Autotekniikka ennen ja nyt, onko mikään kuten ennen?

Anonyymi

Esimerkiksi nopeusmittarin anturi, ennen ainakin etuvetoisissa oli vaihdelaatikossa tasauspyörästön kohdalla nopeusmittarin anturi, hammaspyörä joka pyöritti nopeusmittarin vaijeria ja sittemmin pelkkä sähköinen anturi. Onko nykyautoissa tätä enää vai mitataanko nykyään nopeus ABS pyöräantureista?

Muut saavat kysyä lisää kysymyksiä ja toivottavasti asintuntijat tai muuten tietäjät vastaavat...

13

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autot olivat melkolailla nykyisen kaltaisia jo n. 80 v sitten (ja jo aiemminkin). Niihin aikoihin ennustettiin auton kehittyvän ties miksi, mutta niin vain useimmat meistä ajelee edelleen neljän kumipyörän päällä olevalla peltikipolla, bensa-moottorin voimin eli perusasiat on 1:1.

      • Anonyymi

        niinhän sitä kortiton pyöräilevä ekointoilija luulisi joka ei osaa korjata tiiliskiveä monimutkaisempaa laitetta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niinhän sitä kortiton pyöräilevä ekointoilija luulisi joka ei osaa korjata tiiliskiveä monimutkaisempaa laitetta...

        Meillä ei luulla, meillä tiedetään, ja tiedoksi sullekin, ei kannata korjailla tiiliskiviä = faktatieto.


      • Anonyymi

        Elektroniikan lisäämisen ja muotoilun lisäksi auto on muuttunut 80-vuodessa käsittämättömän vähän. Samat perusratkaisut ovat edelleen käytössä. Sähköautojakin oli jo 100 vuotta sitten. No, hybridiratkaisut ovat ovat uudempaa hapatusta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elektroniikan lisäämisen ja muotoilun lisäksi auto on muuttunut 80-vuodessa käsittämättömän vähän. Samat perusratkaisut ovat edelleen käytössä. Sähköautojakin oli jo 100 vuotta sitten. No, hybridiratkaisut ovat ovat uudempaa hapatusta.

        Nyt oli puhe autotekniikan muuttumisesta eikä auton perusideasta!


      • Anonyymi

        Todella karkea yleistys tuo että auto on neljällä kumipyörällä kulkeva peltiloota.
        Jos auto muuttuisikin kahdella pyörällä kulkevaksi häkkyräksi niin sehän olisi polkupyörä tai mopo!! Tai jos auto muuttuisi rautapyörillä kiskoilla kulkevaksi niin sehän olisi juna tai ratikka!!
        Helevetti minkälaisia kommentoijia sitä onkin...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Todella karkea yleistys tuo että auto on neljällä kumipyörällä kulkeva peltiloota.
        Jos auto muuttuisikin kahdella pyörällä kulkevaksi häkkyräksi niin sehän olisi polkupyörä tai mopo!! Tai jos auto muuttuisi rautapyörillä kiskoilla kulkevaksi niin sehän olisi juna tai ratikka!!
        Helevetti minkälaisia kommentoijia sitä onkin...

        Hihii, meikäpoju onkin melkoinen kommentoija, ja todellinen A.I.V.O.


    • Anonyymi

      Useimmista autoista tuo nopeusanturi tosiaan poistui joskus 2000-luvulla. Nopeuden saa hyvin mitattua pyörännopeusantureilta, ja mittaristo on kuitenkin väylien kautta yhditetty niihin.

      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta ja aiheeseen liittyvästä vastauksesta.


    • Anonyymi

      Missä kohtaa autossa on sellainen muuntaja joka muuttaa 12v akkujännitteen CAN-väylän tarvitsemaksi 5 voltiksi?
      Katselin myös oman autoni sulakerasian kuvausta, siellä on jopa jollekin invertterille sulake, Mihin se sellaista tarvitsee?

      • Anonyymi

        Sen takia, kun autoon lätkästään sama sulakerasia varustetasosta riippumatta.
        Suomiautossa vähän varusteita = paljon tyhjiä sulakepaikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen takia, kun autoon lätkästään sama sulakerasia varustetasosta riippumatta.
        Suomiautossa vähän varusteita = paljon tyhjiä sulakepaikkoja.

        Sulakerasia vai TIPM (Totally Integrated Power Module)?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe