Esimerkiksi nopeusmittarin anturi, ennen ainakin etuvetoisissa oli vaihdelaatikossa tasauspyörästön kohdalla nopeusmittarin anturi, hammaspyörä joka pyöritti nopeusmittarin vaijeria ja sittemmin pelkkä sähköinen anturi. Onko nykyautoissa tätä enää vai mitataanko nykyään nopeus ABS pyöräantureista?
Muut saavat kysyä lisää kysymyksiä ja toivottavasti asintuntijat tai muuten tietäjät vastaavat...
Autotekniikka ennen ja nyt, onko mikään kuten ennen?
13
131
Vastaukset
- Anonyymi
Autot olivat melkolailla nykyisen kaltaisia jo n. 80 v sitten (ja jo aiemminkin). Niihin aikoihin ennustettiin auton kehittyvän ties miksi, mutta niin vain useimmat meistä ajelee edelleen neljän kumipyörän päällä olevalla peltikipolla, bensa-moottorin voimin eli perusasiat on 1:1.
- Anonyymi
niinhän sitä kortiton pyöräilevä ekointoilija luulisi joka ei osaa korjata tiiliskiveä monimutkaisempaa laitetta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niinhän sitä kortiton pyöräilevä ekointoilija luulisi joka ei osaa korjata tiiliskiveä monimutkaisempaa laitetta...
Meillä ei luulla, meillä tiedetään, ja tiedoksi sullekin, ei kannata korjailla tiiliskiviä = faktatieto.
- Anonyymi
Elektroniikan lisäämisen ja muotoilun lisäksi auto on muuttunut 80-vuodessa käsittämättömän vähän. Samat perusratkaisut ovat edelleen käytössä. Sähköautojakin oli jo 100 vuotta sitten. No, hybridiratkaisut ovat ovat uudempaa hapatusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elektroniikan lisäämisen ja muotoilun lisäksi auto on muuttunut 80-vuodessa käsittämättömän vähän. Samat perusratkaisut ovat edelleen käytössä. Sähköautojakin oli jo 100 vuotta sitten. No, hybridiratkaisut ovat ovat uudempaa hapatusta.
Nyt oli puhe autotekniikan muuttumisesta eikä auton perusideasta!
- Anonyymi
Todella karkea yleistys tuo että auto on neljällä kumipyörällä kulkeva peltiloota.
Jos auto muuttuisikin kahdella pyörällä kulkevaksi häkkyräksi niin sehän olisi polkupyörä tai mopo!! Tai jos auto muuttuisi rautapyörillä kiskoilla kulkevaksi niin sehän olisi juna tai ratikka!!
Helevetti minkälaisia kommentoijia sitä onkin... Anonyymi kirjoitti:
Todella karkea yleistys tuo että auto on neljällä kumipyörällä kulkeva peltiloota.
Jos auto muuttuisikin kahdella pyörällä kulkevaksi häkkyräksi niin sehän olisi polkupyörä tai mopo!! Tai jos auto muuttuisi rautapyörillä kiskoilla kulkevaksi niin sehän olisi juna tai ratikka!!
Helevetti minkälaisia kommentoijia sitä onkin...Hihii, meikäpoju onkin melkoinen kommentoija, ja todellinen A.I.V.O.
- Anonyymi
Useimmista autoista tuo nopeusanturi tosiaan poistui joskus 2000-luvulla. Nopeuden saa hyvin mitattua pyörännopeusantureilta, ja mittaristo on kuitenkin väylien kautta yhditetty niihin.
- Anonyymi
Kiitos asiallisesta ja aiheeseen liittyvästä vastauksesta.
- Anonyymi
Missä kohtaa autossa on sellainen muuntaja joka muuttaa 12v akkujännitteen CAN-väylän tarvitsemaksi 5 voltiksi?
Katselin myös oman autoni sulakerasian kuvausta, siellä on jopa jollekin invertterille sulake, Mihin se sellaista tarvitsee?- Anonyymi
Sen takia, kun autoon lätkästään sama sulakerasia varustetasosta riippumatta.
Suomiautossa vähän varusteita = paljon tyhjiä sulakepaikkoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen takia, kun autoon lätkästään sama sulakerasia varustetasosta riippumatta.
Suomiautossa vähän varusteita = paljon tyhjiä sulakepaikkoja.Sulakerasia vai TIPM (Totally Integrated Power Module)?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291313
- 99833
- 75640
- 50567
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa11481ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40454Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m149408Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30387Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372- 25368