Sähköautojen käyttö on järkevintä lämpimään vuodenaikaan

Anonyymi

Suomessa noin huhtikuu - marraskuu ovat parasta käyttöaikaa sähköautoille. Joulukuu-maaliskuu ovat paremmin polttomoottorille sopiva ajanjakso tällä hetkellä. Tämä asia on autoilijoille pieni pulma.

11

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Plugarilla ei ole ongelmaa.

    • Anonyymi

      Olen kyllä tästä eri mieltä. Suomessa parasta aikaa sähköautoilulle on aivan kesäkuun lopulta heti heinäkuun alkuun. Lopun aikaa polttomoottoriauto on kyllä ylivoimainen, paitsi kehä-1:n sisäpuolella asuville ja ajeleville.

    • Anonyymi

      Hyvin tuo Leaffi viime talven pärjäsi, vaikka oli koko ajan ulkosalla. Selvästi polttista parempi työmatka-ajossa kun lämppäristä tulee heti lämmintä kun kotipihasta tai työpaikan parkista lähtee liikkeelle.

    • Anonyymi

      Sähköautot käy ja kukkuu samalla tavalla ympärivuoden.
      Polttiksia sensijaan lämmitellään sähköllä talvikuukausina että auto ei olisi pakastin ja kuluttaisi tolkuttomasti bensaa ekaa puoltatuntia.

      Vaikuttaa siltä että polttis on pakkasen kanssa ongelmissa enemmän kuin sähkis.

      • Anonyymi

        Joku teki videon I-Pacen sulattamisesta pikkupakkasessa, kesti tunnin ennen kuin uskalsi ajamaan.

        Mutta joo, sähköauton ongelma pakkasessa on radikaalisti lyhentyvä range. Sehän ei kotikulmilla lataavaa ja ajavaa isosti haittaa. Energiankulutus kasvaa suhteellisesti enemmän kuin polttiksessa, mutta silti euroissa mitaten talven kulutuslisä ei ole välttämättä enempää kuin polttiksella, riippuen matkan pituudesta yms. Oikein pitkällä matkallahan polttis ei kuluta juurikaan enempää talvella, kun lämmitys hoituu hukkalämmöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku teki videon I-Pacen sulattamisesta pikkupakkasessa, kesti tunnin ennen kuin uskalsi ajamaan.

        Mutta joo, sähköauton ongelma pakkasessa on radikaalisti lyhentyvä range. Sehän ei kotikulmilla lataavaa ja ajavaa isosti haittaa. Energiankulutus kasvaa suhteellisesti enemmän kuin polttiksessa, mutta silti euroissa mitaten talven kulutuslisä ei ole välttämättä enempää kuin polttiksella, riippuen matkan pituudesta yms. Oikein pitkällä matkallahan polttis ei kuluta juurikaan enempää talvella, kun lämmitys hoituu hukkalämmöllä.

        TM ajoi viime talvena kuukauden Lapissa eri sähköautoilla ja ranget pysyivät reilussa 300 kilsassa. En näkisi suurta dramatiikkaa tuollaisella ajamisessa vaikka pitäisi käydä muuallakin kuin lähimmässä K-kaupassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM ajoi viime talvena kuukauden Lapissa eri sähköautoilla ja ranget pysyivät reilussa 300 kilsassa. En näkisi suurta dramatiikkaa tuollaisella ajamisessa vaikka pitäisi käydä muuallakin kuin lähimmässä K-kaupassa.

        Ja höpöHöpö!

        Ensinnäkin, jos auton lämpiäminen kestää yli puoli tuntia, on siinä jotain vikaa. Ei viallista autoa kannata käyttää verrokkina, kun vertaillaan sähköautojen heikkouksia polttomoottorikäytöistä vastaan.

        Tämän kirjoittaja kirjoitti toissapäivänä menomatkasta Raumalle:
        auto toimi jälleen hienosti, mutta yksi pikalatauspiste nikotteli. Paluumatkan päätin ajaa yhden pysähdyksen tekniikalla: Ensin 109 kilometriä Raumalta Paimioon, siellä akku täyteen ruokailun aikana ja siitä kotiin 136 kilometriä. Tuo 109 kilometriä ei ole ongelma, koska tie on tavallista valtatietä 80-100 km nopeusrajoituksilla, ja perään vajaa 10 km moottoritietä.

        Sen sijaan 136 km Paimiosta Espooseen vaatii valintoja. 136 kilometriä 120 kilometrin tuntivauhdilla ei kertakaikkiaan onnistu. Eikä satasen vauhtiinkaan potku aivan riitä. Kun ajoin ensimmäiset 30 kilometriä 100 km/h hiljaisella moottoritiellä ja siitä 90 km/h vakionopeudensäätimellä rekan perässä, oli kotipihassa akkua jäljellä 8 %. Vilkkaalla moottoritiellä ei huomaavainen sähköautoilija halua olla tukkeena, joten päiväsaikaan olisin ajanut vanhaa 110-tietä, joka on muutaman kilometrin tarkkuudella vielä saman pituinenkin.

        Tarkat toimintasäteet riippuvat autosta, mutta tässä muutama e-Golfilla arkikokeilemalla löytynyt sääntö:
        •120 km/h kesä/kevät/syyssäällä, lämpötila yli 10 astetta: reilut 90 kilometriä. Eli karkeasti NEDC-toimintasäde (e-Golfilla 190 km) jaettuna kahdella.
        •110 km/h samalla säällä: reilut 120 kilometriä.
        •90 km/h samalla säällä: noin 150 kilometriä.
        •80 km/h samalla säällä: noin 160 kilometriä.

        Ilmastointi, lämmitys, jyrkän mäkinen maasto ja kylmä sää syövät toimintamatkaa edellä mainituista arvoista. Vastaavasti aivan vaakasuoralla tiellä sopivalla myötätuulella voi päästä pidemmällekin.

        Sähköauton toimintasäde on ilmoitettu NEDC-sykliin perustuen, eli 190 km toimintamatka saavutetaan jos ajetaan ilman apulaitteita (sisätilapuhallin, ilmastointi ja lämmitys) kaupunkiajoa kiihdytyksineen ja pysähdyksineen. Syklissä on vain yksi lyhyt moottoritiepätkä, jonka painoarvo on olematon verrattuna kaupunkiajoon.

        -vai että pitää ottaa huomioon, onko myötä- vai vastatuuli... JÖSSES!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpöHöpö!

        Ensinnäkin, jos auton lämpiäminen kestää yli puoli tuntia, on siinä jotain vikaa. Ei viallista autoa kannata käyttää verrokkina, kun vertaillaan sähköautojen heikkouksia polttomoottorikäytöistä vastaan.

        Tämän kirjoittaja kirjoitti toissapäivänä menomatkasta Raumalle:
        auto toimi jälleen hienosti, mutta yksi pikalatauspiste nikotteli. Paluumatkan päätin ajaa yhden pysähdyksen tekniikalla: Ensin 109 kilometriä Raumalta Paimioon, siellä akku täyteen ruokailun aikana ja siitä kotiin 136 kilometriä. Tuo 109 kilometriä ei ole ongelma, koska tie on tavallista valtatietä 80-100 km nopeusrajoituksilla, ja perään vajaa 10 km moottoritietä.

        Sen sijaan 136 km Paimiosta Espooseen vaatii valintoja. 136 kilometriä 120 kilometrin tuntivauhdilla ei kertakaikkiaan onnistu. Eikä satasen vauhtiinkaan potku aivan riitä. Kun ajoin ensimmäiset 30 kilometriä 100 km/h hiljaisella moottoritiellä ja siitä 90 km/h vakionopeudensäätimellä rekan perässä, oli kotipihassa akkua jäljellä 8 %. Vilkkaalla moottoritiellä ei huomaavainen sähköautoilija halua olla tukkeena, joten päiväsaikaan olisin ajanut vanhaa 110-tietä, joka on muutaman kilometrin tarkkuudella vielä saman pituinenkin.

        Tarkat toimintasäteet riippuvat autosta, mutta tässä muutama e-Golfilla arkikokeilemalla löytynyt sääntö:
        •120 km/h kesä/kevät/syyssäällä, lämpötila yli 10 astetta: reilut 90 kilometriä. Eli karkeasti NEDC-toimintasäde (e-Golfilla 190 km) jaettuna kahdella.
        •110 km/h samalla säällä: reilut 120 kilometriä.
        •90 km/h samalla säällä: noin 150 kilometriä.
        •80 km/h samalla säällä: noin 160 kilometriä.

        Ilmastointi, lämmitys, jyrkän mäkinen maasto ja kylmä sää syövät toimintamatkaa edellä mainituista arvoista. Vastaavasti aivan vaakasuoralla tiellä sopivalla myötätuulella voi päästä pidemmällekin.

        Sähköauton toimintasäde on ilmoitettu NEDC-sykliin perustuen, eli 190 km toimintamatka saavutetaan jos ajetaan ilman apulaitteita (sisätilapuhallin, ilmastointi ja lämmitys) kaupunkiajoa kiihdytyksineen ja pysähdyksineen. Syklissä on vain yksi lyhyt moottoritiepätkä, jonka painoarvo on olematon verrattuna kaupunkiajoon.

        -vai että pitää ottaa huomioon, onko myötä- vai vastatuuli... JÖSSES!

        Tuo e-Golf on historiaa, en minäkään tuollaista ostaisi, Tuskin enää edes myydään eikä mahtunut siitä syystä TM:n testiryhmään. Huono verrokki kaikenkaikkiaan.
        Uusi MEB-pohjainen ID.3 on se auto joka todennäköisesti löytyy pihastani nykyisen polttiksen korvaajana.


    • Anonyymi

      Wiki:
      Toimintasäde on matka, joka kertoo kuinka kauaksi alus tai lentokone voi kulkea suorittaakseen tietyn tehtävän ilman välipysähdyksiä ja palata sen jälkeen takaisin lähtöpisteeseen

      Puheet yli 300km toimintasäteestä l. sähköautolla yli 600km yhtämittaisesta ajomatkasta ja vielä talvella ovat kyllä täyttä puuta-heinää. Vai olisikos se tarkoitushakuista ja harhaanjohtavaa sähköautopropagandaa?

      • Anonyymi

        Olet periaatteessa oikeassa mutta käytännössä sematiikkaansa sotkeutunut niuhottaja.
        Kaikki älykkäät tietävät että vaikka joskus käytetään sanaa toimintasäde niin oikeasti silloin tarkoitetaan matkaa jonka yhdellä latauksella pääsee.
        Mutta kiva jos saat kiksejä niuhottamisesta ja koet sen tärkeämmäksi kuin itse asiasta puhumisen. Meillä jokaisella on omat vahvuusalueemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet periaatteessa oikeassa mutta käytännössä sematiikkaansa sotkeutunut niuhottaja.
        Kaikki älykkäät tietävät että vaikka joskus käytetään sanaa toimintasäde niin oikeasti silloin tarkoitetaan matkaa jonka yhdellä latauksella pääsee.
        Mutta kiva jos saat kiksejä niuhottamisesta ja koet sen tärkeämmäksi kuin itse asiasta puhumisen. Meillä jokaisella on omat vahvuusalueemme.

        "Kaikki älykkäät tietävät... "

        -Eivät tiedä.


        Väärässä oloaan voit tietysti yrittää kääntää vaikka miten, totuus vaan ei siitä muuksi muutu.

        Mutta asiaan, varsinainen kauhutarina:


        https://www.ekoautoilu.fi/finnish-electric-winter-tourin-yhteenveto/

        Tuon voisi joku helposti kirjoittaan verrokkimuotoon, jossa kaikki viiveet ja perilepääsyn ongelmat johtuvat siitä, että kulkupelinä on ikäloppu Ladan tai Mossen rähjä...

        Todellinen sähköautoilun kauhutarina!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe