on se että nämä angtissa elävät kaivelevat Suomen kartalta sellaisia reilun sadan kilsan pätkiä jotka alkavat jostain keskeltä ei mitää ja päätyvät keskelle ei mitään, Ja sitten on iso juttu kun siitä välistä ei löydy 100kW laturia.
Mitä tällaine kaivelu edustaa? Paras skenario tälle turhan kaivelijalle on se että sähköautolla ei tarvitse ajaa täysin tarpeettoman pikalatausaseman ohi siellä keskellä metsää. Kun ei mitään tarvetta latailla tuollaisilla pikkusiirtymillä.
Noloin juttu sähköauto-angstissa
72
765
Vastaukset
- Anonyymi
Patteripetterillä pukkaa nyt hätäkakkaa, kun petteri nolasi itsensä väittämällä, että patteriautolla voi huoletta ajella missä vaan, kun voi pikalatada 100 kW asemasta tarpeen tulleen.
Käytännössä 100 kW latausasemia löytyy vain Helsinki - Tampere ja Helsinki - Turku väleiltä sekä suurimmista kaupungeista.
Muualla tarjolla enintään 50 kW latauspisteitä ja niitäkin niukasti. Esim. ei lainkaan Kajaani-Kuusamo-Sodankylä-Utsjoki -reitillä.
Tyhjiä alueita löytyy mm. noin 50 km säteellä Forssan ympärillä tai suositulta kesämökkialueelta Mikkelin ja Lappeenrannan väliltä.
Isoimmissa kaupungeissa voi olla useampi pikalatausasema, mutta pienemmissä (Savonlinna yms.) sekä valtaväylien varrella olevilla huoltoasemilla yleensä 1 ainoa. Jos se on varattu, niin siihänhän odotat vuoroasi n × 1 ½, missä n on jonossa olevien patteriautojen määrä. Sopii myös toivoa, ettei kukaan ole jättänyt autoaan pidemmäksi aikaa parkkiin siihen laturille. Tulee helposti ½ h latauksesta 1-2 h lataustauko.
Joissain latureissa sekin hauskuus, että niihin saa kiinni 2 autoa kerrallaan. Jollon teho, esim. 100 kW jaetaan kahtia ja latausaika tuplaantuu.
50 kW laturista saa ½ tunnissa 25 kW mikä riittää
- talvipakkasilla 100 km ajomatkaan
- kesäisellä moottoritiellä 120 vauhdilla 100 km ajomatkaan
- kesäisessä maantieköröttelyssä 80 km/h n. 150 km ajomatkaan
Koska pikalataukseen jonottaminen on niin kätevää, patteriautot usein konttaavat moottoritielläkin rekkojen hinauksessa eli n. 85 km/h.
Pikalatauspisteitä tosiaan löytyy vain muutaman valtatien (erit. n:o 4 ja 5) varrelta ja suurimmista kaupungeista. 2 ja 3 -numeroisten teiden varsilla myydään eioota. Vähemmän kiva mm. saarimökin tai sähköttömän mökin omistajille sekä niille, jotka joutuvat työnsä puolesta seikkailemaan valtaväylien ukopuolella.
Petteri ei joudu, koska petterille suurta eksotiikkaa edustaa matka lapin laskettelukeskukseen/turistirysään. Tiukasti 4/5 -tietä pitkin.
Petteri on myös nolannut itsensä hehkuttamalla 22 kW latausasemia, joita petterin mukaan löytyy joka K-kaupan pihasta. Ei löydy. Sitäpaitsi tämä "22 kW" ei ole varsinainen latausasema lainkaan, vaan liitäntä sähköverkkoon. Siitä pystytään syöttämään enintään 3x32 A = 22 kW auton sisäänrakennetulle laturille. Useimpien sähköautojen sis. rak. laturi lataa enintään 3x16 A = 11 kW teholla, jolloin 100 km ajomatkan "tankkaus kestää"
- talvipakkasilla 2 h 15 min (kulutus 25 kWh/100 km)
- sama kesäisessä moottoritieajossa 120 km/h
- kesäisessä maantieköröttelyssä riitää 1 ½ h latausaika per 100 km- Anonyymi
Kauhea sähkö-angsti vuodatus taas aiheesta joka ei oikeasti kiinnosta ketään sähköautolla ajavaa.
Kaikki tietävät ettei sähköauto ole ratkaisu kaikkeen. Minä en ole käynyt yhdelläkään noista paikkakunnista eikä minulla ole mitään aikomusta matkustaa tuonne.
Ymmärrätkö angstinen ettei kaikilla ole mitään tarvetta koluta noita pikkuteitä? Meille vuodatuksesi syrjäseuduista on sama kuin puhuisit Marsista. Meille riittää että sähköauto on paras kulkuväline siellä missä me ajamme. Kotona ladatulla sähköllä. Böndeongelmat ovat böndeongelmia. Jos siellä ei ole sähköä niin ajakaa jollain muulla. Mulla on sähköä kotona. - Anonyymi
Ongelma ei siis ole sähköauto, vaan niiden nopea yleistyminen. Eli latauspisteiden asennus ei ole pysynyt perässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma ei siis ole sähköauto, vaan niiden nopea yleistyminen. Eli latauspisteiden asennus ei ole pysynyt perässä.
Itseasiassa ongelma ei näytä olevan latauspisteiden vähyys suhteessa autokantaan. Siis latauspisteiden ruuhkautuminen.
Vaan se, ettei latauspisteitä ole lainkaan ilmaantunut pienille paikkakunnille eikä 2 ja 3 numeroisten teiden varsille.
Jos 50 kW latauspömpeli löytyisi jokaisen huoltoaseman pihalta, ei tässä mitään ongelmaa olisi. Vaan kun ei näytä missään tällaisia olevan, niin jokin mättää ja pahasti. Isommille väylille pömpeleitä putkahteli jo vuosia sitten... ovatko ne olleet taloudellinen katastrofi, kun ei ole jatkettu samalla setillä pienempien teiden suuntaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseasiassa ongelma ei näytä olevan latauspisteiden vähyys suhteessa autokantaan. Siis latauspisteiden ruuhkautuminen.
Vaan se, ettei latauspisteitä ole lainkaan ilmaantunut pienille paikkakunnille eikä 2 ja 3 numeroisten teiden varsille.
Jos 50 kW latauspömpeli löytyisi jokaisen huoltoaseman pihalta, ei tässä mitään ongelmaa olisi. Vaan kun ei näytä missään tällaisia olevan, niin jokin mättää ja pahasti. Isommille väylille pömpeleitä putkahteli jo vuosia sitten... ovatko ne olleet taloudellinen katastrofi, kun ei ole jatkettu samalla setillä pienempien teiden suuntaan?Siihen on syynsä miksi ne tiet ovat pieniä. Ei niitä ole tarkoitettu pitkien siirtymien tekemiseen ja sähköautoa tarvitsee ladata vain pitkillä siirtymillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauhea sähkö-angsti vuodatus taas aiheesta joka ei oikeasti kiinnosta ketään sähköautolla ajavaa.
Kaikki tietävät ettei sähköauto ole ratkaisu kaikkeen. Minä en ole käynyt yhdelläkään noista paikkakunnista eikä minulla ole mitään aikomusta matkustaa tuonne.
Ymmärrätkö angstinen ettei kaikilla ole mitään tarvetta koluta noita pikkuteitä? Meille vuodatuksesi syrjäseuduista on sama kuin puhuisit Marsista. Meille riittää että sähköauto on paras kulkuväline siellä missä me ajamme. Kotona ladatulla sähköllä. Böndeongelmat ovat böndeongelmia. Jos siellä ei ole sähköä niin ajakaa jollain muulla. Mulla on sähköä kotona.Asut siis omakotitalossa, minä asun kerrostalossa jossa on jopa kielletty sähköauton lataus parkkipaikan lämmitystolpasta (ei kyllä onnistuisikaan kun sähköä saa 2 h/vrk).
Anonyymi kirjoitti:
Itseasiassa ongelma ei näytä olevan latauspisteiden vähyys suhteessa autokantaan. Siis latauspisteiden ruuhkautuminen.
Vaan se, ettei latauspisteitä ole lainkaan ilmaantunut pienille paikkakunnille eikä 2 ja 3 numeroisten teiden varsille.
Jos 50 kW latauspömpeli löytyisi jokaisen huoltoaseman pihalta, ei tässä mitään ongelmaa olisi. Vaan kun ei näytä missään tällaisia olevan, niin jokin mättää ja pahasti. Isommille väylille pömpeleitä putkahteli jo vuosia sitten... ovatko ne olleet taloudellinen katastrofi, kun ei ole jatkettu samalla setillä pienempien teiden suuntaan?Latauspisteitä on jo paljon suhteutettuna autojen määrään.
Pikalatauspisteitä on jo 1:26,6 eli jos huoltoasemia olisi vastaavassa suhteessa, niitä pitäisi olla n. 100 000 kpl ja jakeluasemia on alle 2 000 kpl.
Peruslatauspisteitä type 2 on jo 4 406 ja ladattavia on se 55 300kpl eli suhde 1:12,6.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Latauspisteitä on jo paljon suhteutettuna autojen määrään.
Pikalatauspisteitä on jo 1:26,6 eli jos huoltoasemia olisi vastaavassa suhteessa, niitä pitäisi olla n. 100 000 kpl ja jakeluasemia on alle 2 000 kpl.
Peruslatauspisteitä type 2 on jo 4 406 ja ladattavia on se 55 300kpl eli suhde 1:12,6.Pienimmälläkin kylmäasemalla tankkaa väh. 2 autoa samanaikaisesti eikä tankkaus vie edes 10 minuuttia. Helposti 15 autoa tunnissa.Miehitetyillä asemilla 30 autoa tunnissa.
Miehitettyjä asemia vajaa 800 ja kylmäasemia reilu 1000..
Kun vain Tesloille tarkoitetut latauspöpelit jätetään pois, 100 kW suurteholatureita on 20. Melkoinen kuriositeetti. Pikalatureita, tyypillisesti 50 kW teholla, on vajaa 300.
Jos pikalaturista valutetaan tankkiin 100-150 km (talvi...kesäkeli) ajoon riittävät sähköt, aikaa kuluu ½ h. Yhdestä pömpelistä tankkaa max. 2 patteriautoa tunnissa. Käytännössä 1 latausasema palvelee vuorokaudessa yhtä monta autoa kuin bensa-asema tunnissa.
Lisäksi patteriautot tarvitsevat tällaista tankkausta paljon useammin.
Type 2 pikalatausasemilla ei reissussa tee hevon vittua. 100-150 valuttaminen tankkiin kestää 2 h 15 min.
- Anonyymi
Eli patteripetterin patteriauto on on, kun ei poistuta äidin helmoista 30 km kauemmaksi.
- Anonyymi
Tässä 1.000km sähköautolla vähän yli 10 tunnissa. Ei näkynyt äippää missään.
https://youtu.be/dy87f5sjvjw - Anonyymi
Onhan noita videoita näistä 1.000km kellotuksista netti täynnä. Noin 10 tuntia se kestää nykyisillä sähköautoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan noita videoita näistä 1.000km kellotuksista netti täynnä. Noin 10 tuntia se kestää nykyisillä sähköautoilla.
Onhan noita videoita. Niin. Eli teinipioka nyt esittää euroopan- tai ainakin patteriauton omistajaa, vaikkei vielä korttiakaan ole. Eikä ne "omat" ajosuoritukset ole edes Suomesta.
- Anonyymi
Tässä taas yksi video tuhannen kilometrin päivätaipaleesta ID.3:lla. Ja kyseessä ei ole edes se isoakkuisin versio vaan keskimmäinen paljon edullisempi versio.
Sähköauto on toimiva peli myös matka-autona 1.000km.
Ja lukekaapa myös TM. Talviautovertailussa sähköauto sai kaikkien aikojen korkeimmat pisteet. Kautta aikain paras talviauto on sähköauto.
https://youtu.be/U4TUkScY38I
Terveisiä sinne polttismenneisyyteen. - Anonyymi
Ihan sama juttu on näiden 1000km/10h sähköautolla -videoiden postaajien kanssa, jotka eivät näköjään ymmärrä että noita suorituksia nyt ei voi mitenkään verrata Suomen olosuhteisiin koko maan tasolla. Jo ihan puhtaasti nopeusrajoitusten vuoksi, ja muualla kuin Hki-Turku-Tre -kolmion sisällä pikalatausasemia on hyvin vähän.
Mielenkiintoista olisi nähdä esim. ID.3:lla ajettuna Hki-Lappeenranta-Joensuu-Kuusamo -väli. Reilu 900 km ja välillä ei ole yhtään 100 kW laturia. Tuo on kuitenkin sitä tämän hetken realismia Suomen latausverkoston suhteen.- Anonyymi
"Tuo on kuitenkin sitä tämän hetken realismia Suomen latausverkoston suhteen."
Vain väkisinetsityillä syrjäpoluilla. Tottakai pikalatausasemat keskittyvät pääväylille joita käytetään pitkiin päivätaipaleisiin. Siellä missä on suuri liikenevirta.
Pikalatausasemat sijoitetaan kaupallisin perustein pääväylille eikä viihdyttämään satunnaisia pikkuteiden koluajia.
Jo siitä näkee miten väkisinkeksitty tuo Hki-Kajaani reitti on että Kukaan ei oikeasti käyttäisi sähköautolla tuota reittiä vaan ajaisi Oulun kautta. Pysykään reaalimaailman esimerkeissä älkääkö keksikö tuollaisia mielikuvitusjuttuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo on kuitenkin sitä tämän hetken realismia Suomen latausverkoston suhteen."
Vain väkisinetsityillä syrjäpoluilla. Tottakai pikalatausasemat keskittyvät pääväylille joita käytetään pitkiin päivätaipaleisiin. Siellä missä on suuri liikenevirta.
Pikalatausasemat sijoitetaan kaupallisin perustein pääväylille eikä viihdyttämään satunnaisia pikkuteiden koluajia.
Jo siitä näkee miten väkisinkeksitty tuo Hki-Kajaani reitti on että Kukaan ei oikeasti käyttäisi sähköautolla tuota reittiä vaan ajaisi Oulun kautta. Pysykään reaalimaailman esimerkeissä älkääkö keksikö tuollaisia mielikuvitusjuttuja.Ihan yhtä väkisinetsittyä kuin nämä 1000km/10h -videot, joiden perusteella yritetään todistella että sähköautolla ajaa helposti pitkääkin matkaa ja Suomessa latausverkon suhteen ei ole mitään ongelmia.
Selvää toki että asemaverkosto rakentuu kaupallisin perustein, ja varmasti laajenee tulevaisuudessa. Se on kuitenkin tämän päivän sähköautoilijalle laiha lohtu että joskus myöhemmin latausasemia on ehkä enemmän. Esim. kuutostien varrella ei ole yhtään pikalatausasemaa (jos Teslan superchargereita ei huomioi), enkä kyllä väittäisi tuota väylää ihan pikkutieksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan yhtä väkisinetsittyä kuin nämä 1000km/10h -videot, joiden perusteella yritetään todistella että sähköautolla ajaa helposti pitkääkin matkaa ja Suomessa latausverkon suhteen ei ole mitään ongelmia.
Selvää toki että asemaverkosto rakentuu kaupallisin perustein, ja varmasti laajenee tulevaisuudessa. Se on kuitenkin tämän päivän sähköautoilijalle laiha lohtu että joskus myöhemmin latausasemia on ehkä enemmän. Esim. kuutostien varrella ei ole yhtään pikalatausasemaa (jos Teslan superchargereita ei huomioi), enkä kyllä väittäisi tuota väylää ihan pikkutieksi."sähköautolla ajaa helposti pitkääkin matkaa ja Suomessa latausverkon suhteen ei ole mitään ongelmia."
Nuo videot todistavat kyllä aukottomasti että sähköautolla taittaa 1.000km päivässä helposti. Autot ovat siihen enemmn kuin valmiit.
Se että Suomessa on syrjäisempiä teitä joilla 100kW asemia ei ole vielä tarpeeksi on puhtaasti alueellinen onglma joka koskee vain osaa Suomesta. Ja kuten todettu niin sitä osaa Suomen teistä joissa on vähemmän liikennettä.
Jos sattuu matkustelemaan USEIN noita syrjäteitä niin se on tietysti todellinen ongelma, mutta oikeasti se vaikuttaa aika pieneen osaan Suomen väestöä.
Kas kun se iso massa ihmisiä asuu Tampereelta etelään eikä lataa autoaan kuin erittäin satunnaisesti missään muualla kuin kotona.
Todellinen ongelma niille jotka ajavat usein pitkää matkaa pikkuteitä. Suurelle massalle EVVK. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"sähköautolla ajaa helposti pitkääkin matkaa ja Suomessa latausverkon suhteen ei ole mitään ongelmia."
Nuo videot todistavat kyllä aukottomasti että sähköautolla taittaa 1.000km päivässä helposti. Autot ovat siihen enemmn kuin valmiit.
Se että Suomessa on syrjäisempiä teitä joilla 100kW asemia ei ole vielä tarpeeksi on puhtaasti alueellinen onglma joka koskee vain osaa Suomesta. Ja kuten todettu niin sitä osaa Suomen teistä joissa on vähemmän liikennettä.
Jos sattuu matkustelemaan USEIN noita syrjäteitä niin se on tietysti todellinen ongelma, mutta oikeasti se vaikuttaa aika pieneen osaan Suomen väestöä.
Kas kun se iso massa ihmisiä asuu Tampereelta etelään eikä lataa autoaan kuin erittäin satunnaisesti missään muualla kuin kotona.
Todellinen ongelma niille jotka ajavat usein pitkää matkaa pikkuteitä. Suurelle massalle EVVK.Mökille ei uskalla lähteä landelle.
Sätikäisellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mökille ei uskalla lähteä landelle.
Sätikäisellä.Aika surkeaa on sun elämä. Hanki mökille sähköt niin helpottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika surkeaa on sun elämä. Hanki mökille sähköt niin helpottaa.
Ei kunnon mökillä sähöhköjä tarvita, paitsi nyt patteripetterit ja velliperseet :-)
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo on kuitenkin sitä tämän hetken realismia Suomen latausverkoston suhteen."
Vain väkisinetsityillä syrjäpoluilla. Tottakai pikalatausasemat keskittyvät pääväylille joita käytetään pitkiin päivätaipaleisiin. Siellä missä on suuri liikenevirta.
Pikalatausasemat sijoitetaan kaupallisin perustein pääväylille eikä viihdyttämään satunnaisia pikkuteiden koluajia.
Jo siitä näkee miten väkisinkeksitty tuo Hki-Kajaani reitti on että Kukaan ei oikeasti käyttäisi sähköautolla tuota reittiä vaan ajaisi Oulun kautta. Pysykään reaalimaailman esimerkeissä älkääkö keksikö tuollaisia mielikuvitusjuttuja.Oulu Kuusamo 217 km ja Kajaani Kuusamo 246 km.
Anonyymi kirjoitti:
"Tuo on kuitenkin sitä tämän hetken realismia Suomen latausverkoston suhteen."
