Onko vaikea homma vaihtaa raidetankojen molemmatpäät ja ne muutki nivelletyt päät ohjauksesta????
Kyse MF-65 vm.60
Mistä niitä sais, pitääkö olla merkkikohtaset vai käykö jotku yleismallit?????
Raidetngonpäät
9
1336
Vastaukset
- Harley Verguusev
massikasta en tiedä mut vaihdettiin Voorttiin viimesyksynä pellolla kun pamahti poikki (ulempi).
ja laitettiin varmuuden vuoks kaikki 4 päätä uusiks siinä samassa rytäkässä. ulimmaiset sekä sisäpuolet ja vasen & oikea. reilun tunnin, puolentoista keikka.
ei ole mikään vaikee homma sikäli pallot ei ole jyssähtäny täysin kiinni. kahella isolla lekalla hakattiin ja pari pulloa taisi mennä rompoolia (crc:tä)
mutta eiköhän noissa raidetangot ole ihan samalla periaatteella lähes joka vehkeessä, kymenlaaksossa kun asutaa niin kouvolas oli joku liike mistä sai tarvikeosana. enpä nyt muista nimeä. jos sielläkin päin on joku vastaava liike ni eiku sinne, ja leka soimaa.- Raide
Osta ns. raidetangon ulosvetäjä. Haarukka tulee lenkin alle, se vipu pultin päähän mutterin irrottamisen jälkeen. Aletaan kiristää ulosvetäjää kunnes se ei enää käsivoimin liiku. Sitten lyödään pultin päähän (ulosvetäjän vipusen päälle) ja useimmiten pamahtaa irti. Se pultti nimittäin on kiilamainen, joten se on tosi tiukassa.
40 vuotta kiinni ollut pallonivelen pultti voi olla tosi tiukassa, ja mahdollista on että lyömällä pultti muotoutuu uudelleen tai vääntyy - jesse james
Raide kirjoitti:
Osta ns. raidetangon ulosvetäjä. Haarukka tulee lenkin alle, se vipu pultin päähän mutterin irrottamisen jälkeen. Aletaan kiristää ulosvetäjää kunnes se ei enää käsivoimin liiku. Sitten lyödään pultin päähän (ulosvetäjän vipusen päälle) ja useimmiten pamahtaa irti. Se pultti nimittäin on kiilamainen, joten se on tosi tiukassa.
40 vuotta kiinni ollut pallonivelen pultti voi olla tosi tiukassa, ja mahdollista on että lyömällä pultti muotoutuu uudelleen tai vääntyyPallonivelen ulosvetäjän kanssa, ehkä jopa ilmankin ulosvetäjää. Avataan se mutteri, jätä ihan 1-kierros kierrosta kiinni, niin ei putoa mikään varpaille. Lyödään vasaralla (2kg) kohtisuoraan olka-akselia päin. Ellei ole ulosvetäjää, pitää sopivalla kangella kammeta raidetankoa irtipäin.
jesse james kirjoitti:
Pallonivelen ulosvetäjän kanssa, ehkä jopa ilmankin ulosvetäjää. Avataan se mutteri, jätä ihan 1-kierros kierrosta kiinni, niin ei putoa mikään varpaille. Lyödään vasaralla (2kg) kohtisuoraan olka-akselia päin. Ellei ole ulosvetäjää, pitää sopivalla kangella kammeta raidetankoa irtipäin.
jesse jamekselta.
Hommahan toimii niin, että jollakin vivutaan kartioliitosta aukipäin samalla, kun lyödään terävä lyönti silmukan päähän niin, että se vähän nytkähtää soikeaksi, jolloin kartio irtoaa. Aivan turhaa on yrittää lyödä pultin päähän, se vain niittautuu eikä kartio irtoa.- varmeri
sitroen kirjoitti:
jesse jamekselta.
Hommahan toimii niin, että jollakin vivutaan kartioliitosta aukipäin samalla, kun lyödään terävä lyönti silmukan päähän niin, että se vähän nytkähtää soikeaksi, jolloin kartio irtoaa. Aivan turhaa on yrittää lyödä pultin päähän, se vain niittautuu eikä kartio irtoa.sitten aikanaan mitä kaikkee ylimääräistä särky ,jos lekalla irroittelit osia...
On muuten tosi veemäiset irrottaa ne raidetangonpäät mihin ei meinaa kuontua millään kopauttamaan... - Harley Verguusev
varmeri kirjoitti:
sitten aikanaan mitä kaikkee ylimääräistä särky ,jos lekalla irroittelit osia...
On muuten tosi veemäiset irrottaa ne raidetangonpäät mihin ei meinaa kuontua millään kopauttamaan...ei meiltä ainekaan särkyny mitään "ylimäärästä".
Kahella pajavasaralla tehokasta työskentelyä. eli toinen leka vasten sitä n.s silmukkaa ja toisella lekalla hutkii sen toisen lekan päälle... olikohan tarpeeks epäselvästi selitetty...
mut niinkun joku totes ni reilusti röppöä ja kannattaa se mutteri jättää vaikka varvin kiinni ettei tosiaan tule silmille. saattaa joskus vaatia hermoa ja tupakkaa. mut kyl se siitä. - konsti
Harley Verguusev kirjoitti:
ei meiltä ainekaan särkyny mitään "ylimäärästä".
Kahella pajavasaralla tehokasta työskentelyä. eli toinen leka vasten sitä n.s silmukkaa ja toisella lekalla hutkii sen toisen lekan päälle... olikohan tarpeeks epäselvästi selitetty...
mut niinkun joku totes ni reilusti röppöä ja kannattaa se mutteri jättää vaikka varvin kiinni ettei tosiaan tule silmille. saattaa joskus vaatia hermoa ja tupakkaa. mut kyl se siitä.Vanha seppien konstin on kaasutulella lämmittää rautoja, jotka on " kasvaneet " vuosien saatossa toisiinsa.
Lämpöeläminen saa pinnat himpun elämään toisiinsa nähden ja irtoamaan ikuisen liitoksen.
Tuollainen raidetangon pää, joka on tullut elinkaarensa päähän on käyttäjän kannalöta arvoton ja sitä voi vasaroida mielin määrin, kunhan ei riko mitään sen ympäriltä.
Joku mainitsi raidenupin ulosvetimestä,,, sellaista itse olen oppinut käyttämään ja on ihan hyötykampe, eikä ole hinnankiroissa halpakaupoissa. Kuuluu jokaisen autokorjaajan vakiovarusteisiin. - Raide
jesse james kirjoitti:
Pallonivelen ulosvetäjän kanssa, ehkä jopa ilmankin ulosvetäjää. Avataan se mutteri, jätä ihan 1-kierros kierrosta kiinni, niin ei putoa mikään varpaille. Lyödään vasaralla (2kg) kohtisuoraan olka-akselia päin. Ellei ole ulosvetäjää, pitää sopivalla kangella kammeta raidetankoa irtipäin.
Aivan oikein ei siihen pulttiin saa lyödä, se leviää ja hakkautuu. Mutta siihen lenkkimäiseen osaan ei mahdu lyömään jos käyttää semmoista ulos"työntäjää" jossa on haarukkaosa, eli lenkin alla, ja keskellä päältä yli on vipuvarteen laakeroitu kolmas varsi, jonka toinen pää painaa pultin päähän ja työntömutteri tekee vipuliikkeen. (On muuten ainoa millä esim. Fordin raidetangonpäät on lähteneet helposti auki)
Ainoa paikka mihin pääsee kopauttamaan on se alaspainavan nokan päällys. Ja jos se on irrotakseen ja saa kunnon jännityksen, ei tartte kovin isoa kopsausta kun se sieltä pamahtaa ulos.
Silloin kun käyttää semmoista alaspainavaa ulostyönnintä, voi mutterin myös jättää paikalleen melkein aukikierrettynä, mut varmista, ettei kierre leviä pultin päässä koska kun se homma löystyy, voi olla tekemistä pitää pultti paikallaan kun niitä viimeisiä tiukkoja kierteitä pitäs kääntää auki. Vain joissakin harvoissa pallonivelissä pultin päässä on esim ison ruuvimeisselin ura, jolla voi pitää pulttia paikallaan kun mutteria kierretään.
Joskus kiinni laittaessa on hankala saada pulttia siihen silmäänsä niin tiukkaan että se ei pyöriskelisi jos mutteri varsinkin on semmoinen "ahdas" tai Nylock eli tahmea kierrettäessä.
Joka tapauksessa kun suuria jännityksiä on olemassa ja vasarointia harrastetaan, kunnon visiiri ja silmien suojaaminen on tarpeen. - jokke
varmeri kirjoitti:
sitten aikanaan mitä kaikkee ylimääräistä särky ,jos lekalla irroittelit osia...
On muuten tosi veemäiset irrottaa ne raidetangonpäät mihin ei meinaa kuontua millään kopauttamaan...Lyö alhaalta isolla vasaralla,älä yläpuolelta,kokeile,,vaikka ei sinulla fergua olekaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1252048
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221420Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631151Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111069Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti101017- 87928
- 80809
- 17787
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16731Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107671