https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6f8e37c2-927f-49ba-b3dd-48e72108e18c
"Seatit myytiin heti kättelyssä loppuun - noin 400 tilattiin ja uudet tilaajat joutuvat odottamaan autoaan vuoteen 2021.
VW e-Upin pieni määräerä - muutama kymmenen autoa - lähti lautaselta heti.
- Ja kun saimme neuvoteltua uuden 50 auton erän, niin myytiin kahdessa tunnissa loppuun, koska autoja jonotettiin. kerto Mykrä."
Tähän voi lisätä vielä ID.3:n loppuunvaramisen heti kättelyssä.
Määrät ovat vielä pieniä mutta se johtuu vain autojen saatavuudesta. Hyvä osoitus siitä kuinka nykyiset sähköautot ovat täysinn toimiva ratkaisu isolle joukolle suomalaisia kun vain saadaan hinta järkevälle tasolle. Aivan kuten Norja on osoittanut.
Suuri osa kansaa ei vaadi niitä supersähköautoja joilla ajetaan 800km 15 minuutin latauksella 25 asteen pakkasessa 3 moottorikelkkaa peräkärryssä. Suurien massojen autontarve on aivan eri planeetalta ja on helppo ennustaa että Suomessa myydään vilauksessa kaikki kohtuuhintaiset (alle 45.000) sähköautot jotka maahantuojat saavat valmistajilta Suomeen monta vuotta tästä eteenpäin.
Sähköautot revitään käsistä
71
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Juu kaikki halpikset 250 kpl myyty, wauh sillä mennään varmaan kuuhun.
- Anonyymi
Kuten avauksessa totesin, määräat ovat pieniä. Määrän rajaa tällä hetkellä ja vuosiksi eteenpäin kuitenkin vain se kuinka paljon maahantuojat saavat autoja Suomen. Hölmömpikin ymmärtää kuinka suuri joukko on valmis ostamaan jos myyntiin tullut erä ostettiin kahdessa tunnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten avauksessa totesin, määräat ovat pieniä. Määrän rajaa tällä hetkellä ja vuosiksi eteenpäin kuitenkin vain se kuinka paljon maahantuojat saavat autoja Suomen. Hölmömpikin ymmärtää kuinka suuri joukko on valmis ostamaan jos myyntiin tullut erä ostettiin kahdessa tunnissa.
Kiinassa on kyllä tehostettu tuotantoa ja kohta pullahtaa markkinoille sähkö biiliä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten avauksessa totesin, määräat ovat pieniä. Määrän rajaa tällä hetkellä ja vuosiksi eteenpäin kuitenkin vain se kuinka paljon maahantuojat saavat autoja Suomen. Hölmömpikin ymmärtää kuinka suuri joukko on valmis ostamaan jos myyntiin tullut erä ostettiin kahdessa tunnissa.
Kyseessä selvästi alle 20 000 autot. Kun hinta on 45 000, niin kuin mainitsit, niin autoja riittää kaikille halukkaille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä selvästi alle 20 000 autot. Kun hinta on 45 000, niin kuin mainitsit, niin autoja riittää kaikille halukkaille.
Ehkä 45.000 on vähän korkea, mutta 20.000 on liian matala. Sanotaan 35.000.
Toisaalta kalleimmat ID.3t tulevat olemaan noin 45.000 ja niille tulee varmasti jonoa. Tesla 3 on kai myös jonotettava tuote. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten avauksessa totesin, määräat ovat pieniä. Määrän rajaa tällä hetkellä ja vuosiksi eteenpäin kuitenkin vain se kuinka paljon maahantuojat saavat autoja Suomen. Hölmömpikin ymmärtää kuinka suuri joukko on valmis ostamaan jos myyntiin tullut erä ostettiin kahdessa tunnissa.
Patteripojilla on housunetumus märkänä, mutta siihen se jääkin. Patteriautojen osuus junnaa edelleen 2 prosentissa. Lataushybridien myynti sen sijaan vetää hyvin, mutta tässä on kyse enemmänkin veronkierrosta - isompien autojen verotaakasta lähtee lataushybridiksi julistautumalla jopa kymppitonneja pois.
> Hölmömpikin ymmärtää kuinka suuri joukko on valmis ostamaan jos myyntiin tullut erä ostettiin kahdessa tunnissa.
Entä sitten, kun ne muutama tuhan patteriautoista vouhottavaa ovat autonsa ostaneet? Hintaa on kuitenkin näillä enemmän -> pitää tyytyä pykälää pienempään autoon. Sähköautot sopisivat monestakin syystä kaupunkiin, mutta kaupungissa patteriauton käyttö on vaikeaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000006295826.html
Pitkät maantiereissut ovat se toinen haaste. Periaatteessa onnistuu, mutta... useammassakin autolehdessä on matkakertomuksia ollut ja sähköautoilu edellyttää ihan erilaista asennetta. Matkaa pitää tehdä kuin joskus 50 -luvulla! Reitti pitää suunnitella huolella etukäteen eikä voi luottaa siihen, että passi, hammasharja ja luottokortti riittävät! Silloin ennen matka saattoi katkeat auton vikaantumiseen, nykyään aikataulut menevät uusiksi, kun patteriauton pikalataus ei onnistu.
Ennen matkaap itää hankkia "paikallista valuuttaa" eli monen eri latauspisteiden tarjoajan kortit/kännykkäsoftat/tägit. Pikalatausasemillahan ei kelpaa käteinen eikä luottokortti. On vain nämä tägit/sogtat/omat kortit. Sitten kun se asema löytyy, pitää rukoilla, että a) se ei ole rikki b) se on vapaa c) mukana on juuri tämän aseman kelpuuttama kortti/tägi, jotta latauksen edes teoriassa voi saada käyntiin d) sitten vielä rukoillaan, ettei softat bugita ja lataus lähtee oikeasti käyntiin.
Tulee tutuksi, kun kansamallin autot tarvitsevat välitankkauksen jo ajettaessa Helsingistä Tampereelle muun liikenteen tahtiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripojilla on housunetumus märkänä, mutta siihen se jääkin. Patteriautojen osuus junnaa edelleen 2 prosentissa. Lataushybridien myynti sen sijaan vetää hyvin, mutta tässä on kyse enemmänkin veronkierrosta - isompien autojen verotaakasta lähtee lataushybridiksi julistautumalla jopa kymppitonneja pois.
> Hölmömpikin ymmärtää kuinka suuri joukko on valmis ostamaan jos myyntiin tullut erä ostettiin kahdessa tunnissa.
Entä sitten, kun ne muutama tuhan patteriautoista vouhottavaa ovat autonsa ostaneet? Hintaa on kuitenkin näillä enemmän -> pitää tyytyä pykälää pienempään autoon. Sähköautot sopisivat monestakin syystä kaupunkiin, mutta kaupungissa patteriauton käyttö on vaikeaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000006295826.html
Pitkät maantiereissut ovat se toinen haaste. Periaatteessa onnistuu, mutta... useammassakin autolehdessä on matkakertomuksia ollut ja sähköautoilu edellyttää ihan erilaista asennetta. Matkaa pitää tehdä kuin joskus 50 -luvulla! Reitti pitää suunnitella huolella etukäteen eikä voi luottaa siihen, että passi, hammasharja ja luottokortti riittävät! Silloin ennen matka saattoi katkeat auton vikaantumiseen, nykyään aikataulut menevät uusiksi, kun patteriauton pikalataus ei onnistu.
Ennen matkaap itää hankkia "paikallista valuuttaa" eli monen eri latauspisteiden tarjoajan kortit/kännykkäsoftat/tägit. Pikalatausasemillahan ei kelpaa käteinen eikä luottokortti. On vain nämä tägit/sogtat/omat kortit. Sitten kun se asema löytyy, pitää rukoilla, että a) se ei ole rikki b) se on vapaa c) mukana on juuri tämän aseman kelpuuttama kortti/tägi, jotta latauksen edes teoriassa voi saada käyntiin d) sitten vielä rukoillaan, ettei softat bugita ja lataus lähtee oikeasti käyntiin.
Tulee tutuksi, kun kansamallin autot tarvitsevat välitankkauksen jo ajettaessa Helsingistä Tampereelle muun liikenteen tahtiin.Sähköauto sopii joillekin. Ei kaikille. Helsingin keskustassa asuneena tiedän että kaikenlaisesta autosta siellä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Suomessa on 1.140.000 erillistaloa. Kyllä tuosta populaatiosta löyty enemmän kuin muutama tuhat sähköauton ostajaa. Motivaatiota nostaa hankintatuki ja se kun 100km maksaa vain noin 1,6 euroa.
Tuo on se porkkana. Hallitus on tehnyt selväksi että polttiksille annetaan keppiä ja pelkästään sellaisen omistaminen maksaa vuosittain enemmän kuin nyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripojilla on housunetumus märkänä, mutta siihen se jääkin. Patteriautojen osuus junnaa edelleen 2 prosentissa. Lataushybridien myynti sen sijaan vetää hyvin, mutta tässä on kyse enemmänkin veronkierrosta - isompien autojen verotaakasta lähtee lataushybridiksi julistautumalla jopa kymppitonneja pois.
> Hölmömpikin ymmärtää kuinka suuri joukko on valmis ostamaan jos myyntiin tullut erä ostettiin kahdessa tunnissa.
Entä sitten, kun ne muutama tuhan patteriautoista vouhottavaa ovat autonsa ostaneet? Hintaa on kuitenkin näillä enemmän -> pitää tyytyä pykälää pienempään autoon. Sähköautot sopisivat monestakin syystä kaupunkiin, mutta kaupungissa patteriauton käyttö on vaikeaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000006295826.html
Pitkät maantiereissut ovat se toinen haaste. Periaatteessa onnistuu, mutta... useammassakin autolehdessä on matkakertomuksia ollut ja sähköautoilu edellyttää ihan erilaista asennetta. Matkaa pitää tehdä kuin joskus 50 -luvulla! Reitti pitää suunnitella huolella etukäteen eikä voi luottaa siihen, että passi, hammasharja ja luottokortti riittävät! Silloin ennen matka saattoi katkeat auton vikaantumiseen, nykyään aikataulut menevät uusiksi, kun patteriauton pikalataus ei onnistu.
Ennen matkaap itää hankkia "paikallista valuuttaa" eli monen eri latauspisteiden tarjoajan kortit/kännykkäsoftat/tägit. Pikalatausasemillahan ei kelpaa käteinen eikä luottokortti. On vain nämä tägit/sogtat/omat kortit. Sitten kun se asema löytyy, pitää rukoilla, että a) se ei ole rikki b) se on vapaa c) mukana on juuri tämän aseman kelpuuttama kortti/tägi, jotta latauksen edes teoriassa voi saada käyntiin d) sitten vielä rukoillaan, ettei softat bugita ja lataus lähtee oikeasti käyntiin.
Tulee tutuksi, kun kansamallin autot tarvitsevat välitankkauksen jo ajettaessa Helsingistä Tampereelle muun liikenteen tahtiin.Pitkä vuodatus kaikista ongelmista mitä sähköauton kanssa voi olla. Varmaan aivan todellisia, mutta koskee vain osaa kansaa.
Kuten on todettu, Suomessa on yli miljoona erillistaloa ja heillä on latausmahdollisuus jo olemassa. Ei tarvita ulkopuolista infraa jonka joku joutuisi rakentamaan.
350 km:n päivittäinen range kotona yöllä ladatulla sähköllä riittää hienosti normaalipäivään. Sukulaisreissuilla kerran pari vuodessa auto ladataan matkan varrella, mutta sen verran on helppo joustaa. Moni laskee että mieluummin maksaa 1,6 euroa/100km sen sijaan että ostaisi bensaa seitsemällä eurolla.
Se nyt on selvää että osalle populasta sähköautoissa on enemmän ongelmia kuin hyötyjä. Toisille taas asuminen ja autontarve on ovat sellaisia ettei näitä miinuspuolia edes ole olemassa. Lataus kotona, range riittää.
Näistä eri puolista tullaan vääntämään täällä maailman tappiin, mutta kansalaiset näyttävät miten maailma oikeasti makaa. Aika näyttää miten nopeasti sähköautot yleistyvät. Seuraavat 2-4 vuotta yleistymisen suurin este tulee olemaan alle 35.000€ mallien saatavuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkä vuodatus kaikista ongelmista mitä sähköauton kanssa voi olla. Varmaan aivan todellisia, mutta koskee vain osaa kansaa.
Kuten on todettu, Suomessa on yli miljoona erillistaloa ja heillä on latausmahdollisuus jo olemassa. Ei tarvita ulkopuolista infraa jonka joku joutuisi rakentamaan.
350 km:n päivittäinen range kotona yöllä ladatulla sähköllä riittää hienosti normaalipäivään. Sukulaisreissuilla kerran pari vuodessa auto ladataan matkan varrella, mutta sen verran on helppo joustaa. Moni laskee että mieluummin maksaa 1,6 euroa/100km sen sijaan että ostaisi bensaa seitsemällä eurolla.
Se nyt on selvää että osalle populasta sähköautoissa on enemmän ongelmia kuin hyötyjä. Toisille taas asuminen ja autontarve on ovat sellaisia ettei näitä miinuspuolia edes ole olemassa. Lataus kotona, range riittää.
Näistä eri puolista tullaan vääntämään täällä maailman tappiin, mutta kansalaiset näyttävät miten maailma oikeasti makaa. Aika näyttää miten nopeasti sähköautot yleistyvät. Seuraavat 2-4 vuotta yleistymisen suurin este tulee olemaan alle 35.000€ mallien saatavuus.> Varmaan aivan todellisia, mutta koskee vain osaa kansaa.
Koskee vain osaa kansaa? Niin, vain sitä pientä osaa, joka ei koko elämäänsä pyöri pyhässä kolminaisuudessa koti-työpaikka-ruokakauppa. Jos ajaa VAIN kotinurkilla ja lyhyttä ajoa, niin patteriauto on OK.
Lomareissut lappiin, kesämökki 200 km päässä, työkeikkoja naapurikaupunkiin (esim. Helsinki - Tampere) eikä määränpäässä tietoa latausmahdollisuudesta.... kuka herää mielellään reilusti ennen kuutta aamulla, jotta voi suorittaa puolen tunnin välitankkauksen menomatkalla?
Ne välitankkaukset voisi vielä sietää, jos homma toimisi kuten polttoianeen tankkaus - eli maksu pankkikortilla OK. Vaan ei toimi, pitää hankkia tunnukset monelle eri palveluntarjoajalle ja toiminna luotettavuus jättää paljon toivomisen varaa. Mahtaa hatuttaa, kun on stopattu välitankkaukselle 6:30 ja softat bugittaa -> lähde siinä sitten metsästämään vaihtoehtoa B. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Varmaan aivan todellisia, mutta koskee vain osaa kansaa.
Koskee vain osaa kansaa? Niin, vain sitä pientä osaa, joka ei koko elämäänsä pyöri pyhässä kolminaisuudessa koti-työpaikka-ruokakauppa. Jos ajaa VAIN kotinurkilla ja lyhyttä ajoa, niin patteriauto on OK.
Lomareissut lappiin, kesämökki 200 km päässä, työkeikkoja naapurikaupunkiin (esim. Helsinki - Tampere) eikä määränpäässä tietoa latausmahdollisuudesta.... kuka herää mielellään reilusti ennen kuutta aamulla, jotta voi suorittaa puolen tunnin välitankkauksen menomatkalla?
Ne välitankkaukset voisi vielä sietää, jos homma toimisi kuten polttoianeen tankkaus - eli maksu pankkikortilla OK. Vaan ei toimi, pitää hankkia tunnukset monelle eri palveluntarjoajalle ja toiminna luotettavuus jättää paljon toivomisen varaa. Mahtaa hatuttaa, kun on stopattu välitankkaukselle 6:30 ja softat bugittaa -> lähde siinä sitten metsästämään vaihtoehtoa B.Isoa vaahtoamista taas. Antaa kansan ratkaista mikä heille toimii ja mikä ei toimi.
Nyt näyttää siltä että kohtuuhintaisille sähköautoille on enemmän kysyntää kuin tarjontaa.
VW:n kaikki sähköautot ovat myyty tai varattu loppuun alle aikayksikön sitämukaa kun niiitä on tullut markkinoille.
Kansa puhuu ja äänestää lompakollaan, Täällä voi teoreetikot höpöttää mitä höpöttävät. Anonyymi kirjoitti:
Kiinassa on kyllä tehostettu tuotantoa ja kohta pullahtaa markkinoille sähkö biiliä!
"Kiinan automarkkinoilla odotetaan yllättävää käännettä: painopiste sähköautoista polttomoottoreihin ja metanoliin."
Näin kirjoittaa Tekniikka&Talous-lehti.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/51917fd3-a170-47ff-80a7-0c25ff1f7c6a?ref=newsletter:e543&utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje&fbclid=IwAR0S28uh8yALJ88iEIAja0DdNOkGpkhZssfWUzW7LzP5QPsD7Kqr6OUiWe0- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Kiinan automarkkinoilla odotetaan yllättävää käännettä: painopiste sähköautoista polttomoottoreihin ja metanoliin."
Näin kirjoittaa Tekniikka&Talous-lehti.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/51917fd3-a170-47ff-80a7-0c25ff1f7c6a?ref=newsletter:e543&utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje&fbclid=IwAR0S28uh8yALJ88iEIAja0DdNOkGpkhZssfWUzW7LzP5QPsD7Kqr6OUiWe0Ja lähde on: "Saksalaisen autoteollisuuden konsulttiyhtiön mukaan..."
Uutinen on pelkästään paniikissa olevan saksan autoteollisuuden hätähuuto.
Öljyteollisuuden ja perinteisten autovalmistajien propagandaa saa lukea joka päivä.
On ikävää että tämä uppoaa yksinkertaiseen asian todellista laitaa ymmärtämättömään suomalaiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripojilla on housunetumus märkänä, mutta siihen se jääkin. Patteriautojen osuus junnaa edelleen 2 prosentissa. Lataushybridien myynti sen sijaan vetää hyvin, mutta tässä on kyse enemmänkin veronkierrosta - isompien autojen verotaakasta lähtee lataushybridiksi julistautumalla jopa kymppitonneja pois.
> Hölmömpikin ymmärtää kuinka suuri joukko on valmis ostamaan jos myyntiin tullut erä ostettiin kahdessa tunnissa.
Entä sitten, kun ne muutama tuhan patteriautoista vouhottavaa ovat autonsa ostaneet? Hintaa on kuitenkin näillä enemmän -> pitää tyytyä pykälää pienempään autoon. Sähköautot sopisivat monestakin syystä kaupunkiin, mutta kaupungissa patteriauton käyttö on vaikeaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000006295826.html
Pitkät maantiereissut ovat se toinen haaste. Periaatteessa onnistuu, mutta... useammassakin autolehdessä on matkakertomuksia ollut ja sähköautoilu edellyttää ihan erilaista asennetta. Matkaa pitää tehdä kuin joskus 50 -luvulla! Reitti pitää suunnitella huolella etukäteen eikä voi luottaa siihen, että passi, hammasharja ja luottokortti riittävät! Silloin ennen matka saattoi katkeat auton vikaantumiseen, nykyään aikataulut menevät uusiksi, kun patteriauton pikalataus ei onnistu.
Ennen matkaap itää hankkia "paikallista valuuttaa" eli monen eri latauspisteiden tarjoajan kortit/kännykkäsoftat/tägit. Pikalatausasemillahan ei kelpaa käteinen eikä luottokortti. On vain nämä tägit/sogtat/omat kortit. Sitten kun se asema löytyy, pitää rukoilla, että a) se ei ole rikki b) se on vapaa c) mukana on juuri tämän aseman kelpuuttama kortti/tägi, jotta latauksen edes teoriassa voi saada käyntiin d) sitten vielä rukoillaan, ettei softat bugita ja lataus lähtee oikeasti käyntiin.
Tulee tutuksi, kun kansamallin autot tarvitsevat välitankkauksen jo ajettaessa Helsingistä Tampereelle muun liikenteen tahtiin.Noista lataushybriteistä, jotkut työsuhdeautolla liikkuvat ovat kertoneet etteivät koskaan ole akkua ladanneet, mukavastihan se auto liikkuu sillä polttomoottorilla ja hankintahinta/päästörajan puitteissa saa pari pykälää paremman/isomman auton kuin pelkällä polttomoottorilla varustetun saisi.
Pelkkä sähköauto sopii muutamille ja hyvin vielä harvemmille.
- Anonyymi
Perheen kakkosautona sähköauto olisi oikein oiva tuote.
Kun perheessä on joka tapauksessa kaksi autoa, niin helposti se toinen voisi olla sähköauto.
Kun laitetaan Exceliin kauppakassin ajomatkat, niin kuinka monta niistä suuntautuu Namibiaan 6660kg peräkärrin kanssa?
200km ajomatka kauppkassilla ilman välilatausta talvella olisi jo semmoinen matka, että ei montaa kertaa vuodessa tarvitsisi ottaa perheen ykkösautoa siihen tarkoitukseen tai käydä vuokraamassa nestemäistä polttoainetta käyttävä ajoneuvo.
Jos 25% suomen kauppakasseista olisi sähköautoja, niin se olisi jo aika monta sähköautoa.
Sitten kaupunkien sisäinen jakelu- ja huoltoliikenne.
Esim. Sairaanhoitopiirit pyörittää aika isoa autorinkiä, kotisairaanhoito, ruuanjakelu yms.
Jos tunnissa saadaan jopa 80% akkuun lisää sähköä, niin se kotisairaanhoitaja ajaa aamupäivällä 200km lenkin.
Käy päivällä toimistolla syömassa ja pyörittämässä papereita ja iltapäivälle olisi 150km verran sähköä akussa.
Kaupungin paketti- ja henkilöautot pyörii loppujen lopuksi melko pienellä alueella, joten puolet autoista voisi korvata sähkövankkureilla.
Jos vielä haluaa jalostaa, niin julkisilla rahoilla ei saisi hommata pelkästään bensa- tai dieselautoja, jos ne on jollain muulla korvattavissa.
Esim. kaasu, etanoli, sähkö, lataushybridi.
Toki se paloaseman tikasauto saa edelleen olla dieselmoottorilla varustettu... ;)
Varmaan Posti voisi käyttää myös muitakin autoja kuin DieselCaddyjä tai sitten ajaisivat biodieselillä.
Näillä toimilla viiden vuoden päästä olisi helposti aika monta muuta kuin pelkästään bensa- tai dieselautoa liikenteessä.- Anonyymi
Sähköauton patteritehot putoavat keskimäärin jopa 40 prosentilla, kun lämpötila putoaa noin 6,6 pakkasasteeseen ( -6,6 °C ).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton patteritehot putoavat keskimäärin jopa 40 prosentilla, kun lämpötila putoaa noin 6,6 pakkasasteeseen ( -6,6 °C ).
Ei se patteriteho putoa mihinkään, tuo on ihan puhtaasti tietämättömyyttä. Toimintamatkan putoaminen johtuu lämmitysvastuksista joiden teho on helposti 5-10kw. Samalla tavalla kuin lisälämmittimet ja lämmitys syö toimintamatkaa diiselistä ja bensastakin talvella. Sähköauton lämmitin ottaa käyttövoiman ajoakusta. Siksi monessa on lämpöpumppu, koska se on sähköautossakin energiatehokkaampi lämmitin kuin suora sähkövastuslämmitys. Näissä toimintamatka ei kärsi lämmityksestä yhtä paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se patteriteho putoa mihinkään, tuo on ihan puhtaasti tietämättömyyttä. Toimintamatkan putoaminen johtuu lämmitysvastuksista joiden teho on helposti 5-10kw. Samalla tavalla kuin lisälämmittimet ja lämmitys syö toimintamatkaa diiselistä ja bensastakin talvella. Sähköauton lämmitin ottaa käyttövoiman ajoakusta. Siksi monessa on lämpöpumppu, koska se on sähköautossakin energiatehokkaampi lämmitin kuin suora sähkövastuslämmitys. Näissä toimintamatka ei kärsi lämmityksestä yhtä paljon.
Patteripetterillä on faktat hukassa, kuten uskovaisilla yleensäkin.
Talvella kuluu enemmän energiaa jo ihan siitä syystä, että ilman tiheys kasvaa lämpötilan laskiessa -> ilmanvastus kasvaa.
Patteripetteri yrittää valehdella, että normi autoissa lämpöä tehdään koko ajan polttoainekäyttöisellä lämmittimellä. Ehei, tämä on loppujen lopuksi aika harvinainen varuste. Kyllä perustapaus on, että lämpö tulee vain ja ainoastaan moottorin jäähdytysjärjestelmäst.
Patteriautoissakaan ei se lämpöpumppu ole mikään itsestäänselvyys. Ilman lämpöpumppua matkustamon lämmitys, yhdessä em. suurempien ajovastusten kanssa, puolittaa auton toimintamatkan. Käytännössä pitkät matkat tehdään patteriautolla turkki päällä ja pipo päässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripetterillä on faktat hukassa, kuten uskovaisilla yleensäkin.
Talvella kuluu enemmän energiaa jo ihan siitä syystä, että ilman tiheys kasvaa lämpötilan laskiessa -> ilmanvastus kasvaa.
Patteripetteri yrittää valehdella, että normi autoissa lämpöä tehdään koko ajan polttoainekäyttöisellä lämmittimellä. Ehei, tämä on loppujen lopuksi aika harvinainen varuste. Kyllä perustapaus on, että lämpö tulee vain ja ainoastaan moottorin jäähdytysjärjestelmäst.
Patteriautoissakaan ei se lämpöpumppu ole mikään itsestäänselvyys. Ilman lämpöpumppua matkustamon lämmitys, yhdessä em. suurempien ajovastusten kanssa, puolittaa auton toimintamatkan. Käytännössä pitkät matkat tehdään patteriautolla turkki päällä ja pipo päässä.Ai ei normi dinosauruspolttimessa ole polttoainetoimista lämmitintä? Meinaatko ettei se moottori tuota hukkalämpöä suurimmasta osasta polttoainetta?
Ja tottakai ilman tiheys muuttuu, enemmän kyllä vaikuttaa renkaan ja tien välisen kitkan muutos. Loskassa kulutus on isompi, niin on normi polttiksessakin.
Ja ei se lämpöpumppu ole itsestäänselvyys, en niin väittänytkään. Polttomoottori tekee lämpöä polttoaineella, sähköautossa se on pakko tehdä sillä pumpulla tai/ja monen kilowatin sähkövastuksella. Kyllä se syö sähköä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton patteritehot putoavat keskimäärin jopa 40 prosentilla, kun lämpötila putoaa noin 6,6 pakkasasteeseen ( -6,6 °C ).
Akkuja lämmitetään ja jäähdytetään tarpeen mukaan jotta ne pysyvät optimilämpötilassa. Sekä lataaminen että purkaminen synnyttävät lämpöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkuja lämmitetään ja jäähdytetään tarpeen mukaan jotta ne pysyvät optimilämpötilassa. Sekä lataaminen että purkaminen synnyttävät lämpöä.
Jos sitä patteria pitää varta vasten lämmittää tai jäähdyttää, niin sehän taas lisää kulutusta
- Anonyymi
Ladattavat autot kaappaavat työsuhdeauto-markkinat hyvin nopeasti. Verotusarvo suosii niitä rankasti ja lisäksi firmojen imagon vaaliminen ohjaa kehitystä. Jo nyt on firmoja joissa ei saa ottaa työsuhdeautoksi muita kuin ladattavia. Tämä käytäntö tulee yleistymään nopeasti.
- Anonyymi
Tuo on suuntaus. Monikohan tuollaisella lataushybridillä ajava työsuhdeautoilija sitten viitsii niitä akkuja latailla?
Voisi veikata ettei kovinkaan moni.
- Anonyymi
" Ladattavat autot kaappaavat työsuhdeauto-markkinat hyvin nopeasti. Verotusarvo suosii niitä rankasti ja lisäksi firmojen imagon vaaliminen ohjaa kehitystä. Jo nyt on firmoja joissa ei saa ottaa työsuhdeautoksi muita kuin ladattavia. Tämä käytäntö tulee yleistymään nopeasti. "
Juuri näinhän työsuhdeautojen kanssa on jo käynytkin. Latauhybridityösuhdeautoillaan kaverit nytkin elvistelevät näillä autopalstoilla ja haukuvat polttomoottoriautoilla ajavia köyhempiä ihmisiä. Nämä kaverit soittavat suutaan hyvin äänekkäästi sähköautojen puolesta, vaikka köyhät 500 - 3000 € maksaneilla polttomoottoriautoilla ajavat vähäväkiset ihmiset maksavat kaikki työsuhdeautojen kustannukset. Jotkut ihmiset ovat vähän tasa-arvoisempia kuin toiset.- Anonyymi
Eiköhän ne työsuhdeautoilla ajavat maksen hiukan enemmän veroja kuin 500e autolla ajavat joten tuo väitteesi että pienipalkkaiset maksaa työsuhdeautoilun, ei kyllä pidä paikkaansa.
Meillä Suomessa on hyvin progressiivinen verotus, jos et satu tietämään ja hyvin pienet palkkaerot.
Esimerkiksi Saksassa siivojat saa saman kuin Suomessa mutta Insinöörit saa 40-50% enemmän kuin Suomessa. Näin on tilanne muissakin sivistysmaissa.
Lisäksi Suomessa paremmin toimeen tulevan veroprosentti on tuplat (tai enemmän) vähän tienaaviin nähden.
Joten mitäpä jos lopetetaan itku että joillakin on varaa ja joillain ei. Pitkälti kyse on kuitenkin omista valinnoista. jos ikää on alle 45v niin ei muuta kuin opiskelemaan parempi ammatti.
- Anonyymi
"vaikka köyhät 500 - 3000 € maksaneilla polttomoottoriautoilla ajavat vähäväkiset ihmiset maksavat kaikki työsuhdeautojen kustannukset. "
Millä tavalla maksaneet?- Anonyymi
"Vähäväkinen" = "Jossa on vähän väkeä"
Eli koska heitä on niin vähän, niin he maksavat kaiken. - Anonyymi
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Verotuotot/Maksetut-tuloverot/#6f2e2a13
Tämä antaa aika hyvän kuvan siitä ketkä Suomen elättävät. Puolet suomalaisista ansaitsee alle 25.000€ vuodessa. He maksavat noin 10% verokertymästä.
Noin 10% kansalaisista ansaitsee 55.000-150.000€. He maksavat yli 30% verokertymästä.
Miettisin vähäväkisenä tätä ennenkuin alkaisin sönköttämään että hän maksaa paremminansaitsevien autoedun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Verotuotot/Maksetut-tuloverot/#6f2e2a13
Tämä antaa aika hyvän kuvan siitä ketkä Suomen elättävät. Puolet suomalaisista ansaitsee alle 25.000€ vuodessa. He maksavat noin 10% verokertymästä.
Noin 10% kansalaisista ansaitsee 55.000-150.000€. He maksavat yli 30% verokertymästä.
Miettisin vähäväkisenä tätä ennenkuin alkaisin sönköttämään että hän maksaa paremminansaitsevien autoedun.Niin kyllä, koska hyvätuloinen maksaa ansiotuloveroa, ei kellään ole oikeutta kritisoida verottomana saamaansa autoa
- Anonyymi
Maahantuojat ovat ostaneet varmaan lähes kaikki autot itselleen, jotta saadaan komiat sähköautojen rekisteröintitilastot tälle vuodelle, autoista sitten koitetaan päästä eroon vuodenmittaan hissun kissun, vaikka firmojen työsuhdeautoiksi leasingillä.
- Anonyymi
"Patteriautoissakaan ei se lämpöpumppu ole mikään itsestäänselvyys"
Lämpöpumppu on enemmän sääntö kuin poikkeus. Esim kaikissa ID.3 malleissa on lämpöpumppu vakiona.- Anonyymi
Patteripetteri valehtelee niin että korvat heiluu.
Ei kaikki patteriautot käytä lämpöpumppua lämmitykseen eikä kaikki edes kykene akustoaan jäähdyttämään. Molemmat vaivat ainakin Datsun Leafissa, mikä oli ensimmäisiä "ei kerrostaloyhksiön hintainen" -patteriautoja.
Kun akustolla ei ole aktiivista jäähdytystä, datsunia ei reippaan ajon jälkeen välttämättä pysty pikalataamaan, koska akusto on moiseen liian kuuma. Tämäkin tuli esiin TM/Tuulilasin lomareissutestissä.
Ladattavissa hypetyksissäkin on ääliömäisyyksiä. Osa ei kykene lämmittämään itseään ollessaan latauksessa. Jos matkaa ei halua aloittaa ikkunoita skrabaten, autoon pitää asentaa perinteinen sisätilanlämmitin johtosarjoineen. Sitten on kätevyys huipussaan, kun illalla pitää kytkeä 2 johtoa - toinen latausta varten ja toinen sisätilanlämmitintä varten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripetteri valehtelee niin että korvat heiluu.
Ei kaikki patteriautot käytä lämpöpumppua lämmitykseen eikä kaikki edes kykene akustoaan jäähdyttämään. Molemmat vaivat ainakin Datsun Leafissa, mikä oli ensimmäisiä "ei kerrostaloyhksiön hintainen" -patteriautoja.
Kun akustolla ei ole aktiivista jäähdytystä, datsunia ei reippaan ajon jälkeen välttämättä pysty pikalataamaan, koska akusto on moiseen liian kuuma. Tämäkin tuli esiin TM/Tuulilasin lomareissutestissä.
Ladattavissa hypetyksissäkin on ääliömäisyyksiä. Osa ei kykene lämmittämään itseään ollessaan latauksessa. Jos matkaa ei halua aloittaa ikkunoita skrabaten, autoon pitää asentaa perinteinen sisätilanlämmitin johtosarjoineen. Sitten on kätevyys huipussaan, kun illalla pitää kytkeä 2 johtoa - toinen latausta varten ja toinen sisätilanlämmitintä varten.Kunhan autoilija on pari kuukautta käyttänyt kahta roikkaa sähköautonsa lataamiseen ja lämmittämiseen talvella pakkasaikana, niin sen jälkeen hän menee vähin äänin Tojota-kauppaan ja ostaa itselleen helppokäyttöisen ja varmatoimisen hybridi-Tojotan. Sen jälkeen sähköautoilun "ihanuus" on vain paha muisto, joka unohtuu pian lämpimän hybridi-Tojotan ratissa.
- Anonyymi
Paitsi ettei niitä ID3:ia ole olemassa, joten ei ole lämpöpumppujakaan niissä
- Anonyymi
Teillä on ihan pöhköt jutut. Syy, miksi sähköautot eivät yleisty on rahan puute. Autot on kalliita ja uusia ei tule, koska vanhat on vielä soivia pelejä. Sitäpaitsi, ei sähköautoilla tee Suomen ilmastossa mitään. Kakksoautoksi ja kauppakassiksi kuitenkin.
- Anonyymi
Palautuvista leasing autoista nähdään usein, että lataushybridien latausjohtoja ei ole useinkaan käytetty kertaakaan.
- Anonyymi
" Palautuvista leasing autoista nähdään usein, että lataushybridien latausjohtoja ei ole useinkaan käytetty kertaakaan. "
Aina on siis ajettu bensalla työnantajan ja köyhien veronmaksajien piikkiin näillä 10 - 15 l/100 km kaupunkiajossa kuluttavilla työsuhdeautoilla.
Tämähän on todellinen ympäristöteko työntekijöiltä.
- Anonyymi
Kukapa nyt kotonaan lataa työshdeautoa omaan piikkiin ja töissä voi lähinnä olla tolpalle tunkua.
- Anonyymi
Olipa taas v-tun typerä kommentti dieselhopolta.
- Anonyymi
Englannissa poliisi ei luota sähköautoihin. Ei niitä voi partioautoina käyttää, akku hyytyy juuri silloin, kun pitäisi rosvoja lähteä jahtaamaan. Dieseleitä Iso-Britannian poliisi hankkii.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ison-britannian-poliisi-on-pulassa-sahkoautojensa-kanssa-nyt-hankitaan-taas-dieseleita/7677640#gs.pwoucc - Anonyymi
Uusien autojen myynti sakkasi 7 - 20 % paikkakunnasta riippuen, ilmeisesti uusia autoja ei enää uskalleta ostaa ja sähköautotkin ovat vielä harkinnassa. Toinen vaihto ehto on laadukkaampi ulkomainen käytetty auto.
- Anonyymi
Dieselautojen myynti on sakannut jo vuosia. Sähkö- ja hybridiautojen myynti kasvaa eksponentiaalisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselautojen myynti on sakannut jo vuosia. Sähkö- ja hybridiautojen myynti kasvaa eksponentiaalisesti.
Polttiksilla on max 10 vuotta aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksilla on max 10 vuotta aikaa.
Jännä juttu kun akut noissa kestää juuri ja juuri sen kahdeksan vuotta mikä on esimerkiksi Teslan takuuaika. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että kuuden vuoden käytön jälkeen niistä ei saa vaihdossa edes sitä mitä on romumetallin arvo.
Ennenkuin niistä saadaan yhtä kestäviä kuin polttomoottori autoista ei ole mitään toiveita että polttomoottori katoaa minnekään.
Toki ne lelut ovat kivoja kauppakasseina mutta siihen se jääkin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jännä juttu kun akut noissa kestää juuri ja juuri sen kahdeksan vuotta mikä on esimerkiksi Teslan takuuaika. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että kuuden vuoden käytön jälkeen niistä ei saa vaihdossa edes sitä mitä on romumetallin arvo.
Ennenkuin niistä saadaan yhtä kestäviä kuin polttomoottori autoista ei ole mitään toiveita että polttomoottori katoaa minnekään.
Toki ne lelut ovat kivoja kauppakasseina mutta siihen se jääkin"Jännä juttu kun akut noissa kestää juuri ja juuri sen kahdeksan vuotta mikä on esimerkiksi Teslan takuuaika"
Täysin omasta päästä keksittyä juttua pukkaa taas. Anonyymi kirjoitti:
Polttiksilla on max 10 vuotta aikaa.
Suomessa h-autojen keski-ikä 13 vuotta, 10 vuodessa ei kovin kummia tapahdu. Mullakin seisoo tuossa pihassa polttomoottoriauto, josta en ole nähnyt edes protoa sähköisenä ja niitä Suomessakin yli 20 000 kpl. liikennekäytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jännä juttu kun akut noissa kestää juuri ja juuri sen kahdeksan vuotta mikä on esimerkiksi Teslan takuuaika"
Täysin omasta päästä keksittyä juttua pukkaa taas.Kannattaisi ottaa asioista selvää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksilla on max 10 vuotta aikaa.
Jos jokainen tänä vuonna myytävä uusi auto on sähköauto, niin Suomen autokanta vaihtuu sähköön n.25 vuodessa. Pystytkö tajuamaan ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos jokainen tänä vuonna myytävä uusi auto on sähköauto, niin Suomen autokanta vaihtuu sähköön n.25 vuodessa. Pystytkö tajuamaan ?
Buhahahahaaaaa
Loistavaa.
Patteripojat eivät ole ottaneet huomioon tosiasioita - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Buhahahahaaaaa
Loistavaa.
Patteripojat eivät ole ottaneet huomioon tosiasioitaItsepä idiootti et ottanut huomioon sitä, että kyse ei ole siitä koska viimeinen polttis katoaa käytöstä. Vaan siitä että polttisten valmistus ei jatku enää 25 vuotta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsepä idiootti et ottanut huomioon sitä, että kyse ei ole siitä koska viimeinen polttis katoaa käytöstä. Vaan siitä että polttisten valmistus ei jatku enää 25 vuotta...
Kyllä jatkuu. Useampia kymmeniä vuosia ellei satoja
Jos mielestäsi sähköautot revitään käsistä, niin miksei käytetyt mene kaupaksi? Nettiautossakin yli 400 kpl myynnissä.
- Anonyymi
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Nettiautossa myynnissä Bensa-autoja 46 500 kpl, dieseleitä 38 700 kpl. Kaasuautoja 511 kpl.
Miksei ne mene kaupaksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saksalainen uutinenko kertoo suomen sähköautomyynnistä mitään?
Ihan vaan tiedoksi, saksassa sähkö maksaa melkein 3-kertaa enemmän kuin suomessa johtuen esim. ydinvoimaloiden alasajosta ihan kansalaistensa äänestyksen tuloksena.
Myös julkiset lataukset maksavat siellä paljon joita taksien on käytettävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa Tesla taksi suhannut n. 700 000 km
Laskin että 15c / kWh hinnalla latauksiin kulunut 21 000€
Dieseltaksi (jos tuollaisiin kilometreihin pääsisi) on tankkauksiin kulunut noin 70 000€
Erotus siis 49 000€. Kannattavuus mielestäni ihan kohdallaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa Tesla taksi suhannut n. 700 000 km
Laskin että 15c / kWh hinnalla latauksiin kulunut 21 000€
Dieseltaksi (jos tuollaisiin kilometreihin pääsisi) on tankkauksiin kulunut noin 70 000€
Erotus siis 49 000€. Kannattavuus mielestäni ihan kohdallaan.Noin 44000€ dieselin kulut tuolla matkalla tankkauksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin 44000€ dieselin kulut tuolla matkalla tankkauksiin.
Kyllä se taksimersu kaupunkiajossa, mitä taksiajo on, kuluttaa 7 l/100km 1,4€ hinnlla tulee 68600€. Siihen kun laskee vehon huollot niin ero vaan kasvaa.
Anonyymi kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Nettiautossa myynnissä Bensa-autoja 46 500 kpl, dieseleitä 38 700 kpl. Kaasuautoja 511 kpl.
Miksei ne mene kaupaksi?Kyllä menee polttikset kaupaksi, vaikka ei olekaan mitään pulaa uusista polttomoottoriautoista.
Autoalan tiedotuskeskus:
"Suomessa tehdään vuosittain noin 550 000–600 000 käytetyn auton kauppaa."- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kyllä menee polttikset kaupaksi, vaikka ei olekaan mitään pulaa uusista polttomoottoriautoista.
Autoalan tiedotuskeskus:
"Suomessa tehdään vuosittain noin 550 000–600 000 käytetyn auton kauppaa.""Jos mielestäsi sähköautot revitään käsistä, niin miksei käytetyt mene kaupaksi? Nettiautossakin yli 400 kpl myynnissä."
Mutta sun logiikalla kuitenkaan käytetyt sähköautot ei myy koska myynnissä neljäsataa...
Sun logiikalla muitakaan myynnissä olevia autoja ei myydä.
"Kaha53" Kannattaisi pysyä poissa keskustelupalstoilta, nolaat aina itsesi kun ilmestyt kehiin. Anonyymi kirjoitti:
"Jos mielestäsi sähköautot revitään käsistä, niin miksei käytetyt mene kaupaksi? Nettiautossakin yli 400 kpl myynnissä."
Mutta sun logiikalla kuitenkaan käytetyt sähköautot ei myy koska myynnissä neljäsataa...
Sun logiikalla muitakaan myynnissä olevia autoja ei myydä.
"Kaha53" Kannattaisi pysyä poissa keskustelupalstoilta, nolaat aina itsesi kun ilmestyt kehiin.Kun et ymmärtänyt, niin väännän r-langasta. Täyssähköautoja on Nettiautossa myynnissä, eikä men kaupaksi ja niitä ei tuoda käytettynä ulkomailtakaan.
Polttiksia tuotiin käytettynä ulkomailta marraskuussa yli 4 000 kpl ja sähköautoja 70 kpl.
Luvut ei mielestäni osoita, että sähköautot revittäisiin käsistä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saksalainen uutinenko kertoo suomen sähköautomyynnistä mitään?
Ihan vaan tiedoksi, saksassa sähkö maksaa melkein 3-kertaa enemmän kuin suomessa johtuen esim. ydinvoimaloiden alasajosta ihan kansalaistensa äänestyksen tuloksena.
Myös julkiset lataukset maksavat siellä paljon joita taksien on käytettävä.Monta ydinvoimalaa Saksassa on suljettu tuo päätöksen jälkeen ? Ei yhtään.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kun et ymmärtänyt, niin väännän r-langasta. Täyssähköautoja on Nettiautossa myynnissä, eikä men kaupaksi ja niitä ei tuoda käytettynä ulkomailtakaan.
Polttiksia tuotiin käytettynä ulkomailta marraskuussa yli 4 000 kpl ja sähköautoja 70 kpl.
Luvut ei mielestäni osoita, että sähköautot revittäisiin käsistä.Uudet kohtuuhintaiset sähköautot kyllä revitään käsistä. Esimerkkinä oli kolme VW:n mallia joissa kaikki Suomen saamat erät on myyty/varattu alle aikayksikön. Tämä tulee olemaan tilanne ainakin 2-4 vuotta eteenpäin. Eikä pelkästään Suomessa vaan kaikkialla missä ID.3 ja Mii tulevat markkinoille niin tilanne on aivan sama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monta ydinvoimalaa Saksassa on suljettu tuo päätöksen jälkeen ? Ei yhtään.
Se olisikin todella idioottimaista lopettaa toimiva voimala. Yhtään ei ole rakennettu päätöksen jälkeen. Mielenkiintoista nähdä kuinka saksassa tulevaisuudessa sähköä tuotetaan.
Anonyymi kirjoitti:
Uudet kohtuuhintaiset sähköautot kyllä revitään käsistä. Esimerkkinä oli kolme VW:n mallia joissa kaikki Suomen saamat erät on myyty/varattu alle aikayksikön. Tämä tulee olemaan tilanne ainakin 2-4 vuotta eteenpäin. Eikä pelkästään Suomessa vaan kaikkialla missä ID.3 ja Mii tulevat markkinoille niin tilanne on aivan sama.
Jos ID.3 alkaen hinta Saksassa 30 000 €, niin ei kovin halpa ole sitten Suomessa.
- Anonyymi
20000 eur akut odottaa vaihtajaa ilmalämpöpumppu potkuri katolle
- Anonyymi
"Ennenkuin niistä saadaan yhtä kestäviä kuin polttomoottori autoista ei ole mitään toiveita että polttomoottori katoaa minnekään."
Ei polttomoottori ole minnekään katoamassa vaan sähköautot ovat yksi lisävaihtoehto kuluttajille. Biodiesel ja biokaasu pitävät polttomoottoriautot mukana kuvassa vaikka sähköautot nostavat osuuttaan autokannasta.
On täysin idioottimaista ajatella että yksi käyttövoima syrjäyttäisi kaikki muut. Voimasuhteet muuttuvat, mutta kaikki vaihtoehdot säilyvät. Jollakin tulee olemaan raskaampia veroja kuin toisilla, mutta tuskin mitään kokonaan kielletään.- Anonyymi
Kyllä polttomoottori on katoamassa. Sähkömoottori syrjäyttää sen aivan kuten LCD-televisiot syrjäyttivät kuvaputken.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä polttomoottori on katoamassa. Sähkömoottori syrjäyttää sen aivan kuten LCD-televisiot syrjäyttivät kuvaputken.
Ehkä näin mutta kuinka kauan siihen menee?
Mikäs se autojen keski-ikä nyt suomessa olikaan?
Uusien autojen myynnissä jotain muutosta tapahtuu. Ensin mennään vielä enemmän hybrideihin (jos volyymeistä puhutaan) ja pikkuhiljaa täyssähökisiin. AUtokannassa muutos on kuitenkin hidas.
Polttomoottori ei katoa Suomesta mihinkään kovinkaan pian.
Ennustetaan sitten kun sähköautoja myydään 25% henkilöautoista. Siihen menee ainakin kymmenisen vuotta jos mitään multistavaa ei tapahdu lain voimalla.
- Anonyymi
Ja kuitenkin niiden myynti on vain vaivaiset 2% uusien myynnistä.
Ja kun vielä otetaan mukaan ne uudehkot käytetyt dieselit joita ulkoa tuodaan ennätyksellisiä määriä(yli18000kpl) niin aika pientähän tuo "repiminen" on.- Anonyymi
Lukumääräisesti pientä vielä muutaman vuoden koska valmistuskapasiteetia on vähän. Vähemmän kuin on kysyntää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukumääräisesti pientä vielä muutaman vuoden koska valmistuskapasiteetia on vähän. Vähemmän kuin on kysyntää.
Valmistuskapasiteettia saadaan lisää, kun polttomoottoriautojen tuotantolinjat muutetaan tuottamaan sähköautoja. Näin tapahtuu jo Saksassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075718Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453743Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4572629Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2661662- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321333Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151326- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521220