Kun nainen tulee kuvioihin, säästör hupenevar nopeasti. Naiset rakastavat kuluttamista ja haluavat miehen, joka ei pihtaa rahojaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/73cfdc6d-a03b-4e29-be64-3a15fc5303ae
Naisettomana mies voi elää säästeliäästi
57
76
Vastaukset
- Anonyymi
Elämässä on kaikki hyvin jos pysyy naisista loitolla.
- Anonyymi
Huomasin ilmiön jo n. 30 vuotta sitten, kun aloin seurustella, ja menin naimisiin. Rahanmenot kasvoivat aivan mielettömän paljon. Vaimo oli tuhlari. Erosin jo yli 10 vuotta sitten, ja nyt on taloudellinen tilanne hyvä. ( Ex-vaimo on melko rahaton, koska tuhlaus on jatkunut.)
- Anonyymi
Kyllä.
- Anonyymi
Naisellisella miehellä menee rahat turhuuteen.
- Anonyymi
Juuri sen takia heitin ex-ämmän pihalle.
Vien taloudessa aika paljon vettä.
- Anonyymi
Kansaneläkelaitoksen daameja karttakaa.
- Anonyymi
Rahan käytöstä on tullut miesten lempiaihe parisuhteissa.
Luulo ei ole tiedon väärti.
Lähinnä kiinnittäisin enemmän huomiota rahan käyttöön epäsopivissa suhteissa.
Raha se helpoin tie täyttää tyhjiötä.
Naisen vika se toki teidän mielestä on. Ollaan me naiset hirviöitä kun miehet rahansakin pakotettu käyttämään.
On joko panomiehiä, nysveröitä tossun alla tai sinkkuja. Mihin ne miehet on hävinnyt?- Anonyymi
Kullankaivaja havaittu!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kullankaivaja havaittu!
Nimittely ei uppoa tähän kirjoittajaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimittely ei uppoa tähän kirjoittajaan.
Rahaa sen sijaan uppoaa.
- Anonyymi
Seurustellessa rahaa menee kondomeihin.
- Anonyymi
Vierastuminen onkin kätsyä.
- Anonyymi
Jotkut naiset kuluttaa, jotkut eivät.
- Anonyymi
Kyllä jos mies haluaa päästä elämässään eteenpäin, myös ja varsinkin taloudellisesti, on syytä feidata horot pihalle tai parhaimmillaan alkaa kokonaan karttamaan niitä. Ne kun eivät ole mitään muuta kuin rahojesi ja mulkkusi perässä. Rahat ne nyysii ja hussuttaa hetkessä, mutta se pahempi seuraus on se mulkun himo, ja sekin vain sen verran että saavat rojut ränneihinsä ja pullan uuniin. Sen jälkeen miehen arvo on näille tasan vain se minkä saavat elareilla nyhdettyä. Kaiken muunhan ne ovat jo puhdistaneet ja kalunneet tyhjäksi kuin raadon.
Itse kyllä oletan, että molemmat kustantavat itse oman elämisensä...
Hieman voi menot lisääntyä, jos alkaisi parisuhteen myötä vaikkapa matkustelemaan..
-Eriasia tietysti jos alat elää lapsiperheen arkea...- Anonyymi
Kyllä oikea mies naisensa elättää
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä oikea mies naisensa elättää
No silloin puhutaan ns. hyötymissuhteesta.
Sen voi rinnastaa maksulliseen seksiin...Mies toimii siinä ns. Sugar daddy:nä..- Anonyymi
blade83 kirjoitti:
No silloin puhutaan ns. hyötymissuhteesta.
Sen voi rinnastaa maksulliseen seksiin...Mies toimii siinä ns. Sugar daddy:nä..On eri asia elättää naista siksi että rakastaa tätä kuin maksuna seksiä vastaan. En tosiaan ihmettele että sinun asenteellasi ei naista saa.
Anonyymi kirjoitti:
On eri asia elättää naista siksi että rakastaa tätä kuin maksuna seksiä vastaan. En tosiaan ihmettele että sinun asenteellasi ei naista saa.
Kyllä sitä olettaisi, että aikuinen ihminen kykenee itsensä elättämään..
Vaikka olisi työtönkin, niin ihminen saa työttömyyskorvausta sen verran, että saa ruokalaskunsa hoidettua.
-Jokin on pielessä mikäli miehen kulut lisääntyvät parisuhteen myötä ellei se sitten tarkoita jotain ylimääräisiä hankintoja jne.
-No jokatapauksessa minun kanssani olisi halpa asua kun asun omassa asunnossani ja en kokisi tarvetta laskuttaa asumiseen liittyvistä kuluista erikseen partnerilta, koska ei siinä ole mitään ongelmaa tälläkään hetkellä ja kulut ovat pienet..
-Kuitenkin toisen suora elättäminen tuntuisi hieman kyseenalaiselta..
-Tokihan se on uskonnollisissa piireissä hyvin yleinen ajatusmalli.
- Anonyymi
Olen säästänyt 20 tonnia työttömänä. Kiitos kelalle joka rahaa ilmaiseksi. Aloitin säästämisen kun olin 15 vuotias,a jsiitä lähtien oon laittanut säästötilille rahaa.
No oikeestaan ne säästöt rupee hupenee vasta lasten myötä. Yleensä kai nainenkin maksaa kulujaan itse, eikä mies? Sitten äippälomalla ne naisen tulot on sen verta pikkuset, että jos ei oo sukan verressa, niin alkaa miehenkin tilillä pyörre käymään. :D
- Anonyymi
Ehkä sun tapauksessasi, mutta kyllä ne lapsettomatkin pariskunnat osaavat törsätä.
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä sun tapauksessasi, mutta kyllä ne lapsettomatkin pariskunnat osaavat törsätä.
Osaa joo. Järkyttäviä summia.
- Anonyymi
Eipä niitä rahoja sitten loppujen lopuksi täältä mukaan saa ja jos saakin niin madot nekin syö.
- Anonyymi
Näin tasarvon aikana nainen huolehtikoot omista tarpeistaan ja kuluistaan. "Gold diggerit" ovat kusipäitä olivat sitten mitä sukupuolta tahansa tai jopa sukupuolettomia.
Minusta työkaverilla on hyvä systeemi parisuhteessa vaimonsa kanssa. Kumpikin pistää suhteessa palkkaan yhtä ison siivun yhteiseen kassaan mistä maksetaan käytännössä eläminen. Loput jää omaan käyttöön.
Isommat hankinnat sitten miettivät yhdessä. Eikä riitaa rahasta ole ollut kuulemma.- Anonyymi
Onko niillä samat tulot? Jos ei ole, niin toinen väistämättä panostaa toista enemmän.
Anonyymi kirjoitti:
Onko niillä samat tulot? Jos ei ole, niin toinen väistämättä panostaa toista enemmän.
Juu. Siis ei ole. Mies hankkii enemmän, mutta itse sanoi esimerkiksi syövänsä enemmän. Ajaa autolla enemmän ja reissutöissä syö monesti ulkona.
Kyse on kuitenkin yhteisestä hyvästä. Jos parisuhteeseen lähtee vain itse saamaan tukea toisesta, on asenne väärä. Silloin kannattaa etsiä muita vaihtoehtoja.
Jäähän naiselle vähemmän itselleenkin käyttötahaa kuin miehelle... jos tämä suhde ois 50/50 ja toisella palkka 3000 toisella 2000 niin toiselle jää omaa 1500 toiselle 1000... että sielläkin se näkyy.Disse kirjoitti:
Juu. Siis ei ole. Mies hankkii enemmän, mutta itse sanoi esimerkiksi syövänsä enemmän. Ajaa autolla enemmän ja reissutöissä syö monesti ulkona.
Kyse on kuitenkin yhteisestä hyvästä. Jos parisuhteeseen lähtee vain itse saamaan tukea toisesta, on asenne väärä. Silloin kannattaa etsiä muita vaihtoehtoja.
Jäähän naiselle vähemmän itselleenkin käyttötahaa kuin miehelle... jos tämä suhde ois 50/50 ja toisella palkka 3000 toisella 2000 niin toiselle jää omaa 1500 toiselle 1000... että sielläkin se näkyy.Sanottakoot, että kun mies on viikot reissuhommissa, on myös asunnon kunto usein naisen harteilla enemmän. Mutta on mieskin räväkkä tekemään ja reilu. Ihmekkään jos heillä menee hyvin. Se näkyy miehestäkin päällepäin. Pirteä ja puhuu vaimostaan tosi kauniisti. Kylmät väreet oikein tulee kun ajattelee miten kaksi ihmistä voi rakentaa yhdessä ja sovussa kaikkea. 😊
- Anonyymi
Disse kirjoitti:
Jäähän naiselle vähemmän itselleenkin käyttötahaa kuin miehelle... jos tämä suhde ois 50/50 ja toisella palkka 3000 toisella 2000 niin toiselle jää omaa 1500 toiselle 1000... että sielläkin se näkyy.Eli siis tuossa suhteessa ei ole siis sitä sinun niin kaipaamaasi tasa-arvoa, koska nainen hyväksyy panostavansa talouteen suhteellisesti miestään enemmän ja käyttävän vähemmän rahaa itseensä.
Ukko syö ulkona ravintoloissa ja sen on olevinaan jotain taloudellista tasapainotusta. WTF? Disse kirjoitti:
Jäähän naiselle vähemmän itselleenkin käyttötahaa kuin miehelle... jos tämä suhde ois 50/50 ja toisella palkka 3000 toisella 2000 niin toiselle jää omaa 1500 toiselle 1000... että sielläkin se näkyy.Niinhän se useimmissa suhteissa varmaan on, jos on tavan duunareita. Että miehen palkka on suurempi mitä naisen eli mies tienaa enempi. Niin myös meillä. Mies saa kahdessa viikossa jo enemmän, kun minä koko kuukaudessa palkkaa. :)
Meillä ei kuitenkaan ole jaettu fifty fifty tyyppisesti kuluja. Eikä ole myöskään tiliä tai kassaa mihin kumpikin laittaisi yhtä suuren summan joka kuukausi. Mutta ei ole ollut rahasta koskaan kähinää kuitenkaan. Mä olen aina ollut semmoinen luonnoltani, että maksan ja kustannan henkilökohtaiset menoni itse ja osallistun myös yhteisiin menoihin käytettävissä olevalla rahalla, vaikka kokonaisuudessaan.
Lasken sen niin, että yhteinen koti missä kaikki hankinnat palvelee kaikkia osapuolia. Enkä ole kokenut tarvetta pitää kirjaa jos olen sijoittanut suuremman summan johonkin rahaa, kuin toinen vaikka hän tienaakin enemmän. Tärkeintä on, että jos jotain tarvitaan se saadaan hankittua, vaikka minun rahoillani. Eikä sentilläkään toisen.
On mulle siitä ulkopuoliset joskus huomautelleet, että kun et omista taloakaan, mutta olet ostanut kymmenien tuhansien edestä sinne matskua, että kannattaisi eron varalle pitää kirjaa...saisit omasi sitten joskus poiskin.
Mutta en lähde suhteeseen sijoitusmielessä, eikä mies ole säästöpankki. Se mikä on käytetty yhteiseen elämään on käytetty ja se sinne myös saa jäädä. Kulutanhan minäkin näitä "toisen omistamia nurkkia". Joten mielestäni olen yhtä velvollinen osallistumaan kaikkeen, sittenkin vaikken omistaisi yhtään mitään täältä.
Ihmisillä on rahaan muutenkin minusta kummallinen "rakkaussuhde" tyyppinen mun mun asenne. En ymmärrä miksi raha on sellainen asia, että se saa ihmiset vaikka sekoamaan suhteessa. :(
Käyttöönhän se on tehty...ja en ainakaan itse keksi parempaa sijoitusta rahoilleni, kun oma perheeni. Vaikka se perhe joskus erkanisikin toisistaan...syystä tai toisesta. Lapset lähtee pesästä, ne ottaa minkä tarttee ja isäntä joko jaksaa mua loppuelämänsä tai ei jaksa. Mutta ei semmosia kuulu surra, kun tässä eletään ja yhdessä ollaan. :)- Anonyymi
Abrakadabra kirjoitti:
Niinhän se useimmissa suhteissa varmaan on, jos on tavan duunareita. Että miehen palkka on suurempi mitä naisen eli mies tienaa enempi. Niin myös meillä. Mies saa kahdessa viikossa jo enemmän, kun minä koko kuukaudessa palkkaa. :)
Meillä ei kuitenkaan ole jaettu fifty fifty tyyppisesti kuluja. Eikä ole myöskään tiliä tai kassaa mihin kumpikin laittaisi yhtä suuren summan joka kuukausi. Mutta ei ole ollut rahasta koskaan kähinää kuitenkaan. Mä olen aina ollut semmoinen luonnoltani, että maksan ja kustannan henkilökohtaiset menoni itse ja osallistun myös yhteisiin menoihin käytettävissä olevalla rahalla, vaikka kokonaisuudessaan.
Lasken sen niin, että yhteinen koti missä kaikki hankinnat palvelee kaikkia osapuolia. Enkä ole kokenut tarvetta pitää kirjaa jos olen sijoittanut suuremman summan johonkin rahaa, kuin toinen vaikka hän tienaakin enemmän. Tärkeintä on, että jos jotain tarvitaan se saadaan hankittua, vaikka minun rahoillani. Eikä sentilläkään toisen.
On mulle siitä ulkopuoliset joskus huomautelleet, että kun et omista taloakaan, mutta olet ostanut kymmenien tuhansien edestä sinne matskua, että kannattaisi eron varalle pitää kirjaa...saisit omasi sitten joskus poiskin.
Mutta en lähde suhteeseen sijoitusmielessä, eikä mies ole säästöpankki. Se mikä on käytetty yhteiseen elämään on käytetty ja se sinne myös saa jäädä. Kulutanhan minäkin näitä "toisen omistamia nurkkia". Joten mielestäni olen yhtä velvollinen osallistumaan kaikkeen, sittenkin vaikken omistaisi yhtään mitään täältä.
Ihmisillä on rahaan muutenkin minusta kummallinen "rakkaussuhde" tyyppinen mun mun asenne. En ymmärrä miksi raha on sellainen asia, että se saa ihmiset vaikka sekoamaan suhteessa. :(
Käyttöönhän se on tehty...ja en ainakaan itse keksi parempaa sijoitusta rahoilleni, kun oma perheeni. Vaikka se perhe joskus erkanisikin toisistaan...syystä tai toisesta. Lapset lähtee pesästä, ne ottaa minkä tarttee ja isäntä joko jaksaa mua loppuelämänsä tai ei jaksa. Mutta ei semmosia kuulu surra, kun tässä eletään ja yhdessä ollaan. :)Eli siis hyvätuloinen mies panostaa itseensä, kun nainen taas joutuu hyväksymään sen että sitä yhteistä kotia sisustetaan hänen palkkatasonsa mukaan, eikä keskiarvon.
No, ei se mitään, olen minä joistain lähteistä lukenut että liitto on onnellinen kun mies päättää ja nainen myötäilee häntä kaikessa. En vaan kuvitellut sinun olevan samaa mieltä. Anonyymi kirjoitti:
Eli siis tuossa suhteessa ei ole siis sitä sinun niin kaipaamaasi tasa-arvoa, koska nainen hyväksyy panostavansa talouteen suhteellisesti miestään enemmän ja käyttävän vähemmän rahaa itseensä.
Ukko syö ulkona ravintoloissa ja sen on olevinaan jotain taloudellista tasapainotusta. WTF?No nainen on myös tuon hyväksynyt noin. Ei se minusta ole mitään epätasapainoista. Toiset hankkii enemmän, toiset vähemmän. Mieskin ”joutuu” olemaan pois kodistaan paljon työn vuoksi, onhan sekin ns. epäreilua.
Minusta koko tämän mun sepustuksen takana on pointti, että asiat voi sopia etukäteen ja niitä voi tarkastella, jos tarve. Näillä tämä taas toimii hyvin. En minä sillä sano tätä tässä, että se olisi absoluuttisen ainoa vaihtoehto.
Ihme känkkäilyä taas... ottakaa ihan iisisti siellä! 😃Abrakadabra kirjoitti:
Niinhän se useimmissa suhteissa varmaan on, jos on tavan duunareita. Että miehen palkka on suurempi mitä naisen eli mies tienaa enempi. Niin myös meillä. Mies saa kahdessa viikossa jo enemmän, kun minä koko kuukaudessa palkkaa. :)
Käyttöönhän se on tehty...ja en ainakaan itse keksi parempaa sijoitusta rahoilleni, kun oma perheeni. Vaikka se perhe joskus erkanisikin toisistaan...syystä tai toisesta. Lapset lähtee pesästä, ne ottaa minkä tarttee ja isäntä joko jaksaa mua loppuelämänsä tai ei jaksa. Mutta ei semmosia kuulu surra, kun tässä eletään ja yhdessä ollaan. :)No mä ymmärrän sun asennoitumisen. Ja nostan hattua sille. 😊👌
Tälleen kun on tuon ensirakkaus/kotihomman jo romuuttanut, on jo vaikeampaa laittaa vaikka kaksi erillistä taloutta yhteen. Siinä saattaa olla kummallakin asunto, velat ja autot yms.
Silloin olisi hyvä tehdä paperit kaikesta, ei siksi, että toinen toista ja toisen tarkoitusperiä epäilisi, vaan kummankin turvaksi. Ei jää kumpikaan tyhjän päälle. Avioliitto on yksi vaihtoehto, mutta niissäkin sitten eron aikaan tapellaan, kun tunteet on pelissä.... yllättävästikin, vaikka itse ero olisikin rauhallinen.
Kotiäitit minusta ovat olleet aikoinaan tosi pahassa liekassa just taloudellisesti. Sitä jäis aika tyhjän päälle, jos toinen lähtee. Jos on ollut vaikka 5-10 vuotta kotona, niin on armotta pudonnut ammattihommista tänä päivänä ulos. 🤔
Minusta vaikka seon romanttista, ei pelkän rakkauden varaan tarvitse laskea ja toisaalta onhan se molemminpuolista rakkauttakin, että asiat sovitaan yhdessä ja ne voi jäädä sitten siihen. On tavallaan selkeä tie mitä yhdessä kuljetaan. Mikään ei jää tulkinnanvaraiseksi, vaan voi keskittyä elämiseen, eikä miettimiseen kuka tai mikä on mitäkin. 😊👌
Ja rakkautta ei mitata tässäkään suhteessa sillä, miten mihinkin panostaa. Vaan se tulee muualta.
Kässäätkö? 😊Anonyymi kirjoitti:
Eli siis tuossa suhteessa ei ole siis sitä sinun niin kaipaamaasi tasa-arvoa, koska nainen hyväksyy panostavansa talouteen suhteellisesti miestään enemmän ja käyttävän vähemmän rahaa itseensä.
Ukko syö ulkona ravintoloissa ja sen on olevinaan jotain taloudellista tasapainotusta. WTF?Ja vielä... suhdehan on sama kummallekin. Vaikka puolet ja puolet, mutta määrissä eroja.
Jos nainen kokee esimerkiksi itse, että hänelle jää niin paljon vähemmän kuin miehelle omaa rahaa ja hänellä on palkka vähemmän, voi varmasti sopia muuta. Mutta kun kumpikin pääsee tyydyttävään ratkaisuun keskenään (tasaveroisesti, tasa-arvoisesti) sitä on yhdessä kivempi olla. Ei tartte miettiä mitä se toinen haluaa, tai tekee tms. Hommat on sovittu ja eletään vaan.
Raha on vaan yksi asia. Monesta muustakin voidaan sopia ja tehdä yhteisiä ”pelisääntöjä”. Ei kaikkea tarvitse minusta laskea yleisen moraalikäsityksen varaan.
Ihmisillä on omat tunteet ja oma käsitys nähdä maailma. Mutta se on rikkaus. Silti täällä voi elää yhdessä, kun sopii asioita. Ei tarvitse jättää asiaa vain oletuksien varaan ja pelätä pahinta ja toivoa parasta. 😊👌Disse kirjoitti:
Ja vielä... suhdehan on sama kummallekin. Vaikka puolet ja puolet, mutta määrissä eroja.
Jos nainen kokee esimerkiksi itse, että hänelle jää niin paljon vähemmän kuin miehelle omaa rahaa ja hänellä on palkka vähemmän, voi varmasti sopia muuta. Mutta kun kumpikin pääsee tyydyttävään ratkaisuun keskenään (tasaveroisesti, tasa-arvoisesti) sitä on yhdessä kivempi olla. Ei tartte miettiä mitä se toinen haluaa, tai tekee tms. Hommat on sovittu ja eletään vaan.
Raha on vaan yksi asia. Monesta muustakin voidaan sopia ja tehdä yhteisiä ”pelisääntöjä”. Ei kaikkea tarvitse minusta laskea yleisen moraalikäsityksen varaan.
Ihmisillä on omat tunteet ja oma käsitys nähdä maailma. Mutta se on rikkaus. Silti täällä voi elää yhdessä, kun sopii asioita. Ei tarvitse jättää asiaa vain oletuksien varaan ja pelätä pahinta ja toivoa parasta. 😊👌Laadittiin muksujenkin kanssa ”työlista”. Jokainen tietää nyt mitä pitää kenenkin tehdä tänään ja huomenna. Yhteistuumin tehty lista on reilu kaikkia kohtaan. (Paitsi mua, joka rahoittaa koko homman! 😂) mutta muksut oppii ottamaan vastuunsa taloudesta. Ja mä saan apua sillointällöin. Winwin. 😊👌
Anonyymi kirjoitti:
Eli siis hyvätuloinen mies panostaa itseensä, kun nainen taas joutuu hyväksymään sen että sitä yhteistä kotia sisustetaan hänen palkkatasonsa mukaan, eikä keskiarvon.
No, ei se mitään, olen minä joistain lähteistä lukenut että liitto on onnellinen kun mies päättää ja nainen myötäilee häntä kaikessa. En vaan kuvitellut sinun olevan samaa mieltä.No jos minusta ja mun miehestä puhutaan, niin meillä päätetään yhdessä mm. hankinnoista. Niistä kalliimmista varsinkin.
Kumpikaan ei myöskään ole elitisti, materialisti eikä narsisti..joten meillä rahaa ei hupuloida yli äyräitten eikä kumpikaan kuluta itteensä kovinkaan paljoa. Eikä ainakaan enempää kuin perheen yhteisiin kuluihin.
Mä käytän henkilökohtaisiin menoihin sen verran, kuten kampaamossa käynti 3-5 kertaa vuodessa, lääkkeeni ja vaatteeni. Pesuaineita kuten suihkusaippua, shampoo, hoitoaine, rollon. Mulla ei muuta henkilökohtaista juuri ole kuluina.
No oma puhelin josta lasku 23€ kuukaudessa. Autoa käytetään molemmat, minä työmatkoihin enemmän. Hänellä taas on oma nk. työauto.
Hän kuluttaa henkilökohtaisiin menoihin myös henk.koht pesuaineet ja vaatteet, joita ostaa harvoin. Käyttää loppuun yleensä aika huolella ja hänen vaatteet ei ole kalliita, joten eniten hällä menee rahaa työpäivinä syömiseen.
Pleikat yms. on hänen ja lasten käyttöön. Mä en niitä käytä.
Lapsiin meillä palaa eniten rahaa. Mä vaatetan ne ja mies ostaa usein harrastusjuttuja, kuten pelit. Kyllä mäkin sitten ostelen leluja ja askartelujuttuja.
Ei meillä mee niin et kellä rahaa enempi tulee, se päättää.Disse kirjoitti:
No mä ymmärrän sun asennoitumisen. Ja nostan hattua sille. 😊👌
Tälleen kun on tuon ensirakkaus/kotihomman jo romuuttanut, on jo vaikeampaa laittaa vaikka kaksi erillistä taloutta yhteen. Siinä saattaa olla kummallakin asunto, velat ja autot yms.
Silloin olisi hyvä tehdä paperit kaikesta, ei siksi, että toinen toista ja toisen tarkoitusperiä epäilisi, vaan kummankin turvaksi. Ei jää kumpikaan tyhjän päälle. Avioliitto on yksi vaihtoehto, mutta niissäkin sitten eron aikaan tapellaan, kun tunteet on pelissä.... yllättävästikin, vaikka itse ero olisikin rauhallinen.
Kotiäitit minusta ovat olleet aikoinaan tosi pahassa liekassa just taloudellisesti. Sitä jäis aika tyhjän päälle, jos toinen lähtee. Jos on ollut vaikka 5-10 vuotta kotona, niin on armotta pudonnut ammattihommista tänä päivänä ulos. 🤔
Minusta vaikka seon romanttista, ei pelkän rakkauden varaan tarvitse laskea ja toisaalta onhan se molemminpuolista rakkauttakin, että asiat sovitaan yhdessä ja ne voi jäädä sitten siihen. On tavallaan selkeä tie mitä yhdessä kuljetaan. Mikään ei jää tulkinnanvaraiseksi, vaan voi keskittyä elämiseen, eikä miettimiseen kuka tai mikä on mitäkin. 😊👌
Ja rakkautta ei mitata tässäkään suhteessa sillä, miten mihinkin panostaa. Vaan se tulee muualta.
Kässäätkö? 😊Kässään. No meillähän mies tuli ns. tyhjätaskuna valmiiseen kotiin. Mun omistamaan osakkeeseen. Ja siellä homma toimi samoin, kumpikin osteli kulutustavaraa yhdessä, kustansi laskuja kuten sähkö ja vesi yhdessä. Mä maksoin asunnon velkoja ja vakuutukset, autoni.
Kuten hän nyt tekee tässä omistamassaan kodissa vastaavasti. Henkilökohtaiset velat on henkilökohtaisia, mutta kuluttaminen on yhteinen lasku.😃
Asun elan kerran elämässäni miehen omistamassa ja hankkimassa kodissa, sekin selittänee miksi olen tottunut kuittaamaan kulujani omatoimisesti. En ole koskaan heittäytynyt täysin toisen varaan edes rahallisesti. Sen verran on aina ollut omaa rahaa ja älliä käyttää sitä.
Mutta sun tilanteessa nainen vois yhtälailla maksaa kuin vuokrallakin sun luona asumisesta.😆Disse kirjoitti:
Laadittiin muksujenkin kanssa ”työlista”. Jokainen tietää nyt mitä pitää kenenkin tehdä tänään ja huomenna. Yhteistuumin tehty lista on reilu kaikkia kohtaan. (Paitsi mua, joka rahoittaa koko homman! 😂) mutta muksut oppii ottamaan vastuunsa taloudesta. Ja mä saan apua sillointällöin. Winwin. 😊👌
Tuo otetaan meilläkin käyttöön jahka kasvaa isommiksi ja osaa ja kykenee.
Abrakadabra kirjoitti:
No jos minusta ja mun miehestä puhutaan, niin meillä päätetään yhdessä mm. hankinnoista. Niistä kalliimmista varsinkin.
Kumpikaan ei myöskään ole elitisti, materialisti eikä narsisti..joten meillä rahaa ei hupuloida yli äyräitten eikä kumpikaan kuluta itteensä kovinkaan paljoa. Eikä ainakaan enempää kuin perheen yhteisiin kuluihin.
Mä käytän henkilökohtaisiin menoihin sen verran, kuten kampaamossa käynti 3-5 kertaa vuodessa, lääkkeeni ja vaatteeni. Pesuaineita kuten suihkusaippua, shampoo, hoitoaine, rollon. Mulla ei muuta henkilökohtaista juuri ole kuluina.
No oma puhelin josta lasku 23€ kuukaudessa. Autoa käytetään molemmat, minä työmatkoihin enemmän. Hänellä taas on oma nk. työauto.
Hän kuluttaa henkilökohtaisiin menoihin myös henk.koht pesuaineet ja vaatteet, joita ostaa harvoin. Käyttää loppuun yleensä aika huolella ja hänen vaatteet ei ole kalliita, joten eniten hällä menee rahaa työpäivinä syömiseen.
Lapsiin meillä palaa eniten rahaa. Mä vaatetan ne ja mies ostaa usein harrastusjuttuja, kuten pelit. Kyllä mäkin sitten ostelen leluja ja askartelujuttuja.
Ei meillä mee niin et kellä rahaa enempi tulee, se päättää.Niin ja mieheni ei käytä partureita tms. palveluja lainkaan. Leikkaa itse karvoituksensa ja siistii päästä varpaisiin omatoimisesti, eikä maksa kun vaivan ja mitä parturikonr vie sähköä ja partaterät nyt sitten maksaa. Mäkin käytän samoja partateriä jalkojeni/kainaloiden höyläämiseen, joten nekin on yhteinen kulu.😛
Abrakadabra kirjoitti:
No jos minusta ja mun miehestä puhutaan, niin meillä päätetään yhdessä mm. hankinnoista. Niistä kalliimmista varsinkin.
Ei meillä mee niin et kellä rahaa enempi tulee, se päättää.Joo. Minä olenkin saanut käsityksen, että teillä menee noi luontevasti ja on yhteinen linjaus ilman sen kummempia sopimuksia. 😊👌
Minusta sitten, jos alkaa tulla jotain ongelmia, kannattais ne hoitaakin pois just sopimalla. Työkaverin suhteessa vissiin näin on käynyt joskus, kun ovat laatineet tuon systeemin. Ja tuntuuhan tuo mies olevan ainakin siitä onnellinen. Enkä usko, että nainenkaan on tossun alla siellä. Enhän voi tietää, mutta oletan, kun tiedän sen miehen... se on läpeensä huikea tyyppi. 😊👌
Tässä joku kerta mutsin kanssa höpöttelin, että pitäiskö niiden tehdä jo nyt joku paperi perinnöistä. Lähinnä sen vuoksi, että jos toinen kuolee. Siskokin oli samaa mieltä. Ei meistä kukaan ole mikään ahne paskiainen, mutta toisaalta miksi ei tehdä papereita? Ei niitten kirjoittaminen selvyydeksi vie mitään poiskaan.
Tiedän, että varsinkin mutsi miettii jo noita kovasti. Hänestä tuntuu varmasti raskaalta miettiä jos häneltä vaikka muisti menee, miten mikäkin toimii, kun hän vastaa pitkälti heidän taloudestaan. Paperilla se olisi selvää tulevaisuudessakin, että elämä jatkuisi, vaikka mitä kävisi. 😊
Minua itseä vaivaa vähän se, että jätetään monet asiat vain jonkun fiiliksen päälle... (en nyt tarkoita mitään muuta kuin omaa elämää) Ei se vie mitään kaunista toisista välittämisen tunnetta pois, jos jostain laaditaan jotkut säännöt etukäteen. 😊Abrakadabra kirjoitti:
Kässään. No meillähän mies tuli ns. tyhjätaskuna valmiiseen kotiin. Mun omistamaan osakkeeseen. Ja siellä homma toimi samoin, kumpikin osteli kulutustavaraa yhdessä, kustansi laskuja kuten sähkö ja vesi yhdessä. Mä maksoin asunnon velkoja ja vakuutukset, autoni.
Kuten hän nyt tekee tässä omistamassaan kodissa vastaavasti. Henkilökohtaiset velat on henkilökohtaisia, mutta kuluttaminen on yhteinen lasku.😃
Asun elan kerran elämässäni miehen omistamassa ja hankkimassa kodissa, sekin selittänee miksi olen tottunut kuittaamaan kulujani omatoimisesti. En ole koskaan heittäytynyt täysin toisen varaan edes rahallisesti. Sen verran on aina ollut omaa rahaa ja älliä käyttää sitä.
Mutta sun tilanteessa nainen vois yhtälailla maksaa kuin vuokrallakin sun luona asumisesta.😆No mäkin mietin, että kyllä mäkin voisin elää niin, että toinen omistaisi kaiken ja mä vaan maksaisin siinä asumisesta. Ei mulle mikään vaihtoehto ole poissuljettu. En mä haali omaisuutta... sitten kun pierasee vikakertaa ne jää tänne. 😂
Muksuillekin mun maaallisesta omaisuudesta saattais jäädä vaan huolta ja murhetta. Kiitos v.tun perintöverojen..... 😤
Mutta en mäkään pystyis siipeilemään. Kyllä tuossa tapauksessa joutuis tosiaan istumaan leivättömän pöydän ääreen ja miettimään mikä menee mitenkin. Siksipä mä tällästä oonkin paljon miettinyt.Abrakadabra kirjoitti:
Tuo otetaan meilläkin käyttöön jahka kasvaa isommiksi ja osaa ja kykenee.
Suosittelen... mitä pikemmin, sen helpommin homma alkaa toimia. Eihän listaa tarvitse katsellakaan kun homma toimii... ja pikkuhiljaa. Lelujen poisvienti leikkien jälkeen on jo startti. Hampaan pesu yksin... vessanpöntön kannen kiinnilaitto. Vessan ovi kiinni. Korkit ja purnukat kiinni. Siitä se alkaa tulla pikkuihmisten vastuunotto.
Ja vastuuttaminen taas on jännää. Ei olekaan ihan simppeli juttu.
Ennenkuin laittaa vaikka vessanpöntön kannen itse kiinni, voi kysyä kuka jätti tään auki? Jos joku tunnustaa, voi sanoa, että hyvä. Ensi kerralla sit kiinni ja laittaa sen itse kiinni. Siinä tulee oikea palaute ja asia menee perille oikein. Voi tarvita monta kertaa tuon, mutta se aina menee oikean kaavan kautta. 😊👌Disse kirjoitti:
Joo. Minä olenkin saanut käsityksen, että teillä menee noi luontevasti ja on yhteinen linjaus ilman sen kummempia sopimuksia. 😊👌
Minusta sitten, jos alkaa tulla jotain ongelmia, kannattais ne hoitaakin pois just sopimalla. Työkaverin suhteessa vissiin näin on käynyt joskus, kun ovat laatineet tuon systeemin. Ja tuntuuhan tuo mies olevan ainakin siitä onnellinen. Enkä usko, että nainenkaan on tossun alla siellä. Enhän voi tietää, mutta oletan, kun tiedän sen miehen... se on läpeensä huikea tyyppi. 😊👌
Tässä joku kerta mutsin kanssa höpöttelin, että pitäiskö niiden tehdä jo nyt joku paperi perinnöistä. Lähinnä sen vuoksi, että jos toinen kuolee. Siskokin oli samaa mieltä. Ei meistä kukaan ole mikään ahne paskiainen, mutta toisaalta miksi ei tehdä papereita? Ei niitten kirjoittaminen selvyydeksi vie mitään poiskaan.
Tiedän, että varsinkin mutsi miettii jo noita kovasti. Hänestä tuntuu varmasti raskaalta miettiä jos häneltä vaikka muisti menee, miten mikäkin toimii, kun hän vastaa pitkälti heidän taloudestaan. Paperilla se olisi selvää tulevaisuudessakin, että elämä jatkuisi, vaikka mitä kävisi. 😊
Minua itseä vaivaa vähän se, että jätetään monet asiat vain jonkun fiiliksen päälle... (en nyt tarkoita mitään muuta kuin omaa elämää) Ei se vie mitään kaunista toisista välittämisen tunnetta pois, jos jostain laaditaan jotkut säännöt etukäteen. 😊Jeps. Ainakin vielä on toiminut. Kun ollaan kumpikin samanmoisia kulutustottumuksilta ja pääperiaatteilta siinä miten ja mihin rahaa käytetään.
Mulla on joskus sitten ollut vimma päästä kylpylään ja viedä lapset lomalle uuteen maisemaan. Niin oon kustantanut koko homman viedäkseni porukan lomalle. Ja yhtälailla isäntä tahtoo viedä koko porukan jonnekin ja kustantaa sen.
Esimerkiksi näin...tai sit vuorotellen..
Kumminkin loppujen lopuks idea on kokea ja nauttia yhdessä näistä elämän tarjoomista jutuista ja lahjoittaa toisilleen hyvää mieltä, yhdessäoloa. Koten se on jo hyvä sijoitus kummaltakin.
Toki jos toinen olis ihan älytön kuluttamaan ja herätehommaaja, en mäkään olis näin höveli.
Mut kun luotto ja homma pelaa.
On mieskin puhunut et vois tehdä jonkun sopimuksen, että mulla olis joku etuosto oikeus tyyppinen turva tämän kodin suhteen tai perinnön suhteen...mutta itse pidän tärkeimpänä että lapset perii isänsä, kun se aika tulee. Mä pärjään kyllä vaikka muuttasin vuokralle.
Mun rahat tässä tönössä menee lasten hyväksi myös. Ja kun en maksa vuokraa..olkoon kaikki se mun tuoma raha siitä adumisedusta ja nurkkien kuluttamisesta. Nimittäin kyllä ne samat rahat kuluis vuokrallakin savuna ilmaan...tässä ne joku silti perii joskus.Disse kirjoitti:
Suosittelen... mitä pikemmin, sen helpommin homma alkaa toimia. Eihän listaa tarvitse katsellakaan kun homma toimii... ja pikkuhiljaa. Lelujen poisvienti leikkien jälkeen on jo startti. Hampaan pesu yksin... vessanpöntön kannen kiinnilaitto. Vessan ovi kiinni. Korkit ja purnukat kiinni. Siitä se alkaa tulla pikkuihmisten vastuunotto.
Ja vastuuttaminen taas on jännää. Ei olekaan ihan simppeli juttu.
Ennenkuin laittaa vaikka vessanpöntön kannen itse kiinni, voi kysyä kuka jätti tään auki? Jos joku tunnustaa, voi sanoa, että hyvä. Ensi kerralla sit kiinni ja laittaa sen itse kiinni. Siinä tulee oikea palaute ja asia menee perille oikein. Voi tarvita monta kertaa tuon, mutta se aina menee oikean kaavan kautta. 😊👌No nuo on jo käytössä, ollut kauan. Mutta pyykit yms. isompaa osaamista vaativat jutut sitten iän mukaan.😃
4 ja 6 on aika pienet vielä.☺️Abrakadabra kirjoitti:
Jeps. Ainakin vielä on toiminut. Kun ollaan kumpikin samanmoisia kulutustottumuksilta ja pääperiaatteilta siinä miten ja mihin rahaa käytetään.
Mulla on joskus sitten ollut vimma päästä kylpylään ja viedä lapset lomalle uuteen maisemaan. Niin oon kustantanut koko homman viedäkseni porukan lomalle. Ja yhtälailla isäntä tahtoo viedä koko porukan jonnekin ja kustantaa sen.
Esimerkiksi näin...tai sit vuorotellen..
Kumminkin loppujen lopuks idea on kokea ja nauttia yhdessä näistä elämän tarjoomista jutuista ja lahjoittaa toisilleen hyvää mieltä, yhdessäoloa. Koten se on jo hyvä sijoitus kummaltakin.
Toki jos toinen olis ihan älytön kuluttamaan ja herätehommaaja, en mäkään olis näin höveli.
Mut kun luotto ja homma pelaa.
On mieskin puhunut et vois tehdä jonkun sopimuksen, että mulla olis joku etuosto oikeus tyyppinen turva tämän kodin suhteen tai perinnön suhteen...mutta itse pidän tärkeimpänä että lapset perii isänsä, kun se aika tulee. Mä pärjään kyllä vaikka muuttasin vuokralle.
Mun rahat tässä tönössä menee lasten hyväksi myös. Ja kun en maksa vuokraa..olkoon kaikki se mun tuoma raha siitä adumisedusta ja nurkkien kuluttamisesta. Nimittäin kyllä ne samat rahat kuluis vuokrallakin savuna ilmaan...tässä ne joku silti perii joskus.Ja jos mies joskus potkii mut pellolle, niin olen ainakin kuluni kuitannut.😆
Enkä ole ja jää velkaa...Abrakadabra kirjoitti:
Ja jos mies joskus potkii mut pellolle, niin olen ainakin kuluni kuitannut.😆
Enkä ole ja jää velkaa...No toi lopun kaneetti oli hyvä esimerkki munkin ajatusmaailmasta, enemmin niinpäin, että mulle joku jäis velkaa kuin toisinpäin. 😊👌
Mutta mä mietinkin sitä toisin ehkä nyt. Minusta toisellaon oikeus kokea myös asia niin. Esimerkiksi miehesi huoli sinusta on hälle tärkeää. Lapset voi saadakin talon, mutta sinä saat asua siinä uolemaasi asti. 😊
Minä olen törmännyt monessa siihenkin, että sellainen uhrautuvuus luo epävarmuutta toisinpäin kuin yleensä ajatellaan. Ei olekaan kyse itsekkyydestä, vaan siitä, ettei haluta olla itsekkäitä.
Huvittaa kun meillä on perikunnan mökki. No sinne sitten joskus mentiin isolla porukalla. Jokainen toi jotakin ja se ampui ihan yli. Kaikkea oli ihan liikaa. Se joka kerta vaan paisui... ruokaa ja kaikkea piti viskoo jo elukoille, ennenkuin porukka alkoi sopimaan asioita keskenään.
Höveliyskään ei aina toimi oikein. Siksi kannattaa sopia kaikkea, niin jää elämiseen enempi aikaa.
Hitto munkin pitäis lähtä ulos, mutta liian jännää taas täällä. Nrt löytyi pitkästäaikaa ja tää juttu oli kiva. Mutta löytyyhän nää täältä.
Ehkä mä käyn jotain häärimässä ja palaan sitten. 😬👌Disse kirjoitti:
No toi lopun kaneetti oli hyvä esimerkki munkin ajatusmaailmasta, enemmin niinpäin, että mulle joku jäis velkaa kuin toisinpäin. 😊👌
Mutta mä mietinkin sitä toisin ehkä nyt. Minusta toisellaon oikeus kokea myös asia niin. Esimerkiksi miehesi huoli sinusta on hälle tärkeää. Lapset voi saadakin talon, mutta sinä saat asua siinä uolemaasi asti. 😊
Minä olen törmännyt monessa siihenkin, että sellainen uhrautuvuus luo epävarmuutta toisinpäin kuin yleensä ajatellaan. Ei olekaan kyse itsekkyydestä, vaan siitä, ettei haluta olla itsekkäitä.
Huvittaa kun meillä on perikunnan mökki. No sinne sitten joskus mentiin isolla porukalla. Jokainen toi jotakin ja se ampui ihan yli. Kaikkea oli ihan liikaa. Se joka kerta vaan paisui... ruokaa ja kaikkea piti viskoo jo elukoille, ennenkuin porukka alkoi sopimaan asioita keskenään.
Höveliyskään ei aina toimi oikein. Siksi kannattaa sopia kaikkea, niin jää elämiseen enempi aikaa.
Hitto munkin pitäis lähtä ulos, mutta liian jännää taas täällä. Nrt löytyi pitkästäaikaa ja tää juttu oli kiva. Mutta löytyyhän nää täältä.
Ehkä mä käyn jotain häärimässä ja palaan sitten. 😬👌Luulen, että pitkälti ihmisistä kiinni. Miten suhtautuu näihinkin juttuihin.
Minusta meillä on uskomattoman hyvä ja saumaton yhteisymmärrys miehen kanssa suurimmassa osassa asioita, mutta erityisesti näissä talousasioissa kuten raha ja kuluttaminen.
Menee jotenkin niin helposti yksiin homma. Ja kyetään keskustelemaan ja tekemään myönnytyksiä näissä asioissa tarpeen mukaan puolin ja toisin.
En usko, että raha tulee koskaan olemaan riitelyn aihe meillä. ☺️
Juu ymmärrän. Miehelläni vaan tää talokaan ei ole mitenkään tunneasia tai asia mikä jotenkin kävis tärkeeksi, niin että kun usein suomalaisella on tarve olla jonkun omistaja tai vähintään ylpeä omistamisestaan. Niin mun miehelle omaisuus on yhdentekevää.
Pystyy luopuu helposti talosta, niin pystyn minäkin vaikka mulla liittyy kotiin tunteita enemmän kun hällä. Hälle tää on vaan talo, vaikka ite onkin ollut tekemässä.
Jotakinhan sitä pitää ajankuluksi tehdä...😆
Miksei vaikka taloa..
En välttis haluis tähän jäädä ilman miestäni edes asumaan. Lapset ehkä, mutta hekin sopeutuu.
Ja nyt syömään! Pääsen valmiiseen pöytään, mies teki ruoan nam.😋Abrakadabra kirjoitti:
Luulen, että pitkälti ihmisistä kiinni. Miten suhtautuu näihinkin juttuihin.
Minusta meillä on uskomattoman hyvä ja saumaton yhteisymmärrys miehen kanssa suurimmassa osassa asioita, mutta erityisesti näissä talousasioissa kuten raha ja kuluttaminen.
Menee jotenkin niin helposti yksiin homma. Ja kyetään keskustelemaan ja tekemään myönnytyksiä näissä asioissa tarpeen mukaan puolin ja toisin.
En usko, että raha tulee koskaan olemaan riitelyn aihe meillä. ☺️
Juu ymmärrän. Miehelläni vaan tää talokaan ei ole mitenkään tunneasia tai asia mikä jotenkin kävis tärkeeksi, niin että kun usein suomalaisella on tarve olla jonkun omistaja tai vähintään ylpeä omistamisestaan. Niin mun miehelle omaisuus on yhdentekevää.
Pystyy luopuu helposti talosta, niin pystyn minäkin vaikka mulla liittyy kotiin tunteita enemmän kun hällä. Hälle tää on vaan talo, vaikka ite onkin ollut tekemässä.
Jotakinhan sitä pitää ajankuluksi tehdä...😆
Miksei vaikka taloa..
En välttis haluis tähän jäädä ilman miestäni edes asumaan. Lapset ehkä, mutta hekin sopeutuu.
Ja nyt syömään! Pääsen valmiiseen pöytään, mies teki ruoan nam.😋Joo. Jokainen pariskunta hoitaa itse kaikki asiat siten, että kaikki toimii, eikä liiallisia ”kurauksia” kuulu. 😬👌
Meillä vejetään tänään muuten keittoa. Nakitkeittoa!
Se on nakitkeitto, koska nakeissa ei säästellä. Siksi monikossa. 😂
- Anonyymi
Pihi mies on turha mies. Ketä ja mitä ne rahat siellä säästötilillä hyödyttävät, koska ei niistä enää saa mitään korkoakaan?
- Anonyymi
Voivoi, kun se raha ei ole onnen tae, parempi se tuhlaava nainenkin kuin yksin säästäminen..
- Anonyymi
Oikeastaan naisenhan pitäisi maksaa miehelle jotta pääsee jonkun miehen kanssa naimisiin ja antaa lahjoja aina, ei miehen ole ikinä tarkoitettu antavan mitään lahjoja.
Naisen kuuluu elättää mies ja antaa lahjoja. Miehen ainoa tehtävä on edustaa naista julkisesti.
- Anonyymi
Jos haluaa säästää niin voi. Itse en ole säästäväinen. Maksoin juuri 10 000 euron karibian risteilyn royal sviitillä. Ei lomalla voi säästää tai ei voi nauttia lomasta kun miettii koko ajan mitä kaikki maksaa.
- Anonyymi
Se lomamatka alkaa vasta tammikuussa mutta karibian risteilyt on sellaisia että pitää ajoissa tilata.
Ei mitään ongelmaa, siis rahankäyttö parisuhteessa, jos ajattelee vaan maalaisjärjellä.
En tekis isoa numeroa. Vois olla vaikka yheistili, sinne laittaa tasaisesti molemmat, summista voidaan sopia ja pakolliset talousmenot hoidetaan sitten siitä. Omatkin tilit saa olla.
Oma ihminen ja perhe on omat, en alkais senttejä viilaamaan kun kyse rakkaista. Kaikilla pitää olla hyvä olo ja normaalit ihmiset osaavat tasata maksujaan eikä maksattaa kaikkea toisella.
Hyvin simppeliä.Kotona on opetettu lapsesta pitäen, että rahaa ei hölvätä ja parempi säästää. Mutta nuilottaakaan ei tarvitse.
Ostat sen, mihin varaa eikä pilvilinnahaihatuksia. Jos ei ole rahaa, et ala ostoa yrittelemäänkään.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1891316
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138893- 85842
- 51748
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?50711Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t251612Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä311590Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55579- 53574
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7570