Siniset silmt, tunmemöi iho ja tukka

Anonyymi

Asun itä helsingissä, ja täällä on paljon romaneita.

Olen 17v tyttö ja mulla on (puoleen selkään) talvella tumman ruskeat hiukset, ja kesäsin hiukset vaalenee. Mul on kesät, talvet normaali tummempi iho MUTTA siniset silmät, käytän isoja kullanvärisiä korvakoruja välillä mikä lisää mustalaisen näköisyttä.

Viime kesänä kun istuin metrossa noin about 20vuotias romani tyttö kysyi multa ”kenen sakkii oot”... en osannut vastata kysymykseen mitään.

Onko siis mahdollista et vaikka oon sinisilmänen niin muo luullaan romaniksi tolleen?

5

722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sori kirjotusvirheet tossa otsikossa.

”Siniset silmät, tummempi iho ja tukka”

• Anonyymi

Voi hyvinkin olla, että luullaan. Monilla romaneilla on siniset silmät - varsinkin sellaisilla, joilla on sukujuurissaan paljon pääväestöön kuuluvia. Asun itsekin Itä-Helsingissä ja olen usein nähnyt romaniseurueissa romanityyliin pukeutuneita ihmisiä, jotka eivät ole tyypillisen romanin näköisiä, vaan vaaleatukkaisia, sinisilmäisiä ja kasvonpiirteiltäänkin hyvinkin paljon pääväestöön kuuluvien näköisiä.

• Anonyymi

Ei yllätä, tuo pitää heti saada tietoon. Onko suvun kesken riitaa vai ei. Kannattaa jättää korut pois, syyttävät kulttuurisesta omimisesta vielä ja romanilookilla yleensä saa vääränlaista huomiota etenkin itä-Helsingissä.

• Anonyymi

No kenen sakkia oot?

• Anonyymi

No ei se nyt sinänsä ole mikään ihme, jos sinua aloittaja luullaan romaniksi.
      Vaikka romaneilla useimmiten onkin tummat silmät, niin kyllä niihin muunkin värisiä mahtuu sekaan.
      Itselläni vihreät silmät, kuitenkin olen romanitaustainen henkilö, tosin toisen vanhemman puolelta vain, toinen vanhemmista on umpivalkolainen.
      Ja olen kyllä muuten niin mustalaisen näköinen kuin vaan olla voi, vaikka en edes käytä mitään romanivaatteita. Eli farkuissa yms valtaväestön vaatteissa olen aina kulkenut. Käytän jopa verkkareita ja T-paitoja sekä sortsejakin kesäaikaan.
      Olen vielä vanhemmiten muuttunut enempi tummaksi, tämä valkolaisvanhempanikin aina sanoo samaa, että olet tummunut ja paljon iön myötä ja etten ollut nuorena läheskään näin tumma kuin nykyään.
      Mua usein muutenkin luullaan ulkomaalaistaustaiseksi ja kyllä jotkut hoksaakin ihan jo näöstä myös joskus kysyä että olenko romanitaustainen.
      En kyllä itse tee asiasta numeroa, on sen verran paljon jo nuorena haukuttu mustalaisuudestani, vaikka nyt tosiaan elän täysin valtaväestön maailmassa valtaväestön tavoilla ja käyn rehellisesti töissäkin. Enkä ole ollut edes tummiin sukulaisiinkaan missään yhteyksissä vuosiin, vaikka meillä ei mitään riitaa ole ollutkaan missään vaiheessa ja ovet varmasti olisivat auki siihenkin porukkaan, jos nyt itse ottaisin yhteyttä ja haluaisin tavata.
      Niin en tosiaan itse ikinä puhu tuosta puolestani, en kyllä tosin kielläkään sitä. Jos joku hoksaa edes miettiä ja kysyy asiasta, niin vastaan suoraan rehellisesti. Ja toisen käytöksen ja reaktion mukaan sitten siitä eteenpäin. Jos on sinut asian kanssa, niin hyvä. Ja jos taas alkaa haukkumaan tai muuten on negatiivinen asian suhteen, aiheettomasti varsinkin, niin sanon kyllä sillä sekunnilla samantien, että mun kanssa ei tarvitse sitten enää olla missään tekemisissä eikä mun seuraan tulla.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe