Vain rikkaille sähköautot

Anonyymi

54

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taas hyvä klikkiotsikko johon sähköautoja pelkäävät lankeavat!
      Joo, on kyllä kallista rakentaa pikalatureita asuin taloyhtiöiden pihoille, mutta kun sellaisia siellä ei kukaan tarvitse!!
      Melkein kaikista lämpötolpista saa tolpan sisäkalut vaihtamalla lataukseen sopivan 8A virralla, Tuo virtamäärä riittää 90% autoilijoiden päivittäisestä lataustarpeesta, loput lataavat sitten tarpeen mukaan matkalla pikalatureista. vain joissain 60-70 luvun taloissa saattaa olla sähköjen päivittäminen paikallaan.
      Se on ikävää että nykyinen journalismi ei vaivaudu ottamaan asioista selvää, vaan uskotaan asiaan perehtymättömän mielipiteitä.
      Mielipide on kuin persereikä, kaikilta sellainen löytyy.

      • Anonyymi

        Niin, kuten itse kerroit. Ladataan illat ja yöt taloyhtiön tolpasta sen verran, että päästään jonnekin oikeasti lataamaan autoa. Muuten pitää olla lelulaturit kotona ja töissä ja auto kokoajan letkussa jos on vähänkin pidempi työmatka. Joillekin tuo sopii, mutta ei suurimmalle osaa. Tuhon sähköautoilu oikeasti nöyrtyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kuten itse kerroit. Ladataan illat ja yöt taloyhtiön tolpasta sen verran, että päästään jonnekin oikeasti lataamaan autoa. Muuten pitää olla lelulaturit kotona ja töissä ja auto kokoajan letkussa jos on vähänkin pidempi työmatka. Joillekin tuo sopii, mutta ei suurimmalle osaa. Tuhon sähköautoilu oikeasti nöyrtyy.

        Niin kuin kerroin, kaikille ei 8A riitä, mutta noin 90% autoilijoista riittää.
        Autolla ajetaan suomessa keskimäärin 40km / päivä, ja tuolla 8A.lla lataa noin 18 kWh yön 10h aikana joten ajomatkaa tulee noin 80-140 km yössä autosta riippuen, kaikki ladattavat hybridit saa 8A.lla ladattua alle 6 tunnissa.


      • Anonyymi

        Olisitko tyytyväinen, jos sinulle myytäisiin enintään 10 litraa bensaa päivässä, vieläpä niin, että yhtenä päivänä ostamatta jäänyt bensa ei kasvata seuraavan päivän määrää?

        Tämähän on tilanne, kun sähköautoilija yrittää tulla toimeen 20kWh/yö lataustolppaa käyttäen.

        Jos täysdähkikset yleisttyvät, on niihin "matkan varrella oleviin" pikalatauksiin ainainen kono. Jo nyt esiintyy sähköautoilikoiden "tolpparaivoa", kun niukoista latauspisteistä taistellaan. Toiseksi jääminen tolpalle mennessä kun tietää vähintään puolennyunnin viivettä sen puolentunnin oman latausajan lisäksi.


      • Anonyymi

        Luitko ollenkaan koko juttua vai etkö ymmärtänyt? Jutussa EI ole kyse siitä, että sähköautoja ei voisi ladata normaalista tolpasta vaan siitä, että jossain vaiheessa sähkökapasiteetti ei välttämättä enää riitä edes uusissa taloyhtiöissä.

        Normaali tolppa ei kykene pikalataukseen joten se tarkoittaa sitä, että auton pitää sitten olla koko ajan latauksessa (-> sähköä kuluu paljon pitkällä aikavälillä). Jos taas tolpat ja sähkön kapasiteetti päivitetään niin, että pikalatauskin onnistuu kaikille tarvitseville, niin se tuo jälleen lisäkustannuksia taloyhtiölle ja se näkyy sitten suoraan mm. vuokrien korotuksena.

        Suomessa tekniikka on joka puolella niin vanhentunutta, että menee vielä kauan, ennen kuin sähköautot voivat yleistyä kunnolla. Tällä hetkellä se on kaikilta osin vain hyvätuloisten "harrastus".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisitko tyytyväinen, jos sinulle myytäisiin enintään 10 litraa bensaa päivässä, vieläpä niin, että yhtenä päivänä ostamatta jäänyt bensa ei kasvata seuraavan päivän määrää?

        Tämähän on tilanne, kun sähköautoilija yrittää tulla toimeen 20kWh/yö lataustolppaa käyttäen.

        Jos täysdähkikset yleisttyvät, on niihin "matkan varrella oleviin" pikalatauksiin ainainen kono. Jo nyt esiintyy sähköautoilikoiden "tolpparaivoa", kun niukoista latauspisteistä taistellaan. Toiseksi jääminen tolpalle mennessä kun tietää vähintään puolennyunnin viivettä sen puolentunnin oman latausajan lisäksi.

        Niin sittenkö olisi mielestäsi parempi ettei kukaan saa 8A. lla ladata kun et sinä saa latausta tarpeeksi omiin ajoihisi?? Olet kuitenkin vähemmistöä pitkine päivittäisine ajomatkoinesi, vaihda työpaikka lähemmäksi tai muuta duunin viereen.

        "Jos täysdähkikset yleisttyvät, on niihin "matkan varrella oleviin" pikalatauksiin ainainen kono. Jo nyt esiintyy sähköautoilikoiden "tolpparaivoa", kun niukoista latauspisteistä taistellaan."
        Pikalatureita tulee jatkuvasti lisää sitä mukaa kun sähköautojakin.
        Taitaa olla enemmän mielikuvituksen tuotetta tuo tolpparaivo, itse en ole 7 - vuoden sähköautoiluni aikana sellaiseen törmännyt.

        Pelottaako sinuakin sähköautot? Miksi? Ne on todellakin paljon parempia kuin muinaisjäänne polttikset, ei niitä tarvitse pelätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luitko ollenkaan koko juttua vai etkö ymmärtänyt? Jutussa EI ole kyse siitä, että sähköautoja ei voisi ladata normaalista tolpasta vaan siitä, että jossain vaiheessa sähkökapasiteetti ei välttämättä enää riitä edes uusissa taloyhtiöissä.

        Normaali tolppa ei kykene pikalataukseen joten se tarkoittaa sitä, että auton pitää sitten olla koko ajan latauksessa (-> sähköä kuluu paljon pitkällä aikavälillä). Jos taas tolpat ja sähkön kapasiteetti päivitetään niin, että pikalatauskin onnistuu kaikille tarvitseville, niin se tuo jälleen lisäkustannuksia taloyhtiölle ja se näkyy sitten suoraan mm. vuokrien korotuksena.

        Suomessa tekniikka on joka puolella niin vanhentunutta, että menee vielä kauan, ennen kuin sähköautot voivat yleistyä kunnolla. Tällä hetkellä se on kaikilta osin vain hyvätuloisten "harrastus".

        Miten se sähköauton lataus 8 ampeerilla eroaa siitä että lämmitetään polttomoottoria ja sisätilaa samalla 8A virralla / tolppapaikka? Sähköautoa ladataan pidempään mutta sillä ei ole merkitystä sähkölinjaan mitenkään jos 10A sulake tolpassa, usein 16A.
        Pakkasella kaikki polttikset parkkiksilla piuhan päässä ja pääsulakkeet kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sittenkö olisi mielestäsi parempi ettei kukaan saa 8A. lla ladata kun et sinä saa latausta tarpeeksi omiin ajoihisi?? Olet kuitenkin vähemmistöä pitkine päivittäisine ajomatkoinesi, vaihda työpaikka lähemmäksi tai muuta duunin viereen.

        "Jos täysdähkikset yleisttyvät, on niihin "matkan varrella oleviin" pikalatauksiin ainainen kono. Jo nyt esiintyy sähköautoilikoiden "tolpparaivoa", kun niukoista latauspisteistä taistellaan."
        Pikalatureita tulee jatkuvasti lisää sitä mukaa kun sähköautojakin.
        Taitaa olla enemmän mielikuvituksen tuotetta tuo tolpparaivo, itse en ole 7 - vuoden sähköautoiluni aikana sellaiseen törmännyt.

        Pelottaako sinuakin sähköautot? Miksi? Ne on todellakin paljon parempia kuin muinaisjäänne polttikset, ei niitä tarvitse pelätä.

        > Pelottaako sinuakin sähköautot? Miksi? Ne on todellakin paljon parempia kuin muinaisjäänne polttikset, ei niitä tarvitse pelätä.

        Sähköautoilijat yrittävät maksattaa kulunsa muilla. Se tässä pelottaa.

        Hidaslatauksen saa järjestettyä helposti - etenkin hybrideille. Virranrajoituksella hanskataan se, ettei tarvi kaikkea kaapelointia eikä etenkään koko talon sähköliittymää (kaapelit ja pääkeskus) uusia. Toimii hyvin ainakin lataushybridien kanssa, koska niiden pienet akut saadaan max. 10 A virrallakin muutamassa tunnissa täyteen. Eli illan/yön mittaan, ennen kuin alkaa sisätilanlämmittimet paahtaa.

        Myös pari sähköautoa menee joukon jatkona. Ongelmat alkavat, kun määrä kasvaa. Jos on ensin rakennettu pikalatauspaikat vaikka 20 % autopaikoista, mutta tarttis määrä kolminkertaistaa? Ja siinä sivussa uusia kaapelointi ja seuraavaksi todettaisiin, ettei kiinteistö sähköliittymä riitä. Kuka maksaa laskut?

        Sähköverkon kuormituksen kannalta tämä ei ole ongelma - öisin kulutetaan vähemmän sähköä kuin päivällä. Mutta kymmenien autojen samanaikainen lataus... vaikkei akut olisi tyhjiäkään, niin eipä millään 1 kW latausteholla niitä täytetä yön aikana, ei etenkään, kun pitäisi homma saada valmiiksi jo klo 4-5 mennessä, jotta vapautuu kapasiteettia sisätilanlämmittimille.

        Hyvin äkkiä ollaan tässä kohtaa käsi syvällä muiden asukkaiden taskussa. Valtiavaltakin voi tulla apuun, sehän ei valtiolle maksa senttiäkään, kun vaan määrätään, että rakentakaan pikalataus 50 % parkkipaikoista. Tällaista (tosin pienemmällä %-osuudella) puuhataan jo liikekiinteistöille. Vaikka tiedetään, että tarve on vähäinen. Kuka edes jaksaa alkaa kaapeleita kytkemään, jos tarkoitus on vain käväistä kaupasta hakemassa pari purkkia maitoa?

        Liikekiinteistöihinkin ne pari lataspaikkaa järjestyy helposti, mutta laitetaankin vaatimukseksi 20 ja vaaditaan pikalataus, niin hups, seuraavaksi ostellaankin taloon keskijänniteliittymää ja omaa muuntamoa. Kustannus voi olla satoja tonneja. Muttei maksa mitään valtiolle eikä patteripojille, joten ei haittaa. Kaikki OK niin kauan kuin laskut maksaa Joku Muu. Se on patteriautoilun kantava idea.


      • Anonyymi

        Olisitko tyytyväinen, jos sinulle myytäisiin korkeintaan 7 litraa bensaa päivässä, eikä tänään ostamatta jäänyt määrä lisäisi huomisen kiintiötä ? Tämähän on tilanne, jos latauspaikalla on tarjolla vai 2 kW teho .

        Mitäköhän naapurisi sanoisivat, jos vielä ostaisit nuo päivittäiset bensalitrasi taloyhtiön piikkiin? Tämähän on tilanne, jos ladatun sähkön mittaamista ja laskutusta ei ole laitettu kuntoon.

        Mitäköhän ilman lämmityspaikkaa olevat yhtiösi oasakkaat sanovat, jos vaadit heitä osallistumaan lämmityspaikkojen muuttamiseen niin, että lataussähkön mittaus ja laskutus saadaan toimimaan? Monessa vanhassa kerrostaloyhtiössä vain pienellä osalla asunnoista on
        edes lämmityspaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se sähköauton lataus 8 ampeerilla eroaa siitä että lämmitetään polttomoottoria ja sisätilaa samalla 8A virralla / tolppapaikka? Sähköautoa ladataan pidempään mutta sillä ei ole merkitystä sähkölinjaan mitenkään jos 10A sulake tolpassa, usein 16A.
        Pakkasella kaikki polttikset parkkiksilla piuhan päässä ja pääsulakkeet kestää.

        > Miten se sähköauton lataus 8 ampeerilla eroaa siitä että lämmitetään polttomoottoria ja sisätilaa samalla 8A virralla / tolppapaikka? Sähköautoa ladataan pidempään mutta sillä ei ole merkitystä sähkölinjaan mitenkään jos 10A sulake tolpassa, usein 16A.

        Tolpissa on nykyään yleensä 16 A sulakkeet, koska semmoisia ne tukussa myytävät tolpat ovat.

        Ongelma on syvemmällä, maan alla näkymättömissä. Siis poissa silmistä, poissa mieltä patteriautoista märkiä unia näkevän teinipojan mielesta.

        Ongelma on kaapelointi. Parkkipaikallahan voi olla vaikka 3x25 A sulakkeet ruokkimassa 20 tolppaa. Kas kun mitoituksessa on lähdetty siitä ajatuksesta, ettei ikinä ole joka ainoalla autolla samanaikaisesti piuha kiinni tolpassa eikä tolppien kellot samassa ajassa. Tunnetaan myös samanaikaisuuskertoimena. Tällä taikatempulla saadaan em .sulakkeiden teoriassa rajoittaman 17 kW maksimiteho (alle kilowatti tai vajaa 4 A per autopaikka) silti riittämään, vaikka lämmityksen ollessa päällä yksittäinen auto haukkaa tyyliin 1,5-2 kW/6-8 A. Isoin juju tässä ovat autopaikkakohtaiset kellot, mistä saa max. 2 h esilämmitystä.

        Sähköautojen lataukseen 2 h ei riitä, joten kellot pois. Samanaikaisuus kasvaa -> kaapelointi ei enää riitä, vaikka tyydyttäisiin pieneen latausvirtaan, esim. 6 A, mikä se hitain vaihtoehto yleensä on.

        6 A virralla sähköauton akkuun saadaan 8 tunnissa pukattua vain 11 kWh energiaa. Lataushybridin saa tankattua, mutta täyssähkäriä ei, jos akut olivat illalla alle 70 % lataustilassa tjsp.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se sähköauton lataus 8 ampeerilla eroaa siitä että lämmitetään polttomoottoria ja sisätilaa samalla 8A virralla / tolppapaikka? Sähköautoa ladataan pidempään mutta sillä ei ole merkitystä sähkölinjaan mitenkään jos 10A sulake tolpassa, usein 16A.
        Pakkasella kaikki polttikset parkkiksilla piuhan päässä ja pääsulakkeet kestää.

        Lämmitystolppien pääsulake kestää sen vuoksi että todennäköisesti autoilijat lämmittää autoaan porrastettuna. Äärimmäisen harvoin on sellainen tilanne että suurimpaan osaan tolpista on kytkettynä lämmitettävä auto. Suositustenkin perusteella polttomoottoriautoa ei tarvitse lämmittää kovallakaan pakkasella kahta tuntia enempää. Omassa taloyhtiössäni aika on rajattu kellolla tolpassa maksimissaan kahdeksi tunniksi ja silloin tuo vuorottelu syntyy luonnostaan (aivan kaikki ei lähde samaan aikaan liikkeelle).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin sittenkö olisi mielestäsi parempi ettei kukaan saa 8A. lla ladata kun et sinä saa latausta tarpeeksi omiin ajoihisi?? Olet kuitenkin vähemmistöä pitkine päivittäisine ajomatkoinesi, vaihda työpaikka lähemmäksi tai muuta duunin viereen.

        "Jos täysdähkikset yleisttyvät, on niihin "matkan varrella oleviin" pikalatauksiin ainainen kono. Jo nyt esiintyy sähköautoilikoiden "tolpparaivoa", kun niukoista latauspisteistä taistellaan."
        Pikalatureita tulee jatkuvasti lisää sitä mukaa kun sähköautojakin.
        Taitaa olla enemmän mielikuvituksen tuotetta tuo tolpparaivo, itse en ole 7 - vuoden sähköautoiluni aikana sellaiseen törmännyt.

        Pelottaako sinuakin sähköautot? Miksi? Ne on todellakin paljon parempia kuin muinaisjäänne polttikset, ei niitä tarvitse pelätä.

        Asut nähtävästi jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Sähköautoja (täys) ei ole käytännössä muualla kuin Uudellamaalla. Itse asun Kainuussa ja täällä sähköautoja liikennekäytössä 10 kpl tasan. Uudellamaalla taasen 2 400 kpl.

        Uudella maalla sähköautoja 2400 kpl. ja muualla Suomessa 1800 kpl.
        Kyllä Sähköautot-nyt fb ryhmän mukaan aika raivotiloja esiintyy lataukseen liittyen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin kuin kerroin, kaikille ei 8A riitä, mutta noin 90% autoilijoista riittää.
        Autolla ajetaan suomessa keskimäärin 40km / päivä, ja tuolla 8A.lla lataa noin 18 kWh yön 10h aikana joten ajomatkaa tulee noin 80-140 km yössä autosta riippuen, kaikki ladattavat hybridit saa 8A.lla ladattua alle 6 tunnissa.

        Jos otetaan kaikilla henkilöautoilla ajettu keskiarvo ja sitten vielä se jaetaan 365, niin saadaan matka, joka ei kerro yhtään mistään mitään.
        Itsellä esimerkiksi pihassa 2 autoa, toisella ajettu 20 000 ja toisella 6000 km vuoden aikana, keskiarvo 13 000km jaetaan 365 saadaan 35 km, joka ei ole lähelläkään mitä autoilla ajettu/vrk. Esimerkiksi sillä 6000km ajettu autolla on ajettu se 6000km 20 päivässä eli 300 km/vrk. Sillä 20 000 ajetulla suurin osa ajoista/vrk ollut alle 10 km.
        Esimakua saat täyssähköautosta ja sen käytettävyydestä ajoihisi, kun tankkaat polttisautoosi vain 10l/kerta ja samalla pariin 10l jerrykannuun, niin sullakin on aina tankki täynnä aamuisin. Vastaa sunnilleen täyssähklöauton käyttöä.

        Sähköautot nyt fb ryhmässä joku kertoi kuinka ajoi 400 km ja aikaa meni ainoastaan 8 h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisitko tyytyväinen, jos sinulle myytäisiin enintään 10 litraa bensaa päivässä, vieläpä niin, että yhtenä päivänä ostamatta jäänyt bensa ei kasvata seuraavan päivän määrää?

        Tämähän on tilanne, kun sähköautoilija yrittää tulla toimeen 20kWh/yö lataustolppaa käyttäen.

        Jos täysdähkikset yleisttyvät, on niihin "matkan varrella oleviin" pikalatauksiin ainainen kono. Jo nyt esiintyy sähköautoilikoiden "tolpparaivoa", kun niukoista latauspisteistä taistellaan. Toiseksi jääminen tolpalle mennessä kun tietää vähintään puolennyunnin viivettä sen puolentunnin oman latausajan lisäksi.

        Polttoainepellet ovat kaavoihinsa kangistuneet ja pitävät ongelmana jos ei saa kerralla tankkia täyteen vaikka ei ajoa olisikaan. Kyllä vieläkin on polttiskuskeja jotka tankkaavat vain 10 litraa kerrallaan koska rahat vähissä, silti he tuolla liikenteessä pyörivät.
        Siis polttisautoilijat, ei sen tankin tarvii olla täysi, silti autolla voi ajaa.


    • Anonyymi

      Savimajojen ja kerrostalojen pihoille voidaan asentaa kuntopyörät. Niihin kytketty generaattori lataa sähköauton. Omakotitaloissa on sopivan kokoiset sähköliittymät joilla lataus onnistuu ostosähköllä.

    • Anonyymi

      Sähköautoja ostavat pääsääntöisesti paremmin ansaitsevat omakotitaloissa ja rivareissa asuvat. Ei latausongelmia.

    • Anonyymi

      ajelenpa vaan noin 120km vk vanahalla 1996 aatolla.en tuota vaiha.jos lie ekosysteemi pillooja. olokoo.kööhänä ku en autoteollisuutta elläessän työllistäny enkä luontoo.2en vaiha.akkoo enkä autoo.

    • Anonyymi

      Vielä 2000-luvulla autojen lämmityspistorasiaverkon mitoituksessa on käytetty verkon huipputeholle kaavaa Pmax = 10 0,5 x N [kW], missä on lämmityspisteiden lukumäärä. Eli 20 lämmityspistettä antaisi huipputeholle arvoksi 20 kW. Kuinka pitkälle mitoitus riittäisi sähköautojen lataukseen edes 8A virrroilla?

      • Anonyymi

        "Kuinka pitkälle mitoitus riittäisi sähköautojen lataukseen edes 8A virrroilla?"
        Jos noin on laskettu niin silti kaapeleiden kesto on vähintään 10 A.lle.
        Helppo homma laittaa virran rajoitin syöttöön.
        Tuo on myös aika kummallinen pointti että jos sähköverkko ei riitä lataukseen kaikille autoille niin sitä ei saa sitten kenellekään, vaikkei sähköautoja ole talossa kuin muutama ja loput 18 polttiksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuinka pitkälle mitoitus riittäisi sähköautojen lataukseen edes 8A virrroilla?"
        Jos noin on laskettu niin silti kaapeleiden kesto on vähintään 10 A.lle.
        Helppo homma laittaa virran rajoitin syöttöön.
        Tuo on myös aika kummallinen pointti että jos sähköverkko ei riitä lataukseen kaikille autoille niin sitä ei saa sitten kenellekään, vaikkei sähköautoja ole talossa kuin muutama ja loput 18 polttiksia.

        Jos ja kun ei riitä, niin sähköt remonttiin ja käyttäjät maksumiehiksi. Muut eivät maksele niitä lataajien sähköjä eikä latauspisteitä. Nyt jopa lataillaan luvattomasti jumittamalla mekaaninen kelmo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuinka pitkälle mitoitus riittäisi sähköautojen lataukseen edes 8A virrroilla?"
        Jos noin on laskettu niin silti kaapeleiden kesto on vähintään 10 A.lle.
        Helppo homma laittaa virran rajoitin syöttöön.
        Tuo on myös aika kummallinen pointti että jos sähköverkko ei riitä lataukseen kaikille autoille niin sitä ei saa sitten kenellekään, vaikkei sähköautoja ole talossa kuin muutama ja loput 18 polttiksia.

        "Tuo on myös aika kummallinen pointti että jos sähköverkko ei riitä lataukseen kaikille autoille niin sitä ei saa sitten kenellekään, vaikkei sähköautoja ole talossa kuin muutama ja loput 18 polttiksia."

        Aloituksen linkissä käsittääkseni ajettiin takaa juuri tuota: Kun kerta virtaa ei lataukseen riitä niin seurauksena on että sähköautoja on vain muutamia ja loput niitä polttiksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo on myös aika kummallinen pointti että jos sähköverkko ei riitä lataukseen kaikille autoille niin sitä ei saa sitten kenellekään, vaikkei sähköautoja ole talossa kuin muutama ja loput 18 polttiksia."

        Aloituksen linkissä käsittääkseni ajettiin takaa juuri tuota: Kun kerta virtaa ei lataukseen riitä niin seurauksena on että sähköautoja on vain muutamia ja loput niitä polttiksia.

        > Kun kerta virtaa ei lataukseen riitä niin seurauksena on että sähköautoja on vain muutamia ja loput niitä polttiksia.

        Eli se latausmahdollisuus järjestetään nopeasti, helposti ja halvalla parille ensimmäiselle.

        Kun kolmas ostaa patteriauton ja ilmoittaa myös tarvitsevansa latausmahdollisuuden, koska osakkaiden yhdenvertaisuusperiaate, niin sitten ei auta kuin pistää koko parkkipaikan sähköistys remonttiin. Maksaa monta kymppitonnia, (eli pienemmässä yhtiössä tonneja per osakehuoneisto), mutta sehän on patteripoikien mielestä vain reilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuinka pitkälle mitoitus riittäisi sähköautojen lataukseen edes 8A virrroilla?"
        Jos noin on laskettu niin silti kaapeleiden kesto on vähintään 10 A.lle.
        Helppo homma laittaa virran rajoitin syöttöön.
        Tuo on myös aika kummallinen pointti että jos sähköverkko ei riitä lataukseen kaikille autoille niin sitä ei saa sitten kenellekään, vaikkei sähköautoja ole talossa kuin muutama ja loput 18 polttiksia.

        >Tuo on myös aika kummallinen pointti että jos sähköverkko ei riitä lataukseen kaikille autoille niin sitä ei saa sitten kenellekään,

        Ainoa oikea periaate.

        Jos latausmshdollisuus myönnetään yhdelle patteriautolle, niin 2. patteriauton ostajalle ei saa myydä eioota - osakkaita pitää kohdella yhdenvertaisesti. Joten myös 2. patteriauton ostajalle pitää latausmahdollisuus järjestää. Ja kolmannelle kans. Jne.

        Aivan varmasti loppuu jossain vaiheessa kapasiteetti kesken joko pysäköintialueen kaapeloinnista tai koko kiinteistön liittymästä. Sitten makssa. Paljon.

        Em. voidaan välttää ainoastaan perustamalla uudenlaiset, latausmahdollisuudella varustetut, pyskäintipaikat, vaikkapa erikseen myytävinä osakkeina (tyyliin 5000 €/kpl). Kaikilla on yhtälainen mahdollisuus tällainen osake ostaa = reilu peli. Jos loppuvat myöhemmin kesken, niin se on sitten voi voi, olisitte ostaneet ajoissa.

        Ei kuulosta varmaankaan hyvältä patteripoikien mielestä, kun on jo herkuteltu ajatuksella, että kaikki kulut maksatetaan naapureilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >Tuo on myös aika kummallinen pointti että jos sähköverkko ei riitä lataukseen kaikille autoille niin sitä ei saa sitten kenellekään,

        Ainoa oikea periaate.

        Jos latausmshdollisuus myönnetään yhdelle patteriautolle, niin 2. patteriauton ostajalle ei saa myydä eioota - osakkaita pitää kohdella yhdenvertaisesti. Joten myös 2. patteriauton ostajalle pitää latausmahdollisuus järjestää. Ja kolmannelle kans. Jne.

        Aivan varmasti loppuu jossain vaiheessa kapasiteetti kesken joko pysäköintialueen kaapeloinnista tai koko kiinteistön liittymästä. Sitten makssa. Paljon.

        Em. voidaan välttää ainoastaan perustamalla uudenlaiset, latausmahdollisuudella varustetut, pyskäintipaikat, vaikkapa erikseen myytävinä osakkeina (tyyliin 5000 €/kpl). Kaikilla on yhtälainen mahdollisuus tällainen osake ostaa = reilu peli. Jos loppuvat myöhemmin kesken, niin se on sitten voi voi, olisitte ostaneet ajoissa.

        Ei kuulosta varmaankaan hyvältä patteripoikien mielestä, kun on jo herkuteltu ajatuksella, että kaikki kulut maksatetaan naapureilla.

        Asun kerrostalossa jossa kaikille asukkaille ei ole parkkipaikkaa, voinko vedota yhdenvertaisuuspykälään ja vaatia taloyhtiön järjestämään minulle parkkipaikka kun monella muullakin on. Sitten parkkipaikalla ei ole kaikille lämmitysmahdollisuutta, voiko nämä sähköttömien parkkipaikkojen vuokraajat vaatia lämmitysmahdollisuuden?
        Miksi ainoastaan latausasioissa vedotaan yhdenvertaisuuspykälään? Kateuttako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun kerrostalossa jossa kaikille asukkaille ei ole parkkipaikkaa, voinko vedota yhdenvertaisuuspykälään ja vaatia taloyhtiön järjestämään minulle parkkipaikka kun monella muullakin on. Sitten parkkipaikalla ei ole kaikille lämmitysmahdollisuutta, voiko nämä sähköttömien parkkipaikkojen vuokraajat vaatia lämmitysmahdollisuuden?
        Miksi ainoastaan latausasioissa vedotaan yhdenvertaisuuspykälään? Kateuttako?

        > Asun kerrostalossa jossa kaikille asukkaille ei ole parkkipaikkaa, voinko vedota yhdenvertaisuuspykälään ja vaatia taloyhtiön järjestämään minulle parkkipaikka kun monella muullakin on.

        Et voi, koska tilanne on ollut tällainen alusta asti = paikkojen vajaus ja lämmitysmahdollisuuden puute ovat ollet tiedossasi myös osaketta ostaessasi. Jos paikkoja on liian vähän, niin onnekkaat, jotka moisen saavat, voidaan valita vaikka arpomalla. Kaikilla on sama voitonmahdollisuus = reilu peli.

        Epäreilua puolestaan olisi, että yhdelle osakkaalle annettaisiin lupa rakentaa itselleen oma paikka leikkaamalla pieni siivu nurmialueesta. Eli paikan saisi se, joka ensimmäisenä moista kinuaisi. Ja kaikile seuraaville myytäisiin taas pelkkää eioota. Juuri tästä on kyse, jos laitellaan pari pikalatauspistettä "koska tolppien sähköistys sen kestää". Kas kun samaa temppua ei voi toistaa. Eikä tässä oikein toimi sekään, että kaikki paikat arvotaan vaikka vuosittan.... silloinhan saattaisi latauspaikan saada joku, joka ei tarvitse. Erilliset varauslistat ja jonot... jooei, tosiaan tarpeeksi ongelmia jo näistä kylmä/lämpöpaikka, vielä kolmas siihen rinnalle. Periaatteessa tämä olisi OK, jos niistä latauspaikoista perittäisiin reilusti korkeampaa vuokraa, millä katettaisiin myös rakentamiskuluja. Se kun ei ole kovin reilua, että rakentaminen maksatetaan kaikilla, myös autottomilla, mutta näitä paikkoja jaettaisiin vain sähkö/lataushybridin omistajille. Tai voisihan ne laittaa kaikille jakoon -> latauspaikoilla seisoisi tavallisia autoja ja sähköautoja olisi ilma, jos kerran yhtiössä on tolppapaikoista pulaa ja paikat jaettaisiin arpomalla.

        Tosin nuo kylmät paikat kuulostavat iäkkäämmältä yhtiöltä. Sellaisessa olisi lähes varmasti syytä joka tapauksessa laittaa parkkipaikan sähköt uusiksi = tolpat kaikille ja latauspaikkoja sen verran kuin talon liittymä kestää. Jos siellä on se perinteinen DDR-tyylin keskuskello-ohjaus, niin kuormankesto kasvaa aika tavalla, kun siirrytään autokohtaiseen lämmityksen ohjaukseen.

        > Miksi ainoastaan latausasioissa vedotaan yhdenvertaisuuspykälään?

        Eli sinusta on OK, jos naapurisi haluaa vaihtaa KPH laatoituksen värin ja hallitus teettää remontin yhtiön piikkiin. Päätät haluta samaa, mutta vastaus on ei, koska "se edellinen remontti tulikin yllättävän kalliiksi, 25 000 €, joten päätimme muuttaa linjaa, tästä eteenpäin jokainen maksaa remonttinsa itse".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Asun kerrostalossa jossa kaikille asukkaille ei ole parkkipaikkaa, voinko vedota yhdenvertaisuuspykälään ja vaatia taloyhtiön järjestämään minulle parkkipaikka kun monella muullakin on.

        Et voi, koska tilanne on ollut tällainen alusta asti = paikkojen vajaus ja lämmitysmahdollisuuden puute ovat ollet tiedossasi myös osaketta ostaessasi. Jos paikkoja on liian vähän, niin onnekkaat, jotka moisen saavat, voidaan valita vaikka arpomalla. Kaikilla on sama voitonmahdollisuus = reilu peli.

        Epäreilua puolestaan olisi, että yhdelle osakkaalle annettaisiin lupa rakentaa itselleen oma paikka leikkaamalla pieni siivu nurmialueesta. Eli paikan saisi se, joka ensimmäisenä moista kinuaisi. Ja kaikile seuraaville myytäisiin taas pelkkää eioota. Juuri tästä on kyse, jos laitellaan pari pikalatauspistettä "koska tolppien sähköistys sen kestää". Kas kun samaa temppua ei voi toistaa. Eikä tässä oikein toimi sekään, että kaikki paikat arvotaan vaikka vuosittan.... silloinhan saattaisi latauspaikan saada joku, joka ei tarvitse. Erilliset varauslistat ja jonot... jooei, tosiaan tarpeeksi ongelmia jo näistä kylmä/lämpöpaikka, vielä kolmas siihen rinnalle. Periaatteessa tämä olisi OK, jos niistä latauspaikoista perittäisiin reilusti korkeampaa vuokraa, millä katettaisiin myös rakentamiskuluja. Se kun ei ole kovin reilua, että rakentaminen maksatetaan kaikilla, myös autottomilla, mutta näitä paikkoja jaettaisiin vain sähkö/lataushybridin omistajille. Tai voisihan ne laittaa kaikille jakoon -> latauspaikoilla seisoisi tavallisia autoja ja sähköautoja olisi ilma, jos kerran yhtiössä on tolppapaikoista pulaa ja paikat jaettaisiin arpomalla.

        Tosin nuo kylmät paikat kuulostavat iäkkäämmältä yhtiöltä. Sellaisessa olisi lähes varmasti syytä joka tapauksessa laittaa parkkipaikan sähköt uusiksi = tolpat kaikille ja latauspaikkoja sen verran kuin talon liittymä kestää. Jos siellä on se perinteinen DDR-tyylin keskuskello-ohjaus, niin kuormankesto kasvaa aika tavalla, kun siirrytään autokohtaiseen lämmityksen ohjaukseen.

        > Miksi ainoastaan latausasioissa vedotaan yhdenvertaisuuspykälään?

        Eli sinusta on OK, jos naapurisi haluaa vaihtaa KPH laatoituksen värin ja hallitus teettää remontin yhtiön piikkiin. Päätät haluta samaa, mutta vastaus on ei, koska "se edellinen remontti tulikin yllättävän kalliiksi, 25 000 €, joten päätimme muuttaa linjaa, tästä eteenpäin jokainen maksaa remonttinsa itse".

        Entäs muut remontit, taloon asennetaan hissi, ekan kerroksen asujat eivät siitä hyödy, mutta maksajaksi joutuvat, sama parvekeremonteissa parvekkeettomat ym.
        Mutta kun on latauspisteestä kysymys ja vaikka sähköt riittäisi 2/3 osalle hidaslataukseen niin vedotaan yhdenvertaisuuteen kun ei lopuille sähkö riitä vaikka talossa on vannoutuneita polttis autoilijoita puolet.
        Näissä on oikeasti varmuudella suurin ongelma kateus ja suuri tiedon puute niin on helpompi kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Asun kerrostalossa jossa kaikille asukkaille ei ole parkkipaikkaa, voinko vedota yhdenvertaisuuspykälään ja vaatia taloyhtiön järjestämään minulle parkkipaikka kun monella muullakin on.

        Et voi, koska tilanne on ollut tällainen alusta asti = paikkojen vajaus ja lämmitysmahdollisuuden puute ovat ollet tiedossasi myös osaketta ostaessasi. Jos paikkoja on liian vähän, niin onnekkaat, jotka moisen saavat, voidaan valita vaikka arpomalla. Kaikilla on sama voitonmahdollisuus = reilu peli.

        Epäreilua puolestaan olisi, että yhdelle osakkaalle annettaisiin lupa rakentaa itselleen oma paikka leikkaamalla pieni siivu nurmialueesta. Eli paikan saisi se, joka ensimmäisenä moista kinuaisi. Ja kaikile seuraaville myytäisiin taas pelkkää eioota. Juuri tästä on kyse, jos laitellaan pari pikalatauspistettä "koska tolppien sähköistys sen kestää". Kas kun samaa temppua ei voi toistaa. Eikä tässä oikein toimi sekään, että kaikki paikat arvotaan vaikka vuosittan.... silloinhan saattaisi latauspaikan saada joku, joka ei tarvitse. Erilliset varauslistat ja jonot... jooei, tosiaan tarpeeksi ongelmia jo näistä kylmä/lämpöpaikka, vielä kolmas siihen rinnalle. Periaatteessa tämä olisi OK, jos niistä latauspaikoista perittäisiin reilusti korkeampaa vuokraa, millä katettaisiin myös rakentamiskuluja. Se kun ei ole kovin reilua, että rakentaminen maksatetaan kaikilla, myös autottomilla, mutta näitä paikkoja jaettaisiin vain sähkö/lataushybridin omistajille. Tai voisihan ne laittaa kaikille jakoon -> latauspaikoilla seisoisi tavallisia autoja ja sähköautoja olisi ilma, jos kerran yhtiössä on tolppapaikoista pulaa ja paikat jaettaisiin arpomalla.

        Tosin nuo kylmät paikat kuulostavat iäkkäämmältä yhtiöltä. Sellaisessa olisi lähes varmasti syytä joka tapauksessa laittaa parkkipaikan sähköt uusiksi = tolpat kaikille ja latauspaikkoja sen verran kuin talon liittymä kestää. Jos siellä on se perinteinen DDR-tyylin keskuskello-ohjaus, niin kuormankesto kasvaa aika tavalla, kun siirrytään autokohtaiseen lämmityksen ohjaukseen.

        > Miksi ainoastaan latausasioissa vedotaan yhdenvertaisuuspykälään?

        Eli sinusta on OK, jos naapurisi haluaa vaihtaa KPH laatoituksen värin ja hallitus teettää remontin yhtiön piikkiin. Päätät haluta samaa, mutta vastaus on ei, koska "se edellinen remontti tulikin yllättävän kalliiksi, 25 000 €, joten päätimme muuttaa linjaa, tästä eteenpäin jokainen maksaa remonttinsa itse".

        Puhutko vahingossa vai tietämättömyyttäsi pikalatauspisteistä??
        Ei sellaista kukaan edes halua, eikä edes 3-vaiheista keskinopeaa latausta vaan pelkkä shuko 8A virralla, jonka oikeasti voi nykyisille tolppapaikalle saada pienillä kustannuksilla suurimmassa tapauksissa taloyhtiöitä ja tolpan ja käytetyn sähkön maksaa tietenkin lataaja tolppaan asennettavan sähkömittarin perusteella. Mikä yhdenvertaisuuslaki tämän estää?
        Tietämättömyys, ymmärtämättömyys ja tiedon saannista kieltäytyminen on suuri ongelma taloyhtiöiden kokouksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >Tuo on myös aika kummallinen pointti että jos sähköverkko ei riitä lataukseen kaikille autoille niin sitä ei saa sitten kenellekään,

        Ainoa oikea periaate.

        Jos latausmshdollisuus myönnetään yhdelle patteriautolle, niin 2. patteriauton ostajalle ei saa myydä eioota - osakkaita pitää kohdella yhdenvertaisesti. Joten myös 2. patteriauton ostajalle pitää latausmahdollisuus järjestää. Ja kolmannelle kans. Jne.

        Aivan varmasti loppuu jossain vaiheessa kapasiteetti kesken joko pysäköintialueen kaapeloinnista tai koko kiinteistön liittymästä. Sitten makssa. Paljon.

        Em. voidaan välttää ainoastaan perustamalla uudenlaiset, latausmahdollisuudella varustetut, pyskäintipaikat, vaikkapa erikseen myytävinä osakkeina (tyyliin 5000 €/kpl). Kaikilla on yhtälainen mahdollisuus tällainen osake ostaa = reilu peli. Jos loppuvat myöhemmin kesken, niin se on sitten voi voi, olisitte ostaneet ajoissa.

        Ei kuulosta varmaankaan hyvältä patteripoikien mielestä, kun on jo herkuteltu ajatuksella, että kaikki kulut maksatetaan naapureilla.

        "Viisi taloyhtiötä sähköisti yhdessä porilaisen parkkipaikan – "Ei ole vielä näkynyt yhtään sähköautoa""

        https://yle.fi/uutiset/3-11143832

        Rakensivat 120 parkkipaikkaa hinta 15000 €.

        "Alueelle tuli 120 autopaikkaa, joissa kaikissa on nyt mahdollisuus sähköauton hitaaseen lataamiseen. Pikalataus vaatisi muun muassa erilaisen pistokkeen.
        ...
        – Jos haluaa nopean latauksen, niin silloin voi itse hankkia uudet sisäkalut laatikkoon, sanoo asunto-osakeyhtiö Hillervonpirtin hallituksen puheenjohtaja Altti Aronen."


    • Anonyymi

      Pian otetaan taas hevoset käyttöön.

      • Anonyymi

        Siipiveikkojen sätikäiset lataantumassa muiden piikkiin widuddaa kerrostaloissa.
        Mieletöntä uskontoa tuputetaan nyt etelän joka tuutista sähkön puolesta.
        Nyt heti uusia ydinvoimaloita ja vesivoimaloita. Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siipiveikkojen sätikäiset lataantumassa muiden piikkiin widuddaa kerrostaloissa.
        Mieletöntä uskontoa tuputetaan nyt etelän joka tuutista sähkön puolesta.
        Nyt heti uusia ydinvoimaloita ja vesivoimaloita. Kiitos.

        "Mieletöntä uskontoa tuputetaan nyt etelän joka tuutista sähkön puolesta."

        Mites tuo polttomoottori-uskonto? Sulla noista muista lauseista ilmenee se vahvasti. Polttomoottoriuskonto näyttää olevan vahvempi usko koska faktat eivät pure polttomoottori uskonnon julistajiin. Tosi uskovainenhan uskoo vaikka kuinka yritetään uskoa tosiasioilla kumota.
        Sähköautojen puolestapuhujat esittävät pääasiassa tutkittua puolueetonta tietoa, mutta se käännetään polttomoottoriin uskovien taholta uskonnoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mieletöntä uskontoa tuputetaan nyt etelän joka tuutista sähkön puolesta."

        Mites tuo polttomoottori-uskonto? Sulla noista muista lauseista ilmenee se vahvasti. Polttomoottoriuskonto näyttää olevan vahvempi usko koska faktat eivät pure polttomoottori uskonnon julistajiin. Tosi uskovainenhan uskoo vaikka kuinka yritetään uskoa tosiasioilla kumota.
        Sähköautojen puolestapuhujat esittävät pääasiassa tutkittua puolueetonta tietoa, mutta se käännetään polttomoottoriin uskovien taholta uskonnoksi.

        > Sähköautojen puolestapuhujat esittävät pääasiassa tutkittua puolueetonta tietoa, mutta se käännetään polttomoottoriin uskovien taholta uskonnoksi.

        Patteriautouskovaiset yrittävät maksattaa kaikki kulunsa muilla. Se on reilua, kun ovat omasta mielestään hyvällä asialla.

        Vaihtoehtoja patteriautoille ei saa olla ja hyvän asian vuoksi saa myös liioitella ja valehdella. Näinhän uskovaiset aina toimivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Sähköautojen puolestapuhujat esittävät pääasiassa tutkittua puolueetonta tietoa, mutta se käännetään polttomoottoriin uskovien taholta uskonnoksi.

        Patteriautouskovaiset yrittävät maksattaa kaikki kulunsa muilla. Se on reilua, kun ovat omasta mielestään hyvällä asialla.

        Vaihtoehtoja patteriautoille ei saa olla ja hyvän asian vuoksi saa myös liioitella ja valehdella. Näinhän uskovaiset aina toimivat.

        "Patteriautouskovaiset yrittävät maksattaa kaikki kulunsa muilla."
        No siinäpä taas uskovaisen kommentti! Missä ja miten sähköautoilija maksattaa kulujaan muilla? Jään mielenkiinnolla odottamaan vastaustasi...
        "Vaihtoehtoja patteriautoille ei saa olla"
        Miksei saa olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Patteriautouskovaiset yrittävät maksattaa kaikki kulunsa muilla."
        No siinäpä taas uskovaisen kommentti! Missä ja miten sähköautoilija maksattaa kulujaan muilla? Jään mielenkiinnolla odottamaan vastaustasi...
        "Vaihtoehtoja patteriautoille ei saa olla"
        Miksei saa olla?

        "Patteriautouskovaiset yrittävät maksattaa kaikki kulunsa muilla. Se on reilua, kun ovat omasta mielestään hyvällä asialla."

        Olet pihalla kuin lintulauta. Sähköautolla ajava maksaa autonsa itse, Samoin sähköauton käyttämän sähkön. Kerropa minkä osuuden maksuista sähköautolla ajava maksattaa muilla.


      • Anonyymi

        Hyväksyn kyllä heti kerrostaloon latauspaikat.Kun samalla rakentavat polttoaine säiliöt bensiini ja diesel autoille.Mikä etuoikeus sähköautolle pitää olla että saa energiansa omalta kerrostalon parkkipaikalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväksyn kyllä heti kerrostaloon latauspaikat.Kun samalla rakentavat polttoaine säiliöt bensiini ja diesel autoille.Mikä etuoikeus sähköautolle pitää olla että saa energiansa omalta kerrostalon parkkipaikalta.

        Kateus, se suuri suomalaisen perisynti...


    • Anonyymi

      Latausfirmat vie sen verta välistä, että lataus julkisella paikalla maksaa lähes yhtä paljon kuin auton tankkaus polttoaineella, sen takia ei kannata ladata kuin nippa nappa, että pääsee kotiin lataamaan halvalla sähköllä.

      • Anonyymi

        Siihen lataustolppaan pitää asentaa oma kulutusmittari.Saa itse maksaa sähkönsä eikä muut asukkaat kauankohan sillä sähkärillä ajelee.


    • Anonyymi

      Oman tuvan omistajan on kiva lukea näitä kommunistien ongelmia. Siinähän kärvistelette keskenänne.
      Mulla on oma latauspiste ja se on ainoa mitä tarvitsen. 1,5 euroa per 100km Vattenfallin fossiilivapaata sähköä.

      • Anonyymi

        Tuo hinta on varmaankin vain pelkkä sähkön hinta. Kun kuluihin lasketaan auto kalliimpi hinta ja muut lisäkulut (mm. aikanaan vaihtohyvityksen alenema) niin kyllä ne kilometrikulut nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo hinta on varmaankin vain pelkkä sähkön hinta. Kun kuluihin lasketaan auto kalliimpi hinta ja muut lisäkulut (mm. aikanaan vaihtohyvityksen alenema) niin kyllä ne kilometrikulut nousee.

        Sähköauto ei ole kalliimpi kuin vastaava polttis jos katsotaan auton ominaisuuksia jotka sähköautossa ovat aina paremmat. Sähköautoilijat arvostavat autoissaan ajamisen helppoutta, äänettömyyttä, suorituskykyä, ajon tasaisuutta, varustelutasoa ym. Näitä kaikkia ei perinteiseen autoon saa millään rahalla. On kuin vertailisi omenoita ja appelsiineja.


    • Anonyymi

      Tässä ketjussa on keskusteltu vain lataamisesta, mutta unohdettu varsinainen auto ja sen pitäminen. Jo nyt on alettu mainostamaan hybridejä jotka eivät kaipaa sähköpistokkeita. Kyllähän noilla pääsee pienemmillä bensakuluilla kun liikkeellelähtöä auttaa sähkömoottori ja pieniä matkoja hissukseen ajaen kokonaan sähköllä. Mutta pitäähän se sähkö saada takaisin akkuun bensaa käyttäen. Uhkaavatkohan jäädä käsiin kun kaikki haluaa osin tai kokonaan ladattavia sähköautoja. Täyssähköautot ovat melko uutta ikäluokkaa ja hybrideitäkään ei ole vielä kovin vanhana. Ostettaessa ovat kalliimpia, joten kelpaa lähinnä suurtuloisille. Vielä niistä saa vaihdossa kohtalaisen hyvityksen ja jos vielä vaihtaa autoa 2-4 vuoden välein, hyvityshinta on vielä hyvä. Mutta entä sitten jos pitää kauemmin tai on ostanut tuollaisen muutaman vuoden ajetun niin mitähän vaihtoarvo on sitten kun aikoo vaihtaa uudempaan. Akuston vaihto alkaa olla edessä ja tekniikka vanhentunutta niin hyvityshinta romahtaa. Kuka enää haluaa vaikkapa kuusvuotiasta sähköautoa kun tiedossa on kohtapuolin akuston vaihto. Dieselillä ajetaan helposti tuplasti kauemmin, ekodieseliä käyttäen puhtaammin.

      • Anonyymi

        "Akuston vaihto alkaa olla edessä ja tekniikka vanhentunutta niin hyvityshinta romahtaa. Kuka enää haluaa vaikkapa kuusvuotiasta sähköautoa kun tiedossa on kohtapuolin akuston vaihto."

        Tuo lauseesi on pelkkää oletusta jossa ei ole minkäänlaista faktapohjaa. No sitä faktapohjaa tulee nyt.
        Nyt myynnissä olevien autojen akut kestävät tutkitusti pidempään kuin auto sen ympärillä (jopa 1,5 miljoonaa km.), lisäksi akut ovat korjattavissa koska ovat kaikilla merkeillä modulirakenteisia. Eli akun korjaaminen tulee nykyarvioiden mukaan maksamaan polttomoottori-auton kytkinremontin verran.

        Olisi todellakin hinnan romahtamisesta huolissani nyt uutena ostettavan polttomoottoriauton suhteen.


      • Anonyymi

        "Dieselillä ajetaan helposti tuplasti kauemmin, ekodieseliä käyttäen puhtaammin."
        Tesla taksilla ajettu suomessa yli 700 000km ja matka jatkuu... Polttoainekuluissa ko tesla säästänyt useita kymmeniä tuhansia ja huoltokuluissa lisää. Teslalla nykyiset uudet akut on arvioitu kestävän 1,5 miljoonaa kilometriä. Taitaa dieselauton kilometrit päättyä aiemmin.
        Menepä suljettuun autotalliin ja laita se ekodieselisi siellä käyntiin, kauanko luulet pysyväsi siellä hengissä? Sähköauton kanssa ei mitään ongelmaa? Onko mielestäsi ekodieselisi edelleen puhtaampaa?


    • Anonyymi

      Lämmitystolppien päivitykset ilman sähköverkon vahvistamista on köyhän miehen ratkaisu, jolla ei ole pidempään tulevaisuutta.

      • Anonyymi

        https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html
        Ressukoiden huolet sähkön riittävyydestä on ammuttu alas. Silti nämä ressukat toistavat virheellistä mantraansa yhä uudestaan. Tietämättömien osa on olla typerä päivästä toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html
        Ressukoiden huolet sähkön riittävyydestä on ammuttu alas. Silti nämä ressukat toistavat virheellistä mantraansa yhä uudestaan. Tietämättömien osa on olla typerä päivästä toiseen.

        Kyllä sähkö riittää mutta 8 A latauspiste ei riitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html
        Ressukoiden huolet sähkön riittävyydestä on ammuttu alas. Silti nämä ressukat toistavat virheellistä mantraansa yhä uudestaan. Tietämättömien osa on olla typerä päivästä toiseen.

        Kadunvarsipysäköijille, joita kaupungeissa valtava määrä, ei taida sähköä olla kovastikaan saatavilla.


    • Anonyymi

      Köyhä ei koskaan vaihda uutta autoa.
      Vanhalla dieselillä tulee parkissa erityäin vähän päästöjä.
      Kierrätys on POP. Käytetty säästää eniten luontoa.

    • Anonyymi

      Köyhä ei koskaan vaihda uutta autoa.
      Vanhalla dieselillä tulee parkissa erityäin vähän päästöjä.
      Kierrätys on POP. Käytetty säästää eniten luontoa.

    • Anonyymi

      Köyhä ei koskaan vaihda uutta autoa.
      Vanhalla dieselillä tulee parkissa erityäin vähän päästöjä.
      Kierrätys on POP. Käytetty säästää eniten luontoa.

      • Anonyymi

        Vaikka saisi lottovoiton niin köyhä ryyppäisi rahat ennenkuin ehtisi ostaa sähköauton.


    • Anonyymi

      8A / 12h per auto riittää varsin hyvin keskimääräiseen pävittäiseen ajamiseen.
      Keskimäärin autoilla ajetaan luokkaa 55km / päivä ja tuolla 8A latauksella yön ajan pääse 110km.

      Jos on tarve ajaa peräkkäisinä päivinä akku kuivaksi niin sitten vaan pikalaturille.

      Kerrostalojenkin tolppapaikkasähköt riittää keskimääräiseen ajotarpeeseen. Kyse on kuorman hallinnasta niin ettei kaikkia ladata samalla hetkellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7253
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4400
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3462
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      506
      3165
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      294
      2112
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1763
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1701
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1573
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1485
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1436
    Aihe