Miksi Herra ei muista Jaakobin isän nimeä oikein?

1. Moos 28. luvun myytin mukaan Jaakob matkasi Beersebasta kohti Harrania ja vietti yönsä Betelissä. Siellä Herra ilmestyi hänelle unessa. Herra ilmoitti olevansa Jaakobin isän, Aabrahamin Jumala. Perinteisesti olemme tottuneet pitämään Iisakia Jaakobin isänä. Mistä tämä ristiriita johtuu? Aabrahamin ja Iisakin myytti sekä Jaakobin myytti olivat alunperin elohistisen lähteen erillisiä myyttejä. Alkuperäisen lähteen mukaan Aabraham todella surmasi Iisakin Jumalan käskystä ja Iisakin tarina loppuu siihen. Iisakilla ei ollut jälkeläisiä, mikä paljastuu tässä jakeessa.

13 Sitten hän näki, että Herra seisoi hänen vieressään ja sanoi: »Minä olen Herra, isäsi Abrahamin Jumala ja Iisakin Jumala. Tämän maan, jolla sinä makaat, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi.

Miten tämä liittyy kreationismiin? Kristillinen kreationismi perustuu Genesiksen myytteihin, joiden sisäinen ristiriitaisuus tulee esille näistä pienistä vihjeistä. Voiko kreationismikaan olla luotettavaa, jos sen perusta on näin ristiriitainen?

42

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päästä Pyhä Henki vatkaamaan kaaliisi, niin ymmärrät Raamatun tekstien kaikki (kuulemma) 70 kerrosta jo muutamassa vuodessa.

• Anonyymi

Raamatussa jonkun henkilön ''isä'' voi tarkoittaa muutakin kuin biologista isää, joka siitti kyseisen henkilön. Pitäväthän kaikki juutalaiset Abrahamia kantaisänään, vaikka eivät ole suoraan hänen lapsiaan, mutta ovat hänen siementään. Usein isällä voidaan tarkoittaa sitä että on jonkun henkilön siementä, siis suvussa joskus aikaisemmin ollutta miespuolista henkilöä. Tässä mielessä Myös Jaakob oli Abrahamin lapsi, kuten myös kaikki Abrahamista polveutuvat ihmiset ovat.

>>Alkuperäisen lähteen mukaan Aabraham todella surmasi Iisakin Jumalan käskystä ja Iisakin tarina loppuu siihen. Iisakilla ei ollut jälkeläisiä, mikä paljastuu tässä jakeessa.<<

Mitä todisteita sinulla on tälle väitteelle? Jos kyseessä on vain arvailua, teoretisointia, spekulointia, niin sitä ei voi väittää samassa muodossa kuin esittäisit faktatietoa, mutta kuitenkin teet näin.

• "Mitä todisteita sinulla on tälle väitteelle? Jos kyseessä on vain arvailua, teoretisointia, spekulointia, niin sitä ei voi väittää samassa muodossa kuin esittäisit faktatietoa, mutta kuitenkin teet näin."

Muutaman tutkijan väitteet.

Francesca Stavrakopoulou has speculated that it is possible that the story "contains traces of a tradition in which Abraham does sacrifice Isaac. R.E. Friedman argued that in the original E story, Abraham may have carried out the sacrifice of Isaac, but that later repugnance at the idea of a human sacrifice led the redactor of JE to add the lines in which a ram is substituted for Isaac. Likewise, Terence Fretheim wrote that the text bears no specific mark of being a polemic against child sacrifice.

https://en.wikipedia.org/wiki/Binding_of_Isaac

When Abraham murdered Isaac

https://www.timesofisrael.com/when-abraham-murdered-isaac/

Todellisuudessa tuo 1. Moos 22. luku on näin, kun siitä poistetaan myöhemmät jahvistiset redaktoinnit eli ne kohdat, jotka viittaavat Jahveen eli Herraan.

1 Kun näistä tapahtumista oli kulunut jonkin aikaa, Jumala tahtoi koetella Abrahamia ja sanoi hänelle: »Abraham!» Abraham vastasi: »Tässä olen.»

2 Ja Jumala sanoi: »Ota mukaasi ainoa poikasi Iisak, jota rakastat, lähde Morian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle osoitan.»

3 Aamulla heti noustuaan Abraham satuloi aasin ja otti mukaansa kaksi palvelijaa sekä poikansa Iisakin. Pilkottuaan puita polttouhria varten hän lähti matkaan kohti paikkaa, jonne Jumala oli käskenyt hänen mennä.

4 Kolmantena päivänä Abraham näki paikan etäältä.

5 Silloin hän sanoi palvelijoilleen: »Jääkää tänne ja pitäkää huolta aasista, minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan ja palaamme sitten luoksenne.»

6 Abraham otti polttouhripuut ja antoi ne Iisakin kannettavaksi; hän itse otti tulen ja veitsen, ja sitten he jatkoivat yhdessä matkaa.

7 Iisak sanoi isälleen Abrahamille: »Isä!» Ja Abraham sanoi: »Niin, poikani?» Iisak sanoi: »Tässä on tuli ja puut, mutta missä on karitsa polttouhriksi?»

8 Abraham vastasi: »Jumala katsoo kyllä itselleen karitsan polttouhriksi, poikani.» Sitten he jatkoivat yhdessä matkaa.

9 Kun he tulivat paikkaan, jonka Jumala oli Abrahamille osoittanut, Abraham rakensi sinne alttarin ja latoi puut paikoilleen. Sitten hän sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille puiden päälle.

10 Abraham tarttui veitseen ja uhrasi poikansa.

16 Jumala sanoi»Koska sinä tämän teit etkä kieltänyt minulta ainoaa poikaasi, minä vannon itseni kautta,

17 että siunaan sinua runsain määrin ja annan sinulle jälkeläisiä niin paljon, että he ovat kuin taivaan tähdet tai hiekanjyvät meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valloittavat vihollistensa kaupungit.

18 Sinun jälkeläistesi saama siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille, koska sinä olit minun äänelleni kuuliainen.»

19Sitten Abraham palasi palvelijoiden luo, ja he lähtivät yhdessä Beersebaan. Ja Abraham jäi asumaan Beersebaan.

• Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

"Mitä todisteita sinulla on tälle väitteelle? Jos kyseessä on vain arvailua, teoretisointia, spekulointia, niin sitä ei voi väittää samassa muodossa kuin esittäisit faktatietoa, mutta kuitenkin teet näin."

Francesca Stavrakopoulou has speculated that it is possible that the story "contains traces of a tradition in which Abraham does sacrifice Isaac. R.E. Friedman argued that in the original E story, Abraham may have carried out the sacrifice of Isaac, but that later repugnance at the idea of a human sacrifice led the redactor of JE to add the lines in which a ram is substituted for Isaac. Likewise, Terence Fretheim wrote that the text bears no specific mark of being a polemic against child sacrifice.

Todellisuudessa tuo 1. Moos 22. luku on näin, kun siitä poistetaan myöhemmät jahvistiset redaktoinnit eli ne kohdat, jotka viittaavat Jahveen eli Herraan.

1 Kun näistä tapahtumista oli kulunut jonkin aikaa, Jumala tahtoi koetella Abrahamia ja sanoi hänelle: »Abraham!» Abraham vastasi: »Tässä olen.»

2 Ja Jumala sanoi: »Ota mukaasi ainoa poikasi Iisak, jota rakastat, lähde Morian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle osoitan.»

3 Aamulla heti noustuaan Abraham satuloi aasin ja otti mukaansa kaksi palvelijaa sekä poikansa Iisakin. Pilkottuaan puita polttouhria varten hän lähti matkaan kohti paikkaa, jonne Jumala oli käskenyt hänen mennä.

5 Silloin hän sanoi palvelijoilleen: »Jääkää tänne ja pitäkää huolta aasista, minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan ja palaamme sitten luoksenne.»

6 Abraham otti polttouhripuut ja antoi ne Iisakin kannettavaksi; hän itse otti tulen ja veitsen, ja sitten he jatkoivat yhdessä matkaa.

7 Iisak sanoi isälleen Abrahamille: »Isä!» Ja Abraham sanoi: »Niin, poikani?» Iisak sanoi: »Tässä on tuli ja puut, mutta missä on karitsa polttouhriksi?»

8 Abraham vastasi: »Jumala katsoo kyllä itselleen karitsan polttouhriksi, poikani.» Sitten he jatkoivat yhdessä matkaa.

9 Kun he tulivat paikkaan, jonka Jumala oli Abrahamille osoittanut, Abraham rakensi sinne alttarin ja latoi puut paikoilleen. Sitten hän sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille puiden päälle.

16 Jumala sanoi»Koska sinä tämän teit etkä kieltänyt minulta ainoaa poikaasi, minä vannon itseni kautta,

17 että siunaan sinua runsain määrin ja annan sinulle jälkeläisiä niin paljon, että he ovat kuin taivaan tähdet tai hiekanjyvät meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valloittavat vihollistensa kaupungit.

18 Sinun jälkeläistesi saama siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille, koska sinä olit minun äänelleni kuuliainen.»

19Sitten Abraham palasi palvelijoiden luo, ja he lähtivät yhdessä Beersebaan. Ja Abraham jäi asumaan Beersebaan.

Ja taas meni hihut hiljaisiksi ...

• Anonyymi

"Mitä todisteita sinulla on tälle väitteelle? Jos kyseessä on vain arvailua, teoretisointia, spekulointia, niin sitä ei voi väittää samassa muodossa kuin esittäisit faktatietoa, mutta kuitenkin teet näin."

Tuolla tavalla Genesis 22 on looginen. Jumalan nimenä on vain Elohim (Jumala) eikä Herra eli Jahvea pitäisi mainita lainkaan. Toinen juttu on se, että Jumala sanoo "etkä kieltänyt minulta ainoaa poikaasi" viittaa tapahtuneeseen murhaan. Näin murha tekee tästä Jumalan toteamuksesta loogisen. Kolmas juttu on se, että Aabraham poistui paikalta palvelijoiden kanssa, Iisakista ei mainita lopussa. Näin Iisakin murha tekee myös lopusta loogisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuolla tavalla Genesis 22 on looginen. Jumalan nimenä on vain Elohim (Jumala) eikä Herra eli Jahvea pitäisi mainita lainkaan. Toinen juttu on se, että Jumala sanoo "etkä kieltänyt minulta ainoaa poikaasi" viittaa tapahtuneeseen murhaan. Näin murha tekee tästä Jumalan toteamuksesta loogisen. Kolmas juttu on se, että Aabraham poistui paikalta palvelijoiden kanssa, Iisakista ei mainita lopussa. Näin Iisakin murha tekee myös lopusta loogisen.

Kysympä taas, kun olen kysynyt ennenkin?! Mitkä ovat Jumalan Seitsemän Henkien nimet? Urantia kirja jopa tiesi, että ne tehtiin Kombinoimalla Pyhä Kolminaisuus:"Isä, Poika ja Pyhä Henki(näiden kanssa veli).... 111 = 7 binäärinä tms.... Ja myös kaikki neljä ihmiskategoriaa on tehty näitä kombinoimalla. Isä on Suurin, Hän 4 bitti. Pyhä Henki on kakkosbitti ja Poika on Ykkösbitti. Ateistit ovat yhdessä olemattomuuden kanssa, kenties tuo Pelonlyömä-Poika-Henki yksin, ja Kun ihmisestä tulee sekulaari ja sitten Pyhä, Hänessä herättyy jo Pyhä Henki - tasa-arvoisuus, ja Vanhurskaalla on jopa Isyysbitti jo voimassa...
        Järkyttävän simppeli binäärikaavio, Jumalan Hengistä Ihmisyydessä...

0-1) Ateistit
        2-3) Sekulaarit
        4-5) Pyhät
        6-7) Vanhurskaat....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysympä taas, kun olen kysynyt ennenkin?! Mitkä ovat Jumalan Seitsemän Henkien nimet? Urantia kirja jopa tiesi, että ne tehtiin Kombinoimalla Pyhä Kolminaisuus:"Isä, Poika ja Pyhä Henki(näiden kanssa veli).... 111 = 7 binäärinä tms.... Ja myös kaikki neljä ihmiskategoriaa on tehty näitä kombinoimalla. Isä on Suurin, Hän 4 bitti. Pyhä Henki on kakkosbitti ja Poika on Ykkösbitti. Ateistit ovat yhdessä olemattomuuden kanssa, kenties tuo Pelonlyömä-Poika-Henki yksin, ja Kun ihmisestä tulee sekulaari ja sitten Pyhä, Hänessä herättyy jo Pyhä Henki - tasa-arvoisuus, ja Vanhurskaalla on jopa Isyysbitti jo voimassa...
        Järkyttävän simppeli binäärikaavio, Jumalan Hengistä Ihmisyydessä...

0-1) Ateistit
        2-3) Sekulaarit
        4-5) Pyhät
        6-7) Vanhurskaat....

No, neljä ihmiskategoriaa, Johannes ilmoitti, Ilmestyskirjan viimeisessä luvussa: 22:11...
        Sattuneesta syystä, itse pistin tuon Pyhän/Vanhurskaan toistepäin, tuohon binäärikaavioon, en viitsi kertoa nyt syytä....

• Kampelatutkija kirjoitti:

"10 Abraham tarttui veitseen ja uhrasi poikansa.
        16 Jumala sanoi»Koska sinä tämän teit etkä kieltänyt minulta ainoaa poikaasi, minä vannon itseni kautta,"

Kyseisestä lainauksesta puuttuvat kokonaan jakeet 11-15, joissa nimenomaan kerrotaan, että Aabraham ei surmannut Isakia.
        Aloittajan väite perustuu valheelliseen tietolähteeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja taas meni hihut hiljaisiksi ...

Jeesuksenhan oli käydä köpelösti hetikin myös, mutta Häneltä unohti Roomalainen sotilas lopussa murtaa sääriluunsa, kun vaipui koomaan ristillään ja siksi Jeesus kärsi vain hiukan verenhukkaa, ja toipui parissa - kolmessa päivässä, ja Hänen unensa Tuonelassa on Suuri Legenda, ettekö ole edes lukeneet kyseistä apokryfiä?! Höh, olettepas tietämättömiä?! Jeesus palasi "apostolien teoissakin" jo Israeliin, ja eli vielä lähes 30 vuotta Israelissa, tiettävästi lammaspaimenena ja timpurina ja vain harvoin enää julkisena opettajana, ja vaimonsa oli Maria Magdaleena ja saivat käsittääkseni kolmisen lasta, ja heidät löydettiin joukkohaudasta, Israelista - muutamia vuosikymmeniä sitten, suomalainen luterilainen pastori on kirjoittanut asiasta kirjankin, valitettavasti en ole lukenut sitä, mutta Hän kertoi muutamassa minuuttissa mistä oli kyse. Kreikkalaiset ja/tai Roomalaiset - Jaafetinpojat, kävivät tekemässä mursmaikkunsa Israelin kansa nousun aikaan, ja murhasivat sotatoimissaan Jeesuksen lopulta perheineen, hänen olleessaan noin 70 vuotias?! ONKO Tarina tosi, niin eipä parempaakaan selitystä ole tullut vielä eteen, Jeesuksen loppuelämästään, jossa Hän siis Hallitsi/-see Taivaastaan, Lammasten Niityiltä käsin?! Jeesus muuten taaskin on "kuvassani", en tiedä miksi, ei ole se kerran juomani virolainen Diesel -viina vieläkään lähtenyt päästä, jäi pysyviä vaikutuksia....
        Saatanatkin esiintyi tuolloin nousuhumalassa, ja myös joku Suomalainen majuri, ja muutama tuttava, ja Isä ja veli ipattivat muutamaa tosi outoa juttua. Äitinikin on Kuolemansa jälkeenkin jutellut mulle silti ajatuksiini yhtä soittoa, mutta eipä se suuremmin häiritse... Psykoosissa en silti tuolloin ollut, olen yhden kerran kilahtunut humalassa nuoremapana pahasti, ja muutaman kerran lievemmin, mutta nyttemmin otan varovaisesti jo tosi harvoin - niitä aineita...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis joo, Lapsikin muistaa, vaikkei mulla ollut edes pyhäkoulua varsinaisesti vaavina. Että Iisakin sijasta Aabraham surmasi Oinaan, joka oli tarttunut sarvistaan johonkin pensaaseen....

• Mark5 kirjoitti:

"10 Abraham tarttui veitseen ja uhrasi poikansa.
        16 Jumala sanoi»Koska sinä tämän teit etkä kieltänyt minulta ainoaa poikaasi, minä vannon itseni kautta,"

Kyseisestä lainauksesta puuttuvat kokonaan jakeet 11-15, joissa nimenomaan kerrotaan, että Aabraham ei surmannut Isakia.
        Aloittajan väite perustuu valheelliseen tietolähteeseen.

"Kyseisestä lainauksesta puuttuvat kokonaan jakeet 11-15, joissa nimenomaan kerrotaan, että Aabraham ei surmannut Isakia."

Kyllä. Ne on poistettu siksi, että niissä puhutaan Jahvesta. Aabraham ei tuntenut jumalaa Jahven nimellä. Muista, että jumala itse sanoi näin Moosekselle Exoduksen alussa. Nämä Iisakin uhrausmyytin Jahve -lisäykset ovat ihmisten tekemää jälkikäteistä editointia.

2 Jumala sanoi Moosekselle: »Minä olen Jahve, Herra.

3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis joo, Lapsikin muistaa, vaikkei mulla ollut edes pyhäkoulua varsinaisesti vaavina. Että Iisakin sijasta Aabraham surmasi Oinaan, joka oli tarttunut sarvistaan johonkin pensaaseen....

Iiisakkihan sitten vanhuksena poisti Esikoisoikeuden Eesaulta, "ruskeaa keittoa" Eessaulle mutta kuopus=>esikoisoikeuden sai Jaakob- Israel, ja heidän kärhmänsä siisi päättyi siten, että heidän ja palveljoidensa välille tuli lopulta sota, ja Jaakob ampui umpimähään korkealle nuolen ja se sattumoisin osui Eesauta kaulaan. Eli esimakua Jaakobin myöhemmän pojan Daavidin Goljatti-osumasta....

• Anonyymi kirjoitti:

"Että Iisakin sijasta Aabraham surmasi Oinaan, joka oli tarttunut sarvistaan johonkin pensaaseen...."

Mutta kuitenkin jätti Iisakin sinne vuorelle ja palasi pelkästään palvelijoiden kanssa.

19 Sitten Abraham palasi palvelijoiden luo, ja he lähtivät yhdessä Beersebaan. Ja Abraham jäi asumaan Beersebaan.

Avauksen pointti on se, että tuon myytin vanhimmassa kerroksessa, elohistisessa tarinassa Iisak todella surmataan. Tuo Herran (Jahven) enkelin puuttuminen peliin ja oinaan tarjoaminen sijaisuhrina on jahvistien myöhempi lisäys niin, että Iisakia ei surmata.

• Anonyymi

Sekä edellisessä luvussa että myöhemmissä luvuissa Iisakille luvataan jälkeläisiä.

1.Mooseksen kirja:
        21:12 Mutta Jumala sanoi Aabrahamille: "Älä pahastu siitä poikasi ja orjattaresi tähden. Kuule Saaraa kaikessa, mitä hän sinulle sanoo, sillä ainoastaan Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset

Joten juonesi oli huonosti sepitetty.

• Anonyymi

"Kyseisestä lainauksesta puuttuvat kokonaan jakeet 11-15, joissa nimenomaan kerrotaan, että Aabraham ei surmannut Isakia."

Kyllä. Ne on poistettu siksi, että niissä puhutaan Jahvesta. Aabraham ei tuntenut jumalaa Jahven nimellä. Muista, että jumala itse sanoi näin Moosekselle Exoduksen alussa. Nämä Iisakin uhrausmyytin Jahve -lisäykset ovat ihmisten tekemää jälkikäteistä editointia.

2 Jumala sanoi Moosekselle: »Minä olen Jahve, Herra.

3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.

Sinun väitteillesi on kaikkein vähiten todisteita.
        Mikäli sanot Raamatussa tarjollaolevia huonoiksi todistusmielessä on kaikki muut paljon huonompia kuin mitä löydät Raamatusta.

Mutta itsepä olet onnesi seppänä.

• Anonyymi kirjoitti:

Sekä edellisessä luvussa että myöhemmissä luvuissa Iisakille luvataan jälkeläisiä.

1.Mooseksen kirja:
        21:12 Mutta Jumala sanoi Aabrahamille: "Älä pahastu siitä poikasi ja orjattaresi tähden. Kuule Saaraa kaikessa, mitä hän sinulle sanoo, sillä ainoastaan Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset

Joten juonesi oli huonosti sepitetty.

”Joten juonesi oli huonosti sepitetty.”

Ei tämä ole minun juoni vaan tutkijoiden argumentteja. Kyllä paljon uskottavammalta tuntuu esimerkiksi juutalaisen rabbin ja aiheesta väitelleen tohtorin Tzemah Yorehin argumentit kuin anonyymin kreationistin tyhjä länkyttäminen.

https://citycongregation.org/our-rabbis/

• Anonyymi

ÖÖh, Jeesus pisti paremmaksi:"Saatana on teidän Isänne, ja Hänen himonsa te tahdotte tyydyttää, mutta Minun Isäni on Jumala". Pistäkää MikroRabbiinisanahaku, jos ette muuten löydä kohtaa evankeliumeista?!

• Anonyymi

Katsoinkin itse: Joh 8:44-47. Katso sinäkin, niin huomaat, ettei tämä ole niin "nöpönuukaa"....

• Anonyymi
      • Anonyymi

Ei ole vanhin, eikä sen tietämiseen tarvi avata mitään linkkejä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

VANHIN uskonto oli muuten sinearilaisilla eli babylonnilaisilla ja homma meni egyptiläisistä haudoista löydettyjen "kuolleiden kirjojen" mukaan niin että Raamatussakin mainittu ihmiisten ensimmäinen hallitsija eli Nimrud perusti useita kaupunkeja ja oli vastuussa kielten sekoittamiseen päätyneeseen Baabelin torninn rakentamiseen.

Ja kuolleiden kirjan mukaan hänen isänsäkin oli mahtimies jolta hän peri asemansa , mutta sitten isä kuoli ja Nimrud nai äitipuolensa eli Seramiksen ja näin hänestä tuli itsensä isä ja kun hän sitten kuoli niin Seramis halusi säilyttää valtansa ja alkoi sitten selittää että Nimrud oli henkiolentona elossa kuten hänen isänsäkin ja saneli hänelle sen että kuinka kansaa tuli johtaa ja niin Semiramis sai pysyteltyä vallassa.

Itse asiassa tämä jumaluusajatus tuli pysyvätksi uskonnoksi josta sse levisi kaikkialle välimeren ympäristöön ja lähi-itään kuten Egyptiin ja Roomaankin ja siinä välissä kreikkalainenkin kultttuuri omaksui kolminaisuusopillisia jumaluuksia.

Siis se meni niin että Nimrodista tuli kolminaisuuden tärkeä osanen ja isästä ja Semiramisesta myös siten että Semiramisesta tuli Isän ja Pojan lisäksi se hahmno joka edusti Pyhää henkeä myöhemmin 300-luvulla kat.kirkkoon omaksutussa kolminaisuudessa syystä että Rooman pakanakeisari halusi sisällyttää oman pakannkolminaisuutensa kirkon opiksi.

Jokainen vähänkin ahkerampi googlaaja voi havaita näin käyneen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

VANHIN uskonto oli muuten sinearilaisilla eli babylonnilaisilla ja homma meni egyptiläisistä haudoista löydettyjen "kuolleiden kirjojen" mukaan niin että Raamatussakin mainittu ihmiisten ensimmäinen hallitsija eli Nimrud perusti useita kaupunkeja ja oli vastuussa kielten sekoittamiseen päätyneeseen Baabelin torninn rakentamiseen.

Ja kuolleiden kirjan mukaan hänen isänsäkin oli mahtimies jolta hän peri asemansa , mutta sitten isä kuoli ja Nimrud nai äitipuolensa eli Seramiksen ja näin hänestä tuli itsensä isä ja kun hän sitten kuoli niin Seramis halusi säilyttää valtansa ja alkoi sitten selittää että Nimrud oli henkiolentona elossa kuten hänen isänsäkin ja saneli hänelle sen että kuinka kansaa tuli johtaa ja niin Semiramis sai pysyteltyä vallassa.

Itse asiassa tämä jumaluusajatus tuli pysyvätksi uskonnoksi josta sse levisi kaikkialle välimeren ympäristöön ja lähi-itään kuten Egyptiin ja Roomaankin ja siinä välissä kreikkalainenkin kultttuuri omaksui kolminaisuusopillisia jumaluuksia.

Siis se meni niin että Nimrodista tuli kolminaisuuden tärkeä osanen ja isästä ja Semiramisesta myös siten että Semiramisesta tuli Isän ja Pojan lisäksi se hahmno joka edusti Pyhää henkeä myöhemmin 300-luvulla kat.kirkkoon omaksutussa kolminaisuudessa syystä että Rooman pakanakeisari halusi sisällyttää oman pakannkolminaisuutensa kirkon opiksi.

Jokainen vähänkin ahkerampi googlaaja voi havaita näin käyneen.

• Anonyymi

Sebaot, Adonai, Jahve, Elohim ? Muistin neljä nimeä seitsemästä, onko vielä 3 nimeä lisää? Jeesus :-) Yeshua? Se oli erimies.....

• Anonyymi

Se on aika hassua että Jeesuksen sanotaan kirkoissamme olevan samaa persoonaa kuin Isänsä vaikka Jeesuksen nimi heprean kielessä tarkoittaa että Jahve pelastaa. Eli kunnia ihmisten ikuisen elämän mahdollisuuksista annetaan Isälle joka uhrasi poikansa ihmiselämän ihmisten puolesta.

Ja kun tällä palstalla joku riitelee sekopöisesti Aabrahamin poikansa Iissakin surmaamisaikeista niin ehkä häntä auttaa sen ymmärtäminen johon evot ei helposti pysty, eli tuo näytelmä oli vain kuvauskertomus siitä että Jumala todella uhrasi poikansa Jeesuksen ihmiselämän joka vastasi Aatamin synnitöntä ihmiselämää ennen syntiinlankeemusta.

Kaikki tunnetut raamatunoppineet tajuavat tämän.

• "Miten tämä liittyy kreationismiin? Kristillinen kreationismi perustuu Genesiksen myytteihin, joiden sisäinen ristiriitaisuus tulee esille näistä pienistä vihjeistä. Voiko kreationismikaan olla luotettavaa, jos sen perusta on näin ristiriitainen?"

Ristiriita on siinä, että puhut myytistä, kun todellisuudessa kysymys on historiallisesta tapahtumasta. Olet siten itse ristiriidassa Raamatun kanssa. Selvitä tämä ristiriita ensin.

• Samalla on tässä hyvä taas muistuttaa, että Raamattua ei ole tarkoitettukaan olemaan ristiriidaton niille, jotka eivät HALUA uskoa Jumalaan ja Raamattuun. Apostoli Paavalin mukaan se on hullutus jumalattomille ihmisille:

"Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti." (1.Kor.2:14)

Kun Raamattua tutkitaan oikealla asenteella, niin se, mikä jumalattomien mielestä on ristiriitaista, on todellisuudessa täysin selkeä ja ristiriidaton.
        Väärällä ennekkoasenteella kaikki tietysti näyttää ristiriitaiselta. Ristiriidat häviävät, kun lukija ensin selvittää oman ristiriitansa Raamattuun.

• Anonyymi
        Mark5 kirjoitti:

Samalla on tässä hyvä taas muistuttaa, että Raamattua ei ole tarkoitettukaan olemaan ristiriidaton niille, jotka eivät HALUA uskoa Jumalaan ja Raamattuun. Apostoli Paavalin mukaan se on hullutus jumalattomille ihmisille:

"Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti." (1.Kor.2:14)

Kun Raamattua tutkitaan oikealla asenteella, niin se, mikä jumalattomien mielestä on ristiriitaista, on todellisuudessa täysin selkeä ja ristiriidaton.
        Väärällä ennekkoasenteella kaikki tietysti näyttää ristiriitaiselta. Ristiriidat häviävät, kun lukija ensin selvittää oman ristiriitansa Raamattuun.

"Samalla on tässä hyvä taas muistuttaa, että Raamattua ei ole tarkoitettukaan olemaan ristiriidaton niille, jotka eivät HALUA uskoa Jumalaan ja Raamattuun. "

Asian ristiriitaisuus tai ristiriidattomuus ei voi riippua halusta uskoa. Kertotaulukin on totta, haluan minä uskoa siihen tai en.

• Anonyymi
        Mark5 kirjoitti:

Samalla on tässä hyvä taas muistuttaa, että Raamattua ei ole tarkoitettukaan olemaan ristiriidaton niille, jotka eivät HALUA uskoa Jumalaan ja Raamattuun. Apostoli Paavalin mukaan se on hullutus jumalattomille ihmisille:

Noin se menee, eikä siis Jesesusta ikinä ole ristiiinnaulittu jos ihan tarkkoja ollaan.

Google on olemassa pellet!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Samalla on tässä hyvä taas muistuttaa, että Raamattua ei ole tarkoitettukaan olemaan ristiriidaton niille, jotka eivät HALUA uskoa Jumalaan ja Raamattuun. "

Asian ristiriitaisuus tai ristiriidattomuus ei voi riippua halusta uskoa. Kertotaulukin on totta, haluan minä uskoa siihen tai en.

