Tulevaisuuden sähköautojen apulataus maantiellä?

Anonyymi

Polttomoottoriautoissa joskus akku on huono ja auto ei ihan jaksa pyörittää starttia vaikka mittarivalot suht kirkkaasti vielä palavat. Silloin tarvitaan apuvirtaa käynnistyskaapeleilla toisesta henkilöautosta tai irtoakusta. Olisiko mahdollista edes saman merkkien/mallien välille suunnitella töpseliä ja sopivaa heittokaapelia kahden täyssähkösähköauton välille, jolloin toinen voisi antaa toiselle (vaikkapa noin 10km matkan verran) latausta, jotta pääsee lähimmälle latausasemalle/kotiin? Onko apuvirran antaminen täyssähköautosta täyssähköautoon realistista teknisesti jos sille suunnitellaan omat töpselit, latauspiirit (korkeajännite purku/lataus) ja välikaapelit? Tällöin pelko matkan katkeamisesta vähenisi ja jos latausasemat olisivat jo täynnä seuraavat 2h niin voisi soittaa maksullisen latausauton (hinausauton) paikalle antamaan apuvirtaa. Tähän latausauton tulemiseen palveluna kuluttajille menee varmasti vielä pitkä aika, mutta ehkä tulevaisuudessa se voisi olla halvempi vaihtoehto kuin perinteinen hinauspalvelu, jolloin se kiinnostaisi kuluttajia?

Vertailun vuoksi raskaskalustossa käytettään "natopistoketta" ja paksuilla heittokaapeleilla annetaan apuvirtaa lyijyakkuihin suoraan ilman akkukotelon avaamista ja apukaapelien kytkentää. Nopeaa ja turvallista.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&tbm=isch&q=nato pistoke&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwiZyM2xq_HmAhWMwqYKHSQiA6EQBQg_KAA&biw=1216&bih=612&dpr=1.58

11

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On varmaan luotettavampi laittaa diesel aggregaatti peräkonttiin niin ei tarvitse pysähtyä lataamaan, eikä odotella hinureita tai apuvirtaa.

    • Anonyymi

      Miksipä ei. Sähköautoihin on tosin olemassa perässä hinattavia "range extendereitä", joissa on dieselaggegaatti tuottamassa sähköä hinaajalleen. Tuossahan on vielä se kätevä puoli, että voi käyttää halvempaa polttoöljyä, koska autohan ei ole mikään diesel.

      • Anonyymi

        Jes. Hyvä huomio tuo polttoöljy. Vielä kun sähköllä toimivia Pick-up autoja alettaisiin tekemään niin sais tuon aggregaatin kulkemaan lavalla. Kojetauluun vain käynnistysnappi niin vois ladata silloin kun tarvii. Tässähän alkaa jo vannoutunut dieselauton kannattajakin lämpenemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jes. Hyvä huomio tuo polttoöljy. Vielä kun sähköllä toimivia Pick-up autoja alettaisiin tekemään niin sais tuon aggregaatin kulkemaan lavalla. Kojetauluun vain käynnistysnappi niin vois ladata silloin kun tarvii. Tässähän alkaa jo vannoutunut dieselauton kannattajakin lämpenemään.

        Pelkkä perinteinen Pick-up riittää hyvin range extender -ratkaisuksi, ei siihen enää mitään aggregaattia lavalle tarvita
        https://www.youtube.com/watch?v=RaGVoB4Zn-Y


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jes. Hyvä huomio tuo polttoöljy. Vielä kun sähköllä toimivia Pick-up autoja alettaisiin tekemään niin sais tuon aggregaatin kulkemaan lavalla. Kojetauluun vain käynnistysnappi niin vois ladata silloin kun tarvii. Tässähän alkaa jo vannoutunut dieselauton kannattajakin lämpenemään.

        Saattaa aggregaatti mahtua sähköauton etuboksiinkin. Laittaa pakoputkesta vaan viennin ulos ja tekee tarvittaessa jäähdytysaukon keulaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa aggregaatti mahtua sähköauton etuboksiinkin. Laittaa pakoputkesta vaan viennin ulos ja tekee tarvittaessa jäähdytysaukon keulaan.

        Tämän lisäksi kun vielä kytkee moottorin suoraan voimansiirtoon, voi sähkömoottorin ja akuston jättää tarpeettomana painolastina pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän lisäksi kun vielä kytkee moottorin suoraan voimansiirtoon, voi sähkömoottorin ja akuston jättää tarpeettomana painolastina pois.

        Sitten vielä kannataa hankkia agrikaattiin suurempi lisä polttoaine säiliö diidelille sellainen joku 50 litran astia jossa polttoine pummu moottoriin..


    • Anonyymi
    • Jos sillä latausautolla olisi aggregaatti, niin puolentoista tunnin latauksella se nuukahtanu sähköauto saisi reilun 30 km rangen. Hinattaessa ton matkan (50km/h nopeudella) hinaamiseen menisi paljon lyhyempi aika.
      Ei ole toimiva idea.

    • Anonyymi

      Kysymys oli avauksessa APUVIRTAKAAPELISTA ja sille rakennetusta omasta korkeajännite töpselistä, palataan siis siihen aiheeseen.

      • Anonyymi

        Apuvirtaa saa annettua hinauskäydellä tai -kaapelilla, jolle patteriauton keulassa on liitäntäpiste (vrt. töpseli).

        Tietenkään vastaus ei tyydytä patteriautojen kanssa tumputtavaa poikasta, mutta elämä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe