Pitääkö valkosipuli flunssapöpöt loitolla?

Anonyymi-ap

Juttu tuli vastaan Ilta Lehteä lukiessani. Aika yksiselitteinen juttu minusta; mitä enemmän valkosipulia syöt, sen paremmin flunssatartunnoilta säästyt. Yksinkertaisesti, ihmiset pysyvät tietyn etäisyyden päässä, valkosipulille löyhkäävän yksilön läheisyydestä! Eli jopa kaupan kassajonossa, jätän ns. hajueron, jos joku oikein voimakkaasti valkosipulille tuoksuu.

Syön itsekin valkosipulia, sen verran kuin hyvälle maistuu, mutt en koskaan työpäivän aikana, tai jos seuraava päivä on työpäivä. Valkosipulia kuluu ruuanlaitossa useimmiten vapaapäivinä, sen jälkeen kun pakolliset ostokset on tullut jo hankittua.
Aika usein viikonlopuksi teen esim. valkosipuliperunoita ja jauhelihapihvejä, koska maanantaihin mennessä olen jälleen varsin vapaa valkosipulin tuoksuista.

Vanhempi sisareni tuli kyläilemään koko perheensä kanssa ja minä onneton olin juuri valmistanut jauhelihapitsaa kera valkosipulin. Lankomiehen kommentti; "Jessus mikä katku täällä on, taidan mennä pihalle"... ja meni kans. Mä tuuletin huusholliani, mutt lanko oli pihalla tai toisessa pihapiirini rakennuksessa, eli vanhempieni luona.
Mä en toisiaankaan odottanut heidän vierailuaan, joten pitsaan laitoin valkosipulia ja tottakai se myös tuoksui koko tuvantäydeltä.

Menin käymään naapurissa ja vein mukanani voisilmäpullia sekä paholaisenkakun, kaivettuani ne pakastimesta. Systeri keitti heille kahvit ja sulatti viemiseni mikrossa, mua kismitti, kun pitsa jäähtyi työpöydällä ja mulla oli nälkäkin. Istuin kuitenkin siellä niin kauan ett olin kupillisen kahvia nauttinut ja palasen paholaisenkakkua, joka muuten katosi aika pian lautaselta parempiin suihin, on näet erityisesti muksujen suosiossa ja vasta sen jälkeen maistui voisilmäpulla. Jarin selitys; "Niitä on kotonakin äitin leipomina!"

Mä söin juuri yksikseni pitsaa, Mimmi ja pikkusisko jäivät naapuriin, seurustelemaan vieraiden kanssa. Onneksi Mimmi oli jo syötetty/syönyt makaroonilaatikkonsa ja olin ehtinyt korjata jo hänen aiheuttamansa sotkunkin pois pöydältä, ennen vieraiden tuloa! Systeri saa lämmittää pitsansa mikrossa, jos ei syö sitä jäähtyneenä!
trollikka

13

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Liikunta raittiissa ulkoilmassa, valkosipuli, hunaja, mustaherukka ja mustikat ruokavaliossa pitää flunssaa loitolla. Suosin kotimaisia valkosipuleita, niin kuin muissakin ruokatuotteissa, sillä esim. ainakin kiinalaiset valkosipulit vaalennetaan valkoisimmiksi vetyperoksidilla! Mitä todennäköisimmin edm. sisältävät myös muita rajuja käsittelyitä torjunta-aineiden muodossa.

• Anonyymi

Korjaan: *jäljempänä mainitut

• Anonyymi

Niin mä viljelen itse talvivalkosipuleita, niiden lannoituksessa ei ole käytetty mitään kemikaalisia yhdisteitä. Komposti multaa, kolmen vuoden maadutuksen tuote, rikastettu hevosen paskoilla; silloin ensimmäisen vuoden kompostoinnissa.
        Kolmannen vuoden kompostissa mulla elää kastemadot, jotka nekin pääsevät keväisin suurimmaksi osaksi muuttamaan uudelle asuinalueelle tontillani; lannoite mullan mukana.

Noita mainitsemiasi tuotteita mulla on tällä hetkelläkin pakastimessa mutt hunaja purkista taitaa olla loppumaisillaan. Tämän vuotista hunajaa en ole vielä käynyt ostamassa, tuottajalta suoraan. Uskoisin kuitenkin saavani sitä, olen viimeiset 5 vuotta ostanut häneltä suoraan, ilman kaupan välikäsiä ja niistä johtuvia hinnan korotuksia. Nuukuuttani!
        Sitä liikuntaa puolestaan saan ihan huomaamattakin, marjastaessa, sienestäessä sekä metsästäessä, kalastaessa saa raitista ilmaa ja puutuneen pehvan, liikunta jää pienemmälle.
        trollikka

• Anonyymi

KYLLÄ HYVÄ FLUNSSAN EHKÄISYYN. MUUTENKIN TOSI HYVÄÄ ESIM. PIZZAN PÄÄLLÄ NAM !

• Anonyymi

Sipulissa on antibakteerisia ominaisuuksia, mitä se sitten tarkoittaakaan. Bakteereja on kaikkialla niin tuo antibakteerisuus tarkoittaa että se toimii pahoja bakteereja vastaan. Syön oikeastaan joka päivä sipulia. Senkö takia olen ikisinkku?

• Anonyymi

Kurpitsansiemenöljy kylmäpuristettu on, myös hyvä terveyden edistäjä! Käy sisäisesti ja ulkoisesti...monikäyttöinen ja siihen suhteuttetuna halpa..saa ruokakaupasta, prismasta.

• Ei valkis flunssaan vaikuta, mutta Rakulaa ja vampyyrei se kyl kamaloittaa, niet ne pakenee. Ja sillei ei saa tehä, sil noon kilttii tyyppii. Ei soo niitten oma vika, et nillon verenimemisgeenii. Terv. Kyöpeli 👻 ja terkkuu myös Hiirulta 🐁 Nii, ja Kynikseltä 🌹👀

• Anonyymi

Tutustu inkivääriin?

• Anonyymi

Mulle ainakin tuttu mausteena ja kipulääkkeenä käytän itselleni. Mauttomat omenat esim. hillottaessa saa maukkaaksi; kanelilla, sokerilla ja inkiväärillä, herkullista hilloketta lätyille ja, Turkkilaisen jukurtin kanssa; Mimmin sanoin: nam nam!

• En tiedä, mutta kun tekee lyökeistä seppeleen, Kreivi Krapula ei uskalla tulla lähelle. 😁

• Ei kyllä kukaan muukaan. 🤣

• Anonyymi

Jokos olet talviset seppeleet sitonut, kaiken varalta... jos vaikka kuinka paha Kankkunen saattaisi tiellesi tulla tupsahtaa! =)
        trollikka

• Anonyymi kirjoitti:

Jokos olet talviset seppeleet sitonut, kaiken varalta... jos vaikka kuinka paha Kankkunen saattaisi tiellesi tulla tupsahtaa! =)
        trollikka

Heh...

Mä selviin ilmsn helposti. Mulle ei hirmuisia krapuloita tule enää. Korkrintaan hetken laiskuus. 😁

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3328
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      40
      2746
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2306
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2278
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2211
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      113
      2190
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      1987
    8. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      20
      1979
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1934
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      88
      1721
    Aihe