Ahvenanmaalle rakennetaan vetyajoneuvojen pilottialue.
https://www.hyundai.fi/uutiset/ahvenanmaalle-suunnitteilla-vetyajoneuvojen-pilottialue/?fbclid=IwAR0t2lkbUyx_E1Je9wGTw4_fvfAkk-DCq7FEGL-mOvdMSeZWfFsihj8rAjI
Ahvenanmaalle vetyautojen pilottialue
74
1004
Vastaukset
- Anonyymi
Myös Tekniikan Maailma ja autoteollisuus toteavat että vetyautojen aika on tulossa.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/2b-2023/autoteollisuuden-suunnitelma-b-vetyautojen-vuoro-tulee-viela/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1673330757- Anonyymi
Eli patterimossejen valmistus hiipuu minimiin
Teslan lento loppuu ja vwaudiskoda marginaaliin
- Anonyymi
Vetyauto on tosiaan tulevaisuutta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/574fabd9-8b40-45d7-b7e8-b56a17123bc7 - Anonyymi
Näin se vetyasia etenee.
- Anonyymi
En usko uutisiin, uskon vain mainoksiin, kuten Maukka Perusjätkäkin lauloi.
- Anonyymi
Kannattaisi sinunkin alkaa uskomaan faktoihin.
- Anonyymi
Mainoksiin uskova on vetyuskova.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainoksiin uskova on vetyuskova.
Tuossa kiva linkki.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/61a605b6-31ef-4b61-9f58-7e6387e57650?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1673425601
- Anonyymi
"OX2 Åland aikoo rakentaa Ahvenanmaan Möckelöön suuren energiapuiston aurinkovoimaloineen ja vetypolttoaineasemineen."
Aikas hauska paikan nimi.
" ... ja joka palvelee henkilöautoja, raskasta liikennettä ja myös vedyn kuljetusta muihin käyttötarkoituksiin."
"Vetypolttoaineaseman on määrä valmistua suunnitteilla olevan OX2:n suuren aurinkovoimapuiston yhteyteen vuonna 2024."
"Polttoaineaseman maantieteellinen sijainti on hyvä, ja toivomme, että pystymme tarjoamaan edullisempaa polttoainetta verrattuna bensiiniin ja dieseliin, kertoo OX2:n Ahvenanmaan maajohtaja Anders Wiklund."
- https://www.hyundai.fi/uutiset/ahvenanmaalle-suunnitteilla-vetyajoneuvojen-pilottialue/?fbclid=IwAR0t2lkbUyx_E1Je9wGTw4_fvfAkk-DCq7FEGL-mOvdMSeZWfFsihj8rAjI
Nyt tulee laskutikkuboikkeneille kiirus säästää taskurahaa ja ostaa lauttalippu Ahvenanmaalle ja mennä tekemään vetyharhasta vapautumisen ilosanoman luento. Laskutikkua ei sitten tule unohtaa kodin takakammariin myopipoijjaan pöydälle!
Muistakaa sitten raportoida vastaanotosta, mieluusti vaikka videon muodossa.
Iloisia vapautusuutisia odotellessa ;-) - Anonyymi
Taitaa Tesla olla ainoa autonvalmistaja joka ei kehitä polttokennoautoa. Tämä näkyy Teslan osakkeen syöksymisenä.
Volkswagen antoi potkut vetyautokielteiselle Pääjohtaja Herbert Diessille ja tämän jälkeen uusi toimitusjohtaja antoi määräyksen kehittää vetyauto.- Anonyymi
Tuleva Volkswagen vetyauto onkin varsin vaikuttava.
Yhdellä vetytankillisella 2000 km ja tankkaus vie aikaa vain 3-4 minuuttia.
https://www.world-today-news.com/volkswagen-develops-a-hydrogen-car-that-can-travel-2000-kilometers/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuleva Volkswagen vetyauto onkin varsin vaikuttava.
Yhdellä vetytankillisella 2000 km ja tankkaus vie aikaa vain 3-4 minuuttia.
https://www.world-today-news.com/volkswagen-develops-a-hydrogen-car-that-can-travel-2000-kilometers/Varsin vaikuttava, varsinkin kun ottaa huomioon ettei koko autoa ole edes suunnitelmissa, eikä tuo höpötys (uutiseksi ei voi kutsua) ole kuin erään pikkufirman yritys saada sijoittajia. Mutta sarjahuijaaja Sascha Küchner tuskin saa penniäkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsin vaikuttava, varsinkin kun ottaa huomioon ettei koko autoa ole edes suunnitelmissa, eikä tuo höpötys (uutiseksi ei voi kutsua) ole kuin erään pikkufirman yritys saada sijoittajia. Mutta sarjahuijaaja Sascha Küchner tuskin saa penniäkään.
Ai niinkö? Arvostettu Motortrend uutisoi myös aiheesta.
https://www.motortrend.com/news/volkswagen-hydrogen-fuel-cell-long-range-tech/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai niinkö? Arvostettu Motortrend uutisoi myös aiheesta.
https://www.motortrend.com/news/volkswagen-hydrogen-fuel-cell-long-range-tech/En yhtään usko, että jossain määrin arvostettu Volkswagen tekisi minkäänlaista yhteistyötä Kraftwerk Tubesin jälkeen. Sascha sen firman takana on, ja taitaa olla pelkkää heidän mainostansa minkä osa lehdistöä on niellyt syötteineen päivineen.
- Anonyymi
Polttokenno on jo vanhentunutta tekniikkaa. Ja kallista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttokenno on jo vanhentunutta tekniikkaa. Ja kallista.
Tarkennettuna: Polttokennotekniikka VEDYLLÄ on vanhentunutta ja kallista tekniikkaa (käyttökuluiltaankin). Tulevaisuudessa polttokennossa käytetään muuta anoditekniikkaa.
- Anonyymi
Helvetisti tuntuvat taikovan vetyä tuosta vaan kaikille tahoille! Kovia autokauppiaita...
- Anonyymi
James May koeajaa Toyota Mirain.
https://youtu.be/v99AthjW78U - Anonyymi
Aurinko ei paista tarpeeksi kuitenkaan, että poweria riittäisi, oikea osoite on Malta!💥
- Anonyymi
"Vetyautojen pilottialue", just joo ja tralla lalla laa!
- Anonyymi
Kiva kun olet iloinen 😊
- Anonyymi
Vallan loistava vetyuutinen.
- Anonyymi
Naurettavaa satua! Mehiläisiä tarhataan ja lampaita laidunnetaan ja halpaa vetyä tulee tuutista rajattomasti lääkärikeskuksen vieressä! Kaikkia täällä vapaana kulkeekin.
- Anonyymi
Miksi mehiläiset ja lampaat eivät saisi liikkua vapaasti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi mehiläiset ja lampaat eivät saisi liikkua vapaasti?
Mehiläisten ja lampaitten vapaa liikkuminen on ehtottomasti kiellettävä!
- Anonyymi
Hiilestä tehdystä Ahvenanmaasta tulee huomenna tunnetun maailmankaikkeuden vetykeskus! Voi tätä ilon päivää!
- Anonyymi
Juu, kyllä nyt vetyautot pääsevät todella oikeuksiinsa nopealla tankkauksella ja lyhyillä ajomatkoilla. :D Kun laitetaan rinnalle täyssähköauto samalle aluelle, niin tulee voittamaan pelin. Koko vetyhypetys perustuu todennäköisesti vain yhteen vetytankkausasemaan. Ei mitään todellista etua sähköautoihin, koska välimatkat ovat lyhyitä kun autolla ajetaan päästä päähän. Edestakaisin pääsee (noin 100km päivässä) vaivatta myös halvemman luokan sähköautolla jopa talvella. Joten kyllä ahvenanmaalaiset nyt ostaa sankoin joukoin vetyautoja maksaen kalliimpana energiana (vetykilo), kalliimpana vetyauton hankintahintana, tiheampinä+kalliimpina huoltoina/korjauksina ja kaiken kukkuraksi huimana vetyauton arvonalennuksena kun se pitäisi myydä pois. Ja jos ollaan vain yhden vetytankkausaseman varassa (tuskin toista kannattaa perustaa noin pienelle saarelle), niin otetaan riski että tulee jokin vika vuositasolla eikä muutamaan päivään saa kukaan vetyautoilija vetyä. Eikä välttämättä ole vetyautoihin erikoistunutta korjaamoa ahvenanmaalla vähään aikaan ja tuskin tuntiveloitus on halpaa ekoina vuosina kun vetyautoja on vähän, koska koulutettu henkilökunta testilaitteineen ja erikoistyökaluineen pitää myös kuolettaa (sijoittamisen kulut).
"Manner-Ahvenanmaa on pohjoisesta etelään 50 kilometriä pitkä ja idästä länteen 45 kilometriä leveä.[14] Saaren pinta-ala on 689 neliökilometriä.[15] Siihen ovat siltayhteydessä kapean Marsundin erottama Eckerö ja Lemströmin kanavan mantereesta erottama Lemland, josta on edelleen siltayhteys Lumparlandiin.[16][17][18] Muita huomattavia saaria ovat Vårdö, Föglö, Sottunga, Kumlinge, Kökar ja Brändö. Ahvenanmaan korkein huippu on Orrdalsklint (132 metriä) Saltvikin kunnassa Manner-Ahvenanmaalla.[19][20]"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ahvenanmaan_maakunta - Anonyymi
Jos asukasluku Ahvenanmaalla on noin 30 000, niin melko pieni määrä potentiaalisia autoilijoita todellisuudessa ostamaan oikeassa elämässä vetyautoa. Vertailun vuoksi Helsingissä 660 000 ja Keravalla 37 000, joten voi hieman peilata kuinka paljon väestöstä on ajokortillisia (selvästi vähemmän) joilla on edes varaa tai halua ostaa vetyautoa. Noin 2% tutkimusten mukaan ostaa yli 50 000e auton, joten jos vetyauto Hyundai Nexo maksaa noin 80 000e, niin voi olla todella hiljaista kaupankäynti Ahvenanmaalla. Ja jos samalla 80 000e rahalla vielä ostaa toisen käyttövoiman auton kaikilla herkuilla vetyauton perusmalliin verrattuna, niin varmasti houkuttelevampi vaihtoehto ja saa paremmin vastinetta rahalle.
Olisin ymmärtänyt vetyauton idean paljon paremmin jos se pilottikokeilu oltaisiin tehty Lappiin (esim. Sodankylään keskeisellä sijainnilla) missä on kylmä pitkä talvi ja pitkät välimatkat, jolloin vetyauto olisi saanut selvää etua sähköautoon. Sama ongelma myös Lapissa että melko vähän asukkaita vetyaseman kohtuullisessa läheisyydessä ja sitten vielä kovin vähän varakkaita ihmisiä, jotka saadaan innostumaan vetyautoista. Mutta päätettiin sitten valita Ahvenanmaa pilottikokeiluun.... :D
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla- Anonyymi
Miten siellä Lapissa, summassa Sariolassa, sähköä olisi vedyn valmistamiseen yhtään enempää kuin Abboren landissa?
- Anonyymi
Mitä tapahtuu kokeilulle jos 2027 jälkeenkään ei ole vetyautoja kuin alle 50 Ahvenanmaalla? Lopetetaanko se sitten kannattamattomana jos sitä vetyä ei saada jonnekkin myytyä?
"Shell ilmoitti kaikkien kolmen vetytäyttöasemansa avaamisesta suurella suosiolla vuosina 2017–2019, mutta se on hiljaa sulkenut ne kaikki tänä vuonna, Hydrogen Insight on oppinut.
Vain 11 julkista H 2 -pumppua on edelleen avoinna Yhdistyneessä kuningaskunnassa verrattuna yli 57 000 julkisen sähköauton (EV) latauspisteeseen .
Liebreich: "Vety alkaa näyttää talouskuplalta - ja tässä on syy"
Shell sanoi, että päätös sulkea H 2 -laitoksensa Gatwickin lentokentällä, Cobhamissa ja Beaconsfieldissä tehtiin yhdessä heidän operaattorinsa Motiven kanssa, jonka omistaa brittiläinen elektrolyysilaitteiden valmistaja ITM Power - joka toimittaa kaikkiin pumppuihinsa vihreää vetyä.
Kaikki kolme H 2 -pumppua olivat osittain rahoittaneet Euroopan polttokennovetyyhteisyrityksen (nykyisin nimellä Clean Hydrogen Partnership ) ja Yhdistyneen kuningaskunnan vähäpäästöisten ajoneuvojen toimisto (nykyisin nimitys: Office for Zero Emission Vehicles )."
https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/transport/exclusive-shell-has-quietly-closed-down-all-its-hydrogen-filling-stations-in-the-uk/2-1-1335049?zephr_sso_ott=WD7vYE&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata- - Anonyymi
Lapissa olisi paljon enemmän todellista käyttöä vetyautoille. Siellä sen edut ehkä jopa tunnustettaisiin. MIksi Skarta tai Hydre ei sinne puhu tekevänsä vetytankkausasemia? Hekin tunnustavat että Lapissa liian vähän potentiaalisia vetyauton ostajia?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17092061/vetyverkosto-rakennettava-ensin-lappiin-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17449806/miksi-edes-yhta-ainoaa-vetyasemaa-ei-saada-pystyyn
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata- - Anonyymi
"Vetypolttoaineaseman on määrä valmistua suunnitteilla olevan OX2:n suuren aurinkovoimapuiston yhteyteen vuonna 2024. Puistoon kaavaillaan myös laajamittaista energian akkuvarastointia, joka mahdollistaa sekä sähköautojen pikalatauksen että sähköverkon tasapainottamisen tarvittaessa. Näin ollen energiapuistoon tulisi kaksi erilaista energian varastointitapaa. Hankkeen valmistuminen edellyttää tarvittavien lupien ja rahoituspäätösten saamista."
Pahimmillaan koko vetytankkausasema unohtuu suunnitelmista ja tehdäänkin kuitenkin vain sähköautoja varten tehokas pikalataus (300kw?) plus 230v sähköverkon tasapainotus, mutta mediahuomiota on saatu lähes ilmaiseksi Hyundai Nexo vetyautoa varten. Nyt vain jäädään odottamaan että vetytankkausasema oikeassa elämässä valmistuu, siitä riittää vetyä hyvin ja vedyn hintakin on maltillinen myös muutaman vuoden jälkeenkin esim. 10e/kilo. Olemattomalla vetyautokannalla saa myydä todella monta vuotta vetyä että vetytankkausaseman hinta on kuoletettu. Ja pelkästään sähköautojen lataus todennäköisesti imaisee lähes kaiken aurinkoenergian vuositasolla (akkupankkeihin ei riitä aurinkosähköä tai suoraan vedyn tuotantoon), joten se vety sitten pitää valmistaa ulkoa ostetusta sähköstä eikä ole välttämättä vihreää. Aurinkovoimalan tehotietoja odotellessa että millainen siitä oikeassa elämässä lopulta tulee, niin voidaan taas arvioida vuosituottoa uudestaan. Sähköautoja tulee olemaan aivan varmasti selvästi enemmän Ahvenanmaalla kuin vetyautoja, koska sähköautojen myyntimäärät vain nousevat vuosi vuodelta monessa maassa kun taas vetyautojen myyntimäärät ovat olemattomia.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/45b95198-c4bb-4f85-8ef4-7d4d12c66d72- Anonyymi
" On määrä." Tulisi ja olisi, suotavaa olisi. Aikeissa on jne...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" On määrä." Tulisi ja olisi, suotavaa olisi. Aikeissa on jne...
Lietoon avataan Suomen ensimmäinen vetytankkausasema.
- Anonyymi
Jutusta kopioituna: "Hankkeen valmistuminen edellyttää tarvittavien lupien ja rahoituspäätösten saamista."
Jälleen kerran pelkät suunnitelmat muuttuivat vetyhörhöjen puheissa jo varmaksi rakentamiseksi. Aivan kuten aiemmin moneen kertaan on luvattu ensimmäisten tankkausasemien valmistuvan 2023. - Anonyymi
Austraalia voi tuottaa aurinko voimalla sähköä ja tehdä siitä vaikka vetyä tai ladata mosseja?🤬
- Anonyymi
No niinhän se tulee.
- Anonyymi
ja rovaniemelle?
- Anonyymi
Kyllä tulee.
- Anonyymi
Mahtavaa todella!!!
- Anonyymi
Ahvenanmaalle siis tulee vetyautojen pilottialue
- Anonyymi
lappiin myös heti
- Anonyymi
Mainiota.
- Anonyymi
lappiin toinen
- Anonyymi
VARMAAN HALVEMPAA VETYLLÄ, KUIN BENSALLA AJELLA. VEDYLLÄHÄN NE KAIKKI TOIMII. POLTTOAINEEN LOPPUMISESTAKAAN EI HUOLTA OLE.
- Anonyymi
Ahvenanmaalaiset ottavat riskin siitä saako vetyä aina autoonsa silloin kun sille on tarvetta. Tuskin toista vetytankkausasemaa Ahvenanmaalle tulee, joten vetyautoilu on kirjaimellisesti sen ainoan vetytankkausaseman varassa. Ja jos sen kanssa tulee liiankin usein ongelmia vuositasolla, niin vetyautoilu on hankalaa kun sitä joutuu seisottamaan, jolloin tarvitaan rinnalle se toinenkin ajoneuvo.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa- - Anonyymi
Todella upea uutinen.
- Anonyymi
Hienoa Hyundai!
- Anonyymi
Todella huikeaa!
- Anonyymi
Lappiin toinen
varmistetaan kylmätoimivuus - Anonyymi
Minkähän takia juuri Ahvenanmaa?
Jos se vetyasema räjähtää, tuhoalue on rajattu ja vahingot poissa mantereelta. Tämä tuli ensimmäisenä mieleen... :D - Anonyymi
Ahvenanmaalla ajonopeudet ovat vielä kohtuu hitaita ja etäisyydet melko lyhyitä. Tavaranjakelu onnistuu todella hyvin täyssähkökuorma-autoilla, jotka ovat kustannuksiltaan paljon halvempia kokonaisuutta arvioitaessa joilla ei edes paljoa ajoa päivässä tule, jolloin yöaikaan "hidaslataus" riittää. Ei mitään järkeä alkaa vetyautoja Ahvenanmaalle puskemaan.
- Anonyymi
Tuollaiselle pikku saarelle tuo voikin sopia ja vetyä voidaan käyttää myös laivoissa.
Meillä mantereella vety tulee ainoastaan teollisuuden käyttöön. - Anonyymi
Olen alkanut epäilemään vahvasti että tämä Ahvenanmaan projekti on vain mainosbluffi oikeasti eikä tosissaan olla rakentamassa vetytankkausasemaa. Ei ole tähän ketjuun ilmestynyt analyysejä miksi juuri Ahvenanmaalla vetyauto olisi erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto täyssähköauton sijaan. Miksi vetyautoilusta kannattaa maksaa moninkertaisesti Ahvenanmaalla verrattuna muihin käyttövoimiin?
- Anonyymi
Juuri näin! Pääkaupunkiseudulla olisi eniten käyttäjiä , sinne se asema pitäisi sijoittaa.
- Anonyymi
"Tuleva Volkswagen vetyauto onkin varsin vaikuttava.
Yhdellä vetytankillisella 2000 km ja tankkaus vie aikaa vain 3-4 minuuttia."
Juu ja noitahan sitten menee kaupaksi satoja.... Ahvenanmaalle. :D - Anonyymi
Lappiin myös
toimiiko talvella mirai?
pakkastestaus - Anonyymi
Sellainen sinne on tulossa.
- Anonyymi
Lappiin myös heti
- Anonyymi
Hyvä Ahvenanmaa!
- Anonyymi
Niin se tosiaan tulee.
- Anonyymi
Hyvä homma.
- Anonyymi
Mainiota kertakaikkiaan!
- Anonyymi
Mahtavaa!!
- Anonyymi
Ei ole edelleenkään tullut mitään uutta uskottavaa uutista että Ahvenanmaan vetytankkausaseman rakentaminen edistyy. Jos ei vuoden 2024 puolessa välissäkään tule uutista konkreettisen rakentamisen aloittamista (tontilla tehdään perustuksia vetytankkausasemalle), niin taisi Hyundai vain tarkoituksella metsästää mediahuomiota.
- Anonyymi
Kävin viime kesänä Ahvenanmaalla autolla ajamassa saarta riskin rastiin. Suurin nopeusrajoitus oli 90km/h ja paljon myös 50/70km/h rajoituksia, jolloin täyssähköautolla pärjää mainiosti energiatehokkuuden nimissä. Välimatkat lyhyitä ja suurimmalla osalla tulee selvästi alle 100km ajoa päivässä, jolloin yön yli hidaslatauksella pärjää mainiosti eikä tarvitse juuri koskaan edes turvautua julkisiin pikalatausasemiin. Kun ostaa käytettynä noin 15 000e tai uutena noin 30 000e täyssähköauton niin sillä pärjää mainiosti. Joten mihin sitä 80 000e maksavaa vetyautoa tarvitaan oikeasti.... Ahvenanmaalla????
- Anonyymi
Hyvä Ahvenanmaa.
- Anonyymi
Hyvä että tulee vetyautojen pilottialue.
- Anonyymi
Hieno pilottialue tulee.
- Anonyymi
Aivan mahtava pilottialue 👍
- Anonyymi
Sinne se tulee.
- Anonyymi
Ihana
- Anonyymi
Hyundain sivuilta:
"Vetypolttoaineaseman on määrä valmistua suunnitteilla olevan OX2:n suuren aurinkovoimapuiston yhteyteen vuonna 2024. Puistoon kaavaillaan myös laajamittaista energian akkuvarastointia, joka mahdollistaa sekä sähköautojen pikalatauksen että sähköverkon tasapainottamisen tarvittaessa. Näin ollen energiapuistoon tulisi kaksi erilaista energian varastointitapaa. Hankkeen valmistuminen edellyttää tarvittavien lupien ja rahoituspäätösten saamista."
Nyt alkaa jo vuosi 2024 lähentyä loppuaan eikä OX2 sivuilla puhuta mitään vetytankkausasemasta, joten näyttää siltä että koko hanke on hiljaisuudessa haudattu. Vain aurinkopuistosta maininta ja sekin "suunnittelu" tilassa eikä "rakennetaan" tilassa. Taisi jälleen kerran tulla realiteetit vastaan oikean elämän yrityslaskelmissa (kannattavuuslaskelmissa) nettihypetyksen vastapainona kun jonkun pitäisi kulut maksaa ja vetytankkausaseman rakentaminen unohdettiin.
https://www-ox2-com.translate.goog/sv/aland/projekt?_x_tr_sl=sv&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
Alettiinko kuitenkin miettimään että ei vetyautoilla saa mitään etua sähköautoa vastaan kun Ahvenanmaan saari on melko pieni eli todellista ajoa ihmisillä tulee melko vähän päivässä eikä nopeaa vetytankkausta silloin tarvita kun sähköautot latautuvat yöllä viimeistään täyteen?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .975248Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453553Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382467Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2481513Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 831275
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1361125