Akkuteknologia kehittyy

Anonyymi

90

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luonto kiittää, luonto on onnellinen kun maasta kaivetaan kaikki se akkujen tarvitsema materiaali luontoystävällisesti ja haitattomasti pois saastuttamasta. Toisaalta luonto ei oikein tykkää siitä, että se sama materiaali, joka siitä poistetaan, palautetaan saastuneena takaisin.

      • Anonyymi

        Luonto ei ainakaan tykkää öljyteollisuuden toimista. Aika jännä että yrität vetää jotain ympäristönäkökulmaa tähän. Polttomoottorit ovat monimutkaisia ja epäluotettavia kapistuksia, ja niiden poistuminen kuvasta on jo alkanut. Ne häviävät koska ne eivät pärjää kilpailussa sähkömoottorille. Polttomoottori edustaa arvotonta muinaisteknologiaa. Kohta niitä näkee vain museoissa. Näin se vaan menee.


      • Anonyymi

        Ensimmäinen asia on Laivaliikenne joka saastuttaa eniten. Media hiljaisuus vallitsee koska omistajat ovat isokenkäisiä vapaamuurareita. 15 kpl saastuttaa enempi kuin koko autokanta.
        On järjetöntä kaivaa akku materiaALIA KUN RATKAISU ON NOIN HELPPO.
        Tervejärkinen kääntäisi katseensa sinne missä se saastuttaminen tapahtu kaivoksiin ja laivaliikenteeseen. Mitä maksaa ja satuttaa koko maailman uudelleen sähköistäminen nykyiset linjamme eivät riitä ydinoima Tsernobil tappaa elelleen kansaamme ja muita euroopan kansoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen asia on Laivaliikenne joka saastuttaa eniten. Media hiljaisuus vallitsee koska omistajat ovat isokenkäisiä vapaamuurareita. 15 kpl saastuttaa enempi kuin koko autokanta.
        On järjetöntä kaivaa akku materiaALIA KUN RATKAISU ON NOIN HELPPO.
        Tervejärkinen kääntäisi katseensa sinne missä se saastuttaminen tapahtu kaivoksiin ja laivaliikenteeseen. Mitä maksaa ja satuttaa koko maailman uudelleen sähköistäminen nykyiset linjamme eivät riitä ydinoima Tsernobil tappaa elelleen kansaamme ja muita euroopan kansoja.

        "Laivaliikenne joka saastuttaa eniten"
        Niinpä, laivallahan sitä öljyä pääasiassa kuljetetaan.
        Laivamoottoreita muutetaan kiihtyvällä tahdilla kaasukäyttöiseksi, ei poista saastuttamisongelmaa täysin koska fossiilista se maakaasukin on mutta selvää parannusta tehdään.
        Miksei suomalaisten autoilijoiden tarvitse reagoida? Onko nenänpää liian lähellä?
        Nesteen jalostamo käyttää 5-kertaisen määrän sähköä pääasiassa polttoaineen tuottamiseen kuin jos kaikki autot suomessa olisi sähköautoja. (nesteen jalostamo 12.4 TWh/v. 2,5 miljoonaa sähköautoa noin 2 TWh/ v.


    • Anonyymi

      Joka tönössä voi ladata 400 kW teholla, no problem. :D

      • Anonyymi

        Sähköliittymä maksaa jo Teslan hinnan.


      • Anonyymi

        Onneksi joka tönössä on kuitenkin oma öljyputki ja jalostamo.

        No avataan asiaa hieman koska olet idiootti; ei noita teholatausasemia ole tarkoituskaan tulla joka tönöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi joka tönössä on kuitenkin oma öljyputki ja jalostamo.

        No avataan asiaa hieman koska olet idiootti; ei noita teholatausasemia ole tarkoituskaan tulla joka tönöön.

        "Onneksi joka tönössä on kuitenkin oma öljyputki ja jalostamo."

        Ei tarvitsekkaan olla, polttoainetta voi helposti ja nopeasti tankata huoltoasemalta tai ottaa varalle jerrykannuun. Yritäppäs hakea sähköä vastaavasti ei onnistu.

        "ei noita teholatausasemia ole tarkoituskaan tulla joka tönöön."
        Mutta jos latausasemalla on vaikka 5 tällaista 10 minuutin 400 W latauspistettä virran tuomiseen asemalle tarvitaan vähintään 110 kV sähkölinja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onneksi joka tönössä on kuitenkin oma öljyputki ja jalostamo."

        Ei tarvitsekkaan olla, polttoainetta voi helposti ja nopeasti tankata huoltoasemalta tai ottaa varalle jerrykannuun. Yritäppäs hakea sähköä vastaavasti ei onnistu.

        "ei noita teholatausasemia ole tarkoituskaan tulla joka tönöön."
        Mutta jos latausasemalla on vaikka 5 tällaista 10 minuutin 400 W latauspistettä virran tuomiseen asemalle tarvitaan vähintään 110 kV sähkölinja.

        "vaikka 5 tällaista 10 minuutin 400 W latauspistettä"

        Siis "vaikka 5 tällaista 10 minuutin 400 kW latauspistettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onneksi joka tönössä on kuitenkin oma öljyputki ja jalostamo."

        Ei tarvitsekkaan olla, polttoainetta voi helposti ja nopeasti tankata huoltoasemalta tai ottaa varalle jerrykannuun. Yritäppäs hakea sähköä vastaavasti ei onnistu.

        "ei noita teholatausasemia ole tarkoituskaan tulla joka tönöön."
        Mutta jos latausasemalla on vaikka 5 tällaista 10 minuutin 400 W latauspistettä virran tuomiseen asemalle tarvitaan vähintään 110 kV sähkölinja.

        Kunnon aurinkokenno paketti takakonttiin ja siitä lataamaan ;)), ei tartte etsiä latauspaikkaa . . . . . ja on ilmaista ;))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon aurinkokenno paketti takakonttiin ja siitä lataamaan ;)), ei tartte etsiä latauspaikkaa . . . . . ja on ilmaista ;))

        Taitaisi matkanteko olla nopeampaa kävellen. Näillä ilmoilla taitaisi lataus kestää päiviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onneksi joka tönössä on kuitenkin oma öljyputki ja jalostamo."

        Ei tarvitsekkaan olla, polttoainetta voi helposti ja nopeasti tankata huoltoasemalta tai ottaa varalle jerrykannuun. Yritäppäs hakea sähköä vastaavasti ei onnistu.

        "ei noita teholatausasemia ole tarkoituskaan tulla joka tönöön."
        Mutta jos latausasemalla on vaikka 5 tällaista 10 minuutin 400 W latauspistettä virran tuomiseen asemalle tarvitaan vähintään 110 kV sähkölinja.

        Sähköä voi helposti ladata kotona eikä tarvii lähteä minnekään asemalle. Eikä tarvii mitään valtavaa tehoa kun se auto seisoo 12h siinä pihassa. Joten olet aikamoinen idiootti.


    • Anonyymi

      Voi kuinka kaukana olemmekaan vielä tuosta tulevaisuudesta.
      Kunhan saadaan ensin toimiva ja turvallinen tekniikka ja sitten vielä taho jolla on varaa ja halua alkaa rakentamaan tuollaisia latausasemia.

      • Anonyymi

        Noita latausasemia on ollut jo vuosia, samoin sähköautoja. Terveisiä vaan sinne tynnyriin, puhutaan nykypäivästä. Muutaman vuoden kuluttua vaan akut latautuu nopeammin ja isommalla teholla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noita latausasemia on ollut jo vuosia, samoin sähköautoja. Terveisiä vaan sinne tynnyriin, puhutaan nykypäivästä. Muutaman vuoden kuluttua vaan akut latautuu nopeammin ja isommalla teholla.

        Sähköauto keksittiin yli 100 vuotta sitten ennen polttomoottoriautoa. Jos sähköauto on parempi kuin polttomoottoriauto, niin miksi 99,9% maailman autoista on polttomoottoriautoja?


    • Anonyymi

      Kyllä hitaanpikin lataus mulle sopii, mutta ensin pitää ajaa nykyiset autot loppuun, että voisi edes harkita sähköauton hankkimista. Luulen, että en ole tässä asiassa ainoita.
      Yritin tarjota nykyistä nelivetoista maasturiani vaihdossa uuteen ja pienempään. Ei ole kelvannut autoliikkeelle vaihdossa, vaikka on vähän ajettu Diesel, nahkapenkeillä, navilla ja kaikilla laitteilla, mitä autoon voi saada.
      Vanha pitä siis ajaa kukkalaatikoksi, ennenkuin uutta voi edes harkita.

      • Anonyymi

        Ei dieseliä saa enää myytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei dieseliä saa enää myytyä.

        Hyvin menee kaupaksi, ihan turha yrittää väittää muuta. Senkin provopetterit ja räkäjunnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin menee kaupaksi, ihan turha yrittää väittää muuta. Senkin provopetterit ja räkäjunnut.

        Fakta on että ei mene. Täällä ei provoa muut kuin dieselpellet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fakta on että ei mene. Täällä ei provoa muut kuin dieselpellet.

        Ulkomailta tuodaan dieselautoja ennätysmäärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomailta tuodaan dieselautoja ennätysmäärin.

        Siksipä niitä ei saakaan myytyä uuno.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin menee kaupaksi, ihan turha yrittää väittää muuta. Senkin provopetterit ja räkäjunnut.

        Kyllä se on niin, että nämä ympäristö heppulit "kiimaissaan" tyrkyttyttää" näitä patteriautoja, että bensiinin ja dieselin myynti lopetettan, entä, moottorisahat ja muut pienkoneet ? Tunkekaa se tepseli pe....en ja katsokaa kuis kulkee, pipertäjät, saata..n. paskan puhujat. Ja tähän maahan sellainen hallitus, ettei näitä "teinejä" ole hallituksessa helevitin suurella palkalla. Tämä maa menee muuten päin per....tä, ja täältä on poistuttava, sinne missä sivistys on vielä OK. Ei mitään kunnioitusta sota veteraaneille näillä nykyisillä ns. eduskunnan ja hallituksen "tunareilla".


    • Anonyymi

      No nyt mennään oikeaan suuntaan mutta kehittely kestää vuosia ennen kuin toimiva ratkaisu. Jos esim. 100 kWh akun lataus kestää 10 min. sen aja voi odotella asemalla kahvia juoden. Edellyttäen, että ko. asemia on muuallakin kuin suurimmissa kaupungeissa sillä ihmiset liikkuvat työasioissa muuaallakin kuin lähi/kotipiirissä.

      Toinen asia mikä pitää muuttua: sähköauton lataus pitää tulla palveluntarjoajasta riippumattomaksi. Pois ylimääräiset latauslätkät ja muut härpäkkeet, sen pitää tulla samalla tavalla helpoksi kuin tankkaus luottokortilla tai muulla yhtenäisellä tavalla kaikilla asemilla.

      Onneksi EU:n aluella on edes standardoidut latauspistokkeet eikä ole samanlainen hässäkkä kuin USA:ssa. Melkein jokaisessa osavaltiossa ja latauksen tarjojalla on omat pistoketyyppinsä.

      • Anonyymi

        No sehän onkin mukavaa mennä aina juomaan kahvia kun tarvitsee "tankata", kenellä on aina tuohon aikaa ja missä on aina latauspaikkoja vapaana kun niitä tarvitsee, ei vielä vuosiin, tai kymmeniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän onkin mukavaa mennä aina juomaan kahvia kun tarvitsee "tankata", kenellä on aina tuohon aikaa ja missä on aina latauspaikkoja vapaana kun niitä tarvitsee, ei vielä vuosiin, tai kymmeniin.

        "No sehän onkin mukavaa mennä aina juomaan kahvia kun tarvitsee "tankata""

        Voihan sitä mennävaihtoehtoisesti vaikka kuselle tai run kille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän onkin mukavaa mennä aina juomaan kahvia kun tarvitsee "tankata", kenellä on aina tuohon aikaa ja missä on aina latauspaikkoja vapaana kun niitä tarvitsee, ei vielä vuosiin, tai kymmeniin.

        Oletko kuullut... Sähköauto "tankataan" 90% kotona, saatan "tankatessani" juoda kahvia, syödä, naida, nukkua, saunoa tai mitä vaan kotona ollessani nyt sitten teenkin.
        Ei tulisi kuuloonkaan että lähtisin tuonne viimaan ja räntäsateeseen pitelemään haisevaa paskasta letkua kädessäni, kuulostaa jo ajatuksenakin viime vuosituhannen touhulta, ei enää tätä päivää.
        Tuo 10% kun ajan pitkää matkaa ja käyn "tankkaamassa" autoni pikalaturilla niin nautin ja tankkaan itseeni mukavan aterian... ilmaiseksi! Sinuun verrattuna.

        Kyllä sähköautoilu on mukavaa, kaikilla siihen ei ole mahdollisuutta, otan osaa kateellisuutenne johdosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kuullut... Sähköauto "tankataan" 90% kotona, saatan "tankatessani" juoda kahvia, syödä, naida, nukkua, saunoa tai mitä vaan kotona ollessani nyt sitten teenkin.
        Ei tulisi kuuloonkaan että lähtisin tuonne viimaan ja räntäsateeseen pitelemään haisevaa paskasta letkua kädessäni, kuulostaa jo ajatuksenakin viime vuosituhannen touhulta, ei enää tätä päivää.
        Tuo 10% kun ajan pitkää matkaa ja käyn "tankkaamassa" autoni pikalaturilla niin nautin ja tankkaan itseeni mukavan aterian... ilmaiseksi! Sinuun verrattuna.

        Kyllä sähköautoilu on mukavaa, kaikilla siihen ei ole mahdollisuutta, otan osaa kateellisuutenne johdosta.

        Voihan sen näinkin ajatella että nautitaan ilmaisia aterioita, kun ensin maksetaan 30000 euroa autosta enemmän kuin vastaavasta polttomoottori autosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sen näinkin ajatella että nautitaan ilmaisia aterioita, kun ensin maksetaan 30000 euroa autosta enemmän kuin vastaavasta polttomoottori autosta.

        Otetaanpa tarkasteluun vaikka Tesla model 3 performance ja sille vastaava polttomoottoriauto jokseenkin samoilla ominaisuuksilla, tosin sellaista ei löydy voimalinjan ylivoimaisuuden takia, mutta etsi uusi 450 hv polttis hyvällä autopilotilla ym. herkuilla, mikä mahtaakaan olla hinta saati polttoaine ja huoltokulut.

        Mikään sähköauto ei maksa 30 000 enemmän kuin vastaava polttis tehokkaimmalla moottorilla, automaattivaihteilla ja webastolla jotka sähköautossa tulevat aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kuullut... Sähköauto "tankataan" 90% kotona, saatan "tankatessani" juoda kahvia, syödä, naida, nukkua, saunoa tai mitä vaan kotona ollessani nyt sitten teenkin.
        Ei tulisi kuuloonkaan että lähtisin tuonne viimaan ja räntäsateeseen pitelemään haisevaa paskasta letkua kädessäni, kuulostaa jo ajatuksenakin viime vuosituhannen touhulta, ei enää tätä päivää.
        Tuo 10% kun ajan pitkää matkaa ja käyn "tankkaamassa" autoni pikalaturilla niin nautin ja tankkaan itseeni mukavan aterian... ilmaiseksi! Sinuun verrattuna.

        Kyllä sähköautoilu on mukavaa, kaikilla siihen ei ole mahdollisuutta, otan osaa kateellisuutenne johdosta.

        Missäpäin Suomea on tankkausletkut paskassa , Jos sähköautot nopeasti lisäätyisi niin nykyisillä pikalatureilla saattaa syntyä jonotusta. Luulempa myös sähkön silloin maksavan. ( kai Teslan voi ilmaiseksi ladata silloinkin)


      • Anonyymi

        Mitä auttaa kun Teslan latausasemilla saa ladata VAIN Tesloja ja vaatii erikois pään kun latausasemassa ei ole kuin töpseli ei vaihtoehtoja eikä voida pakottaa Teslaa muuttamaan latausasemaansa. Adpterilla ei latausasemissa saa ladata koska eivät kestä.Ainoat latausasemat joita on eniten on juuri Teslan omia ja ei taloyhtiöitä voi pakottaa antamaan toisille käyttöön latausasemaansa vaikka olisi tyhjillään kun kaikki töissä esim.Missä lataat? Lisäksi kilometrivero tulossa 2021 ja koskee kaikkia yksityishenkilöiden omistamia autoja myös sähköautoja. Firmojen autot säästyy koska kuljetuskustannuksien raju nousu pysäyttäisi ulkomaan ja kotimaisen kuljetuksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kuullut... Sähköauto "tankataan" 90% kotona, saatan "tankatessani" juoda kahvia, syödä, naida, nukkua, saunoa tai mitä vaan kotona ollessani nyt sitten teenkin.
        Ei tulisi kuuloonkaan että lähtisin tuonne viimaan ja räntäsateeseen pitelemään haisevaa paskasta letkua kädessäni, kuulostaa jo ajatuksenakin viime vuosituhannen touhulta, ei enää tätä päivää.
        Tuo 10% kun ajan pitkää matkaa ja käyn "tankkaamassa" autoni pikalaturilla niin nautin ja tankkaan itseeni mukavan aterian... ilmaiseksi! Sinuun verrattuna.

        Kyllä sähköautoilu on mukavaa, kaikilla siihen ei ole mahdollisuutta, otan osaa kateellisuutenne johdosta.

        Se, että matkan varrella syödään, käydään parturissa, jne. on sitä viime vuosituhannen touhua, kun ihmiset matkusteli junalla ja bussilla.
        Kaikilla kuitenkin kiire ja niin ostettiin oma auto, ettei tarvitse turhaan matkan varrella pysähdellä pitkiksi ajoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otetaanpa tarkasteluun vaikka Tesla model 3 performance ja sille vastaava polttomoottoriauto jokseenkin samoilla ominaisuuksilla, tosin sellaista ei löydy voimalinjan ylivoimaisuuden takia, mutta etsi uusi 450 hv polttis hyvällä autopilotilla ym. herkuilla, mikä mahtaakaan olla hinta saati polttoaine ja huoltokulut.

        Mikään sähköauto ei maksa 30 000 enemmän kuin vastaava polttis tehokkaimmalla moottorilla, automaattivaihteilla ja webastolla jotka sähköautossa tulevat aina.

        En tarvi autooni 450 hv. Aika harva yleensä tarvii. Aivan turhaa painoa sähköautoon noin isot sähkömoottorit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kuullut... Sähköauto "tankataan" 90% kotona, saatan "tankatessani" juoda kahvia, syödä, naida, nukkua, saunoa tai mitä vaan kotona ollessani nyt sitten teenkin.
        Ei tulisi kuuloonkaan että lähtisin tuonne viimaan ja räntäsateeseen pitelemään haisevaa paskasta letkua kädessäni, kuulostaa jo ajatuksenakin viime vuosituhannen touhulta, ei enää tätä päivää.
        Tuo 10% kun ajan pitkää matkaa ja käyn "tankkaamassa" autoni pikalaturilla niin nautin ja tankkaan itseeni mukavan aterian... ilmaiseksi! Sinuun verrattuna.

        Kyllä sähköautoilu on mukavaa, kaikilla siihen ei ole mahdollisuutta, otan osaa kateellisuutenne johdosta.

        Miksi pidät tankatessa haisevaa ja paskaista letkuasi kädessä?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Se, että matkan varrella syödään, käydään parturissa, jne. on sitä viime vuosituhannen touhua, kun ihmiset matkusteli junalla ja bussilla.
        Kaikilla kuitenkin kiire ja niin ostettiin oma auto, ettei tarvitse turhaan matkan varrella pysähdellä pitkiksi ajoiksi.

        Töihinkin ajelen mukavasti omalla autolla vaikka julkisillakin pääsisin, kun matka kestää 20 min vähemmän. Elämä ei ole pelkkää säästöjen ajattelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otetaanpa tarkasteluun vaikka Tesla model 3 performance ja sille vastaava polttomoottoriauto jokseenkin samoilla ominaisuuksilla, tosin sellaista ei löydy voimalinjan ylivoimaisuuden takia, mutta etsi uusi 450 hv polttis hyvällä autopilotilla ym. herkuilla, mikä mahtaakaan olla hinta saati polttoaine ja huoltokulut.

        Mikään sähköauto ei maksa 30 000 enemmän kuin vastaava polttis tehokkaimmalla moottorilla, automaattivaihteilla ja webastolla jotka sähköautossa tulevat aina.

        Kuinkas kauas pääsee sähkärillä, jos käytetään 450 hv:n tehoja ? 5 km ehkä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Töihinkin ajelen mukavasti omalla autolla vaikka julkisillakin pääsisin, kun matka kestää 20 min vähemmän. Elämä ei ole pelkkää säästöjen ajattelua.

