Esimerkki sähköautoilijoista !

Anonyymi

77

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tankkaaja malttaa odottaa jos joku ehtii tankille ensi, mutta kun joku ehtii varaamaan sen töpseli paikan ensin, niin paska juttu jos sähkis tahtoo hyytyä tai hybridille pitääkin ajella bensalla, menee suuret säästöt savuna ilmaan.

      • Anonyymi

        Mutta ILMAN hybridiä pitää ajella KOKO AJAN bensalla you know....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ILMAN hybridiä pitää ajella KOKO AJAN bensalla you know....

        Entä sitten, on sen verran halvempi hankkia.
        No minua ei muutaman satasen säästö vuodessa kiinnosta, vaan helppous.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ILMAN hybridiä pitää ajella KOKO AJAN bensalla you know....

        Ei kun diiselillä, tulee jopa halvemmaksi ilman ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun diiselillä, tulee jopa halvemmaksi ilman ongelmia.

        Nykyisillä tiukaksi viilatuilla bensakoneilla pääsee kokonaiskuluiltaan halvemmalla kuin dieselillä. Polttoaineen pienellä hintaerolla, dieselveron ja kalliimman hankintahinnan keräämiseen vaaditaan niin suuri ajomäärä vuodessa ettei kukaan enää aja sellaisia matkoja.


    • Anonyymi

      Joo nekun sähköautot yleistyy ja lomat painaa päälle niin mukava kun 10 auton jonot odottaa laturiin pääsyä.

      • Anonyymi

        Olet siis sitä mieltä että sähköautot yleistyy mutta julkiset latauspaikat ei yleisty? Kummallinen näkemys. Joka viikko ilmestyy uusia latauspisteitä. 4-vuoden sähköautoilun aikana on kohdalleni sattunut kerran kun en päässyt lataamaan, mutta 500 m.n päässä oli toinen laturi johon pääsin.
        Edelleen.. 90% sähköautojen lataamisesta tapahtuu kotona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä että sähköautot yleistyy mutta julkiset latauspaikat ei yleisty? Kummallinen näkemys. Joka viikko ilmestyy uusia latauspisteitä. 4-vuoden sähköautoilun aikana on kohdalleni sattunut kerran kun en päässyt lataamaan, mutta 500 m.n päässä oli toinen laturi johon pääsin.
        Edelleen.. 90% sähköautojen lataamisesta tapahtuu kotona.

        Polttomoottorin tankkaus tapahtuu 100% muualla kuin kotona ja silti polttoaineen myynti ei ole kannattavaa, vaan huoltoasemat vähenee ja kylmäasemat lisääntyy. Kokonaismäärä kuitenkin paljon pienempi kuin vuosia sitten, vaikka polttomoottoriautojen määrä lisääntynyt merkittävästi

        Sähköä myytäisiin 10%:sti ja mielestäsi se olisi kannattavaa?

        Ristiriitainen kommentti sulla


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Polttomoottorin tankkaus tapahtuu 100% muualla kuin kotona ja silti polttoaineen myynti ei ole kannattavaa, vaan huoltoasemat vähenee ja kylmäasemat lisääntyy. Kokonaismäärä kuitenkin paljon pienempi kuin vuosia sitten, vaikka polttomoottoriautojen määrä lisääntynyt merkittävästi

        Sähköä myytäisiin 10%:sti ja mielestäsi se olisi kannattavaa?

        Ristiriitainen kommentti sulla

        Sinua kommenttisi se vasta outo onkin. Ei bensan myynti vaadi oheispalveluja, kuten sähkön myynti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä että sähköautot yleistyy mutta julkiset latauspaikat ei yleisty? Kummallinen näkemys. Joka viikko ilmestyy uusia latauspisteitä. 4-vuoden sähköautoilun aikana on kohdalleni sattunut kerran kun en päässyt lataamaan, mutta 500 m.n päässä oli toinen laturi johon pääsin.
        Edelleen.. 90% sähköautojen lataamisesta tapahtuu kotona.

        Kyllä latauspaikkoja rakennetaan lisää, mutta kovin hitaasti ja jossain vaiheessa ne maksetaan jollain, veikkaan sähköautoilijaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinua kommenttisi se vasta outo onkin. Ei bensan myynti vaadi oheispalveluja, kuten sähkön myynti.

        Polttisten kylmäasemat lisääntyy, mutta palveluasemat vähenee. Mitenkähän vähän olisi palveluasemia, jos polttoainettakin tankattaisiin 90% kotona?
        Bensa-asemat elävät ruuhkista (Juhannus, pääsiäinen, Joulu, lomat, jne), jolloin esimerkiksi iso asema 4 kpl 2-puolista pumppua, jolloin tankkauksia tunissa 96 kpl.
        Sähköautoja 4 laturilla 8 kpl tunnissa.
        Kulu kuitenkin laturilla = siirtomaksu ja perusmaksu, vaikkei ladattaisi yhtään.

        Ei suomalaiset ala syömään ja käyttämään palveluja ollessaan matkalla Asta Bhen.Se aika oli, itsekin olen viettänyt aikaa juna- ja linja-autoasemilla ravintoloissa ja partureissa ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä että sähköautot yleistyy mutta julkiset latauspaikat ei yleisty? Kummallinen näkemys. Joka viikko ilmestyy uusia latauspisteitä. 4-vuoden sähköautoilun aikana on kohdalleni sattunut kerran kun en päässyt lataamaan, mutta 500 m.n päässä oli toinen laturi johon pääsin.
        Edelleen.. 90% sähköautojen lataamisesta tapahtuu kotona.

        Pentti on tälläkertaa sähköautoilija. No, onhan se ollut ja esittänyt täällä vuosien aikana paljon muutakin ja aina heikolla menestyksellä.


    • Anonyymi

      Hybridit tuhoaa luontoa enemmän kuin polttisautot. Ne kuluttavat tuplasti enemmän luonnovaroja valmistusvaiheessa, ja myös käytössä.

      Nykyinen sähköautojen akkumineraali (Litium) on myös uusiutumaton luonnonvara. Se tulee katoamaan nykyisellä kulutuksella maapallolta ennen öljyä.

      • Anonyymi

        Litium on kierrätettävä materiaali, ei se mihinkään katoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litium on kierrätettävä materiaali, ei se mihinkään katoa.

        Kovasti siitä alkaa olla jo puutetta


    • Anonyymi

      Omassa latauspisteessä ei ole jonoja. Se on varattu aina minulle. Miksi lähtisin lataamaan autoa johonkin yleiseen latauspisteeseen kun mulle tulee sähkö kotiin?

      • Anonyymi

        Etkö aja autolla pitempiä matkoja.piyäskö vaihtaa polkupyörään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö aja autolla pitempiä matkoja.piyäskö vaihtaa polkupyörään.

        Viikonloppuna ajoin sähköautolla 438 km. perheen kanssa. Kotona lähtiessä ladaten, vielä olisin päässyt 50km. Ei tuota mielellään fillaroi, saattaisi mennä viikko, lapsilta ei onnistu lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viikonloppuna ajoin sähköautolla 438 km. perheen kanssa. Kotona lähtiessä ladaten, vielä olisin päässyt 50km. Ei tuota mielellään fillaroi, saattaisi mennä viikko, lapsilta ei onnistu lainkaan.

        Ok.paljonko talvella putoaa range.
        En ole sähköautoja vastaan.itsellä vaan tulee pitkiä matkoja välillä ja osassa paikassa ei ole latauspisteitä.
        Toki normi sähköö tulee mutta lataako esim 2 tunnissa paljon matkaa.
        Siis ihan työajossa..toki vapaalla enemmän aikaa..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viikonloppuna ajoin sähköautolla 438 km. perheen kanssa. Kotona lähtiessä ladaten, vielä olisin päässyt 50km. Ei tuota mielellään fillaroi, saattaisi mennä viikko, lapsilta ei onnistu lainkaan.

        438 km ja vielä olisi päässyt 50 km.
        Polttomoottoriautollahan tuon olisi ajanut kahteen kertaan ja vielä olisi jäänyt tankkiin.

        Selvää on, että jos pyörii vain kotinurkilla, niin ei tarvitse käydä lataamassa yleisillä paikoilla.


      • Anonyymi

        Kaikilla ei ole töpseliä kotona ja kovasti noita latauspisteitä halutaan lisää ympäriinsä, miksikään??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole töpseliä kotona ja kovasti noita latauspisteitä halutaan lisää ympäriinsä, miksikään??

        Kaikilla ei ole edes autoa tai kotia...


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        438 km ja vielä olisi päässyt 50 km.
        Polttomoottoriautollahan tuon olisi ajanut kahteen kertaan ja vielä olisi jäänyt tankkiin.

        Selvää on, että jos pyörii vain kotinurkilla, niin ei tarvitse käydä lataamassa yleisillä paikoilla.

        "Polttomoottoriautollahan tuon olisi ajanut kahteen kertaan ja vielä olisi jäänyt tankkiin."

        Jos haluat ajaa 900 km yhteen putkeen niin ole hyvä vaan. Eli yli 12 h jatkuvasti autonratissa... kova ukko tuo Kaha. Kai 200km.n päässä ollaan sitten vielä kotinurkilla... On aikoja sitten näillä palstoilla todettu ettei sinulle sähköauto käy, miksi ihmeessä ihmisen pitää laskea täyttä idioottimaista aivopierua eetteriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok.paljonko talvella putoaa range.
        En ole sähköautoja vastaan.itsellä vaan tulee pitkiä matkoja välillä ja osassa paikassa ei ole latauspisteitä.
        Toki normi sähköö tulee mutta lataako esim 2 tunnissa paljon matkaa.
        Siis ihan työajossa..toki vapaalla enemmän aikaa..

        Teslalla matka-ajossa noin 5-20% jos lähtee latauksesta/esilämmityksestä riippuen tietysti ulkolämpötilasta. Pätkä-ajossa range tippuu enempi mutta se ei yleensä haittaa koska pätkäajo ajellaan yleensä kotinurkilla..


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Polttomoottoriautollahan tuon olisi ajanut kahteen kertaan ja vielä olisi jäänyt tankkiin."

        Jos haluat ajaa 900 km yhteen putkeen niin ole hyvä vaan. Eli yli 12 h jatkuvasti autonratissa... kova ukko tuo Kaha. Kai 200km.n päässä ollaan sitten vielä kotinurkilla... On aikoja sitten näillä palstoilla todettu ettei sinulle sähköauto käy, miksi ihmeessä ihmisen pitää laskea täyttä idioottimaista aivopierua eetteriin?

        Ajaa yhteen kyytiin tai ajaa tankkaamatta on eri asia.
        Eri asia on pysähtyä silloin, kun autossa olevilla ihmisillä on halu/tarve pysähtyä, kuin pysähtyä silloin, kun autolla on tarve.
        Jos oot 200 km päässä, niin tarviihan sun päästä takaisinkin ja 400 km rangella kelissä kuin kelissä olevia kohtuuhintaisia sähköautoja on vähän.
        Mulle ei täyssähköauto käy, koska tarviin vetokoukun ja rahaa ei ole Teslaan, enkä muutenkaan osta USAlaista enää.
        Minä ajan ladattavalla plugarilla, millä sinä ajat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole töpseliä kotona ja kovasti noita latauspisteitä halutaan lisää ympäriinsä, miksikään??

        Etkös tuossa vastannut itsellesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Polttomoottoriautollahan tuon olisi ajanut kahteen kertaan ja vielä olisi jäänyt tankkiin."

        Jos haluat ajaa 900 km yhteen putkeen niin ole hyvä vaan. Eli yli 12 h jatkuvasti autonratissa... kova ukko tuo Kaha. Kai 200km.n päässä ollaan sitten vielä kotinurkilla... On aikoja sitten näillä palstoilla todettu ettei sinulle sähköauto käy, miksi ihmeessä ihmisen pitää laskea täyttä idioottimaista aivopierua eetteriin?

        Aika iisi matkavauhti, jos ajaa 900km/12h


    • Anonyymi

      Sähköautoja hypetetään sokein silmin.
      Ei pitäisi unohtaa biodiseliä ja biokaasuja.
      Ne ovat päästöttömiä polttoaineita.

      Raskas liikenne ja työkoneet eivät voi käydä sähköllä.

      • Anonyymi

        Biodiesel ja-kaasu eivät riitä lähellekään tarvetta. Olisikin fiksua käyttää biodiesel pelkästään raskaaseen liikenteeseen ja lentokoneisiin.
        Googlen ihmeellinen maailma kertoo että raskaassa liikenteessä kuten työkoneissakin käytetään jo pelkästään sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biodiesel ja-kaasu eivät riitä lähellekään tarvetta. Olisikin fiksua käyttää biodiesel pelkästään raskaaseen liikenteeseen ja lentokoneisiin.
        Googlen ihmeellinen maailma kertoo että raskaassa liikenteessä kuten työkoneissakin käytetään jo pelkästään sähköä.

        Googlen ihmeellinen maailma kerto mitä vaan hpöpönhöpöä. Puskutraktori tai metsätyökone tekee hommia aamusta iltaan, ei sellainen voi raahata tuhannen kilon akkupakettia mukaaan, eikä metsässä ole latauspistokkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlen ihmeellinen maailma kerto mitä vaan hpöpönhöpöä. Puskutraktori tai metsätyökone tekee hommia aamusta iltaan, ei sellainen voi raahata tuhannen kilon akkupakettia mukaaan, eikä metsässä ole latauspistokkeita.

        Olisko niille metsäkoneille sitten järkevää uhrata ne vähät biodieselit ja ajella henkilöliikenne sähköautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko niille metsäkoneille sitten järkevää uhrata ne vähät biodieselit ja ajella henkilöliikenne sähköautoilla.

        Biodieselin tuotantoa voidaan lisätä, mutta sähköautojen akuissa tarvittavat erikoismetallit loppuvat maapallolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biodieselin tuotantoa voidaan lisätä, mutta sähköautojen akuissa tarvittavat erikoismetallit loppuvat maapallolta.

        Biodieseliä ei voi lisätä yhtään enempää kuin on biojätettä, eri asia on jos kasvatat kasveja biopolttoainetta varten, silloin kuitenkin lopputulema on yhtä haitallinen kuin normi fossiilinen polttoaine.


      • Anonyymi

        ".. , eri asia on jos kasvatat kasveja biopolttoainetta varten, silloin kuitenkin lopputulema on yhtä haitallinen kuin normi fossiilinen polttoaine."

        Miten niin???
        Kasvit kasvaessaan sitovat ilmakehän hiiltä ja se vapautetaan takaisin biopolttoaineen palaessa.
        Ei ihan niin bio kuin jätteet mutta lähellä kuitenkin, ei lähelläkään fossiilisia polttoaineita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ".. , eri asia on jos kasvatat kasveja biopolttoainetta varten, silloin kuitenkin lopputulema on yhtä haitallinen kuin normi fossiilinen polttoaine."

        Miten niin???
        Kasvit kasvaessaan sitovat ilmakehän hiiltä ja se vapautetaan takaisin biopolttoaineen palaessa.
        Ei ihan niin bio kuin jätteet mutta lähellä kuitenkin, ei lähelläkään fossiilisia polttoaineita!

        Nyt on fossiilipojalla pallo täysin kateissa. Fossiilit ovat uusiutumaton luonnonvara ja biodiesel tehdään uusiutuvista raaka-aineista. Siinä on iso ero.
        UPM:n biodieseliä raaka-aine on puunjalostuksen jäte eli hyvin kestävällä pohjalla ollaan ympäristön kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on fossiilipojalla pallo täysin kateissa. Fossiilit ovat uusiutumaton luonnonvara ja biodiesel tehdään uusiutuvista raaka-aineista. Siinä on iso ero.
        UPM:n biodieseliä raaka-aine on puunjalostuksen jäte eli hyvin kestävällä pohjalla ollaan ympäristön kannalta.

        Mutta jäte on ainoa oikeasti järkevä valmistus raaka-aine, eikös se hakekin tällainen ole silloin kun siihen käytetään muuten metsään jäävät puun osat. Jos puita aletaan kasvattaa polttoaineita varten niin se on pahempi kuin fossiilisten käyttö.
        Biopolttoaineet kannattaisi käyttää raskaaseen liikenteeseen, muuhun sitä ei riittä.

        https://yle.fi/uutiset/3-10367503

        https://www.greenpeace.org/archive-finland/fi/kampanjat/palmuoljy/UKK-palmuoljy/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ".. , eri asia on jos kasvatat kasveja biopolttoainetta varten, silloin kuitenkin lopputulema on yhtä haitallinen kuin normi fossiilinen polttoaine."

        Miten niin???
        Kasvit kasvaessaan sitovat ilmakehän hiiltä ja se vapautetaan takaisin biopolttoaineen palaessa.
        Ei ihan niin bio kuin jätteet mutta lähellä kuitenkin, ei lähelläkään fossiilisia polttoaineita!

        Jos kasvien polttoainekäytön takia metsäala / biomassa on jatkuvasti pienempi kuin mitä se olisi ilman tätä polttoainekäyttöä, niin se on kaikki kuitenkin ylimääräistä hiilidioksidia ilmakehässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on fossiilipojalla pallo täysin kateissa. Fossiilit ovat uusiutumaton luonnonvara ja biodiesel tehdään uusiutuvista raaka-aineista. Siinä on iso ero.
        UPM:n biodieseliä raaka-aine on puunjalostuksen jäte eli hyvin kestävällä pohjalla ollaan ympäristön kannalta.

        Pallo on kyllä sinullakin hukassa. UPM:n biodiesel tehdään mäntyöljystä, jolle on todella paljon muitakin käyttökohteita pesuaineista pintakäsittelytuotteisiin ja musteesta ties mihin. Maailman mäntyöljyteollisuus on hätää kärsimässä, kun raaka-ainetta ei enää olekaan saatavissa sellutehtaalta. Korvikkeena on sitten pakko käyttää fossiilisia aineita mäntyöljyn kohonneen hinnan ja huonon saatavuuden takia.


    • Anonyymi

      "En ole sähköautoja vastaan.itsellä vaan tulee pitkiä matkoja välillä ja osassa paikassa ei ole latauspisteitä."
      Sulla tulee pitkiä matkoja, mutta monella ei tule. Auto valitaan oman tarpeen mukaan jolloin mun ei tarvitse välittää lainkaan siitä kuinka paljon sinä ajat ja latausmahdollisuuksista teilläpäin.
      Ja päinvastoin. Se että mulla on kotilataus ja 300km range riittää mulle paremmin kuin hyvin ei lohduta sua yhtään.
      Molemmille autotyypeille riittää ostajia.

      • Anonyymi

        Huoh..miksi te aina vetoatte että monelle ei tule kilometrejä...maailmassa on ihmisiä joille tulee.
        Tässä yritetään rakentavasti kysellä ja keskustella sähköautojen ominaisuuksista,mutta eipäse teiltä näköjään onnista.
        Kiva olis kuulla rakentavasti palautetta niiltä joilla se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh..miksi te aina vetoatte että monelle ei tule kilometrejä...maailmassa on ihmisiä joille tulee.
        Tässä yritetään rakentavasti kysellä ja keskustella sähköautojen ominaisuuksista,mutta eipäse teiltä näköjään onnista.
        Kiva olis kuulla rakentavasti palautetta niiltä joilla se on.

        Tällaiselta anonyymilta palstalta saadulle henkilökohtaiselle palautteelle ei kannata antaa juuri mitään arvoa. Asioita keksitään, väritetään ja vääristellään niin paljon että tietolähteenä tämä on huonoin mahdollinen.
        Jos haluat oikeasti tietää miten sähköautolla pärjää Suomessa ja varsinkin talvella niin lue TM:n artikkeli missä kerrottiin kokemuksia muutamasta sähköautosta kuukauden ajalta Lapissa viime talvena. Siinä on kerrottu mm ranget talviolosuhteissa ja sähkönkulutus.
        Tiivistelmänä voi sanoa että hyvin pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaiselta anonyymilta palstalta saadulle henkilökohtaiselle palautteelle ei kannata antaa juuri mitään arvoa. Asioita keksitään, väritetään ja vääristellään niin paljon että tietolähteenä tämä on huonoin mahdollinen.
        Jos haluat oikeasti tietää miten sähköautolla pärjää Suomessa ja varsinkin talvella niin lue TM:n artikkeli missä kerrottiin kokemuksia muutamasta sähköautosta kuukauden ajalta Lapissa viime talvena. Siinä on kerrottu mm ranget talviolosuhteissa ja sähkönkulutus.
        Tiivistelmänä voi sanoa että hyvin pärjää.

        Kyllä luen testejä.
        Mutta käytännön kokemus ihan normi ajosta ja ympäri vuoden..
        Tahtoo nuo testit olla että ne poikkeaa sitten tavan jannun käytössä paljonkin esim kulutukset bensa autoissa mitä lehdet testaa niin poikkeaa paljonkin.
        Itse asun pohjoissuomessa eikä ole kellään tutulla vielä sähköautoa ja toisaalta kiinnostaa sellainen.
        Suurimman osan vuodesta riittää ihan 300km range.
        Työnpuolesta tulee sitten reissuja ja talvi vähän mietityttää.
        Siitä egolffista luin niin siinä range tippui yli puoleen talvella ja oli kylmä jo -15 pakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaiselta anonyymilta palstalta saadulle henkilökohtaiselle palautteelle ei kannata antaa juuri mitään arvoa. Asioita keksitään, väritetään ja vääristellään niin paljon että tietolähteenä tämä on huonoin mahdollinen.
        Jos haluat oikeasti tietää miten sähköautolla pärjää Suomessa ja varsinkin talvella niin lue TM:n artikkeli missä kerrottiin kokemuksia muutamasta sähköautosta kuukauden ajalta Lapissa viime talvena. Siinä on kerrottu mm ranget talviolosuhteissa ja sähkönkulutus.
        Tiivistelmänä voi sanoa että hyvin pärjää.

        Tiivistelmänä voi sanoa, että pärjää jos pärjää. Eli pärjää, jos matkat jäävät tarpeeksi lyhyiksi ja tai on pikalatureita sopivasti. Jos taas ajaa pidempää matkaa alueella, missä heikosti latureita, eikä tahtoisi pitää pitkiä taukoja, niin menee kyseenalaisemmaksi, pahimmillaan katastrofaaliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä luen testejä.
        Mutta käytännön kokemus ihan normi ajosta ja ympäri vuoden..
        Tahtoo nuo testit olla että ne poikkeaa sitten tavan jannun käytössä paljonkin esim kulutukset bensa autoissa mitä lehdet testaa niin poikkeaa paljonkin.
        Itse asun pohjoissuomessa eikä ole kellään tutulla vielä sähköautoa ja toisaalta kiinnostaa sellainen.
        Suurimman osan vuodesta riittää ihan 300km range.
        Työnpuolesta tulee sitten reissuja ja talvi vähän mietityttää.
        Siitä egolffista luin niin siinä range tippui yli puoleen talvella ja oli kylmä jo -15 pakkasessa.

        Egolffissa on pieni akku, siksi lämmitys vielä lyhentää rangea suhteessa enemmän. Kylmässä range tippuu muutenkin. Mutta kyllä noilla isoakkuisimmilla / pisimmän rangen autoilla 200km voinee melkein luvata pahimmilla pakkasillakin. Tosin kun latureita ei ole tasan 200km välein ja jos pitää jättää varmuusvaraa laturin toimimattomuuden takia, niin pahimmillaan range voi jäädä johonkin 150 kilsaan suurimmilla akuillakin. Ja näissä kalliissa isoakkuisissa on vielä keskenään ilmeisen suuria eroja, Model S menee ilmeisesti ainakin sata kilsaa pidemmälle kuin E-Tron.


    • Anonyymi

      Tottahan toki latauspaikka business on kannattavaa. Sähkö hinta hilataan vastaamaan bensan kustannuksia ja kotilataus kielletään.
      Jostainhan se raha pitää SDPn tukiaisiin saada.

    • Anonyymi

      "Mutta käytännön kokemus ihan normi ajosta ja ympäri vuoden.."
      Mikä on oma arviosi täällä nimettömänä kirjoitettujen "omien kokemusten" arvosta ja luotettavuudesta?
      Normisti homma menee niin että ihminen poimii tuolta likasangosta ne kirjoitukset joihin haluaa uskoa. Minkäänlainen oikea lähdekritiikki ei ole mahdollista. Siksi pidän kirjoituksia omista kokemuksista tasan nollan arvoisina. Jos käyttää niitä pätkääkään oman mielipiteen muodostamiseen on samalla tasolla kuin nigerialaiskirjeisiin retkahtaneet.

      • Anonyymi

        Kyllä täällä sitä paskaa on mutta on täällä ihan oikeitaki kommentteja.
        Mutta pitää katsella luotettavempia lähteitä ja kokemuksia.
        Ei toki muutamaan vuoteen ole autonhankinta tarpeellinen kun uusi tulee syksyllä.
        Mutta seuraava vois olla jo sähköpeli.


    • Anonyymi

      "Kyllä täällä sitä paskaa on mutta on täällä ihan oikeitaki kommentteja."
      Ihmiselle on luontaista luokitella oikeiksi kommenteiksi sellaiset jotka tukevat hänen omaa käsitystään. Ne voivat kuitenkin olla yhtä valheellisia kuin kaikki muutkin kirjoitukset täällä. On täysin mahdotonta tietää mikä on valetta ja mikä totta. Vain tollo uskoo mihinkään ilman lähdetietoa.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään mihinkään anonyymiin väitteeseen kannata sokeasti uskoa, mutta väitteen perusteella voi sitten itse alkaa tutkimaan aihetta tarkemmin ja varmistaa tai kumota väitteen. Ja näin oppia.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siksi ajankin bensalla kun huoltoasemia tiuhaan ja tankkaus ei vie montaa minuuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi ajankin bensalla kun huoltoasemia tiuhaan ja tankkaus ei vie montaa minuuttia.

        Sähköautoilijan tankkaaminen tapahtuu kotona eikä tarvitse erikseen käydä missään tankkaamassa. Sähkön latautumista ei tarvitse erikseen tarkkailla niinkuin bensan tankkausta. Paljon helpompaa hommaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijan tankkaaminen tapahtuu kotona eikä tarvitse erikseen käydä missään tankkaamassa. Sähkön latautumista ei tarvitse erikseen tarkkailla niinkuin bensan tankkausta. Paljon helpompaa hommaa.

        Niin...toisen kotona..
        https://www.tivi.fi/uutiset/tv/1f84838f-22cb-4b24-88f5-7a8cb2dd4a5f?ref=ampparit:046f

        Bensa autoon lurauttaa reilu 1000km rangea 3 min
        Voi kauhee kun kuluu paljon aikaa.
        Sä sähläät johtojenkans saman ajan ku laitat sähkövatkainta roikkaan et pääset yhtä pitkälle ja latausaika onkin sitten jo tunteja.
        Pitää sulla vielä katsoo et alkaa varmasti lataamaan se vekotin.
        Sit kaikenmaailman sovellutuksia ladata että näät missä latauspaikkoja ja miten maksat yms kun pidemmälle matkalle lähdet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijan tankkaaminen tapahtuu kotona eikä tarvitse erikseen käydä missään tankkaamassa. Sähkön latautumista ei tarvitse erikseen tarkkailla niinkuin bensan tankkausta. Paljon helpompaa hommaa.

        Ajetaampa helsingistä ouluun ja takaisin kumpi käy nopeempaa.
        Sä ajat sähköautolla ja mä lexuksen bensahybridillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajetaampa helsingistä ouluun ja takaisin kumpi käy nopeempaa.
        Sä ajat sähköautolla ja mä lexuksen bensahybridillä.

        Tuo riippuu täysin ihmisestä, ei autosta. Harva kuski jaksaa tai viitsii ajaa 8-10 tuntia syömättä ja yleensäkään ilman muutamaa taukoa, mutta joo käyt lexuksella nopeemmin jos omaat rautaperseen ja pidät kuikkaa ja eväsleipiä ja juomaa mukana. Erittäin harvalla normi-ihmisellä tuollaisia ajotarpeita kuitenkin on.
        Allekirjoittanut ei ole käynyt 50 vuoden aikana vielä kertaakaan Helsingin seudulta kuopiota pidemmällä autolla. Lapissa kuitenkin 12 kertaa, ei sinne autolla viitti kuin lentokonekin on keksitty ja vuokraa sitten sieltä auton jos tarvis, mutta tapansa kullakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo riippuu täysin ihmisestä, ei autosta. Harva kuski jaksaa tai viitsii ajaa 8-10 tuntia syömättä ja yleensäkään ilman muutamaa taukoa, mutta joo käyt lexuksella nopeemmin jos omaat rautaperseen ja pidät kuikkaa ja eväsleipiä ja juomaa mukana. Erittäin harvalla normi-ihmisellä tuollaisia ajotarpeita kuitenkin on.
        Allekirjoittanut ei ole käynyt 50 vuoden aikana vielä kertaakaan Helsingin seudulta kuopiota pidemmällä autolla. Lapissa kuitenkin 12 kertaa, ei sinne autolla viitti kuin lentokonekin on keksitty ja vuokraa sitten sieltä auton jos tarvis, mutta tapansa kullakin.

        Toki kahvit hörppää ja veskitauot.saattaa siinä hampparin purasta välillä.
        No paljonko rangee tulee siinä 15 min ku käy kahvilla ja veskissä.
        Taas on että minä en ja minä en..
        Mutta meitä on jotka ajaa eikä viiti värjötellä tuntikausia huoltsikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki kahvit hörppää ja veskitauot.saattaa siinä hampparin purasta välillä.
        No paljonko rangee tulee siinä 15 min ku käy kahvilla ja veskissä.
        Taas on että minä en ja minä en..
        Mutta meitä on jotka ajaa eikä viiti värjötellä tuntikausia huoltsikalla.

        "Mutta meitä on jotka ajaa eikä viiti värjötellä tuntikausia huoltsikalla."

        Toki teitä on ja kaikki kunnia teille. Mutta mitä luulet kuinka paljon teidän tarpeet merkkaavat tavalliselle espoolaiselle tai turkulaiselle perheelle kun he valitsevat seuraavaa autoaan? Kun elämä ei perustu ratin takana roikkumiseen montaa tuntia tuntia päivittäin ja fyffeä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki kahvit hörppää ja veskitauot.saattaa siinä hampparin purasta välillä.
        No paljonko rangee tulee siinä 15 min ku käy kahvilla ja veskissä.
        Taas on että minä en ja minä en..
        Mutta meitä on jotka ajaa eikä viiti värjötellä tuntikausia huoltsikalla.

        Mittaappa joskus hampparin syönnin ja vessatauon oikea pituus autolta autolle. Olen itse mitannut ja aina lähemmäs puolta tuntia on aika ollut, joskus ylikin. Jos 15 minuutissa tuon teet menee hotkimiseksi ja stressiksi.
        Tesla 3.lla kaksi puolen tunnin latausta riittää hyvin pk-seudulta ouluun ja jää vielä akkuun reilusti sähköäkin (testattu on), kenellä oikeasti on niin kiire ettei tuollaisia taukoja pysty pitämään?


    • Anonyymi

      "Ajetaampa helsingistä ouluun ja takaisin kumpi käy nopeempaa.
      Sä ajat sähköautolla ja mä lexuksen bensahybridillä"

      Jos minulle tulee asiaa Ouluun en todellakaan aja sinne autolla. Täysin hukkaan heitettyä aikaa istua autossa vähintään 14 tuntia.

      • Anonyymi

        Jotkut tekee työkseen semmoista missä kuljetetaan tavaraa tai muuta isompaa juttua jota esitellään tai jätetään kokeille firmoihin,kauppoihin yms.
        Hankala lentokoneella pysähtyy viitasaarelle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut tekee työkseen semmoista missä kuljetetaan tavaraa tai muuta isompaa juttua jota esitellään tai jätetään kokeille firmoihin,kauppoihin yms.
        Hankala lentokoneella pysähtyy viitasaarelle...

        Tiedän että tuollaisia pakuhemmoja on ja tavaraa tarvii raijata. Mutta on äärimmäisen typerää ajatella että Suomen autokanta ostettaisiin tuon marginaaliryhmän tarpeiden mukaan.


      • Anonyymi

        Jos ajat Ouluun 7 tuntia, väitän, että junamatka kokonaisuudessaan (asemalle siirtyminen, junan odottelu, junamatka, kulku Oulun asemalta kohteeseen) vie saman ajan. Jos matkustat lentäen, siirryt ensin ehkä 45 min lentokentälle, odotat koneen lähtöä 1 h 15 min, lennät noin tunnin, odotat matkatavaroita ym. Oulun kengällä 25 min ja siirryt kentältä kohteeseen 30 min, niin neljä tuntia siihenkin menee.


    • Anonyymi

      "Jotkut tekee työkseen semmoista missä kuljetetaan tavaraa tai muuta isompaa juttua jota esitellään tai jätetään kokeille firmoihin,kauppoihin yms."
      Tuollainen kuskaaminen tehdään kokonaan dieseleillä. Tojon vastaus tuohon hommaan on PSAn tekemä diesel Proace. Ei tojokan niin tyhmä ole että tyrkyttäisi hybridiä ammattihommiin.

      • Anonyymi

        Ei muuten tehdä.
        Itsellä on lexus käytössä ja maantiekulutus on 5.5 litraa satkulle niin sillä mennään.
        Kokemusta diesel pakusta joka saksan tekeleitä ja vei n.7 litraa satkulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten tehdä.
        Itsellä on lexus käytössä ja maantiekulutus on 5.5 litraa satkulle niin sillä mennään.
        Kokemusta diesel pakusta joka saksan tekeleitä ja vei n.7 litraa satkulle.

        Ja lisäyksenä että huollot,jota lexukseen tehdään useimmin,mutta tuossa pakussa tuli jakohihnanvaihto yms huoltoa enemmän kuin tässä nykyisessä..eli ajetaan n.200tkm niin kalliimmat huollotkin oli pakussa.
        Ja kun tavara pientä niin ei tarvi pakua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäyksenä että huollot,jota lexukseen tehdään useimmin,mutta tuossa pakussa tuli jakohihnanvaihto yms huoltoa enemmän kuin tässä nykyisessä..eli ajetaan n.200tkm niin kalliimmat huollotkin oli pakussa.
        Ja kun tavara pientä niin ei tarvi pakua.

        "Ja kun tavara pientä niin ei tarvi pakua."

        Olet siis pienen tavaran ja pitkän matkan tsupparipoika. Ihan kiva ammatti.
        Ja luulet lisäksi että sun tarpeesi määrittävät millaisia autoja Suomessa ostetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja kun tavara pientä niin ei tarvi pakua."

        Olet siis pienen tavaran ja pitkän matkan tsupparipoika. Ihan kiva ammatti.
        Ja luulet lisäksi että sun tarpeesi määrittävät millaisia autoja Suomessa ostetaan.

        Ammatti hyvä.ei valittamista.
        Kohtuu hyvin pärjää.
        En minä ainut ihminen ole suomessa joka ajaa pitkää matkaa.
        Osa ajaa päivittäin,osa kerran viikkoon yms.
        Tienpäällä kun paljon liikkuu niin siellä sen näkee että paljon liikkuvia on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammatti hyvä.ei valittamista.
        Kohtuu hyvin pärjää.
        En minä ainut ihminen ole suomessa joka ajaa pitkää matkaa.
        Osa ajaa päivittäin,osa kerran viikkoon yms.
        Tienpäällä kun paljon liikkuu niin siellä sen näkee että paljon liikkuvia on.

        "Tienpäällä kun paljon liikkuu niin siellä sen näkee että paljon liikkuvia on."

        Mistä tiedät tien päällä että joku näkemäsi kuski on ajamassa yli 300 km siivua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tienpäällä kun paljon liikkuu niin siellä sen näkee että paljon liikkuvia on."

        Mistä tiedät tien päällä että joku näkemäsi kuski on ajamassa yli 300 km siivua?

        Etkö seuraa mitä ympärilläsi tapahtuu,peräkkäinhän siellä maantiellä ajellaan.
        Joka päivä ajaa tuhansia autoja esim jyväskylä oulu väliä ja en tiedä mihin kukainenki jatkaa siitä eteenpäin kun itse pysähtyy.
        Kaupungissa asuvat jotka käy vaan töissä ja kaupassa ei tiedä mitä tuolla tienpäällä näkyy.
        Vuosia kun ajaa niin autojaki alkaa muistamaan että tuon näki siellä ja nyt on täällä..
        Käyppä haaparannan ikeassa..siellä aina suomalaisia satoja ihmisiä.
        Tulevat aika kaukaa ostoksille.
        Huvipuistoihin yms .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö seuraa mitä ympärilläsi tapahtuu,peräkkäinhän siellä maantiellä ajellaan.
        Joka päivä ajaa tuhansia autoja esim jyväskylä oulu väliä ja en tiedä mihin kukainenki jatkaa siitä eteenpäin kun itse pysähtyy.
        Kaupungissa asuvat jotka käy vaan töissä ja kaupassa ei tiedä mitä tuolla tienpäällä näkyy.
        Vuosia kun ajaa niin autojaki alkaa muistamaan että tuon näki siellä ja nyt on täällä..
        Käyppä haaparannan ikeassa..siellä aina suomalaisia satoja ihmisiä.
        Tulevat aika kaukaa ostoksille.
        Huvipuistoihin yms .

        "Joka päivä ajaa tuhansia autoja esim jyväskylä oulu väliä"

        Mistä sinä tiedät että tuolla välillä nähty auto on lähtenyt Jyväskylästä ja on menossa Ouluun saakka? Olen itse ajanut nelostietä usein tuolla välillä mutta hyvin harvoin olen olen ajanut koko matkan Jyväskylästä Ouluun.
        99% matkoista on ollut paljon lyhyempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joka päivä ajaa tuhansia autoja esim jyväskylä oulu väliä"

        Mistä sinä tiedät että tuolla välillä nähty auto on lähtenyt Jyväskylästä ja on menossa Ouluun saakka? Olen itse ajanut nelostietä usein tuolla välillä mutta hyvin harvoin olen olen ajanut koko matkan Jyväskylästä Ouluun.
        99% matkoista on ollut paljon lyhyempi.

        Voi herranen aika..
        Ei tietenkää kaikki aja..eikä välttämättä aja ouluun vaan voi kääntyä vaikka kuopioon.
        Ja osa menee kemiin.

        Suomessa ilmoitettu keskiarvo mitä autoilla ajetaan tippuu kun perheessä on monta autoa,sitten on papparaisia jotka ajaa 1000km vuodessa.
        Harrasteautoja jotka rekisterissä,ei ajeta välttämättä montaa kilometriä vuodessa.
        Se on suuri joukko joilla tulee kilsoja paljon.


      • Anonyymi

        "Se on suuri joukko joilla tulee kilsoja paljon."

        Voi hyvinkin olla. Ei kuitenkaan vaikuta mitenkään meidän muiden eli enemmistön autonvalintaan.


    • Anonyymi

      "siellä aina suomalaisia satoja ihmisiä. Tulevat aika kaukaa ostoksille."
      Kannataisiko alkaa mieltämään mittasuhteita. "Satoja ihmisiä" on aika kevyttä kauraa kun muistaa että Suomessa on kolme MILJOONAA rekisteröityä autoa.
      SATA on aika paljon pienempi luku kuin MILJOONA.
      Sinne periferiaan tiedoksi.

      • Anonyymi

        Etkö sinä ymmärrä että jos satoja käy päivässä niin paljonko se on esim kuukaudessa.


    • Anonyymi

      Kehä ykkösellä ajaa noin 100.000 autoa joka päivä. Aika harvalle noista autoista tulee mittariin yli 300 km päivässä.

      • Anonyymi

        Jos suomessa 3 miljoonaa autoa niin tuohan on pikku määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos suomessa 3 miljoonaa autoa niin tuohan on pikku määrä.

        Aika paljon isompi määrä kuin Haaparannan Ikean parkkipaikalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3395
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2951
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2809
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1877
    5. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1111
    6. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1040
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      869
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      854
    Aihe