Oliko Verdi mielestänne suurempi oopperasäveltäjä ja musiikkidramaatikko kuin Schubert? Ja jos oli niin miksi? Verdihän oli oopperasäveltäjänä ilmeisesti Schubertia tuoteliaampi kun Schubetilta jäi moni ooppera keskeneräiseksi ja luonnokseksi ja hänen kypsältä kaudeltaankaan ei ole olemassa kuin muutama valmis näyttämöteos. Tietenkin Schubertilla oli draamalliset heikkoutensa mutta Fierfabras on tässäkin suhteessa edustavampi teos ennakoidessaan hiukan jo Wagneria. Schuberthan oli puhtaasti musiikillinen nero jolta puuttui näyttämölahjakkuutta, draamallista vaistoa ja luonnehtimiskykyä jota Mozartille oli suotu yllin kyllin. Ovatko Verdin melodiat tarttuvampia ja kauniimpia kuin Schubertin mielestänne vai tunnetteko kummankaan oopperatuotantoa? Schubert ei juuri milloinkaan nähnyt oopperoitaan edes esitettävän Kaksosia ja taikaharppua lukuunottamatta joista jälkimmäinen on oikeastaan melodraama.
Oliko Verdi Schubertia suurempi oopperasäveltäjä?
35
61
Vastaukset
- Anonyymi
Itsehän yritin kuunnella verdin aida oopperaa mutta hanke tyssäsi jo alussa kun melodiikka oli niin surkeaa ja tylsää kansallissävyttynyttä italiaanospagettia vaikka lavalla itse Pavarotti.
- Anonyymi
Oopperaa sävelletään libretto kädessä. Schubert uskoi runoon.
- Anonyymi
Schubertin sävellykset vaikka alkoivat kehkeytyä usein ilman tilauksia ne saattoivat joutua jopa sekatavarakaupan käärepaperiksi kuten eräs säveltäjän moderneimmista ja merkittävimmistä laajamuotoisista uskonnollis-draamallisista teoksista oratorio Lazarus jonka musiikki enteilee wagnerilaisia esteettisiä pyrkimyksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Schubertin sävellykset vaikka alkoivat kehkeytyä usein ilman tilauksia ne saattoivat joutua jopa sekatavarakaupan käärepaperiksi kuten eräs säveltäjän moderneimmista ja merkittävimmistä laajamuotoisista uskonnollis-draamallisista teoksista oratorio Lazarus jonka musiikki enteilee wagnerilaisia esteettisiä pyrkimyksiä.
Tämä kvartetto joka kuuluu oopperaan sakuntala on schubertin kypsältä kaudelta mutta on jäänyt luonnokseksi joka on täydennetty jälkeenpäin. monissa rekonstruoiduissa luonnoksissaankin on Schubert säveltänyt kaunista musiikka vaikkei kyseistä oopperaa täysin onnistuneena voikaan pitää. valitsin summa mutikassa tämän numeron jossa on kuitekin aavistus schubertin melodisesta mestaruudesta. https://youtu.be/drGx14ZmGR8
- Anonyymi
täytyy olla hirveet tuskat kun rääkyvät niin kovalla äänellä, luulis joku mofiini tuubi perseeseen auttavan loppus kauhee kollotus ja kiekuminen. jotkut menee oikein tuijottaamaan ku joku rääkyy tuskissaan.
En ole kuullut, että Schubert sävelsi oopperoita, mutta kuten aloittaja sanoi, niin ilmeisesti sävelsi. Verdin tiedän ja hänen oopperoitaan, mutta en ole kuullut niitä livenä. Wagner on minulle liian mahtipontista, Verdikin välillä menee liian mahtipontiseksi. Mozart on sopiva, mutta aikoinaan kuuntelin Mozartin musiikkia paljon, joten nykyään en oikein jaksa. Rossini on myös oopperasäveltäjänä sopivan kevyt.
- Anonyymi
Kyllä Schubert sävelsi oopperoita tienistien toivossa mutta useimmat jäivät esittämättä kuten tämäkin ooppera alfonso und estrella jota yritettiin saada näyttämölle kolmeenkin kertaan jokaisen yrityksen epäonnistuttua, joko orkesteriosuutta pidettiin liian vaativana tai estrellan roolia riittämättömänä. Tässä melodiikaltaan hivelevän kaunis duetto kyseisestä oopperasta https://youtu.be/cqNBMYSFhco
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Schubert sävelsi oopperoita tienistien toivossa mutta useimmat jäivät esittämättä kuten tämäkin ooppera alfonso und estrella jota yritettiin saada näyttämölle kolmeenkin kertaan jokaisen yrityksen epäonnistuttua, joko orkesteriosuutta pidettiin liian vaativana tai estrellan roolia riittämättömänä. Tässä melodiikaltaan hivelevän kaunis duetto kyseisestä oopperasta https://youtu.be/cqNBMYSFhco
Tässä kuullaan varsin dramaattinen Schubertin aaria oopperasta fierrabrashttps://youtu.be/6LRetTOorfQ
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Schubert sävelsi oopperoita tienistien toivossa mutta useimmat jäivät esittämättä kuten tämäkin ooppera alfonso und estrella jota yritettiin saada näyttämölle kolmeenkin kertaan jokaisen yrityksen epäonnistuttua, joko orkesteriosuutta pidettiin liian vaativana tai estrellan roolia riittämättömänä. Tässä melodiikaltaan hivelevän kaunis duetto kyseisestä oopperasta https://youtu.be/cqNBMYSFhco
Carl maria von weber aikanaan vastasi schubertin hänen oopperastaan euryanthe antamaan nuivaan kritiikkiin arvostelemalla katkeraan sävyyn franzin esitettäväksi aiottua oopperaa alfonso und estrella:" ensimmäiset oopperat ja koiranpennut pitäisi aina hukuttaa eikä sen esityksestä sitten tulllutkaan mitään.
- Anonyymi
"Oliko Verdi mielestänne suurempi oopperasäveltäjä ja musiikkidramaatikko kuin Schubert? "
Oli. Verdillä niin palttoo kuin muutkin vaatteet oli kokoa XXL, kun Shubertilla ne oli kokoa XM.- Anonyymi
Tajuat kyllä että penäsin kysymykselläni heidän merkittävyyttään oopperasäveltäjänä enkä niinkään fyysisen habituksensa kokoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tajuat kyllä että penäsin kysymykselläni heidän merkittävyyttään oopperasäveltäjänä enkä niinkään fyysisen habituksensa kokoa.
Voidaan laskea yhden käden sormilla ne säveltäjät joille on suotu kyky antaa musiikin absoluuttinen muoto toiminnan motiiveille ja henkilöiden psyykkisille impulsseille ja Mozart oli heistä ensimmäinen mutta ilmeisesti verdi eikä Schubert kuulu kumpikaan näihin. Richard Strauss ja Wagner sen sijaan kuuluvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voidaan laskea yhden käden sormilla ne säveltäjät joille on suotu kyky antaa musiikin absoluuttinen muoto toiminnan motiiveille ja henkilöiden psyykkisille impulsseille ja Mozart oli heistä ensimmäinen mutta ilmeisesti verdi eikä Schubert kuulu kumpikaan näihin. Richard Strauss ja Wagner sen sijaan kuuluvat.
Minä en jotenkin vain lämpene Verdille tai muille tuon oopperatyylin edustajille. Valitettavaa että Schubertkin jätti niin monet oopperansa kesken tai ne ovat kadonneet osittain kuten Claudine, tai Minnesänger. Usein on viitattu niiden librettojen heikkouteen tai hänen puutteellisiin dramaatikon lahjoihinsa tai draaman ymmärtämiseen että musiikin rytmiseen monotonisuuteen kuten Alfonso ja Estrellassa, joka on kuitenkin useine hienoine ja vaikuttavine aaroineen, duettoineen mutta myös finaaliensembleineen syvällistä musiikkidraamaa kiistämättömine kvaliteetteineen joidenkin kohtausten staattisesta kuvaelmaluonteesta huolimatta, eikä ehkä tausta ole yhtä pitkälle kypsynyt kuin Fierabrasissa, jota Einstein moitti melodisen lumon puutteesta, joka ei tullut hänen mukansa täydestä sydämestä kuten muulloin. Mutta Zwillingsbrüder on sellainen rossinilaisittain buffahenkinen burleski oopperaparodia italialaisen maneereja mukailevassa hengessä baritonin kaksoisroolin vaatimassa silmänkääntötemppuilussa ja Franziin sekoitetun Friedrichin kuvitelluissa mielipuolisuuskohtauksissa, vaikka musiikillisesti se rossinia paljon kestävämpää materiaalia onkin joka parhaissa kohtauksissa vaikuttaa kuulijansa sielun syvimmistä sopukoista tulvivalla häikäisevällä lyyrisellä ekspressiivisyydellään enemmän kuin dramaattisissa kohtauksissaan, joista esim. tersetto on hämmästyttävä sävellystekninen taidonnäyte jo sinällään kolmen erilaisen luonteen avautuessa pohjiaan myöten eripuraisuutensa koituessa kuulijan syvän tyydytyksen aiheeksi. Jotkin duetot ovat hellyyden täyteisiä, vaikkakaan eivät säveltäjänsä persoonallisinta ja koskettavinta draamataidetta joidenkin klassisten esikuvien kahlitessa liiaksi ilmaisuvoimaa pedanttisessa jäykkkyydessä näyttämömanestyksen saavuttamista ajatellen joka jäi puolittaiseksi, mutta varmasti muutama uusi taltiointi tästä ihastuttavasta ja aiheesensa nähden kompaktista ja vakavasta teoksesta tekisi eetwarttia, jotta myös äänityksen puhtaus tuottaisi nautintoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en jotenkin vain lämpene Verdille tai muille tuon oopperatyylin edustajille. Valitettavaa että Schubertkin jätti niin monet oopperansa kesken tai ne ovat kadonneet osittain kuten Claudine, tai Minnesänger. Usein on viitattu niiden librettojen heikkouteen tai hänen puutteellisiin dramaatikon lahjoihinsa tai draaman ymmärtämiseen että musiikin rytmiseen monotonisuuteen kuten Alfonso ja Estrellassa, joka on kuitenkin useine hienoine ja vaikuttavine aaroineen, duettoineen mutta myös finaaliensembleineen syvällistä musiikkidraamaa kiistämättömine kvaliteetteineen joidenkin kohtausten staattisesta kuvaelmaluonteesta huolimatta, eikä ehkä tausta ole yhtä pitkälle kypsynyt kuin Fierabrasissa, jota Einstein moitti melodisen lumon puutteesta, joka ei tullut hänen mukansa täydestä sydämestä kuten muulloin. Mutta Zwillingsbrüder on sellainen rossinilaisittain buffahenkinen burleski oopperaparodia italialaisen maneereja mukailevassa hengessä baritonin kaksoisroolin vaatimassa silmänkääntötemppuilussa ja Franziin sekoitetun Friedrichin kuvitelluissa mielipuolisuuskohtauksissa, vaikka musiikillisesti se rossinia paljon kestävämpää materiaalia onkin joka parhaissa kohtauksissa vaikuttaa kuulijansa sielun syvimmistä sopukoista tulvivalla häikäisevällä lyyrisellä ekspressiivisyydellään enemmän kuin dramaattisissa kohtauksissaan, joista esim. tersetto on hämmästyttävä sävellystekninen taidonnäyte jo sinällään kolmen erilaisen luonteen avautuessa pohjiaan myöten eripuraisuutensa koituessa kuulijan syvän tyydytyksen aiheeksi. Jotkin duetot ovat hellyyden täyteisiä, vaikkakaan eivät säveltäjänsä persoonallisinta ja koskettavinta draamataidetta joidenkin klassisten esikuvien kahlitessa liiaksi ilmaisuvoimaa pedanttisessa jäykkkyydessä näyttämömanestyksen saavuttamista ajatellen joka jäi puolittaiseksi, mutta varmasti muutama uusi taltiointi tästä ihastuttavasta ja aiheesensa nähden kompaktista ja vakavasta teoksesta tekisi eetwarttia, jotta myös äänityksen puhtaus tuottaisi nautintoa.
Näin humalluttavan lumoavia kuoronumeroitakin schubert sävelsi taikaharppu melodraamaansa https://youtu.be/o3hsmb7vW2
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tajuat kyllä että penäsin kysymykselläni heidän merkittävyyttään oopperasäveltäjänä enkä niinkään fyysisen habituksensa kokoa.
Säveltäjän tuotos on kumminkin jollaintapaa riippuvainen siitä mitä hänelle tapahtuu, ja Shubertin elämän suurin tragedia oli se että hän oli kokoa XM, sillä sitä kokoa olevia vaatteita on yhä tosivaikea löytää, ja Schubertin elinaikana vielä nykyistäkin vaikeampaa.
On esitetty arvioita että esim Scubertin niin sanottu keskeneräinen sinfonia jäi siksi keskeneräiseksi koska Schubertin aika tuhlaantui tuloksettomiin eli turhiin vaatekaupoissa käymisiin . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säveltäjän tuotos on kumminkin jollaintapaa riippuvainen siitä mitä hänelle tapahtuu, ja Shubertin elämän suurin tragedia oli se että hän oli kokoa XM, sillä sitä kokoa olevia vaatteita on yhä tosivaikea löytää, ja Schubertin elinaikana vielä nykyistäkin vaikeampaa.
On esitetty arvioita että esim Scubertin niin sanottu keskeneräinen sinfonia jäi siksi keskeneräiseksi koska Schubertin aika tuhlaantui tuloksettomiin eli turhiin vaatekaupoissa käymisiin .Keskeneräisen sinfonian scherzo osa on melkein valmis mutta sitä esitetään äärimmäisen havoin. Ja rosamunde musiikin entracte ykköstä on yritetty sovittaa sinfonian finaaliksi. Minä olen huomannut että isokokoisille teetetettyjä vaatteita ei oikein tahdo löytyä mistään. juuri ja juuri saa vetoketjunkin kiinni vaikka on kokoa xxx. Schubertin ei mielellään vaihtanut nuhraantunutta pukua uuteen joten hän kai harvemmin kävi vaateostoksillakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin humalluttavan lumoavia kuoronumeroitakin schubert sävelsi taikaharppu melodraamaansa https://youtu.be/o3hsmb7vW2
"Näin humalluttavan lumoavia kuoronumeroitakin schubert sävelsi taikaharppu melodraamaansa https://youtu.be/o3hsmb7vW2"
Ettäkö Schubert sävelteli humalluttavan lumoavia kuoronumeroitakin!
No se selittääkin sen miksi silloisen Itävalta-Unkarin keisarikunnan terveysviranomaiset kielsivät Schubertin kuoromusiikin esittämisen ennen aamu 9:ää.
- Anonyymi
Schubertin Serenade on kaikkien aikojen kaunein musiikkikappale.
- Anonyymi
Onhan se kieltämättä kaunis lied mutta se ei ole oopperaa kuten tämä Mauregaton vaikuttava aaria https://youtu.be/CClutjfZUic
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se kieltämättä kaunis lied mutta se ei ole oopperaa kuten tämä Mauregaton vaikuttava aaria https://youtu.be/CClutjfZUic
Tässä on toinen Schubertin säveltämä ständchen, serenadi D 920 joka on minusta vielä kauniimpi kuin se tunnetumpi schwanengesangin D 957 ständchen ts. serenadi.https://youtu.be/O-2780JA4dY?list=TLPQMDcwNTIwMjDF2bDLqqFcbw
- Anonyymi
"Schubertin Serenade on kaikkien aikojen kaunein musiikkikappale."
Ei muuten ole, vaan Beatles - "Here there and everywhere" sitä on, tai jos ei ole niin sitten Beatles - "Within you without you" on.
Kuvitelkaamme: otamme Beethovenin Kuutamosonaatin I tai II osasta tyylin rauhallisesti etenevälle pianosäestykselle ja joku Martti Talvela-kaliberin huippubasso laulamaan tämä "Here there and everywhere" ja kauniinpaa laulua kuin se olisi saa jo hakea, no ainakin silloin jos ei tiedä että Kari Rydman on tehnyt mailman kauneimman tai ainakin romanttisimman biisin nimeltään Kaunein uni, josta muuten löytyy rahinaton esitys Spottifystä mutta Ytuubista ehkä ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Schubertin Serenade on kaikkien aikojen kaunein musiikkikappale."
Ei muuten ole, vaan Beatles - "Here there and everywhere" sitä on, tai jos ei ole niin sitten Beatles - "Within you without you" on.
Kuvitelkaamme: otamme Beethovenin Kuutamosonaatin I tai II osasta tyylin rauhallisesti etenevälle pianosäestykselle ja joku Martti Talvela-kaliberin huippubasso laulamaan tämä "Here there and everywhere" ja kauniinpaa laulua kuin se olisi saa jo hakea, no ainakin silloin jos ei tiedä että Kari Rydman on tehnyt mailman kauneimman tai ainakin romanttisimman biisin nimeltään Kaunein uni, josta muuten löytyy rahinaton esitys Spottifystä mutta Ytuubista ehkä ei.Ontompaa ja tyhjänpäiväisempää melodiaa ei ole kuultu kuin tuossa beatlesin laulussa here there and everywhere.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ontompaa ja tyhjänpäiväisempää melodiaa ei ole kuultu kuin tuossa beatlesin laulussa here there and everywhere.
"Ontompaa ja tyhjänpäiväisempää melodiaa ei ole kuultu kuin tuossa beatlesin laulussa here there and everywhere."
Epämusikaalisuutesi ilmenee siten, mikä on tavallaan säälittävää sinänsä.
Mutta toki siinä kappaleessa on vikaakin, kuten se että McCartney laulaa sen niin älyttömän korkealta, joka puolestaan johtui siitä että hän tuolloin vuonna 1966 haaveksi erota Beatlesista ja liittyvänsä Bee Geesiin, mutta se hanke meni kiville kun Gibbin veljekset sanoivat etteivät ota häntä bändiinsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ontompaa ja tyhjänpäiväisempää melodiaa ei ole kuultu kuin tuossa beatlesin laulussa here there and everywhere."
Epämusikaalisuutesi ilmenee siten, mikä on tavallaan säälittävää sinänsä.
Mutta toki siinä kappaleessa on vikaakin, kuten se että McCartney laulaa sen niin älyttömän korkealta, joka puolestaan johtui siitä että hän tuolloin vuonna 1966 haaveksi erota Beatlesista ja liittyvänsä Bee Geesiin, mutta se hanke meni kiville kun Gibbin veljekset sanoivat etteivät ota häntä bändiinsä.Epämusikaalinenko minä joka olen kuunnellut schubertin 9. sinfoniaa valtaisassa hurmiossa ja kokenut transsinomaisia ja transkendentaalisia, korkeimmanasteisia psykofyysisiä tiloja ja katharsiksen Mozartista ja Beethovenista? Minua olisi vain kiinnostanut saada vastaus easittämääni kysymykseen verdin ja schubertin oopperoiden paremmuudesta mutta näemmä ajauduimmekin Beatles keskusteluun jostakin syystä ohi varsinaisen aiheen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epämusikaalinenko minä joka olen kuunnellut schubertin 9. sinfoniaa valtaisassa hurmiossa ja kokenut transsinomaisia ja transkendentaalisia, korkeimmanasteisia psykofyysisiä tiloja ja katharsiksen Mozartista ja Beethovenista? Minua olisi vain kiinnostanut saada vastaus easittämääni kysymykseen verdin ja schubertin oopperoiden paremmuudesta mutta näemmä ajauduimmekin Beatles keskusteluun jostakin syystä ohi varsinaisen aiheen.
Itse en pidä Verdin musiikista vaikka hän olisi ollut kuinka mestarillinen oopperasäveltäjä tahansa. La Traviatassa on pari numeroa joita voi ajankulukseen vihellellä kuten aaria sempra libera sekä muuan duetto ja rigoleton la donne e mobile mutta ei niitä kovin syvällisenä musiikkina voi pitää joka vaikuttaisi myös kohottavasti tunteisiin. aika halpahintaiselta tuo Verdin musiikki minusta välillä vaikuttaa. en kiellä sitä etteikö joissakin schubertin varhaisemmista oopperoissa näkyisi hieman onneton vasemman käden rutiini mutta myöhäisemmissä oopperoissa on usein kauniimpaa ja vaikuttavampaa musiikkia kuin verdillä dramaturgisista puutteistaan ja dramaattisista heikkouksistaan huolimatta. Tässä suhteessa Fierrabras on Schubertin menestyksekkäin näyttämöteos jossa on myös paljon hienoa musiikkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse en pidä Verdin musiikista vaikka hän olisi ollut kuinka mestarillinen oopperasäveltäjä tahansa. La Traviatassa on pari numeroa joita voi ajankulukseen vihellellä kuten aaria sempra libera sekä muuan duetto ja rigoleton la donne e mobile mutta ei niitä kovin syvällisenä musiikkina voi pitää joka vaikuttaisi myös kohottavasti tunteisiin. aika halpahintaiselta tuo Verdin musiikki minusta välillä vaikuttaa. en kiellä sitä etteikö joissakin schubertin varhaisemmista oopperoissa näkyisi hieman onneton vasemman käden rutiini mutta myöhäisemmissä oopperoissa on usein kauniimpaa ja vaikuttavampaa musiikkia kuin verdillä dramaturgisista puutteistaan ja dramaattisista heikkouksistaan huolimatta. Tässä suhteessa Fierrabras on Schubertin menestyksekkäin näyttämöteos jossa on myös paljon hienoa musiikkia.
Tällaisiakin mielipiteitä löytyy netistä koskien Schubertin oopperaa fierrabras otsikolla "heppoista Schubertia" milanon la scalassa:
"Fierrabras sävellettiin 1823, mutta se sai kantaesityksensä vasta vuonna 1897 Karlsruhessa. Teos on ollut ilmeisesti Schubertin esitetyin ooppera 1900-luvulla, tosin usein konserttiversiona. Sen suurena heikkoutena on pidetty librettoa, mutta en minä antaisi kaksisia pisteitä muustakaan. Sinänsä hyvin soittanut orkesteri ja aina energinen kapellimestari Daniel Harding eivät pystyneet nostamaan esitystä mieleenpainuvaksi kokemukseksi. Jo valju alkusoitto latisti odotukset, eivätkä epätasainen jatko ja naiivit rallatukset auttaneet asiaa lainkaan. No, olihan teoksessa pari ihan pätevää aariaa ja kohtausta - ja eräät onnistuneet kuoronumerot olivat ehkä oopperan parasta antia." Minusta teos on aikamoinen järkäle heppoiseksi ja dramatiikkaa on paljon enemmän kuin alfonso und Estrellassa. Oopperassa on paljon schubertin parasta musiikkia eikä alkusoitto suinkaan ole valju. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaisiakin mielipiteitä löytyy netistä koskien Schubertin oopperaa fierrabras otsikolla "heppoista Schubertia" milanon la scalassa:
"Fierrabras sävellettiin 1823, mutta se sai kantaesityksensä vasta vuonna 1897 Karlsruhessa. Teos on ollut ilmeisesti Schubertin esitetyin ooppera 1900-luvulla, tosin usein konserttiversiona. Sen suurena heikkoutena on pidetty librettoa, mutta en minä antaisi kaksisia pisteitä muustakaan. Sinänsä hyvin soittanut orkesteri ja aina energinen kapellimestari Daniel Harding eivät pystyneet nostamaan esitystä mieleenpainuvaksi kokemukseksi. Jo valju alkusoitto latisti odotukset, eivätkä epätasainen jatko ja naiivit rallatukset auttaneet asiaa lainkaan. No, olihan teoksessa pari ihan pätevää aariaa ja kohtausta - ja eräät onnistuneet kuoronumerot olivat ehkä oopperan parasta antia." Minusta teos on aikamoinen järkäle heppoiseksi ja dramatiikkaa on paljon enemmän kuin alfonso und Estrellassa. Oopperassa on paljon schubertin parasta musiikkia eikä alkusoitto suinkaan ole valju.Soitin Fierrabrasin alkusoiton äsken peräti kolmeen kertaan ja varsinkin zurichin oopperan sekä abbadon johtaman euroopan kamariorkesterin tulkinnat siitä olivat vaikuttavia. Minusta Verdin ja varsinkin rossininoopperat ovat rallatusta alusta loppuun kuten esmes rigoletto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Soitin Fierrabrasin alkusoiton äsken peräti kolmeen kertaan ja varsinkin zurichin oopperan sekä abbadon johtaman euroopan kamariorkesterin tulkinnat siitä olivat vaikuttavia. Minusta Verdin ja varsinkin rossininoopperat ovat rallatusta alusta loppuun kuten esmes rigoletto.
Hesarin konserttiarvostelussa v. 2006 väitetään että schubertin aariat ovat eräs todiste siitä miksi hänen oopperansa ovat unohdettu. pötyä. Esitetäänhän fierabrasiakin melko usein ja juuri vime vuonna viimeksi soi Baugén ooppertassa alfonso ja estrella. Ovat hänen vähät aariansa kauniimpia kuin rossinin tai jopa verdin joka ei pärjää saksalaiselle sinfonian ja liedin mestarille tälläkään saralla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hesarin konserttiarvostelussa v. 2006 väitetään että schubertin aariat ovat eräs todiste siitä miksi hänen oopperansa ovat unohdettu. pötyä. Esitetäänhän fierabrasiakin melko usein ja juuri vime vuonna viimeksi soi Baugén ooppertassa alfonso ja estrella. Ovat hänen vähät aariansa kauniimpia kuin rossinin tai jopa verdin joka ei pärjää saksalaiselle sinfonian ja liedin mestarille tälläkään saralla.
.
Hesarin konserttiarvostelun mukaan "Franz Schubert ehti säveltää myös 15 oopperaa. Hän toivoi hankkivansa niillä hyvät tulot, mutta toisin kävi. Oopperat eivät miellyttäneet aikalaisia, ja kriitikot pitivät niitä yleensä teatraalisina ja kummallisina – sikäli kuin niitä ylipäätään esitettiin." Mutta tämä hesarin kriitikon väite on sikäli perusteeton että Schubertin kahta varsinaista oopperaa alfonso und restrella, fierrabras tai yksinäytöksistä herkullista koomista oopperaa verschworenen ei esitetty lainkaan schubertin aikana niin että kriitikot olisivat voineet niitä arvostella tai aikalaiset muodostaa jonkin käsityksen; pitää tai olla pitämättä. sen sijaan vain yksinäytöksinen singspiel die zwillingsbruder esitettiiin näyttämöllä joka sai melko huononvastaanoton mutta sen sijaan jotkut nykykommentaattorit ovat arvostaneet sitä ja toivottaneet sen takaisin näyttämölle kuten muistaakseni newbould. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
.
Hesarin konserttiarvostelun mukaan "Franz Schubert ehti säveltää myös 15 oopperaa. Hän toivoi hankkivansa niillä hyvät tulot, mutta toisin kävi. Oopperat eivät miellyttäneet aikalaisia, ja kriitikot pitivät niitä yleensä teatraalisina ja kummallisina – sikäli kuin niitä ylipäätään esitettiin." Mutta tämä hesarin kriitikon väite on sikäli perusteeton että Schubertin kahta varsinaista oopperaa alfonso und restrella, fierrabras tai yksinäytöksistä herkullista koomista oopperaa verschworenen ei esitetty lainkaan schubertin aikana niin että kriitikot olisivat voineet niitä arvostella tai aikalaiset muodostaa jonkin käsityksen; pitää tai olla pitämättä. sen sijaan vain yksinäytöksinen singspiel die zwillingsbruder esitettiiin näyttämöllä joka sai melko huononvastaanoton mutta sen sijaan jotkut nykykommentaattorit ovat arvostaneet sitä ja toivottaneet sen takaisin näyttämölle kuten muistaakseni newbould.Sinkkosen mukaan vain Fierrabrasia esitetään nykyisin vaikkakin myös alfonso und estrellaa näkyy esitettäneen nykyaikana joissakin oopperataloissa Euroopassa. Tässä hieno ensemble kohtaus fierrabrasin toisesta näytöksestä https://youtu.be/WRqmh-vi1n8 joka esitettiin kait zurichissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinkkosen mukaan vain Fierrabrasia esitetään nykyisin vaikkakin myös alfonso und estrellaa näkyy esitettäneen nykyaikana joissakin oopperataloissa Euroopassa. Tässä hieno ensemble kohtaus fierrabrasin toisesta näytöksestä https://youtu.be/WRqmh-vi1n8 joka esitettiin kait zurichissä.
Hesarin konserttiarvion väite että muka schubertin aariat ovat yksi todiste siitä miksi Schubertin oopperat ovat unohdettu ei pidä lainkaan paikkaansa. Schubertilla on monia hienoja aarioita kaikissa oopperoissaan. Väite on todiste silkasta tietämättömyydestä ja asiantuntemattomuudesta ja siten silkkaa skeidaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hesarin konserttiarvion väite että muka schubertin aariat ovat yksi todiste siitä miksi Schubertin oopperat ovat unohdettu ei pidä lainkaan paikkaansa. Schubertilla on monia hienoja aarioita kaikissa oopperoissaan. Väite on todiste silkasta tietämättömyydestä ja asiantuntemattomuudesta ja siten silkkaa skeidaa.
En siedä tätä musiikkia siksi ettei siinä pääse kokemaan syvempiä tunteita kuten Schubertissa mutta kevyenä viihteenä ja ajankuluna tämä letkeä musiikki Verdin Rigoletosta kyllä menettelehttps://youtu.be/0tB32SRSaGce ,mutta tuntuu peräti kummalliselta että näin kevytkenkäinen metafyysisiä ja emotionaalisia syvyyksiä kaihtava ooppera kuuluu oopperatalojen perusohjelmistoon. Mieluummin kuuntelen saksalaista oopperaa Schubertia, Wagneria ja Richard Straussia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En siedä tätä musiikkia siksi ettei siinä pääse kokemaan syvempiä tunteita kuten Schubertissa mutta kevyenä viihteenä ja ajankuluna tämä letkeä musiikki Verdin Rigoletosta kyllä menettelehttps://youtu.be/0tB32SRSaGce ,mutta tuntuu peräti kummalliselta että näin kevytkenkäinen metafyysisiä ja emotionaalisia syvyyksiä kaihtava ooppera kuuluu oopperatalojen perusohjelmistoon. Mieluummin kuuntelen saksalaista oopperaa Schubertia, Wagneria ja Richard Straussia.
Verdillä melodia kulkee italialaiseen tapaan lauluäänissä kun esim Wagnerilla lauluääni on ylimääräinen kudelma muutoin itseriittoisessa orkesterikudoksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verdillä melodia kulkee italialaiseen tapaan lauluäänissä kun esim Wagnerilla lauluääni on ylimääräinen kudelma muutoin itseriittoisessa orkesterikudoksessa.
15 oopperasta muutamat Schubertin oopperat jäivät kesken, osa aivan luonnoksiksikin joita on sitten myöhemmin meidän aikana täydennetty esityskuntoon. Arvelen sen liittyvän paitsi schubertin intohimoon oopperaa kohtaan sillä nuoruuden oopperathan eivät lähteneet kehkeytymän oopperatilauksen myötä ja tuskin hän ajatteli niitä esitettäviksikään näyttämöllä kuten zwillingsbruder ja zauberharfe jotka tilattiin Voglin ponnistelujen ansiosta Schubertilta ja jotka menestyivät heikosti ja toisaalta taas kunnianhimoon ja menestyksen sekä taloudellisen vaurauden tavoitteluun potentiaalisen oopperamenestyksen myötä jota hän tavoitteli epäonnisesti alfonso und Estrellalla. verschworenenilla ja fierrabrasilla kun ensin mainitun esitykset kariutuivat kolmeenkin kertaan eri paikoissa, kun syynä oli joko Carl Maria von Weberin katkeruus schubertin esittämää kritiikkiä kohtaan hänen Euryanthe oopperastaan Berliinissä, Estrellan roolin esittäjän tyytymättömyys roolin riittämättömyyteen Dresdenissä ja Grazissa orkesteriosuuden vaikeudet.
Schubertin näyttämömusiikin säveltämiseen tuli tauko sen jälkeen kun helmina von chezyn näytelmään rosamunde sävelletty musiikki sai vain 2 esityskertaa näyttämöllä. Siis yhteensä vain 2 Schubertin oopperaa ja 1 näytelmämusiikkikappale esitettiin näyttämöllä. Fierrabrasista olisi voinut tulla jonkinlainen menestys mutta paitsi että oopperatalot sulkivat juuri tuolloin ovensa Rossini kuume wienissä aiheutti sen ettei saksalainen ooppera ollut muodissa.
Kuten sanottu niin vain 3 Schubertin näyttämöteosta esitettiin Wienissä huonolla menestyksellä johon syynä oli usein libreton heikkoudet kun sen sijaan musiikkia usein kiiteltiin kauniiksi. Seuraava ooppera ei päässyt näyttämölle saakka yrityksistä huolimatta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764