        Näinpä, jopa 20 min takia ostetaan oma auto, vaikka julkisilla pääsisi halvemmalla.
        Mutta ostaisitko sähköauton, jos joutuisit lataileen sitä sen 20 min matkalla töihin?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Näinpä, jopa 20 min takia ostetaan oma auto, vaikka julkisilla pääsisi halvemmalla.
        Mutta ostaisitko sähköauton, jos joutuisit lataileen sitä sen 20 min matkalla töihin?

        Dieselpellen väsynyt väninä kuuluu jostain.


    • Anonyymi

      Akkuteknologian uusia "läpimurtoja" tapahtuu suunnilleen kerran viikossa ainakin, jos uskoo uutisiin. Niissä uutisissa siis yritetään myydä uutta keksintöä rahoittajalle. Keksintöjen toimivuudesta ei ole mitään takeita.

      Minä uskon näihin keksintöihin vasta siinä vaiheessa kun tuote löytyy kaupan hyllystä ja sille on olemassa myyntihinta.

      Ei pidä suunnitella omaa tulevaisuuttaan perustuen hypeen ja toiveajatteluun.

    • Anonyymi

      En oikein ymmärrä miksi pikalataus olisi jotenkin tärkeä asia. Auto seisoo paikallaan keskimäärin 22 tuntia vuorokaudesta ja sillä ajetaan noin 60 km per päivä.

      Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä että nykyiset sähköautot tarjoavat riittävän pitkän rangen suurimmalle osalle väestöä ja kun kaikille tulee sähkö kotiin niin lataaminen kotona on ainoa lataaminen mitä tarvitaan. Hidaskin lataus riittää koska auto on aina yön yli tyhjänpanttina pihassa.

      • Anonyymi

        "En oikein ymmärrä miksi pikalataus olisi jotenkin tärkeä asia."

        Et näköjään, koska pyörit koko ajan kotikulmilla. On ihmisiä jotka työnsä takia joutuvat käymään kotoaan kauempana. Jotta hekin voisivat käyttää sinun mainostamaa loitavaa sähköautoa olisi hyvä olla kunnolliset latausmahdollisuudet muuallakin kuin kotona ja työpaikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En oikein ymmärrä miksi pikalataus olisi jotenkin tärkeä asia."

        Et näköjään, koska pyörit koko ajan kotikulmilla. On ihmisiä jotka työnsä takia joutuvat käymään kotoaan kauempana. Jotta hekin voisivat käyttää sinun mainostamaa loitavaa sähköautoa olisi hyvä olla kunnolliset latausmahdollisuudet muuallakin kuin kotona ja työpaikalla.

        "On ihmisiä jotka työnsä takia joutuvat käymään kotoaan kauempana."
        Tuo on totta, mutta Te olette suhteellisen pieni porukka autoilevista.
        Sinunlaiselle sähköauto ei ehkä ole järkevin vaihtoehto.
        Eihän pakettiauto tai kaksipaikkainen urheiluautokaan sovellu lapsiperheelle, miksi sähköauton pitäisi soveltua kaikille?

        Olen ajanut nyt sähköautolla 4 - vuotta välillä pitkiäkin matkoja Itselleni ei ole lataustauot tuottanut mitään tuskaa, päin vastoin on mukava pitää 3-4 tunnin välein 30-40 min tauko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "On ihmisiä jotka työnsä takia joutuvat käymään kotoaan kauempana."
        Tuo on totta, mutta Te olette suhteellisen pieni porukka autoilevista.
        Sinunlaiselle sähköauto ei ehkä ole järkevin vaihtoehto.
        Eihän pakettiauto tai kaksipaikkainen urheiluautokaan sovellu lapsiperheelle, miksi sähköauton pitäisi soveltua kaikille?

        Olen ajanut nyt sähköautolla 4 - vuotta välillä pitkiäkin matkoja Itselleni ei ole lataustauot tuottanut mitään tuskaa, päin vastoin on mukava pitää 3-4 tunnin välein 30-40 min tauko.

        Kirjoitit "Olen ajanut nyt sähköautolla 4 - vuotta välillä pitkiäkin matkoja Itselleni ei ole lataustauot tuottanut mitään tuskaa, päin vastoin on mukava pitää 3-4 tunnin välein 30-40 min tauko."
        Saako kysyä, että mitä teet jossan ABCllä 30-40 min 3-4 tunnin välein?


    • Anonyymi

      Suomalaiset ostaa Ruotsista käytettyjä bensa-ja dieselautoja. Norjalaiset taas käytettyjä sähköautoja.
      Yksi bunkkeriöljyä käyttävä, iso rahtilaiva saastuttaa saman verran kuin 50 miljoonaa henkilöautoa. Mikäli Kiinasta jatketaan kivihiilen rahtausta, niin näillä autoratkaisuilla ei mitään ilmastoa puhdisteta.

    • Anonyymi

      Katsoin 3*200A sähköliittymän hintaa. Oulun energialla kustantaa 6570€.
      Tällä virtamäärällä kun lataa sellaisen 15 tuntia niin avot! Työmatkani on noin 15 kilsaa suuntaansa. Pystyn kiihdyttämään noin mach 3,2 nopeuteen mennen tullen mikäli sähköliittymä on rajoittava tekijä.

      • Anonyymi

        Meinaat perustaa latausaseman? Se onkin hyvä bisnes, polttonesteiden myynti on auringonlaskun ala.


    • Anonyymi

      Kun sähköautoon saa ladattua 300km kymmenessä minuutissa, moottoritieajoa varten, myös talvella, en näe mitään syytä olla siirtymättä sähköauton käyttäjäksi. Milloin tuo tulee mahdolliseksi, aika näyttää. Ensi vuonna, seuraavana, viiden vuoden päästä...

      • Anonyymi

        Kun aloittelin sähkötekniikan opintoja josks 1960-luvun alkupuoliskolla, niin jo silloin kovasti mainostettiin sitä, että parin vuoden päästä tulee markkinoille akku, joka on erittäin kevyt ja sen varauskyky on 10 kertaa suurempi kuin silloisilla lyijyakuilla. Nyt olen ollut jo 15 vuotta vanhuuseläkkeellä, mutta samoja akku-uutisia joudun edelleenkin netistä ja lehdistä lueskelemaan. Taitavat nämä akku-uutiset olla sellaisia kesto-uutisia, joita vuodesta toiseen toistellaan.

        Ihan sama tilanne on fuusiovoimalaitosten kanssa. Kansakoulussa ollessani joskus 1950-luvulla sanottiin, että reilun 10 vuoden kuluttua saadaan käyttöön fuusiovoimaa, jolloin halpaa energiaa on ihmisillä käytettävissä rajattomasti. Energian rajattomuutta perusteltin sillä, että poltoaineena voitaisiin käyttää merivettä.

        Nämä fuusiovoimaa koskevat uutiset ovat vuosien varrella paljon muuttuneet. Jos 50-luvulla puhuttiin fuusiovoimaa saatavan 10 vuoden päästä, niin nyt arvellaan ensimmäisten koelaitosten valmistuvan joskus 50 vuoden päästä. Tällaista toiveajattelua se sähköauto-uutisointikin taitaa nykyisin olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun aloittelin sähkötekniikan opintoja josks 1960-luvun alkupuoliskolla, niin jo silloin kovasti mainostettiin sitä, että parin vuoden päästä tulee markkinoille akku, joka on erittäin kevyt ja sen varauskyky on 10 kertaa suurempi kuin silloisilla lyijyakuilla. Nyt olen ollut jo 15 vuotta vanhuuseläkkeellä, mutta samoja akku-uutisia joudun edelleenkin netistä ja lehdistä lueskelemaan. Taitavat nämä akku-uutiset olla sellaisia kesto-uutisia, joita vuodesta toiseen toistellaan.

        Ihan sama tilanne on fuusiovoimalaitosten kanssa. Kansakoulussa ollessani joskus 1950-luvulla sanottiin, että reilun 10 vuoden kuluttua saadaan käyttöön fuusiovoimaa, jolloin halpaa energiaa on ihmisillä käytettävissä rajattomasti. Energian rajattomuutta perusteltin sillä, että poltoaineena voitaisiin käyttää merivettä.

        Nämä fuusiovoimaa koskevat uutiset ovat vuosien varrella paljon muuttuneet. Jos 50-luvulla puhuttiin fuusiovoimaa saatavan 10 vuoden päästä, niin nyt arvellaan ensimmäisten koelaitosten valmistuvan joskus 50 vuoden päästä. Tällaista toiveajattelua se sähköauto-uutisointikin taitaa nykyisin olla.

        Kyllähän fuusiovoimaloita on jo koekäytössä. Harmi vaan, että ne toistaiseksi kuluttavat sähköä enemmän kuin tuottavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun aloittelin sähkötekniikan opintoja josks 1960-luvun alkupuoliskolla, niin jo silloin kovasti mainostettiin sitä, että parin vuoden päästä tulee markkinoille akku, joka on erittäin kevyt ja sen varauskyky on 10 kertaa suurempi kuin silloisilla lyijyakuilla. Nyt olen ollut jo 15 vuotta vanhuuseläkkeellä, mutta samoja akku-uutisia joudun edelleenkin netistä ja lehdistä lueskelemaan. Taitavat nämä akku-uutiset olla sellaisia kesto-uutisia, joita vuodesta toiseen toistellaan.

        Ihan sama tilanne on fuusiovoimalaitosten kanssa. Kansakoulussa ollessani joskus 1950-luvulla sanottiin, että reilun 10 vuoden kuluttua saadaan käyttöön fuusiovoimaa, jolloin halpaa energiaa on ihmisillä käytettävissä rajattomasti. Energian rajattomuutta perusteltin sillä, että poltoaineena voitaisiin käyttää merivettä.

        Nämä fuusiovoimaa koskevat uutiset ovat vuosien varrella paljon muuttuneet. Jos 50-luvulla puhuttiin fuusiovoimaa saatavan 10 vuoden päästä, niin nyt arvellaan ensimmäisten koelaitosten valmistuvan joskus 50 vuoden päästä. Tällaista toiveajattelua se sähköauto-uutisointikin taitaa nykyisin olla.

        Sähkön tuottaminen on businesta, mitä enemmän tarvitaan, sitä enemmän se maksaa, halpaa ei se tule koskaan olemaan, eikä sitä ole saatavilla rajattomasti.


      • Anonyymi

        Ei talvi rajoita akun lataamisnipeutta! Se akku lämmitetään talvella, ja jokainen jarrutus lämmittää sitä lisää.

        Talvella sähköautot voi ottaa pikalaurissa tyhjänpuoleiseen akkuun n 150kw teholla hönkä sisään mikä tarkoittaa 45 min lataus ajalla yli 300 km kantamaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun aloittelin sähkötekniikan opintoja josks 1960-luvun alkupuoliskolla, niin jo silloin kovasti mainostettiin sitä, että parin vuoden päästä tulee markkinoille akku, joka on erittäin kevyt ja sen varauskyky on 10 kertaa suurempi kuin silloisilla lyijyakuilla. Nyt olen ollut jo 15 vuotta vanhuuseläkkeellä, mutta samoja akku-uutisia joudun edelleenkin netistä ja lehdistä lueskelemaan. Taitavat nämä akku-uutiset olla sellaisia kesto-uutisia, joita vuodesta toiseen toistellaan.

        Ihan sama tilanne on fuusiovoimalaitosten kanssa. Kansakoulussa ollessani joskus 1950-luvulla sanottiin, että reilun 10 vuoden kuluttua saadaan käyttöön fuusiovoimaa, jolloin halpaa energiaa on ihmisillä käytettävissä rajattomasti. Energian rajattomuutta perusteltin sillä, että poltoaineena voitaisiin käyttää merivettä.

        Nämä fuusiovoimaa koskevat uutiset ovat vuosien varrella paljon muuttuneet. Jos 50-luvulla puhuttiin fuusiovoimaa saatavan 10 vuoden päästä, niin nyt arvellaan ensimmäisten koelaitosten valmistuvan joskus 50 vuoden päästä. Tällaista toiveajattelua se sähköauto-uutisointikin taitaa nykyisin olla.

        60-luvulla tiedelehdet tietosanakirjatkin hehkuttivat, että lennot maasta Marssiin ja takaisin ovat arkipäivää 15-20 vuoden kuluttua.
        Se, että monessa maassa yliopistot joutuvat itse hakemaan rahoituksen tutkimuksilleen, aiheuttaa näitä "uusi akkuteknologia" ym. uutisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän fuusiovoimaloita on jo koekäytössä. Harmi vaan, että ne toistaiseksi kuluttavat sähköä enemmän kuin tuottavat.

        No, miten sen nyt ottaa. Voiko voimalaksi sanoa laitetta, joka toimii sekunnin murto-osan ajan?


    • Anonyymi

      Akkuteknologia ei ole kehittynyt pitkään aikaan eli samanlaisia akkuja käytössä pitkään. Mitä uutta ei ole tullut, vain pikku hiljaa kasvattaneet akkujen kokoa se vain myynnin kannalta. Seuraavaa uutta mallia taas ostetaan kun akku on "2 kwh " isompi.

      toyota käyttää myös Nimh koska edullisempia, ovat helpompia ladata ja purkaa, halpa uusia akku.

      Li-ion ongelma paino, hinta, kylmänkesto, joutuu jäähdyttämään ja lämmittämään sekä kennojen lataus tarkkaa = paljon elektroniikkaa joka voi vikaantua, isossa akussa paljon kennoja jotka voi vikaantua ja kyykätä koko akun toiminnan.

      Nyt on väärä aika ostaa hybridi tai akkuauto.

      • Anonyymi

        Silti litum akulle annetaan esim Kia puolelta 8 v takuu. Ei se kennokohtainen latauselektroniikka silloin kauhean kuraa voi olla( ei se halvin säädin).

        Markalla saa markan osan. Joka kestää kuin rihkama.


      • Anonyymi

        Akkutekniikka on lupausten mukaan ollut murrosvaiheessa jo kymmeniä vuosia mutta mitään radikaalisesti parempaa Wh/kg ei ole näkynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkutekniikka on lupausten mukaan ollut murrosvaiheessa jo kymmeniä vuosia mutta mitään radikaalisesti parempaa Wh/kg ei ole näkynyt.

        Polttomoottoreiden todellista kehitystä ei ole tapahtunut vuosikymmeniin. Ne ovat tiensä päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottoreiden todellista kehitystä ei ole tapahtunut vuosikymmeniin. Ne ovat tiensä päässä.

        Polttoaineet ja päästöjenpoisto kehittyvät nopeammin kuin sähköakut. Maailman yli 1,1 miljardia autoa eivät ihan äkkiä vaihdu sähköautoiksi vai oletko eri mieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottoreiden todellista kehitystä ei ole tapahtunut vuosikymmeniin. Ne ovat tiensä päässä.

        Kun aloittelin autoilun, niin autojen moottorit kestivät yleensä alle 100 000km. Matkamittarissa ei edes ollut kuin 5 numeroa. Nyt moottorit kestävät satoja tuhansia km.
        Kulutus on pienentynyt, koko ja paino pienentynyt, tehot kasvaneet, jne.

        Aika paljon on kehitystä tapahtunut.


    • Anonyymi

      Dieselapinat eivät ymmärrä faktoja.

      • Anonyymi

        Miten "diiselapinat" mitä sitten lienevätkin liittyvät akkuteknologian kehitykseen ? Miten vähän sinä ymmärrät mistään ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten "diiselapinat" mitä sitten lienevätkin liittyvät akkuteknologian kehitykseen ? Miten vähän sinä ymmärrät mistään ?

        Wituttaako kun dieselpaskasi on kohta täysin arvoton?


    • Anonyymi

      Sähköauto on loistava keksintö. Puuttuu vain toimiva akku, latauspisteet ja sähkön jakeluverkko.

      Biokaasu ja biodiesel mahdollistavat nopean ja merkittävän liikenteen - myös raskaan liikenteen - hiilidioksidipäästöjen alentamisen.

    • Anonyymi

      Kyllä autojen pitää kulkea polttomoottoreilla ja savuta aivan vitusti. Sähkömoottorit on pölynimurin osia.

      • Anonyymi

        Mulla on pölynimurissakin 2t moottori.


    • Anonyymi

      "Pian polttomoottoriautot ovat arvottomia"
      Hienoa, voi hakea ilmaisen polttiksen kaupasta!

    • Anonyymi

      Todennäköisempää kuin polttomoottoriautojen arvottomuus, on nykyisten sähköautojen raju arvonpudotus, mikäli akkuteknologia ottaa harppauksia eteenpäin. Kohta vanhemmat sähköautot ovat kuin vanhoja kännyköitä, ei niitä ketään halua, eikä niihin sovi edes uusimman laturimallin piuha.

    • Anonyymi

      Yritä nyt tampio ymmärtää, että latausaika on jo nyt kiinni latauspisteen antamasta tehosta eikä akkuteknologiasta.

      Jos aletaan rakennella 100 kW latauspisteitä joka kiinteistön patkkialueille, on edessä sähkön jakeluverkon uudelleenrakentaminen, kun sen "viimeisen kilometrin" johdot ja jakelumuuntajat pitää uusia.

      Tuleepa taas sähkön siirtohintaan hyvät korotukset, kun tätä hommaa tehdään sitten, kun isommat piuhat on kaivettu maan alle ja se veruke korkeille siirtohinnoille ei enää päde.

      Sähköauto on loistava keksintö. Ei puutu kiin toimiva akku, latauspisteet ja sähkönjakelu niihin.

      • Anonyymi

        Miksi kiinteistöissä pitäisi olla 100kW latausasema?

        Keskimäärin riittää että voi ladata <15kWh per auto yön aikana koska keskimäärin autoilla ajetaan noin 60km päivässä.On paljon vaivattomampaa pistää kotiin tullessa naru kiinni kuin ajaa lataus/tankkausasemalle.
        Jos jonain päviänä ajaa akun kuivaksi, ei yön aikana ole tarvis saada sitä täyteen jos ei ole tarvis ajaa seuraavanakin päivänä 400-500km. Vähimmillään riittää että lataa sen 15kWh niin pääsee seuraavan päivän ajot.

        Kyllä polttisautoja silti pääasiassa Suomessa myydään ainakin seuraavat 10v. Sen jälkeen viisari varmaan kääntyy sähköjen puolelle. Tuosta kestää vielä 10-15v että sähköautot dominoi autokannassa.

        Tällä hetkellä vaan sähkiksien valikoima on surkea ja PHEV melkein yhtä surkea.

        Ne jotka nyt aukoo päätään polttiksista, voisi kertoa millainen sähköauto itsellä on niin saadaan vähän perspektiiviä tilanteeseen.


      • Anonyymi

        Kyllä siinä vaan on suuria eroja mikä on sähköauton maksimilatausnopeus. Moni nykyisin myynnissä olevista sähköautoista ei pysty hyödyntämään edes tällä hetkellä saatavilla olevaa maksimi latausvirtaa. Ja aivan varmasti tulevaisuuden latausnopeuksia ei saa hyödynnettyä täysimääräisesti vanhemmissa sähköautoissa.

        Mutta kuka oikeastaan voi edes sanoa varmasti, että sähköautoja pitää ladata tulevaisuudessa lainkaan suoraan sähköjohdolla. Pantillinen paristojärjestelmä pikavaihdolla voisi olla aivan toteutettavissa oleva järjestelmä, eli latausasema irrottaisi tyhjät paristot ja laittaisi uudet tilalle,..200 kWh minuuttinopeudella. Todennäköisesti täysin toteutettavissa oleva tekniikka muutaman vuoden kuluttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kiinteistöissä pitäisi olla 100kW latausasema?

        Keskimäärin riittää että voi ladata <15kWh per auto yön aikana koska keskimäärin autoilla ajetaan noin 60km päivässä.On paljon vaivattomampaa pistää kotiin tullessa naru kiinni kuin ajaa lataus/tankkausasemalle.
        Jos jonain päviänä ajaa akun kuivaksi, ei yön aikana ole tarvis saada sitä täyteen jos ei ole tarvis ajaa seuraavanakin päivänä 400-500km. Vähimmillään riittää että lataa sen 15kWh niin pääsee seuraavan päivän ajot.

        Kyllä polttisautoja silti pääasiassa Suomessa myydään ainakin seuraavat 10v. Sen jälkeen viisari varmaan kääntyy sähköjen puolelle. Tuosta kestää vielä 10-15v että sähköautot dominoi autokannassa.

        Tällä hetkellä vaan sähkiksien valikoima on surkea ja PHEV melkein yhtä surkea.

        Ne jotka nyt aukoo päätään polttiksista, voisi kertoa millainen sähköauto itsellä on niin saadaan vähän perspektiiviä tilanteeseen.

        Tiedätkö sinä aina jo edellisenä iltana paljonko joudut seuraavana päivänä autolla ajamaan. Minä en tiedä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä vaan on suuria eroja mikä on sähköauton maksimilatausnopeus. Moni nykyisin myynnissä olevista sähköautoista ei pysty hyödyntämään edes tällä hetkellä saatavilla olevaa maksimi latausvirtaa. Ja aivan varmasti tulevaisuuden latausnopeuksia ei saa hyödynnettyä täysimääräisesti vanhemmissa sähköautoissa.

        Mutta kuka oikeastaan voi edes sanoa varmasti, että sähköautoja pitää ladata tulevaisuudessa lainkaan suoraan sähköjohdolla. Pantillinen paristojärjestelmä pikavaihdolla voisi olla aivan toteutettavissa oleva järjestelmä, eli latausasema irrottaisi tyhjät paristot ja laittaisi uudet tilalle,..200 kWh minuuttinopeudella. Todennäköisesti täysin toteutettavissa oleva tekniikka muutaman vuoden kuluttua.

        200 kWh akut painaa satoja kiloja, miten niitä vaihdettaisiin? Vaihto vaatisi, että kaikissa autoissa olisi samanlaiset akut, liittimet ja akusto samassa paikassa. Akut maksavat tuhansia euroja, eli vaihtoasemalla pitäisi olla sadoilla tuhansilla euroilla akkuja.
        Ei ole toteutettavissa oleva idea, Teslakin hylkäsi sen.


    • Anonyymi

      Kiinassa aletaan panostamaan uudestaan polttomoottori autoihin, koska oman maan teollisuus on liiaksi riippuvainen muiden maiden teknologiasta, ei polttomoottoriautot mihinkäåän häviä, moottoriteknologian kehitystyö jatkuu ympäri maailmaa. Moottorikäyttöisistä liikuntavälineistä päästään eroon vain verotuksen kautta ei muuten.

      • Anonyymi

        Näin on. Ja päästöjen suhteen mennään ojasta allikkoon kun polttomoottoreista luovutaan, tai yritetään luopua. Demokratiassa voidaan tehdä vain neljän vuoden pituisia suunnitelmia koska uusi hallitus tuppaa kumota edellisen päätökset.


      • Anonyymi

        Näiden on tulevaisuus:
        Kaasuauto
        Vetyauto
        Biodiesel
        Auton tankkauksen tulee tapahtua parissa minuutissa ei tunneissa.


    • Anonyymi

      Meidän perhe asuu omakotitalossa. Mikäli päätän, saan autokatokseeni latausaseman jolla lataa vähän perhanan ison akun sillä aikaa kun olen nukkumassa. Sähkölaitokselta tulee sen verran järeä letku sähkökeskukseen että virtaa riittää. Pitää tietenkin tarvittaessa päivittää se sähkökeskus isommaksi. Aivan sama mitkä sulakkeet siellä kerrostalon parkkipaikkan lämmitystolpassa tai jossain savimajassa on. Yhtiökokouksessa voitte riidellä aivan keskenänne latausmahdollisuuksista. Minulle riittää kun keskustelen vaimon kanssa. Luulisin sopuun päästävän, mikäli isäntä hoitaa käytännön järjestelyt.

      • Tiedoksi sulle, sulla on siinä omakotitalossa oletettavasti 25A pääsulakkeet. Ei kauhean isoa akkua yössä lataa tyhjästä täyteen.


    • Anonyymi

      Kun akustot on kunnossa niin sähkö ja sen siirto maksaa enemmän kuin yksikään polttoaine.Myös taloussähkö nousee joka vuosi yli 17% katsokaa itse laskujanne.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Kun hyväuskoiset luonnon tuhoutumisella pelästetyt ihmiset ostavat sähköauton sähköyhtiöiden osakkeenomistajat hierovat käsiään suurien osinkojen toivossa. Itse ajan dieselillä ja niin kauan kun sitä mittarista saa. Huollatin auton vastikään kun siinä syttyi moottorin varoitusvalo. Valo sammui kun ajettiin uusi softa sisään. Ei siis vikaa. Huoltomies sanoi siinä yhteydessä että nämä polttomoottori autot toimivat vielä hyvin mutta hybriideistä ja muista sähköautoista kehotti pysymään kaukana. Vikoja kuulemma prosentuaalisesti paljon enemmän. Ja mikäs sen parempi jos niitä dieseleitä saa halvalla ja eikä niitä tarvitse joka vuosi vaihdella. Toimii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Kun hyväuskoiset luonnon tuhoutumisella pelästetyt ihmiset ostavat sähköauton sähköyhtiöiden osakkeenomistajat hierovat käsiään suurien osinkojen toivossa. Itse ajan dieselillä ja niin kauan kun sitä mittarista saa. Huollatin auton vastikään kun siinä syttyi moottorin varoitusvalo. Valo sammui kun ajettiin uusi softa sisään. Ei siis vikaa. Huoltomies sanoi siinä yhteydessä että nämä polttomoottori autot toimivat vielä hyvin mutta hybriideistä ja muista sähköautoista kehotti pysymään kaukana. Vikoja kuulemma prosentuaalisesti paljon enemmän. Ja mikäs sen parempi jos niitä dieseleitä saa halvalla ja eikä niitä tarvitse joka vuosi vaihdella. Toimii!

        Tuossa kirjoituksessa kaikki on päin...
        -Sähköauto kuluttaa huomattavan vähän sähköä vs. omakotitalo. Vaikea erottaa sähköauton kulutusta kokonaiskulutuksesta. Eli sähkön laskutus ei tule muuttumaan mitenkään sähköautojen myötä. Jo pelkästään nesteen jalostamossa käytetään polttoaineiden tekemiseen 5-kertaa enemmän sähköä kuin jos kaikki suomen autot olisivat sähköautoja.
        -Softa vioittunut? Enpä ole ennen tuollaista kuullut. Tiedätkö mikä on softa? ET. Sillä softalla on tod.näk. muutettu autosi säätöjä huonommiksi niin varoitusvalo ei enää reagoi. Onko sua ehkä kusetettu?
        -Polttomoottorin huoltaja mollasi sähköautoja, niin minäkin tekisin jos leipäni olisi kiinni polttomoottorien huoltamisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa kirjoituksessa kaikki on päin...
        -Sähköauto kuluttaa huomattavan vähän sähköä vs. omakotitalo. Vaikea erottaa sähköauton kulutusta kokonaiskulutuksesta. Eli sähkön laskutus ei tule muuttumaan mitenkään sähköautojen myötä. Jo pelkästään nesteen jalostamossa käytetään polttoaineiden tekemiseen 5-kertaa enemmän sähköä kuin jos kaikki suomen autot olisivat sähköautoja.
        -Softa vioittunut? Enpä ole ennen tuollaista kuullut. Tiedätkö mikä on softa? ET. Sillä softalla on tod.näk. muutettu autosi säätöjä huonommiksi niin varoitusvalo ei enää reagoi. Onko sua ehkä kusetettu?
        -Polttomoottorin huoltaja mollasi sähköautoja, niin minäkin tekisin jos leipäni olisi kiinni polttomoottorien huoltamisessa.

        Kyllähän sitä sähköä vähän kuluu jos sillä patteriautolla ajetaan vain pakolliset kauppareissut. Eipä sillä paljon pidemmälle uskalla mennäkkään.
        Julkisessa latauspisteessä parintunnin lataus reilu 5 euroa sekä kahvi ja pulla päälle odotellessa. Minä olen jo dieselin kanssa kaukana siinä kohtaa.
        Siis softa on ohjelmisto mikä ajettiin autoon ja vielä takuuseen.
        Merkki korjaamo ja tuttu huoltomies. Sähköautojen remontteja niin paljon ettei tarvitse peukaloita pyöritellä, siis hommia riittää!
        Et itse taida tekniikasta olla perillä, no jos olisit et varmaan sähköautolla ajaisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän sitä sähköä vähän kuluu jos sillä patteriautolla ajetaan vain pakolliset kauppareissut. Eipä sillä paljon pidemmälle uskalla mennäkkään.
        Julkisessa latauspisteessä parintunnin lataus reilu 5 euroa sekä kahvi ja pulla päälle odotellessa. Minä olen jo dieselin kanssa kaukana siinä kohtaa.
        Siis softa on ohjelmisto mikä ajettiin autoon ja vielä takuuseen.
        Merkki korjaamo ja tuttu huoltomies. Sähköautojen remontteja niin paljon ettei tarvitse peukaloita pyöritellä, siis hommia riittää!
        Et itse taida tekniikasta olla perillä, no jos olisit et varmaan sähköautolla ajaisikaan.

        "Julkisessa latauspisteessä parintunnin lataus reilu 5 euroa sekä kahvi ja pulla päälle odotellessa."
        Totuus on kuitenkin noin puoli tuntia noin 300 km.n (4h) välein. Ihan samanpituisen tauon pidin polttomoottoriautolla.

        "Siis softa on ohjelmisto mikä ajettiin autoon ja vielä takuuseen."
        Miksi se auto ei ole herjannut (varoitusvalo palanut) sillä vanhalla softalla kuin vasta nyt, jotainhan siinä autossa on täytynyt muuttua/rikkoutua?

        Sähköautoihin saa koskea vain siihen perehdytetty sähköluvat saanut henkilö, ja niitä korjataan toistaiseksi ainoastaan maahantuojan huollossa. Eli minkä merkkistä autoa huolsit jotta osaan välttää saman merkin sähköautoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Julkisessa latauspisteessä parintunnin lataus reilu 5 euroa sekä kahvi ja pulla päälle odotellessa."
        Totuus on kuitenkin noin puoli tuntia noin 300 km.n (4h) välein. Ihan samanpituisen tauon pidin polttomoottoriautolla.

        "Siis softa on ohjelmisto mikä ajettiin autoon ja vielä takuuseen."
        Miksi se auto ei ole herjannut (varoitusvalo palanut) sillä vanhalla softalla kuin vasta nyt, jotainhan siinä autossa on täytynyt muuttua/rikkoutua?

        Sähköautoihin saa koskea vain siihen perehdytetty sähköluvat saanut henkilö, ja niitä korjataan toistaiseksi ainoastaan maahantuojan huollossa. Eli minkä merkkistä autoa huolsit jotta osaan välttää saman merkin sähköautoa.

        "Totuus on kuitenkin noin puoli tuntia noin 300 km.n (4h) välein. Ihan samanpituisen tauon pidin polttomoottoriautolla."

        Kona electric lataus pikalaturista 50 kW 300 km 10% alkutilanteesta kestää tunnin.
        Nissan Leaf pikalaturista 50kW 10% alkutilanteesta kestää tunnin ja vartin.
        Tesla model 3 lataus 50kW laturista 300 km 50 min.
        Autotalo Ampeerin mukaan.

        Kerro mitkä sähköautot lataantuu 300 km puolessa tunnissa?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Totuus on kuitenkin noin puoli tuntia noin 300 km.n (4h) välein. Ihan samanpituisen tauon pidin polttomoottoriautolla."

        Kona electric lataus pikalaturista 50 kW 300 km 10% alkutilanteesta kestää tunnin.
        Nissan Leaf pikalaturista 50kW 10% alkutilanteesta kestää tunnin ja vartin.
        Tesla model 3 lataus 50kW laturista 300 km 50 min.
        Autotalo Ampeerin mukaan.

        Kerro mitkä sähköautot lataantuu 300 km puolessa tunnissa?

        https://www.theverge.com/2019/9/9/20857217/volkswagen-vw-id3-electric-price-specs-mile-range-frankfurt-motor-show-2019

        ID.3 ottaa 125kW pikalatauksessa. Se riittää puolen tunnin latauksella helposti 300km. Lyhyempikin lataus riittää tuohon matkaan.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Totuus on kuitenkin noin puoli tuntia noin 300 km.n (4h) välein. Ihan samanpituisen tauon pidin polttomoottoriautolla."

        Kona electric lataus pikalaturista 50 kW 300 km 10% alkutilanteesta kestää tunnin.
        Nissan Leaf pikalaturista 50kW 10% alkutilanteesta kestää tunnin ja vartin.
        Tesla model 3 lataus 50kW laturista 300 km 50 min.
        Autotalo Ampeerin mukaan.

        Kerro mitkä sähköautot lataantuu 300 km puolessa tunnissa?

        Kaikki Teslat omilta pikalatureiltaan ja kaikki uusimmat sähköautomallit ionity latureilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki Teslat omilta pikalatureiltaan ja kaikki uusimmat sähköautomallit ionity latureilta.

        Ionityjä taitaa olla kokonaista 1 kpl Suomessa ja Teslan supereita 9 kpl.
        Ei ihan kata koko Suomea.




      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Ionityjä taitaa olla kokonaista 1 kpl Suomessa ja Teslan supereita 9 kpl.
        Ei ihan kata koko Suomea.

        Ionityjä nyt 3 kpl. lisää tulee lähinnä K-supermarketteihin. Tesla supereita yhdeksässä eri pisteessä useita kymmeniä latureita, tänä vuonna tulossa lisää viidelle eri paikkakunnalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ionityjä nyt 3 kpl. lisää tulee lähinnä K-supermarketteihin. Tesla supereita yhdeksässä eri pisteessä useita kymmeniä latureita, tänä vuonna tulossa lisää viidelle eri paikkakunnalle.

        Joskus tulevilla latureilla vaikeata ladata tänään.


    • Anonyymi

      Polttisroskat kuuluu kaatopaikoille. Sähköautot on sekä nykyaikaa että tulevaisuutta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5127
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3353
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3185
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2407
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      247
      1490
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      80
      1237
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      131
      1097
    Aihe