Pitäisikö peruskouluissa opettaa heterotytöille miten erottaa jännämiehet muista miehistä?
Minkälainen asenne naisiin jännämiehillä on?
Miten jännämies käyttäytyy sosiaalisissa tilanteissa?
Mitä jännämies syö, miten jännämies asuu ja voiko jännämiehen tunnistaa ulkoisista merkeistä esim kadulla vastaan tullessa?
Onko jännämiehen jännyys geeneissä?
Ja jos jännämiehisyys tarkoittaa siis sitä, että jännämies hakkaa, raiskaa ja/tai tappaa naisen, niin miksei jännämiehiä voi etukäteen merkitä esimerkiksi tatuoinnilla, tai edes jollain rekisterillä?
Uusi oppiaine peruskouluun?
56
57
Vastaukset
- Anonyymi
Ja pojille pitäisi opettaa miten ylipäänsä selvitä hengissä. Miten olla ottamatta tupetiä riskejä. Miten olla joutumatta väkivallan kohteeksi. Miten välttyä kuolematta ennenaikaisesti. Miehethän kuevat onnettomuuksissa, väkivallan seurauksena ja yleisesti huonojen elämäntapojen vuoksi paljon naisia useammin.
- Anonyymi
Tarkoitat, että miten olla olematta jännämies?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitat, että miten olla olematta jännämies?
Ei vaan ihan miten pysyä hengissä. Miehen ei tarvitse olla jännä saadakseen pahasti turpaansa, tai joutuakseen onnettomuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan ihan miten pysyä hengissä. Miehen ei tarvitse olla jännä saadakseen pahasti turpaansa, tai joutuakseen onnettomuuteen.
Eikä miehen todellakaan tarvitse olla jännä ollakseen huolehtimatta itsestään ja kehittääkseen itselleen elintasosairauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan ihan miten pysyä hengissä. Miehen ei tarvitse olla jännä saadakseen pahasti turpaansa, tai joutuakseen onnettomuuteen.
Eikö sinusta kannattaisi opettaa pojille mitään välttää olemasta jännämies?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö sinusta kannattaisi opettaa pojille mitään välttää olemasta jännämies?
Ei tuota erikseen tarvitse opettaa. Kaikille ihmisille tulisi opettaa sosiaalisia taitoja, empatiaa, toisten huomioimista, yhteistyötä, hyviä käytöstapoja ja niin edelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuota erikseen tarvitse opettaa. Kaikille ihmisille tulisi opettaa sosiaalisia taitoja, empatiaa, toisten huomioimista, yhteistyötä, hyviä käytöstapoja ja niin edelleen.
Ilmeisesti tilausta kuitenkin olisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti tilausta kuitenkin olisi.
Noille sanomilleni asioille kyllä. Alotuksessa mainitulle sekoilulle ei.
- Anonyymi
Ihan vakavasti ottaen voisi kyllä opettaa.
Se on kyllä nurinkurista, että on noitanaisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiskampanjoita, vaikka miehet joutuvat todennäköisimmin pahoinpidellyiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan vakavasti ottaen voisi kyllä opettaa.
Se on kyllä nurinkurista, että on noitanaisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiskampanjoita, vaikka miehet joutuvat todennäköisimmin pahoinpidellyiksi.Miehet niitä miehiäkin pahoinpitelee. Mies on miehellekin susi.
- Anonyymi
Puhut marginaaliryhmästä.
Naisille ja miehille pitäisi opettaa jo tyttöinä ja poikia, miten selvitään parisuhteessa ja perheenä, jos siihen lapsia. Miten kohdataan houkutukset ja pettymykset. Miksi ottaa vastuuta. Ja mikseipä sitä, miten varaudutaan jo ennakkoon siihen, että erotaan.- Anonyymi
Joka kuukausi se marginaaliryhmä tappaa naisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka kuukausi se marginaaliryhmä tappaa naisia.
Ja miehiä.
Aina tunnutaan unohtavan että miehet pahoinpitelevät ylivoimaisesti eniten toisia miehiä.
Jännämies ja väkivaltainen murhaaja ei ole synonyymejä. On rikollisia, jotka ovat lähtökohtaisesti rikollisia eikä jänniä.
Opettaisin lähtökohtaisesti lapsille koulussa sosiaalisia taitoja, toisen huomioimista, empatiaa ja laajakatseisuutta kanssaihmisiä kohtaan, jotka kaikki yhdessä ehkäise incel -käyttäytymistä ja ATM-syrjäytymistä. Myös erityisepiiirteiset ansaitsee tukea ja ymmärtämystä miten muiden kanssa tulee toimeen. Jos vaikka ujo ei uskalla ottaa kontaktia toisin lapsiin, pitäisi aikuisen kotona ja koulussa hienovaraisesti auttaa alkuun. Samoin, jos vaikka Asperger-piirteinen ei osaa lähtökohtaisesti sosiaalisia kiemuroita, hänkin hyötyy opista mitä muut odottaa. Ja laajakatseisuus hyödyttää kaikkia, voit olla huipputyyppi vaikket ole ihan mediaani kaikilta osin.
Myös ne kenellä on isompi riski joutua huonoille teille tarvitsevat tukea ja ongelmien ratkaisemista.- Anonyymi
Eikö ole? Palstatotuuksien mukaan on.
- Anonyymi
Emberizi kirjoitti:
Uskotko palstaan?
No mutta totta kai. Ainoa oikea totuuden lähde.
- Anonyymi
Yritäpä opettaa autistia olemaan "kuin muut".
Autistin mielestä hän on normaali ja kaikki muut epänormaaleja.
Ai että! Minä sitten ihailen tuollaista asennetta. Olettaen tietysti, että käyttäytyminen on loogista ja eettisesti kestävää.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Yritäpä opettaa autistia olemaan "kuin muut".
Autistin mielestä hän on normaali ja kaikki muut epänormaaleja.
Ai että! Minä sitten ihailen tuollaista asennetta. Olettaen tietysti, että käyttäytyminen on loogista ja eettisesti kestävää.
🦄En sanonut, että autistin tarvitsee muuttua tai hänet pitää opettaa joksikin muuksi kuin on. Suuri osa kuitenkin hyötyy vaikka toimintaterapiasta, jossa opetetaan mitä muut odottaa ja mitkä kirjoittamattomat sosiaaliset säännöt muita ohjaa. Riippuu varmaan autismin laadusta ja haastavuudesta, kuinka hyvin päälleliimattuja (toinen osaa tehdä oikein intuitiivisesti) osaa hyödyntää. Jos ei osaa, ainakin on helpompi ymmärtää miksi muut reagoi niin kuin reagoi. Ei tunnetaitojen opettelu ainakaan pahenna asiaa. Jos on kyseessä on lapsi, voidaan tuki tuoda myös kouluun ja auttaa muita lapsia ymmärtämään erilaisuutta.
Olen työskennellyt umpi-Aspergerin kanssa. Ja hän sai olla oma itsensä, Jos 100000 luvun joukossa oli virhe excelissä, hän löysi sen heti. Hänellä oli siis selkeitä vahvuuksia. Sitten taas vaikka kaveri saattoi ruokapöydästä, kahvilta tai jostain työtilanteesta hävitä sanomatta mitään, ja muut yht’äkkiä vaan huomasi, että se hävinnyt jossain kohtaa. Tai jos tuli seuraan vain ilmeistyi tervehtimättä. Eikä katsekontakti onnistunut millään, ei edes kasvokontaksti. Vaikka tuollaisen pienen asian opettelu: moikka mennessä ja tullessa, olisi pelastanut hänet oudon leimalta..- Anonyymi
Emberizi kirjoitti:
En sanonut, että autistin tarvitsee muuttua tai hänet pitää opettaa joksikin muuksi kuin on. Suuri osa kuitenkin hyötyy vaikka toimintaterapiasta, jossa opetetaan mitä muut odottaa ja mitkä kirjoittamattomat sosiaaliset säännöt muita ohjaa. Riippuu varmaan autismin laadusta ja haastavuudesta, kuinka hyvin päälleliimattuja (toinen osaa tehdä oikein intuitiivisesti) osaa hyödyntää. Jos ei osaa, ainakin on helpompi ymmärtää miksi muut reagoi niin kuin reagoi. Ei tunnetaitojen opettelu ainakaan pahenna asiaa. Jos on kyseessä on lapsi, voidaan tuki tuoda myös kouluun ja auttaa muita lapsia ymmärtämään erilaisuutta.
Olen työskennellyt umpi-Aspergerin kanssa. Ja hän sai olla oma itsensä, Jos 100000 luvun joukossa oli virhe excelissä, hän löysi sen heti. Hänellä oli siis selkeitä vahvuuksia. Sitten taas vaikka kaveri saattoi ruokapöydästä, kahvilta tai jostain työtilanteesta hävitä sanomatta mitään, ja muut yht’äkkiä vaan huomasi, että se hävinnyt jossain kohtaa. Tai jos tuli seuraan vain ilmeistyi tervehtimättä. Eikä katsekontakti onnistunut millään, ei edes kasvokontaksti. Vaikka tuollaisen pienen asian opettelu: moikka mennessä ja tullessa, olisi pelastanut hänet oudon leimalta..Anteeksi mutta olen sitä mieltä että erityislahjakkaille tulisi antaa vähän enemmän anteeksi käyttäyttymisen suhteen kuin muille. Katsekontaktin ja tervehtimisen puute ovat mielestäni melko vähäpätöisiä asioita aspergerilla. Huolestuttavampaa olisi täysi empatiakyvyttömyys, itsetuhoisuus tai väkivaltaisuus. Myös täydellinen puhumattomuus tekisi asiat vaikeiksi.
Kun kyseessä on "pelkkä" outous, pidän tärkeämpänä sitä, että muut osaavat (tai ainakin oppivat) sietämään ja jopa arvostamaan erityispiirteisyyttä.
Tunnetaitojen osaaminen on tärkeää aivan kaikille.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi mutta olen sitä mieltä että erityislahjakkaille tulisi antaa vähän enemmän anteeksi käyttäyttymisen suhteen kuin muille. Katsekontaktin ja tervehtimisen puute ovat mielestäni melko vähäpätöisiä asioita aspergerilla. Huolestuttavampaa olisi täysi empatiakyvyttömyys, itsetuhoisuus tai väkivaltaisuus. Myös täydellinen puhumattomuus tekisi asiat vaikeiksi.
Kun kyseessä on "pelkkä" outous, pidän tärkeämpänä sitä, että muut osaavat (tai ainakin oppivat) sietämään ja jopa arvostamaan erityispiirteisyyttä.
Tunnetaitojen osaaminen on tärkeää aivan kaikille.
🦄Olen samaa mieltä, että ympäristön pitää oppia sietämään erilaisuutta ja erilaisuus ei ole
Ei tuon Asperger haasteet liittynyt pelkkään tervehtimisen ja silmiin katsomiseen tietenkään. Mikä tahansa asia, joka piti hoitaa ihmisten kanssa oli hyvin vaikeaa. Kaikki vähänkään rutiinista eroava oli kauhistus jne. ihan normi Asperger siis. Työ olisi vaatinut myös sosiaalista kanssakäymistä. Mutta sekin ettei kaikessa pärjää, ei ole ongelma, kun tehtävää hieman modataan. Hän hoiti enemmän osuuksia, jotka sujui paremmin kuin muilla ja joku toinen hoiti enemmän asioita, jotka olisi hänelle kuulunut. Vain suhteeellisen pientä modausta.
En sanoisi, että hän mikään poikkeuksellinen lahjakkuus, pikemminkin ”vain” hyvä siinä mitä tekee, mutta se riittää paremminkin kuin hyvin! Todella hienoa, että hän oli löytänyt paikkansa yhteiskunnassa ja elää tyytyväisenä. Sehän on tärkeintä.
- Anonyymi
Peruskouluissa ei enää toviin ole jaoteltu oppiaineita sukupuolen mukaan. Puutyöt, käsityöt ja kotitalous kuuluvat jo kaikille, eikä taida monessa koulussa enää liikuntakaan olla jakautunut poikien ja tyttöjen tunteihin.