Höh, Raamattu on ihan ristiriidaton lukutaitoislle, Sinänsä on ihan kivaa että evot ihan joukollla ilmaisevat oman vähä-älyisyytensä asian suhteen tällä palstalla . Nuo nolot eiivät tietenkään hyödy Raamatusta yhtään mitään koska sateenkaarettavat ja sössivät tieteellisesti tilastoituina parisuhteitaan piloille enemmän kuin mikään muu ihmisryhmä mutta tämäkään fakta ei heidään onnettomiaan lapsia auta vaikka he NÄKEVÄT että missä mennään.

Miksi kumassa evot ovat näin perin juurin typeriä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noin se menee, eikä siis Jesesusta ikinä ole ristiiinnaulittu jos ihan tarkkoja ollaan.

Juu, on se aika hassua että Jaakon elämästä kerrotaan pitkät tarinat tuon evouskovaisten määrittelemän tappamisensa jälkeen.

Vitsi mitä itsensäpettäjiä nuo on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, on se aika hassua että Jaakon elämästä kerrotaan pitkät tarinat tuon evouskovaisten määrittelemän tappamisensa jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi kirjoitti:

”Juu, on se aika hassua että Jaakon elämästä kerrotaan pitkät tarinat tuon evouskovaisten määrittelemän tappamisensa jälkeen.”

Jos Jaakobia tarkoitat niin totta kai hänestä kerrotaan. Eihän Jaakobia uhrattu jumalle. Sensijaan Iisakista kerrotaan todella vähän ja se on Aabrahamin myytin uudelleenkierratystä. Iisak kävi myös Abimelekin luona, harhautti kuningasta uskomaan, että vaimo oli hänen siskonsa ja niin edelleen - täsmälleen kuten Aabrahamin seikkailut Abimelekin luona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höh, Raamattu on ihan ristiriidaton lukutaitoislle, Sinänsä on ihan kivaa että evot ihan joukollla ilmaisevat oman vähä-älyisyytensä asian suhteen tällä palstalla . Nuo nolot eiivät tietenkään hyödy Raamatusta yhtään mitään koska sateenkaarettavat ja sössivät tieteellisesti tilastoituina parisuhteitaan piloille enemmän kuin mikään muu ihmisryhmä mutta tämäkään fakta ei heidään onnettomiaan lapsia auta vaikka he NÄKEVÄT että missä mennään.

Miksi kumassa evot ovat näin perin juurin typeriä?

En minäkään tahdo ymmärtää sitä että miksi kummassa evo haluaa ola evo vaikka kaikki tietävät että evoelämä on matalantasoista joa lapset kärsivät.

Noilta pitäisi kieltää kaikki parisuhteet sillä äpärien elätys tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taidat olla uusi tällä hupipalstalla jossa evokit nolaavat itsensä joka pväivä esittäessään typeriä usksomuksiaan jotka on tosi helppoa googlailla epätieteelllisiksi. Siksi tuo Jyrikin viihtyy täällä. Saa varmaan hupia tuosta lukiolaisevojen simputtamiesta.

Sinänsä on kiinnostavaa että kaksi maailman luetuinta lehteä jotka nyt sattuvat olemaan uskonnollisia lehtiä osaa kritisoida tieteellisesti evoluutioteoriaa eikä niinkään uskonnollisesti.
        Ehkä ne ovat suuri siksi kaikkein luetuimnpia maailmassa.

Googlaa top ten illustrated usw:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja ihan kivaa on se että tänne se ihminen sopeutui.
        https://www.msn.com/fi-fi/matkailu/artikkeli/valitse-suosikkisi-thaimaan-kahdeksan-parasta-rantaa/ar-BBZvIZp?ocid=ems.msn.dl.WailuaWaterfallsHawaii

Siis onko se niin että ihminen nyt vain sattui sopeutunaan näille rannoile joissa käyn joka vuosi vai oliko se niin että joku taho teki nämä ihmisen mieliksi?

Yritähän evokki edes tämän kerran ajatella omilla aivoillasi sen sijaan etä annat toisten ajatella puolestasi! Katsos kun asia ei ole niin että joku olisi sinua niin paljon älykkäämpi että hönellö olisi valta antaa käteesi sateenkaarilippu liehutettavaksi. Sinulla on yhä olemassa valinanvapaus joka on sinulta yritetty viedä mediahömpällä.

• Anonyymi

Tottapuhuen, muutama vanhan testamentin profeetta, Mooses mukaanlukien, käytti Jumalastaan myös nimeä: Jesurun? Siis Jeesus? Siinä se viides nimi, siis, kaksi vielä puuttuu? Mutta valitettavasti kyse on Seemiläisten asiasta, nimetkäämme itse suomalasina edelleen:
      Ukkoja; "Väinämöinen, Seppo Ilmarinen ja Lemminkäinen ja Pellervoinen" tms....
      Kaikki nuo ehkä ihmisiä, UKKO, on yleisnimitys....
      Ja valitettavasti oli kyse Kalevassa suomenruotsalaisen tekemästä tarinasta, jonka kävi urkkimassa Karjalaisilta, mutta Lääkärinä Elias Lönnrot oli kai parempi kuin kirjailijana - luulen....

• Anonyymi

Etkö osaa kieliä lukea?

Mistäköhän se johtuu että sateenkariliputtajat haluavat ihan tahallaan lukea väärinkäännettyä Raamattua mieluummin kuin vaikkapa tätä: Room 1 " Sillä paljastettu on Jumalan viha taivaasta kaikessa ihmisten epämääräisyydessä ja vääryydessä, pitäen totuutta vääryydessä.
        19 Sillä se, mikä Jumalasta tunnetaan, on heidän keskuudessaan ilmeistä, sillä Jumala ilmoitti sen heille,
        20 Sillä koska Hänen näkymättömät asiat, jotka on luotu maailman luomisesta, ovat selvästi nähtävissä, niin Hänen iankaikkisen voimansa kuin Jumalankin kautta, niin että ne ovat anteeksiantamattomia;
        21 Sillä koska he tunsivat Jumalan, he eivät ylistäneet häntä jumalana eivätkä kiittäneet, vaan tehtiin turhaksi päätelmissään ja heidän älykäs sydämensä pimeni,
        22 tunnustaen viisaiksi, heidät tehtiin tyhmiksi,
        23 ja muutti turmeltumattoman Jumalan kirkkauden korruptoituneen ihmisen, lintujen, nelipäisten ja matelijoiden kuvan kaltaiseksi.
        24 Sentähden myös Jumala antoi heille heidän sydämensä toiveissa epäpuhtauden ja kunnian keskuuden keskuudessa.
        25 Jotka muuttivat Jumalan totuuden valheeksi ja kunnioittivat ja palvelivat olentoa eikä Luojaa, joka on siunattu kautta aikojen. Aamen.
        26 Tämän vuoksi Jumala antoi heille epärehelliset kiintymykset, sillä jopa heidän naisensa muuttivat luonnollisen käytön luonnonvastaiseksi;
        27 ja samalla tavalla myös urokset, jotka olivat jättäneet naispuolisen luonnollisen käytön, polttivat toiveissaan; miehet, joiden miehillä on häpeä, ja heidän virheensä korvaaminen, joka oli sopiva, itsessään vastaanottamassa.
        28 Ja koska he eivät hyväksyneet Jumalan tietämystä, Jumala antoi heille hylätyn mielen tehdä asiat, jotka eivät näytä olevan;
        29 Hän on täynnä kaikkea vääryyttä, uskoa, jumalattomuutta, ahneutta, pahuutta; täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahaa; suomuutta
        30 pahaa puhuvaa, Jumalaa vihaavaa, loukkaavaa, ylpeää, kerskailijaa, pahan keksijää, tottelematonta vanhemmille,
        31 älyttömiä, uskottomia, ilman luonnollista kiintymystä, viattomia, armottomia;
        32 Kuka Jumalan vanhurskas tuomio on tietänyt, että sellaiset, jotka harjoittavat tällaista, ovat kuoleman arvoisia, eivät vain tee niitä, vaan myös nauttivat niitä harjoittavista.

• Anonyymi

> Herra ilmoitti olevansa Jaakobin isän, Aabrahamin Jumala. Perinteisesti olemme tottuneet pitämään Iisakia Jaakobin isänä. Mistä tämä ristiriita johtuu?

Ateismi on säälittävä räpellys, jos se perustuu tälläisiin viritelmiin. Toisaalta hyvä, on helppoa uskoa Raamattuun, kun ateistit eivät parempaan pysty. Kohdassa sanotaan:

"Minä olen Herra, sinun Isäsi Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala"
      Gen. 28:13

Aabraham ja Iisak ovat molemmat hänen isiä, toinen on isoisä.

• Anonyymi

On se hassua että evokit kehtaavat ylipäätään puhua Raamatusta yhtään mitään koska se että he ymmärtävät tahallaan jok ainoan sanan ihan väärin osoittaa vain sen että miksi he pystyvät uskomaan olemattomaan täysin tieteellisesti todistamattomaan evoluutiohuijaukseen. He eivät siis välitä ottaa seelvää asioista kunnolla.

Esmes mitä virheellistä näet tässä: https://www.google.com/search?q=From ape to human&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj1yrvxwKvnAhWixaYKHTIhCS0Q_AUoAXoECA0QAw&biw=1367&bih=590#imgdii=-jq9UEbop0GnwM:&imgrc=P0eKNhIFLJCK5M:

• Anonyymi

Tuoreessa Apu- lehdessä Juha Mieto kauhistelee maailman asevarustelua.

Minä tas ainoana ajattelevana tällä palstalla oudoksus sitä että miten kansat eivät osaa valita itselleen mieluummin rauhantahtoisia johtajia noiden sotahullujen sijaan joista Juhalle tulee paha mieli?

Mutta kait se näin tulee evolution edetä että ihmislaji tappaa itse itsensä.

• Anonyymi

Matteuksen evankeliumi: 22:32
      'Minä olen Aabrahamin Jumala
      ja Iisakin Jumala
      ja Jaakobin Jumala'?
      Ei hän ole kuolleitten Jumala,
      vaan elävien."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      35
      5792
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      77
      3393
    3. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      82
      3155
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      315
      2725
    5. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2262
    6. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      54
      2201
    7. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      25
      1480
    8. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1381
    9. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      49
      1379
    10. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      28
      1293
    Aihe