoonaa miestä jotka kantaa N haploryhmän mieslinjaa!

      • loppu-lause

        Kaikki kristityt juutalaiset eivät usko Jeesuksen jumaluuteen , joten he saattavat olla vielä juutalaisia. Asiassa on jyrkkä raja: jos uskot jeesuksen jumaluuteen niin et ole enää juutalainen vaan kristitty/pakana.


    • Kaikki juutalaiset eivät ole juutalaisia, mutta toisaalta kaikki juutalaiset eivät ole juutalaisia.

      Ei se sen vaikeampaa ole ymmärtää.

      • tiedostakiitolline

        Onko anti-semitismi rasismia kun juutalaiset kuuluvat moneen eri rotuun?
        Eikä seemiläisistäkään kaikki ole juutalaisia, vaan Seemin jälkeläisiä kuten oli myös Eesau.


      • tiedostakiitolline kirjoitti:

        Onko anti-semitismi rasismia kun juutalaiset kuuluvat moneen eri rotuun?
        Eikä seemiläisistäkään kaikki ole juutalaisia, vaan Seemin jälkeläisiä kuten oli myös Eesau.

        Tuollainen saattaisi olla sille tyypilliselle rasistille liian monimutkaista ymmärtää. ; )

        Vihahan perustuu pelkoon, ja pelko kumpuaa ymmärtämättömyydestä.


      • Anonyymi
        tiedostakiitolline kirjoitti:

        Onko anti-semitismi rasismia kun juutalaiset kuuluvat moneen eri rotuun?
        Eikä seemiläisistäkään kaikki ole juutalaisia, vaan Seemin jälkeläisiä kuten oli myös Eesau.

        Kuka keksi sanan "antisemitismi", koska se on tullut muotisanaksi kuvata juutalaisvastaisuutta?


    • dna.määrää

      Perintötekijöista se riippuu kuka on juutalainen, eikä mistään uskosta. Eihän suomalaisuudenkaan ehto ole olla saksan Martin palvoja.

      • gttttttgtgt33

        Juutalaisuuden piiriin ei pääse jos ainoastaan isä on juutalainen tai isovanhempi. Jos vain isä on juutalainen niin pitää kääntyä tai liittyä juutalaiseen kouluun. Poika pitää olla ympärileikattu ja molempien sukupuolien pitää käydä nuorena eräänlainen lain poika/tyttö seremonia.

        Jos aikoo vanhempana juutalaisuuden piiriin niin pitää opiskella ja kääntyä siihen.


      • Juutalainen

        Bar tai bat mitsva (eli tämä lain tyttö/poika seremonia) on täysin vapaaehtoinen, eikä sillä ole sen enempää vaikutusta ihmisen juutalaisuuteen kuin muillakaan syntymäpäiväjuhlilla.


      • Anonyymi
        gttttttgtgt33 kirjoitti:

        Juutalaisuuden piiriin ei pääse jos ainoastaan isä on juutalainen tai isovanhempi. Jos vain isä on juutalainen niin pitää kääntyä tai liittyä juutalaiseen kouluun. Poika pitää olla ympärileikattu ja molempien sukupuolien pitää käydä nuorena eräänlainen lain poika/tyttö seremonia.

        Jos aikoo vanhempana juutalaisuuden piiriin niin pitää opiskella ja kääntyä siihen.

        "Juutalaisuuden piiriin ei pääse jos ainoastaan isä on juutalainen tai isovanhempi."

        Pötyä. Juutalaisuus periytyy äidin kautta.


      • Anonyymi
        gttttttgtgt33 kirjoitti:

        Juutalaisuuden piiriin ei pääse jos ainoastaan isä on juutalainen tai isovanhempi. Jos vain isä on juutalainen niin pitää kääntyä tai liittyä juutalaiseen kouluun. Poika pitää olla ympärileikattu ja molempien sukupuolien pitää käydä nuorena eräänlainen lain poika/tyttö seremonia.

        Jos aikoo vanhempana juutalaisuuden piiriin niin pitää opiskella ja kääntyä siihen.

        Kuinkahan moni kääntyy siihen uskoon ajatellen miellyttävänsä Jumalaa?


    • Ateistin kannattaa olla juutalainen, koska juutalainen tienaa hyvin...

      • näinonnänn

        Pankkiin ei pääse töihin jos et ole juutalainen.
        Oletko koskaan tavannut metsuria joka olisi juutalainen? En minäkään.


      • Anonyymi
        näinonnänn kirjoitti:

        Pankkiin ei pääse töihin jos et ole juutalainen.
        Oletko koskaan tavannut metsuria joka olisi juutalainen? En minäkään.

        Kuka täällä valehtelee?


    • " Voiko ateisti olla juutalainen? "

      Sinun pitäisi lähettää tämä kysymys hesarin pikkulapset kyselee -palstalle.

    • 12____13

      > Jos juutalaisuus on uskonto, voiko ateisti olla juutalainen?

      Riippuu mikä on Juutalaisuuden määritelmä. Jos käytetään tätä:

      "Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka
      ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta."
      Room. 2:28-29

      Ateisti ei yleisesti ottaen näytä täyttävän tuota kriteeriä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe