https://tekniikanmaailma.fi/tm-ajaa-sahkoautolla-f1-kisoihin-itavaltaan-seuraa-tasta-lahes-reaaliaikaisesti-miten-matka-etenee-ja-vieko-nissan-leaf-ajoissa-perille/
Ja joka Jumalan päivä ongelmia lataamisen kanssa. Ihan kuin Secton kauhutarinassa.
TM:n kauhutarina sähköautoilusta Euroopassa
69
186
Vastaukset
- Anonyymi
Kauhutarinoita pitkillä matkoilla on vain sähköautojen harjoittelijamerkeillä. Oikeilla sähköautoilla tuollaisia ongelmia ei ole koska oikeilla sähköautoilla on oma tuplanopeampi latausverkosto ja jäähdytettävät akut.
- Anonyymi
Niistä vaan varisee matkalla maalit ja jos tulee peltikolhu, niin maksaa kymppitonnin korjata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niistä vaan varisee matkalla maalit ja jos tulee peltikolhu, niin maksaa kymppitonnin korjata.
Muutaman tapauksen takia kannattaakin yleistää... Etkö oikeesti pidä vakuutusta peltikolhujen varalta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutaman tapauksen takia kannattaakin yleistää... Etkö oikeesti pidä vakuutusta peltikolhujen varalta?
Ei ole ihan muutama.
Jos vakuutus korvaakin, niin noin kalliit hinnat näkyvät myös vakuutuksen hinnassa. Lisäksi koko maassa on vain yksi Tesla-korjaamo ja sinne joutuu todennäköisesti jonottamaan vuosia, auton maatessa käyttökelvottomana koko ajan. Harva vakuutus korvaa tätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ihan muutama.
Jos vakuutus korvaakin, niin noin kalliit hinnat näkyvät myös vakuutuksen hinnassa. Lisäksi koko maassa on vain yksi Tesla-korjaamo ja sinne joutuu todennäköisesti jonottamaan vuosia, auton maatessa käyttökelvottomana koko ajan. Harva vakuutus korvaa tätä.Teslassa ei ole sen kalliimmat vakuutushinnat kuin muissakaan saman koko/teholuokan autoissa, jopa halvemmat. Peltikorjaamoja on suomessa paljon, Teslalla itsellään ei ole korikorjausta lainkaan. Teslalle huoltoaika on tällä hetkellä 3 viikkoa.
Miksiköhän Teslasta on noin paljon vääriä oletuksia?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslassa ei ole sen kalliimmat vakuutushinnat kuin muissakaan saman koko/teholuokan autoissa, jopa halvemmat. Peltikorjaamoja on suomessa paljon, Teslalla itsellään ei ole korikorjausta lainkaan. Teslalle huoltoaika on tällä hetkellä 3 viikkoa.
Miksiköhän Teslasta on noin paljon vääriä oletuksia??Vielä jatkoa, Maaliongelma on ainoastaan model 3.ssa, ja voi sanoa muutamassa autossa verrattuna koko valmistusmäärään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslassa ei ole sen kalliimmat vakuutushinnat kuin muissakaan saman koko/teholuokan autoissa, jopa halvemmat. Peltikorjaamoja on suomessa paljon, Teslalla itsellään ei ole korikorjausta lainkaan. Teslalle huoltoaika on tällä hetkellä 3 viikkoa.
Miksiköhän Teslasta on noin paljon vääriä oletuksia??No ehkä siksi, koska nykyään saa tietoa mm. Youtuben kautta. Siellä on Jenkeissä yksi isä-poika-duo kusessa peltikolarin takia. Ja siis Jenkeissä, missä huomattavasti laajempi huoltoverkko ja luultavasti parempi varaosasaatavuus.
Suurin ongelma maaliongelmassa ei edes ole se, että maalit varisee, vaan Teslan vastaus ongelmaan eli että asiakkaan vika, eivätkä he korjaa ongelmaa kuntoon. Miten uskaltaa ostaa kaikkein epäluotettavimmaksi tunnetun merkin auton, kun valmistaja kieltäytyy korjaamasta upouusia autoja kuntoon?
Aiemmissa isommissa Tesloissa on ollut järkyttävän paljon moottoririkkoja. Jopa niin paljon, että Tesla mainostaa Model 3:n kalliimpia versioita sillä, ettei haittaa jos toinen moottori sippaa, kun toinen vie perille. Ensin nauroin tuolle mainoslauseelle, koska eihän moottorit ikinä mene rikki normaaliautoista, sitten tajusin, että ainakin ensimmäisien vuosien Model S:stä meni varmaan kaikista moottori paskaksi ennen 150tkm:a, joten Teslan kohdalla varamoottori vaikuttaa pakolliselta hankinnalta. - Anonyymi
Ja latauspisteitä niin harvassa, että ajot pitää sovittaa niiden mukaan, se on sitä autoilun vapautta ja helppoutta.
Ruotsalaiset sähköautoilijat ovat jo nyt kusessa kun latauspaikkoja ei vaan ole riittävästi ja ovat liian harvassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja latauspisteitä niin harvassa, että ajot pitää sovittaa niiden mukaan, se on sitä autoilun vapautta ja helppoutta.
Ruotsalaiset sähköautoilijat ovat jo nyt kusessa kun latauspaikkoja ei vaan ole riittävästi ja ovat liian harvassa.Ja vaikka onnistuisit ja jaksaisit suunnitella lataustauot kahden tunnin välein, niin laturi ei toimi 50% kerroista ja on olemassa myös riski, että joudut jonottamaan omaa latausvuoroasi toista tuntia, jolloin tauon pituus kaksinkertaistuu.
Että vakituisesti pitkää matkaa ajavalle sähköauto on täysin onneton tekele, mutta kaupunkisuhaamiseen ominaisuudet ovat erinomaiset, vaan hinta kamala. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ehkä siksi, koska nykyään saa tietoa mm. Youtuben kautta. Siellä on Jenkeissä yksi isä-poika-duo kusessa peltikolarin takia. Ja siis Jenkeissä, missä huomattavasti laajempi huoltoverkko ja luultavasti parempi varaosasaatavuus.
Suurin ongelma maaliongelmassa ei edes ole se, että maalit varisee, vaan Teslan vastaus ongelmaan eli että asiakkaan vika, eivätkä he korjaa ongelmaa kuntoon. Miten uskaltaa ostaa kaikkein epäluotettavimmaksi tunnetun merkin auton, kun valmistaja kieltäytyy korjaamasta upouusia autoja kuntoon?
Aiemmissa isommissa Tesloissa on ollut järkyttävän paljon moottoririkkoja. Jopa niin paljon, että Tesla mainostaa Model 3:n kalliimpia versioita sillä, ettei haittaa jos toinen moottori sippaa, kun toinen vie perille. Ensin nauroin tuolle mainoslauseelle, koska eihän moottorit ikinä mene rikki normaaliautoista, sitten tajusin, että ainakin ensimmäisien vuosien Model S:stä meni varmaan kaikista moottori paskaksi ennen 150tkm:a, joten Teslan kohdalla varamoottori vaikuttaa pakolliselta hankinnalta.Olet erittäin hyvä yleistämään.. Yhdellä jenkkiläisellä peltikorjaus ongelmia niin kaikilla on. Parilla kymmenellä suomessa maaliongelma niin kaikilla on. Alkusarjan Tesloissa moottoriongelma niin uusissakin on. Ruotsissa latausongelmia syystä että autoihin suuret avustukset mutta latureihin ei panostettu, niin tottakai kaikilla on...
Teslan kaikki laturit toimii 99% varmuudella.
Teslan hinta jopa halpa polttomoottorisiin vastaavan suorituskyvyn ja ominaisuuksiin verrattuna.
Teslakuskeilla ei tulisi mieleenkään palata muinaisjäänne tekniikkaan. - Anonyymi
Tämähän se on näiden yleistäjien viimeinen puolustusrintama. Kukaan ei voi siirtyä eteenpäin ennenkuin kaikilla on mahdollisuus siirtyä eteenpäin.
Ei tämä maailma etene näiden tasalakkitaunojen ehdoilla vaan jokainen yksiö toimii itsenäisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet erittäin hyvä yleistämään.. Yhdellä jenkkiläisellä peltikorjaus ongelmia niin kaikilla on. Parilla kymmenellä suomessa maaliongelma niin kaikilla on. Alkusarjan Tesloissa moottoriongelma niin uusissakin on. Ruotsissa latausongelmia syystä että autoihin suuret avustukset mutta latureihin ei panostettu, niin tottakai kaikilla on...
Teslan kaikki laturit toimii 99% varmuudella.
Teslan hinta jopa halpa polttomoottorisiin vastaavan suorituskyvyn ja ominaisuuksiin verrattuna.
Teslakuskeilla ei tulisi mieleenkään palata muinaisjäänne tekniikkaan.No enpä ole vastaavasti juuri löytänyt yksittäisiäkään juttuja siitä kuinka helppoa Tesla olisi korjauttaa, etenkään Suomessa.
Yleistäminen on muuten yksi ihmisen tärkeimpiä kykyjä. Vain täydellinen ääliö voi pitää yleistämistä pahana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No enpä ole vastaavasti juuri löytänyt yksittäisiäkään juttuja siitä kuinka helppoa Tesla olisi korjauttaa, etenkään Suomessa.
Yleistäminen on muuten yksi ihmisen tärkeimpiä kykyjä. Vain täydellinen ääliö voi pitää yleistämistä pahana.Niin, mistä hyvistä asioista saa hyviä juttuja ja klikkiuutisia.Tesla ei muutenkaan ole lehdistön lempilapsi koska Teslalta ei tule mainostuloja. Yleistäminen on erittäin kapeakatseisuutta ja pelkästään lapsellisen provosoinnin työkalu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mistä hyvistä asioista saa hyviä juttuja ja klikkiuutisia.Tesla ei muutenkaan ole lehdistön lempilapsi koska Teslalta ei tule mainostuloja. Yleistäminen on erittäin kapeakatseisuutta ja pelkästään lapsellisen provosoinnin työkalu.
Joo, jos ei ymmärrä yleistämisen hyötyjä ja jopa välttämättömyyttä, niin turha jatkaa, älyllinen tasosi ei vaan näin ollen anna edellytyksiä keskustelulle,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, jos ei ymmärrä yleistämisen hyötyjä ja jopa välttämättömyyttä, niin turha jatkaa, älyllinen tasosi ei vaan näin ollen anna edellytyksiä keskustelulle,
Argumenttien loppuessa aletaan herjaamaan vastapuolta, aikuismaistako?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, jos ei ymmärrä yleistämisen hyötyjä ja jopa välttämättömyyttä, niin turha jatkaa, älyllinen tasosi ei vaan näin ollen anna edellytyksiä keskustelulle,
Diipadaapa pukkaa. Yleistäminen on metodi jota käytetään hyväksi esim. poliittisissa ääriliikkeissä vähemmän älykkäiden yksilöiden manipuloimiseen.
Orwellin eläinten vallankuomksessa heitä edustivat lampaat joille kaikki piti tiivistää yhteen lauseeseen. Nillä ei ollut oikeasti kapasiteettia keskustella mistään yksittäisestä asiasta.
"Kaksi jalkaa paha, neljä jalkaa hyvä" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diipadaapa pukkaa. Yleistäminen on metodi jota käytetään hyväksi esim. poliittisissa ääriliikkeissä vähemmän älykkäiden yksilöiden manipuloimiseen.
Orwellin eläinten vallankuomksessa heitä edustivat lampaat joille kaikki piti tiivistää yhteen lauseeseen. Nillä ei ollut oikeasti kapasiteettia keskustella mistään yksittäisestä asiasta.
"Kaksi jalkaa paha, neljä jalkaa hyvä"Se, että yleistämistä voi käyttää myös negatiivisesti, ei tarkoita, että yleistäminen yleisesti olisi pahasta. Teit itse juuri ääliöyleistyksen yleistämisestä. Kunnon idari, vastustat yleistämistä yleistämällä :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Argumenttien loppuessa aletaan herjaamaan vastapuolta, aikuismaistako?
Idari on idari, eikä se siitä muuksi muutu, vaikka kuinka aikuisia oltaisiin.
- Anonyymi
TM:n suosikkimerkillä, eli VW:n sähköautolla reissuun lähtemistä ei ilmeisesti edes harkittu.....Jostain kumman syystä!
- Anonyymi
Iso Arskakin puhuu totta.
"..Schwarzenegger selittää bensa-auton olevan sähköautoa paljon parempi vaihtoehto, sillä ”se hillitsee väestönkasvua”. – Maapallo on muutenkin ylikansoittunut. Bensa-auto tuottaa saasteita ja saasteet vähentävät ihmisten määrää,.."
https://www.is.fi/viihde/art-2000006155873.html - Anonyymi
Noita amerikkalaisten määrää olisikin syytä vähentää radikaalisti maapallolla, Niiden elämäntapa kun on sellainen, että maapallo valittaa jo nyt!
- Anonyymi
Kaikille köyhillekin uusi Tesla Valtion piikkiin kylmää Perä-Pohjolas myöten.
Kaikille, myös köhimmille, Tesla pakolliseksi, kun polttoaineverot hallitus nostaa pilviin. Tämä on valtion ohjaus nyt ???
Maaseutu tyhjätään stadin asematunneliin ??? - Anonyymi
Kaikki juntit dallaamaan assalle ja vetää hepokattii
- Anonyymi
Stadissa ansaittua rahaa siirretään tukemaan bönden työttömiä joutolaisia. Että pääsee fatan rahoilla keskikaljapöhnään. Kolmen tonnin corollalla pääsee kätevästi kyläkauppaan.
- Anonyymi
Tyypillinen Tesla-mulkun höpöte. Merkki onkin noussut uudeksi egovammaisten ykkösautoksi, Bemarin tilalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyypillinen Tesla-mulkun höpöte. Merkki onkin noussut uudeksi egovammaisten ykkösautoksi, Bemarin tilalle.
Olet ajastasi jäljessä tässäkin asiassa. Audi on syrjäyttänyt Bemun tuolla rintamalla jo monta vuotta sitten. Nyt Audi on ottamassa myös Teslan paikkaa E-Tronilla. VW ehtii joka paikkaan ja aina keulilla. Taviksia vituttaa.
- Anonyymi
Olen täällä palstalla kirjoittanut jo lähes kahden vuoden ajan siitä, että sähköautoilu tukahtuu latausverkoston puuttumiseen. Nyt tämä ollaan siis vihdoin tajuamassa - vasta kantapään kautta tämäkin.
Niinkuin olen monesti todennut: sähköauto on loistava keksintö - puuttuu vain toimiva akku, latausverkosto ja sähkön tuotantokapasiteetti.
Terv. Hybris - Anonyymi
"Niinkuin olen monesti todennut: sähköauto on loistava keksintö - puuttuu vain toimiva akku, latausverkosto ja sähkön tuotantokapasiteetti"
Täysin päin persettä menee tämä. Tämän päivän akuilla pääsee vähintäänkin riittävän pitkälle jokapäiväisessä elämässä. 350km on aivan normisuoritus sähköautolle.
Mitä latausverkostoa tarvitaan kun sähkö tulee joka kotiin?
Ja sähkön tuotantokapasiteettiei ole ongelma kun sähköä tuotettaan joka vuosi vähemmän.
Olet menneisyyteen juuttunut turhake. Tuollaiset turhakkeet jäävät väistämämättä kehityksen jyrän alle.- Anonyymi
Eipä sillä paljon ole riskiä jäädä minkään alle; sähköautoja myydään mattimyöhäisillekin, mitään he eivät häviä siinä, etteivät ole vielä mukana, tällä hetkellä kun sähköautoilu on kallista ja vaikeaa suurimmalle osalle.
- Anonyymi
Täysin päin persettä menee tämä. Tämän päivän akuilla pääsee vähintäänkin riittävän pitkälle jokapäiväisessä elämässä..."
Täysin päin persettä menee sinunkin aivopierusi !!.
Tämän päivän akuilla pääsee kaupunkilainen riittävästi, mutta maalla asuva ei.
Ja jokaisen kotiin tulee sähkö, mutta lähes puolet kansasta asuu kerrostaloissa joissa ei ole sähköauton latausmahdollisuutta. Vai luuletko että kerrostalon ikkunasta voi vetää latausjohdon parkkipaikalle autoon.????
Sähköautoilu on tätäpäivää siinä vaiheessa kun latausajat alle 15min, ranget yli 500km, ja latauspaikkoja 10 x enemmän kuin nykyään on bensa-asemia. - Anonyymi
Eipä siitä kotilatauksesta paljon iloa olisi ollut TM:n Itävaltaan matkanneelle Team Leafillekaan.
Melkoinen odysseia syntyi parin tuhannen kilometrin ajomatkasta, jossa ei polttomoottoriautolla olisi ollut mitään ongelmaa. Nyt jouduttiin ajamaan ilman ilmastointia yli 30 asteen helteessä rekkojen perässä toimimattomalta laturilta toiselle. Ja sitten kun virtaa saatiin, alkoi auto kieltäytyä sitä ottamasta vastaan kuumuneeseen akkuunsa.
Reissu menee samaan sarjaan Suomen päästä päähän mopolla ajon kanssa. Hupimielessä se jotenkin onnistuu, mutta ei siinä mitään järkeä ole normaalin liikennöinnin kannalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin päin persettä menee tämä. Tämän päivän akuilla pääsee vähintäänkin riittävän pitkälle jokapäiväisessä elämässä..."
Täysin päin persettä menee sinunkin aivopierusi !!.
Tämän päivän akuilla pääsee kaupunkilainen riittävästi, mutta maalla asuva ei.
Ja jokaisen kotiin tulee sähkö, mutta lähes puolet kansasta asuu kerrostaloissa joissa ei ole sähköauton latausmahdollisuutta. Vai luuletko että kerrostalon ikkunasta voi vetää latausjohdon parkkipaikalle autoon.????
Sähköautoilu on tätäpäivää siinä vaiheessa kun latausajat alle 15min, ranget yli 500km, ja latauspaikkoja 10 x enemmän kuin nykyään on bensa-asemia.Sen lisäksi että suuri osa ihmisistä asuu kerrostaloissa, suurella osalla ihmisistä kaupungeissa ei ole mitään omia parkkipaikkojakaan. Ei se paljoa lämmitä, että kotona kuudennessa kerroksessa on sähköt, kun auto seisoo jossakin missä sattuu tilaa olemaan parin korttelin päässä. Vedetäänkö sieltä satojen metrien roikka ikkunasta autolle vai tuodaanko auto kotiin kännykän viereen latautumaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen lisäksi että suuri osa ihmisistä asuu kerrostaloissa, suurella osalla ihmisistä kaupungeissa ei ole mitään omia parkkipaikkojakaan. Ei se paljoa lämmitä, että kotona kuudennessa kerroksessa on sähköt, kun auto seisoo jossakin missä sattuu tilaa olemaan parin korttelin päässä. Vedetäänkö sieltä satojen metrien roikka ikkunasta autolle vai tuodaanko auto kotiin kännykän viereen latautumaan?
Tämä on käyty läpi moneen kertaan. Jos ei ole kotilatausmahdollisuutta niin sähköauto on huono valinta-
Suomessa on kuitenkin 1.140.000 erillistaloa joissa nopea kotilataus on helppo järjestää ja hitaampi latausmahdollisuus on jo valmiina. Huolehditaan näistä päällekkäinasujista sitten kun vaikka puolella pienkotiasujista onb sähköauto. Siihenkin menee ainakin vuosikymmen.
Olen satavarma että kaikki autonvalmistajat keskittyvät siihen asiakasryhmään joille sähköauto on hyvä ratkaissu nyt. Ei siihen porukkaan joka tulee perässä sitten joskus 10 vuoden päästä. Maalaisjärkeä.
- Anonyymi
"Tämän päivän akuilla pääsee kaupunkilainen riittävästi, mutta maalla asuva ei. "
Täysin typerä väite. Asun itse maalla ja mulle ei ole koskan tarvetta ajaa yli 350km päivässä. Kerropa miksi maalla asuvan pitäisi ajaa yli 350km päivittäin. Mulle itselleni ei tällaista tarvetta ole eikä kukaan naapureistakaan tietääkseni vietä noin paljon ajastaan autonratissa. Kun on parempaakin tekemistä.- Anonyymi
Just tänään ajettiin 320km, kun on kesälomat. Joo, jää alle ton 350km, mutta niin jää monen sähköauton kantamakin, jos paljon yli satasen teitä.
Ja joo, pidettiin kahden tunnin tauko, mutta se oli 300km kohdalla, mikä sekin haaste monelle sähköautolle, mutta vielä suurempi haaste olisi löytää toimiva lataus juuri sovitun taukopaikan vierestä.
Nyt hotellissa ja huomenna pari sataa kilsaa edessä. Ei olisi ongelmaa, jos hotlassa saisi yön yli auton täyteen. Iso jos.
Eli mahdollista joo, mutta haasteellista. - Anonyymi
Kymmenet erilaiset sähkökaapelit laittavat naisen pään sähisemään.
Ei ollenkaan mukavaa , vaaratonta, talvella ja sateessa . PeräPohjolassa.
Sähkötuoli pelottaa jo pienessä kolarissa.
Oikosulku, apuva. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenet erilaiset sähkökaapelit laittavat naisen pään sähisemään.
Ei ollenkaan mukavaa , vaaratonta, talvella ja sateessa . PeräPohjolassa.
Sähkötuoli pelottaa jo pienessä kolarissa.
Oikosulku, apuva.Sen verran tiedän naisista ja autoista että on takuuvarmaa että yhdessä sähköautossa käytetään max paria erilaista kaapelia, mutta naisen kaapista löytyy siihen verrattuna moninkertainen määrä kenkäpareja. Jos nainen pystyy hallitsemaan kenkämääränsä, ei latauskaapelin käytön pitäisi olla mikään ongelma.
Varsinkin kun kaapelia ei saa kytkettyä vääränlaiseen pistorasiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just tänään ajettiin 320km, kun on kesälomat. Joo, jää alle ton 350km, mutta niin jää monen sähköauton kantamakin, jos paljon yli satasen teitä.
Ja joo, pidettiin kahden tunnin tauko, mutta se oli 300km kohdalla, mikä sekin haaste monelle sähköautolle, mutta vielä suurempi haaste olisi löytää toimiva lataus juuri sovitun taukopaikan vierestä.
Nyt hotellissa ja huomenna pari sataa kilsaa edessä. Ei olisi ongelmaa, jos hotlassa saisi yön yli auton täyteen. Iso jos.
Eli mahdollista joo, mutta haasteellista.Aiheutuvan riesan suuruuden lisäksi on väliä sillä kuinka usein se osuu kohdalle. Jos kerran tai kaksi vuodessa joutuu sumplaamaan ajoreittinsä latauspaikkojen mukaan niin ainakin minulle se on ihan fine, kun vuoden loput 300 ajopäivää menevät yhtä mukavasti tai mukavammin kuin polttiksella.
Mutta jokainen tuumatkoon tämän omasta kulmastaan. Se nyt on selvää että tällä hetkellä sähköauto ei sovi jokaiselle ja kaikkeen käyttöön, eikä sen tarvitsekaan. "Asun itse maalla ja mulle ei ole koskan tarvetta ajaa yli 350km päivässä."
Eli et koskaan käy 180 km:n päässä kotoa omalla autolla?
Itse asun "maalla" ja usein tarvetta käydä kaupungissa, jonne matkaa 170 km ja joskus kaupungissa jonne matkaa yli 200 km..
- Anonyymi
Täysin naurettavaa on, että lataamiseen tarvitaan omat lätkänsä, appinsa, korttinsa tai kuponkinsa jokaiseen eri systeemiin. Ei tuollaisesta tule yhtään mitään, eikä siinä ole mitään järkeä. Lataamisen pitäisi olla vähintään yhtä helppoa kuin polttomoottoriauton tankkaaminen. Maksu pankki-/luottokortilla, kun sellaiset on keksitty ja kaikilla valmiiksi taskussa. Muutoin on turha kuvitella sähköautoista jokamiehen ajopeliä.
- Anonyymi
Niinpä olisi jos tarvitsisi.
Mulla on Virran latauspalvelu naitettu työnantajan henkilökorttiin, se kun on kumminkin aina mukana. Olisi tuohon käynyt mikä tahansa muukin RFID kuten vaikkapa muksujen päivähoitotägit.
Muita palveluntarjoajia en ole kokeillut (tarvinnut) mutta kumma on jos ei niilläkin onnistu, tekniikka kun on samaa.
- Anonyymi
"Muutoin on turha kuvitella sähköautoista jokamiehen ajopeliä."
No tämähän on aivan selvä asia jokaiselle täysipäiselle. Ainoastaan kaltaisesi änkyrät kuvittelevat että joku olisi pitänyt sähköautoja jokamiehen ajopepeleinä vuonna 2019. Siihen on vielä aikaa vähintään kymmenen vuotta.
Oleellisempi asia on se että Suomessa on yli miljoona pientaloa ja näissä asuu iso joukko ihmisiä joille 35.000 euroa maksava ajopeli jolla pääsee 350 km päivässä noin viisi kertaa pienemmillä kustannuksilla kuin polttiksella on hyvin varteenotettava vaihtoehto.
Se että joku asuu kerrostalossa tai haluaa käydä autolla Itävallassa ei juurikaan hetkauta tätä porukkaa.
Sähköauto ei käy kaikille, mutta omassa asiakassegmentissään täysin killeripeli. Eiu mun auton tarvitse toimia kaikilla tallaajilla. Riittää että se täyttää mun tarpeet. Jodenkin tarpeet täyttää parhaiten polttikset, joidenkin tarpeet täyttää parhaiten sähkis.
Näin tämä markkinatalous toimii.- Anonyymi
Myös pohjoisen reissu sähikäiellä on utopiaa.
Odottelut lataamoissa ovat mielettömiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös pohjoisen reissu sähikäiellä on utopiaa.
Odottelut lataamoissa ovat mielettömiä.Sähköautoja on monenlaisia, joillakin pääsee yhtä hyvin pohjoiseen ja takaisinkin kuin perinteisillä autoilla ja joillakin se on haastavampaa..
- Anonyymi
Niinpä. Sähkoautoja onkin Suomessa kolmisen tuhatta, kun henkilöautoja liikennekäytössä kaikkiaan on noin 2,7 miljoonaa.
Killeripeli se on siis tällä hetkellä noin promillelle autoilijoista. - Anonyymi
Tällä erää vaan ei hinta kohtaa edes sille aina lyhyttä matkaa ajavalle omakotitalolaiselle. Viisi kertaa halvempi ajaminen on ensinnäkin liioittelua, sen sijaan 10-30 000e kalliimpi hankintahinta ei ole, ja tuota eroa vain harva sähköautoilija saa kurottua kiinni. Poikkeuksena, jos välttämättä haluaa alle 5s 0-100 kiihtyvän auton, niin Model 3 on edullinen tai jos haluaa ison Audin katumaasturin, niin E-Tron on kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Mutta valtaosalle meistä kiihtyvyyttä tai premium-maasturiutta tärkeämpää ovat kustannukset.
- Anonyymi
"Viisi kertaa halvempi ajaminen on ensinnäkin liioittelua, "
Käyttövoimakustannusten osalta tuo on täysin totta. 100km sähköllä maksaa vain yhden viidesosan bensakustannuksista. Katso vaikka TM:n sähköautojen talvitestauksesta.
Toki hankintahinta on vielä korkeampi kuin polttisten, mutta km-kustannuksissa sähköauto on aivan omassa luokassaan.- Anonyymi
Mitä ne luvut sitten TM:n testissä olivat?
2e/100km on sähköautolle vähättelyä, etenkin talvella. Lisäksi pikalataukset voivat maksaa mitä tahansa ja latauslaitteita täytyy ostaa kotiin satasilla tai jopa tuhansilla euroilla.
Jos totuus on kolmekin euroa per 100km, niin harva uusi polttis vie 15e/100km. - Anonyymi
Pikalataukset maksaa mitä maksaa, Pointti on että pikalaturia käytetään vain pitkänmatkan ajossa ja muuten ladataan kotona halvalla yösähköllä. Latausasema on kertakustannus jos ei ole esim taloyhtiön puolesta olemassa mutta ei ne mitään tuhansia maksa. minulla esim toteutunut 1.8€/100km arkiajossa. Olin siten tuossa pitemällä matkalla euroopassa jossa tuli 4700km kolmen viikon aikana ajettua en ole tarkaan laskenut mutta mutu että olis ollut jotain 3-4€/100km. Niin ja en kyllä törmännyt latausongelmiin matkalla mutta ehkäpä osasin suunnitella matkani paremmin kun tekniikan maailman kuskit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikalataukset maksaa mitä maksaa, Pointti on että pikalaturia käytetään vain pitkänmatkan ajossa ja muuten ladataan kotona halvalla yösähköllä. Latausasema on kertakustannus jos ei ole esim taloyhtiön puolesta olemassa mutta ei ne mitään tuhansia maksa. minulla esim toteutunut 1.8€/100km arkiajossa. Olin siten tuossa pitemällä matkalla euroopassa jossa tuli 4700km kolmen viikon aikana ajettua en ole tarkaan laskenut mutta mutu että olis ollut jotain 3-4€/100km. Niin ja en kyllä törmännyt latausongelmiin matkalla mutta ehkäpä osasin suunnitella matkani paremmin kun tekniikan maailman kuskit.
Kun se ei ole vain TM, vaan ihan kaikki sähköautoja testaavat ja testeistään kirjoittavat tai videoivat tahot. Toki jos vain Superchargereilla pärjää, niin voi olla, että niissä ongelmia vain harvoin.
1,8e/100km tarkoittaisi 15c/kwh hinnalla 12kwh/100km, ilman minkäänlaisia lataushävikkejä. Vaikea uskoa, että toteutuisi edes kesällä, talvesta puhumattakaan.
Toki jos sähkön hinta 10c/kwh, niin voi jo onnistua. Näin halpa hinta taas voi onnistua, jos joku muu maksaa latauksesi. Isommilla autoilla ei onnistu noinkaan halvalla hinnalla.
Sitten on vähän kyseenalaista, että tarkoittaako ”käyttökulut” pelkkää sähköä ja polttoainetta? Jos mukaan otetaan kaikki muut kulut, kuten renkaat tms., niin taas kerroin tasoittuu. - Anonyymi
Minulla on taloyhtiön sähköauton latauspaikka, maksan taloyhtiölle latauspaikan sähköstä kulutuksen mukaan ja taloyhtiö maksaa talousarvion mukaan ~12c/kWh vuonna 2018 Kona Electric keskikulutus kesällä on noin 14 kWh/100km mutta en ollut ottanut lataushävikkiä huomioon niin voipi olla että menee 2€/100km halvalla kuitenkin kulkee koska 415 km toimintasäteellä ei tarvitse pikalatureita kuin yli 200km matkoilla.
Sähköautoissahan muut käyttökulut kuten huollot ovat halvempia kuin fossiili-autoisssa kunhan vielä pääsis eroon tuosta käyttövoimaverosta.
Liittyen laturien luotettavuutteen niin minulla ei ole ollut ongelmia mutta tietysti on voinut olla että minulla ei vaan osunut ivallisia kohdalle. Voisi kuitenkin olettaa että laturien toimintavarmuus kasvaa kun kun sähköautokanta laajenee ja valmistajat oppivat virheistään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on taloyhtiön sähköauton latauspaikka, maksan taloyhtiölle latauspaikan sähköstä kulutuksen mukaan ja taloyhtiö maksaa talousarvion mukaan ~12c/kWh vuonna 2018 Kona Electric keskikulutus kesällä on noin 14 kWh/100km mutta en ollut ottanut lataushävikkiä huomioon niin voipi olla että menee 2€/100km halvalla kuitenkin kulkee koska 415 km toimintasäteellä ei tarvitse pikalatureita kuin yli 200km matkoilla.
Sähköautoissahan muut käyttökulut kuten huollot ovat halvempia kuin fossiili-autoisssa kunhan vielä pääsis eroon tuosta käyttövoimaverosta.
Liittyen laturien luotettavuutteen niin minulla ei ole ollut ongelmia mutta tietysti on voinut olla että minulla ei vaan osunut ivallisia kohdalle. Voisi kuitenkin olettaa että laturien toimintavarmuus kasvaa kun kun sähköautokanta laajenee ja valmistajat oppivat virheistään.Ok, Konalla voi siis päästä keskikesällä 2e/100km hinnalla, jos joku muu maksaa latauslaitteet. Tässä on vaan sellaisia pikkujuttuja kuin että Kona on piheimpiä sähköautoja ja kesäkulutus alinta mahdollista. Eli vääristelet. Käytännössä se 3e/100km lienee vähimmäishinta, kun lasketaan ympärivuotisesti ja keskivertoautoilijalle.
Ja jos muut kulut ovatkin sähköautossa pienemmät, niin eivät ne viisi kertaa pienemmät ole eli tuo mainittu kerroin laskee joka tapauksessa. Eli vääristelet.
Sitäpaitsi monissa sähköautoissa huolto-ohjelman mukaan merkkiliikkeessä huollattaminen ja korjaaminen on jopa kalliimpaa kuin polttiksilla. Toistaiseksi onkin enemmän vain kauniista puheista kyse noissa sähkiksen halvemmissa huolloissa. Ehkä toteutuu Konalla? Mutta ei E-Tronilla, I-Pacella tai Tesloilla.
Laturien toimintavarmuus toisaalta varmaankin paranee, toisaalta kasvavan autokannan myötä niiden rasitus lisääntyy ja ne ovat useammin varattuina. Tilanne voi siis muuttua jopa nykyistä huonompaan suuntaan. Tällaisesta on vihjeitä ulkomailta ja Helsingistäkin verrattuna vähien sähköautojen maakuntiin.
- Anonyymi
Onko kukaan miettinyt sähköautossa ja lataushybrideissä sitä vaihtoehtoa, kun puhutaan siitä, että ko. autot halpenee lähivuosina.
Jos nyt ostat nyt sähköauton 40 000€ ja kahden vuoden päästä saman saa uutena 32 000€, niin aika kallis ilmastoteko yksittäiselle kuluttajalle.
Pääomakulut kasvaa aika reippaasti.
Toki sitten se tasoitttuu, kun se 32 000€ uutena maksava auto maksaa sitten myöhemmin uutena 29 000€
Jonkun on siis kannettava alkuvaiheessa iso pääomatappio, koska sähköautot ei halpene, ellei niitä osteta enemmän ja sitä kautta tehtaat tee niitä enemmän, jolloin kustannut kappaletta kohtaan alenee. - Anonyymi
"Onko kukaan miettinyt sähköautossa ja lataushybrideissä sitä vaihtoehtoa, kun puhutaan siitä, että ko. autot halpenee lähivuosina."
Aika dorka taas.
Kaikki autot menettävät arvostaan ison osan samana päivänä kun sen ajaa ulos autoliikkeestä. Mitä kalliimpi auto, sitä isompi arvonmenetys ekoina vuosina.
Aivan sama onko kyseessä sähköauto vai polttis.- Anonyymi
Ääliö, eri autot halpenevat eri tahtiin. On ihan aiheellista kysyä tulevatko sähköautot halpenemaan nopeammin lähivuosina?
Toki sähköautojen nopea kehitys voi romauttaa myös käytettyjen polttisten hinnat. Dorkattelullasi kerrot vain olevasi uskonlahkolainen idiootti.
- Anonyymi
"2e/100km on sähköautolle vähättelyä, etenkin talvella. Lisäksi pikalataukset voivat maksaa mitä tahansa ja latauslaitteita täytyy ostaa kotiin satasilla tai jopa tuhansilla euroilla."
Siinähän selittelet. Sähkiskuski lataa halpaa sähköä kotona eikä maksa ajamistaan 75% veroa niinkuin bensalla ajava.- Anonyymi
Kun se nyt ei vaan ole niin halpaa kuin sähköuskovaiset väittävät. Jopa 30kwh/100km voi olla realismia, mikä tarkoittaa 15c/100km hinnalla 4,5e/100km. Ja hävikit, latauslaitteet ja maksullinen lataaminen päälle, niin 5e/100km ylittyy.
- Anonyymi
Kun se nyt ei vaan ole niin halpaa kun bensiiniautouskovaiset väittävät. Jopa 20L/100km voi olla realismia.
Näin tyhmältä tuo kuulostaa. Arkiajossa 20kWh/100km ylittyy vain yli 20 asteen pakkasella suurempikulutuksisilla sähköautoilla (I-Pace, E-Tron ym.). Vähän realismia noihin vastaväittämiin. Ja jos vielä jatkaa noilla niin jotakin lähdettä tai tietoa päytään väitteen tueksi.
On kuitenkin otettava huomioon että sähköautokriitikot eivät sähköautoja omista ilmeisistä syistä joten tuppaavat keksimään päästä kaikenlaisia kummalisia väittämiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun se nyt ei vaan ole niin halpaa kun bensiiniautouskovaiset väittävät. Jopa 20L/100km voi olla realismia.
Näin tyhmältä tuo kuulostaa. Arkiajossa 20kWh/100km ylittyy vain yli 20 asteen pakkasella suurempikulutuksisilla sähköautoilla (I-Pace, E-Tron ym.). Vähän realismia noihin vastaväittämiin. Ja jos vielä jatkaa noilla niin jotakin lähdettä tai tietoa päytään väitteen tueksi.
On kuitenkin otettava huomioon että sähköautokriitikot eivät sähköautoja omista ilmeisistä syistä joten tuppaavat keksimään päästä kaikenlaisia kummalisia väittämiä.Muistaakseni TM:n jutussa Model 3:kin kulutti jotain 23kwh/100km, eikä ollut mikään tulipalopakkanen, vaan jotain kevättä.
Yli 20 asteen pakkasella E-Tronilla päässee herkästi yli 40kwh/100km kulutuksiin.
Niin ja keskikesällä Sähköautot Nyt-lahkolaiset juhlivat, kun E-Tron kuluttanut vain jotain reilua 20kwh/100km.
Sinä siis yksiselitteisesti valehtelet.
Minä taas olen viimeisen puoli vuotta perehtynyt aiheeseen todella tarkkaan, koska ollut ostaminen mielessä. - Anonyymi
TMn talvivertailussa Lexus kulutti kylmänä 12 litraa sataselle. Se on aika karut lukemat lompakolle jos kustannuksia lasketaan.
Onhan sähköauto aivan omassa luokassaan kun puhutaan kustannuksista per 100km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TMn talvivertailussa Lexus kulutti kylmänä 12 litraa sataselle. Se on aika karut lukemat lompakolle jos kustannuksia lasketaan.
Onhan sähköauto aivan omassa luokassaan kun puhutaan kustannuksista per 100km.Ja sähköauto voi kuluttaa kylmänä pakkasella vaikka 100kwh/100km, kun hytti pitää lämmittää, mistä tulee suhteeton energiankulutus pätkäajossa.
Lämpimänä se Lexus ilmeisesti kulutti kolmosella alkavia lukuja. - Anonyymi
Kääntelee asiaa miten päin tahansa niin sähköauton kilometrikustannukset ovat moninkerroin pienemmät kuin tuollaisen bensaviritelmä-lexuksen.
Jo pelkästään bensan raskas verotus varmistaa sen. Sähköä ei voi koskaan verottaa samalla tavalla koska Suomen teollisuus tarvitsee paljon sähköä. - Anonyymi
"Sähköä ei voi koskaan verottaa samalla tavalla koska Suomen teollisuus tarvitsee paljon sähköä."
kWh -mittari asennetaan sähköautoon, siitä tiedot verottajalle ja "avot" autosähkön verotus on keksitty!
Näin helppoa sen on! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kääntelee asiaa miten päin tahansa niin sähköauton kilometrikustannukset ovat moninkerroin pienemmät kuin tuollaisen bensaviritelmä-lexuksen.
Jo pelkästään bensan raskas verotus varmistaa sen. Sähköä ei voi koskaan verottaa samalla tavalla koska Suomen teollisuus tarvitsee paljon sähköä.Jos Lexus menee neljällä litralla 100km, niin se on 6e/100km. Saman kokoluokan sähköautot vievät ainakin sen 20kwh/100km, mistä 15c/kwh tulee 3e/100km. Ei ole edelleenkään moninkertainen ero, ja tässä ei taaskaan mukana hävikkejä, eikä latauslaitteiden hintaa. Jos lasketaan 30kwh/100km, niin 4,5e/100km eli -25% Lexukseen, kaukana luvatusta moninkertaisesta erosta. Ja se saman tason sähköauto maksaa tuplasti, mitä hintaeroa ei saa koskaan kuoletettua.
Toki Lexukselle kovan vastuksen antaa BMW 530e, mikä samassa hintaluokassa, mutta mahdollista ajaa vain sähköllä arkiajot. Suorituskykykin kovempi. Näiden kanssa taas täyssähköautoista kilpailee samassa hintaluokassa Model 3, mikä on paljon pienempi ja heikkolaatuisempi tekele, joskin kiihtyy kovempaa. Vähän isompi Model S taas maksaa kymppitonneja enemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sähköä ei voi koskaan verottaa samalla tavalla koska Suomen teollisuus tarvitsee paljon sähköä."
kWh -mittari asennetaan sähköautoon, siitä tiedot verottajalle ja "avot" autosähkön verotus on keksitty!
Näin helppoa sen on!Tai sitten siirrytään kilometripohjaiseen veroon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten siirrytään kilometripohjaiseen veroon.
Bensalla ajamista verotetaan aina paljon raskaammin kuin päästötöntä sähköautoilua. Sähköautoilua aletaan verottamaan vasta sitten kun polttikset on tapettu pois verotuksella. Niinkauan kun polttiksia on niin niille laitetaan lisämaksuja, ei sähköautoille. Sähköautojen hankkimista tuetaan polttiskuskeilta kerätyillä euroilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Lexus menee neljällä litralla 100km, niin se on 6e/100km. Saman kokoluokan sähköautot vievät ainakin sen 20kwh/100km, mistä 15c/kwh tulee 3e/100km. Ei ole edelleenkään moninkertainen ero, ja tässä ei taaskaan mukana hävikkejä, eikä latauslaitteiden hintaa. Jos lasketaan 30kwh/100km, niin 4,5e/100km eli -25% Lexukseen, kaukana luvatusta moninkertaisesta erosta. Ja se saman tason sähköauto maksaa tuplasti, mitä hintaeroa ei saa koskaan kuoletettua.
Toki Lexukselle kovan vastuksen antaa BMW 530e, mikä samassa hintaluokassa, mutta mahdollista ajaa vain sähköllä arkiajot. Suorituskykykin kovempi. Näiden kanssa taas täyssähköautoista kilpailee samassa hintaluokassa Model 3, mikä on paljon pienempi ja heikkolaatuisempi tekele, joskin kiihtyy kovempaa. Vähän isompi Model S taas maksaa kymppitonneja enemmän.Niinpä.
Ja jos käyttää julkisia latauspisteitä, ja varsinkin pikalatausta, sähkön hinta niissä on huomattavasti korkeampi kuin kotitaloussähkön n. 15 c/kWh. Kilometrikustannus kutistuu edelleen. Lisäksi on huomioitava, että moniin maihin verrattuna Suomessa sähkö on halpaa ja autovero korkea, eikä sähköautoja suinkaan vain Suomen tarpeisiin suunnitella ja valmisteta.
Esimerkiksi Saksassa autoveroa ei ole, joten sähköautot ovat huomattavasti kalliimpia verrattuna polttomoottoriautoihin. Samoin sähkö on siellä paljon kalliimpaa kuin Suomessa, joten sähköautojen kilometrikustannus on paljon lähempänä polttomoottorin kuluja.
Pelkästään taloudellisin perustein sähköautoa ei siis toistaiseksi saa kilpailukykyiseksi. Koska lisäksi sähköautolla on tunnetut akkutekniikasta johtuvat käytettävyysrajoitteensa, ei ole mikään ihme että ne ovat edelleen lähinnä kuriosteetteja liikenteessä.
- Anonyymi
Lomareissut sähköautolla ulkomailla.
Arveluttaako lähteä sähköautolla lomailemaan esimerkiksi Ruotsiin, Norjaan, Balttiaan, Puolaan ja Keski-Eurooppaan?Näitä ajatuksia hautovat monet kun miettivät siirtymistä ”mehumaijoista” sähköautoon. Keskustelupalstoilla pohditaan mihinkään perustumattomia mielipiteitä samalla asintuntijuudella kun siirryttiin hevosvetoisista vossikoista autoon
Turha murehtia, nyt lähes viiden vuoden kokemuksella ja muutaman sdan tuhannen kilometrin ajo kokemuksella voin sanoa että sähköautolla reissaaminen on yhtä sujuvaa kuin polttomoottoriautolla. Kiitos hyvän latausverkoston myös Suomessa.
Aiemmin tein automatkoja ympäri Eurooppaa diesel- tai bensa-autoilla. Nyt viime vuosina vain sähköautolla. Vuoden 2023 kesällä tein parin viikon matkan Ruotsissa ja Norjassa, eikä latauksien kanssa ollut millään matkaosuudella ongelmaa. Päin vastoin, oli mukava juttu kun Norjan Tesla asemilla sai ladata Teslan Super Charger asemilla ilmaiseksi. Tänä vuonna tein toukokuussa parin viikon matkan Balttian läpi Puolaan ja Saksaan, Latvian ja liettuan Teslan Super Chargereilla lataaminen oli myös ilmaista.
Useiden muidenkin Keski-Eurooppaan suuntautuneiden reissujen pohjalta voi sanoa että lataukset ovat sujuneet todella hyvin kun suurteholatureita löytyy sopivin välein pitkin matkaa ja latureilla ei ole tarvinnut jonottaa sen enempää kuin Bensa-aseman pumpulla.
Kun lataa muutaman latausketjun sovelluksen puhelimeen löytää latausasemat lähistöltä tai ennakkoon suunnitellun reitin varrelta ilman niitten etsimistä. Via Baltica E67 reitti Helsingistä Tallinnaan ja edelleen Tallinnasta Varsovan kautta Prahaan tai Berliiniin on tullut suosituksi ja latausasemia on tieämmässä kuin polttoaineen jakeluasemia. Via Baltika on suorin reitti autolla Keski-Eurooppaan.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Via+Baltica+E67+Facebook - Anonyymi
Harrastelijat näyttää olleen asialla.
Arveluttaako lähteä sähköautolla lomailemaan esimerkiksi Ruotsiin, Norjaan, Balttiaan, Puolaan ja Keski-Eurooppaan?Näitä ajatuksia hautovat monet kun miettivät siirtymistä ”mehumaijoista” sähköautoon. Keskustelupalstoilla pohditaan mihinkään perustumattomia mielipiteitä samalla asintuntijuudella kun siirryttiin hevosvetoisista vossikoista autoon
Turha murehtia, nyt lähes viiden vuoden kokemuksella ja muutaman sdan tuhannen kilometrin ajo kokemuksella voin sanoa että sähköautolla reissaaminen on yhtä sujuvaa kuin polttomoottoriautolla. Kiitos hyvän latausverkoston myös Suomessa.
Aiemmin tein automatkoja ympäri Eurooppaa diesel- tai bensa-autoilla. Nyt viime vuosina vain sähköautolla. Vuoden 2023 kesällä tein parin viikon matkan Ruotsissa ja Norjassa, eikä latauksien kanssa ollut millään matkaosuudella ongelmaa. Päin vastoin, oli mukava juttu kun Norjan Tesla asemilla sai ladata Teslan Super Charger asemilla ilmaiseksi. Tänä vuonna tein toukokuussa parin viikon matkan Balttian läpi Puolaan ja Saksaan, Latvian ja liettuan Teslan Super Chargereilla lataaminen oli myös ilmaista.
Useiden muidenkin Keski-Eurooppaan suuntautuneiden reissujen pohjalta voi sanoa että lataukset ovat sujuneet todella hyvin kun suurteholatureita löytyy sopivin välein pitkin matkaa ja latureilla ei ole tarvinnut jonottaa sen enempää kuin Bensa-aseman pumpulla.
Kun lataa muutaman latausketjun sovelluksen puhelimeen löytää latausasemat lähistöltä tai ennakkoon suunnitellun reitin varrelta ilman niitten etsimistä. Via Baltica E67 reitti Helsingistä Tallinnaan ja edelleen Tallinnasta Varsovan kautta Prahaan tai Berliiniin on tullut suosituksi ja latausasemia on tieämmässä kuin polttoaineen jakeluasemia. Via Baltika on suorin reitti autolla Keski-Eurooppaan.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Via+Baltica+E67+Facebook
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563161Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242719Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541817- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810