Sähköautot halpenee.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-03/battery-reality-there-s-nothing-better-than-lithium-ion-coming-soon
"markkinat"
Akut seuraa aurinkopaneelien hintakäyrää
10
61
Vastaukset
- Anonyymi
Keskiviikkona taas aurinkopaneelit halpeni.
Tätä on jatkunut jo yli 10 vuotta.
http://pvinsights.com/
Alle 200 euroa paneelikilowatti !
Aurinkopaneelisähkö on jo kivihiilisähköä halvempaa.
"markkinat"- Anonyymi
Sähkön varastointi on ongelma edelleen. Yöllä ja talvella tarvitaan sähköä ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti. Tyyni talvipäivä ja sähkön huippukulutus on mahdoton yhdistelmä uusiutuville. Eilen tuotetulla kilowatilla ei tänään perunoita keitetä. Paneeli- ja tuulisähköllä on sekin huono puoli, että silloin kun sitä saadaan, niin sitä saa kaikki muutkin ja tuottajahinta putoaa jopa nollaan.
Varastointiongelma pitää olla ratkaistu teoriassa ja toteutettu käytännössä riittävän suuressa mittakaavassa (huoltovarmuus!) ennen kuin voidaan haaveilla paneeli- ja tuulisähköllä elämisestä. - Anonyymi
Totta, mutta Norja on tässäkin etulyöntiasemassa.
https://www.sintef.no/en/latest-news/debatable-whether-norway-will-become-europes-green-battery/
"markkinat"
- Anonyymi
Aurinopaneelit on hyviä, kun ne on valmistettu N-tyypin piistä ja IBC-tekniikalla.
https://www.youtube.com/watch?v=AHGZ92Estno
https://www.youtube.com/watch?v=y1zinKk2Dd8&list=PLD3F7DEAADED8B026
"markkinat" - Anonyymi
Kehitys jatkuu..
https://www.nature.com/articles/d41586-019-02014-8
"markkinat" - Anonyymi
Miksi sähkä pitäisi säilöä (pois lukien kulkuvälineet). Voihan sitä sähköä siirtää.
- Anonyymi
Älä ajattelei niin kapeasti. Maailma on pyöreä. kyllä se sähkö siirtyy.
Toisekseen, vesivoima on kaikkein nopeinta säätövoimaa joten Norjan ja RUotsin voimalat kyllä pystyisivät poihjoismaisilla markkinoilla balansoimaan aurinko ja tuulihuippuja ja monttuja.
Nykyään on myös isot kaapelit pohjoisen ja etelän välillä joten sellainenknin balansointi onnistuu jo kohtuullisesti.
Vuodenaikojen vaihteluun tämä ei tietysti riitä pohjoisessa vaan se ratkeaa vain vakaalla perusvoimalla eli vaikkapa ydinsellaisella.
Tuuli ja aurinko vaati säätövoimaa mutta se ei todellakaan tarvitse olla Suomen rajojen sisällä eikä edes välttämttä pohjoismaissa.
Sähkö siirtyy myös itä-länsi suuntaan mikä auttaa aurinkoenergian kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631782- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281277- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625