Tasingon merkitys

Anonyymi

Avioliitossa oleva tätini teki testamentin, jossa minä olin toinen perijöistä. Nyt hänen puoliso kuoli ja tätini testamentilla olisin perinyt myös hänet, mutta hän oli kieltäytynyt tasinkoon tätini kuoleman jälkeen, Onko tasinko edelleen voimassa, kun hänen perintöään jaetaan?

12

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko ositus oikeasti tehty vai kieltäytyikö leski tasingosta vain perukirjassa?

      • Anonyymi

        Perinnönjako tehtiin ja hän kieltäytyi tasingosta. Se onkin minulle epäselvää, vaikuttaako se nyt hänen kuoltuaan perinnönjakoon. Kuulin, että tätini testamentilla hänen perintö kuuluisi myös meille, mutta silloinen tasingosta kieltäytyminen muuttaa tilanteen???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinnönjako tehtiin ja hän kieltäytyi tasingosta. Se onkin minulle epäselvää, vaikuttaako se nyt hänen kuoltuaan perinnönjakoon. Kuulin, että tätini testamentilla hänen perintö kuuluisi myös meille, mutta silloinen tasingosta kieltäytyminen muuttaa tilanteen???

        "Perinnönjako tehtiin ja hän kieltäytyi tasingosta. Se onkin minulle epäselvää, vaikuttaako se nyt hänen kuoltuaan perinnönjakoon. Kuulin, että tätini testamentilla hänen perintö kuuluisi myös meille, mutta silloinen tasingosta kieltäytyminen muuttaa tilanteen???"

        Koska perinnönjako on tehty ja varakkaampi aviopuoliso on kieltäytyn luvuttamasta tasinkoa, niin tasingon osalta homma on taputeltu. Eli aloittaja on jo saanut sen mitä tulee saamaan!


    • Anonyymi

      Kysymys on aika epäselvä mutta yritän ymmärtää. Täti on siis kuollut jo aiemmin? Saitko silloin perintöä, vai olitko vasta testamentin toissijainen saaja (tarkoitan että ensin meni puolisolle ja hänen kuoltuaan sinulle). Jos ositusta ja/tai perinnönjakoa ei ole tehty tädin jälkeen, eikä puoliso ole tehnyt omaa testamenttia, niin perintö tädin testamentin mukaan on lähtökohtaisesti puolet nyt jäljellä olevasta omaisuudesta (siis sinulle ja toiselle testamentinsaajalle yhteensä)

      • Anonyymi

        Juu tätini kuoli jo aiemmin. Sain silloin puolet hänen perinnöstään, testamentti oli minulle ja toiselle henkilölle. Perinnönjako tehtiin hänen kuoleman jälkeen. Koska puoliso oli varakkaampi, hän ei antanut tasinkoa.( He asuivat erillään, mutta olivat edelleen naimisissa.) Puolisolla ei ollut testamenttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tätini kuoli jo aiemmin. Sain silloin puolet hänen perinnöstään, testamentti oli minulle ja toiselle henkilölle. Perinnönjako tehtiin hänen kuoleman jälkeen. Koska puoliso oli varakkaampi, hän ei antanut tasinkoa.( He asuivat erillään, mutta olivat edelleen naimisissa.) Puolisolla ei ollut testamenttia.

        OK, sitten se on varmaan mennyt ihan oikein. Puolison omaisuus on mennyt hänen omille perillisilleen. Mutta mitähän siinä testamentissa on lukenut, kun sanoit että sen perusteella olisi myös puolison omaisuus tullut teille? Ei hän ole voinut määrätä testamentilla muuta kuin omasta omaisuudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, sitten se on varmaan mennyt ihan oikein. Puolison omaisuus on mennyt hänen omille perillisilleen. Mutta mitähän siinä testamentissa on lukenut, kun sanoit että sen perusteella olisi myös puolison omaisuus tullut teille? Ei hän ole voinut määrätä testamentilla muuta kuin omasta omaisuudestaan.

        On niin hankalia nää perintöjutut. Pitää vaan tyytyä lopputulokseen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niin hankalia nää perintöjutut. Pitää vaan tyytyä lopputulokseen,

        Juuri näin - vieköön muut ja minä vikisen.

        "Avioliitossa oleva tätini teki testamentin, jossa minä olin toinen perijöistä."

        Siis teki ja olit, mutta ei enää...?

        "Nyt hänen puoliso kuoli ja tätini testamentilla olisin perinyt myös hänet, mutta hän oli kieltäytynyt tasinkoon tätini kuoleman jälkeen."

        Jos kyseessä on lapseton pariskunta, puoliso perii. Ellei ole testamenttia, molempien osalta tulee kyseeseen toissijaiset perilliset, kun myös leski menehtyy. Tasinkoa ei tarvitse vaatia eikä siihen tarvitse vedota. Avioliittolaissa ei ole määrätty osituspakkoa, eikä laissa ole estettä sille, että puoliso luopuu vaatimasta tasinkoa. Puolisoilla on oikeus jakaa omaisuus erotessa muullakin tavalla kuin puolittamisperiaatteen mukaan.

        "Onko tasinko edelleen voimassa, kun hänen perintöään jaetaan?"

        Tästä keskusteltiin juuri muualla. Jos ositusta ei ole toimitettu ennen tasinkoetuoikeuteen vedonneen lesken kuolemaa, lesken kuolinhetkellä syntyy ensin kuolleen puolison perillisille perintöoikeus tasinkoon. Nyt tasinko-oikeuteen ei ole vedottu, joten oikeus sellaiseen on tapauksessa esitetyn pohjalta lakannut olemasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin - vieköön muut ja minä vikisen.

        "Avioliitossa oleva tätini teki testamentin, jossa minä olin toinen perijöistä."

        Siis teki ja olit, mutta ei enää...?

        "Nyt hänen puoliso kuoli ja tätini testamentilla olisin perinyt myös hänet, mutta hän oli kieltäytynyt tasinkoon tätini kuoleman jälkeen."

        Jos kyseessä on lapseton pariskunta, puoliso perii. Ellei ole testamenttia, molempien osalta tulee kyseeseen toissijaiset perilliset, kun myös leski menehtyy. Tasinkoa ei tarvitse vaatia eikä siihen tarvitse vedota. Avioliittolaissa ei ole määrätty osituspakkoa, eikä laissa ole estettä sille, että puoliso luopuu vaatimasta tasinkoa. Puolisoilla on oikeus jakaa omaisuus erotessa muullakin tavalla kuin puolittamisperiaatteen mukaan.

        "Onko tasinko edelleen voimassa, kun hänen perintöään jaetaan?"

        Tästä keskusteltiin juuri muualla. Jos ositusta ei ole toimitettu ennen tasinkoetuoikeuteen vedonneen lesken kuolemaa, lesken kuolinhetkellä syntyy ensin kuolleen puolison perillisille perintöoikeus tasinkoon. Nyt tasinko-oikeuteen ei ole vedottu, joten oikeus sellaiseen on tapauksessa esitetyn pohjalta lakannut olemasta.

        Tasingosta maksamisesta kieltäytyminen on henkilökohtainen oikeus. Ei periydy tasingon maksamisesta kieltäytyneen perillisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tasingosta maksamisesta kieltäytyminen on henkilökohtainen oikeus. Ei periydy tasingon maksamisesta kieltäytyneen perillisille.

        Mitä yritit sanoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä yritit sanoa?

        En ole tuon kirjoittanut, mutta: leskellä on oikeus kieltäytyä antamasta tasinkoa puolisovainajansa kuolinpesälle. Jos hän ei kuitenkaan tee niin eläessään, se jää lopullisesti tekemättä. Leskenkin kuoltua lesken oma kuolinpesä ei voi enää kieltäytyä tasingon maksamisesta, tasingon, joka menee ensin kuolleen puolison perillisille ja/tai testamentinsaajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuon kirjoittanut, mutta: leskellä on oikeus kieltäytyä antamasta tasinkoa puolisovainajansa kuolinpesälle. Jos hän ei kuitenkaan tee niin eläessään, se jää lopullisesti tekemättä. Leskenkin kuoltua lesken oma kuolinpesä ei voi enää kieltäytyä tasingon maksamisesta, tasingon, joka menee ensin kuolleen puolison perillisille ja/tai testamentinsaajille.

        Kyllä. Osituspakkoa ei ole olemassa eikä ole estettä sille, että puoliso luopuu vaatimasta tasinkoa. Puolisoilla on oikeus jakaa omaisuus kuten parhaaksi katsovat. Lesken kuoltua lesken kuolinpesä ei voi kieltäytyä tasingon maksamisesta, jos vaatimus on alkujaan esitetty. Sen sijaan kuolinpesä voi kieltäytyä kaikista muista asiaan liittyvistä vaateista, jos osituskirja missä tahansa muodossaan on sovitusti olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe