Aihe

Sähköautolla ei ole statusarvoa

Anonyymi

Tuntuu siltä, että jotkut kuvittelevat, että sähköauto on jonkinlainen "statussymboli". Ei ole, se on vain kulkuväline, tosin kallis sellainen. Sähköautolla ei ole sen enempää statusarvoa kuin paistinpannulla.

Eikä sähköauton omistaminen tee kenestäkään parempaa ihmistä eikä se merkitse oikeasti mitään kenellekään.

47

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tällä hetkellä s-auton ostajat toimivat miinanpolkijoina jotka nyljetään vereslihalle. Kunhan annetaan markkinan kehittyä viitisen vuotta niin päästään hyötymäön näiden urheiden uhrauksista.

      • Anonyymi

        Luuletko että Teslan ostaneilla on samankokoinen vuosibudjetti käytössä kuin jollain corollakihnuttajalla? Joillain ihmisillä on varaa laittaa rahaa vähän isompaan kämppään paremmalla paikalla kuin jollain toisella. Tai vähän kalliimpaan autoon.
        Sitä kutsutaan elämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko että Teslan ostaneilla on samankokoinen vuosibudjetti käytössä kuin jollain corollakihnuttajalla? Joillain ihmisillä on varaa laittaa rahaa vähän isompaan kämppään paremmalla paikalla kuin jollain toisella. Tai vähän kalliimpaan autoon.
        Sitä kutsutaan elämiseksi.

        Joillakin on varaa kalliimpaan autoon, mutta ei tee sitä. Monet miljonääritkin ajavat halvalla tavisautolla.


    • Anonyymi

      "Eikä sähköauton omistaminen tee kenestäkään parempaa ihmistä eikä se merkitse oikeasti mitään kenellekään."

      Näyttää merkitsevän sinullekin niin paljon että piti oikein uusi ketju perustaa asiasta. Sellaiset ihmiset joille asia ei merkitse mitään eivät avaudu asiasta julkisesti.

      Tajuatko että teit itse oman juttusi täysin typeräksi?

    • Anonyymi

      Statussymboli? Parempi ihminen?

      Minä ostin plugarin, koska sillä on mukava ajella töihin, markettiin, salille ja päiväkotiin. Ja koska vanha auto alkoi pukata ruostetta. Seuraavaksi samaan tarkoitukseen sitten sähköauto, tai sitten ei.

    • Anonyymi

      Ja mikähän tekisi sinusta tai minusta "paremman ihmisen"? Auto? Eppäillä soppii...

    • Anonyymi

      Sillä ostetaan kalliilla suuri sädekehä ja omatuntoon puhtautta.
      Ei tarvi jätteitä lajitella eikä kierrättää.
      Voi mennä oikopolkua riman alitse parempana,,, luonnolle noin niinkuin sitä nyt uskotaan.
      Kyllä ne paikkansa ottaa ne sähkövehkeet se vaan on kallista sähkö,
      kun taloa lämmittää on rikollinen
      mutta kun sillä ajaa on messias?

      • Anonyymi

        "se vaan on kallista sähkö,
        kun taloa lämmittää on rikollinen
        mutta kun sillä ajaa on messias?"

        Mistä lähtien sähköllä lämmittäminrn on ollut moraalisesti arveluttavaa? Öljylämmityksestä on kannustettu luopumaan. Ei sähköstä.


      • Anonyymi

        "se vaan on kallista sähkö,"

        Kaikkein halvimmat kilometrit ajetaan sähköllä. Sähköllä ajettuna 100km maksaa noin kaksi euroa. Bensalla ajettuna 100km maksaa 7-9 euroa.
        Mikä on kallista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "se vaan on kallista sähkö,"

        Kaikkein halvimmat kilometrit ajetaan sähköllä. Sähköllä ajettuna 100km maksaa noin kaksi euroa. Bensalla ajettuna 100km maksaa 7-9 euroa.
        Mikä on kallista?

        Jos lataa kotona, latausasemilla sähkö voi toisinaan maksaa enemmän kuin bensa. Joskus jopa paljon enemmän. Toki pääosin sähköauto on tarkoitus ladata kotona.


      • Anonyymi

        > Sillä ostetaan kalliilla suuri sädekehä ja omatuntoon puhtautta.

        Ja toimii myös perusteluna sille, miksi pitäisi saada ilmainen pysäköinti ja lataus, entistä suurempi hankintatuki ja entistä enemmän alennuksia veroihin.

        Kaiken tämän voi patteriuskovaisen mielestä laskuttaa muilta ihmisiltä. Ei pelkästään muilta autoilijoilta - vaikka heille patteriuskovaiset kovin mielellän toivovat lisää veroja. Sehän on paremman ihmisen mielestä oikea rangaistus vääräuskoisille.

        Patteriuskovaisen mielestä on myös ihan OK, että kauppakeskukset pakotetaan rakentamaan lataus/parkkipaikkoja patteriautoille. Kustannukset tietenkin peritään tuotteiden hinnoissa kaikilta. Se on ihan OK, koska siinä rangaistaan vääräuskoisia ja palkitaan oikeamielistä patteriautoilijaa.

        Sama juttu kerros- ja rivitalojen pihoille rakennettavien latausasemien kanssa. No, patteriautoilija voi maksaa 500 € latausasemasta, kunhan muut asukkaat kustantavat koko parkkipaikan sähköremontin (tyylii 100 000 €). Sama juttu - ei ole kohtuullista, että oikeamielinen patteriautoilija joutuisi oman sädekehänsä kustantamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lataa kotona, latausasemilla sähkö voi toisinaan maksaa enemmän kuin bensa. Joskus jopa paljon enemmän. Toki pääosin sähköauto on tarkoitus ladata kotona.

        Latausaseman sähkönhinnan laskeminen on sama asia kuin miettisi ruuan hintaa sen mukaan paljon perheen syöminen maksaa hyvätasoisessa ravintolassa.
        Toki joskus reissussa joutuu syömään ravintolahinnoilla mutta ei se vaikuta juurikaan perheen ruokamenoihin. Perheen ruokamenot määräytyvät sen mukaan kuinka paljon kotiruoka maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausaseman sähkönhinnan laskeminen on sama asia kuin miettisi ruuan hintaa sen mukaan paljon perheen syöminen maksaa hyvätasoisessa ravintolassa.
        Toki joskus reissussa joutuu syömään ravintolahinnoilla mutta ei se vaikuta juurikaan perheen ruokamenoihin. Perheen ruokamenot määräytyvät sen mukaan kuinka paljon kotiruoka maksaa.

        Latauksen hinnasta kuuluu valittaa, jotta kauppakeskukset ymmärtäisivät olla veloittamatta latauksesta.

        Ilmainen latauspaikka = ilmainen parkkipaikka. Oikein kiva, kun vielä moiset sijoitetaan paraatipaikalle ulko-oven viereen.

        Täytyyhän sitä jollain tapaa sähköautoilija palkita siitä, että on sädekehää kantava ja paremman omantunnon ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausaseman sähkönhinnan laskeminen on sama asia kuin miettisi ruuan hintaa sen mukaan paljon perheen syöminen maksaa hyvätasoisessa ravintolassa.
        Toki joskus reissussa joutuu syömään ravintolahinnoilla mutta ei se vaikuta juurikaan perheen ruokamenoihin. Perheen ruokamenot määräytyvät sen mukaan kuinka paljon kotiruoka maksaa.

        Jos on tarkka rahoistaan niin laskee kaiken, myös latausasemilla lataamisen. Itse ainakin lasken ne, kuten minkä tahansa muunkin kulutuksen. Ja pitäisin kirjaa myös ravintolassa tulleista kuluista, vaikka en ravintolassa käyntiä vältäkään. Monissa talousoppaissahan kehoitetaan pitämään kaikista kuluista, myös noista kuluista.

        Sitä ei ehkä mieti silloin, mutta kyllä minä nuo kaikki kirjaan ylös. Ravintolaillat ovat kuluja siinä kuin mikä tahansa muukin ja lasken ne ruokamenoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on tarkka rahoistaan niin laskee kaiken, myös latausasemilla lataamisen. Itse ainakin lasken ne, kuten minkä tahansa muunkin kulutuksen. Ja pitäisin kirjaa myös ravintolassa tulleista kuluista, vaikka en ravintolassa käyntiä vältäkään. Monissa talousoppaissahan kehoitetaan pitämään kaikista kuluista, myös noista kuluista.

        Sitä ei ehkä mieti silloin, mutta kyllä minä nuo kaikki kirjaan ylös. Ravintolaillat ovat kuluja siinä kuin mikä tahansa muukin ja lasken ne ruokamenoiksi.

        Ja muuten... Varsinkin varakkaat (eri asia kuin hyvätuloiset) seuraavat tarkasti kulutustaan. Yleensä ihminen, joka ei seuraa kulutustaan, ei ole kovin varakas. Toki poikkeuksia on, mutta näin se yleensä. Etenkin miljonäärit seuraavat hyvinkin tarkkaan kulutustaan, vaikka heidän ei ehkä tarvitsisi sitä tehdä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja muuten... Varsinkin varakkaat (eri asia kuin hyvätuloiset) seuraavat tarkasti kulutustaan. Yleensä ihminen, joka ei seuraa kulutustaan, ei ole kovin varakas. Toki poikkeuksia on, mutta näin se yleensä. Etenkin miljonäärit seuraavat hyvinkin tarkkaan kulutustaan, vaikka heidän ei ehkä tarvitsisi sitä tehdä...

        "Ja muuten... Varsinkin varakkaat (eri asia kuin hyvätuloiset) seuraavat tarkasti kulutustaan."

        En sanonut ettei pitäisi seurata. Sanoin vaan että latausasemien latauksen hinnalla on niin pieni painoarvo että turhan innokas keskustelu siitä ohjaa helposti ajatukset väärille poluille.
        Mutta se kai tässä on ollut tarkoituskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja muuten... Varsinkin varakkaat (eri asia kuin hyvätuloiset) seuraavat tarkasti kulutustaan."

        En sanonut ettei pitäisi seurata. Sanoin vaan että latausasemien latauksen hinnalla on niin pieni painoarvo että turhan innokas keskustelu siitä ohjaa helposti ajatukset väärille poluille.
        Mutta se kai tässä on ollut tarkoituskin.

        Paitsi jos asuu sellaisessa kerrostalossa, jossa ei ole latausmahdollisuutta, jolloin on pakko ladata latausasemissa. Siis joko talossa ei ole latauspaikkaa tai joutuu pysäköimään autonsa kadulle. Monissa kerrostaloissa autopaikkoja on vain osalle asukkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos asuu sellaisessa kerrostalossa, jossa ei ole latausmahdollisuutta, jolloin on pakko ladata latausasemissa. Siis joko talossa ei ole latauspaikkaa tai joutuu pysäköimään autonsa kadulle. Monissa kerrostaloissa autopaikkoja on vain osalle asukkaita.

        "Paitsi jos asuu sellaisessa kerrostalossa, jossa ei ole latausmahdollisuutta, jolloin on pakko ladata latausasemissa. "
        Sähköauton ostamisessa ei ole mitään järkeä jos ei voi ladata kotona. Se on sähköauton kulmakivi.


    • Anonyymi

      On sähköautolla statusarvonsa, tiedätkö kuinka kalliita ne ovat ja statusarvoa vielä kasvattaa tieto siitä, että niiden hinnat tulee tulevaisuudessa laskemaan ja tekniikan vanhentuessa myös jällenmyyntiarvo laskee. Siitä huolimatta joillekin tämä ei ole minkäänlainen este hankkia sähköautoa silkasta mielenkiinosta asiaa kohtaan. Sähköauto on merkki taloudellisesta vauraudesta ja yltäkylläisyydesta, ja siis siitä että on menestynyt elämässä hyvin ja siis on sitä kautta myös parempi ihminen kuin vain kateuteen kykenevä peukalonpyörittelijä.

      • Anonyymi

        Statusarvo on pitkälti oman mielikuvituksen tuotetta. Se on olemassa vain, jos uskoo siihen. Jos ei usko jollain olevan statusarvoa, ei sitä myöskään ole. Esimerkiksi, jos ihmiselle auto on tarpeeton, ei autolla ole myöskään statusarvoa. Periaatteessa jopa kattilalla voi olla statusarvo, jos siihen uskoo. Statusarvo on siis oikeastaan verrannollinen joulupukkiin uskomiseen.

        Ja sähköauto kertoa myös siitä, että uskaltaa ottaa paljon velkaa auton takia. Sähköauton verran velkaa suhteellisen tavallinen keskituloinen, mutta minusta siinä ei ole järkeä. Kukaan ulkopuolinen ei voi sähköautosta tietää onko henkilö rikas vai ei. Vanhalla halvalla autolla ajava voi olla paljon rikkaampi kuin sähköautolla ajava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Statusarvo on pitkälti oman mielikuvituksen tuotetta. Se on olemassa vain, jos uskoo siihen. Jos ei usko jollain olevan statusarvoa, ei sitä myöskään ole. Esimerkiksi, jos ihmiselle auto on tarpeeton, ei autolla ole myöskään statusarvoa. Periaatteessa jopa kattilalla voi olla statusarvo, jos siihen uskoo. Statusarvo on siis oikeastaan verrannollinen joulupukkiin uskomiseen.

        Ja sähköauto kertoa myös siitä, että uskaltaa ottaa paljon velkaa auton takia. Sähköauton verran velkaa suhteellisen tavallinen keskituloinen, mutta minusta siinä ei ole järkeä. Kukaan ulkopuolinen ei voi sähköautosta tietää onko henkilö rikas vai ei. Vanhalla halvalla autolla ajava voi olla paljon rikkaampi kuin sähköautolla ajava.

        "Ja sähköauto kertoa myös siitä, että uskaltaa ottaa paljon velkaa auton takia."

        Jos ostaa 30.000€ sähköauton sen sijaan että ostaa 30.000€ bensa-auton niin mitä eroa on velan määrällä? Aika harva alkaa laittamaan paljon ylimääräistä rahaa autoon vain siksi että saisi sähköauton. Tuollainen ajatusmalli on harhainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja sähköauto kertoa myös siitä, että uskaltaa ottaa paljon velkaa auton takia."

        Jos ostaa 30.000€ sähköauton sen sijaan että ostaa 30.000€ bensa-auton niin mitä eroa on velan määrällä? Aika harva alkaa laittamaan paljon ylimääräistä rahaa autoon vain siksi että saisi sähköauton. Tuollainen ajatusmalli on harhainen.

        Ei olekaan, mutta kummassakaan tapauksessa auto ei kerro omistajastaan yhtään mitään. Enkä ymmärrä miksi autoa varten pitäisi ylipäätään ottaa velkaa. En ole itse koskaan ottanut autolainaa enkä tule koskaan ottamaankaan. Jos on ollut riittävän säästeliäs, tuon 30 tonnia maksaa helposti käteisellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekaan, mutta kummassakaan tapauksessa auto ei kerro omistajastaan yhtään mitään. Enkä ymmärrä miksi autoa varten pitäisi ylipäätään ottaa velkaa. En ole itse koskaan ottanut autolainaa enkä tule koskaan ottamaankaan. Jos on ollut riittävän säästeliäs, tuon 30 tonnia maksaa helposti käteisellä.

        Edelleen tuossa oli väite, että sähköauto olisi varakkuuden merkki. Ei todellakaan ole, jos sen on ostanut lainalla. Lainalla ostettu auto ei ole koskaan varakkuuden merkki, ei edes vaikka auto olisi Ferrari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekaan, mutta kummassakaan tapauksessa auto ei kerro omistajastaan yhtään mitään. Enkä ymmärrä miksi autoa varten pitäisi ylipäätään ottaa velkaa. En ole itse koskaan ottanut autolainaa enkä tule koskaan ottamaankaan. Jos on ollut riittävän säästeliäs, tuon 30 tonnia maksaa helposti käteisellä.

        "Enkä ymmärrä miksi autoa varten pitäisi ylipäätään ottaa velkaa."

        Velan määrä on silloin edelleen sama molemmissa tapauksissa eli nolla euroa. Minusta on outoa että 30.000 euron sähköauton ostamista pidetään lesoiluna, mutta ei samanhintaisen polttiksen. Tuota hintaluokkaahan nuo suosituimmat automallit Octaviat ja Corollat ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Enkä ymmärrä miksi autoa varten pitäisi ylipäätään ottaa velkaa."

        Velan määrä on silloin edelleen sama molemmissa tapauksissa eli nolla euroa. Minusta on outoa että 30.000 euron sähköauton ostamista pidetään lesoiluna, mutta ei samanhintaisen polttiksen. Tuota hintaluokkaahan nuo suosituimmat automallit Octaviat ja Corollat ovat.

        Paitsi että lähes kaikki sähköautot maksaa paljon enemmän kuin 30 tonnia. Ainakin jos haluaa vähänkin käyttökelpoisen auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Enkä ymmärrä miksi autoa varten pitäisi ylipäätään ottaa velkaa."

        Velan määrä on silloin edelleen sama molemmissa tapauksissa eli nolla euroa. Minusta on outoa että 30.000 euron sähköauton ostamista pidetään lesoiluna, mutta ei samanhintaisen polttiksen. Tuota hintaluokkaahan nuo suosituimmat automallit Octaviat ja Corollat ovat.

        Lisäksi... Normaali auton arvo suomalaisilla on pikemminkin 5 tonnia kuin 30 tonnia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Enkä ymmärrä miksi autoa varten pitäisi ylipäätään ottaa velkaa."

        Velan määrä on silloin edelleen sama molemmissa tapauksissa eli nolla euroa. Minusta on outoa että 30.000 euron sähköauton ostamista pidetään lesoiluna, mutta ei samanhintaisen polttiksen. Tuota hintaluokkaahan nuo suosituimmat automallit Octaviat ja Corollat ovat.

        Tosin käytettävyydeltään 30 tonnin sähköauto on verrannollinen lähinnä 15 tonnin polttikseen. En todellakaan vertaisi sitä Corollaan tai Octaviaan, jotka ovat monta kertaa parempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Statusarvo on pitkälti oman mielikuvituksen tuotetta. Se on olemassa vain, jos uskoo siihen. Jos ei usko jollain olevan statusarvoa, ei sitä myöskään ole. Esimerkiksi, jos ihmiselle auto on tarpeeton, ei autolla ole myöskään statusarvoa. Periaatteessa jopa kattilalla voi olla statusarvo, jos siihen uskoo. Statusarvo on siis oikeastaan verrannollinen joulupukkiin uskomiseen.

        Ja sähköauto kertoa myös siitä, että uskaltaa ottaa paljon velkaa auton takia. Sähköauton verran velkaa suhteellisen tavallinen keskituloinen, mutta minusta siinä ei ole järkeä. Kukaan ulkopuolinen ei voi sähköautosta tietää onko henkilö rikas vai ei. Vanhalla halvalla autolla ajava voi olla paljon rikkaampi kuin sähköautolla ajava.

        Statusarvo on pitkälti mielikuvituksen tuotetta, siitä ollaan samaa mieltä.
        Statusarvo on olemassa vain jos muut pöljät uskoo siihen. Statusaarvolla nimenomaan ei ole mitään tekemistä käyttöarvon kanssa, vaikkapa Rolex omaa statusarvoa, mutta itseasiassa vain murto osan arvoltaan oleva älykello hoitaa asiansa paremmin, ja sitäpaitsi mekaaninen kello ei osoita aikaa aina edes aivan tarkasti (satun asian tietämään). Sillä onko statusarvon hankkimiseksi otettu velkaa ei ole mitään merkitystä, niin kauvan kun asiasta ei huutele kylillä, riitää kun on vain luotu illuusio yltäkylläisestä varallisuudesta. Autoista puheenollen statusarvolla ei ole aina edes tekemistä auton rahallisen arvon kanssa, uuden Toyotan tai Skodan omistaja on katellinen käytetyn kiiltävän Teslan omiostajalle, vaikka sähköauton omistajalla menee vähemmän rahaa autoiluun, kyse on usein silkasta illuusiosta. Status perustuu kateuteen ja kateus on yksinkertaisten laumasielujen heikkoutta. Vahvaan itsetuntoon ei statussymboolilla ole merkitystä, ja siitä näkökulmasta statuksen ympärillä kiertelevä keskustelu tuntuu yhdentekevältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Statusarvo on pitkälti mielikuvituksen tuotetta, siitä ollaan samaa mieltä.
        Statusarvo on olemassa vain jos muut pöljät uskoo siihen. Statusaarvolla nimenomaan ei ole mitään tekemistä käyttöarvon kanssa, vaikkapa Rolex omaa statusarvoa, mutta itseasiassa vain murto osan arvoltaan oleva älykello hoitaa asiansa paremmin, ja sitäpaitsi mekaaninen kello ei osoita aikaa aina edes aivan tarkasti (satun asian tietämään). Sillä onko statusarvon hankkimiseksi otettu velkaa ei ole mitään merkitystä, niin kauvan kun asiasta ei huutele kylillä, riitää kun on vain luotu illuusio yltäkylläisestä varallisuudesta. Autoista puheenollen statusarvolla ei ole aina edes tekemistä auton rahallisen arvon kanssa, uuden Toyotan tai Skodan omistaja on katellinen käytetyn kiiltävän Teslan omiostajalle, vaikka sähköauton omistajalla menee vähemmän rahaa autoiluun, kyse on usein silkasta illuusiosta. Status perustuu kateuteen ja kateus on yksinkertaisten laumasielujen heikkoutta. Vahvaan itsetuntoon ei statussymboolilla ole merkitystä, ja siitä näkökulmasta statuksen ympärillä kiertelevä keskustelu tuntuu yhdentekevältä.

        Tesla maksaa todella paljon, joten ei tuossa oikeasti kulu vähempää. Ehkä käyttökuluja hieman vähemmän, mutta aina pitää laskea hankintahinta mukaan. Jos vaikka ostaa 100 tonnin Teslan (eli esimerkiksi Model S:n), ei noilla käyttökuluilla ole merkitystä. 100 tonnin Teslalla kulkeva ehkä teoriassa säästää käyttökuluissa verrattuna alle 10 tonnin auton omistavaan, mutta kokonaiskulut ovat korkeampia. Eikä välttämättä käyttökulutkaan ole alhaisempia, nimittäin 100 tonnin auton vakuutuskulut ovat paljon korkeampia. Kokonaiskulut ratkaisevat, ei käyttökulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla maksaa todella paljon, joten ei tuossa oikeasti kulu vähempää. Ehkä käyttökuluja hieman vähemmän, mutta aina pitää laskea hankintahinta mukaan. Jos vaikka ostaa 100 tonnin Teslan (eli esimerkiksi Model S:n), ei noilla käyttökuluilla ole merkitystä. 100 tonnin Teslalla kulkeva ehkä teoriassa säästää käyttökuluissa verrattuna alle 10 tonnin auton omistavaan, mutta kokonaiskulut ovat korkeampia. Eikä välttämättä käyttökulutkaan ole alhaisempia, nimittäin 100 tonnin auton vakuutuskulut ovat paljon korkeampia. Kokonaiskulut ratkaisevat, ei käyttökulut.

        Käytetty Tesla maksaa 40 000e, säästöä siinä tulee tavalliseen bensikseen verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla maksaa todella paljon, joten ei tuossa oikeasti kulu vähempää. Ehkä käyttökuluja hieman vähemmän, mutta aina pitää laskea hankintahinta mukaan. Jos vaikka ostaa 100 tonnin Teslan (eli esimerkiksi Model S:n), ei noilla käyttökuluilla ole merkitystä. 100 tonnin Teslalla kulkeva ehkä teoriassa säästää käyttökuluissa verrattuna alle 10 tonnin auton omistavaan, mutta kokonaiskulut ovat korkeampia. Eikä välttämättä käyttökulutkaan ole alhaisempia, nimittäin 100 tonnin auton vakuutuskulut ovat paljon korkeampia. Kokonaiskulut ratkaisevat, ei käyttökulut.

        Lisään... Ja tiedän, että Teslaa saa noin 50 tonnillakin, mutta kalleimmat Teslat ovat reilusti yli 100 tonnia. Eikä 50 tonnin hintaluokassakaan käyttökulujen pitäisi olla suuri ongelma, ellei osta liian kallista autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja tiedän, että Teslaa saa noin 50 tonnillakin, mutta kalleimmat Teslat ovat reilusti yli 100 tonnia. Eikä 50 tonnin hintaluokassakaan käyttökulujen pitäisi olla suuri ongelma, ellei osta liian kallista autoa.

        Ei taida käytetty Tesla maksaa 100 tonnia, mutta kuten huomaat Teslan arvon mielikuva on huomattavasti käytety arvoa korkeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetty Tesla maksaa 40 000e, säästöä siinä tulee tavalliseen bensikseen verrattuna.

        Paljon parempia bensiksiä saa kymppitonnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida käytetty Tesla maksaa 100 tonnia, mutta kuten huomaat Teslan arvon mielikuva on huomattavasti käytety arvoa korkeampi.

        Kuten sanoin, riippuu mallista. Jos katsotaan uudempia Model S:ää tai Model X:ää, niitä myydään käytettynäkin noin 100 tonnilla.


    • Anonyymi

      Eikä sähköautolla voita kilpailua jossa lasketaan Eurot mitä auton hallinta tai omistus maksaa.

      Terveisin 70eur / kk auton kulut kuukaudessa sis bensa.
      + 10vuotiaan auton arvo

      • Anonyymi

        Ei tällä asialla ole mitään tekemistä taloudellisten faktojen kanssa, sähköautolla saa ympäristötietoisen rahamiehen maineen ja naisetkin tykkää.


      • Anonyymi

        Tällaiset täysin eri hinta-kategorioista olevien autojen autojen kustannuksien vertaaminen on täysin idioottien hommaa.
        Jos ostaa käteisellä 300 euro romun eikä huolla sitä kskaan ja jättä vakuutukset ja verot maksamatta niin aika halvalla pääsee.
        Mutta mitä järkeä on vertailla tuollaisen kippanan kustannu johonkin oikeaan autoon? Samantien voisi sanoa että kun ajaa pöllityllä skootterilla niin se se vasta halpaa on.
        Järki käteen näissä vertailuissa.


      • Anonyymi

        "Terveisin 70eur / kk auton kulut kuukaudessa sis bensa."

        Jos makuuttaa autoaan pihassa niin halpaahan se on. Ei mitään järkeä verrata tuollaista pihatontun kaveria ja autoa jolla ajetaan 40.000km vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Terveisin 70eur / kk auton kulut kuukaudessa sis bensa."

        Jos makuuttaa autoaan pihassa niin halpaahan se on. Ei mitään järkeä verrata tuollaista pihatontun kaveria ja autoa jolla ajetaan 40.000km vuodessa.

        Yleensä näillä auton makuuttajilla alkaa alahuuli väpättämään kun aletaan laskemaan kustannuksia per kilometri.

        Verot pyöri, vakuutukset pyörii ja auton arvo valuu siihen pihatielle vaikkei kilometrit juoksekaan. Auto on kallis pihakoriste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä näillä auton makuuttajilla alkaa alahuuli väpättämään kun aletaan laskemaan kustannuksia per kilometri.

        Verot pyöri, vakuutukset pyörii ja auton arvo valuu siihen pihatielle vaikkei kilometrit juoksekaan. Auto on kallis pihakoriste.

        Ei ole mitään järkeä laskea kustannuksia per kilometri. Paitsi jos on idiootti. Näitä löytyy dieselmiähistä. Ensin lasketaan kannattavuusraja. Esim. 30 tkm. Kun tämän ajaa vuodessa, niin sitten alkaa säätöä kertyä. Sitä enemmän, mitä enemmän ajaa. Jos meinaa kilometrit jäädä alle maagisen kannattavuusrajan, kannattaa heittää pari ylimääräistä mökkimatkaa, niin lompakkoon ilmestyy lisää seteleitä.

        Oikea tapa on juurikin laskea auton seisottamisen hinta, esim. 500 €/kk (arvonalenema, vakuutukset yms.). Pistää miettimään, kannattaako autoa seisottaa pihan koristeena.

        Jos persus moisen kestää, niin käyttö on halpaa. Polttoaine, renkaiden kuluminen, huoltojakin joutuu vähän useammin tekemään, jos kilometrejä kertyy paljon. Silti puhutaan jostain 0,15 €/km suuruusluokasta eikä 0,45 (mikä sisältää myös sen seisottamisen osuuden).

        Kun näin laskee, ymmärtää myös meidän autoverotuksemme vinouman. Selitetään, että verotuksella rajoitetaan turhaa autoilua, mutta todellisuudessa verotetaan omistamista ja käyttö on halpaa - halvempaa kuin joukkoliikenteen käyttö (kertalipun hinta vs. vaikkapa 10 km ajomatkan muuttuvat kulut), jos persus kestää auton seisottamisen pihalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä näillä auton makuuttajilla alkaa alahuuli väpättämään kun aletaan laskemaan kustannuksia per kilometri.

        Verot pyöri, vakuutukset pyörii ja auton arvo valuu siihen pihatielle vaikkei kilometrit juoksekaan. Auto on kallis pihakoriste.

        Jos laskee kustannuksia per kilometri ja ajaa vähän niin silloin joko ei osta autoa tai ostaa erittäin halvan auton. Vaikka alle parin tonnin arvoisen. Nuo verot ja vakuutukset toki pyörii, mutta arvo ei voi valua, jos sitä ei ole. Vain kalliilla autoilla arvo valuu. Ja kalliilla autoilla vakuutuksetkin ovat monta kertaa kalliimpia, halvoissa autoissa on vain pakollinen liikennevakuutus, ei muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään järkeä laskea kustannuksia per kilometri. Paitsi jos on idiootti. Näitä löytyy dieselmiähistä. Ensin lasketaan kannattavuusraja. Esim. 30 tkm. Kun tämän ajaa vuodessa, niin sitten alkaa säätöä kertyä. Sitä enemmän, mitä enemmän ajaa. Jos meinaa kilometrit jäädä alle maagisen kannattavuusrajan, kannattaa heittää pari ylimääräistä mökkimatkaa, niin lompakkoon ilmestyy lisää seteleitä.

        Oikea tapa on juurikin laskea auton seisottamisen hinta, esim. 500 €/kk (arvonalenema, vakuutukset yms.). Pistää miettimään, kannattaako autoa seisottaa pihan koristeena.

        Jos persus moisen kestää, niin käyttö on halpaa. Polttoaine, renkaiden kuluminen, huoltojakin joutuu vähän useammin tekemään, jos kilometrejä kertyy paljon. Silti puhutaan jostain 0,15 €/km suuruusluokasta eikä 0,45 (mikä sisältää myös sen seisottamisen osuuden).

        Kun näin laskee, ymmärtää myös meidän autoverotuksemme vinouman. Selitetään, että verotuksella rajoitetaan turhaa autoilua, mutta todellisuudessa verotetaan omistamista ja käyttö on halpaa - halvempaa kuin joukkoliikenteen käyttö (kertalipun hinta vs. vaikkapa 10 km ajomatkan muuttuvat kulut), jos persus kestää auton seisottamisen pihalla.

        "Oikea tapa on juurikin laskea auton seisottamisen hinta, esim. 500 €/kk (arvonalenema, vakuutukset yms.). Pistää miettimään, kannattaako autoa seisottaa pihan koristeena."

        Todellisuudessa suurella osalla ei kulu lähellekään 500 €/kk autoon. Arvon alenemallakin on merkitystä vain ja ainoastaan, jos on vähänkin arvokkaampi auto. Suuri osa suomalaisista ajaa alle 5 tonnin arvoisella autolla ja niissä arvon alenemalla on aika vähäinen merkitys. Arvon aleneman merkitys vähenee sitä mukaan mitä vanhemmaksi auto tulee ja jossain vaiheessa arvo ei edes alene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oikea tapa on juurikin laskea auton seisottamisen hinta, esim. 500 €/kk (arvonalenema, vakuutukset yms.). Pistää miettimään, kannattaako autoa seisottaa pihan koristeena."

        Todellisuudessa suurella osalla ei kulu lähellekään 500 €/kk autoon. Arvon alenemallakin on merkitystä vain ja ainoastaan, jos on vähänkin arvokkaampi auto. Suuri osa suomalaisista ajaa alle 5 tonnin arvoisella autolla ja niissä arvon alenemalla on aika vähäinen merkitys. Arvon aleneman merkitys vähenee sitä mukaan mitä vanhemmaksi auto tulee ja jossain vaiheessa arvo ei edes alene.

        Se on totta, että suurin osa kusettaa itseään "ei mene kuin satanen kuussa bensaan".

        Eli unohdetaan vakuutukset, huollot (tai vanhan auton korjaukset), se pikkuseikka, että pitäisi parin vuoden välein ostaa uudet kesä/talvirenkaat. Tietysti riittää niitäkin, jotka vaarantavat omaa ja muiden henkeä rippikouluikäisillä renkailla)
        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        Katsastamattomia autojakin lienee kohtuu iso määrä liikenteessä. Välillä näkee vehkeitä, joissa palaa enää peräpäässä toinen rek. kilven valo, jarruissa metalli rohisee metallia vasten (palat täysin loppu jne). Koska köyhän henki on halpa ja muista ei niin väliä.

        Kyllä sitä rahaa palaa halvankin auton kanssa useampi tonni vuodessa. Uuden ja kalliin kanssa jopa useampi tonni kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta, että suurin osa kusettaa itseään "ei mene kuin satanen kuussa bensaan".

        Eli unohdetaan vakuutukset, huollot (tai vanhan auton korjaukset), se pikkuseikka, että pitäisi parin vuoden välein ostaa uudet kesä/talvirenkaat. Tietysti riittää niitäkin, jotka vaarantavat omaa ja muiden henkeä rippikouluikäisillä renkailla)
        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        Katsastamattomia autojakin lienee kohtuu iso määrä liikenteessä. Välillä näkee vehkeitä, joissa palaa enää peräpäässä toinen rek. kilven valo, jarruissa metalli rohisee metallia vasten (palat täysin loppu jne). Koska köyhän henki on halpa ja muista ei niin väliä.

        Kyllä sitä rahaa palaa halvankin auton kanssa useampi tonni vuodessa. Uuden ja kalliin kanssa jopa useampi tonni kuukaudessa.

        Toimivampi linkki
        https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin


    • Anonyymi

      Statusarvosta tulee mieleen premium-keskustelut.

      Mitä lisäarvoa liikkumiseeni auton status mahtaa tuoda?

      • Anonyymi

        Pääsee kehuskelemaan edistyksellisyydellä, halvoilla ajokilometreillä (kun unohdetaan arvonalenema) sekä ympäristöystävällisyydellä.

        Viimeistä sopii käyttää myös keppihevosena, kun ruvetaan vaatimaan latauspaikkojen rakentamista niin liikekiinteistöjen kuin as oy pihoille. Kustannukset sopii sälyttää "vääräuskoisille" eli muille autoilijoille (jotka ajavat saastuttavilla autolla) sekä autottomille, (jotka ovat niin typeriä, etteivät ole sähköautoa hankkineet).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsee kehuskelemaan edistyksellisyydellä, halvoilla ajokilometreillä (kun unohdetaan arvonalenema) sekä ympäristöystävällisyydellä.

        Viimeistä sopii käyttää myös keppihevosena, kun ruvetaan vaatimaan latauspaikkojen rakentamista niin liikekiinteistöjen kuin as oy pihoille. Kustannukset sopii sälyttää "vääräuskoisille" eli muille autoilijoille (jotka ajavat saastuttavilla autolla) sekä autottomille, (jotka ovat niin typeriä, etteivät ole sähköautoa hankkineet).

        "Viimeistä sopii käyttää myös keppihevosena, kun ruvetaan vaatimaan latauspaikkojen rakentamista niin liikekiinteistöjen kuin as oy pihoille."

        Ammattimaisen mielensäpahoittajan kynästä. Sähköauton omistaja lataa autonsa omasta sähköliittymästään tai kaupallisen toimijan rakentamasta latausasemasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Stockmannista kirpputori

      Laatutavaratalosta kirppariksi, niin se maailma muuttuu. Pöly ja tunkkaisuus leijailee sieraimiin kun astuu Stockalle kirppariin, ennen tuoksui parfyy
      Maailman menoa
      150
      8058
    2. Mistä ihmeestä te saatte voimaa

      En jaksa enää tätä koronaa. Tuskin olen ainoa ja voisi sitä pahemminkin olla, mutta en silti enää jaksa. Aloitetaan nyt vaikka sillä, että minulla on
      Maailman menoa
      287
      5066
    3. Miksi koronan annetaan nyt levitä?

      Miksi rajoitustoimet ei astu voimaan heti. Nyt annetaan lomalaisten levittää virusta ympäri maata. Lisäksi rajat on auki ja virus leviää sieltäkin. Tä
      Maailman menoa
      208
      2984