Mikäli vain tytöille opetettaisiin jännisten tunnistamista, se olisi ylimääräinen oppitunti. Vai opetettaisiinko pojille samalla jotain vastaavaa, esim jännäjennojen tunnistamista ja miten vältellä heitä?- Anonyymi
Pojille pitäisi opettaa miten olla olematta jännämies. Eli esimerkiksi miten suhtautua naisiin, kun tämä haluaa erota. Miten oppia puhumaan suulla, eikä nyrkeillä. Opetusta pornon vääristävästä naiskuvasta. Yms. :)
"Puutyöt, käsityöt ja kotitalous kuuluvat jo kaikille"
Juuh, eivät ole kuuluneetkaan kuin vasta vajaa 50 vuotta. Peruskoulun alasteen käyneenä minulle ainakin aine oli nimeltään käsityöt ja jossakin vaiheessa kaikille yhteisen osuuden jälkeen kysyttiin kumpaan halusi osallistua: tekstiili- vai puu/metallitöihin. Meillä muistaakseni yksi pojista valitsi tekstiilityöt ja pari tytöistä puu/metallityöt. Kotitaloutta kävivät kai lähinnä pakollisen osuuden jälkeen syömiselle persot ja ne, joita ei mikään vaikeampi kiinnostanut.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
"Puutyöt, käsityöt ja kotitalous kuuluvat jo kaikille"
Juuh, eivät ole kuuluneetkaan kuin vasta vajaa 50 vuotta. Peruskoulun alasteen käyneenä minulle ainakin aine oli nimeltään käsityöt ja jossakin vaiheessa kaikille yhteisen osuuden jälkeen kysyttiin kumpaan halusi osallistua: tekstiili- vai puu/metallitöihin. Meillä muistaakseni yksi pojista valitsi tekstiilityöt ja pari tytöistä puu/metallityöt. Kotitaloutta kävivät kai lähinnä pakollisen osuuden jälkeen syömiselle persot ja ne, joita ei mikään vaikeampi kiinnostanut.Meillä köksä kuului kyllä kaikille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä köksä kuului kyllä kaikille.
Luokkahuoneiden ovissa luki käsityö/ tytöt ja toisessa puutyö/pojat, vaikka periaatteessa sai sukupuolesta riippumatta valita jomman kumman..
scrg kirjoitti:
"Puutyöt, käsityöt ja kotitalous kuuluvat jo kaikille"
Juuh, eivät ole kuuluneetkaan kuin vasta vajaa 50 vuotta. Peruskoulun alasteen käyneenä minulle ainakin aine oli nimeltään käsityöt ja jossakin vaiheessa kaikille yhteisen osuuden jälkeen kysyttiin kumpaan halusi osallistua: tekstiili- vai puu/metallitöihin. Meillä muistaakseni yksi pojista valitsi tekstiilityöt ja pari tytöistä puu/metallityöt. Kotitaloutta kävivät kai lähinnä pakollisen osuuden jälkeen syömiselle persot ja ne, joita ei mikään vaikeampi kiinnostanut.Koulutyönä tuli muuten tehtyä ihmeen kestävää jos nyt ei välttämättä niin kaunista laatua. Patalappu tosin jäi niin kapeaksi ja ohueksi ettei siitä ollut mihinkään. Myös patakinnas oli auttamattoman ohut. Kynäkoteloista tekstiiliversio on oikein pätevä kun taas puusta ja akryylistä muotoiltu aika kelvoton. Samoin tekstiilinen kassi/reppu on edelleen käyttökelpoinen. Metalliset rikkalapiot, löylykauhat ym. ovat oikein toimivia.
Näiden koululaisen tekeleiden pitkäikäisyys on hiukan hämmentävää verrattuna siihen, että työelämässä tehdyillä jutuilla on harvoin 10 vuoden jälkeen enää mitään merkitystä.
Vähän eksyi nyt tarina kauas jännämiehistä.
Ne on jänniä. (Pekka Routalempi)Anonyymi kirjoitti:
Meillä köksä kuului kyllä kaikille.
Joo. Meilläkin, mutta vain 7. luokalla. Sen jälkeen se oli yksi valinnaisaineista muiden joukossa ja niitä muita aineita sai touhuta paljon miellyttävämmässä ja rauhallisemmassa ympäristössä, kun ne sottakokit oli pelleilemässä kotitaloutta oppilaskeittiössä.
Anonyymi kirjoitti:
Luokkahuoneiden ovissa luki käsityö/ tytöt ja toisessa puutyö/pojat, vaikka periaatteessa sai sukupuolesta riippumatta valita jomman kumman..
Aika jännää, jos luki tekstejä "pojat"/"tytöt". Luulen, että meillä korkeintaan jotkut opettajat olivat epähuomiossa puhuneet poikien tai tyttöjen käsityöistä.
Puu- ja metallipuolella oli enemmän siivoamista, joten sehän olisi sen puolesta sopinut naisille paremmin. Ja ompelukone on paljon teknisempi ja säädettävämpi laite kuin juuri mikään puun tai metallin työstölaite.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Aika jännää, jos luki tekstejä "pojat"/"tytöt". Luulen, että meillä korkeintaan jotkut opettajat olivat epähuomiossa puhuneet poikien tai tyttöjen käsityöistä.
Puu- ja metallipuolella oli enemmän siivoamista, joten sehän olisi sen puolesta sopinut naisille paremmin. Ja ompelukone on paljon teknisempi ja säädettävämpi laite kuin juuri mikään puun tai metallin työstölaite.Joo luki. Muistan kun sitä ihmettelin. Isolla oli maalattu teksti oveen. Puhutaan 80-luvusta. Kaikki käsityöt valinneet oli tyttöjä, kaksi puutyöt valinneista oli tyttöjä, mutta hekin vaihtoivat käsitöihin jossain vaiheessa. Miksiköhän?
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Aika jännää, jos luki tekstejä "pojat"/"tytöt". Luulen, että meillä korkeintaan jotkut opettajat olivat epähuomiossa puhuneet poikien tai tyttöjen käsityöistä.
Puu- ja metallipuolella oli enemmän siivoamista, joten sehän olisi sen puolesta sopinut naisille paremmin. Ja ompelukone on paljon teknisempi ja säädettävämpi laite kuin juuri mikään puun tai metallin työstölaite.Ja muuten tuo jako teknisiin ja tekstiilitöihin on aika naurettava juuri syistä mitä jo mainitsit. Onko virkkuukoukku vähemmän tekninen laite kuin joku ruuvari?
Anonyymi kirjoitti:
Joo luki. Muistan kun sitä ihmettelin. Isolla oli maalattu teksti oveen. Puhutaan 80-luvusta. Kaikki käsityöt valinneet oli tyttöjä, kaksi puutyöt valinneista oli tyttöjä, mutta hekin vaihtoivat käsitöihin jossain vaiheessa. Miksiköhän?
Oli valinnaisaineet muutenkin melko sukupuolittuneita. Tietotekniikka kuului meillä noihin ja se oli hyvin vahvasti poikien valtakuntaa. Samoin ehkä hieman yllättäen kirjanpito yms. kauppa/talouskurssi (en muista virallista nimeä.) Ylimääräisen kielen ja valinnaisen kuvaamataidon käyminen taas oli tyttöjen juttu. Käsitöitä ja kotitaloutta valitsivat sekä tytöt että pojat.
Peruskouluympäristössä on ihan mahdollista, että sukupuolivähemmistö saattaa joutua kiusaamisen kohteeksi mistä sitten seurata sitä, että halutaan pois "omien" joukkoon.scrg kirjoitti:
Oli valinnaisaineet muutenkin melko sukupuolittuneita. Tietotekniikka kuului meillä noihin ja se oli hyvin vahvasti poikien valtakuntaa. Samoin ehkä hieman yllättäen kirjanpito yms. kauppa/talouskurssi (en muista virallista nimeä.) Ylimääräisen kielen ja valinnaisen kuvaamataidon käyminen taas oli tyttöjen juttu. Käsitöitä ja kotitaloutta valitsivat sekä tytöt että pojat.
Peruskouluympäristössä on ihan mahdollista, että sukupuolivähemmistö saattaa joutua kiusaamisen kohteeksi mistä sitten seurata sitä, että halutaan pois "omien" joukkoon.Kyllä sukupuolittuneisuus näkyi edelleen myös lukiossa. Pitkän fysiikan kursseilla oli selvä poikien enemmistö, vaikka lukiossa muuten enmmän tyttöjä. Vastaavasti sitten ehkä psykologiassa tai terveystiedossa oli vielä vankempi tyttöenemmistö.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Oli valinnaisaineet muutenkin melko sukupuolittuneita. Tietotekniikka kuului meillä noihin ja se oli hyvin vahvasti poikien valtakuntaa. Samoin ehkä hieman yllättäen kirjanpito yms. kauppa/talouskurssi (en muista virallista nimeä.) Ylimääräisen kielen ja valinnaisen kuvaamataidon käyminen taas oli tyttöjen juttu. Käsitöitä ja kotitaloutta valitsivat sekä tytöt että pojat.
Peruskouluympäristössä on ihan mahdollista, että sukupuolivähemmistö saattaa joutua kiusaamisen kohteeksi mistä sitten seurata sitä, että halutaan pois "omien" joukkoon.Meillä ei kuvis ollut valinnainen aine, mutta konekirjoituksen valinneista kaikki oli tyttöjä. Sen sijaan kaupalliset aineet oli aika tasainen.
Anonyymi kirjoitti:
Ja muuten tuo jako teknisiin ja tekstiilitöihin on aika naurettava juuri syistä mitä jo mainitsit. Onko virkkuukoukku vähemmän tekninen laite kuin joku ruuvari?
Oppilaiden kannaltahan tuossa ei ole järkeä, vaan olisi fiksumpaa oppia käsittelemään laajasti erilaisia materiaaleja. Tuloksena saadaan vain naisia, jotka naulaavat ruuveja seinään ja miehiä, jotka ei osaa käyttää pesukonetta.
Käytännössä varmaan opettajien osaaminen on yksi rajoite. Aika harvassa ne tyypit, jotka ymmärtävät jotain sekä ompelukoneesta että hitsauslaitteesta.Anonyymi kirjoitti:
Meillä ei kuvis ollut valinnainen aine, mutta konekirjoituksen valinneista kaikki oli tyttöjä. Sen sijaan kaupalliset aineet oli aika tasainen.
Joo. Kaupalliset aineet oli se nimi. Ja unohdin tuon konekirjoituksen. En muista oliko meidän aikaan vielä käytössä jotain erityisiä kirjoituskoneita vai käyttivätkö PC-koneita. Järkevämpää se ainakin olisi ollut, koska hyvin varhain oli jo kymmensormijärjestelmän opetteleuun soveltuvia opetusohjelmia.
Mekaanisella koneella toki ison kirjaimen kirjoittamiseen piti käyttää vähhän voimaa ja välilä irrotella vasaroita toisistaan.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Joo. Kaupalliset aineet oli se nimi. Ja unohdin tuon konekirjoituksen. En muista oliko meidän aikaan vielä käytössä jotain erityisiä kirjoituskoneita vai käyttivätkö PC-koneita. Järkevämpää se ainakin olisi ollut, koska hyvin varhain oli jo kymmensormijärjestelmän opetteleuun soveltuvia opetusohjelmia.
Mekaanisella koneella toki ison kirjaimen kirjoittamiseen piti käyttää vähhän voimaa ja välilä irrotella vasaroita toisistaan.Meillä oli kirjoituskoneet. Atk taisi olla myös jo vallinnaisaineena.
Anonyymi kirjoitti:
Meillä oli kirjoituskoneet. Atk taisi olla myös jo vallinnaisaineena.
Oliko kuitenkin sähkökirjoituskoneet vai myös ihan perinteisiä mekaanisia?
Mulla on mielikuva, että jossain sähkökirjoituskoneissa oli jo joitain tekstinkäsittelyomianisuuksia: siis että merkin pystyi vielä poistamaan ennen kuin se sitten roiskaistiin paperille.
Laskimet oli myös sellaisia, että numero kerrallaan syötettin ja nestekidenäytöllä näkyi vain se juuri syötettävä luku.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Oliko kuitenkin sähkökirjoituskoneet vai myös ihan perinteisiä mekaanisia?
Mulla on mielikuva, että jossain sähkökirjoituskoneissa oli jo joitain tekstinkäsittelyomianisuuksia: siis että merkin pystyi vielä poistamaan ennen kuin se sitten roiskaistiin paperille.
Laskimet oli myös sellaisia, että numero kerrallaan syötettin ja nestekidenäytöllä näkyi vain se juuri syötettävä luku.Kyllä ne sähkölaitteita oli. Mutta tarkistin tuon atk-opetuksen, niin eipä ollut vielä minun aikana valinnainen aine. Tuli vasta 1984.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne sähkölaitteita oli. Mutta tarkistin tuon atk-opetuksen, niin eipä ollut vielä minun aikana valinnainen aine. Tuli vasta 1984.
Bill Gatesin/Microsoftin käyttistä käyttävät 286-PC koneet tulivat markkinoille 1982 (Kilpaileva Apple McIntosh 1984)ja olivat varmaan alkuksi sen verran kallita, että kouluihin koneita varmaan hankittiin enemmän vasta 1980-luvun loppupuolella. Yliopistoissa samaan aikaan PC-koneiden vyöryessä kouluihin käytettiin varmaan jo melko yleisesti Unix-suurkoneita ja "tyhmiä" näyttöpäätteitä.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Oliko kuitenkin sähkökirjoituskoneet vai myös ihan perinteisiä mekaanisia?
Mulla on mielikuva, että jossain sähkökirjoituskoneissa oli jo joitain tekstinkäsittelyomianisuuksia: siis että merkin pystyi vielä poistamaan ennen kuin se sitten roiskaistiin paperille.
Laskimet oli myös sellaisia, että numero kerrallaan syötettin ja nestekidenäytöllä näkyi vain se juuri syötettävä luku.Halla-aholla oli konekirjoitus kymppi ja matematiikka vitonen. Eikö sekin ole joku 50
- Anonyymi
Espoossa on ainakin kaksi narsistia ollut ja yks Somerolla jne.....
- Anonyymi
Tunnetaidot. Opeteltaisiin tunnistamaan tunteita ja niiden käsittelyä. Opeteltaisiin omien rajojen asettamista ja pitämistä. Itsemyötäntuntoa, empatiaa jne.
Loppuisi kiusaamiset, hyväksikäytöt, uhriutumiset, katkeroitumiset jne. Sillä olisi oikeasti huikea kansantaloudellinen ja -terveydellinen vaikutus.- Anonyymi
Olen samaa mieltä.
- Anonyymi
Kirkasta pitäisi osata ottaa viinamiesten https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b51ae6eb-3ddb-43ea-9ea5-37227cadd30a
- Anonyymi
Naiset haluaa jännämiehen aina. Koulussa opetetaan miten komeat miehet on niitä parhaita kumppaneita ja komea mies on aina ollut jännämies. monesti komeat julkkikset osoittautuneet jännämiehiksi jotka hakkaa ja raiskaa naisia.
- Anonyymi
Missä oppiaineessa tuo opetetaan? :D
No periaatteessa kyllä, vaikka ei ihan noin kun kirjoitat.
Asiassa eteen astuu vaan poliittinen korrektius. Jos ruvettaisiin opettamaan naisia välttämään jännämiehiä, niin naisasialiike ärähtäisi, että tässä nyt syyllistetään naisia. Yrittihän se yksi naispoliisi kertoa, että miten välttää raiskauksia tai pahoinpitelyitä ja tuli dumattua pahasti.
Parisuhteissa, joissa mies on väkivaltainen narsisti on ihan selviä yhteisiä tunnusmerkkejä nähtävissä heti parisuhteen alusta lähtien.
Kyllä itsekin olisin oman parisuhteeni alussa olisin tarvinnut neuvoja, että jätä nyt tuo hullu akka, ennen kuin on liian myöhäistä.- Anonyymi
Niin, niitä naisille kohdennettuja kampanjoita on kyllä ollut, joissa neuvotaan pukeutumisen ja tilanteiden välttelyn suhteen.
Rinnalle vaan pitäisi saada myös miehille kohdennettuja kampanjoita, joissa neuvotaan jättämään naiset rauhaan, vaikka olisivat miten pukeutuneita yms.
Vastuu on toki molemmilla sukupuolilla. Sivistyneiltä miehiltä voi hyvällä syyllä vaatia himojen hillintää, emmehän ole eläimiä. Vaikka se katse kuinka hakeutuisi minihameen helmoihin, täytyy miehellä olla sen verran itsehillintää että pitää kuitenkin näppinsä irti.
Vaikka olisikin mukavaa että kaikki voisivat kulkea rauhassa kaikkialla, miten vain pukeutuneina ja mihin tahansa kellonaikaan, se ei valitettavasti ole vielä realistista. Tiedostavat naiset varovat pimeitä puistoja ja tuntemattomia miehiä. Vaikka tekisi mieli kulkea kesäillassa kevyessä hamosessa jalan, moni nainen käyttää kuitenkin housuja ja kulkee taksilla.
On hyvä opettaa varovaisuuteen, mutta todellakin täytyisi alkaa tehokkaammin kampanjoimaan sen puolesta, että vähemmänkin sivistyneet miehet jättäisivät naiset rauhaan. - Anonyymi
Tytöille pitäisi opettaa mistä sen jännämiehen tunnistaa. Ja jännämiehen merkit täyttävät miehet pitäisi merkitä jotenkin näkyvästi, että myös muut miehet osaavat vältellä heitä. Sillä jännämiehethän hakkaavat eniten toisia miehiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tytöille pitäisi opettaa mistä sen jännämiehen tunnistaa. Ja jännämiehen merkit täyttävät miehet pitäisi merkitä jotenkin näkyvästi, että myös muut miehet osaavat vältellä heitä. Sillä jännämiehethän hakkaavat eniten toisia miehiä.
Siis tytöille pitäisi erikseen järjestää opetusta?
Miksi?
Jos jännikset jokatapauksessa jotenkin merkataan, jotta muut miehet osaavat vältellä heitä, niin miksi tytöille pitäisi enää erikseen järjestää tunnistusopetusta?
Eikös se riitä tytöille ja pojille, että sanotaan vaan "vältelkää tällä merkillä merkittyjä miehiä" ja se siitä?
- Anonyymi
Ei taida peruskoulu ikäinen etsiä itselleen mitään miestä vaan oman ikäisen.Ja tuskin suurimmalla osalla mikään seksi on mielessä vaan viattomat seurustelu/pusut.
- Anonyymi
Peruskoulussa opetetaan asioita tulevaa varten, ei vain tätä hetkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peruskoulussa opetetaan asioita tulevaa varten, ei vain tätä hetkeä.
Koulussa opetetaan ikään kuuluvaa opetusta aloitus on typerä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koulussa opetetaan ikään kuuluvaa opetusta aloitus on typerä.
Mikä sisältää opetuksen tulevaisuutta varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sisältää opetuksen tulevaisuutta varten.
Kaikki mitä koulussa opetetaan. Tietysti. Koko yleissivistys.
Ja tietysti aloitus on typerä, sillä mitään tavallisista miehistä erillisiä jännämiehiä ei ole olemassakaan. Silti täällä naisia syyllistetään jatkuvasti siitä, kun joku mies hakkaa, tappaa, raiskaa naisen, vaikka syy on AINA tekijässä. Näin myös lain mukaan on. Naisvihaajat tietysti tuomitsisivat uhritkin vankilaan talibanien hengessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924637
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?843862Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1433438Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152615Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292544- 432141
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282057Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261830Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91707- 881689