Sähköllä ladattavia autoja vyöryy nyt Suomeen ennennäkemättömällä tahdilla. Vuoden 2020 osalta ei ole siis välttämättä lainkaan liioiteltua arvella, että käsillä on uusien autojen puolesta jopa suomalaisen sähköautoilun läpimurtovuosi.
https://www.is.fi/autot/art-2000006361580.html
Tänä vuonna diesel kuolee.
Valtava hybridi- ja sähkövyöry 2020
101
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Seuraava auto on hybridi, sitten täyssähköön.
- Anonyymi
Polttonesteiden hinnat nousee, katsotaan mitä Trumpin vaalisota vielä aiheuttaa. Öljyriippuvuudesta on päästävä.
www.is.fi/autot/art-2000006362605.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttonesteiden hinnat nousee, katsotaan mitä Trumpin vaalisota vielä aiheuttaa. Öljyriippuvuudesta on päästävä.
www.is.fi/autot/art-2000006362605.htmlNorjan Stavangerin kaltaiset dieselinfernot nopeuttavat siirtymistä sähköautoihin.
- Anonyymi
Ja kun tuon artikkelin vielä takuaa ja ymmärtää, niin siinähän vain kerrotaan, että noita sähkiksiä ja hybridejä tuodaan markkinoille ja esitellään huomattavasti enemmän kuin koskaan ennen. Ei se tarkoita että niitä niin hirveästi ostettaisiin.
- Anonyymi
Ihme pellejä teikäläiset. Diesel romahti jo, ja hybridi- ja täyssähköautojen myynti ohittaa sen tänä vuonna. Käyrät löytyy HS:n taloussivujen jutun yhteydessä. Typerä kitinäsi on vain typerää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihme pellejä teikäläiset. Diesel romahti jo, ja hybridi- ja täyssähköautojen myynti ohittaa sen tänä vuonna. Käyrät löytyy HS:n taloussivujen jutun yhteydessä. Typerä kitinäsi on vain typerää.
Taunus tarttis sähköistää, saiskohan mistään teesseitse tarvikkeet edullisesti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taunus tarttis sähköistää, saiskohan mistään teesseitse tarvikkeet edullisesti?
Taunusta ei tarvitse sähköistää, eikä se liity tähän teknologiseen murrokseen millään tavalla. Polttomoottorit nyt vaan katoaa uusista autoista, ja jonkun ajan kuluttua joudut hakemaan Taunukseen polttoaineet apteekista...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihme pellejä teikäläiset. Diesel romahti jo, ja hybridi- ja täyssähköautojen myynti ohittaa sen tänä vuonna. Käyrät löytyy HS:n taloussivujen jutun yhteydessä. Typerä kitinäsi on vain typerää.
On kylmä tosiasia että sähköautot eivät tule vielä vuosikymmeniin korvaamaan polttomoottori autoja. Niin paljon on vielä ratkaisematta.
Erityisesti akun kesto ja lataaminen ovat vielä suuri ongelma.
Koska jopa pikalaturilla kestää ladata pienimmillään kymmeniä minuutteja niin tilanteessa jossa on useita autoja jonossa lataukseen joillekin se tarkoittaa sitä että siihen menee tunteja. Tätä ongelmaa ei polttomoottori autolla ole. Vaikka jono olisi kuinka pitkä niin yksittäisen auton tankkaamiseen ei mene kuin muutama minuutti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kylmä tosiasia että sähköautot eivät tule vielä vuosikymmeniin korvaamaan polttomoottori autoja. Niin paljon on vielä ratkaisematta.
Erityisesti akun kesto ja lataaminen ovat vielä suuri ongelma.
Koska jopa pikalaturilla kestää ladata pienimmillään kymmeniä minuutteja niin tilanteessa jossa on useita autoja jonossa lataukseen joillekin se tarkoittaa sitä että siihen menee tunteja. Tätä ongelmaa ei polttomoottori autolla ole. Vaikka jono olisi kuinka pitkä niin yksittäisen auton tankkaamiseen ei mene kuin muutama minuutti.On kylmä tosiasia että polttomoottori häviää pian. Se on naurettavan alkeellinen laite, joka täytyy viedä tankattavaksi, kun taas sähköauton voi ladata missä vain, myös kotona.
Päästörajojen edelleen tiukentuessa polttomoottoreiden valmistus loppuu, ja hyvä niin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kylmä tosiasia että polttomoottori häviää pian. Se on naurettavan alkeellinen laite, joka täytyy viedä tankattavaksi, kun taas sähköauton voi ladata missä vain, myös kotona.
Päästörajojen edelleen tiukentuessa polttomoottoreiden valmistus loppuu, ja hyvä niin.Voi lasta.
Oletko kuullut maakaasusta? Tai alkoholista?
Molemmat erittäin puhtaita.
Itsekin käytän molempia autossa ja ovat saletisti edullisempia käyttää kuin sähkö.
Pienissä maissa kuin Suomessa ehkä sähkölelu kelpaa lyhyiden matkojen kulkemiseen mutta isommissa ei oikein kelpaa kuin kauppakasseiksi.
Tämä on kylmää faktaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihme pellejä teikäläiset. Diesel romahti jo, ja hybridi- ja täyssähköautojen myynti ohittaa sen tänä vuonna. Käyrät löytyy HS:n taloussivujen jutun yhteydessä. Typerä kitinäsi on vain typerää.
Oikeat käyrät löytyy joulukuun lopussa, onko tuota sinun vaikea ymmärtää ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kylmä tosiasia että polttomoottori häviää pian. Se on naurettavan alkeellinen laite, joka täytyy viedä tankattavaksi, kun taas sähköauton voi ladata missä vain, myös kotona.
Päästörajojen edelleen tiukentuessa polttomoottoreiden valmistus loppuu, ja hyvä niin."On kylmä tosiasia että polttomoottori häviää pian. Se on naurettavan alkeellinen laite, joka täytyy viedä tankattavaksi, kun taas sähköauton voi ladata missä vain, myös kotona.
Päästörajojen edelleen tiukentuessa polttomoottoreiden valmistus loppuu, ja hyvä niin."
Vaikka akku- ja latausteknologia vielä aika laillakin paranisivat niin ei ole näköpiirissä sellaista tilannetta että akussa olisi sama energiamäärä osapuoleen samassa tilavuudessa ja saman painoisena kuin vaikkapa diesel tai bensa-auton tankissa ja kaiken lisäksi sen energiamäärän voisi uudistaa samassa ajassa kuin polttomoottoriauto tankataan. Siinä se sähköauton totuus vielä toistaiseksi on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihme pellejä teikäläiset. Diesel romahti jo, ja hybridi- ja täyssähköautojen myynti ohittaa sen tänä vuonna. Käyrät löytyy HS:n taloussivujen jutun yhteydessä. Typerä kitinäsi on vain typerää.
Idiootti olet jos luulet että hybridejä myydään enemmän kuin dieseliä. Ei niitten myynti tule nousemaan vielä moneen kymmeneen vuoteen. Koko hybridi- ja sähköteknologia on vielä niin lapsen kengissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kylmä tosiasia että polttomoottori häviää pian. Se on naurettavan alkeellinen laite, joka täytyy viedä tankattavaksi, kun taas sähköauton voi ladata missä vain, myös kotona.
Päästörajojen edelleen tiukentuessa polttomoottoreiden valmistus loppuu, ja hyvä niin."Se on naurettavan alkeellinen laite, joka täytyy viedä tankattavaksi, kun taas sähköauton voi ladata missä vain, myös kotona."
Kun vien dieselini tankattavaksi, hommaan menee varttitunti (kotipihasta huoltikselle, tankkaus ja takaisin). Sen jälkeen autolla voi ajaa osapuolleen 1000 kilometriä ennen seuraavaa tankkausta. Millaiset on sen sähköautosi vastaavat lukemat? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Se on naurettavan alkeellinen laite, joka täytyy viedä tankattavaksi, kun taas sähköauton voi ladata missä vain, myös kotona."
Kun vien dieselini tankattavaksi, hommaan menee varttitunti (kotipihasta huoltikselle, tankkaus ja takaisin). Sen jälkeen autolla voi ajaa osapuolleen 1000 kilometriä ennen seuraavaa tankkausta. Millaiset on sen sähköautosi vastaavat lukemat?Kun tulen illalla kotiin ja kytken autotallini katosta roikkuvan latauspistokkeen autoon, ja aamulla lähtiessäni irrotan sen, menee aikaa parikymmentä sekuntia yhteensä ja tankki on täynnä jolla ajan 400km. Tämän jos viitsii tehdä joka päivä on tankki aina aamuisin täynnä, ei tarvitse lähteä minnekään tuiskuun ja tuuleen pitelemään paskaista ja haisevaa letkua kädessään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tulen illalla kotiin ja kytken autotallini katosta roikkuvan latauspistokkeen autoon, ja aamulla lähtiessäni irrotan sen, menee aikaa parikymmentä sekuntia yhteensä ja tankki on täynnä jolla ajan 400km. Tämän jos viitsii tehdä joka päivä on tankki aina aamuisin täynnä, ei tarvitse lähteä minnekään tuiskuun ja tuuleen pitelemään paskaista ja haisevaa letkua kädessään.
Eli Duracell lelua pitää ladata koko yö että pääsee noin 1/3 osan diesel auton kilometreistä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että Duracell käyttää kolme kertaa enemmän aikaa samalla matkalla
- Anonyymi
Teslan myynti viime vuonna Suomessa nousi 438 %. Se osoitaa missä mennään ja millä vauhdilla.
http://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/kuukausittain/2019Teslaa myytiin 2019
900 kpl, kun Toyotaa myytiin 15 000 kpl, VW 13 000 kpl ja Skodaa 12 000 kpl.
Ei ne prosentit, vaan ne määrät!
- Anonyymi
Miten käy sen maailman parhaan eli Tojon mukahybridin?
- Anonyymi
Dieseleitä tuodaan taas tänäkin vuonna uusi ennätysmäärä.
Suomessa myydään niin vähän uusia autoja, että kestää tosi tosi pitkään ennen kuin merkittävää määrää sähköistettyjä autoja on käytössä.
Dieseleiden määrä kaikista liikennekäytössä olevista autoista tulee tänäkin vuonna nousemaan. - Anonyymi
Kyselin Seat Miitä leasingsopparille. Toimitusaika olisi nyt noin kaksi vuotta, joten into jäähtyi siihen. Suora ostaminenkaan ei niin kiinnostaisi, kun markkina muuttuu niin nopsaan. Pitää jatkaa dieselin käryttelyä vielä toistaiseksi. Saa nähdä onko Volkkari tosissaan tuomassa sähköautoja markkinoille, vai käykö se vaan viivytystaistelua niin kuin muutkin vanhat valmistajat. Onhan se kova paikka dinosaurusfirmoille kun sähköautot syövät niiden liiketoiminnan. Tuossakin leasingsopparissa myyjä rupesi tyrkyttämään huoltosopimusta..haloo, öljyjä ei ole vaihdettavaksi, jarrut kuluu vähemmän, mitä hemmettiä siinä muka pitäisi huoltaa?
- Anonyymi
Hybridiautoissa ei ole mitään järkeä. Se on vähän kuin olisi puoliksi raskaana. Autotehtaat yrittää taistella sähköistystä vastaan tekemällä noita kaksineuvoisia vekottimia, jotka tarvitsevat ne samat huollot ja varaosamyynnit mitä muutkin polttomoottoriautot.
- Anonyymi
Hybridi on kuin varastaisi laatikollisen viinaa, myisi sen puoleen hintaan ja ryyppäisi rahat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridi on kuin varastaisi laatikollisen viinaa, myisi sen puoleen hintaan ja ryyppäisi rahat.
Tuo on kyllä hyvin sanottu 😁. Juuri semmoista se on hybridillä ajo. Tai kuin laihialainen taksillaajo, otetaan mittariauto ja tingataan kuskilta kymmenen pinnaa alennusta ja kävellään sitten tyytyväisenä auton perässä kotia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvin sanottu 😁. Juuri semmoista se on hybridillä ajo. Tai kuin laihialainen taksillaajo, otetaan mittariauto ja tingataan kuskilta kymmenen pinnaa alennusta ja kävellään sitten tyytyväisenä auton perässä kotia.
No olipas tosi hauska juttu.
- Anonyymi
Mitenkäs hybridillä ajelu ja viinan juonti liittyy toisiinsa? Hybridi on erittäin pihi vempele kaupunkiajossa.
- Anonyymi
Hybridiautoissa on kaksinkertainen voimansiirtotekniikka, sama kuin käyttäisi housuissaan sekä vyötä että henkseleitä yhtäaikaa. Kaksinkertaisen tekniikan takia ostohinta on kalliimpi kuin bensa-autossa. Riesana on edelleen tankkaukset, huollot ja korjaukset. Moottori, vaihdelaatikko, kytkin, jäähdytinjärjestelmä...kaikki nämä ovat kuluvia osia, jotka hajoilevat matkan varrella. Käyttövoima- ja huoltokulut on sähköautoon verrattuna taivaissa. Hybridiautot on autotehtaiden epätoivoinen yritys ylläpitää omaa varaosamyyntiään ja öljypohjaista teollisuutta. Niiden kannattavuus romahtaa kun ne pakotetaan siirtymään sähköautoihin. Tämän takia ne tekisivät mieluummin kaasuautoja, saataisiin säilytettyä se kallisarvoinen polttomoottori (jonka hyötysuhde on alle puolet sähkömoottorin hyötysuhteesta) ja varaosateollisuus.
Tai ujutettaisiin edes vetyyn pohjautuva polttokennosysteemi käyttöön. Saataisiin säilytettyä edes öljyfirmat, koska öljystähän se vety tehtäisiin (hiiltä ilmaan jeejee). Veden hajottamista vedyksi elektrolyysin avulla kanssa hehkutetaan "puhtaana" vaihtoehtona. Öö..katsotaanpa...tuotetaan sähköä, jolla vesi hajotetaan vedyksi ja hapeksi, paineistetaan ja nesteytetään vety, kuljetetaan se rekoilla jakeluasemille, säilytetään sitä vuotavissa säiliöissä, josta se lurautetaan polttokennoautoon jossa se muunnetaan sähköksi, jolla pyöritetään sähkömoottoria. Verrataanpa sitä sähköautoon...tuotetaan sähköä, ladataan se akkuihin ja pyöritetään sähkömoottoria. Kumpikohan vaihtoehto olisi ympäristön kannalta parempi ja halvempi? Mutta suurin pelkohan tässä onkin, että kuluttajat voivat tuottaa aurinkopaneeleilla itse sähkönsä ja ladata autonsa lähes ilmaiseksi. Saamme nähdä mitä mielikuvituksellisimpia kampanjoita, millä pyritään vakuuttamaan miten pahasta tämä on😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridiautoissa on kaksinkertainen voimansiirtotekniikka, sama kuin käyttäisi housuissaan sekä vyötä että henkseleitä yhtäaikaa. Kaksinkertaisen tekniikan takia ostohinta on kalliimpi kuin bensa-autossa. Riesana on edelleen tankkaukset, huollot ja korjaukset. Moottori, vaihdelaatikko, kytkin, jäähdytinjärjestelmä...kaikki nämä ovat kuluvia osia, jotka hajoilevat matkan varrella. Käyttövoima- ja huoltokulut on sähköautoon verrattuna taivaissa. Hybridiautot on autotehtaiden epätoivoinen yritys ylläpitää omaa varaosamyyntiään ja öljypohjaista teollisuutta. Niiden kannattavuus romahtaa kun ne pakotetaan siirtymään sähköautoihin. Tämän takia ne tekisivät mieluummin kaasuautoja, saataisiin säilytettyä se kallisarvoinen polttomoottori (jonka hyötysuhde on alle puolet sähkömoottorin hyötysuhteesta) ja varaosateollisuus.
Tai ujutettaisiin edes vetyyn pohjautuva polttokennosysteemi käyttöön. Saataisiin säilytettyä edes öljyfirmat, koska öljystähän se vety tehtäisiin (hiiltä ilmaan jeejee). Veden hajottamista vedyksi elektrolyysin avulla kanssa hehkutetaan "puhtaana" vaihtoehtona. Öö..katsotaanpa...tuotetaan sähköä, jolla vesi hajotetaan vedyksi ja hapeksi, paineistetaan ja nesteytetään vety, kuljetetaan se rekoilla jakeluasemille, säilytetään sitä vuotavissa säiliöissä, josta se lurautetaan polttokennoautoon jossa se muunnetaan sähköksi, jolla pyöritetään sähkömoottoria. Verrataanpa sitä sähköautoon...tuotetaan sähköä, ladataan se akkuihin ja pyöritetään sähkömoottoria. Kumpikohan vaihtoehto olisi ympäristön kannalta parempi ja halvempi? Mutta suurin pelkohan tässä onkin, että kuluttajat voivat tuottaa aurinkopaneeleilla itse sähkönsä ja ladata autonsa lähes ilmaiseksi. Saamme nähdä mitä mielikuvituksellisimpia kampanjoita, millä pyritään vakuuttamaan miten pahasta tämä on😁Ihan hyvä kirjoitus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridiautoissa on kaksinkertainen voimansiirtotekniikka, sama kuin käyttäisi housuissaan sekä vyötä että henkseleitä yhtäaikaa. Kaksinkertaisen tekniikan takia ostohinta on kalliimpi kuin bensa-autossa. Riesana on edelleen tankkaukset, huollot ja korjaukset. Moottori, vaihdelaatikko, kytkin, jäähdytinjärjestelmä...kaikki nämä ovat kuluvia osia, jotka hajoilevat matkan varrella. Käyttövoima- ja huoltokulut on sähköautoon verrattuna taivaissa. Hybridiautot on autotehtaiden epätoivoinen yritys ylläpitää omaa varaosamyyntiään ja öljypohjaista teollisuutta. Niiden kannattavuus romahtaa kun ne pakotetaan siirtymään sähköautoihin. Tämän takia ne tekisivät mieluummin kaasuautoja, saataisiin säilytettyä se kallisarvoinen polttomoottori (jonka hyötysuhde on alle puolet sähkömoottorin hyötysuhteesta) ja varaosateollisuus.
Tai ujutettaisiin edes vetyyn pohjautuva polttokennosysteemi käyttöön. Saataisiin säilytettyä edes öljyfirmat, koska öljystähän se vety tehtäisiin (hiiltä ilmaan jeejee). Veden hajottamista vedyksi elektrolyysin avulla kanssa hehkutetaan "puhtaana" vaihtoehtona. Öö..katsotaanpa...tuotetaan sähköä, jolla vesi hajotetaan vedyksi ja hapeksi, paineistetaan ja nesteytetään vety, kuljetetaan se rekoilla jakeluasemille, säilytetään sitä vuotavissa säiliöissä, josta se lurautetaan polttokennoautoon jossa se muunnetaan sähköksi, jolla pyöritetään sähkömoottoria. Verrataanpa sitä sähköautoon...tuotetaan sähköä, ladataan se akkuihin ja pyöritetään sähkömoottoria. Kumpikohan vaihtoehto olisi ympäristön kannalta parempi ja halvempi? Mutta suurin pelkohan tässä onkin, että kuluttajat voivat tuottaa aurinkopaneeleilla itse sähkönsä ja ladata autonsa lähes ilmaiseksi. Saamme nähdä mitä mielikuvituksellisimpia kampanjoita, millä pyritään vakuuttamaan miten pahasta tämä on😁Kannattaa laskea noihin sähköauton käyttökuluihin se akun vaihto, ei muuten ole halpaa hommaa ja tulee väkisin eteen jossain vaiheessa. Kukaan ei osta tai ota vaihtoon heikkoakkuista sähkäriä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa laskea noihin sähköauton käyttökuluihin se akun vaihto, ei muuten ole halpaa hommaa ja tulee väkisin eteen jossain vaiheessa. Kukaan ei osta tai ota vaihtoon heikkoakkuista sähkäriä.
Tuskinpa monikaan vaihtaa autoonsa akustoa. Tämän hetken parhaalla akkutekniikalla (Tesla) pystyy jo ajamaan satoja tuhansia kilometrejä ilman että kapasiteetti putoaa merkittävästi. Ovat julkistamassa miljoonan mailin akkutekniikan, joten eipä noita vaihdeta silloin muuten kuin poikkeustapauksissa. Vanhemmat, pienen toimintasäteen Leafit ja Golfit ym. ovat kyllä sellaisia, ettei niitä matka-ajoon kukaan varmaan ostaisikaan. Kaupunkipyörittelyssä nekin menee vielä pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridiautoissa on kaksinkertainen voimansiirtotekniikka, sama kuin käyttäisi housuissaan sekä vyötä että henkseleitä yhtäaikaa. Kaksinkertaisen tekniikan takia ostohinta on kalliimpi kuin bensa-autossa. Riesana on edelleen tankkaukset, huollot ja korjaukset. Moottori, vaihdelaatikko, kytkin, jäähdytinjärjestelmä...kaikki nämä ovat kuluvia osia, jotka hajoilevat matkan varrella. Käyttövoima- ja huoltokulut on sähköautoon verrattuna taivaissa. Hybridiautot on autotehtaiden epätoivoinen yritys ylläpitää omaa varaosamyyntiään ja öljypohjaista teollisuutta. Niiden kannattavuus romahtaa kun ne pakotetaan siirtymään sähköautoihin. Tämän takia ne tekisivät mieluummin kaasuautoja, saataisiin säilytettyä se kallisarvoinen polttomoottori (jonka hyötysuhde on alle puolet sähkömoottorin hyötysuhteesta) ja varaosateollisuus.
Tai ujutettaisiin edes vetyyn pohjautuva polttokennosysteemi käyttöön. Saataisiin säilytettyä edes öljyfirmat, koska öljystähän se vety tehtäisiin (hiiltä ilmaan jeejee). Veden hajottamista vedyksi elektrolyysin avulla kanssa hehkutetaan "puhtaana" vaihtoehtona. Öö..katsotaanpa...tuotetaan sähköä, jolla vesi hajotetaan vedyksi ja hapeksi, paineistetaan ja nesteytetään vety, kuljetetaan se rekoilla jakeluasemille, säilytetään sitä vuotavissa säiliöissä, josta se lurautetaan polttokennoautoon jossa se muunnetaan sähköksi, jolla pyöritetään sähkömoottoria. Verrataanpa sitä sähköautoon...tuotetaan sähköä, ladataan se akkuihin ja pyöritetään sähkömoottoria. Kumpikohan vaihtoehto olisi ympäristön kannalta parempi ja halvempi? Mutta suurin pelkohan tässä onkin, että kuluttajat voivat tuottaa aurinkopaneeleilla itse sähkönsä ja ladata autonsa lähes ilmaiseksi. Saamme nähdä mitä mielikuvituksellisimpia kampanjoita, millä pyritään vakuuttamaan miten pahasta tämä on😁Joo, se on helppo kotipihalla omista kennoista ladata, paitsi jos joutuu päivisin käymään vaikka töissä sillä sähköautolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, se on helppo kotipihalla omista kennoista ladata, paitsi jos joutuu päivisin käymään vaikka töissä sillä sähköautolla.
Jos sähköistää talonsa aurinkopaneeleilla , niin kyllä siihen kuuluu akustotkin, vrt vaikka Tesla Powerwall. Suomi alkaa olla siinä rajoilla, miten kannattavaa oma sähköntuotanto on. Tanskasta alaspäin olisi jo hyvinkin toimivaa vuoden ympäri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridiautoissa on kaksinkertainen voimansiirtotekniikka, sama kuin käyttäisi housuissaan sekä vyötä että henkseleitä yhtäaikaa. Kaksinkertaisen tekniikan takia ostohinta on kalliimpi kuin bensa-autossa. Riesana on edelleen tankkaukset, huollot ja korjaukset. Moottori, vaihdelaatikko, kytkin, jäähdytinjärjestelmä...kaikki nämä ovat kuluvia osia, jotka hajoilevat matkan varrella. Käyttövoima- ja huoltokulut on sähköautoon verrattuna taivaissa. Hybridiautot on autotehtaiden epätoivoinen yritys ylläpitää omaa varaosamyyntiään ja öljypohjaista teollisuutta. Niiden kannattavuus romahtaa kun ne pakotetaan siirtymään sähköautoihin. Tämän takia ne tekisivät mieluummin kaasuautoja, saataisiin säilytettyä se kallisarvoinen polttomoottori (jonka hyötysuhde on alle puolet sähkömoottorin hyötysuhteesta) ja varaosateollisuus.
Tai ujutettaisiin edes vetyyn pohjautuva polttokennosysteemi käyttöön. Saataisiin säilytettyä edes öljyfirmat, koska öljystähän se vety tehtäisiin (hiiltä ilmaan jeejee). Veden hajottamista vedyksi elektrolyysin avulla kanssa hehkutetaan "puhtaana" vaihtoehtona. Öö..katsotaanpa...tuotetaan sähköä, jolla vesi hajotetaan vedyksi ja hapeksi, paineistetaan ja nesteytetään vety, kuljetetaan se rekoilla jakeluasemille, säilytetään sitä vuotavissa säiliöissä, josta se lurautetaan polttokennoautoon jossa se muunnetaan sähköksi, jolla pyöritetään sähkömoottoria. Verrataanpa sitä sähköautoon...tuotetaan sähköä, ladataan se akkuihin ja pyöritetään sähkömoottoria. Kumpikohan vaihtoehto olisi ympäristön kannalta parempi ja halvempi? Mutta suurin pelkohan tässä onkin, että kuluttajat voivat tuottaa aurinkopaneeleilla itse sähkönsä ja ladata autonsa lähes ilmaiseksi. Saamme nähdä mitä mielikuvituksellisimpia kampanjoita, millä pyritään vakuuttamaan miten pahasta tämä on😁Yöllähän auringon riittävän voimakas valo aurinkopaneelitoimintaa ajatellen useimmiten puuttuu, mutta eipä hätää, käytetään koulun fysiikantunneilta opittua sähköntuottamismenelmää, jossa eboniittisauvaa hangataan kissannahkalla.
Ja kyllä lähtee.
- Anonyymi
"Itsekin käytän molempia autossa ja ovat saletisti edullisempia käyttää kuin sähkö."
Ei pidä paikkaansa. Sähköautolla 100km maksaa 1,6-2 euroa.
Kaasulla 3-4 euroa ja alkoholilla käyviä autoja ei edes ole. bensaan sekoitetulla alkoholilla ajaminen maksaa 6-8 euroa per 100km.
Sähkö on ylivoimaisesti halvin tapa matkata. Ero seuraaksi parhaaseenkin on noin kaksinkertainen. bensahybridiin verrattuna ero on nelinkertainen.- Anonyymi
Nuo ovat vain energian osalta kystannuksia.
Ylivoimaisesti suurin osa kuluista tulee auton arvonlaskusta, mikä varsinkin sähköautoilla on huimaa.
Menee helposti moninkertaiseksi ajamiskustannukset niillä verrattuna näihin hyvin toiveikkaisiin epärealistisiin laskelmiin.
Ettekö te sähköintoilijat todellakaan osaa tai halua laskea kaikkia kokonaiskuluja? - Anonyymi
Pääomakulut kannattaa unohtaa tuossa vertailussa, tai ei saakkaan mieleistä tulosta.
- Anonyymi
Miten niin ei ole alkoholilla käyviä autoja? Mikä tuo on tuossa pihalla? Kyllä tuo toimii niin kaasulla, bensalla kuin alkoholilla. Pääasiassa ajan kaasulla mutta jos sattuu loppumaan on tankissa alkoholia.
Eli joutavia joriset.
Niin ja sähköautot eivät kestäisi täällä viikkoakaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin ei ole alkoholilla käyviä autoja? Mikä tuo on tuossa pihalla? Kyllä tuo toimii niin kaasulla, bensalla kuin alkoholilla. Pääasiassa ajan kaasulla mutta jos sattuu loppumaan on tankissa alkoholia.
Eli joutavia joriset.
Niin ja sähköautot eivät kestäisi täällä viikkoakaanSe nyt on ihan sama mitä sinulla on pihallasi, polttomoottoriautoja ei kohta enää valmisteta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se nyt on ihan sama mitä sinulla on pihallasi, polttomoottoriautoja ei kohta enää valmisteta.
Aivan. Tosin "kohta" tarkoittaa noin sataa vuotta
- Anonyymi
"Tänä vuonna diesel kuolee."
Tuskin. Paremminkin dieselillä ajetaan vielä kaun sen jälkeen kun hybridi ja täyssähkö hypetys on kokenut hiljaiset hautajaiset.- Anonyymi
Outoa puhua minkään käyttövoiman kuolemasta. Kaikille on tilaa ja tarvetta.
- Anonyymi
Miksi täyssähköautot haudattaisiin? Sähköautojen valmistus on halvempaa kuin polttomoottoriautojen, ne ovat hyötysuhteeltaan parempia, vaativat vähemmän huoltoa, ovat vähemmän ympäristöä kuormittavia. Kyllä niillä dieselin rouskuilla ajetaan niin kauan kuin sallitaan, mutta tuskinpa loputtomiin sallitaan. Nyt jo Ruotsissa puuhataan myyntikieltoa uusille polttomoottoriautoille jo tälle vuosikymmenelle. Itsekin ajan dieselillä, mutta vaihdan kyllä ilomielin sähköön kun vaihto tulee ajankohtaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi täyssähköautot haudattaisiin? Sähköautojen valmistus on halvempaa kuin polttomoottoriautojen, ne ovat hyötysuhteeltaan parempia, vaativat vähemmän huoltoa, ovat vähemmän ympäristöä kuormittavia. Kyllä niillä dieselin rouskuilla ajetaan niin kauan kuin sallitaan, mutta tuskinpa loputtomiin sallitaan. Nyt jo Ruotsissa puuhataan myyntikieltoa uusille polttomoottoriautoille jo tälle vuosikymmenelle. Itsekin ajan dieselillä, mutta vaihdan kyllä ilomielin sähköön kun vaihto tulee ajankohtaiseksi.
"Sähköautojen valmistus on halvempaa kuin polttomoottoriautojen"
Mutta ne ovat kalliimpia, miksi?
"ne ovat hyötysuhteeltaan parempia"
Jos lasketaan se hyötysyhde vain akusta alkaen. Jos taas otetaan mukaan sähkön tuotantoprosessi kaikkinen päivineen, voi asia olla vähän eri.
"vaativat vähemmän huoltoa"
Ja vakuutukset ovat kalliita kun sähköauton korjaus on vaikeampaa.
"ovat vähemmän ympäristöä kuormittavia."
Kunka lie kun kaikki asiaan liittyvä lasketaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi täyssähköautot haudattaisiin? Sähköautojen valmistus on halvempaa kuin polttomoottoriautojen, ne ovat hyötysuhteeltaan parempia, vaativat vähemmän huoltoa, ovat vähemmän ympäristöä kuormittavia. Kyllä niillä dieselin rouskuilla ajetaan niin kauan kuin sallitaan, mutta tuskinpa loputtomiin sallitaan. Nyt jo Ruotsissa puuhataan myyntikieltoa uusille polttomoottoriautoille jo tälle vuosikymmenelle. Itsekin ajan dieselillä, mutta vaihdan kyllä ilomielin sähköön kun vaihto tulee ajankohtaiseksi.
Miksi sitten esim Peugeot 208 maksaa bensakoneella n.16 000 ja sama auto sähköautona 34 000 ? Vaihda sinä ilomielin sähköön ei siinä mitään, ne jotka joutuu miettimään kustannuksia saattaa valita muita vaihtoehtoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sähköautojen valmistus on halvempaa kuin polttomoottoriautojen"
Mutta ne ovat kalliimpia, miksi?
"ne ovat hyötysuhteeltaan parempia"
Jos lasketaan se hyötysyhde vain akusta alkaen. Jos taas otetaan mukaan sähkön tuotantoprosessi kaikkinen päivineen, voi asia olla vähän eri.
"vaativat vähemmän huoltoa"
Ja vakuutukset ovat kalliita kun sähköauton korjaus on vaikeampaa.
"ovat vähemmän ympäristöä kuormittavia."
Kunka lie kun kaikki asiaan liittyvä lasketaan.Skaalakysymys. Sähköautossa on niin paljon vähemmän osia kuin polttomoottoriautossa, että mekaniikan tekeminen tulee paljon halvemmaksi. Akku tuo lisähintaa, mutta niiden hinnat laskee koko ajan. Polttomoottoriauton valmistus ei halpene, sähköauton halpenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten esim Peugeot 208 maksaa bensakoneella n.16 000 ja sama auto sähköautona 34 000 ? Vaihda sinä ilomielin sähköön ei siinä mitään, ne jotka joutuu miettimään kustannuksia saattaa valita muita vaihtoehtoja.
"Sama auto" ...eli kyseessä ei ole sähkökäyttöiseksi tehty auto vaan polttomoottoriauto, johon on ympätty sähköinen tekniikka. Katsotaanpa Volkkarin ID3:ta, sen alusta on suunniteltu alusta lähtien sähköautoksi. Hintaa kolmenkympin nurkilla. Etsi samankokoinen automaattivaihteinen volkkari samoilla tehoilla, vieläkö kuulostaa kalliilta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sähköautojen valmistus on halvempaa kuin polttomoottoriautojen"
Mutta ne ovat kalliimpia, miksi?
"ne ovat hyötysuhteeltaan parempia"
Jos lasketaan se hyötysyhde vain akusta alkaen. Jos taas otetaan mukaan sähkön tuotantoprosessi kaikkinen päivineen, voi asia olla vähän eri.
"vaativat vähemmän huoltoa"
Ja vakuutukset ovat kalliita kun sähköauton korjaus on vaikeampaa.
"ovat vähemmän ympäristöä kuormittavia."
Kunka lie kun kaikki asiaan liittyvä lasketaan.Millä tavalla sähköautojen korjaus on kallista? Ei kannata verrata sadantonnin Teslan korjaushintoja kahdenkympin Skodaan.
Koko ketjun (energiatuotanto, valmistus, käyttö) hyötysuhteen näkee parhaiten ympäristökuormitusvertailuista. Riippumattomien tutkimusten mukaan sähköauto on puhtaampi jo muutaman kymmenen tuhannen jälkeen, vaikka sähkö tuotettaisiin hiilellä.
Sähköautojen hinnat tulee alas kuin lehmän häntä samalla kun akut halpenevat. Polttomoottoriautoissa ei ole mitään tekijöitä ajamassa hintoja alas. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla sähköautojen korjaus on kallista? Ei kannata verrata sadantonnin Teslan korjaushintoja kahdenkympin Skodaan.
Koko ketjun (energiatuotanto, valmistus, käyttö) hyötysuhteen näkee parhaiten ympäristökuormitusvertailuista. Riippumattomien tutkimusten mukaan sähköauto on puhtaampi jo muutaman kymmenen tuhannen jälkeen, vaikka sähkö tuotettaisiin hiilellä.
Sähköautojen hinnat tulee alas kuin lehmän häntä samalla kun akut halpenevat. Polttomoottoriautoissa ei ole mitään tekijöitä ajamassa hintoja alas.Ilmeisesti teslojen korjaaminen Suomessa on erityisen helppoa ja halpaa kun taas Yhdysvalloissa se on vaikeaa ja kallista.
Kerrankin jotain hyvää Suomessa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sama auto" ...eli kyseessä ei ole sähkökäyttöiseksi tehty auto vaan polttomoottoriauto, johon on ympätty sähköinen tekniikka. Katsotaanpa Volkkarin ID3:ta, sen alusta on suunniteltu alusta lähtien sähköautoksi. Hintaa kolmenkympin nurkilla. Etsi samankokoinen automaattivaihteinen volkkari samoilla tehoilla, vieläkö kuulostaa kalliilta?
Miksi tuo Pösö ei mielestäsi ole tehty sähköautoksi ? Kyseessä täysin uusi malli. Se on tehty sähkö, bensa ja diiselautoksi. Itse ottaisin diiselin.
- Anonyymi
"Ylivoimaisesti suurin osa kuluista tulee auton arvonlaskusta, mikä varsinkin sähköautoilla on huimaa."
Arvonlaskun suuruus määräytyy enemmän auton hinnan kuin käyttövoiman mukaan. 15.000 maksavan Miin hinta putoaa hyvin paljon vähemmän kuin jonkun 50.000 maksavan polttisauton.
Jatkossa polttisautojen jälleenmyyntiarvoa laskevat niiden suuret vuotuiset käyttömaksut joilta sähköautot välttyvät.- Anonyymi
Mutta jos muutaman vuoden välein saa olla vaihtamassa akkuja jotka maksavat reilusti yli kymppitonnin niin kyllä siinä itku pääsee.
- Anonyymi
> Arvonlaskun suuruus määräytyy enemmän auton hinnan kuin käyttövoiman mukaan. 15.000 maksavan Miin hinta putoaa hyvin paljon vähemmän kuin jonkun 50.000 maksavan polttisauton.
Mii on 4 paikkainen pikkuauto, jonka listahinta on Suomessa 19 388,66 €. Tähänkin on syytä laskea normaaliin tapaan pari tonnia päälle talvirenkaiden yms. kaltaisiin välttömättömyyksiin. Näköjään vakionopeussäätimenkin joutuu raksimaan lisävarustelistalta, joten tässä ollaan todellisen karvalakin äärellä.
Vastaavan polttomoottoriauton saa monta tonnia halvemmalla.
Pidemmille matkoille sopivista patteriautoista, esim. pösö e208, saakin sitten pulittaa 35-40 k€ noin niinkuin käytännössä. Samankokoisen bensakarvalakin polkuautoversiona (manuaali) saa 12 k€ halvemmalla eikä paras varustelutaso, tehokkain moottori automaatti nosta listahintaa kuin vajaaseen 28 tonniin. No hups, edelleen on 12 tonnin hintaero parhaiten varusteltuun patteriversioon.
Kun polttoaine muodostaa max. 20 % käyttökuluista, niin puolet kalliimpi patteriauto on taloudellinen itsemurha ensimmäiselle omistajalleen. Siksi vain 2 % viime vuonna myydyistä autoista oli patteriautoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Arvonlaskun suuruus määräytyy enemmän auton hinnan kuin käyttövoiman mukaan. 15.000 maksavan Miin hinta putoaa hyvin paljon vähemmän kuin jonkun 50.000 maksavan polttisauton.
Mii on 4 paikkainen pikkuauto, jonka listahinta on Suomessa 19 388,66 €. Tähänkin on syytä laskea normaaliin tapaan pari tonnia päälle talvirenkaiden yms. kaltaisiin välttömättömyyksiin. Näköjään vakionopeussäätimenkin joutuu raksimaan lisävarustelistalta, joten tässä ollaan todellisen karvalakin äärellä.
Vastaavan polttomoottoriauton saa monta tonnia halvemmalla.
Pidemmille matkoille sopivista patteriautoista, esim. pösö e208, saakin sitten pulittaa 35-40 k€ noin niinkuin käytännössä. Samankokoisen bensakarvalakin polkuautoversiona (manuaali) saa 12 k€ halvemmalla eikä paras varustelutaso, tehokkain moottori automaatti nosta listahintaa kuin vajaaseen 28 tonniin. No hups, edelleen on 12 tonnin hintaero parhaiten varusteltuun patteriversioon.
Kun polttoaine muodostaa max. 20 % käyttökuluista, niin puolet kalliimpi patteriauto on taloudellinen itsemurha ensimmäiselle omistajalleen. Siksi vain 2 % viime vuonna myydyistä autoista oli patteriautoja.Ei kannata tuijottaa listahintaa vaan sitä hintaa minkä joutuu maksamaan että saa auton mukaansa. Miin kohdalla se on 15.000€.
Neljä tonnia hinnasta pois valtion ja maahantuojan avustuksena. Ei ihme että koko erä myytiin kahdessa tunnissa. Tämä kertoo kuinka suuri sähköautojen kysyntä on. Ja tämä kysyntä ei ole vain kirjoittelua netissä vaan IRL tilauksia oikealla rahalla.
ID.3 on toinen esimerkki. Jos nyt varaa niin saa auton joskus ensi vuoden loppupuolella.
Ja turha tulla kuittailemaan huhuista toimitusten viivästymisestä. Riippumatta siitä pitääkö VW:n ilmoittama toimitusaikataulu paikkaansa vai niin koko ID.3 toimituskapasiteetti on varattu jo yli vuodeksi eteenpäin. VW on iskenyt kultasuoneen ja sähköautoja ostetaan enemmän kuin ehtii tekemään.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata tuijottaa listahintaa vaan sitä hintaa minkä joutuu maksamaan että saa auton mukaansa. Miin kohdalla se on 15.000€.
Neljä tonnia hinnasta pois valtion ja maahantuojan avustuksena. Ei ihme että koko erä myytiin kahdessa tunnissa. Tämä kertoo kuinka suuri sähköautojen kysyntä on. Ja tämä kysyntä ei ole vain kirjoittelua netissä vaan IRL tilauksia oikealla rahalla.
ID.3 on toinen esimerkki. Jos nyt varaa niin saa auton joskus ensi vuoden loppupuolella.
Ja turha tulla kuittailemaan huhuista toimitusten viivästymisestä. Riippumatta siitä pitääkö VW:n ilmoittama toimitusaikataulu paikkaansa vai niin koko ID.3 toimituskapasiteetti on varattu jo yli vuodeksi eteenpäin. VW on iskenyt kultasuoneen ja sähköautoja ostetaan enemmän kuin ehtii tekemään..> Ei kannata tuijottaa listahintaa vaan sitä hintaa minkä joutuu maksamaan että saa auton mukaansa.
Jep. Toimituskulut, talvirenkaat, vakionopeussäädin. Joskus joutuu kuramatot, eturoiskeläpät yms. loskakeleillä tarvittavat perusvälttämättömyydetkin raksimaan varustelistalta.
Eikä maksut tähän lopu. OK asujan pitää hankkia se latausasema talon seinään, as oy:ssä voi myös joutua maksamaan se rakentamisesta ja sitä ennen pitää saada lupa moiseen... voi olla pitkäkin prosessi, jos asiaa pyöritetään kerran vuoteen järjestettävän yhtiökokouksen kautta.
Loppuviimeeksi pitää hankkia repullinen eri latausasemaverkostojen sopimuksia, kännykkäsovelluksia ja lataustageja.
- Anonyymi
"Tänä vuonna diesel kuolee."
Ei pidä paikkaansa. Luuletko bisneshenkilöiden odottelevan latausta jossain huoltoasemilla tuntikaupalla, että taas pääsee "tekemään rahaa"? He haluavat tankin täyteen hetkessä ja jatkaa matkaa.
Hybridikin on siinä ja siinä kelpaako! Sen akusto kestää noin 1 000 latausta tyhjästä täyteen, kunnes akusto on uusittava, Volvossa noin 13 000 €!
Odotetaan vielä kehitystä. Sillä välin eläkeläiset voivat ajella sähköautoilla. - Anonyymi
Ja millä se sähkö tuotetaan. Saaste/jäte syntyy nyt vain toisessa päässä, eli ydinjätteen muodossa.
- Anonyymi
Juuri vaihdoin teslan ford edgeen jossa 240hv diesel. Tesla oli ihan hyvä ja sain vaihdossa siitä vielä 42 tonnia. Edge maksoi 64tuhatta ja ajamaton. Ei minulle sopinut tuo latailu pidemmän päälle. Teslaa pidin 5kk kunnes alko nyppimään. Haluan olla vapaa liikkumaan ja tilaakin tarvitsin enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri vaihdoin teslan ford edgeen jossa 240hv diesel. Tesla oli ihan hyvä ja sain vaihdossa siitä vielä 42 tonnia. Edge maksoi 64tuhatta ja ajamaton. Ei minulle sopinut tuo latailu pidemmän päälle. Teslaa pidin 5kk kunnes alko nyppimään. Haluan olla vapaa liikkumaan ja tilaakin tarvitsin enemmän.
Tämähän se olisi. Katsotaan sähköautoja sitten kymmenen vuoden päästä, silloin niillä ehkä ajelisi jo päivittäin.
- Anonyymi
Sähköautojen voittokulku häämöttää jo taivaanrannalla. Ihan niinkuin kommunismi muinaisessa neukkulassa.
Dieselkäyttöisiä autoja (muita kuin henkilöautoja) on Suomessa liikennekäytössä
n. 600 000 kpl.
Ei kuole diesel vielä pitkään aikaan. Ei kuole bensapolttiskaan vielä pitkään aikaan, koska Suomessa paljon esim. perämoottoreita ja muita venemoottoreita.- Anonyymi
Ei kuole mikään käyttövoima. On täyttä typeryyttä puhua minkään käyttövoiman kuolemasta.
Sähköautot tulevat nostamaan isosti osuuttaan mutta se ei tapa vanhoja käyttövoimia. Ei pitäisi olla kovin vaikea asia tajuta. - Anonyymi
Dieselit häviävät henkilöautoista ensimmäisenä. Vuotta ei kannata ennustaa, ei ihan heti. Työkoneet ja raskas kalusto jatkaa muutaman kymmenen vuotta pidempään. Bensiiniautot ovat myös pitkäikäisiä. Plugin-bensahybridi on luultavasti 2020-luvun loppupuoliskon yleisin uusien henkilöautojen tyyppi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselit häviävät henkilöautoista ensimmäisenä. Vuotta ei kannata ennustaa, ei ihan heti. Työkoneet ja raskas kalusto jatkaa muutaman kymmenen vuotta pidempään. Bensiiniautot ovat myös pitkäikäisiä. Plugin-bensahybridi on luultavasti 2020-luvun loppupuoliskon yleisin uusien henkilöautojen tyyppi.
Tuttavalla oli kuulemma kaheksankytluvulla ollut joku sähköpaku, Elvan vai mikä se oli niin ei sillä päässyt kuin 30-40 kilometriä ja heti piti olla lataamassa. Sanoohan sen järkikin että kun jätetään moottori pois ja akulla tarttimoottoria pyörittää niin eihän sillä pitkään ajele. Ihan on joutavaa vouhotusta koko sähköauto ja ikinä niitä ei maanteillä näy. Ei minun tojotassakaan akku kestä kuin kuus vuotta ja enkä minä sentään tartilla ajele niin kuin sähköpellet. Niin kauan kuin öljyä tuodaan ajellaan sillä ihan sama mitä kuluttaa. Saahan sitä tuotua kaasua jos öljy loppuu ja ei mitään järkeä ole Suomessa alkaa omia polttoaineita tai sähköjä tuottamaan.
Anonyymi kirjoitti:
Tuttavalla oli kuulemma kaheksankytluvulla ollut joku sähköpaku, Elvan vai mikä se oli niin ei sillä päässyt kuin 30-40 kilometriä ja heti piti olla lataamassa. Sanoohan sen järkikin että kun jätetään moottori pois ja akulla tarttimoottoria pyörittää niin eihän sillä pitkään ajele. Ihan on joutavaa vouhotusta koko sähköauto ja ikinä niitä ei maanteillä näy. Ei minun tojotassakaan akku kestä kuin kuus vuotta ja enkä minä sentään tartilla ajele niin kuin sähköpellet. Niin kauan kuin öljyä tuodaan ajellaan sillä ihan sama mitä kuluttaa. Saahan sitä tuotua kaasua jos öljy loppuu ja ei mitään järkeä ole Suomessa alkaa omia polttoaineita tai sähköjä tuottamaan.
Se oli Elcat "Kaupallisen käytön aloitti Suomen Posti vuonna 1990. Cityvan oli pikkupakettiauto, jonka huippunopeus oli 72 km/h ja ajomatka yhdellä latauksella 70 km."
"Yhtiö teki 160 autoa Subarun pikkupakettiautojen pohjalle, kunnes valmistus lopetettiin, kun mallia ei enää tuotu Eurooppaan. Pääkäyttäjiä olivat Posti ja tukholmalainen kuljetuspalvelu."
Niissä oli kaikenlaista ongelmaa..
- Anonyymi
BMW ilmoittaa, että dieselmoottoreiden valmistus jatkuu vielä seuraavat 20 vuotta, ja bensiinimoottoreiden vähintään 30 vuotta.
Siinä tojopellelle miettimistä.- Anonyymi
Toisaalta bMw voi olla konkurssissa kymmenessä vuodessa. Kun uusien polttomoottoriautojen myynti ollaan kieltämässä, niin kenelle niitä BmW:tä tehdään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta bMw voi olla konkurssissa kymmenessä vuodessa. Kun uusien polttomoottoriautojen myynti ollaan kieltämässä, niin kenelle niitä BmW:tä tehdään?
Tästä on kysymys. Sähköautot eivät omin voimin pysty mitenkään korvaamaan polttomoottori autoja. Mutta säädetään lakeja jotka kieltävät polttomoottori autot niin johan alkaa tapahtua.
Tosin tämä vihervähemmistö ei ymmärrä miten demokratia toimii. On päivänselvää että tulevaisuudessa vihervasemmistolaiset tulevat saamaan vähemmän ja vähemmän kannatusta ja näitä lakeja ei tule ikinä.
En väitä etteikö patteriauto ole hyvä monimiljoonaisessa suurkaupungissa mutta ei niistä ole oikeiden autojen korvaajaksi vielä vuosikymmeniin.
- Anonyymi
Ei sähköautoja edes valmisteta niin paljon että riittäisi vyöryksi asti Suomeen. Noin miljoona autoa maailmanlaajuisesti.
Suomessa myydään ehkä promille kaikista maailmassa valmistetuista autoista. Sama suhde tulee säilymään, oli käyttövoima mikä tahansa.- Anonyymi
Sinulla taitaa olla pää todella syvällä perseessä? Isot autovalmistajat ovat jo kasaamassa itselleen kapasiteettia valmistaa täyssähköjä. Käytännösssä kaikista malleista on olemassa hybridiversio. Vyöry alkaa nyt, etkä voi sille yhtään mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla taitaa olla pää todella syvällä perseessä? Isot autovalmistajat ovat jo kasaamassa itselleen kapasiteettia valmistaa täyssähköjä. Käytännösssä kaikista malleista on olemassa hybridiversio. Vyöry alkaa nyt, etkä voi sille yhtään mitään.
Olkoon vain "kasaamassa itselleen kapasiteettia", autoja valmistuu kuitenkin se noin miljoona maailmanlaajuisesti, josta Suomelle riittää parituhatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olkoon vain "kasaamassa itselleen kapasiteettia", autoja valmistuu kuitenkin se noin miljoona maailmanlaajuisesti, josta Suomelle riittää parituhatta.
Vtun hönö sitä kapasiteettia tulee äkkiä lisää. Teslan tehtaita nousee kuin sieniä sateella.
- Anonyymi
S24 on jokapaikassa yksi sotapalsta, sähkis vs polttis, 2t vs 4t, windows vs linux ja aina ollaan erimieltä asioista. Hirmu vi**uilu puolin ja toisin. Mikä ihme tätä yhteiskuntaa vaivaa ??
- Anonyymi
Sanoppas muuta! Aina ollaan poteroissa ampumassa eri mielipiteen omistajia kovilla. Jos oikeasti on jonkun asian puolella, ei kannattaisi asian vastustajia alkaa mollailemaan. Sekin on ihmeellistä miten auton käyttövoima herättää suuria tunteita. Meillä on taloudessa bensa- ja dieselauto. Jossain vaiheessa tulee sähköautot, joita itse pidän teknisesti parempina. Mutta jokainen ajakoon semmoisella menopelillä kuin haluaa. Kyllä se valtiovalta huolen pitää siitä, ettei autoilijat kumminkaan rahojaan saa pitää. Paskaakos tässä keskenään taistelemaan, annetaan mieluummin vinkkejä miten voitaisiin edes vähän säästää. Kallion hipstereiden mielipiteistä ei niin väliä.
- Anonyymi
Ensimmäinen Tesla ajettiin ulos tehtaasta vuonna 2008 eli vain 12 vuotta sitten. Nyt Tesla on maailman arvokkain autonvalmistaja.
Mietipä dieselmies monta uutta polttomottoriautoa on Suomessa myynnissä 10 vuoden päästä eli vuonna 2030.
Ei ainuttakaan. Ei todellakaan ainuttakaan. Koeta nyt sen verran nähdä tulevaisuuteen.
Jo tämäkin sen sanoo, ettei tuohon EU:n säätämään vuoden 2030 autonvalmistajan keskimääräiseen päästörajaan mahdu ainuttakaan polttomoottoriautoa.
http://www.aut.fi/ajankohtaista/uutiset/eu_hyvaksyi_autonvalmistajille_asetettavat_henkilo-_ja_pakettiautojen_hiilidioksidipaastojen_vahentamistavoitteet.2094.news
Älä ole sokea.- Anonyymi
Vihanhallintakursseille, mars!
"Nyt Tesla on maailman arvokkain autonvalmistaja."
Arvokkaimpien yritysten listalla VW 0n 9. ja Toyota 10. ei näy Teslaa 10 suurimman joukossa.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Nyt Tesla on maailman arvokkain autonvalmistaja."
Arvokkaimpien yritysten listalla VW 0n 9. ja Toyota 10. ei näy Teslaa 10 suurimman joukossa.Tesla on suurin sähköautojen valmistaja, ja siitä tulee näillä näkymin suurin autovalmistaja kun polttomoottorit jäävät historiaan.
- Anonyymi
Kunhan sähköauto ei olisi kertakäyttö auto , koska akkukennostojen uusimien on vähintään 12000e pelkät kennostot ja työn osuus päälle ja kennoston vaihto vie aikaa 3pv....
Kyllähän autot saastuttavat vähän , mutta ainahan puhutaan ja syytetään autoja , mikseivät laivat saastuta ? vaikka käyttävät ongelma öljyä jalostomoilta saatua joka tehdään laivoille käyttöön.- Anonyymi
Juu ja dieselautoista vaihdetaan moottori joka toinen vuosi, se maksaa vähintään 30000 euroa. Ja vaihto kestää puoli vuotta ja sen ajan pitää kuskin kävellä. Päivittäin kuski kävelee Helsingistä Sodankylään taukoja pitämättä, koska diesel.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ja dieselautoista vaihdetaan moottori joka toinen vuosi, se maksaa vähintään 30000 euroa. Ja vaihto kestää puoli vuotta ja sen ajan pitää kuskin kävellä. Päivittäin kuski kävelee Helsingistä Sodankylään taukoja pitämättä, koska diesel.
Anteeksi kuinka?
Akkujen vaihtaminen on tosiasia, diesel moottorin vaihto sen sijaan ei - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi kuinka?
Akkujen vaihtaminen on tosiasia, diesel moottorin vaihto sen sijaan eiAkkuja ei ole vaihdettu kuin kolarin seurauksena, korjattu on, mikä on eri asia. Miksi siis pidät akun vaihtotarvetta tosiasiana?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkuja ei ole vaihdettu kuin kolarin seurauksena, korjattu on, mikä on eri asia. Miksi siis pidät akun vaihtotarvetta tosiasiana?
Jaa miten sitten jenkeissä on järestään menneet akut vaihtoon takuuaikana
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa miten sitten jenkeissä on järestään menneet akut vaihtoon takuuaikana
minäkin ajan Lapiin joka päivä ja diisselistä ei ole vaihdettu kuin moottori kerran 50tkm ja vaihdelaatikko 100tkm. suuttimet piti vaihtaa 90tkm öljyt vaihdatan 10tkm välein niin pysyy moottori kunnossa. Eka moottorissa joku turpovika muuten kestää. vähän öljyä vuotaa nyt mutta se on vaan tervettä ja tuulettimen hihnan muistaa vaihtaa ja jakohihnan niin mitään ei tartte huoltaa. on huoleton peli
- Anonyymi
Mitä minä oon kuullu niin ei niillä sähkökinnereillä pääse sataakaan kilometriä lataamatta. Talvella hyvä jos puolet siitäkään. Minä kun käyn joka toinen päivä Espoosta Sodankylässä niin joutuisin lataamaan puolen tunnin välein. Eikä niitä latausasemiakaan missään ole. Naurattaa oikein kun Toyotallani päästelen Tesloista ohi, kaikki nuhapumput ne tien tukoksi tulevatkin, lol. Espoossa lähtiessä tankkaan ja sitten toisen kerran kun tulen kotiin takaisin. Ja on se turvallisuuskin tärkeä asia, jos Avensiksella ajan porotokkaan niin ehjänä pääsen autosta pois. Mitä ne semmoiset sähkökotterot kestää, haperoa peltiä on ja menee rusinaksi. Kyllä on jämpti niin että kahta en vaihda, tojotaa ja kalsareita.
- Anonyymi
Sinä et mahda sähköautojen vyörylle yhtään mitään.
- Anonyymi
Pysy vain lujana uskossasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pysy vain lujana uskossasi.
Ei tarvii uskoa kun faktat on puolellani. Polttopelleä toki riepoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvii uskoa kun faktat on puolellani. Polttopelleä toki riepoo.
Siis se, että patteriauto on hemmetisti kalliimpi ustaa uutena, minkä vuoksi vain 2 % viime vuonna rekisteröidyistä autoista oli patteriautoja? Tai alle 0,2 % koko käytössä olevasta autokannasta?
Ilmat pihisee pihalle patteripetterien vouhotuksesta. Epätoivoissaan yrittävät esitellä myyntilukuja muista maista JA laskevat niihinkin mukaan myös lataushybridit.
No, patteripetteri pisti tietysti toivonsa myynnin räjähtämiseen 2020. Piti tulla myyntiin valtavat määrät niitä kohtuuhintaisia... eipä ole näkynyt, mutta tähtäin onkin siirretty ensi syksyyn. ;-D Ihan just kohta. näinhän patteriautojen kohdalla on sanottu viimeiset 30 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis se, että patteriauto on hemmetisti kalliimpi ustaa uutena, minkä vuoksi vain 2 % viime vuonna rekisteröidyistä autoista oli patteriautoja? Tai alle 0,2 % koko käytössä olevasta autokannasta?
Ilmat pihisee pihalle patteripetterien vouhotuksesta. Epätoivoissaan yrittävät esitellä myyntilukuja muista maista JA laskevat niihinkin mukaan myös lataushybridit.
No, patteripetteri pisti tietysti toivonsa myynnin räjähtämiseen 2020. Piti tulla myyntiin valtavat määrät niitä kohtuuhintaisia... eipä ole näkynyt, mutta tähtäin onkin siirretty ensi syksyyn. ;-D Ihan just kohta. näinhän patteriautojen kohdalla on sanottu viimeiset 30 vuotta.Bensahybridit on siitä hyviä että kulutus on pientä ja verot ja sähköautoja jopa puolet vielä pienempiä.
2005 1.5 bensa nissan almerassa on teslaa matalampi ajoneuvovero. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensahybridit on siitä hyviä että kulutus on pientä ja verot ja sähköautoja jopa puolet vielä pienempiä.
2005 1.5 bensa nissan almerassa on teslaa matalampi ajoneuvovero.Laitoin tuollaisen käytetyn almeran esimerkiksi veroista. 220eur / vuodessa.
Kuluttaakin vähän jopa kaupunkiajossa. Halpaa auton käyttöä
Kyllä bensa on kunkku, toyotan hybridi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis se, että patteriauto on hemmetisti kalliimpi ustaa uutena, minkä vuoksi vain 2 % viime vuonna rekisteröidyistä autoista oli patteriautoja? Tai alle 0,2 % koko käytössä olevasta autokannasta?
Ilmat pihisee pihalle patteripetterien vouhotuksesta. Epätoivoissaan yrittävät esitellä myyntilukuja muista maista JA laskevat niihinkin mukaan myös lataushybridit.
No, patteripetteri pisti tietysti toivonsa myynnin räjähtämiseen 2020. Piti tulla myyntiin valtavat määrät niitä kohtuuhintaisia... eipä ole näkynyt, mutta tähtäin onkin siirretty ensi syksyyn. ;-D Ihan just kohta. näinhän patteriautojen kohdalla on sanottu viimeiset 30 vuotta." Ilmat pihisee pihalle patteripetterien vouhotuksesta. Epätoivoissaan yrittävät esitellä myyntilukuja muista maista JA laskevat niihinkin mukaan myös lataushybridit.
No, patteripetteri pisti tietysti toivonsa myynnin räjähtämiseen 2020. Piti tulla myyntiin valtavat määrät niitä kohtuuhintaisia... eipä ole näkynyt, mutta tähtäin onkin siirretty ensi syksyyn. ;-D Ihan just kohta. näinhän patteriautojen kohdalla on sanottu viimeiset 30 vuotta. "
Akkutekniikan suuresta vallankumouksesta on puhuttu paljon kauemmin kuin 30 vuotta. Kun aloin opiskella sähkötekniikkaa joskus 1960-luvun alussa, niin silloin vaahdottiin kovaa siitä, että parin vuoden päästä tulee markkinoille akku, joka on pieni ja kevyt. Uuden akun varauskyky piti olla moninkertainen silloisten lyijyakkujen varauskykyyn verrattuna. Eipä akkua silloin ilmaantunut myyntiin.
Nyt olen ollut vanhuuseläkkeellä jo liki 20 vuotta, mutta uutta vallankumouksellista akkua ei ole vieläkään ilmestynyt markkinoille. Sähköautot eivät siis tule yleiseen käyttöön vielä pitkään aikaan, mutta ainahan asiasta on kiva haaveilla. Ehkä sitten parin vuoden päästä???
Sähköautot ovat samanlaista utopiaa kuin fuusiovoimalaitokset. Kun aloitin kansakoulun 1950-luvun alussa, niin silloin sanottiin fuusiovoimalaitosten tulevan käyttöön suunnillen 20 vuoden kuluttua. Noin 70 vuotta näistä mainospuheista on jo aikaa, mutta ensimmäistäkään fuusiovoimalaitosta ei ole saatu toimimaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Ilmat pihisee pihalle patteripetterien vouhotuksesta. Epätoivoissaan yrittävät esitellä myyntilukuja muista maista JA laskevat niihinkin mukaan myös lataushybridit.
No, patteripetteri pisti tietysti toivonsa myynnin räjähtämiseen 2020. Piti tulla myyntiin valtavat määrät niitä kohtuuhintaisia... eipä ole näkynyt, mutta tähtäin onkin siirretty ensi syksyyn. ;-D Ihan just kohta. näinhän patteriautojen kohdalla on sanottu viimeiset 30 vuotta. "
Akkutekniikan suuresta vallankumouksesta on puhuttu paljon kauemmin kuin 30 vuotta. Kun aloin opiskella sähkötekniikkaa joskus 1960-luvun alussa, niin silloin vaahdottiin kovaa siitä, että parin vuoden päästä tulee markkinoille akku, joka on pieni ja kevyt. Uuden akun varauskyky piti olla moninkertainen silloisten lyijyakkujen varauskykyyn verrattuna. Eipä akkua silloin ilmaantunut myyntiin.
Nyt olen ollut vanhuuseläkkeellä jo liki 20 vuotta, mutta uutta vallankumouksellista akkua ei ole vieläkään ilmestynyt markkinoille. Sähköautot eivät siis tule yleiseen käyttöön vielä pitkään aikaan, mutta ainahan asiasta on kiva haaveilla. Ehkä sitten parin vuoden päästä???
Sähköautot ovat samanlaista utopiaa kuin fuusiovoimalaitokset. Kun aloitin kansakoulun 1950-luvun alussa, niin silloin sanottiin fuusiovoimalaitosten tulevan käyttöön suunnillen 20 vuoden kuluttua. Noin 70 vuotta näistä mainospuheista on jo aikaa, mutta ensimmäistäkään fuusiovoimalaitosta ei ole saatu toimimaan.Autoilun alkuaikona kilpailivat sähkö-, polttomoottori ja höyryautot tasapäisesti. Voiton vei polttomoottori.
Sähköautojen uutta tulemista on tosiaan povattu pitkään. Tosin vasta viime aikona on alkanut puheilla olla katettakin. Ongelmana on se, että polttomoottoriautojen tekoa on harjoiteltu 100 vuotta. Sähköautoilla on hemmetinmoinen takamatka saman kustannustehokkuuden saavuttamisessa... ei tapahdu ihan parissa vuodessa.
Aika harva pystyy leveistä puheista huolimatta oikeasti valitsemaan autonsa pelkästään "ympäristö edellä". Joten menee vielä aikaa, ennen kuin sähköautojen myynti "räjähtää".
Tietysti verotuksella voidaan myös ohjata. Ja on ohjattu. Suomessa on 2,7 miljoonaa henkilöautoa, mutta uusia myydään joku 120 000 vuodessa. Siitä voi laskea uusiutumistahdin... autokannan keski-ikä kasvaa kovaa kyytiä, kun jengi panttaa auton vaihtoa.
Muutama lakimies on kehunut,että hyvää hallintotapaa edustaa se, ettei kerrota, millaisia suunnitelmia on autoverotuksen yms. suhteen.
Omilla aivoillaan ajattelevat ovat havainneet, ettei uuden auton ostaminen ole nyt mielekästä. Katsotaan ensin, mihin tämä "hyvä hallintotapa" johtaa.
Tosin joku saattaa olla sitä mieltä, ettei strategiasta kerrota, koska sitä ei kertakaikkiaan ole. Hallitus on siis täysin pihalla sen suhteen, miten pitäisi toimia. Omat rahani pistäisin tälle vaihtoehdolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilun alkuaikona kilpailivat sähkö-, polttomoottori ja höyryautot tasapäisesti. Voiton vei polttomoottori.
Sähköautojen uutta tulemista on tosiaan povattu pitkään. Tosin vasta viime aikona on alkanut puheilla olla katettakin. Ongelmana on se, että polttomoottoriautojen tekoa on harjoiteltu 100 vuotta. Sähköautoilla on hemmetinmoinen takamatka saman kustannustehokkuuden saavuttamisessa... ei tapahdu ihan parissa vuodessa.
Aika harva pystyy leveistä puheista huolimatta oikeasti valitsemaan autonsa pelkästään "ympäristö edellä". Joten menee vielä aikaa, ennen kuin sähköautojen myynti "räjähtää".
Tietysti verotuksella voidaan myös ohjata. Ja on ohjattu. Suomessa on 2,7 miljoonaa henkilöautoa, mutta uusia myydään joku 120 000 vuodessa. Siitä voi laskea uusiutumistahdin... autokannan keski-ikä kasvaa kovaa kyytiä, kun jengi panttaa auton vaihtoa.
Muutama lakimies on kehunut,että hyvää hallintotapaa edustaa se, ettei kerrota, millaisia suunnitelmia on autoverotuksen yms. suhteen.
Omilla aivoillaan ajattelevat ovat havainneet, ettei uuden auton ostaminen ole nyt mielekästä. Katsotaan ensin, mihin tämä "hyvä hallintotapa" johtaa.
Tosin joku saattaa olla sitä mieltä, ettei strategiasta kerrota, koska sitä ei kertakaikkiaan ole. Hallitus on siis täysin pihalla sen suhteen, miten pitäisi toimia. Omat rahani pistäisin tälle vaihtoehdolle.Nyt järkevän ihmisen kannattaa ostaa hybridi-Tojota. Se on sopiva välikausiauto tässä sekavassa tilanteessa. Se tarjoaa jo nyt sähköauton ajomukavuuden kaupunkiajossa, ja maantiellä polttomoottoriauton pitkän toimintasäteen. Kun hybridi-Tojotalla ajaa noin 10 - 15 vuotta, niin sitten sähköautot saattavat olla jo kehittyneen siihen valmiustasoon, että vaativampikin asiakas uskaltaa niitä ostaa. Siihen mennessä pieni toimintasäde ja auton lämmitys talviolosuhteissa on ehkä saatu jo kuntoon. Jos sähköautot eivät vielä silloinkaan ole valmiita, niin sitten pitää taas ostaa uusi itselataava hybridi-Tojota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt järkevän ihmisen kannattaa ostaa hybridi-Tojota. Se on sopiva välikausiauto tässä sekavassa tilanteessa. Se tarjoaa jo nyt sähköauton ajomukavuuden kaupunkiajossa, ja maantiellä polttomoottoriauton pitkän toimintasäteen. Kun hybridi-Tojotalla ajaa noin 10 - 15 vuotta, niin sitten sähköautot saattavat olla jo kehittyneen siihen valmiustasoon, että vaativampikin asiakas uskaltaa niitä ostaa. Siihen mennessä pieni toimintasäde ja auton lämmitys talviolosuhteissa on ehkä saatu jo kuntoon. Jos sähköautot eivät vielä silloinkaan ole valmiita, niin sitten pitää taas ostaa uusi itselataava hybridi-Tojota.
Toijota on ruostuva, pokemoninnaamainen itäauto, jonka sisustuksen sekamelska edustaa ns. japsihorror tyylisuuntaa. Ei jatkoon.
- Anonyymi
Voi voi miten massapostaavia dieselpellejä riepoo.
- Anonyymi
Sanoo itsensä kanssa "keskusteleva" sähkö-hybridi-fanaatikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoo itsensä kanssa "keskusteleva" sähkö-hybridi-fanaatikko.
Itsensä kanssa trollaava dieselapina se jaksaa nöyryyttää itseään.
Ei kuole diesel tänä vuonna, käytettynäkin tuotiin tammi-helmikuussa 3 500 diesel henkilöautoa. Sähköautoja tuotiin 103 kpl
Uusia täyssähköautoja rekisteröitiin 407 kpl tammi-helmikuussa , mutta dieseleitä 2892 kpl.
Tuu pois sieltä kuplasta...- Anonyymi
Dieseleitä ostetaan enää työkäyttöön, ei muuten.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075658Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453723Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4552601Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2641641- 871376
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito141322Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321313- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511206