Kotona ei ole mitään tarvetta 16A virtaa ja 3,7 kW:n tehoa nopeampaan lataukseen

Anonyymi

Yön aikana 16 A virralla ja vain 3,7 kilowatin teholla latautuu sähköautoon yli 300 km ajomatkaa. Mitään sen tehokkaampa latausta ei kotona tarvitse. Kuka ajaa seuraavana päivänä 300 km. Ja onhan siinä sähköautossa se pohjalatauskin jäljellä, joten "tankki"on täysi joka aamu ajoon lähdettäessä.

Tuollaiseen lataukseen on lähes kaikkialla sopivat johdot ja 10A sulakkeen voi vaihtaa 16A sulakkeeseen ja asentaa sopivan vikavirtassuojan. Pienellä hinnalla saa myös tuota kyseistä latausta varten latausjohdon tai jopa latauspisteen.

132

6028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yleensä sähköautot kuluttaa 16 kwh/100 km ja auto seisoo pitempään kuin 12 tuntia. Udein sen 14 tuntia. 3,7 kW x 14 h on 51,8 kWh jaettuna 16 kWh x 100 on 324km.

      • Anonyymi

        Noin vähän kuluttaa pieni sähköauto keväin-syksyin, kun ei tarvita lämmitystä tai jäähdytystä sisätiloihin. Varmemmalla puolella ollaan kun lasketaan sähköauton kulutukseksi 20 kWh/100 km ja tuon määrän lataaminen 3,7 kW:n type 2 laturilla kestää noin 5 ja puoli tuntia, hidaslatauksella shukopistokkeesta n. 11 h.


      • Anonyymi

        Suurimmaksi osaksi talouksista on kaksi tai kome sähköautoa tulevaisuudessa, ja mitä tulee latauspiteisiin niin omat lsäännöt sielläkin..


      • Anonyymi

        Tuo laskelma toimii vain kesällä. Talvella matka on puolet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noin vähän kuluttaa pieni sähköauto keväin-syksyin, kun ei tarvita lämmitystä tai jäähdytystä sisätiloihin. Varmemmalla puolella ollaan kun lasketaan sähköauton kulutukseksi 20 kWh/100 km ja tuon määrän lataaminen 3,7 kW:n type 2 laturilla kestää noin 5 ja puoli tuntia, hidaslatauksella shukopistokkeesta n. 11 h.

        ID4 kuluttaa kesäkelillä 22kWH/100 erään sähköautoilijan bogin mukaan, tosin moottoritie nopeuksissa. Pienellä pakkasella talvinopeuksissa kuluttaa 23,6kWh/100 ja -9 pakkasessa laskee range 44%.


      • Tuossa faktaa "-9°..-11C° rapsakkana pakkasaamuna talvisia moottoritienopeuksia käyttäen auton 25,4 kWh/100 km toteutuneella kulutuksella perille päästyäni akku oli melko tyhjä."
        "Autoni 77 kWh akulla en halua ajaa edestakaisin Tampere - Helsinki - Tampere ilman yhtään lisäsähköä. "
        Kirjoittajalla 6 vuoden kokemus sähköautoilusta.

        Ei pääse edestakaisin Tre - Hki -Tre ee isoakkuisella. Tämä pikkupakkasilla (<10).
        Autona kuitenkin 55 - 60 000€ sähköauto.
        5- 6 000€ polttiksella pääsee helposti tuon matkan ilman tankkausta.
        Ei ole sähköautosta vielä kaikille.


    • Anonyymi

      Tämä selvä, mutta ketä kiinnostaa?

      • Anonyymi

        Autoilijoista 50 % on kiinnostunut tästä asiasta. koska he ovat hankkimassa akkusähköautoa. Ymmärrätkö ny?


      • Anonyymi

        Ainakin taksit myyntiedustajat, Lapin kävijät mökkielijät pohjan maannpojat
        Samp Keskinen . Ja muut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin taksit myyntiedustajat, Lapin kävijät mökkielijät pohjan maannpojat
        Samp Keskinen . Ja muut

        Minäkin tarviin ainakin 5oo km sivu päivin kun lähden mökile.

        Sähkösetä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin tarviin ainakin 5oo km sivu päivin kun lähden mökile.

        Sähkösetä

        Jakeluauyot, taksit, pakut

        Ministeriautot edukunnana jäsenet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoista 50 % on kiinnostunut tästä asiasta. koska he ovat hankkimassa akkusähköautoa. Ymmärrätkö ny?

        50% kiinnostuneita. Akkusähköautoja myydään tällähetkellä n 10%. Ymmärrätkö ny että on eriasia vastailla kyselyihin, kuin tehdä ostopäätös ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoista 50 % on kiinnostunut tästä asiasta. koska he ovat hankkimassa akkusähköautoa. Ymmärrätkö ny?

        Puolet autoilijoista ei ole hankkimassa mitään uutta autoa. Sähköauton hankkii ensivuonna n. 20 000 ostajaa. Ymmärrätkö nyt ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puolet autoilijoista ei ole hankkimassa mitään uutta autoa. Sähköauton hankkii ensivuonna n. 20 000 ostajaa. Ymmärrätkö nyt ?

        Aika isoa nousua odotat. 2020 ostettiin 4 245 sähköautoa ja tänä vuonna on ostettu 7 616.


    • Anonyymi

      Ja tutkitaan ennenkuin kirjoitetaan. Ei autojen suko pistokkeiden laturi lataa kuin 8 A ja 1,8kw eli 10A sulake riittää hyvin. Toki lataus kestää pitkään...

      • Anonyymi

        Minä en puhunut mitään siksi aloituksessa sukopistorasioista, koska asiihen ei ole mitään tarvetta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ja talvella, kun tarvitaan myös akun lämmitystä ei tuo 8A/1,8kW riitä mihinkään. Ja jos halutaan lämmittää myös sisätilat ennen lähtöä niin ei oikein riitä 16A/3,6kW:kaan.

        3*16A/11kW sitten riittää jo noihinkin.

        Lataaminen yksivaihe-töpseleillä on vähän sama kuin, jos polttisautoa tankattaisiin 1/3 litran limupullolla!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja talvella, kun tarvitaan myös akun lämmitystä ei tuo 8A/1,8kW riitä mihinkään. Ja jos halutaan lämmittää myös sisätilat ennen lähtöä niin ei oikein riitä 16A/3,6kW:kaan.

        3*16A/11kW sitten riittää jo noihinkin.

        Lataaminen yksivaihe-töpseleillä on vähän sama kuin, jos polttisautoa tankattaisiin 1/3 litran limupullolla!

        Sähköauton sisätiloja ei tarvitse lämmittää ennakkoon verkkosähköllä. Sähköauto lämpiää omalla lämmityslaitteellaan nopeasti (lämpöpumppu).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se pistorasian vaihto auta, jos autossa oleva laturi lataa vain 8 A. 1,8 kw.

        Ja usein siinä 8A latausjohdon sukotöpselissä on lisäksi lämpötila-anturi, joka lopettaa latauksen kokonaan kun se vanha sukopistorasia alkaa kuumenemaan. Ammulla sitten odottaa yllätys suko-pihistelijä-muka-sähköautoilijaa!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton sisätiloja ei tarvitse lämmittää ennakkoon verkkosähköllä. Sähköauto lämpiää omalla lämmityslaitteellaan nopeasti (lämpöpumppu).

        "Sähköauton sisätiloja ei tarvitse lämmittää ennakkoon verkkosähköllä. Sähköauto lämpiää omalla lämmityslaitteellaan nopeasti (lämpöpumppu)."

        Ja sitten se range putoaa alle puoleen, kun lämmitys syö akkua.


    • Anonyymi

      Patteriautoa voisi harkita sitten kun latausaika tyhjästä täyteen on alle 3 minuuttia.
      Ja ajomatka yhdellä latauksella vähintään 700km.

      • Anonyymi

        Hanki elämä ja rahaa ensin.


    • Anonyymi

      Niin ja voihan sillä sähköautolla ajaa hiljaa ja vähän, niin ei kulu paljon sähköäkään, vai?

      • Anonyymi

        Erikoinen ja ymmärtämätön kommentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoinen ja ymmärtämätön kommentti.

        Mitä erikoista siinä on? Noinhan ne vetyautojen pitkät ranget on saatu.


      • Anonyymi

        Kyllä.


    • Anonyymi

      3x16A, se on siinä järkevä latausasema kotikäyttöön.

      • Anonyymi

        Miksi se akku pitää saada muutamassa minuutissä täyteen kun ajat vain 50 km päivässä??

        Ai niin, olet latauslaitteiden kauppias, Just joo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se akku pitää saada muutamassa minuutissä täyteen kun ajat vain 50 km päivässä??

        Ai niin, olet latauslaitteiden kauppias, Just joo.

        Onko 11 kW sinusta pikalatausta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se akku pitää saada muutamassa minuutissä täyteen kun ajat vain 50 km päivässä??

        Ai niin, olet latauslaitteiden kauppias, Just joo.

        Sinun kanattaisi päivittää jo tietosi latausasemista. Teho 11 kW max ei tarkoita, että sillä teholla on pakko ladata joka kerta. Lataustehon voi säätää joko painikkeella itse latauslaitteesta tai sitten vaikka kännykällä. 3x16A latausasema sopii useimpiin 3x25A pääsulakkeilla varustettuihin ok-taloihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kanattaisi päivittää jo tietosi latausasemista. Teho 11 kW max ei tarkoita, että sillä teholla on pakko ladata joka kerta. Lataustehon voi säätää joko painikkeella itse latauslaitteesta tai sitten vaikka kännykällä. 3x16A latausasema sopii useimpiin 3x25A pääsulakkeilla varustettuihin ok-taloihin.

        Älä osta kallitta latauslaitteita. Niitä ei tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä osta kallitta latauslaitteita. Niitä ei tarvita.

        Kesäkeleillä 3-vaihelaturin 10% parempi hyötysuhde säästää laturin hinnan takaisin ajan myötä. Talvella ero voi olla tätäkin suurempi, jos auto joutuu lämmittämään akkujaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä osta kallitta latauslaitteita. Niitä ei tarvita.

        Alle 1000 euroa liian kallis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kanattaisi päivittää jo tietosi latausasemista. Teho 11 kW max ei tarkoita, että sillä teholla on pakko ladata joka kerta. Lataustehon voi säätää joko painikkeella itse latauslaitteesta tai sitten vaikka kännykällä. 3x16A latausasema sopii useimpiin 3x25A pääsulakkeilla varustettuihin ok-taloihin.

        Jos kuka niin minä tunnen latausasemat. Olen omistanut viisi vuotta sähkö auton. Tämä latauspisteiden myyjä puhuu omaan pussiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuka niin minä tunnen latausasemat. Olen omistanut viisi vuotta sähkö auton. Tämä latauspisteiden myyjä puhuu omaan pussiinsa.

        Ei näytä tuntevan etkä omistavan.


      • Anonyymi

        Ei huoli kolmivaiheista vaihojännite sähköä mikään patteriautoo.
        Ei oo kuin kasi lataus nastaa ja kolmas suoja maadoiyus ja Kaski ohjausnastaa.

        Kolmivaihesäjkössäpä onkin jo kolme jännite nastaa ja nolla ja suoja maa

        Asiantuntija setä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kanattaisi päivittää jo tietosi latausasemista. Teho 11 kW max ei tarkoita, että sillä teholla on pakko ladata joka kerta. Lataustehon voi säätää joko painikkeella itse latauslaitteesta tai sitten vaikka kännykällä. 3x16A latausasema sopii useimpiin 3x25A pääsulakkeilla varustettuihin ok-taloihin.

        Joo ei jää talon lämmitykseen kyllä sähköö jos lataa tuolla teholla
        Talvella on aamulla talo ja peteriauto kylmänä.

        Molemmat kylmänä ja pääsulkeita vaihtamaan odotellaan sähkö miestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä osta kallitta latauslaitteita. Niitä ei tarvita.

        Kysypä paikallisen palokuntasi edustajalta niin mielipide voi olla toinen. Latausasema pienentää selvästi sähköpalon riskiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysypä paikallisen palokuntasi edustajalta niin mielipide voi olla toinen. Latausasema pienentää selvästi sähköpalon riskiä.

        Joo ja vakuutusyhtiöillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei huoli kolmivaiheista vaihojännite sähköä mikään patteriautoo.
        Ei oo kuin kasi lataus nastaa ja kolmas suoja maadoiyus ja Kaski ohjausnastaa.

        Kolmivaihesäjkössäpä onkin jo kolme jännite nastaa ja nolla ja suoja maa

        Asiantuntija setä

        Kirjoita sama uudestaan selvinpäin !


      • Tulee ongelmia jos koko ajan lataa 3x16A, koska pääsulakkeet omakotitaloissa 3x25A. Ei jää muuhun käyttöön tarpeeksi tehoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kanattaisi päivittää jo tietosi latausasemista. Teho 11 kW max ei tarkoita, että sillä teholla on pakko ladata joka kerta. Lataustehon voi säätää joko painikkeella itse latauslaitteesta tai sitten vaikka kännykällä. 3x16A latausasema sopii useimpiin 3x25A pääsulakkeilla varustettuihin ok-taloihin.

        Sitten ei jää kuin 9A muuhun käyttöön, joten ei voi ihan koko aika ladata 16A virralla.


    • Anonyymi

      Eihän 300km ole kuin 150km suuntaansa. Jo pelkästään työmatka-ajoa ja kauppareissuista ym tulee helpostikkin päivässä yli 100km. 300km tulee heti täyteen jos käy jossakin vähänkin kauempana. Näitä asioita helposti vähättelee autoa hankittaessa mutta totuus on helposti eri. Jos ottaa tavaksi nollata osamatkamittarin aamulla voi tulokset olla yllättäviä.

      • Anonyymi

        Entä sitten? Jos 100 km ajaa päivässä niin sitten vain ladataan noin 3 päivän välein. Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä.

        Oikeasti tuo esimerkkisi vain todisti, että yli 3,7 kW latausta ei tarvita. Varsinkaan taloyhtiöiden ei tuota nopeampaan lataukseen kannata rahojaan haaskata. Nimittäin 3,7 kW voi onnistua ilman suuria sähköremontteja, mutta 11 kW (tai peräti 22 kW) lataus vaatii jo vaatii suurta investointia ja täysin turhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Jos 100 km ajaa päivässä niin sitten vain ladataan noin 3 päivän välein. Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä.

        Oikeasti tuo esimerkkisi vain todisti, että yli 3,7 kW latausta ei tarvita. Varsinkaan taloyhtiöiden ei tuota nopeampaan lataukseen kannata rahojaan haaskata. Nimittäin 3,7 kW voi onnistua ilman suuria sähköremontteja, mutta 11 kW (tai peräti 22 kW) lataus vaatii jo vaatii suurta investointia ja täysin turhaan.

        "Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä."
        Kyllä juurikin näin . Eli lataat päivittäin , tai aina kun on mahdollista silloin hoituvat nämä satunnaiset pidemmät matkat . Millä muulla varmistaa kuin lataamalla . Eli jos on ajeltu pari päivää ja illalla tulee jokin lähtö pidemmälle matkalle , ei siinä tapauksessa riitä tämä 3,7 kw lataus tarvitaan pikalatausta tai vaihtoehtoisesti ei lähde lainkaan matkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä."
        Kyllä juurikin näin . Eli lataat päivittäin , tai aina kun on mahdollista silloin hoituvat nämä satunnaiset pidemmät matkat . Millä muulla varmistaa kuin lataamalla . Eli jos on ajeltu pari päivää ja illalla tulee jokin lähtö pidemmälle matkalle , ei siinä tapauksessa riitä tämä 3,7 kw lataus tarvitaan pikalatausta tai vaihtoehtoisesti ei lähde lainkaan matkaan.

        ,,,,,,mutta kotona ei tarvitse alussa mainittua nopeampaa latausta. Näin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Jos 100 km ajaa päivässä niin sitten vain ladataan noin 3 päivän välein. Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä.

        Oikeasti tuo esimerkkisi vain todisti, että yli 3,7 kW latausta ei tarvita. Varsinkaan taloyhtiöiden ei tuota nopeampaan lataukseen kannata rahojaan haaskata. Nimittäin 3,7 kW voi onnistua ilman suuria sähköremontteja, mutta 11 kW (tai peräti 22 kW) lataus vaatii jo vaatii suurta investointia ja täysin turhaan.

        Näin on.


      • Anonyymi

        Yksi kymmenestätuhannesta ajaa noin. Sinun takiasi ei sellaista pikalatausta tarvitse järjestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi kymmenestätuhannesta ajaa noin. Sinun takiasi ei sellaista pikalatausta tarvitse järjestää.

        Käsityksesi perustuu varmastikin vain omakohtaiseen havainnointiin itsestäsi ja tuttavistasi. Samaan perustuen voin sanoa että tuollainen ajo on varsin tavallista. Niin ja jos katson tarvitsevani nopeaa latausta kotonani voin asentaa sen kysymättä sitä keneltäkään muulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsityksesi perustuu varmastikin vain omakohtaiseen havainnointiin itsestäsi ja tuttavistasi. Samaan perustuen voin sanoa että tuollainen ajo on varsin tavallista. Niin ja jos katson tarvitsevani nopeaa latausta kotonani voin asentaa sen kysymättä sitä keneltäkään muulta.

        Taloyhtiössä ei voi, vaikka kuinka haluaisi, jos sähköjärjestelmät ei tuota kestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloyhtiössä ei voi, vaikka kuinka haluaisi, jos sähköjärjestelmät ei tuota kestä.

        Korjaan… Itse asiassa latauspistettä ei koskaan saa asentaa itse ilman lupaa asuntoyhtiössä. Ei edes rivitalossa. Niissä tyydytään niihin latauspisteisiin, jotka taloyhtiö hyväksyy. Tai sitten sellaisia ei ole ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Jos 100 km ajaa päivässä niin sitten vain ladataan noin 3 päivän välein. Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Ja jos tuollainen satunnainen pidempi matka tulee niin vain varmistaa ennen matkaa, että akku on riittävän täynnä.

        Oikeasti tuo esimerkkisi vain todisti, että yli 3,7 kW latausta ei tarvita. Varsinkaan taloyhtiöiden ei tuota nopeampaan lataukseen kannata rahojaan haaskata. Nimittäin 3,7 kW voi onnistua ilman suuria sähköremontteja, mutta 11 kW (tai peräti 22 kW) lataus vaatii jo vaatii suurta investointia ja täysin turhaan.

        Olet selvästi eläkeläinen, joka suunnittelee jo markettimatkankin pari päivää etukäteen.


      • Kyllä. Jos valmistaja ilmoittaa auton WLTP rangeksi vaikka 500km, niin käytännössä pitkillä matkoilla siitä käytetään 70% (10%-80% lataus, koska tyhjä ja melko täysi akku lataantuu hitaasti). Pakkanen verottaa siitä (kokemusten mukaan) n. 40%, niin ollaankin enää n. 200 km käytännön rangessa.
        Vaikka range on se 500 km, niin sitten ei pääsekään kun sen 200 km, saattaa tulla monelle sähköautoilijalle yllätyksenä.


    • Anonyymi

      Kyllä täytyy olla 3x35 A , silläkään ei pahemmin herätellä lisäksi vielä vaimon autoa, puhumattakaan perheen toisten autoista.
      Tarvitaan todella suuria virtoja sähköautoille ja ennenkaikkea vahvistettua sähkönjakeluverkkoa, tottakai 6 lisää atomivoimaloita, ei ne uulimyllyt pyöri.
      Palaa poikki johtimet valtakunnan verkosta.
      Haistepaskan hommia, vihreät kieltävät sähkönkäytönkin. Tekevät teistä villarikulkureita, kyllähän sitä jalankin ehtii, juosten.

      • Anonyymi

        Jos vielä laittaa taloon sähkölämmityksen öljylämmityksen tilalla niin siinpä sitten miettii mistä virtaa tarpeeksi autoon ja tallosi... Asian voisi esittää niile jotka ajaa talouttamme sähkön varaan.


      • Anonyymi

        Joo kyllä 35 pitämään olla jos talo lämpiää sähköllä ja auto tankataan sähköllä...ottakaa huomioon että melkein joka taloudessa on kaksia autoa, osassa
        Kolme.. Miksi nyt lasketaa yhden auton varaan sähkösulakkeet.


    • Anonyymi

      Jokainen kohdallaan tietää mitä tarvitse ja se on erittäin harvinainen poikkeus joka ajaa päivässä yli 300 km. Tättyy olla aika fakiiri, että jaksaa sen joka päivä tehdä.

      • Anonyymi

        Ei tuo ole hyvällä autolla matka eikä mikään.


      • Anonyymi

        Tietenkään ei päivittäin . Päivisin monikin tekee työtä 8 tuntia ei siinä paljon kerkeä autolla ajella . Mutta viikonloppuna ja varsinkin kesä ja talvilomalla on aikaa ajella näitä yli kolmensadan ajosuoritteita . Voidaan tehdä viikossa jopa 2000-4000 km automatkoja .
        Työpäivinä ajetaan työmatkat kauppa matkat ym asioinnit näitä on korkeintaan 100 km päivittäin. Jos ja kun ajetaan työpäivinä 50 km työpäiviä on vuodessa 210 tämä tekee kilometrejä vuodessa 10500 km kuitenkin keskimäärin ajetaan vuodessa noin 17000 km.
        Kun ajamme keskimäärin vuodessa tuon 17.000kilometeriä silloin tulee ajettua keskimäärin päivässä 46,5 kilometriä . Täysin olen siitä samaa mieltä
        "Jokainen kohdallaan tietää mitä tarvitse ja se on erittäin harvinainen poikkeus joka ajaa päivässä yli 300 km. Tättyy olla aika fakiiri, että jaksaa sen joka päivä tehdä."


      • Anonyymi

        Jos on yli 500000 euron ok-talo ja yli 60000 euron sähköauto, niin mitä väliä sillä on voiko ladata 3,7 vai 11 kW teholla? Ei se ainakaan rahasta saa olla kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on yli 500000 euron ok-talo ja yli 60000 euron sähköauto, niin mitä väliä sillä on voiko ladata 3,7 vai 11 kW teholla? Ei se ainakaan rahasta saa olla kiinni.

        Tärkeintä etteivät hirveällä hinalla latauslaitteitaan myyvät suomlaismyyjät pääse huijaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä etteivät hirveällä hinalla latauslaitteitaan myyvät suomlaismyyjät pääse huijaamaan.

        Onko 1000 euroa plus asennus liian kallis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko 1000 euroa plus asennus liian kallis?

        On se !!!


      • Harvalla sähköautolla pääsee sen 300 km putkeen kelissä kuin kelissä.


    • Anonyymi

      Suomalaisten myyjien on kohtuullistettava hintojaan.

      • Anonyymi

        Tilaa netistä ja asenna itse ja toivo, ettei mikään syty palamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilaa netistä ja asenna itse ja toivo, ettei mikään syty palamaan.

        Sillähän sitä laadukkaita ja halpoja ulkomailta tilattuja tuotteita mollataan.


    • Anonyymi

      Aloittaja on näitä putkinäköisiä nykyihmisiä, jotka eivät osaa erottaa omia tarpeitaan muiden tilanteesta.
      "Kukaan ei tarvitse muita kuin numeron 43 kenkiä, koska ne sopivat minulle täydellisesti".

    • Anonyymi

      Muutamalla kymmenellä eurolla voi omakotitaloon laittaa 64A pistorasian jolla lataus sujuu liukkaasti.

      • Anonyymi

        Just...🙄


      • Anonyymi

        Niin niin, niinpä tietysti sano Rummukainen.


      • Anonyymi

        Loistava älynväläys! Tosin sille pistorasialle tarvitaan myös sähköä, ja se ei onnistu ilman toimivaa infraa.
        Mutta joo, sen pistorasian voi kyllä ostaa kympillä ja leikkiä, että sieltä tulee sähköä. Aikuisten maailmassa asia on vähän monimutkaisempi, mutta ne nyt on niitä aikuisten teknisiä juttuja, turha niitä on tosissaan murehtia.


      • Anonyymi

        Meillä ei ole kuin 63 A pistorasioita.


    • Anonyymi

      lueskeleppa vakuutusyhtiön sivuilta ohjeet sähköauton latauksiin..

    • Anonyymi

      Sulakekoon kasvattaminen tarkoittaa myös useimmiten että keskuksen johdotus menee uusiksi ja jopa osa kalustuksesta. Jos sisäinen johdotus on tehty 4mm2 narulla ei sinne oikein edes 35A pääsulakkeita voi pistää ilman muutoksia. 64A pääsulakkeet vaati sitten jo isojakin muutoksia.
      35A pääsulakkeiden kanssa pitäisi kaikki johdotus automaattisulakkeille asti olla 6mm2.
      64A sulakekoolle sitten reilusti paksumpaa. lisäksi kannattaa huomata että vikavirtasuojat mitä omakotimökeissä käytetään on yleensä 40A maksivirralle. Sähkärit yleensä pistää nuo ennen sulakkeita jotta päästään harvemmilla vikavirtasuojilla. Tällöin vikavirtasuojatkin pitää kaikki vaihtaa uudelleen johdotuksen yhteydessä.
      Yksivaihtoehto on jakaa kuormat kahteen tai kolmeen pääryhmään joilla on 35A tai 25A välisulakkeet jottei niiden johdoitusta tarvi muuttaa.
      TYötä kuitenkin menee ja osia pitää lisätä ja saada sopimaan keskukseen mikä usiemmiten on jo täynnä.

      Eli, ei se homma useimiten onnistu vain pääsulakkeet vaihtamalla. Rahaa voi mennä useampi tonni työhön ja osiin.

      • Anonyymi

        Eipä tuollaisiin hommiin kannata eikä kylää tarvitsekaan lähteä sähköauto takia. Kolmesta vaiheesta otettu 3,6-6kW riittää kotona paremmin kuin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuollaisiin hommiin kannata eikä kylää tarvitsekaan lähteä sähköauto takia. Kolmesta vaiheesta otettu 3,6-6kW riittää kotona paremmin kuin hyvin.

        Useimmille kyllä riittääkin, siis
        8A -> 5.5kW
        16A -> 11kW

        Toistaiseksi ainakin itse olen tullut toimeen 8A yksivaiheisella eli 1.8kW latauksella.
        Silläkin latautuu 10km/h ja nyt korona aikana kun ei muutenkaan tule juuri ajettua.

        25A pääsulakkeet on silti vähän siinä ja tässä jos on sähkölämmitteinen talo missä vielä erikseen lämmin autotalli ja varastot eli jos siis lämmintä pinta-alaa alkaa olla luokkaa >200m2.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmille kyllä riittääkin, siis
        8A -> 5.5kW
        16A -> 11kW

        Toistaiseksi ainakin itse olen tullut toimeen 8A yksivaiheisella eli 1.8kW latauksella.
        Silläkin latautuu 10km/h ja nyt korona aikana kun ei muutenkaan tule juuri ajettua.

        25A pääsulakkeet on silti vähän siinä ja tässä jos on sähkölämmitteinen talo missä vielä erikseen lämmin autotalli ja varastot eli jos siis lämmintä pinta-alaa alkaa olla luokkaa >200m2.

        Meilläkin on yli 200 m^2 lämmintä pinta-alaa, 25A sulakkeet ja silti riittää 11 kW sähköautolle kuormaa tasaavalla laturilla. Sulakkeet eivät edes teoriassa voi näin pamahtaa ja kaikki toimii.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meilläkin on yli 200 m^2 lämmintä pinta-alaa, 25A sulakkeet ja silti riittää 11 kW sähköautolle kuormaa tasaavalla laturilla. Sulakkeet eivät edes teoriassa voi näin pamahtaa ja kaikki toimii.

        Mutta latausteho on muu kuin 11kW suurimman osan ajasta, kun käytössä on muita kodin sähkölaitteita.


      • Ja monessa paikka se pääsulakkeiden nosto 25A - 35A ei onnistu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Useimmille kyllä riittääkin, siis
        8A -> 5.5kW
        16A -> 11kW

        Toistaiseksi ainakin itse olen tullut toimeen 8A yksivaiheisella eli 1.8kW latauksella.
        Silläkin latautuu 10km/h ja nyt korona aikana kun ei muutenkaan tule juuri ajettua.

        25A pääsulakkeet on silti vähän siinä ja tässä jos on sähkölämmitteinen talo missä vielä erikseen lämmin autotalli ja varastot eli jos siis lämmintä pinta-alaa alkaa olla luokkaa >200m2.

        "Toistaiseksi ainakin itse olen tullut toimeen 8A yksivaiheisella eli 1.8kW latauksella."

        Odotas, kun pakkaset tulee sinne eteläänkin, sitten menee jo akun ja kabiinin lämmitykseen koko tuo teho ja lataukseen jää todella vähän.


    • Anonyymi

      Hyvien vanhojen autojen hävittäminen on taloudellisesti järjetöntä. Tämä on vain yksi keino jolla rahoitetaan autofirmoja, mutta se tulee kalliiksi yhteiskunnallemme.

      Business Finland
      27.9. 13:29
      4 000 miljardia dollaria. Sen verran maailmassa investoidaan vähähiilisiin energiaratkaisuihin vuosien 2021-2030 välisenä aikana. Luku on niin iso, että sitä on vaikea käsittää. Suomen vuotuinen bruttokansantuote mahtuu siihen lähes 14 kertaa. Sillä rakentaisi 614 ydinvoimalaa lisää Olkiluotoon. Tai palkkaisi kaikki Suomen 60 000 työikäistä diplomi-insinööriä useaksi sadaksi vuodeksi hommiin.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossa kohtaako ne sähköautoilijan rahat sitten loppuvat?


      • Anonyymi

        Ne piirtää jolla on liitua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa kohtaako ne sähköautoilijan rahat sitten loppuvat?

        Ei niitä ainakaan laturimyyjille anneta.


    • Anonyymi

      Sähköautoa voi ladata silloin kun muuta sähkönkulutusta on vähemmän. Ja esim. Saunan lämmityksen ajaksi vaikka käydä irrottamassa. Ei ole iso vaiva seurata kulutusta. Kovilla pakkasilla voi laskea sisälämpötilaa väliaikaisesti 15 asteeseen ja nostaa se sitten normaaliin kun autot on täyteen ladattu. Polttomoottoriautot on opettaneet ihmiset laiskoiksi.

      • Anonyymi

        Juu sähkön hinta vaihtelee .tietenkin voi olla lataamatta silloin kun sähkö on hintavaa , helpolla voi odottaa muutaman kuukauden hinnan alenemista , kun ei kannata ladata eikä ajaa sähköautolla.
        https://www.kotimaanenergia.fi/hintaturva


      • Anonyymi

        Kuormanhalinnalla varustetut laturit hoitavat latausvoimakkuden automnaattisesti. Ei tarvitse irroitella.


      • Anonyymi

        Näin on, laiskoja ollaan. Ei jakseta soittaa kotiin, että nyt sauna ja pesukoneet sammuksiin ja talo kylmäksi kun isi tankkaa asemalla kaksi minuuttia. Ettei sulakkeet pala ja talo pimene.


    • Anonyymi

      Jos talossa on sähkökiuas niin helpointa on laitattaa keskukseen edullinen kuormantasausrele, joka vuorottelee auton latauksen ja kiukaan kanssa. Näin saat sähköauton lataukseen 7 tai 11 kW ilman muutoksia pääsulakkeisiin. Ja uusia kaapeleita tarvitsee vetää vain sille latauspisteelle.

      • Anonyymi

        Nykyainen liesi vie enimmillään 2x16A. ja uuni 10A. Siihen lattialämmitykset ja varaaja niin sydäntalven pakkasilla ollaan 25A tappien ylikuormassa ilman kiuasta ja auton latausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyainen liesi vie enimmillään 2x16A. ja uuni 10A. Siihen lattialämmitykset ja varaaja niin sydäntalven pakkasilla ollaan 25A tappien ylikuormassa ilman kiuasta ja auton latausta.

        Sähkölämmitystaloihin laitetaan yleensä aina vuorottelu. Kun sähkökiuas laitetaan päälle, vastaava lämmitysteho kytkeytyy pois. Liettäkään ei yleensä käytetä koko ajan täydellä teholla (levyt maksimilla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkölämmitystaloihin laitetaan yleensä aina vuorottelu. Kun sähkökiuas laitetaan päälle, vastaava lämmitysteho kytkeytyy pois. Liettäkään ei yleensä käytetä koko ajan täydellä teholla (levyt maksimilla).

        Juu ja joka pientalossa ja rivitalossa on voimavirta pistorasia jo valmiina pihaalla tai ulkoseinässä valmiina .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja joka pientalossa ja rivitalossa on voimavirta pistorasia jo valmiina pihaalla tai ulkoseinässä valmiina .

        Jos ei ole valmiina niin yksi puhelinsoitto ja 300 euroa riittää sellaisen saamiseksi. Älkää olko noin avuttomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole valmiina niin yksi puhelinsoitto ja 300 euroa riittää sellaisen saamiseksi. Älkää olko noin avuttomia.

        No ei se nyt ihan niin helppoa ole esimerkiksi sähkölämmitys rivitalossa jossa on jo käytössä tämä vuorottelu systeemi , kun monikin on ottanut käyttöön ilmalämpöpumpun ollakseen taloudellinen . Ei siinä silloin pärjää 300 eurolla kun lisäksi pitäisi saada lisäksi voimavirtapistorasia. Onnistuu tietenkin kun ei käytä esimerkiksi lämmitystä kodin tai auton lataamista samaan aikaan. tai uunia tai sähkökiuasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se nyt ihan niin helppoa ole esimerkiksi sähkölämmitys rivitalossa jossa on jo käytössä tämä vuorottelu systeemi , kun monikin on ottanut käyttöön ilmalämpöpumpun ollakseen taloudellinen . Ei siinä silloin pärjää 300 eurolla kun lisäksi pitäisi saada lisäksi voimavirtapistorasia. Onnistuu tietenkin kun ei käytä esimerkiksi lämmitystä kodin tai auton lataamista samaan aikaan. tai uunia tai sähkökiuasta.

        Vastaan omaan kommenttiin . kun unohtui tuo lämminvesivaraaja , kahvinkeitin, veden lämmitin valaistus ym . No töpselistä sitä tulee , tai sitten ei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se nyt ihan niin helppoa ole esimerkiksi sähkölämmitys rivitalossa jossa on jo käytössä tämä vuorottelu systeemi , kun monikin on ottanut käyttöön ilmalämpöpumpun ollakseen taloudellinen . Ei siinä silloin pärjää 300 eurolla kun lisäksi pitäisi saada lisäksi voimavirtapistorasia. Onnistuu tietenkin kun ei käytä esimerkiksi lämmitystä kodin tai auton lataamista samaan aikaan. tai uunia tai sähkökiuasta.

        Ihmeellistä pyörittelyä. Mulla on aivan tavallinen sähköliittymä eikä ole ikinä tarvinnut himmailla mitään sähkönkäytön kanssa. Kyllä 17 kW tehosta riittää moneen tarpeeseen yhtäaikaa ja varsinkin auton lataamiseen kun sen tekee kolmesta vaiheesta yöllä.
        Katsoin omaa sähkönkäyttöä tunti tunnilta ja tehohuippu ei koskaan ollut yöllä kun auto latautuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellistä pyörittelyä. Mulla on aivan tavallinen sähköliittymä eikä ole ikinä tarvinnut himmailla mitään sähkönkäytön kanssa. Kyllä 17 kW tehosta riittää moneen tarpeeseen yhtäaikaa ja varsinkin auton lataamiseen kun sen tekee kolmesta vaiheesta yöllä.
        Katsoin omaa sähkönkäyttöä tunti tunnilta ja tehohuippu ei koskaan ollut yöllä kun auto latautuu.

        Selvä . ilmeisesti ei edes pala sulakkeet 10 A kun kun niitä on vain tarpeeksi monta. Olen ymmärtänyt kahvinkeittimen ja vedenkeittimen yhtäaikainen käyttö ei onnistu saman pistorasia
        10 A ryhmän kanssa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvä . ilmeisesti ei edes pala sulakkeet 10 A kun kun niitä on vain tarpeeksi monta. Olen ymmärtänyt kahvinkeittimen ja vedenkeittimen yhtäaikainen käyttö ei onnistu saman pistorasia
        10 A ryhmän kanssa .

        " Olen ymmärtänyt kahvinkeittimen ja vedenkeittimen yhtäaikainen käyttö ei onnistu saman pistorasia 10 A ryhmän kanssa ."

        Jos sulta palaa sulake tuossa tilanteessa niin sulla on jossain isommasti mätää. Joko kytkenöissä tai niissä sähkölaitteissa. Kutsu ammattilainen paikalle fiksaamaan tilanne ennenkuin koko talo palaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Olen ymmärtänyt kahvinkeittimen ja vedenkeittimen yhtäaikainen käyttö ei onnistu saman pistorasia 10 A ryhmän kanssa ."

        Jos sulta palaa sulake tuossa tilanteessa niin sulla on jossain isommasti mätää. Joko kytkenöissä tai niissä sähkölaitteissa. Kutsu ammattilainen paikalle fiksaamaan tilanne ennenkuin koko talo palaa.

        "sulla on jossain isommasti mätää."

        Tuossa itse tarinassa on se isoin mätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Olen ymmärtänyt kahvinkeittimen ja vedenkeittimen yhtäaikainen käyttö ei onnistu saman pistorasia 10 A ryhmän kanssa ."

        Jos sulta palaa sulake tuossa tilanteessa niin sulla on jossain isommasti mätää. Joko kytkenöissä tai niissä sähkölaitteissa. Kutsu ammattilainen paikalle fiksaamaan tilanne ennenkuin koko talo palaa.

        Yle uutisissa on paljon mätää , lohdullista on tieto ,etten ole ainoa mätäpää.
        https://yle.fi/uutiset/3-5328827


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sulla on jossain isommasti mätää."

        Tuossa itse tarinassa on se isoin mätä.

        Juu tietenkin sähköä riittää aina sähköauton lataukseen sitä kun tulee pistorasiasta rajattomasti ja on halpaa jos ei riitä niin vaiheita vain lisää . Ihmeellistä kun ei pystytä verkon puitteissa takamaan 800 kw tehoa murskausasemalle ilman suuria investointeja . Mutta samalla alueella 400 kpl latauspisteitä ei aiheuta mitään verkoston muutoksia vaikka tehoa tarvitaan 11kwX400=4400 kw juu mutta kun otsikossa mainitaan 3,7kw tehon olevan riittävä sähköauton lataukseen 3,7 X400= 1480 kw


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yle uutisissa on paljon mätää , lohdullista on tieto ,etten ole ainoa mätäpää.
        https://yle.fi/uutiset/3-5328827

        No onko sulla koskaan poksahtanut sulake tuon takia?

        Mulla on vedenkeitin ja paljon muutakin keittiössä. Ei ole kertaakaan sulakkeet poksahtaneet.
        En ala panikoitumaan mistään lehtijutuista. Vasta jos sulakkeet alkavat palamaan kotona.
        Hysteerikkojen vouhotusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tietenkin sähköä riittää aina sähköauton lataukseen sitä kun tulee pistorasiasta rajattomasti ja on halpaa jos ei riitä niin vaiheita vain lisää . Ihmeellistä kun ei pystytä verkon puitteissa takamaan 800 kw tehoa murskausasemalle ilman suuria investointeja . Mutta samalla alueella 400 kpl latauspisteitä ei aiheuta mitään verkoston muutoksia vaikka tehoa tarvitaan 11kwX400=4400 kw juu mutta kun otsikossa mainitaan 3,7kw tehon olevan riittävä sähköauton lataukseen 3,7 X400= 1480 kw

        "Juu tietenkin sähköä riittää aina sähköauton lataukseen sitä kun tulee pistorasiasta rajattomasti ja on halpaa jos ei riitä niin vaiheita vain lisää ."

        Normaali taloon tulee kolmessa vaiheessa 17kW sähkötehoa. Sitä voi käyttää haluamallaan tavalla ja siitä riittää kyllä hienosti 3-6 kW auton lataamiseen yöaikaan.

        Jos joku tarvii 800kW yritykselleen niin se on sitten vähän eri juttu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellistä pyörittelyä. Mulla on aivan tavallinen sähköliittymä eikä ole ikinä tarvinnut himmailla mitään sähkönkäytön kanssa. Kyllä 17 kW tehosta riittää moneen tarpeeseen yhtäaikaa ja varsinkin auton lataamiseen kun sen tekee kolmesta vaiheesta yöllä.
        Katsoin omaa sähkönkäyttöä tunti tunnilta ja tehohuippu ei koskaan ollut yöllä kun auto latautuu.

        Suuressa osassa sähkölämmitteisiä taloja lämmitys, pesukoneet ym. päällä yöllä yösähköllä.


    • Anonyymi

      Äly hoi älä jätä. Hommatkaa kuormaa tasaava 3x16A (11 kW) laturi, säästyy sähköä, lataa nopeasti, eikä sulakkeet voi palaa edes teoriassa.

      3x25A liittymä riittää.

      • Anonyymi

        Sen verran tarkennusta, että tuo kuorman hallinnalla varustettu 3*16A laite ei ole "laturi." Se vain syöttää vaihtojännitettä/virtaa siinä autossa itsessään olevalle AC-laturille. Latausasema kai olisi oikea nimitys ja teknisesti se on vain älykäs "pistorasia" (ei kaapelia) tai "töpseli" (Type2 pistokkeella varustettu kaapeli).

        "Pika" eli DC laturit ovat asia erikseen: ne ohittavat auton oman AC-laturin ja lataavat suoraan sen akkua tasajännitteellä/virralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran tarkennusta, että tuo kuorman hallinnalla varustettu 3*16A laite ei ole "laturi." Se vain syöttää vaihtojännitettä/virtaa siinä autossa itsessään olevalle AC-laturille. Latausasema kai olisi oikea nimitys ja teknisesti se on vain älykäs "pistorasia" (ei kaapelia) tai "töpseli" (Type2 pistokkeella varustettu kaapeli).

        "Pika" eli DC laturit ovat asia erikseen: ne ohittavat auton oman AC-laturin ja lataavat suoraan sen akkua tasajännitteellä/virralla.

        Kunnon pedantti.

        Eiköhän tuo ole ihan yleisessä tiedossa, käytännössä ei ole väliä missä AC-DC konversio tapahtuu.


    • Anonyymi

      Sähkölaitten on aina yhdistetty sähköverkkoon laittamalla pistoke pistorasiaan, Niin myös sähköauto.

      • Anonyymi

        Niin tekevät viisaat jatkossakin.


    • Anonyymi

      Tällaisella, eikä tarvitse mitään kiinteää kytkentää.
      CTEK NJORD® GO Sähköautojen Latausasema (EVSE) Type2 (3-vaihe, 11kW)
      729€

      • Anonyymi

        Hyvä, mutta hiukan kallis. Löytynee halvempanakin.


    • Anonyymi

      Ketjun aloituksessa on totuus. Älkää jauhako paskaa.

      • Anonyymi

        "Tuollaiseen lataukseen on lähes kaikkialla sopivat johdot ja 10A sulakkeen voi vaihtaa 16A sulakkeeseen"
        Missähän mummonmökissä alottaja asuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuollaiseen lataukseen on lähes kaikkialla sopivat johdot ja 10A sulakkeen voi vaihtaa 16A sulakkeeseen"
        Missähän mummonmökissä alottaja asuu?

        Juuri valmistuneessa omakotitalossa. Aloituksen asia ei liene lainkaan vaikea ymmärrettäväksi muille kuin latauslaitteiden myyjille.


    • Anonyymi

      pakkanen..?

    • Anonyymi

      Miksi ostaa yli 150 kW tehoinen sähköauto, kun 30 kW riittää ihan hyvin???

    • Anonyymi

      On sillä kaheleille merkitystä. Ei kenellekään muille.

    • Anonyymi

      Kotona ei mitäämn tarvetta ellet ole taksiautoilija.

    • Anonyymi

      Toisilla on toisilla ei.

    • Ei sovi 10A sulakepohjaan 16A sulake. Samanlaista höpöä on sun koko kirjoitus...

      • Anonyymi

        Vai että sulakepohjaan. Sellaisia ne ovat ne sinun 1940-luvun talot.


      • Anonyymi

        Sulakepohjain vaihtaminen on minuutin juttu MUTTA johtojen kaapeloinnin vaihtaminen paksumpaan voi viedä päivänkin verran.

        Ei kai kenelläkään enää ole keskuksessa posliineja?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai että sulakepohjaan. Sellaisia ne ovat ne sinun 1940-luvun talot.

        Taloni on 1989 ja kyllä pääsulakkeet on monessakin uudemmassakin talossa posliinisulakkeita. Pääsulakkeiden vaihto omatoimisesti ei ole laillista ja aiheuttaa varmasti vahinkotapauksissa ongelmia. Monella asuinalueella ei ole edes mahdollista vaihtaa pääsulakkeita suuremmiksi (esim. mulla).
        Vaikka pääsulakkeet olisivatkin automaattisulakkeita, niin niiden vaihto on laitonta.

        Pääsulakkeet on sinetin takana, oli ne sitten millaiset tahansa, eli omin päin vaihtaminen on suurempikin rikos.
        Nämä höpöhöpö kirjoittelijat eivät todennäköisesti ole koskaan edes nähneet pääsulakkeita, koska eivät ole nähneet sitä sinetöintiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulakepohjain vaihtaminen on minuutin juttu MUTTA johtojen kaapeloinnin vaihtaminen paksumpaan voi viedä päivänkin verran.

        Ei kai kenelläkään enää ole keskuksessa posliineja?

        Pääsulakkeet on sinetin takana, eli joudut murtamaan sinetin ja se on jo vähän kovempi rikos ja aiheuttaa varmasti sen, että vahinkotapauksissa vakuutusyhtiö pesee korvauksista kätensä ja sähköyhtiö vaatii aika suuria korvauksia.
        Kommenttisi kertoo sen, että et ole koskaan edes nähnyt pääsulakkeita.


    • Anonyymi

      Ei todellakaan ole mitään tarvetta tuon suuremmalle latausteholle mitä aloituksessa kerrotaan.

      • Anonyymi

        Mistäs sinä sen tiedät?


    • Anonyymi

      Kylläpä iski Corollakansalle pahan ongelman. Ratkaisu vaatisi rahaa, ei ei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7639
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1893
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1870
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      769
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      32
      764
    Aihe