Vain väkisinetsityillä syrjäpoluilla. Tottakai pikalatausasemat keskittyvät pääväylille joita käytetään pitkiin päivätaipaleisiin. Siellä missä on suuri liikenevirta.
Pikalatausasemat sijoitetaan kaupallisin perustein pääväylille eikä viihdyttämään satunnaisia pikkuteiden koluajia.
Jo siitä näkee miten väkisinkeksitty tuo Hki-Kajaani reitti on että Kukaan ei oikeasti käyttäisi sähköautolla tuota reittiä vaan ajaisi Oulun kautta. Pysykään reaalimaailman esimerkeissä älkääkö keksikö tuollaisia mielikuvitusjuttuja.Tässä ei niin mielikuvitusjuttu ja ajettu 4-tietä, eikä mainitsemiasi kinttupolkuja.
Sähköautoilijan kommentti pitkästä reissusta 1146 km (sunnuntai helmikuussa 2021): "Viisasta kuitenkin olisi näin pitkillä vedoilla joko lähteä liikkeelle vaikkapa aamukuudelta tai sitten olla yötä jossain Sodankylän ja Saariselän välissä missä auto saa ladata hitaasti tiimin nukkuessa. Tai sitten ottaa autojuna."
Polttiksella toi menee kahdella pikkupysähdyksellä, kun sähkiksellä meni latauksiin melkein 6 tuntia.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kunnon mökillä sähöhköjä tarvita, paitsi nyt patteripetterit ja velliperseet :-)
Eihän sähkö pakollinen ole mutta se tarkoittaa että metsäläinen saa olla siellä ominensa ja oman käden onnen varassa. Naisväkeä ei sähköttömälle mökille kehtaa viedä. Koko perheestä puhumattakaan.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Oulu Kuusamo 217 km ja Kajaani Kuusamo 246 km.
Hieno havainto. Sulta ei jää mikään salaan.
Joka tapauksessa Lpr-Jsuu reitti on täysin hölmöläisen keksimä eikä mitenkään relevantti missään asiassa jos tarkoituksenas on edetä mahdollisimman helposti ja jouhevasti Helsingistä Kuusamoon. Millään kulkuvälineellä. Anonyymi kirjoitti:
"sähköautolla ajaa helposti pitkääkin matkaa ja Suomessa latausverkon suhteen ei ole mitään ongelmia."
Nuo videot todistavat kyllä aukottomasti että sähköautolla taittaa 1.000km päivässä helposti. Autot ovat siihen enemmn kuin valmiit.
Se että Suomessa on syrjäisempiä teitä joilla 100kW asemia ei ole vielä tarpeeksi on puhtaasti alueellinen onglma joka koskee vain osaa Suomesta. Ja kuten todettu niin sitä osaa Suomen teistä joissa on vähemmän liikennettä.
Jos sattuu matkustelemaan USEIN noita syrjäteitä niin se on tietysti todellinen ongelma, mutta oikeasti se vaikuttaa aika pieneen osaan Suomen väestöä.
Kas kun se iso massa ihmisiä asuu Tampereelta etelään eikä lataa autoaan kuin erittäin satunnaisesti missään muualla kuin kotona.
Todellinen ongelma niille jotka ajavat usein pitkää matkaa pikkuteitä. Suurelle massalle EVVK.Lähdet Hesasta 4-teitä Utsjoelle, matka vajaa 1200 km pelkästään latauksiin menee melkein 6 tuntia, ajoautona ID.3 isolla akulla.
Polttiksella ton ajaa kahdella pikkupysähdyksellä.
Toinen kertomus Kaarinasta Utsjoelle reilut 1300 km; matka-aika 25 tuntia 50 min. Latauksiin 6,5 h.
Polttiksella 3 pikkupysähdyksellä helposti.Anonyymi kirjoitti:
Hieno havainto. Sulta ei jää mikään salaan.
Joka tapauksessa Lpr-Jsuu reitti on täysin hölmöläisen keksimä eikä mitenkään relevantti missään asiassa jos tarkoituksenas on edetä mahdollisimman helposti ja jouhevasti Helsingistä Kuusamoon. Millään kulkuvälineellä.Helsinki- Kuusamo reitti kulkee Kuopion kautta 5-tietä.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Lähdet Hesasta 4-teitä Utsjoelle, matka vajaa 1200 km pelkästään latauksiin menee melkein 6 tuntia, ajoautona ID.3 isolla akulla.
Polttiksella ton ajaa kahdella pikkupysähdyksellä.
Toinen kertomus Kaarinasta Utsjoelle reilut 1300 km; matka-aika 25 tuntia 50 min. Latauksiin 6,5 h.
Polttiksella 3 pikkupysähdyksellä helposti.Se joka lähtee autolla Helsingistä Lappiin laittaa autonsa autojunaan auton käyttövoimasta riippumatta. Olisi täysin ajanhukkaa istua autonratissa kaikki tuo aika vain siksi että pääsisi Helsingistä Lappiin.
Täysin typerä skenario kaikenkaikkiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se joka lähtee autolla Helsingistä Lappiin laittaa autonsa autojunaan auton käyttövoimasta riippumatta. Olisi täysin ajanhukkaa istua autonratissa kaikki tuo aika vain siksi että pääsisi Helsingistä Lappiin.
Täysin typerä skenario kaikenkaikkiaan.Henkilökohtaisesti olen samaa mieltä (mieluummin autojunalla kuin ajamalla Lappiin), mutta fakta on se että moni tuota väliä kuitenkin ajaa, oli se sinun mielestä sitten kuinka typerä skenaario tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se joka lähtee autolla Helsingistä Lappiin laittaa autonsa autojunaan auton käyttövoimasta riippumatta. Olisi täysin ajanhukkaa istua autonratissa kaikki tuo aika vain siksi että pääsisi Helsingistä Lappiin.
Täysin typerä skenario kaikenkaikkiaan.Näin se takki vaan kääntyy jälleen kerran. Ensin todistellaan kuinka sähköautolla ajaa helposti 1000km ja sitten kun käy ilmi että Suomen olosuhteissa lataamisiin kuluukin huomattavasti aikaa niin tuollainen reissu onkin täysin typerä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se takki vaan kääntyy jälleen kerran. Ensin todistellaan kuinka sähköautolla ajaa helposti 1000km ja sitten kun käy ilmi että Suomen olosuhteissa lataamisiin kuluukin huomattavasti aikaa niin tuollainen reissu onkin täysin typerä.
En käännä takkia. Ontäysin eri asia mikä on mahdollista ja mikä on järkevää.
Sähköautolla on mahdollista ajaa 1.000km noin kymmenessä tunnissa jos jollakin on tarvetta sellaiseen.
Helsingistä Lappiin ei ole järkevää ajaa minkäänlaisella autolla. Kaksi täysin eri asiaa, ei mitään takinkääntöä.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se joka lähtee autolla Helsingistä Lappiin laittaa autonsa autojunaan auton käyttövoimasta riippumatta. Olisi täysin ajanhukkaa istua autonratissa kaikki tuo aika vain siksi että pääsisi Helsingistä Lappiin.
Täysin typerä skenario kaikenkaikkiaan.Jos taas haluaa autojunalla Oulusta Tampereelle tai Turkuun niin hankalampi juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sähkö pakollinen ole mutta se tarkoittaa että metsäläinen saa olla siellä ominensa ja oman käden onnen varassa. Naisväkeä ei sähköttömälle mökille kehtaa viedä. Koko perheestä puhumattakaan.
Liian kranttu vaimo?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos taas haluaa autojunalla Oulusta Tampereelle tai Turkuun niin hankalampi juttu.
Nyt loukkasit Oululaisia oikein kunnolla,. Kysypä heiltä onko Oulu Lappia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liian kranttu vaimo?
Standardit molemmin puolin. Itse en kehtaisi viedä ketään naista sähköttömiin olosuhteisiin kesämökille. Sama toisinpäin eli en itse haluaisi vaimokseni metsäläistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieno havainto. Sulta ei jää mikään salaan.
Joka tapauksessa Lpr-Jsuu reitti on täysin hölmöläisen keksimä eikä mitenkään relevantti missään asiassa jos tarkoituksenas on edetä mahdollisimman helposti ja jouhevasti Helsingistä Kuusamoon. Millään kulkuvälineellä.Itse olen tavannut ajella sinne minne on tarve. Oulu-Lappeenranta-Joensuu reittiä on ajettu parina kesänä yhden päivän aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Standardit molemmin puolin. Itse en kehtaisi viedä ketään naista sähköttömiin olosuhteisiin kesämökille. Sama toisinpäin eli en itse haluaisi vaimokseni metsäläistä.
Vähän off-topic mutta mihin sitä sähköä mökillä tarvitsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen tavannut ajella sinne minne on tarve. Oulu-Lappeenranta-Joensuu reittiä on ajettu parina kesänä yhden päivän aikana.
Hieno homma jos sulla on ollut tuollaisia reissuja.
Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä että Helsingistä Kuusomoon olisi järjetöntä ajaa Lappeerannan ja Joensuun kautta.
Jos tuollaisia kiertoreittejä alkaa miettimään niin silloin on turha enää alkaa puhumaan kuinka kauan aikaa siihen menee. Jos matka-aika ja mukavuus on etusijalla niin silloin valitsee aivan eri reitin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän off-topic mutta mihin sitä sähköä mökillä tarvitsee.
Kaikkeen mihin kotonakin. Eläpä vaikka viikko ilman sähköä niin ei tarvii miettiä mihin sähköä tarvitsee.
Anonyymi kirjoitti:
Se joka lähtee autolla Helsingistä Lappiin laittaa autonsa autojunaan auton käyttövoimasta riippumatta. Olisi täysin ajanhukkaa istua autonratissa kaikki tuo aika vain siksi että pääsisi Helsingistä Lappiin.
Täysin typerä skenario kaikenkaikkiaan.Taitaa Helsingistä Rukalle kestää autojunassa kaemmin kuin omalla autolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En käännä takkia. Ontäysin eri asia mikä on mahdollista ja mikä on järkevää.
Sähköautolla on mahdollista ajaa 1.000km noin kymmenessä tunnissa jos jollakin on tarvetta sellaiseen.
Helsingistä Lappiin ei ole järkevää ajaa minkäänlaisella autolla. Kaksi täysin eri asiaa, ei mitään takinkääntöä..Niin mikä nyt on järkevän määritelmä? Varsinkin jos on työsuhdeauto alla niin itse ajamalla matka on "ilmainen" ja huomioiden autojuna 4 hengen makuuvaunuliput niin kyllä tuossa itse ajamalla ihan kohtuulliselle tuntipalkalle pääsee. 2 kuskia ja 2h ajovuoroilla ei edes mitenkään rasittava homma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"sähköautolla ajaa helposti pitkääkin matkaa ja Suomessa latausverkon suhteen ei ole mitään ongelmia."
Nuo videot todistavat kyllä aukottomasti että sähköautolla taittaa 1.000km päivässä helposti. Autot ovat siihen enemmn kuin valmiit.
Se että Suomessa on syrjäisempiä teitä joilla 100kW asemia ei ole vielä tarpeeksi on puhtaasti alueellinen onglma joka koskee vain osaa Suomesta. Ja kuten todettu niin sitä osaa Suomen teistä joissa on vähemmän liikennettä.
Jos sattuu matkustelemaan USEIN noita syrjäteitä niin se on tietysti todellinen ongelma, mutta oikeasti se vaikuttaa aika pieneen osaan Suomen väestöä.
Kas kun se iso massa ihmisiä asuu Tampereelta etelään eikä lataa autoaan kuin erittäin satunnaisesti missään muualla kuin kotona.
Todellinen ongelma niille jotka ajavat usein pitkää matkaa pikkuteitä. Suurelle massalle EVVK.Suuri massa ajaa Suomessa sähköautolla vuonna 2045 -50.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se joka lähtee autolla Helsingistä Lappiin laittaa autonsa autojunaan auton käyttövoimasta riippumatta. Olisi täysin ajanhukkaa istua autonratissa kaikki tuo aika vain siksi että pääsisi Helsingistä Lappiin.
Täysin typerä skenario kaikenkaikkiaan.Mene sinä junalla jos haluat, minä en halua.
- Anonyymi
Ne ostavat sähköauton, joilla on varaa ja pitävät sitä itselleen sopivimpana. Ne jotka menevät pienellä budjetilla, ostavat tietenkin vielä edullisen fossiilipolttimen. Ne ressukat, jotka eivät tiedä mitä haluavat, ostavat ladattavan hybridin ja lataavat autoaan jokaisessa halvassa latauspisteessä jos mahdollista. Ladattava auto pitää käyttää huolto-ohjelman mukaan huollossa kuten fossiiliautoa, vaikka yrittäisikin ajella paljon sähköllä.
- Anonyymi
Tämä oli osuvasti sanottu.
- Anonyymi
Ei pidä käyttää huollossa, voi vaikka itse tehdä.
- Anonyymi
Suomessa auto on vielä monelle statusesine, joten hankinnassa ei ole aina järki mukana. Monelle pienempi auto möhköfantin sijaan olisi paljon fiksumpi ja talouteen paremmin sopiva ratkaisu. Parkkihalleissa monelle etenkin naisille esimerkiksi jo parkeeraus möhköllä on hieman haastava rasti. Osuu ruutuun jos osuu, suoraan tai vinosti.
- Anonyymi
Suomessa 2 milj. ihmistä asuu kerrostaloissa,näistä isolla osalla ei ole omaa
parkkipaikkaa,vaan pysäköivät kadun reunaan.
Muutamat Tesla- miehet pullistelevat näillä palstoilla työsuhde autoillaan.
Todellisuudessa ajetaan vielä polttomoottoriautoilla pitkään.
Suomi on köyhä maa, ja köyhtyy koko ajan lisää, ja autot Euroopan vanhimpia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa 2 milj. ihmistä asuu kerrostaloissa,näistä isolla osalla ei ole omaa
parkkipaikkaa,vaan pysäköivät kadun reunaan.
Muutamat Tesla- miehet pullistelevat näillä palstoilla työsuhde autoillaan.
Todellisuudessa ajetaan vielä polttomoottoriautoilla pitkään.
Suomi on köyhä maa, ja köyhtyy koko ajan lisää, ja autot Euroopan vanhimpia."Suomessa 2 milj. ihmistä asuu kerrostaloissa,näistä isolla osalla ei ole omaa
parkkipaikkaa,vaan pysäköivät kadun reunaan."
Olen asunut suurimman osan elämästäni kerrostaloissa ja rivareissa. Yhteensä asuntoja eri paikkakunnilla (ml Helsinki ja Vantaa) on ollut pitkälti toistakymmentä. Vain yhdessä näistä asunnoista ei ole ollut omaa parkkipaikkaa ja sähkötolppaa.
Tuollaisia kerrostaloja on lähinnä vain isojen kaupunkien ydinkeskustoissa ja vanhoilla alueilla.
Lukusi ovat täysin pielessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suomessa 2 milj. ihmistä asuu kerrostaloissa,näistä isolla osalla ei ole omaa
parkkipaikkaa,vaan pysäköivät kadun reunaan."
Olen asunut suurimman osan elämästäni kerrostaloissa ja rivareissa. Yhteensä asuntoja eri paikkakunnilla (ml Helsinki ja Vantaa) on ollut pitkälti toistakymmentä. Vain yhdessä näistä asunnoista ei ole ollut omaa parkkipaikkaa ja sähkötolppaa.
Tuollaisia kerrostaloja on lähinnä vain isojen kaupunkien ydinkeskustoissa ja vanhoilla alueilla.
Lukusi ovat täysin pielessä.Mutta sitä tolppaa ei ole mitoitettu täyssähköauton tankkaamiseen. Lataushybridin reilun 10 kwh akulle riittää, mutta täyssähköautolle ei.
Turha inistä, että on 10 tai 16 A sulake tolpassa. Kaapelointi on mitoitettu niin, että sillä on vain joku 1,5 kW kuormaa per tolppapaikka eikä ne kuorma ole samaan aikaan päällä (etenkään, jos on ne 2 h kerrallaan antavat kellokytkimet tolpissa).
Sähköautoille pitäisi olla 3x16 A eli 11 kW tarjolla. Latausaika 4 h luokkaa. Silloin voi mm sen latauksen jättää tehtäväksi yöllä, jolloin sähkö on halvimmillaan.
Sähkön hinta kun tulee tulevaisuudessa heilumaan nykyistä enemmän. koska uusiutuvat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suomessa 2 milj. ihmistä asuu kerrostaloissa,näistä isolla osalla ei ole omaa
parkkipaikkaa,vaan pysäköivät kadun reunaan."
Olen asunut suurimman osan elämästäni kerrostaloissa ja rivareissa. Yhteensä asuntoja eri paikkakunnilla (ml Helsinki ja Vantaa) on ollut pitkälti toistakymmentä. Vain yhdessä näistä asunnoista ei ole ollut omaa parkkipaikkaa ja sähkötolppaa.
Tuollaisia kerrostaloja on lähinnä vain isojen kaupunkien ydinkeskustoissa ja vanhoilla alueilla.
Lukusi ovat täysin pielessä.Sähkötolppa ei automaattisesti tarkoita, että siitä saa ladata sähköautoja. Kuten varmasti tiedät. Valtaosassa kerrostaloja sähkötolpista EI saa ladata sähköautoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta sitä tolppaa ei ole mitoitettu täyssähköauton tankkaamiseen. Lataushybridin reilun 10 kwh akulle riittää, mutta täyssähköautolle ei.
Turha inistä, että on 10 tai 16 A sulake tolpassa. Kaapelointi on mitoitettu niin, että sillä on vain joku 1,5 kW kuormaa per tolppapaikka eikä ne kuorma ole samaan aikaan päällä (etenkään, jos on ne 2 h kerrallaan antavat kellokytkimet tolpissa).
Sähköautoille pitäisi olla 3x16 A eli 11 kW tarjolla. Latausaika 4 h luokkaa. Silloin voi mm sen latauksen jättää tehtäväksi yöllä, jolloin sähkö on halvimmillaan.
Sähkön hinta kun tulee tulevaisuudessa heilumaan nykyistä enemmän. koska uusiutuvat."Mutta sitä tolppaa ei ole mitoitettu täyssähköauton tankkaamiseen. Lataushybridin reilun 10 kwh akulle riittää, mutta täyssähköautolle ei."
Taas samaa vinkumista jo miljoonaan kertaan selvitetystä asiasta. Sen sähköjärjestelmän voi päivittää latauskelpoiseksi jos parkkiruutu on olemassa. Ja nyt tuli laki että on pakkokin päivittää latausvalmius. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta sitä tolppaa ei ole mitoitettu täyssähköauton tankkaamiseen. Lataushybridin reilun 10 kwh akulle riittää, mutta täyssähköautolle ei."
Taas samaa vinkumista jo miljoonaan kertaan selvitetystä asiasta. Sen sähköjärjestelmän voi päivittää latauskelpoiseksi jos parkkiruutu on olemassa. Ja nyt tuli laki että on pakkokin päivittää latausvalmius.Ei ole pakko päivittää mitään. Jos tehdään iso remontti, pitää putkittaa valmiiksi latausvalmius. Edes johtoja ei tarvi laittaa..
- Anonyymi
Ongelma on, että sähköautot ovat vieläkin reilusti ylihinnoiteltuja laatuunsa nähden. Hintojen pitäisi uusissa autoissa romahtaa ainakin 40% ennen kuin hinnat ovat järkeviä.
Lisäksi latausverkostossa on muukin ongelma kuin niiden vähäisyys. Ne toimivat testien mukaan erittäin epäluotettavasti, niissä on yhteensopivuusongelmia ja niiden käyttö on hankalaa. Suuressa osassa latausasemia on typerät äpit, jotta voi edes ladata. Miksei ne toimi vain yksinkertaisesti pankkikorteilla ja jokaisessa latauspaikassa voi ladata kaikkia sähköautoja? Äpit voisi lopettaa kokonaan, ei latauksessa pitäisi tarvita edes kännykkää. Eikä pitäisi olla mitään omia latausasemia tietyille automerkeille (tarkoitan Tesla Superchargeria). Kaikkien sähköautojen latauspaikkojen pitäisi toimi kaikilla autoilla.- Anonyymi
Lisään... En ylipäätään viitsisi latailla kymmeniä äppejä kännykkääni sellaisen asian takia, jossa ei mitään äppiä pitäisi tarvita ollenkaan.
- Anonyymi
Lisään... Ja jos romahdus on 40% uusissa autoissa niin käytetyissä pitäisi hintoja romahtaa minimissään 50%. Käytettyjen sähköautojen ovat typerän korkeita. Hyviä sähköautoja pitäisi saada kymppitonnilla, sitä ennen ei sähköautot yleisty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... En ylipäätään viitsisi latailla kymmeniä äppejä kännykkääni sellaisen asian takia, jossa ei mitään äppiä pitäisi tarvita ollenkaan.
Asiantuntemattomuus paistaa läpi. Roaming-sopimusten kautta maksimissaan yksi Appi riittää. Esim K-latauksen Appilla saa ladattua suurinpiirtein kaikista.
Kännykällä maksaminen on tätä päivää. Pankkiortit ja käteisen voi pikkuhiljaa jättää vanhusten harrastukseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiantuntemattomuus paistaa läpi. Roaming-sopimusten kautta maksimissaan yksi Appi riittää. Esim K-latauksen Appilla saa ladattua suurinpiirtein kaikista.
Kännykällä maksaminen on tätä päivää. Pankkiortit ja käteisen voi pikkuhiljaa jättää vanhusten harrastukseksi.Kun voisikin maksaa kännykän etämaksulla vaan ei. Roaming sopimuksilla tulee eri hinta joka apillä joten niitä pitää olla nippu asennettuna. Koskahan keksittäisiin jokin älykäs tapa maksaa lataukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun voisikin maksaa kännykän etämaksulla vaan ei. Roaming sopimuksilla tulee eri hinta joka apillä joten niitä pitää olla nippu asennettuna. Koskahan keksittäisiin jokin älykäs tapa maksaa lataukset.
K-latauksen Appille voi määritellä maksukortin ja homma hoituu sillä. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Samalla tavalla ostetaan junaliput yms. Aivan normihommaa eikä tarvita mitään erillistä pankkikortin hinkkaamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
K-latauksen Appille voi määritellä maksukortin ja homma hoituu sillä. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Samalla tavalla ostetaan junaliput yms. Aivan normihommaa eikä tarvita mitään erillistä pankkikortin hinkkaamista.Itse käytän mieluummin perinteistä pankkikorttia. Ja latauksen pitäisi onnistua ilman että kännykkää on edes mukana. Aivan kuten auton käyttö ylipäätään.
Ja en tule lataamaan koskaan yhtäkään Appia latausta varten, en sähköauton takiakaan. Latauksen pitää toimia ilman yhdenkään Apin latausta tai että kännykkää on edes mukana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse käytän mieluummin perinteistä pankkikorttia. Ja latauksen pitäisi onnistua ilman että kännykkää on edes mukana. Aivan kuten auton käyttö ylipäätään.
Ja en tule lataamaan koskaan yhtäkään Appia latausta varten, en sähköauton takiakaan. Latauksen pitää toimia ilman yhdenkään Apin latausta tai että kännykkää on edes mukana.Lisään... Itse kuljen usein autolla niin, että olen jättänyt kännykän kotiin. Aivan kuten kuljen kävelyilläkin ilman kännykkää. Pidän typeränä, että joka paikkaan pitää raahata kännykkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiantuntemattomuus paistaa läpi. Roaming-sopimusten kautta maksimissaan yksi Appi riittää. Esim K-latauksen Appilla saa ladattua suurinpiirtein kaikista.
Kännykällä maksaminen on tätä päivää. Pankkiortit ja käteisen voi pikkuhiljaa jättää vanhusten harrastukseksi."Kännykällä maksaminen on tätä päivää. "
Tuo on suorastaan surkuhupaisan typerä perustelu tehdä mitään. Jos ei pidä kännykällä maksamisesta niin sitä ei tarvitse tehdä. Yksi hailee mitä muut tekevät, jokainen tekee asiat niin kuin itseä huvittaa. Mitään ei kannata tehdä vain sen takia, että se on "tätä päivää". Noin tehdään, jos tuo helpottaa elämää. Jos se ei helpota elämää, sitä ei tehdä. Ja näin alkeellista se on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
K-latauksen Appille voi määritellä maksukortin ja homma hoituu sillä. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Samalla tavalla ostetaan junaliput yms. Aivan normihommaa eikä tarvita mitään erillistä pankkikortin hinkkaamista.Miksi ihmeessä pitää olla joku K-latauksen, Fortumin ja Virran, tms äppi kun etämaksuun on ihan omat äppinsä jotka käy useammassakin paikassa. Mitä harvempaan paikkaan antaa korttinsa numeron sen parempi.
Aika kökköjä tuollaiset ratkaisut missä luodaan jokin uusi maksutapa joka sopii vain yhteen käyttön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kännykällä maksaminen on tätä päivää. "
Tuo on suorastaan surkuhupaisan typerä perustelu tehdä mitään. Jos ei pidä kännykällä maksamisesta niin sitä ei tarvitse tehdä. Yksi hailee mitä muut tekevät, jokainen tekee asiat niin kuin itseä huvittaa. Mitään ei kannata tehdä vain sen takia, että se on "tätä päivää". Noin tehdään, jos tuo helpottaa elämää. Jos se ei helpota elämää, sitä ei tehdä. Ja näin alkeellista se on."Noin tehdään, jos tuo helpottaa elämää."
On se helpompaa antaa Appille yhden kerran maksukortin tiedon ja tehdä sillä sata ostosta suoraan kännykällä. Vaihtoehtona kaivella sata kertaa pankkikortti ja antaa tunnusluku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Noin tehdään, jos tuo helpottaa elämää."
On se helpompaa antaa Appille yhden kerran maksukortin tiedon ja tehdä sillä sata ostosta suoraan kännykällä. Vaihtoehtona kaivella sata kertaa pankkikortti ja antaa tunnusluku.En kyllä ole samaa mieltä helppoudesta:
korttimaksu: ota kortti, syötä lukijaan, näppäile pin ja paina ok
appi: avaa puhelin, etsi oikea sovellus, odota että se avautuu ja löytää sijainnin/näppäile joku latauspisteen tunnuskoodi tms. ja paina ok jne.
Aika monta steppiä enemmän on tuossa sovelluksella maksamisessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Noin tehdään, jos tuo helpottaa elämää."
On se helpompaa antaa Appille yhden kerran maksukortin tiedon ja tehdä sillä sata ostosta suoraan kännykällä. Vaihtoehtona kaivella sata kertaa pankkikortti ja antaa tunnusluku.Ei tainnut liittyä latauksen maksamiseen. Se kun on mahdollista vai jos sinulla ne kymmenen eri firman appia ja niihin liitettynä luottokortti.
Kaikki muut jopa pankkikortilla maksaminen on helpompaa ja turvallisempaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä ole samaa mieltä helppoudesta:
korttimaksu: ota kortti, syötä lukijaan, näppäile pin ja paina ok
appi: avaa puhelin, etsi oikea sovellus, odota että se avautuu ja löytää sijainnin/näppäile joku latauspisteen tunnuskoodi tms. ja paina ok jne.
Aika monta steppiä enemmän on tuossa sovelluksella maksamisessa.Jos on huono palvelu ja tumpelo käyttäjä niin homma menee tietenkin vaikeaksi.
Itse tein firmalle vastaavan Appin joka toimi niin että laturia vastaavassa laitteessa on NFC-tagi. Tagia tarvitsee vain koskea puhelimella ja tagiin koodattu ohjelmanpätkä avaa okean Appin ja antaa laturin tiedot.
Käyttäjä klikkaa vain minkä tuotteen haluaa ja siinä kaikki. Laturi lataa ja laskuttaa Appiin liitettyä korttia automatic.
Eli käyttäjän tarvitsee vain ja ainoastaan koskettaa laturia puhelimella ja hyväksyä että lataus alkaa. Tunnistus sormenjäljellä jos käyttäjä on niin halunnut määritellä.
Ei korttien ja tunnuslukujen kanssa sähläämistä.
Näitä Appeja voi tehdä hyvin tai huonosti. Hyvin tehdyt pieksevät korttisähläykset satanolla.
- Anonyymi
Joo on se kornia, kuten Mersun sähkärin testissä pienellä pakkasella. Helsinki, siis ei mistään, Vierumäen urheiluopisto, siis ei mihinkään, matkaa / sivu vajaat 150 km ja vaikeuksia oli, pahoja vaikeuksia.
- Anonyymi
Laitapa linkkiä näihin kertomiisi ongelmiin.
TM ajoi usealla sähköautolla Lapissa kuukauden ilman ongelmia.
Sähköautojen paras sai kautta-aikojen parhaat pisteet TM:n talviautovertailussa.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-2021/tmn-suuri-talvivertailu-sahkoautot-piuhan-paasta-pakkaseen/
Kerropa nyt vielä kerran mikä ongelma on ID.3-kuskilla päästä talvella yhdellä 45 min lataustauolla Helsingistä Ouluun. Se että sen lataustauon joutuu pitämään esteettisesti ikävässä paikassa Jyväskylässä? Ja se esteettinen ongelma on paras mitä sun mieli pystyy tuottamaan?
Oikeesti sun pitää parantaa sun logiikkaa että sut voisi ottaa vakavasti.
- Anonyymi
Tämän päivän Hesarissa oli juttu, jossa joku YIT:n palkkalistalla oleva "kaupunkifilosofi" aivopieruili, että sujuvassa kaupungissa arjen tärkeät toiminnot tulisi saavuttaa 15 minuutissa pyöräillen, kävellen tai julkisilla. Ilmeisesti työssäkäynti ei kuulu noihin välttämättömiin asioihin. Mistä näitä idiootteja sikiää ja niihin uskovia? Pitääkö Stadin keskustaan rakentaa kymmeniä pilvenpiirtäjiä?
- Anonyymi
"Tämän päivän Hesarissa oli juttu, jossa joku YIT:n palkkalistalla oleva "kaupunkifilosofi" aivopieruili, että sujuvassa kaupungissa arjen tärkeät toiminnot tulisi saavuttaa 15 minuutissa pyöräillen, kävellen tai julkisilla. Ilmeisesti työssäkäynti ei kuulu noihin välttämättömiin asioihin."
Olen elänyt tuollaista elämää ja se kyllä tosi nastaa. Miksi sinusta pitäisi asua kauempana kuin 15 minuuttia työpaikalta?
Ok. stadissa 15 min on aika paha saavuttaa mutta 30 min duuniin on suht helppoa. Ei kannattaisi ottaa kaikkea noin kirjaimellisesti. Menee herne nenään aivan turhista asioista. Tosikot eivät elä vanhoiksi. Nipottamis-stressi on viikatemiehen paras kaveri. Kun stressi kasvaa omasta mielestä niin on aivan sama millaisessa maailmassa elää. Sisältäpäin kasvava paine niittää sadon.
- Anonyymi
Sähköautojen hinnat ovat suurimmalle osalle autoilijoita kalliita. Joku 10 vuotta vanha pikku "koirankoppi" sähköauto maksaa yli 10 tuhatta e. Josta tietysti on kaikki takuut loppu, niin ei se kiinnosta. Ja ne latauspisteet kehä 3 ulkopuolella, joo tuolla on yksi 100km päässä.
- Anonyymi
Näin se menee. Sähköautot eivät ole köyhän korpisoturin juttu. Pätee moneen muuhunkin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833970
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992243Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301930- 311770
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231762Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell571699Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271537Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91497- 281491