Sama kohtalo.
http://elektroniikkalehti.fi/index.php/tekniset-artikkelit/13-news/10264-lankapuhelin-nukkui-pois-rauhallisesti
"markkinat"
Lankapuhelin, filmikamera ja polttomoottori.
85
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Lankapuhelimia on vielä tuhansia eli ei ole kuollut. Elisalla noin 2700 yksityisasiakasta jolla lankapuhelin vielä. Ulkomailla niitä on miljoonia. Filmikamera on kyllä menneen talven lumia mutta polttomoottoriperiaatteella toimivia vehkeitä löytyy vielä 2200 luvull aihan suomestakin eikä ikinä tule loppumana sillä sotavoimat käyttää vain polttomoottoreita ja dieselkoneita eniten vielä 1000 vuoden päästä ellei ole keksitty ihan jotain muuta joka toimii ydinsodan jälkeenkin eli electromagneettisen pulssin jälkeen.
- Anonyymi
Telian lankapuhelimet mykistyivät vuoden alussa. Muutaman vuoden päästä mykistyy dieselien myynti totaalisesti.
- Anonyymi
Polttomoottoriautoja valmistetaan ja myydään paljon enemmän kuin sähköautoja ja suurin osa autoilijoita hyljeksii sähköautoja niiden puutteellisten ominaisuuksien ja latausmahdollisuuksien puutteen takia. Polttomoottoriautoja on meilläkin muutama miljoona ja niiden elinkaari tulee pitenemään tulevaisuudessa.
"järki" - Anonyymi
Hauska poika tämä "markkinat" poika. ei paljon asioista ymmärrä, mutta kovasti yrittää hämmentää ja härnätä.
- Anonyymi
Sähköautohan se on kuin lankapuhelin jatkuvasti pitää olla yötä päivää langanpäässä kiinni!!!
Eikä sillä voi liikkua kuin langanpäästä langanpäähän!- Anonyymi
Sähkölankoja sentään on Suomessakin lähes kaikkialla missä on tiestöä ja ihmisasutusta.
Öljyletkun päitä ei ole kuin harvaksellaan siellä täällä, ja niiden määrä on muutenkin laskusuunnassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkölankoja sentään on Suomessakin lähes kaikkialla missä on tiestöä ja ihmisasutusta.
Öljyletkun päitä ei ole kuin harvaksellaan siellä täällä, ja niiden määrä on muutenkin laskusuunnassa.Kyllä ei ole juurikaan mitenkään paljon noita latauspisteitä, mutta polttoainetta saa kyllä vaikka mistä ei tarvi pitkiä matkoja ajella sen perässä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkölankoja sentään on Suomessakin lähes kaikkialla missä on tiestöä ja ihmisasutusta.
Öljyletkun päitä ei ole kuin harvaksellaan siellä täällä, ja niiden määrä on muutenkin laskusuunnassa."Öljyletkun päitä ei ole kuin harvaksellaan siellä täällä,"
Polttoaine ei tarvitse mitään kallista koko maan kattavaa putkistusta. Polttoaineen jakelun hoitaa tehokkaasti n. 2500 huolto-/kylmäasemaa kaikille tarvisijoille kuten henkilö-, kuorma-, linja- ym. muut autot.
Sähkölle on sen sijaan näin aluksi suunniteltu monta sataatuhatta latauspaikkaa, jotka maksavat maltaita joka ikinen. Anonyymi kirjoitti:
Sähkölankoja sentään on Suomessakin lähes kaikkialla missä on tiestöä ja ihmisasutusta.
Öljyletkun päitä ei ole kuin harvaksellaan siellä täällä, ja niiden määrä on muutenkin laskusuunnassa.Polttomoottoriautolla pääsee tankillisella sen 800 - 1000 km. Aika vaikeasti joudut ajeleen, että ei osu yhtäkään tankkausmahdolisuutta tolle matkalle.
Sähköautolla ajelee sen 250 - 300 km, joutuu vähän jo suunnitteleen, että osuu latauspiste sopivasti matkan varrelle.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Polttomoottoriautolla pääsee tankillisella sen 800 - 1000 km. Aika vaikeasti joudut ajeleen, että ei osu yhtäkään tankkausmahdolisuutta tolle matkalle.
Sähköautolla ajelee sen 250 - 300 km, joutuu vähän jo suunnitteleen, että osuu latauspiste sopivasti matkan varrelle.Ja kun patteriautoja on enemmän niin kyllä menee sormi suuhun kun latauspaikoilla on puoli tusinaa lelua odottamassa vuoroaan ja jokainen vaatii sen vartin jotta edes voi mennä minnekään. Siinä on äkkiä parin tunnin ventta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun patteriautoja on enemmän niin kyllä menee sormi suuhun kun latauspaikoilla on puoli tusinaa lelua odottamassa vuoroaan ja jokainen vaatii sen vartin jotta edes voi mennä minnekään. Siinä on äkkiä parin tunnin ventta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ei ole juurikaan mitenkään paljon noita latauspisteitä, mutta polttoainetta saa kyllä vaikka mistä ei tarvi pitkiä matkoja ajella sen perässä
Ainakin minulla on omassa pihassa useitakin latauspisteitä, tallissa jopa voimavirtapiste.
Etenkin Lapissa on polttoaineen jakelupisteitä tosi harvassa. Sähköä sentään jaellaan sielläkin lähes kaikkien teiden varsilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Öljyletkun päitä ei ole kuin harvaksellaan siellä täällä,"
Polttoaine ei tarvitse mitään kallista koko maan kattavaa putkistusta. Polttoaineen jakelun hoitaa tehokkaasti n. 2500 huolto-/kylmäasemaa kaikille tarvisijoille kuten henkilö-, kuorma-, linja- ym. muut autot.
Sähkölle on sen sijaan näin aluksi suunniteltu monta sataatuhatta latauspaikkaa, jotka maksavat maltaita joka ikinen.Huono hyötysuhde roudata jotain Iranista saakka öljyä suomalaisen auton tankkiin. Järkevämpää ajella lähistöllä pyörivän tuulivoimalan kotimaisella sähköllä. Jää nekin eurot Suomeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huono hyötysuhde roudata jotain Iranista saakka öljyä suomalaisen auton tankkiin. Järkevämpää ajella lähistöllä pyörivän tuulivoimalan kotimaisella sähköllä. Jää nekin eurot Suomeen.
Onko ruusuinen käsitys sähkön alkuperästä.
Miten sitte jos se sähkö onkin tehty lähistöllä olevassa paljon saavuttavassa hiilivoimalassa?
Miten se eroaa Iranin öljystä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin minulla on omassa pihassa useitakin latauspisteitä, tallissa jopa voimavirtapiste.
Etenkin Lapissa on polttoaineen jakelupisteitä tosi harvassa. Sähköä sentään jaellaan sielläkin lähes kaikkien teiden varsilla."Etenkin Lapissa on polttoaineen jakelupisteitä tosi harvassa. Sähköä sentään jaellaan sielläkin lähes kaikkien teiden varsilla."
Oletkos kokeillut heilutella pistotulpaa monenkin mökin pihassa?
Vai meinäätko, että säädetään pakkolakeja, jotka velvoittavat mökkiläisen antamaan sähköä ilmaiseksi etelän ohikulkeville herroille?
No, nuo litaniasi on luettu jo muutaman kerran viime vuosien aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko ruusuinen käsitys sähkön alkuperästä.
Miten sitte jos se sähkö onkin tehty lähistöllä olevassa paljon saavuttavassa hiilivoimalassa?
Miten se eroaa Iranin öljystä?Missä sellainen hiiilivoimala vielä on? Nehän on kielletty jo aika päiviä sitten.
Sähkön kotimaisuusaste on ylivoimainen verrattuna polttoaineiden raaka-aineisiin. Miksi ihmeessä suomalaisen pitäisi tukea öljysheikkiä, kun energiaa on saatavilla paikallisestikin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä sellainen hiiilivoimala vielä on? Nehän on kielletty jo aika päiviä sitten.
Sähkön kotimaisuusaste on ylivoimainen verrattuna polttoaineiden raaka-aineisiin. Miksi ihmeessä suomalaisen pitäisi tukea öljysheikkiä, kun energiaa on saatavilla paikallisestikin?Sellainen hiilivoimala on Helsingin Hanasaaressa. Helenin voimala polttaa vuodessa miljoona tonnia kivihiiltä, mistä tuotetulla sähköllä se Tesla yms. ladataan.
Oletko käynyt lähelläkään? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellainen hiilivoimala on Helsingin Hanasaaressa. Helenin voimala polttaa vuodessa miljoona tonnia kivihiiltä, mistä tuotetulla sähköllä se Tesla yms. ladataan.
Oletko käynyt lähelläkään?En ole käynyt lähelläkään. Yritän viiden vuoden päästä käydä. Siihen saakka käytän kotimaista tuulienergiaa. Koska sehän on vaan tyhmää sponsoroida öljysheikkien harrastuksia.
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin minulla on omassa pihassa useitakin latauspisteitä, tallissa jopa voimavirtapiste.
Etenkin Lapissa on polttoaineen jakelupisteitä tosi harvassa. Sähköä sentään jaellaan sielläkin lähes kaikkien teiden varsilla.Saanko mennä sun talliin lataamaan, kun satun liikkuun siellä päin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Etenkin Lapissa on polttoaineen jakelupisteitä tosi harvassa. Sähköä sentään jaellaan sielläkin lähes kaikkien teiden varsilla."
Oletkos kokeillut heilutella pistotulpaa monenkin mökin pihassa?
Vai meinäätko, että säädetään pakkolakeja, jotka velvoittavat mökkiläisen antamaan sähköä ilmaiseksi etelän ohikulkeville herroille?
No, nuo litaniasi on luettu jo muutaman kerran viime vuosien aikana.Sinä ilmeisesti käyt varastamassa ihmisten pihoista ruohonleikkureidenkin bensat?
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Polttomoottoriautolla pääsee tankillisella sen 800 - 1000 km. Aika vaikeasti joudut ajeleen, että ei osu yhtäkään tankkausmahdolisuutta tolle matkalle.
Sähköautolla ajelee sen 250 - 300 km, joutuu vähän jo suunnitteleen, että osuu latauspiste sopivasti matkan varrelle.Jep. Omalla dieselillä pääsee 1200 km tankillisella. Hauaisin nähdä ne sähköautolla tehtävät lapinreissut.
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Omalla dieselillä pääsee 1200 km tankillisella. Hauaisin nähdä ne sähköautolla tehtävät lapinreissut.
Sähköautot nyt fb-ryhmässä joku kertoi matkanneensa 400 km matkan ja aikaa men 8 h., että kyllä sähköautolla Lappiin pääsee, mutta ehkä joutuu yöpymään matkan varrella tai sitten asuu Rovaniemellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole käynyt lähelläkään. Yritän viiden vuoden päästä käydä. Siihen saakka käytän kotimaista tuulienergiaa. Koska sehän on vaan tyhmää sponsoroida öljysheikkien harrastuksia.
Tuulienergia on jo kauan sitten todettu epäluotettavaksi. On höpö puhetta että muka voi tuottaa luotettavasti sähköä tuulivoimalla.
Kyllä se on ydinvoimaa mitä te siellä käytätte - Anonyymi
Niin !Sähköauto on kuin vanha akku , sitä pitää ladata välillä.
Onhan niitä sellaisia ihmisiäkin juttujen mukaan, kuulemma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun patteriautoja on enemmän niin kyllä menee sormi suuhun kun latauspaikoilla on puoli tusinaa lelua odottamassa vuoroaan ja jokainen vaatii sen vartin jotta edes voi mennä minnekään. Siinä on äkkiä parin tunnin ventta.
Patteriautoja kun ladataan niin riski on hyvin suuri, joka taholla on helposti sähäkkä tunnelma. Pikalatauksessa on omat riskinsä , sitä on helposti tuli perseen alla. Tunnelma kiristyy mitä enemmän niitä tulee. Sähkö alkaa maksamaan saman kuin bensa ja diesel yhteensä. Älkää kuvitelko että sitä sähköä jaettaisiin tällä hinnalla 10 vuoden kuluttua. Kilometri tulee maksamaan aivan saman ajoi vaikka hunajalla.
- Anonyymi
Lankapuhelimia tai filmikameroita ei ole tarvinnut lailla kieltää. Ne ovat tulleet koska niitä on haluttu ostaa. Tuo hirveä painostus ja pakottaminen sähköauton ostoon on saanut aikaan vastareaktion niissä, joille sähköauto ei juuri nyt ole ratkaisu ominaisuuksiensa tai hinnan takia. Ja hirveän paskanjauhannan turhan päiten.
- Anonyymi
Missä ja kuka painostaa ja pakottaa ostamaan sähköauton? Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä ja kuka painostaa ja pakottaa ostamaan sähköauton? Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin?
Suomalainen kuluttaja tekee päätökset ihan itse. Omista lähtökohdista.
Ketään ei painosteta eikä pakoteta ostamaan sähköautoa.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalainen kuluttaja tekee päätökset ihan itse. Omista lähtökohdista.
Ketään ei painosteta eikä pakoteta ostamaan sähköautoa.
"markkinat"Se on edullisin jo nyt.
Miten lankapuhelin liittyy sähköautoon, tai filmikamera?
Polttomoottoriauto liittyy sen verran, että se voitti sähköauton aikoja sitten. Suomessakin on tällä hetkellä reilut 5 000 000 polttomoottoriautoa ja reilut 4000 täyssähköautoa.- Anonyymi
En usko. Kehitystä tapahtuu koko ajan.
Mazda Skyactiv-X – ihan tavallinen vallankumous. Bensiinin ja dieselin parhaat puolet samassa paketissa? Mazdan uutuusmoottori lupaa paljon.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maistiainen-mazda-skyactiv-x-ihan-tavallinen-vallankumous/- Anonyymi
Suomessa tuolla pn vielä se se etu, ettei siitä tarvitse maksaa käyttövoimaveroa.
- Anonyymi
Sähköautojen yleistyessä tarvitaan lisää akkuja ja sähköä tuotetaan "ekologisella" ydinvoimalla.
Paljonko mahtaa akkunen valmistukseen tarvita luonnonvaroja. Ei kovin ekologista. Hanki fillari. - Anonyymi
Jep https://www.talouselama.fi/uutiset/taksiyrittaja-ari-ajoi-teslalla-toiseksi-eniten-maailmassa-744-000-kilometria-aamulla-vaihteenvalitsimet-muuttuivat-punaisiksi/173491c4-88c2-448d-bdae-28a3811a5511
Vantaalainen taksiyrittäjä ajanyt jo 744 000 kilometriä Teslallaan. Pitkän takuun ansiosta kaikki korjaukset pl. ohjaustehostin on menneet tehtaan piikkiin. Huoltoväli on noin 100 000 kilometriä.
Energiakuluissa auto säästää 75 prosenttia. Sadan kilometrin ajaminen maksaa 2,5 euroa, kun se dieselillä maksaisi 10 euroa.- Anonyymi
Dieselillä ajaminen maksaa :
5,6 l/100km * 1,4€ = 7,84€ /1,24 = 6,3 €/100km - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselillä ajaminen maksaa :
5,6 l/100km * 1,4€ = 7,84€ /1,24 = 6,3 €/100kmDieselillä ajaminen maksaa 10 euroa sadalla kilometrillä, kuten jutussa oleva taksikuski sanoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselillä ajaminen maksaa 10 euroa sadalla kilometrillä, kuten jutussa oleva taksikuski sanoo.
Ei maksa läheskään niin paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maksa läheskään niin paljon.
Eikä polttoainekut ole suurin kuluerä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maksa läheskään niin paljon.
Ei maksa lähes vaan maksaa 10 euroa per 100 km. Lue juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maksa lähes vaan maksaa 10 euroa per 100 km. Lue juttu.
Ei ole mikään yleispätevä summa yhtään mihinkään kumpikaan noista jutussa olevista, sähkön tai dieselin kulutus.
Olen lukenut tämän jutun ja muitakin.
Monen sadantuhannen km keskikulutus Mersun 4-vuotiaalla dieseltaksilla 5,6 l/100km.
Ei tule mitenkään 10€/100km vaan selvästi vähemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maksa lähes vaan maksaa 10 euroa per 100 km. Lue juttu.
Luitko itse myös jutun ja huomasit että takuu akuille 8v ilman km rajaa vain model S j model X malleilla.
Model 3 takuu on 8v tai 160tkm, riippuen siitä kumpi tulee ensin.
Model 3 kun kuitenkin eniten ostetaan, niin pitää ottaa huomioon tämä. - Anonyymi
Kaikkea erikoisuuksia voidaan taksissa kokeilla ihan kuriositeettina, ei siinä mitään.
Kuitenkin E-mallin mersu dieselinä on se standardi, millä taksikyydit pyörii. Vielä kauan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mikään yleispätevä summa yhtään mihinkään kumpikaan noista jutussa olevista, sähkön tai dieselin kulutus.
Olen lukenut tämän jutun ja muitakin.
Monen sadantuhannen km keskikulutus Mersun 4-vuotiaalla dieseltaksilla 5,6 l/100km.
Ei tule mitenkään 10€/100km vaan selvästi vähemmän.Dieselin kulut ovat 10 euroa per 100 km, kuten jutussa on mainittu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin kulut ovat 10 euroa per 100 km, kuten jutussa on mainittu.
Ei lähelläkään. Paljon vähemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin kulut ovat 10 euroa per 100 km, kuten jutussa on mainittu.
Kaikki ei ole totta, mitä tossa jutussa lukee.
Ja kaikkein vähiten on totta dieselin polttoainekulut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki ei ole totta, mitä tossa jutussa lukee.
Ja kaikkein vähiten on totta dieselin polttoainekulut.Jutussa on kaikki totta.
Mitkä ihmeen polttoainekulut?
- Anonyymi
Ensimmäisen aallon, eli tämänpäivän sähköauto...
plasmatelkkarin kohtalo. Täysin välimalli tekniikan alati kehittyessä.
Ei kannata vielä hommata muutamaan vuoteen.Mikä ensimmäinen aalto? Sähköauto oli ennen polttomoottoriautoa. 60-luvulla kiinnostus sähköautoihin heräsi, kun oli huoli ilmansaasteista suurkaupungeissa, prototyyppejä esiteltiin useita ja USAssa valmistettiin Kilowatt sähköautoa. 90-luvulla Kalifornia yritti lainsäädännöllä lisätä sähköautojen myyntiä. Laki peruttiin, koska sähköautot ei menneet kaupaksi.
Sähköauton lataus on se ongelma ja se ei muutu koska teho=jännite x virta ja koska jännite ja virta ei voi nousta älyttömän suureksi, niin se akun lataus vie aikaa paljon enemmän verrattuna tankkaukseen.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mikä ensimmäinen aalto? Sähköauto oli ennen polttomoottoriautoa. 60-luvulla kiinnostus sähköautoihin heräsi, kun oli huoli ilmansaasteista suurkaupungeissa, prototyyppejä esiteltiin useita ja USAssa valmistettiin Kilowatt sähköautoa. 90-luvulla Kalifornia yritti lainsäädännöllä lisätä sähköautojen myyntiä. Laki peruttiin, koska sähköautot ei menneet kaupaksi.
Sähköauton lataus on se ongelma ja se ei muutu koska teho=jännite x virta ja koska jännite ja virta ei voi nousta älyttömän suureksi, niin se akun lataus vie aikaa paljon enemmän verrattuna tankkaukseen.Latauskaan ei olisi ongelma, jos älyttäisiin toteuttaa modulaarinen standardikokoisiin vaihtoakkuihin perustuva järjestelmä, jossa autoon vaihdetaan akku/akkuja akunvaihtoasemilla. Asemilla tyhjät akut ladattaisiin täyteen. Vähän vastaava systeemi kuten nestekaasupullojen kanssa.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mikä ensimmäinen aalto? Sähköauto oli ennen polttomoottoriautoa. 60-luvulla kiinnostus sähköautoihin heräsi, kun oli huoli ilmansaasteista suurkaupungeissa, prototyyppejä esiteltiin useita ja USAssa valmistettiin Kilowatt sähköautoa. 90-luvulla Kalifornia yritti lainsäädännöllä lisätä sähköautojen myyntiä. Laki peruttiin, koska sähköautot ei menneet kaupaksi.
Sähköauton lataus on se ongelma ja se ei muutu koska teho=jännite x virta ja koska jännite ja virta ei voi nousta älyttömän suureksi, niin se akun lataus vie aikaa paljon enemmän verrattuna tankkaukseen.Tämän ongelman olemassaolon tietäen, pitääkö jatkossakin tyytyä siis tämänhetkisiin toimintamatkoihin ja latausaikoihin?
Vai voiko olla, että tekniikka kehittyy ja range pitenee ja latausajat lyhenevät? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän ongelman olemassaolon tietäen, pitääkö jatkossakin tyytyä siis tämänhetkisiin toimintamatkoihin ja latausaikoihin?
Vai voiko olla, että tekniikka kehittyy ja range pitenee ja latausajat lyhenevät?Jo täysin riittävät. Siksi polttomoottori toistaa lankapuhelimen ja filmikameran kohtalon.
Keskimääräisen älykkyyden omaavat tietää polttomootorin romahduksen. Alleviivaan, että jokainen.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo täysin riittävät. Siksi polttomoottori toistaa lankapuhelimen ja filmikameran kohtalon.
Keskimääräisen älykkyyden omaavat tietää polttomootorin romahduksen. Alleviivaan, että jokainen.
"markkinat"Niin, kenelle noi ranget ja latausajat riittää, kenelle ei.
Anonyymi kirjoitti:
Latauskaan ei olisi ongelma, jos älyttäisiin toteuttaa modulaarinen standardikokoisiin vaihtoakkuihin perustuva järjestelmä, jossa autoon vaihdetaan akku/akkuja akunvaihtoasemilla. Asemilla tyhjät akut ladattaisiin täyteen. Vähän vastaava systeemi kuten nestekaasupullojen kanssa.
Nestekaasupullo painaa max 20 kg, akku satoja kiloja. Nestekaasupullossasaat vaihossa aina uutta kaasua se 10 kg, saatuasi vaihtoakun sen varauskunnosta et tiedä. Millä robotilla se akku vaihdettaisiin ja se vaatisi kuitenkin kaikkiin autoihin samanlaisen akun ja samaan kohtaan autossa. ja ….
Kuka sijoittaisi satoja tuhansia akkuihin, jotta niitä olisi varastossa vaihtoa varten?
Ei ole toimiva systeemi.
Oletko tietoinen, että kaasupullotkaan ei ole standardisoituja maailmanlaajuisesti. Suomessakin kaasupulloissa on kahta eri liitinmallia.Anonyymi kirjoitti:
Jo täysin riittävät. Siksi polttomoottori toistaa lankapuhelimen ja filmikameran kohtalon.
Keskimääräisen älykkyyden omaavat tietää polttomootorin romahduksen. Alleviivaan, että jokainen.
"markkinat"Digikamera voitti filmikameran, langaton puhelin voitti lankapuhelimen ja polttomoottoriauto voitti sähköauton.
Eli mitä tarkoitat?Anonyymi kirjoitti:
Tämän ongelman olemassaolon tietäen, pitääkö jatkossakin tyytyä siis tämänhetkisiin toimintamatkoihin ja latausaikoihin?
Vai voiko olla, että tekniikka kehittyy ja range pitenee ja latausajat lyhenevät?Jos latausteho on jännite x virta, niin miten se voi kehittyä, koska jännitettä tai virtaa ei voi nostaa älyttömästi?
Otetaan esimerkiksi joku 64 kWh akulla varustettu sähköauto. Range tällaisella on n. 400 km. siis ilmoitettu, todellinen jää huomattavasti alle ton 400. Sen akun lataamiseen normaali sukosta (8A) vie tyhjästä täyteen 35,5 h ja suurteholaturistakin 150 kW 1h 52 min. 150 kW tarkoittaa n. 25 teholtaan n. sähkökiuasta.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Nestekaasupullo painaa max 20 kg, akku satoja kiloja. Nestekaasupullossasaat vaihossa aina uutta kaasua se 10 kg, saatuasi vaihtoakun sen varauskunnosta et tiedä. Millä robotilla se akku vaihdettaisiin ja se vaatisi kuitenkin kaikkiin autoihin samanlaisen akun ja samaan kohtaan autossa. ja ….
Kuka sijoittaisi satoja tuhansia akkuihin, jotta niitä olisi varastossa vaihtoa varten?
Ei ole toimiva systeemi.
Oletko tietoinen, että kaasupullotkaan ei ole standardisoituja maailmanlaajuisesti. Suomessakin kaasupulloissa on kahta eri liitinmallia.Akkumoduuli ei paina kuin sen verran mitä painaa, ja ei niitä tarvitse nostella, vaan sellainen voidaan työntää esimerkiksi auton läpi. Itse vaihtelen noin tuhannen kilon (lyijy)akkupaketteja työn puolesta sisätiloissa. Vanha akku työnnetään ensin telineeseen, ja pumppukärryjen avulla vedetään täysi akku kohdalle, ja sitten työnnetään takaisin paikalleen. Aikaa menee pari minuuttia.
Tunnen kyllä nestekaasujärjestelmät. En ole ehdottanutkaan mitään kansallista standardia. Eihän Suomi ole edes mikään tekijä automaailmassa. Jokaisessa autossa on kuitenkin ne akut, jotka vaihdetaan akkuasemalla täysiin. Ylimääräisestä akkusarjasta joutuu toki maksamaan.
Akkujen vaihtoarvo asemalla määräytyy akun kunnon mukaan automaattisesti. Jos saa tilalle huonompia mitä menee asemalle, saa hyvitystä, ja jos parempia, niin joutuu hieman maksamaan. Koko prosessi saadaan joka tapauksessa automatisoitua.
Ei ole mitään rakettitiedettä, vaan toteutettavissa mikäli vaan tahtoa löytyy. Anonyymi kirjoitti:
Akkumoduuli ei paina kuin sen verran mitä painaa, ja ei niitä tarvitse nostella, vaan sellainen voidaan työntää esimerkiksi auton läpi. Itse vaihtelen noin tuhannen kilon (lyijy)akkupaketteja työn puolesta sisätiloissa. Vanha akku työnnetään ensin telineeseen, ja pumppukärryjen avulla vedetään täysi akku kohdalle, ja sitten työnnetään takaisin paikalleen. Aikaa menee pari minuuttia.
Tunnen kyllä nestekaasujärjestelmät. En ole ehdottanutkaan mitään kansallista standardia. Eihän Suomi ole edes mikään tekijä automaailmassa. Jokaisessa autossa on kuitenkin ne akut, jotka vaihdetaan akkuasemalla täysiin. Ylimääräisestä akkusarjasta joutuu toki maksamaan.
Akkujen vaihtoarvo asemalla määräytyy akun kunnon mukaan automaattisesti. Jos saa tilalle huonompia mitä menee asemalle, saa hyvitystä, ja jos parempia, niin joutuu hieman maksamaan. Koko prosessi saadaan joka tapauksessa automatisoitua.
Ei ole mitään rakettitiedettä, vaan toteutettavissa mikäli vaan tahtoa löytyy.Käsittääkseni sähköauton akku on auton pohjarakenteissa. Pohjarakenteita peittää muovit ja ne täytyisi irrottaa ja...
Aika monessa sähköautossa akun suojarakenne on osa auton "runkoa".
Paljonko luulet esittämäsi akunvaihtorobottiaseman maksavan?
Jos yksi akku maksaa 5000-10 000 €, niin jo muutama kymmenen akkua maksaisi vaihtopisteelle maltaita ja niiden lataus vaikka 12 tunnin sisällä, jotta ne olisivat käytössä seuraavana päivänä vaatisi valtavat sähkötehot.
Et taida tuntea nestekaasujärjestelmiä. Suomessa kaksi liitintä ja esim. Norjassa ja monessa muussa maassa omansa, jotka poikkeavat Suomen liittimistä.
Et ehdottanut kansallista standardia, mutta maailman laajuista ehdotat.
Kuollut idea.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Käsittääkseni sähköauton akku on auton pohjarakenteissa. Pohjarakenteita peittää muovit ja ne täytyisi irrottaa ja...
Aika monessa sähköautossa akun suojarakenne on osa auton "runkoa".
Paljonko luulet esittämäsi akunvaihtorobottiaseman maksavan?
Jos yksi akku maksaa 5000-10 000 €, niin jo muutama kymmenen akkua maksaisi vaihtopisteelle maltaita ja niiden lataus vaikka 12 tunnin sisällä, jotta ne olisivat käytössä seuraavana päivänä vaatisi valtavat sähkötehot.
Et taida tuntea nestekaasujärjestelmiä. Suomessa kaksi liitintä ja esim. Norjassa ja monessa muussa maassa omansa, jotka poikkeavat Suomen liittimistä.
Et ehdottanut kansallista standardia, mutta maailman laajuista ehdotat.
Kuollut idea.Esimerkiksi Toroidion-konseptiautossa on nopeasti vaihdettava akku, joka on auton pituussuunnassa, ns. "kardaanitunnelissa".
Aseman ei tarvitse olla mikään "robotisoitu", vaan kyllä ne akkumoduulit saa vaihdettua käsipelissäkin, kunhan vaan akunvaihdolle tehdään sopiva ympäristö. Laskutus ja akun kunto luetaan tietenkin sähköisesti.
Kaikki maksaa. Myös nykyisten nestepolttoaineiden jakelu. Sähköä tarvitaan mitä tarvitaan. Se ei ole ongelma. Sähköä riittää ja Suomen sähköverkko sopii jo nykyisellään sähköautokäyttöön.
Tunnen nestekaasujärjestelmät paremmin kuin sinä, mutta se keskustelu ei kuulu enää tähän ketjuun. Standardien luominen on puolestaan autoteollisuuden vastuulla.
Ideani on erinomainen, miltei nerokas. Veikkaanpa että joku tälläinen tulee, koska on olemassa standardiakkuja ja paristoja jo ennestäänkin. Nyt vaan pitää sopia uusi sähköautokäyttöön sopiva yksikkö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi Toroidion-konseptiautossa on nopeasti vaihdettava akku, joka on auton pituussuunnassa, ns. "kardaanitunnelissa".
Aseman ei tarvitse olla mikään "robotisoitu", vaan kyllä ne akkumoduulit saa vaihdettua käsipelissäkin, kunhan vaan akunvaihdolle tehdään sopiva ympäristö. Laskutus ja akun kunto luetaan tietenkin sähköisesti.
Kaikki maksaa. Myös nykyisten nestepolttoaineiden jakelu. Sähköä tarvitaan mitä tarvitaan. Se ei ole ongelma. Sähköä riittää ja Suomen sähköverkko sopii jo nykyisellään sähköautokäyttöön.
Tunnen nestekaasujärjestelmät paremmin kuin sinä, mutta se keskustelu ei kuulu enää tähän ketjuun. Standardien luominen on puolestaan autoteollisuuden vastuulla.
Ideani on erinomainen, miltei nerokas. Veikkaanpa että joku tälläinen tulee, koska on olemassa standardiakkuja ja paristoja jo ennestäänkin. Nyt vaan pitää sopia uusi sähköautokäyttöön sopiva yksikkö.Pakko tulla. Mielenkiinnosta katsoin yhden videon missä jamppa ajoi 1000 kilometriä Tesla 3:lla. Koko ajan sai olla lataamassa. Milloin ei ollut riittävän tehokas laturi ja milloin yksinkertaisesti loppui akuista teho.
Minulla ainakin menisi hermot.
Itse ajan maakaasulla ja alkoholilla, molemmat käytännössä saasteettomia polttoaineita. Ja tankkaamiseen menee sama aika kuin normaali bensa- tai dieselauton tankkaamiseen. Siinä ajassa kun yksi patteriauto saa 80% latauksen, kaasu autoja ehtii tankata pari tusinaa Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi Toroidion-konseptiautossa on nopeasti vaihdettava akku, joka on auton pituussuunnassa, ns. "kardaanitunnelissa".
Aseman ei tarvitse olla mikään "robotisoitu", vaan kyllä ne akkumoduulit saa vaihdettua käsipelissäkin, kunhan vaan akunvaihdolle tehdään sopiva ympäristö. Laskutus ja akun kunto luetaan tietenkin sähköisesti.
Kaikki maksaa. Myös nykyisten nestepolttoaineiden jakelu. Sähköä tarvitaan mitä tarvitaan. Se ei ole ongelma. Sähköä riittää ja Suomen sähköverkko sopii jo nykyisellään sähköautokäyttöön.
Tunnen nestekaasujärjestelmät paremmin kuin sinä, mutta se keskustelu ei kuulu enää tähän ketjuun. Standardien luominen on puolestaan autoteollisuuden vastuulla.
Ideani on erinomainen, miltei nerokas. Veikkaanpa että joku tälläinen tulee, koska on olemassa standardiakkuja ja paristoja jo ennestäänkin. Nyt vaan pitää sopia uusi sähköautokäyttöön sopiva yksikkö.Mieti sitä nerokasta suunnitelmaa vielä.
Oletetaan, että olisi esittämäsi vaihtoasema, siellä akkuja vaikka 20 kpl 10 000 €/kpl tarkoittaa, että asemanpitäjällä 200 000 € kiinni akuissa ja ruuhka-aikana kun ne 20 akkua vaihdettu, asema kiinni, koska täysiä akkuja ei ole. 20 akun lataus vaatisi aika isot pääsulakkeet, joka tarkoittaisi suurta siirtomaksua ja monenlaista kallista pikalaturia. Kustannukset olisivat aika suuret ja täytyisi vielä palkata vaihtohenkilökuntaa.
Montako kymmentä vuotta luulisit, että menee, että autofirmat maailmanlaajuisesti sopisivat sähköautokäyttöön sopivan yksikön, jonka joku olisi patentoinut ja kaappaisi näin koko maailman sähköauton latauksen/akun vaihdon itselleen?- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mieti sitä nerokasta suunnitelmaa vielä.
Oletetaan, että olisi esittämäsi vaihtoasema, siellä akkuja vaikka 20 kpl 10 000 €/kpl tarkoittaa, että asemanpitäjällä 200 000 € kiinni akuissa ja ruuhka-aikana kun ne 20 akkua vaihdettu, asema kiinni, koska täysiä akkuja ei ole. 20 akun lataus vaatisi aika isot pääsulakkeet, joka tarkoittaisi suurta siirtomaksua ja monenlaista kallista pikalaturia. Kustannukset olisivat aika suuret ja täytyisi vielä palkata vaihtohenkilökuntaa.
Montako kymmentä vuotta luulisit, että menee, että autofirmat maailmanlaajuisesti sopisivat sähköautokäyttöön sopivan yksikön, jonka joku olisi patentoinut ja kaappaisi näin koko maailman sähköauton latauksen/akun vaihdon itselleen?Energiayhtiöt ovat maailman vakavaraisimpia ja rikkaimpia yrityksiä. Kyllä niillä on varaa toteuttaa halutessaan vaihtoakkuihin perustuva jakeluverkko, etenkin kun sillä voi tehdä uutta rahaa. Tiedäthän mikä on investonti? Eikä nykyinen öljybisneskään mitään halpaa leikkiä ole, vaikka vain se halvin osuus ketjusta näkyykin kuluttajalle.
Sulakkeista, henkilökunnista, patenteista ja aikatauluista sinun ei tarvitse olla huolissaan. Kaikki on toteutettavissa. Kyseessä on aivan tavallista tekniikkaa niin mekaniikan kuin sähkön osalta. Kaikki lähtee kuitenkin standardoinnista. Vauhtia kehitykseen saadaan sääntelyllä. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Digikamera voitti filmikameran, langaton puhelin voitti lankapuhelimen ja polttomoottoriauto voitti sähköauton.
Eli mitä tarkoitat?Odotetaan nyt ensin, että sähköauton hinta alittaa vastaavan polttomoottoriauton hinnan. Vasta silloin alkaa muutos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Odotetaan nyt ensin, että sähköauton hinta alittaa vastaavan polttomoottoriauton hinnan. Vasta silloin alkaa muutos.
Tai että polttomoottoriauton käytön kustannukset ylittävät kipurajan. Sekin kiihdyttää sähköautojen yleistymistä.
Anonyymi kirjoitti:
Energiayhtiöt ovat maailman vakavaraisimpia ja rikkaimpia yrityksiä. Kyllä niillä on varaa toteuttaa halutessaan vaihtoakkuihin perustuva jakeluverkko, etenkin kun sillä voi tehdä uutta rahaa. Tiedäthän mikä on investonti? Eikä nykyinen öljybisneskään mitään halpaa leikkiä ole, vaikka vain se halvin osuus ketjusta näkyykin kuluttajalle.
Sulakkeista, henkilökunnista, patenteista ja aikatauluista sinun ei tarvitse olla huolissaan. Kaikki on toteutettavissa. Kyseessä on aivan tavallista tekniikkaa niin mekaniikan kuin sähkön osalta. Kaikki lähtee kuitenkin standardoinnista. Vauhtia kehitykseen saadaan sääntelyllä.En tiedä, mikä on investonti, investoinnin tiedän.
Kauanko luulet, että menee standardisointiin, että kaikki maailman sähköautot käyttäisi jotain yhtä vaihdettavaa akkumallia?
Luulen, että 1000 vuotta ei riitä.
Tee nyt äkkiä se patenttihakemus sille vaihdettavalle akulle, niin sinusta tulee sitten joskus miljardööri...Anonyymi kirjoitti:
Tai että polttomoottoriauton käytön kustannukset ylittävät kipurajan. Sekin kiihdyttää sähköautojen yleistymistä.
Suomessa autoilun kustannukset Euroopan korkeimpia ja Suomessa Eu:n vanhimmat autot ja oletat, että kun kustannuksia vielä lisätään, niin sitten kaikki rientävät ostamaan uusia sähköautoja. Outo logiikka...
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
En tiedä, mikä on investonti, investoinnin tiedän.
Kauanko luulet, että menee standardisointiin, että kaikki maailman sähköautot käyttäisi jotain yhtä vaihdettavaa akkumallia?
Luulen, että 1000 vuotta ei riitä.
Tee nyt äkkiä se patenttihakemus sille vaihdettavalle akulle, niin sinusta tulee sitten joskus miljardööri...Turhapa sitä on arvella tai luulla mitään, jahkailla ja pähkäillä, kirota tahi kiukutella. Vaihdettavilla standardiakkupaketeilla tulee autoja jos on tullakseen. Saahan niitä teholatausasemiakin kyhäillä niemennotkoihin. Eivät sulje toisiaan pois.
Vaihdettavat akut on jo käytössä työkoneissa. Ei vaihtoakkujärjestelmän kehittäminen autoilukäyttöönkään ole mikään ylitsepääsemätön urakka. Kysymys on enempi siitä halutaanko sähköautoilla sujuvasti ilman pitkiä lataustaukoja, vai hitaammin useasti kahvitellen.
Ennemmin minusta toki miljardööri tulee kuin sinusta, jonka ainoana tehtävä on näköjään vain toimia kehityksen jarruna. Maailmassa tarvitaan meitä visionäärejä. Anonyymi kirjoitti:
Turhapa sitä on arvella tai luulla mitään, jahkailla ja pähkäillä, kirota tahi kiukutella. Vaihdettavilla standardiakkupaketeilla tulee autoja jos on tullakseen. Saahan niitä teholatausasemiakin kyhäillä niemennotkoihin. Eivät sulje toisiaan pois.
Vaihdettavat akut on jo käytössä työkoneissa. Ei vaihtoakkujärjestelmän kehittäminen autoilukäyttöönkään ole mikään ylitsepääsemätön urakka. Kysymys on enempi siitä halutaanko sähköautoilla sujuvasti ilman pitkiä lataustaukoja, vai hitaammin useasti kahvitellen.
Ennemmin minusta toki miljardööri tulee kuin sinusta, jonka ainoana tehtävä on näköjään vain toimia kehityksen jarruna. Maailmassa tarvitaan meitä visionäärejä.Itse ajan ladattavalla (ajanut jo yli vuoden), sinä et, että se siitä jarrusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turhapa sitä on arvella tai luulla mitään, jahkailla ja pähkäillä, kirota tahi kiukutella. Vaihdettavilla standardiakkupaketeilla tulee autoja jos on tullakseen. Saahan niitä teholatausasemiakin kyhäillä niemennotkoihin. Eivät sulje toisiaan pois.
Vaihdettavat akut on jo käytössä työkoneissa. Ei vaihtoakkujärjestelmän kehittäminen autoilukäyttöönkään ole mikään ylitsepääsemätön urakka. Kysymys on enempi siitä halutaanko sähköautoilla sujuvasti ilman pitkiä lataustaukoja, vai hitaammin useasti kahvitellen.
Ennemmin minusta toki miljardööri tulee kuin sinusta, jonka ainoana tehtävä on näköjään vain toimia kehityksen jarruna. Maailmassa tarvitaan meitä visionäärejä.Ei ole mitään tarvetta tuollaisille vaihtoakuille. Esim. ID.3:n Long Range malli kulkee 550km kotilatauksella ja kestää vain 15 minuuttia ladata 280km lisää.
Mun mielestä ei ole mitään todellista syytä keskustella enää rangesta ja latausajoista.
Vanhemmilla autoilla se oli ongelma joillekin, mutta uuden sukupolven sähköautoilla on vastaus tähän. Ei tarvii funtsia enää. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Suomessa autoilun kustannukset Euroopan korkeimpia ja Suomessa Eu:n vanhimmat autot ja oletat, että kun kustannuksia vielä lisätään, niin sitten kaikki rientävät ostamaan uusia sähköautoja. Outo logiikka...
Kuka autoa tarvitsee ostaa silloin sähköauton. Säästää sitten jostain muusta kulutuksesta, jos ei rahat riitä kaikkeen kivaan. Ne taas joille autoilu muuttuu liian kalliiksi, vaihtavat liikkumismuotoa tai tekevät muita uudelleenjärjestelyjä liikkumistarpeidensa tyydyttämiseksi.
Autoiluhan ei itsessään ole mikään ihmisoikeus. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Itse ajan ladattavalla (ajanut jo yli vuoden), sinä et, että se siitä jarrusta.
Vaikka nyt hypitkin tasajalkaa, niin et saa välittömästi huomenna tahi ylihuomenna vaihtoakkuratkaisua käyttöösi. Arveleminen, luuleminen, pähkäily, kiukuttelu, taivastelu ja pään puistelu ei vie kehitystä lainkaan eteenpäin.
Mutta minä sentään tiedän vaihtoakkujen olevan yksi mahdollisuus, koska niitä työn puolestanikin joudun vaihtamaan. Akkujen vaihtaminen tyhjistä täysiin on pelkästään vaihtoehto sille, ettei tarvitse pysähtyä puolen tupakka-askin ajaksi latailemaan autoa kesken reissun. Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään tarvetta tuollaisille vaihtoakuille. Esim. ID.3:n Long Range malli kulkee 550km kotilatauksella ja kestää vain 15 minuuttia ladata 280km lisää.
Mun mielestä ei ole mitään todellista syytä keskustella enää rangesta ja latausajoista.
Vanhemmilla autoilla se oli ongelma joillekin, mutta uuden sukupolven sähköautoilla on vastaus tähän. Ei tarvii funtsia enää.Oot aikalailla väärässä.
ID. 3 ProS, jossa ID.3 pisin range 550 km, lataus 150 kW pikalaturilla saat 15 min. latauksella 82 km lisää rangea .
ID.3 soveltuvia 150 kW latureita muutama Suomessa.Anonyymi kirjoitti:
Vaikka nyt hypitkin tasajalkaa, niin et saa välittömästi huomenna tahi ylihuomenna vaihtoakkuratkaisua käyttöösi. Arveleminen, luuleminen, pähkäily, kiukuttelu, taivastelu ja pään puistelu ei vie kehitystä lainkaan eteenpäin.
Mutta minä sentään tiedän vaihtoakkujen olevan yksi mahdollisuus, koska niitä työn puolestanikin joudun vaihtamaan. Akkujen vaihtaminen tyhjistä täysiin on pelkästään vaihtoehto sille, ettei tarvitse pysähtyä puolen tupakka-askin ajaksi latailemaan autoa kesken reissun.Olen jo 70- luvulla vaihtanut trukin akkuja pumppukärryllä, mutta se ei auta mitään sähköauton akun vaihtoon.
Akkua ei voi vaihtaa sähköautoon muuten kuin alakautta ja se jo tappaa tämän vaihtoidean.
Vaihtaminen akun pituussuunnassa kuten esitit, ei ole puskureiden vuoksi mahdollista.
Odottele sinä sitä vaihtoakkua minä latailen sillä välin latureista omaani autoa.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Olen jo 70- luvulla vaihtanut trukin akkuja pumppukärryllä, mutta se ei auta mitään sähköauton akun vaihtoon.
Akkua ei voi vaihtaa sähköautoon muuten kuin alakautta ja se jo tappaa tämän vaihtoidean.
Vaihtaminen akun pituussuunnassa kuten esitit, ei ole puskureiden vuoksi mahdollista.
Odottele sinä sitä vaihtoakkua minä latailen sillä välin latureista omaani autoa.Vaikka sinä luulet ja arvelet vaihtoakun vaihdon onnistuvan vain alakautta, niin tuumailitpa siinäkin kohtaa omiasi, kuten myös puskureiden vaikutuksesta mahdollisen vaihtoakkuauton akunvaihtoon. Vaan eipä sinun miettimisesi muuta asiaa mihinkään suuntaan.
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka sinä luulet ja arvelet vaihtoakun vaihdon onnistuvan vain alakautta, niin tuumailitpa siinäkin kohtaa omiasi, kuten myös puskureiden vaikutuksesta mahdollisen vaihtoakkuauton akunvaihtoon. Vaan eipä sinun miettimisesi muuta asiaa mihinkään suuntaan.
Sinä sitten odottelet, että pääset pumppukärryllä vaihteleen sähköautojen akkuja.
Uskoisin, että se työ soveltuu sinulle todella hyvin.
- Anonyymi
"Itse ajan maakaasulla ja alkoholilla,"
Mikä auto käy alkoholilla ja mistä sitä voi tankata?- Anonyymi
Kuljettaja käyttää sen alkoholin ja auto maakaasun.
- Anonyymi
Chevrolet Sonic.
Tuossa vieressä olevalta bensa-asemalta sitä etanolia saa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Chevrolet Sonic.
Tuossa vieressä olevalta bensa-asemalta sitä etanolia saa.100% etanolia? Tuskin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
100% etanolia? Tuskin.
Voit epäillä ihan niin paljon kuin huvittaa. Varmaan sinua rassaa sekin että autossa on myös maakaasu laitteet joilla se kulkee myös maakaasulla.
Katsos kun ei se Suomi ole maailman napa. Kaikki maailman maat eivät ole typeriä ja eivät siten tee järkevien voimanlähteiden käyttöä mahdottomaksi.
Voin taata että täällä ei tule kukaan myymään ainuttakaan sähköautoa ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen
- Anonyymi
Olipa kerran auto, jossa oli sekä poltto- että sähkömoottori. Sitten niistä jätettiin toinen pois. Arvatkaa kumpi.
- Anonyymi
arvaan sähkömoottori kun löytyi keino tehdä 100% puhdasta polttoainetta polttomoottoreille ja siksi sen jälkeen sähköautot loppui myynnistä.
- Anonyymi
Jossain vaiheessa tuli ainakin kammen tilalle/lisäksi sähkömoottori.
- Anonyymi
Mikä ihmeen lankapuhelin?Ei kännykässä mitään lankaa ole.
Filmikamera?Mitä ne on ???- Anonyymi
Langalla tarkoitetaan varmaankin johtoa. Filmikamerasta löytynee tietoa hakukoneella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1085766Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453773Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503265Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4612647Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681690- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321353Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521230