Miten mittaan oman menestykseni ja mitä haluan itseltäni suhteessa luontoon?

Itse elämää ja sen monipuolisuutta ajatellen lyhytnäköisin mittari on palkka ja sen materiaalinen ostovoima

Me elämme läntisen maailman demokraattisessa kilpailussa, jossa kasvuhokema on täyttymys - sen tarkoittaen nyt hiukan kärjistäen: Lisää, nopeammin ja suuremmissa erissä. Tämä on helppo huomata, kun asetamme vaakakuppiin elämän materialismia kotoa työn kautta vapaa-aikaan.

Enemmän asuinneliöitä, enemmän auton hevosvoimia - useammin ulkomaanmatkoja (tosin Korona laittoi ravihevoselle suitsia suuhun) eikä tämäkään vielä riitä, vaan lisää palkkaa, jotta enemmän valinnan mahdollisuuksia 64 erilaisen makkaran joukosta.

Menestys ei ala rahasta - menestys alkaa itsensä tuntemisesta, onnen löytämisestä ja vuorovaikutuksesta sellaisten kanssa, jotka tuottavat tyytyväisyyttä.

Tyytyväisyys Elämään syntyy usein kun havaitsee olevansa tarpeellinen, myös muille kuin vain itselle!
.

HS-otsikko ja ingressi: "Menestyksen varmat tärpit

Työn tulevaisuutta pidetään epävarmana. Joitain koulutusaloja seuraa silti lähes varma menestys, kirjoittaa Veera Luoma-aho HS Vision esseessä."
.

Kun menestystä on mitattu palkalla, on seurauksena kilpailu - miksi minä saan vähemmän kuin tuo toinen, kun vielä minä juuri teen enemmän. Näinkö sanaillaan - ei aina, mutta usein. Menestys on ollut näyttö- ja vertailutalouden ilmentymä, kun minun auto on kalliimpi, tehokkaampi ja harvempien saatavilla.

Menestystä voidaan mitata myös vaikuttavuudella

Eläinkunnalla, johon kuulumme evoluution näkökulmasta, yhtä lailla kun elollisuutta ylläpitävät hyönteiset - kaikkinensa, on säännöt

Menestys on uros riikinkukon pyrstösulat - mitä komeammat, sen paremmin lisääntyminen onnistuu, kun se naaras tekee valintoja arvioimansa siittiövahvuuden näkökulmasta.

Entä ihminen, jonka "leijonaharjas" esiintyy 'ferrarismina', joka tuottaa huomiota metsästykseen, kun biologia kutsuu evoluution ikiaikaisesti ainoaan tehtäväämme, jossa mitataan menestystä - jälkeläissaantoon.

Ainoa menestys on geeniperimän jatke

Hienoa meille kaikille elollisille on se, että kunkin menneisyys perintötekijöiden osalta on täsmälleen yhtä pitkä. Olemme siis samalla viivalla.

Menestys on harmoniaa kokonaiselollisuuden kanssa!

.
HS-linkki ~ https://www.hs.fi/visio/art-2000007843706.html -

...
25865

2

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onni itsensä kanssa on suurin menestys!

• Anonyymi

Hieno avaus, luo uskoa omaan kyvykkyyteen, kunhan sen vain oivaltaa. 👏👍☀️

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      351
      2093
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      48
      1665
    3. Milloin bikineistä

Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet
      Maailman menoa
      154
      1331
    4. Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!

Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1199
    5. 143
      1178
    6. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1161
    7. Olimmeko molemmat

ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.
      Ikävä
      85
      1082
    8. Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !

Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast
      Kaste
      470
      1057
    9. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1028
    10. Mun on ikävä sua J ,

Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan
      Ikävä
      48
      982
    Aihe