Omistatteko asunnon

Ja maksaako puolisonne teille vuokraa jos asutte yhdessä vai miten kulut jaette?

46

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä on Sinkut-osio. Viestisi sopinee paremmin muualle.

      • Niinpä... Miksi pariskunnat kirjoittelee täällä?


    • Anonyymi

      Mies maksaa kaikki asumiskulut

    • Tämän asunnon omistussuhde on pyhä kolmio. Minä, mies ja pankki.
      Vahvasti tuntuu siltä, että tuo pankki jää tässä(kin) pelissä voitolle.

    • En omista, en maksa vuokraakaan, vaikka talouden-/kodinhoitaja ja lastemme hoitaja olenkin. Maksan omat kuluni mitä tarvin, kuten vaatteet, lääkkeet, hygienia, auto, puhelin, toisen lapsen puhelinlaskut ja puhelin, lasten vaatteet mä kustannan, roskamaksut, ruokaa, hankintoja kotiin (puutarhaan yleensä kaikki), ostan irtainta. Osallistun pääasiassa lasten kulut kuitaten omieni lisäksi.

      Huolehdin kaikesta muusta asuntoon liittyen paitsi lainanlyhennys, vero, vakuutukset, sähköt. Ne kustantaa mies. Ja hän kustantaa isompia remontteja jos niitä tarvii, kustantaa ruokaa yhdessä mun kanssa.

      Aika tarkkaan näin. Välillä harvoin voi olla että jompikumpi sekaantuu kustantamaan toisen reviiriltäkin. 😄

      • Niin ja vesimaksun maksaa mies. Ne on isoja kuluja helposti, johon minun roposet ei riittäisi edes työtuloilla.


      • G-LoveR kirjoitti:

        Niin ja vesimaksun maksaa mies. Ne on isoja kuluja helposti, johon minun roposet ei riittäisi edes työtuloilla.

        Ja mieheni on tarjoutunut maksamaan minunkin henkilökohtaisia kuluja, mutten ole suostunut. Minusta hänen ei tarvi mua ylläpitää, saanhan jo asua ilman asumiskukuja tässä hänen huushollissaan.

        Vaikka niin sai hänkin asua minun huushollissa ilman kuluja. Että puolin ja toisin.


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Ja mieheni on tarjoutunut maksamaan minunkin henkilökohtaisia kuluja, mutten ole suostunut. Minusta hänen ei tarvi mua ylläpitää, saanhan jo asua ilman asumiskukuja tässä hänen huushollissaan.

        Vaikka niin sai hänkin asua minun huushollissa ilman kuluja. Että puolin ja toisin.

        Maksat luonnossa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maksat luonnossa?

        Ihan perheeseen upotan kaikki rahani mitä ikinä jemmoista löytyy ja on löytynyt eli en. Mä en itseeni kuluta paljon mitään. Jiten enimmät rahani menee kuluihin mitä elämästä tulee perheenä. Lapsiin ja hamsteriin. 😅


      • G-LoveR kirjoitti:

        Ihan perheeseen upotan kaikki rahani mitä ikinä jemmoista löytyy ja on löytynyt eli en. Mä en itseeni kuluta paljon mitään. Jiten enimmät rahani menee kuluihin mitä elämästä tulee perheenä. Lapsiin ja hamsteriin. 😅

        Kyllä mä enemmän tuotan kun vietän. Miehen talous pysyy hyvänä, kun ei tule töistä poissaolojakaan, kuten tulisi jos olisin työelämässä. Ja ei ole pakko maksaa palkkaa lasten poissaoloista. Hän voi keskittyä täysin työhönsä, ikinä mitään sumplimatta, kun minä huolehdin lapset ja kotiasiat.

        Mieheni on tilaansa varsin tyytyväinen. Ymmärrettävösti, kun rahalla selvii kaikesta toisin kun moni muu iskä.


      • G-LoveR kirjoitti:

        Kyllä mä enemmän tuotan kun vietän. Miehen talous pysyy hyvänä, kun ei tule töistä poissaolojakaan, kuten tulisi jos olisin työelämässä. Ja ei ole pakko maksaa palkkaa lasten poissaoloista. Hän voi keskittyä täysin työhönsä, ikinä mitään sumplimatta, kun minä huolehdin lapset ja kotiasiat.

        Mieheni on tilaansa varsin tyytyväinen. Ymmärrettävösti, kun rahalla selvii kaikesta toisin kun moni muu iskä.

