Yön aikana 16 A virralla ja vain 3,7 kilowatin teholla latautuu sähköautoon yli 300 km ajomatkaa. Mitään sen tehokkaampa latausta ei kotona tarvitse. Kuka ajaa seuraavana päivänä 300 km. Ja onhan siinä sähköautossa se pohjalatauskin jäljellä, joten "tankki"on täysi joka aamu ajoon lähdettäessä.
Tuollaiseen lataukseen on lähes kaikkialla sopivat johdot ja 10A sulakkeen voi vaihtaa 16A sulakkeeseen ja asentaa sopivan vikavirtassuojan. Pienellä hinnalla saa myös tuota kyseistä latausta varten latausjohdon tai jopa latauspisteen.
Kotona ei ole mitään tarvetta 16A virtaa ja 3,7 kW:n tehoa nopeampaan lataukseen
132
6028
Vastaukset
- Anonyymi
Yleensä sähköautot kuluttaa 16 kwh/100 km ja auto seisoo pitempään kuin 12 tuntia. Udein sen 14 tuntia. 3,7 kW x 14 h on 51,8 kWh jaettuna 16 kWh x 100 on 324km.
- Anonyymi
Noin vähän kuluttaa pieni sähköauto keväin-syksyin, kun ei tarvita lämmitystä tai jäähdytystä sisätiloihin. Varmemmalla puolella ollaan kun lasketaan sähköauton kulutukseksi 20 kWh/100 km ja tuon määrän lataaminen 3,7 kW:n type 2 laturilla kestää noin 5 ja puoli tuntia, hidaslatauksella shukopistokkeesta n. 11 h.
- Anonyymi
Suurimmaksi osaksi talouksista on kaksi tai kome sähköautoa tulevaisuudessa, ja mitä tulee latauspiteisiin niin omat lsäännöt sielläkin..
- Anonyymi
Tuo laskelma toimii vain kesällä. Talvella matka on puolet.
Anonyymi kirjoitti:
Noin vähän kuluttaa pieni sähköauto keväin-syksyin, kun ei tarvita lämmitystä tai jäähdytystä sisätiloihin. Varmemmalla puolella ollaan kun lasketaan sähköauton kulutukseksi 20 kWh/100 km ja tuon määrän lataaminen 3,7 kW:n type 2 laturilla kestää noin 5 ja puoli tuntia, hidaslatauksella shukopistokkeesta n. 11 h.
ID4 kuluttaa kesäkelillä 22kWH/100 erään sähköautoilijan bogin mukaan, tosin moottoritie nopeuksissa. Pienellä pakkasella talvinopeuksissa kuluttaa 23,6kWh/100 ja -9 pakkasessa laskee range 44%.
Tuossa faktaa "-9°..-11C° rapsakkana pakkasaamuna talvisia moottoritienopeuksia käyttäen auton 25,4 kWh/100 km toteutuneella kulutuksella perille päästyäni akku oli melko tyhjä."
"Autoni 77 kWh akulla en halua ajaa edestakaisin Tampere - Helsinki - Tampere ilman yhtään lisäsähköä. "
Kirjoittajalla 6 vuoden kokemus sähköautoilusta.
Ei pääse edestakaisin Tre - Hki -Tre ee isoakkuisella. Tämä pikkupakkasilla (<10).
Autona kuitenkin 55 - 60 000€ sähköauto.
5- 6 000€ polttiksella pääsee helposti tuon matkan ilman tankkausta.
Ei ole sähköautosta vielä kaikille.
- Anonyymi
Tämä selvä, mutta ketä kiinnostaa?
- Anonyymi
Autoilijoista 50 % on kiinnostunut tästä asiasta. koska he ovat hankkimassa akkusähköautoa. Ymmärrätkö ny?
- Anonyymi
Ainakin taksit myyntiedustajat, Lapin kävijät mökkielijät pohjan maannpojat
Samp Keskinen . Ja muut - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin taksit myyntiedustajat, Lapin kävijät mökkielijät pohjan maannpojat
Samp Keskinen . Ja muutMinäkin tarviin ainakin 5oo km sivu päivin kun lähden mökile.
Sähkösetä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin tarviin ainakin 5oo km sivu päivin kun lähden mökile.
SähkösetäJakeluauyot, taksit, pakut
Ministeriautot edukunnana jäsenet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijoista 50 % on kiinnostunut tästä asiasta. koska he ovat hankkimassa akkusähköautoa. Ymmärrätkö ny?
50% kiinnostuneita. Akkusähköautoja myydään tällähetkellä n 10%. Ymmärrätkö ny että on eriasia vastailla kyselyihin, kuin tehdä ostopäätös ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijoista 50 % on kiinnostunut tästä asiasta. koska he ovat hankkimassa akkusähköautoa. Ymmärrätkö ny?
Puolet autoilijoista ei ole hankkimassa mitään uutta autoa. Sähköauton hankkii ensivuonna n. 20 000 ostajaa. Ymmärrätkö nyt ?
Anonyymi kirjoitti:
Puolet autoilijoista ei ole hankkimassa mitään uutta autoa. Sähköauton hankkii ensivuonna n. 20 000 ostajaa. Ymmärrätkö nyt ?
Aika isoa nousua odotat. 2020 ostettiin 4 245 sähköautoa ja tänä vuonna on ostettu 7 616.
- Anonyymi
Ja tutkitaan ennenkuin kirjoitetaan. Ei autojen suko pistokkeiden laturi lataa kuin 8 A ja 1,8kw eli 10A sulake riittää hyvin. Toki lataus kestää pitkään...
- Anonyymi
Minä en puhunut mitään siksi aloituksessa sukopistorasioista, koska asiihen ei ole mitään tarvetta.
- Anonyymi
Tavallisen sukopistorasian tilalle voi asentaa muutaman euron Caravan pistorasian, joka kestää jatkuvaa latausta.
https://www.sahkonumerot.fi/2423940
tai jatkuvaa latauta kestävä latauspistorasian.
https://www.rakennusosa.fi/product/149/kojepistorasia-sahkoajoneuvon-lataukseen-ilman-kantta
Molemmilla pistokkeilla varustettuja latauslaitteita on myynnissä. - Anonyymi
Ja talvella, kun tarvitaan myös akun lämmitystä ei tuo 8A/1,8kW riitä mihinkään. Ja jos halutaan lämmittää myös sisätilat ennen lähtöä niin ei oikein riitä 16A/3,6kW:kaan.
3*16A/11kW sitten riittää jo noihinkin.
Lataaminen yksivaihe-töpseleillä on vähän sama kuin, jos polttisautoa tankattaisiin 1/3 litran limupullolla! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallisen sukopistorasian tilalle voi asentaa muutaman euron Caravan pistorasian, joka kestää jatkuvaa latausta.
https://www.sahkonumerot.fi/2423940
tai jatkuvaa latauta kestävä latauspistorasian.
https://www.rakennusosa.fi/product/149/kojepistorasia-sahkoajoneuvon-lataukseen-ilman-kantta
Molemmilla pistokkeilla varustettuja latauslaitteita on myynnissä.Ei se pistorasian vaihto auta, jos autossa oleva laturi lataa vain 8 A. 1,8 kw.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja talvella, kun tarvitaan myös akun lämmitystä ei tuo 8A/1,8kW riitä mihinkään. Ja jos halutaan lämmittää myös sisätilat ennen lähtöä niin ei oikein riitä 16A/3,6kW:kaan.
3*16A/11kW sitten riittää jo noihinkin.
Lataaminen yksivaihe-töpseleillä on vähän sama kuin, jos polttisautoa tankattaisiin 1/3 litran limupullolla!Sähköauton sisätiloja ei tarvitse lämmittää ennakkoon verkkosähköllä. Sähköauto lämpiää omalla lämmityslaitteellaan nopeasti (lämpöpumppu).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se pistorasian vaihto auta, jos autossa oleva laturi lataa vain 8 A. 1,8 kw.
Ja usein siinä 8A latausjohdon sukotöpselissä on lisäksi lämpötila-anturi, joka lopettaa latauksen kokonaan kun se vanha sukopistorasia alkaa kuumenemaan. Ammulla sitten odottaa yllätys suko-pihistelijä-muka-sähköautoilijaa!!!
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton sisätiloja ei tarvitse lämmittää ennakkoon verkkosähköllä. Sähköauto lämpiää omalla lämmityslaitteellaan nopeasti (lämpöpumppu).
"Sähköauton sisätiloja ei tarvitse lämmittää ennakkoon verkkosähköllä. Sähköauto lämpiää omalla lämmityslaitteellaan nopeasti (lämpöpumppu)."
Ja sitten se range putoaa alle puoleen, kun lämmitys syö akkua.
- Anonyymi
Patteriautoa voisi harkita sitten kun latausaika tyhjästä täyteen on alle 3 minuuttia.
Ja ajomatka yhdellä latauksella vähintään 700km.- Anonyymi
Hanki elämä ja rahaa ensin.
- Anonyymi
Niin ja voihan sillä sähköautolla ajaa hiljaa ja vähän, niin ei kulu paljon sähköäkään, vai?
- Anonyymi
Erikoinen ja ymmärtämätön kommentti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erikoinen ja ymmärtämätön kommentti.
Mitä erikoista siinä on? Noinhan ne vetyautojen pitkät ranget on saatu.
- Anonyymi
Kyllä.
- Anonyymi
Halvimmat latauslaiteet voi ostaa täältä.
https://szanda.aliexpress.com/store/group/10-Meters-Charger-mode2/4857003_10000001593104.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.0.0.19086801b3Y4T5 - Anonyymi
3x16A, se on siinä järkevä latausasema kotikäyttöön.
- Anonyymi
Miksi se akku pitää saada muutamassa minuutissä täyteen kun ajat vain 50 km päivässä??
Ai niin, olet latauslaitteiden kauppias, Just joo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se akku pitää saada muutamassa minuutissä täyteen kun ajat vain 50 km päivässä??
Ai niin, olet latauslaitteiden kauppias, Just joo.Onko 11 kW sinusta pikalatausta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se akku pitää saada muutamassa minuutissä täyteen kun ajat vain 50 km päivässä??
Ai niin, olet latauslaitteiden kauppias, Just joo.Sinun kanattaisi päivittää jo tietosi latausasemista. Teho 11 kW max ei tarkoita, että sillä teholla on pakko ladata joka kerta. Lataustehon voi säätää joko painikkeella itse latauslaitteesta tai sitten vaikka kännykällä. 3x16A latausasema sopii useimpiin 3x25A pääsulakkeilla varustettuihin ok-taloihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun kanattaisi päivittää jo tietosi latausasemista. Teho 11 kW max ei tarkoita, että sillä teholla on pakko ladata joka kerta. Lataustehon voi säätää joko painikkeella itse latauslaitteesta tai sitten vaikka kännykällä. 3x16A latausasema sopii useimpiin 3x25A pääsulakkeilla varustettuihin ok-taloihin.
Älä osta kallitta latauslaitteita. Niitä ei tarvita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä osta kallitta latauslaitteita. Niitä ei tarvita.
Kesäkeleillä 3-vaihelaturin 10% parempi hyötysuhde säästää laturin hinnan takaisin ajan myötä. Talvella ero voi olla tätäkin suurempi, jos auto joutuu lämmittämään akkujaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä osta kallitta latauslaitteita. Niitä ei tarvita.
Alle 1000 euroa liian kallis?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun kanattaisi päivittää jo tietosi latausasemista. Teho 11 kW max ei tarkoita, että sillä teholla on pakko ladata joka kerta. Lataustehon voi säätää joko painikkeella itse latauslaitteesta tai sitten vaikka kännykällä. 3x16A latausasema sopii useimpiin 3x25A pääsulakkeilla varustettuihin ok-taloihin.
Jos kuka niin minä tunnen latausasemat. Olen omistanut viisi vuotta sähkö auton. Tämä latauspisteiden myyjä puhuu omaan pussiinsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kuka niin minä tunnen latausasemat. Olen omistanut viisi vuotta sähkö auton. Tämä latauspisteiden myyjä puhuu omaan pussiinsa.
Ei näytä tuntevan etkä omistavan.
- Anonyymi
Ei huoli kolmivaiheista vaihojännite sähköä mikään patteriautoo.
Ei oo kuin kasi lataus nastaa ja kolmas suoja maadoiyus ja Kaski ohjausnastaa.
Kolmivaihesäjkössäpä onkin jo kolme jännite nastaa ja nolla ja suoja maa
Asiantuntija setä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun kanattaisi päivittää jo tietosi latausasemista. Teho 11 kW max ei tarkoita, että sillä teholla on pakko ladata joka kerta. Lataustehon voi säätää joko painikkeella itse latauslaitteesta tai sitten vaikka kännykällä. 3x16A latausasema sopii useimpiin 3x25A pääsulakkeilla varustettuihin ok-taloihin.
Joo ei jää talon lämmitykseen kyllä sähköö jos lataa tuolla teholla
Talvella on aamulla talo ja peteriauto kylmänä.
Molemmat kylmänä ja pääsulkeita vaihtamaan odotellaan sähkö miestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä osta kallitta latauslaitteita. Niitä ei tarvita.
Kysypä paikallisen palokuntasi edustajalta niin mielipide voi olla toinen. Latausasema pienentää selvästi sähköpalon riskiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysypä paikallisen palokuntasi edustajalta niin mielipide voi olla toinen. Latausasema pienentää selvästi sähköpalon riskiä.
Joo ja vakuutusyhtiöillä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei huoli kolmivaiheista vaihojännite sähköä mikään patteriautoo.
Ei oo kuin kasi lataus nastaa ja kolmas suoja maadoiyus ja Kaski ohjausnastaa.
Kolmivaihesäjkössäpä onkin jo kolme jännite nastaa ja nolla ja suoja maa
Asiantuntija setäKirjoita sama uudestaan selvinpäin !
Tulee ongelmia jos koko ajan lataa 3x16A, koska pääsulakkeet omakotitaloissa 3x25A. Ei jää muuhun käyttöön tarpeeksi tehoja.
Anonyymi kirjoitti:
Sinun kanattaisi päivittää jo tietosi latausasemista. Teho 11 kW max ei tarkoita, että sillä teholla on pakko ladata joka kerta. Lataustehon voi säätää joko painikkeella itse latauslaitteesta tai sitten vaikka kännykällä. 3x16A latausasema sopii useimpiin 3x25A pääsulakkeilla varustettuihin ok-taloihin.
Sitten ei jää kuin 9A muuhun käyttöön, joten ei voi ihan koko aika ladata 16A virralla.
- Anonyymi
Eihän 300km ole kuin 150km suuntaansa. Jo pelkästään työmatka-ajoa ja kauppareissuista ym tulee helpostikkin päivässä yli 100km. 300km tulee heti täyteen jos käy jossakin vähänkin kauempana. Näitä asioita helposti vähättelee autoa hankittaessa mutta totuus on helposti eri. Jos ottaa tavaksi nollata osamatkamittarin aamulla voi tulokset olla yllättäviä.
- Anonyymi
Entä sitten? Jos 100 km ajaa päivässä niin sitten vain ladataan noin 3 päivän välein. Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä.
Oikeasti tuo esimerkkisi vain todisti, että yli 3,7 kW latausta ei tarvita. Varsinkaan taloyhtiöiden ei tuota nopeampaan lataukseen kannata rahojaan haaskata. Nimittäin 3,7 kW voi onnistua ilman suuria sähköremontteja, mutta 11 kW (tai peräti 22 kW) lataus vaatii jo vaatii suurta investointia ja täysin turhaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten? Jos 100 km ajaa päivässä niin sitten vain ladataan noin 3 päivän välein. Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä.
Oikeasti tuo esimerkkisi vain todisti, että yli 3,7 kW latausta ei tarvita. Varsinkaan taloyhtiöiden ei tuota nopeampaan lataukseen kannata rahojaan haaskata. Nimittäin 3,7 kW voi onnistua ilman suuria sähköremontteja, mutta 11 kW (tai peräti 22 kW) lataus vaatii jo vaatii suurta investointia ja täysin turhaan."Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä."
Kyllä juurikin näin . Eli lataat päivittäin , tai aina kun on mahdollista silloin hoituvat nämä satunnaiset pidemmät matkat . Millä muulla varmistaa kuin lataamalla . Eli jos on ajeltu pari päivää ja illalla tulee jokin lähtö pidemmälle matkalle , ei siinä tapauksessa riitä tämä 3,7 kw lataus tarvitaan pikalatausta tai vaihtoehtoisesti ei lähde lainkaan matkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä."
Kyllä juurikin näin . Eli lataat päivittäin , tai aina kun on mahdollista silloin hoituvat nämä satunnaiset pidemmät matkat . Millä muulla varmistaa kuin lataamalla . Eli jos on ajeltu pari päivää ja illalla tulee jokin lähtö pidemmälle matkalle , ei siinä tapauksessa riitä tämä 3,7 kw lataus tarvitaan pikalatausta tai vaihtoehtoisesti ei lähde lainkaan matkaan.,,,,,,mutta kotona ei tarvitse alussa mainittua nopeampaa latausta. Näin on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten? Jos 100 km ajaa päivässä niin sitten vain ladataan noin 3 päivän välein. Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä.
Oikeasti tuo esimerkkisi vain todisti, että yli 3,7 kW latausta ei tarvita. Varsinkaan taloyhtiöiden ei tuota nopeampaan lataukseen kannata rahojaan haaskata. Nimittäin 3,7 kW voi onnistua ilman suuria sähköremontteja, mutta 11 kW (tai peräti 22 kW) lataus vaatii jo vaatii suurta investointia ja täysin turhaan.Näin on.
- Anonyymi
Yksi kymmenestätuhannesta ajaa noin. Sinun takiasi ei sellaista pikalatausta tarvitse järjestää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi kymmenestätuhannesta ajaa noin. Sinun takiasi ei sellaista pikalatausta tarvitse järjestää.
Käsityksesi perustuu varmastikin vain omakohtaiseen havainnointiin itsestäsi ja tuttavistasi. Samaan perustuen voin sanoa että tuollainen ajo on varsin tavallista. Niin ja jos katson tarvitsevani nopeaa latausta kotonani voin asentaa sen kysymättä sitä keneltäkään muulta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsityksesi perustuu varmastikin vain omakohtaiseen havainnointiin itsestäsi ja tuttavistasi. Samaan perustuen voin sanoa että tuollainen ajo on varsin tavallista. Niin ja jos katson tarvitsevani nopeaa latausta kotonani voin asentaa sen kysymättä sitä keneltäkään muulta.
Taloyhtiössä ei voi, vaikka kuinka haluaisi, jos sähköjärjestelmät ei tuota kestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taloyhtiössä ei voi, vaikka kuinka haluaisi, jos sähköjärjestelmät ei tuota kestä.
Korjaan… Itse asiassa latauspistettä ei koskaan saa asentaa itse ilman lupaa asuntoyhtiössä. Ei edes rivitalossa. Niissä tyydytään niihin latauspisteisiin, jotka taloyhtiö hyväksyy. Tai sitten sellaisia ei ole ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten? Jos 100 km ajaa päivässä niin sitten vain ladataan noin 3 päivän välein. Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä.
Oikeasti tuo esimerkkisi vain todisti, että yli 3,7 kW latausta ei tarvita. Varsinkaan taloyhtiöiden ei tuota nopeampaan lataukseen kannata rahojaan haaskata. Nimittäin 3,7 kW voi onnistua ilman suuria sähköremontteja, mutta 11 kW (tai peräti 22 kW) lataus vaatii jo vaatii suurta investointia ja täysin turhaan.Olet selvästi eläkeläinen, joka suunnittelee jo markettimatkankin pari päivää etukäteen.
Kyllä. Jos valmistaja ilmoittaa auton WLTP rangeksi vaikka 500km, niin käytännössä pitkillä matkoilla siitä käytetään 70% (10%-80% lataus, koska tyhjä ja melko täysi akku lataantuu hitaasti). Pakkanen verottaa siitä (kokemusten mukaan) n. 40%, niin ollaankin enää n. 200 km käytännön rangessa.
Vaikka range on se 500 km, niin sitten ei pääsekään kun sen 200 km, saattaa tulla monelle sähköautoilijalle yllätyksenä.
- Anonyymi
Kyllä täytyy olla 3x35 A , silläkään ei pahemmin herätellä lisäksi vielä vaimon autoa, puhumattakaan perheen toisten autoista.
Tarvitaan todella suuria virtoja sähköautoille ja ennenkaikkea vahvistettua sähkönjakeluverkkoa, tottakai 6 lisää atomivoimaloita, ei ne uulimyllyt pyöri.
Palaa poikki johtimet valtakunnan verkosta.
Haistepaskan hommia, vihreät kieltävät sähkönkäytönkin. Tekevät teistä villarikulkureita, kyllähän sitä jalankin ehtii, juosten.- Anonyymi
Jos vielä laittaa taloon sähkölämmityksen öljylämmityksen tilalla niin siinpä sitten miettii mistä virtaa tarpeeksi autoon ja tallosi... Asian voisi esittää niile jotka ajaa talouttamme sähkön varaan.
- Anonyymi
Joo kyllä 35 pitämään olla jos talo lämpiää sähköllä ja auto tankataan sähköllä...ottakaa huomioon että melkein joka taloudessa on kaksia autoa, osassa
Kolme.. Miksi nyt lasketaa yhden auton varaan sähkösulakkeet.
- Anonyymi
Jokainen kohdallaan tietää mitä tarvitse ja se on erittäin harvinainen poikkeus joka ajaa päivässä yli 300 km. Tättyy olla aika fakiiri, että jaksaa sen joka päivä tehdä.
- Anonyymi
Ei tuo ole hyvällä autolla matka eikä mikään.
- Anonyymi
Tietenkään ei päivittäin . Päivisin monikin tekee työtä 8 tuntia ei siinä paljon kerkeä autolla ajella . Mutta viikonloppuna ja varsinkin kesä ja talvilomalla on aikaa ajella näitä yli kolmensadan ajosuoritteita . Voidaan tehdä viikossa jopa 2000-4000 km automatkoja .
Työpäivinä ajetaan työmatkat kauppa matkat ym asioinnit näitä on korkeintaan 100 km päivittäin. Jos ja kun ajetaan työpäivinä 50 km työpäiviä on vuodessa 210 tämä tekee kilometrejä vuodessa 10500 km kuitenkin keskimäärin ajetaan vuodessa noin 17000 km.
Kun ajamme keskimäärin vuodessa tuon 17.000kilometeriä silloin tulee ajettua keskimäärin päivässä 46,5 kilometriä . Täysin olen siitä samaa mieltä
"Jokainen kohdallaan tietää mitä tarvitse ja se on erittäin harvinainen poikkeus joka ajaa päivässä yli 300 km. Tättyy olla aika fakiiri, että jaksaa sen joka päivä tehdä." - Anonyymi
Jos on yli 500000 euron ok-talo ja yli 60000 euron sähköauto, niin mitä väliä sillä on voiko ladata 3,7 vai 11 kW teholla? Ei se ainakaan rahasta saa olla kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on yli 500000 euron ok-talo ja yli 60000 euron sähköauto, niin mitä väliä sillä on voiko ladata 3,7 vai 11 kW teholla? Ei se ainakaan rahasta saa olla kiinni.
Tärkeintä etteivät hirveällä hinalla latauslaitteitaan myyvät suomlaismyyjät pääse huijaamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tärkeintä etteivät hirveällä hinalla latauslaitteitaan myyvät suomlaismyyjät pääse huijaamaan.
Onko 1000 euroa plus asennus liian kallis?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko 1000 euroa plus asennus liian kallis?
On se !!!
- Anonyymi
Suomalaisten myyjien on kohtuullistettava hintojaan.
- Anonyymi
Tilaa netistä ja asenna itse ja toivo, ettei mikään syty palamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilaa netistä ja asenna itse ja toivo, ettei mikään syty palamaan.
Sillähän sitä laadukkaita ja halpoja ulkomailta tilattuja tuotteita mollataan.
- Anonyymi
Aloittaja on näitä putkinäköisiä nykyihmisiä, jotka eivät osaa erottaa omia tarpeitaan muiden tilanteesta.
"Kukaan ei tarvitse muita kuin numeron 43 kenkiä, koska ne sopivat minulle täydellisesti". - Anonyymi
Muutamalla kymmenellä eurolla voi omakotitaloon laittaa 64A pistorasian jolla lataus sujuu liukkaasti.
- Anonyymi
Just...🙄
- Anonyymi
Niin niin, niinpä tietysti sano Rummukainen.
- Anonyymi
Loistava älynväläys! Tosin sille pistorasialle tarvitaan myös sähköä, ja se ei onnistu ilman toimivaa infraa.
Mutta joo, sen pistorasian voi kyllä ostaa kympillä ja leikkiä, että sieltä tulee sähköä. Aikuisten maailmassa asia on vähän monimutkaisempi, mutta ne nyt on niitä aikuisten teknisiä juttuja, turha niitä on tosissaan murehtia. - Anonyymi
Meillä ei ole kuin 63 A pistorasioita.
- Anonyymi
lueskeleppa vakuutusyhtiön sivuilta ohjeet sähköauton latauksiin..
- Anonyymi
Sulakekoon kasvattaminen tarkoittaa myös useimmiten että keskuksen johdotus menee uusiksi ja jopa osa kalustuksesta. Jos sisäinen johdotus on tehty 4mm2 narulla ei sinne oikein edes 35A pääsulakkeita voi pistää ilman muutoksia. 64A pääsulakkeet vaati sitten jo isojakin muutoksia.
35A pääsulakkeiden kanssa pitäisi kaikki johdotus automaattisulakkeille asti olla 6mm2.
64A sulakekoolle sitten reilusti paksumpaa. lisäksi kannattaa huomata että vikavirtasuojat mitä omakotimökeissä käytetään on yleensä 40A maksivirralle. Sähkärit yleensä pistää nuo ennen sulakkeita jotta päästään harvemmilla vikavirtasuojilla. Tällöin vikavirtasuojatkin pitää kaikki vaihtaa uudelleen johdotuksen yhteydessä.
Yksivaihtoehto on jakaa kuormat kahteen tai kolmeen pääryhmään joilla on 35A tai 25A välisulakkeet jottei niiden johdoitusta tarvi muuttaa.
TYötä kuitenkin menee ja osia pitää lisätä ja saada sopimaan keskukseen mikä usiemmiten on jo täynnä.
Eli, ei se homma useimiten onnistu vain pääsulakkeet vaihtamalla. Rahaa voi mennä useampi tonni työhön ja osiin.- Anonyymi
Eipä tuollaisiin hommiin kannata eikä kylää tarvitsekaan lähteä sähköauto takia. Kolmesta vaiheesta otettu 3,6-6kW riittää kotona paremmin kuin hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tuollaisiin hommiin kannata eikä kylää tarvitsekaan lähteä sähköauto takia. Kolmesta vaiheesta otettu 3,6-6kW riittää kotona paremmin kuin hyvin.
Useimmille kyllä riittääkin, siis
8A -> 5.5kW
16A -> 11kW
Toistaiseksi ainakin itse olen tullut toimeen 8A yksivaiheisella eli 1.8kW latauksella.
Silläkin latautuu 10km/h ja nyt korona aikana kun ei muutenkaan tule juuri ajettua.
25A pääsulakkeet on silti vähän siinä ja tässä jos on sähkölämmitteinen talo missä vielä erikseen lämmin autotalli ja varastot eli jos siis lämmintä pinta-alaa alkaa olla luokkaa >200m2. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmille kyllä riittääkin, siis
8A -> 5.5kW
16A -> 11kW
Toistaiseksi ainakin itse olen tullut toimeen 8A yksivaiheisella eli 1.8kW latauksella.
Silläkin latautuu 10km/h ja nyt korona aikana kun ei muutenkaan tule juuri ajettua.
25A pääsulakkeet on silti vähän siinä ja tässä jos on sähkölämmitteinen talo missä vielä erikseen lämmin autotalli ja varastot eli jos siis lämmintä pinta-alaa alkaa olla luokkaa >200m2.Meilläkin on yli 200 m^2 lämmintä pinta-alaa, 25A sulakkeet ja silti riittää 11 kW sähköautolle kuormaa tasaavalla laturilla. Sulakkeet eivät edes teoriassa voi näin pamahtaa ja kaikki toimii.
Anonyymi kirjoitti:
Meilläkin on yli 200 m^2 lämmintä pinta-alaa, 25A sulakkeet ja silti riittää 11 kW sähköautolle kuormaa tasaavalla laturilla. Sulakkeet eivät edes teoriassa voi näin pamahtaa ja kaikki toimii.
Mutta latausteho on muu kuin 11kW suurimman osan ajasta, kun käytössä on muita kodin sähkölaitteita.
Anonyymi kirjoitti:
Useimmille kyllä riittääkin, siis
8A -> 5.5kW
16A -> 11kW
Toistaiseksi ainakin itse olen tullut toimeen 8A yksivaiheisella eli 1.8kW latauksella.
Silläkin latautuu 10km/h ja nyt korona aikana kun ei muutenkaan tule juuri ajettua.
25A pääsulakkeet on silti vähän siinä ja tässä jos on sähkölämmitteinen talo missä vielä erikseen lämmin autotalli ja varastot eli jos siis lämmintä pinta-alaa alkaa olla luokkaa >200m2."Toistaiseksi ainakin itse olen tullut toimeen 8A yksivaiheisella eli 1.8kW latauksella."
Odotas, kun pakkaset tulee sinne eteläänkin, sitten menee jo akun ja kabiinin lämmitykseen koko tuo teho ja lataukseen jää todella vähän.
- Anonyymi
Hyvien vanhojen autojen hävittäminen on taloudellisesti järjetöntä. Tämä on vain yksi keino jolla rahoitetaan autofirmoja, mutta se tulee kalliiksi yhteiskunnallemme.
Business Finland
27.9. 13:29
4 000 miljardia dollaria. Sen verran maailmassa investoidaan vähähiilisiin energiaratkaisuihin vuosien 2021-2030 välisenä aikana. Luku on niin iso, että sitä on vaikea käsittää. Suomen vuotuinen bruttokansantuote mahtuu siihen lähes 14 kertaa. Sillä rakentaisi 614 ydinvoimalaa lisää Olkiluotoon. Tai palkkaisi kaikki Suomen 60 000 työikäistä diplomi-insinööriä useaksi sadaksi vuodeksi hommiin. - Anonyymi
Älkää ostako kalliita latauslaitteita turhaan. Parin kympin Caravan pistorasia ja halpa latausjohto joka antaa 16A virtaa 3,7 kW:n teholla riittää.
https://verkkokauppa.slo.fi/fi/pistorasia-kprv-16a-3nap-400v-6h-ip44-2423940
https://telewell.fi/fi/tuote/sahkoautojen-latauskaapelit/LATAUSKAAPELI-SUKO/latauskaapeli-kotiin-br-suko-16a-ja-caravan-16a-pistotulpat-vakiona-br-type-2-liitynta-autossa- Anonyymi
Tuossa kohtaako ne sähköautoilijan rahat sitten loppuvat?
- Anonyymi
Ne piirtää jolla on liitua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa kohtaako ne sähköautoilijan rahat sitten loppuvat?
Ei niitä ainakaan laturimyyjille anneta.
- Anonyymi
Sähköautoa voi ladata silloin kun muuta sähkönkulutusta on vähemmän. Ja esim. Saunan lämmityksen ajaksi vaikka käydä irrottamassa. Ei ole iso vaiva seurata kulutusta. Kovilla pakkasilla voi laskea sisälämpötilaa väliaikaisesti 15 asteeseen ja nostaa se sitten normaaliin kun autot on täyteen ladattu. Polttomoottoriautot on opettaneet ihmiset laiskoiksi.
- Anonyymi
Juu sähkön hinta vaihtelee .tietenkin voi olla lataamatta silloin kun sähkö on hintavaa , helpolla voi odottaa muutaman kuukauden hinnan alenemista , kun ei kannata ladata eikä ajaa sähköautolla.
https://www.kotimaanenergia.fi/hintaturva - Anonyymi
Kuormanhalinnalla varustetut laturit hoitavat latausvoimakkuden automnaattisesti. Ei tarvitse irroitella.
- Anonyymi
Näin on, laiskoja ollaan. Ei jakseta soittaa kotiin, että nyt sauna ja pesukoneet sammuksiin ja talo kylmäksi kun isi tankkaa asemalla kaksi minuuttia. Ettei sulakkeet pala ja talo pimene.
- Anonyymi
Jos talossa on sähkökiuas niin helpointa on laitattaa keskukseen edullinen kuormantasausrele, joka vuorottelee auton latauksen ja kiukaan kanssa. Näin saat sähköauton lataukseen 7 tai 11 kW ilman muutoksia pääsulakkeisiin. Ja uusia kaapeleita tarvitsee vetää vain sille latauspisteelle.
- Anonyymi
Nykyainen liesi vie enimmillään 2x16A. ja uuni 10A. Siihen lattialämmitykset ja varaaja niin sydäntalven pakkasilla ollaan 25A tappien ylikuormassa ilman kiuasta ja auton latausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyainen liesi vie enimmillään 2x16A. ja uuni 10A. Siihen lattialämmitykset ja varaaja niin sydäntalven pakkasilla ollaan 25A tappien ylikuormassa ilman kiuasta ja auton latausta.
Sähkölämmitystaloihin laitetaan yleensä aina vuorottelu. Kun sähkökiuas laitetaan päälle, vastaava lämmitysteho kytkeytyy pois. Liettäkään ei yleensä käytetä koko ajan täydellä teholla (levyt maksimilla).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkölämmitystaloihin laitetaan yleensä aina vuorottelu. Kun sähkökiuas laitetaan päälle, vastaava lämmitysteho kytkeytyy pois. Liettäkään ei yleensä käytetä koko ajan täydellä teholla (levyt maksimilla).
Juu ja joka pientalossa ja rivitalossa on voimavirta pistorasia jo valmiina pihaalla tai ulkoseinässä valmiina .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ja joka pientalossa ja rivitalossa on voimavirta pistorasia jo valmiina pihaalla tai ulkoseinässä valmiina .
Jos ei ole valmiina niin yksi puhelinsoitto ja 300 euroa riittää sellaisen saamiseksi. Älkää olko noin avuttomia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ole valmiina niin yksi puhelinsoitto ja 300 euroa riittää sellaisen saamiseksi. Älkää olko noin avuttomia.
No ei se nyt ihan niin helppoa ole esimerkiksi sähkölämmitys rivitalossa jossa on jo käytössä tämä vuorottelu systeemi , kun monikin on ottanut käyttöön ilmalämpöpumpun ollakseen taloudellinen . Ei siinä silloin pärjää 300 eurolla kun lisäksi pitäisi saada lisäksi voimavirtapistorasia. Onnistuu tietenkin kun ei käytä esimerkiksi lämmitystä kodin tai auton lataamista samaan aikaan. tai uunia tai sähkökiuasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei se nyt ihan niin helppoa ole esimerkiksi sähkölämmitys rivitalossa jossa on jo käytössä tämä vuorottelu systeemi , kun monikin on ottanut käyttöön ilmalämpöpumpun ollakseen taloudellinen . Ei siinä silloin pärjää 300 eurolla kun lisäksi pitäisi saada lisäksi voimavirtapistorasia. Onnistuu tietenkin kun ei käytä esimerkiksi lämmitystä kodin tai auton lataamista samaan aikaan. tai uunia tai sähkökiuasta.
Vastaan omaan kommenttiin . kun unohtui tuo lämminvesivaraaja , kahvinkeitin, veden lämmitin valaistus ym . No töpselistä sitä tulee , tai sitten ei
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei se nyt ihan niin helppoa ole esimerkiksi sähkölämmitys rivitalossa jossa on jo käytössä tämä vuorottelu systeemi , kun monikin on ottanut käyttöön ilmalämpöpumpun ollakseen taloudellinen . Ei siinä silloin pärjää 300 eurolla kun lisäksi pitäisi saada lisäksi voimavirtapistorasia. Onnistuu tietenkin kun ei käytä esimerkiksi lämmitystä kodin tai auton lataamista samaan aikaan. tai uunia tai sähkökiuasta.
Ihmeellistä pyörittelyä. Mulla on aivan tavallinen sähköliittymä eikä ole ikinä tarvinnut himmailla mitään sähkönkäytön kanssa. Kyllä 17 kW tehosta riittää moneen tarpeeseen yhtäaikaa ja varsinkin auton lataamiseen kun sen tekee kolmesta vaiheesta yöllä.
Katsoin omaa sähkönkäyttöä tunti tunnilta ja tehohuippu ei koskaan ollut yöllä kun auto latautuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmeellistä pyörittelyä. Mulla on aivan tavallinen sähköliittymä eikä ole ikinä tarvinnut himmailla mitään sähkönkäytön kanssa. Kyllä 17 kW tehosta riittää moneen tarpeeseen yhtäaikaa ja varsinkin auton lataamiseen kun sen tekee kolmesta vaiheesta yöllä.
Katsoin omaa sähkönkäyttöä tunti tunnilta ja tehohuippu ei koskaan ollut yöllä kun auto latautuu.Selvä . ilmeisesti ei edes pala sulakkeet 10 A kun kun niitä on vain tarpeeksi monta. Olen ymmärtänyt kahvinkeittimen ja vedenkeittimen yhtäaikainen käyttö ei onnistu saman pistorasia
10 A ryhmän kanssa . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selvä . ilmeisesti ei edes pala sulakkeet 10 A kun kun niitä on vain tarpeeksi monta. Olen ymmärtänyt kahvinkeittimen ja vedenkeittimen yhtäaikainen käyttö ei onnistu saman pistorasia
10 A ryhmän kanssa ." Olen ymmärtänyt kahvinkeittimen ja vedenkeittimen yhtäaikainen käyttö ei onnistu saman pistorasia 10 A ryhmän kanssa ."
Jos sulta palaa sulake tuossa tilanteessa niin sulla on jossain isommasti mätää. Joko kytkenöissä tai niissä sähkölaitteissa. Kutsu ammattilainen paikalle fiksaamaan tilanne ennenkuin koko talo palaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Olen ymmärtänyt kahvinkeittimen ja vedenkeittimen yhtäaikainen käyttö ei onnistu saman pistorasia 10 A ryhmän kanssa ."
Jos sulta palaa sulake tuossa tilanteessa niin sulla on jossain isommasti mätää. Joko kytkenöissä tai niissä sähkölaitteissa. Kutsu ammattilainen paikalle fiksaamaan tilanne ennenkuin koko talo palaa."sulla on jossain isommasti mätää."
Tuossa itse tarinassa on se isoin mätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Olen ymmärtänyt kahvinkeittimen ja vedenkeittimen yhtäaikainen käyttö ei onnistu saman pistorasia 10 A ryhmän kanssa ."
Jos sulta palaa sulake tuossa tilanteessa niin sulla on jossain isommasti mätää. Joko kytkenöissä tai niissä sähkölaitteissa. Kutsu ammattilainen paikalle fiksaamaan tilanne ennenkuin koko talo palaa.Yle uutisissa on paljon mätää , lohdullista on tieto ,etten ole ainoa mätäpää.
https://yle.fi/uutiset/3-5328827 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"sulla on jossain isommasti mätää."
Tuossa itse tarinassa on se isoin mätä.Juu tietenkin sähköä riittää aina sähköauton lataukseen sitä kun tulee pistorasiasta rajattomasti ja on halpaa jos ei riitä niin vaiheita vain lisää . Ihmeellistä kun ei pystytä verkon puitteissa takamaan 800 kw tehoa murskausasemalle ilman suuria investointeja . Mutta samalla alueella 400 kpl latauspisteitä ei aiheuta mitään verkoston muutoksia vaikka tehoa tarvitaan 11kwX400=4400 kw juu mutta kun otsikossa mainitaan 3,7kw tehon olevan riittävä sähköauton lataukseen 3,7 X400= 1480 kw
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yle uutisissa on paljon mätää , lohdullista on tieto ,etten ole ainoa mätäpää.
https://yle.fi/uutiset/3-5328827No onko sulla koskaan poksahtanut sulake tuon takia?
Mulla on vedenkeitin ja paljon muutakin keittiössä. Ei ole kertaakaan sulakkeet poksahtaneet.
En ala panikoitumaan mistään lehtijutuista. Vasta jos sulakkeet alkavat palamaan kotona.
Hysteerikkojen vouhotusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu tietenkin sähköä riittää aina sähköauton lataukseen sitä kun tulee pistorasiasta rajattomasti ja on halpaa jos ei riitä niin vaiheita vain lisää . Ihmeellistä kun ei pystytä verkon puitteissa takamaan 800 kw tehoa murskausasemalle ilman suuria investointeja . Mutta samalla alueella 400 kpl latauspisteitä ei aiheuta mitään verkoston muutoksia vaikka tehoa tarvitaan 11kwX400=4400 kw juu mutta kun otsikossa mainitaan 3,7kw tehon olevan riittävä sähköauton lataukseen 3,7 X400= 1480 kw
"Juu tietenkin sähköä riittää aina sähköauton lataukseen sitä kun tulee pistorasiasta rajattomasti ja on halpaa jos ei riitä niin vaiheita vain lisää ."
Normaali taloon tulee kolmessa vaiheessa 17kW sähkötehoa. Sitä voi käyttää haluamallaan tavalla ja siitä riittää kyllä hienosti 3-6 kW auton lataamiseen yöaikaan.
Jos joku tarvii 800kW yritykselleen niin se on sitten vähän eri juttu. Anonyymi kirjoitti:
Ihmeellistä pyörittelyä. Mulla on aivan tavallinen sähköliittymä eikä ole ikinä tarvinnut himmailla mitään sähkönkäytön kanssa. Kyllä 17 kW tehosta riittää moneen tarpeeseen yhtäaikaa ja varsinkin auton lataamiseen kun sen tekee kolmesta vaiheesta yöllä.
Katsoin omaa sähkönkäyttöä tunti tunnilta ja tehohuippu ei koskaan ollut yöllä kun auto latautuu.Suuressa osassa sähkölämmitteisiä taloja lämmitys, pesukoneet ym. päällä yöllä yösähköllä.
- Anonyymi
Äly hoi älä jätä. Hommatkaa kuormaa tasaava 3x16A (11 kW) laturi, säästyy sähköä, lataa nopeasti, eikä sulakkeet voi palaa edes teoriassa.
3x25A liittymä riittää.- Anonyymi
Sen verran tarkennusta, että tuo kuorman hallinnalla varustettu 3*16A laite ei ole "laturi." Se vain syöttää vaihtojännitettä/virtaa siinä autossa itsessään olevalle AC-laturille. Latausasema kai olisi oikea nimitys ja teknisesti se on vain älykäs "pistorasia" (ei kaapelia) tai "töpseli" (Type2 pistokkeella varustettu kaapeli).
"Pika" eli DC laturit ovat asia erikseen: ne ohittavat auton oman AC-laturin ja lataavat suoraan sen akkua tasajännitteellä/virralla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen verran tarkennusta, että tuo kuorman hallinnalla varustettu 3*16A laite ei ole "laturi." Se vain syöttää vaihtojännitettä/virtaa siinä autossa itsessään olevalle AC-laturille. Latausasema kai olisi oikea nimitys ja teknisesti se on vain älykäs "pistorasia" (ei kaapelia) tai "töpseli" (Type2 pistokkeella varustettu kaapeli).
"Pika" eli DC laturit ovat asia erikseen: ne ohittavat auton oman AC-laturin ja lataavat suoraan sen akkua tasajännitteellä/virralla.Kunnon pedantti.
Eiköhän tuo ole ihan yleisessä tiedossa, käytännössä ei ole väliä missä AC-DC konversio tapahtuu.
- Anonyymi
Sähkölaitten on aina yhdistetty sähköverkkoon laittamalla pistoke pistorasiaan, Niin myös sähköauto.
- Anonyymi
Niin tekevät viisaat jatkossakin.
- Anonyymi
Tällaisella, eikä tarvitse mitään kiinteää kytkentää.
CTEK NJORD® GO Sähköautojen Latausasema (EVSE) Type2 (3-vaihe, 11kW)
729€- Anonyymi
Hyvä, mutta hiukan kallis. Löytynee halvempanakin.
- Anonyymi
Ketjun aloituksessa on totuus. Älkää jauhako paskaa.
- Anonyymi
"Tuollaiseen lataukseen on lähes kaikkialla sopivat johdot ja 10A sulakkeen voi vaihtaa 16A sulakkeeseen"
Missähän mummonmökissä alottaja asuu? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuollaiseen lataukseen on lähes kaikkialla sopivat johdot ja 10A sulakkeen voi vaihtaa 16A sulakkeeseen"
Missähän mummonmökissä alottaja asuu?Juuri valmistuneessa omakotitalossa. Aloituksen asia ei liene lainkaan vaikea ymmärrettäväksi muille kuin latauslaitteiden myyjille.
- Anonyymi
pakkanen..?
- Anonyymi
Miksi ostaa yli 150 kW tehoinen sähköauto, kun 30 kW riittää ihan hyvin???
- Anonyymi
On sillä kaheleille merkitystä. Ei kenellekään muille.
- Anonyymi
Kotona ei mitäämn tarvetta ellet ole taksiautoilija.
- Anonyymi
Toisilla on toisilla ei.
Ei sovi 10A sulakepohjaan 16A sulake. Samanlaista höpöä on sun koko kirjoitus...
- Anonyymi
Vai että sulakepohjaan. Sellaisia ne ovat ne sinun 1940-luvun talot.
- Anonyymi
Sulakepohjain vaihtaminen on minuutin juttu MUTTA johtojen kaapeloinnin vaihtaminen paksumpaan voi viedä päivänkin verran.
Ei kai kenelläkään enää ole keskuksessa posliineja? Anonyymi kirjoitti:
Vai että sulakepohjaan. Sellaisia ne ovat ne sinun 1940-luvun talot.
Taloni on 1989 ja kyllä pääsulakkeet on monessakin uudemmassakin talossa posliinisulakkeita. Pääsulakkeiden vaihto omatoimisesti ei ole laillista ja aiheuttaa varmasti vahinkotapauksissa ongelmia. Monella asuinalueella ei ole edes mahdollista vaihtaa pääsulakkeita suuremmiksi (esim. mulla).
Vaikka pääsulakkeet olisivatkin automaattisulakkeita, niin niiden vaihto on laitonta.
Pääsulakkeet on sinetin takana, oli ne sitten millaiset tahansa, eli omin päin vaihtaminen on suurempikin rikos.
Nämä höpöhöpö kirjoittelijat eivät todennäköisesti ole koskaan edes nähneet pääsulakkeita, koska eivät ole nähneet sitä sinetöintiä.Anonyymi kirjoitti:
Sulakepohjain vaihtaminen on minuutin juttu MUTTA johtojen kaapeloinnin vaihtaminen paksumpaan voi viedä päivänkin verran.
Ei kai kenelläkään enää ole keskuksessa posliineja?Pääsulakkeet on sinetin takana, eli joudut murtamaan sinetin ja se on jo vähän kovempi rikos ja aiheuttaa varmasti sen, että vahinkotapauksissa vakuutusyhtiö pesee korvauksista kätensä ja sähköyhtiö vaatii aika suuria korvauksia.
Kommenttisi kertoo sen, että et ole koskaan edes nähnyt pääsulakkeita.
- Anonyymi
Ei todellakaan ole mitään tarvetta tuon suuremmalle latausteholle mitä aloituksessa kerrotaan.
- Anonyymi
Mistäs sinä sen tiedät?
- Anonyymi
Kylläpä iski Corollakansalle pahan ongelman. Ratkaisu vaatisi rahaa, ei ei.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764