        Ja emäntä vielä kustantaa perheen autonkin itsensä lisäksi. Jos asumiskulut ottaa jonkun miehen sydämelle, ei pidä perustaa perhettä tai pitää olla valmis olemaan töistä poiskin ja kärsimään rahallisia tappioita senkin myötä.


    • Anonyymi

      Minä omistan asunnon. Mies ei maksa vuokraa, enkä ole sellaista pyytänyt. Mies maksaa puolet vedestä, sähköstä, internetistä ja irtaimistovakuutuksesta. Lisäksi hän maksaa valtaosan ruokakuluista. Minä maksan kaikki suoraan asuntoon liittyvät kulut ja auton kulut (autokin on minun).

      • Anonyymi

        En tiedä iskeekö verottaja oikeasti koskaan pariskuntien väliseen maksuliikenteeseen, mutta juurikin verottajan taki on päädytty tollaseen kuvioon. Periaatteessahan virallinen vuokra pitäis verottajalle ilmottaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä iskeekö verottaja oikeasti koskaan pariskuntien väliseen maksuliikenteeseen, mutta juurikin verottajan taki on päädytty tollaseen kuvioon. Periaatteessahan virallinen vuokra pitäis verottajalle ilmottaa.

        Keltään ei ole pakko periä vuokraa, kysyin joskus verottajalta aikoinaan juurikin parisuhde kuvioissa. Mutta jos perii, se pitää ilmoittaa vuosittain.


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Keltään ei ole pakko periä vuokraa, kysyin joskus verottajalta aikoinaan juurikin parisuhde kuvioissa. Mutta jos perii, se pitää ilmoittaa vuosittain.

        Ei tietenkään keneltäkään ole pakko periä vuokraa ja juu virallinen vuokra pitää ilmottaa. Se on selvä. Vaan tarkotinkin sitä, että siksi ollaan päädytty siihen, että maksaa selkeästi laskuja ja omia kulujaan siinä asumisessa, eikä mitään könttäsummaa "vuokraa", jota sitten pitäisi ilmotella. Mies ei selkeästi myöskään osallistu asunnon kuluihin, koska ne on periaatteessa vähän niin ja näin, kun ne periaatteessa pitäisi olla vuokraa. Mun mutsini on verottajan palveluksessa, eli näitä on kyllä tullut kyseltyä ja toi ei lopulta avoparin kyseessä ollessa ole ihan yksinkertainen kuvio, jos haluaisi ihan viimesen pilkun mukaan mennä. Vaan sitä en tiedä, että puuttuvatko oikeasti juuri koskaan pariskuntien väliseen rahaliikenteeseen, jos ei siinä puhuta selkeästi tosi isoista summista. Epävirallisestihan verottajaa ei kiinnosta oikein mikään mikä jää alle 30 000.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään keneltäkään ole pakko periä vuokraa ja juu virallinen vuokra pitää ilmottaa. Se on selvä. Vaan tarkotinkin sitä, että siksi ollaan päädytty siihen, että maksaa selkeästi laskuja ja omia kulujaan siinä asumisessa, eikä mitään könttäsummaa "vuokraa", jota sitten pitäisi ilmotella. Mies ei selkeästi myöskään osallistu asunnon kuluihin, koska ne on periaatteessa vähän niin ja näin, kun ne periaatteessa pitäisi olla vuokraa. Mun mutsini on verottajan palveluksessa, eli näitä on kyllä tullut kyseltyä ja toi ei lopulta avoparin kyseessä ollessa ole ihan yksinkertainen kuvio, jos haluaisi ihan viimesen pilkun mukaan mennä. Vaan sitä en tiedä, että puuttuvatko oikeasti juuri koskaan pariskuntien väliseen rahaliikenteeseen, jos ei siinä puhuta selkeästi tosi isoista summista. Epävirallisestihan verottajaa ei kiinnosta oikein mikään mikä jää alle 30 000.

        Ok. En minäkään tiedä. Meillä nyt ei ole tilien välillä rahaliikennettä yhtään, niin. 🤷🏼‍♂️

        Kumpikin käyttää yksin omia tilejään miten käyttää. Eikä toisella ole pääsyä kuin omalle tililleen.


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Ok. En minäkään tiedä. Meillä nyt ei ole tilien välillä rahaliikennettä yhtään, niin. 🤷🏼‍♂️

        Kumpikin käyttää yksin omia tilejään miten käyttää. Eikä toisella ole pääsyä kuin omalle tililleen.

        Sehän siinä just onkin, jos jotain "vuokraa" siirreltäisiin, niin silloin siinä olis joku selkeä raha, jonka perusteita vois kysellä. Sen sijaan kun maksaa laskun, niin silloinhan maksaa laskun ja jos se on vieläpä ihan omissa nimissä tullut lasku niin ei siihen ihan kauheasti nokan koputtamista jää. Ja ruokaahan nyt saa ostaa melko vapaasti vaikka koko komppanialle, jos tahtoo. En ole vielä ainakaan kuullut verottajan ruokaostosten perään kyselevän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sehän siinä just onkin, jos jotain "vuokraa" siirreltäisiin, niin silloin siinä olis joku selkeä raha, jonka perusteita vois kysellä. Sen sijaan kun maksaa laskun, niin silloinhan maksaa laskun ja jos se on vieläpä ihan omissa nimissä tullut lasku niin ei siihen ihan kauheasti nokan koputtamista jää. Ja ruokaahan nyt saa ostaa melko vapaasti vaikka koko komppanialle, jos tahtoo. En ole vielä ainakaan kuullut verottajan ruokaostosten perään kyselevän.

        Juu eikä kysy laskunkan perään. En usko. Kun huomaa olevan avoliitossa.


      • G-LoveR kirjoitti:

        Juu eikä kysy laskunkan perään. En usko. Kun huomaa olevan avoliitossa.

        Kerta veronpalautuksetkin voi verottajan luvalla ojentaa puolisolle, niin ei joku mattolasku ketään kiinnosta.


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Juu eikä kysy laskunkan perään. En usko. Kun huomaa olevan avoliitossa.

        Niitä laskuja kertyy usein aika monta, kun koko vuodesta puhutaan ja harvempaa sitä vain yhtä juoksevaa laskua kuussa tipahtaa. Kyllä siitä äkkiä ihan tuntuva summa vuoden aikana kertyy. Hyvinkin helposti pitkälti melkein se sama summa, kuin jos sitä oikeaa virallista vuokraa maksaisi. Siksihän tuo systeemi onkin vähän epämääräinen, kun se vuokra pitäisi ilmottaa, jos sellaista virallista vuokraa toinen maksaa. Vaan todella harvoin, jos vuokraat asuntoa jostain, siihen vuokraan sisältyy sähköt ja vakuutukset tmv. Vesi usein sisältyykin ja vastikkeet jne. katetaan vuokrilla lähes poikkeuksetta ja lainan lyhennykset ym. myös. eihän tuo mikään idioottivarma systeemi ole, mutta pelattu niin varman päälle kun vain pystyy.


    • Anonyymi

      En ole koskaan asunut toisen omistamassa asunnossa ja avoliitossa. Joko asunto on omistettu 50:50 ja kumpikin on maksanut omaa osuuttaan itsenäisesti itse valitsemaansa tahtiin, tai sitten olen omistanut asunnon ja mies on muuttanut sisään. Siinä kohtaa ruokakulut jaettiin, maksoin sähkön, asuntolainat ja muut laskut ja mies maksoi yhtiövastikkeen (joka oli pieni ja alle puolet lainasta ja pienempi, mitä puolet vastaavasta vuokrasta olisi ollut).

      Kulujen jakamisessa vaikuttaa kummankin tulot, elatusvelvollisuudet, menot ja yhteisen historian pituus. Jos toinen vaikka sairastuu ja tulee työkyvyttömäksi pitkässä suhteessa, on aika tavallista, että toinen kustantaa elämän, Uudessa suhteessa taas sama tuskin toimisi ihan samalla automaatiolla. Harva on valmis ottamaan uutta ihmistä samaan talouteen, jos omaa elämistä ei pysty ollenkaan kustantamaan.

    • Anonyymi

      Asumiskulut on summa x
      Molemmat maksaa saman prosenttiosuuden tuloistaan asumisesta. (Vaikka laina olisi vaan toisen nimissä.)

      Se on reilua.


      Näin toimin kun asia oli ajankohtainen. Mutta älä nyt pummeja ainakaan ala elättämään. Pummeja aina tarjolla jotka valmiina majailemaan vaikka ilmaiseksi. 😭😭😭😭😭

    • Anonyymi

      Omistan puolet tästä asunnosta.

      • Anonyymi

        Jos teil laina 300k
        Niin tottakai kumpikin maksaa sen oman 150k

        Muutem hyväksikäyttö kyseessä jollei molemmat maksa 50%. Varokaa hyväksikäyttäjiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos teil laina 300k
        Niin tottakai kumpikin maksaa sen oman 150k

        Muutem hyväksikäyttö kyseessä jollei molemmat maksa 50%. Varokaa hyväksikäyttäjiä!

        Annapa ihmisten ihan itse päättää mikä heidän parisuhteessaan on reilua ja mikä ei. ei noita voi muuta arvioida ja ihminen voi tuoda parisuhteeseen mukanaan muutakin kuin vain rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos teil laina 300k
        Niin tottakai kumpikin maksaa sen oman 150k

        Muutem hyväksikäyttö kyseessä jollei molemmat maksa 50%. Varokaa hyväksikäyttäjiä!

        Lyhennetään molemmat lainaa kyllä ja osallistutaan asummiskuluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos teil laina 300k
        Niin tottakai kumpikin maksaa sen oman 150k

        Muutem hyväksikäyttö kyseessä jollei molemmat maksa 50%. Varokaa hyväksikäyttäjiä!

        Itseasiassa osallistun asummiskuluihin tuloihini nähden lähes kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos teil laina 300k
        Niin tottakai kumpikin maksaa sen oman 150k

        Muutem hyväksikäyttö kyseessä jollei molemmat maksa 50%. Varokaa hyväksikäyttäjiä!

        Ja missä laalaalandiassa noin pienet lainat on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja missä laalaalandiassa noin pienet lainat on.

        Lähes kaikkialla muualla Suomessa paitsi pk-seudulla ja parissa muussa isoimmassa kaupungissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos teil laina 300k
        Niin tottakai kumpikin maksaa sen oman 150k

        Muutem hyväksikäyttö kyseessä jollei molemmat maksa 50%. Varokaa hyväksikäyttäjiä!

        Niin ja rehellisyyden nimissä niin talon irtaimisto on melkein kaikki minun hankkimaan tai perintönä tulleita. Remppoihin on yhdessä säästetty. Puoliso omistaa auton ja hoitaa sen kustannuksia koska en käytä sitä. Maksaa toki enemmän ruokamenoja koska tienaa 4 kertaa enemmän. En tunne kyllä olevani hyväksikäyttäjä sori vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikkialla muualla Suomessa paitsi pk-seudulla ja parissa muussa isoimmassa kaupungissa.

        Se nyt oli vaan vammainen vastaus dorkallle joka luulee jotain jostain tietävänsä.


    • Olen sinkku ja asun yksin vuokralla ja maksan kaiken muunkin yksin.

      • Eikä sulla ollut lapsia, vai muistanko ihan väärin? Eikö lapset asu ollenkaan kansasi vai onko jo niin isoja, ettei enää ole ajankohtaista?


      • Citrinella kirjoitti:

        Eikä sulla ollut lapsia, vai muistanko ihan väärin? Eikö lapset asu ollenkaan kansasi vai onko jo niin isoja, ettei enää ole ajankohtaista?

        Eivät ole asuneet minun kanssa. Eron jälkeen äidin luona. Minä olen ollut siitä saakka yksinäni. Ovat jo parikymppisiä.


    • Anonyymi

      Se miten ja missä asutaan ja maksetaan riippuu kumpaisenkin tuloista ja onko esimerkiksi lapsia.

    • Anonyymi

      Omistan asunnon (no pankki vielä osan) ja maksan kaikki talouden kulut yksin. Kun olisikin joku jakamassa kustannuksia, mutta rahan takia en kenenkään kanssa hynttyitä yhteen laita.

    • No mä jos muuttaisin jonkun Marjatan kanssa tuohon kämppään, niin sovittaisiin ehkä sellainen homma, että laitetaan yhteiselle tilille jyvitetysti tulojen mukaan joku summa, vaikka 2000 €/kk. Sieltä sitten maksettaisiin yhdessä kaikki asumiseen menevät kulut, paitsi mä maksaisin yksin sitten lainanlyhennyksen talosta. Sieltä vois oikeastaan maksella sitten ruuat ja kaikki muutkin vessanpaprusta topsutikkuun ja hammaslankaan.

      Kuitenkin niin, ettei kumpikaan suoranaisesti maksa yksin toisenkin edestä ja kuitenkin niin, että ei jää kummallekaan paha fiilis rahasta, se ois kurjaa.

      • Tai enhän mä muuttais, vaan Marjatta kantais kamansa siis mulle. :oD


    • Nyt jos tähän luukkuun yhtäkkiä ahtautuisi vapaamielinen naaras, niin eipä tuo kustannuspolitiikka asumisen osalta huimasti muuttuisi. Kun miettii, että kaiken maksan yksin nyt ja jos tulee toinen, suunnilleen samat hilavitkuttimet pörisee nurkissa ja vain aavistuksen enemmän menee sähköä sekä vettä. Niinpä makselisin varmaan jatkossa kaiken edelleen itse, pois lukien vastike ja vakuutus jotka dilkattais jollain nohevalla taikatempulla jotenkin.

    • Kun oli yhteisasumus, asuminen ja muut kulut maksettiin puoliskon kanssa suunnilleen puoliksi. Ei sentilleen tarvinnut koskaan laskea kahden hyvätuloisen kolhoosissa. Nyt kun asun yksin, ei ole jostain syystä kukaan tarjoutunut kuluja jakamaan.

    • Anonyymi

      Minä olen aina maksanut muorille luonnossa ja sama toisin päin. Ei pääse verottaja väliin.

      -keinovaginamies-

    • Tämän reilu 100m2 omistan noin 60:40 pankin kanssa. Maksaminen kuuluu yksipuolisesti minulle vuotta. 😉 En nyt ihan samantien olisi kenenkään kanssa kämppää jakamassa ja jos sellainen joka vielä eteen tulee, sitten pitää miettiä sen hetkiset tulot, menot, elatusvelvollisuudet ja sopia molemmille osapuolille reilu ja oikeudenmukainen tapa jakaa kulut.

      Itse kannatan sitä, että asiat sovitaan kerralla niin, ettei asuista tarvitse vääntää koko ajan. Sama koskee kotitalous- ja ruokamenoja. Vaadi toiselta, että siinä tilanteessa pitää pystyä avaamaan suunsa ja sanomaan mitä asioista ajattelee. Jos ei pysty keskustelemaan, sanomaan mielipiteitään ja tekemään kompromissejä hyvillä mielen, on yhteiselämänkin onnistuminen varsin epätodennäköistä. Näissä keskusteluissa myös näkee, onko ajatuksena hyötyminen vai molemmin puolin reilun sopimuksen syntyminen. Hyvä keskusteluyhteys taas lisäisi varmuutta, että homma toimii jatkossakin.

      Silloin kun molemmilla tai toisella puolisolla on lapsia, arjen yhdistäminen vaatii pitkäjännitteisyyttä. Lapsien pitää saada tottua ja tutustua vähitellen ja omaan tahtiinsa. Uuden ihmisen pitää myös olla valmis sopeutumaan lapsiperheen arkeen ja haluta itse ottaa bonusvanhemman tai ainakin turvallinen aikuisen rooli ja haluat hyväksyä lapset osaksi omaa perhettään, jotta yhteisasumista voisi edes ajatella. Iso vastuu ja harva siihen haluaa ryhtyä. Ilman omaa tahtoa, ei kannata edes harkita, lasten kanssa elämässä on paljon iloa, mitta myös välillä rankkaa. Epäitsekkäälle ja epäempaattiselle lapsiperhe arki ei sovi.

      En näkisi erikseen asumista huonona vaihtoehtona ollenkaan. Uusi puoliso pääsisi helpommalla ja kun nähtäisiin olisi helpompi pyhittää aikaa toiselle. Reilun eliön vuoden päästä talossa elää enää yksi varsin omatoiminen alaikäinen ja hänkin vain vuoroviikoin, Aikuisten ajan löytäminen ei enää olisi haaste ja yhteisasuminenkin muuttuu ihan toisenlaiseksi. Kyse on siis varsin lyhyestä ajasta elämässä.

    • Anonyymi

      Ei sinun viinamies-ätmin tarvitse tälläisista edes miettiä. Ongi vaan siikojas.

    • Anonyymi

      Olen niin onnellisessa tilanteessa että en omista mitään, on vain laskuja kun tästä kuolen tuon tautini toimesta niin jälkeen ei jää kuin varaton pesä ja kasa laskuja.

    • Anonyymi

      Kaikkea sitä lukee Luke

      Lannistumaton Luke

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe