Raidetngonpäät

VARMER

Onko vaikea homma vaihtaa raidetankojen molemmatpäät ja ne muutki nivelletyt päät ohjauksesta????

Kyse MF-65 vm.60

Mistä niitä sais, pitääkö olla merkkikohtaset vai käykö jotku yleismallit?????

9

1339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harley Verguusev

      massikasta en tiedä mut vaihdettiin Voorttiin viimesyksynä pellolla kun pamahti poikki (ulempi).

      ja laitettiin varmuuden vuoks kaikki 4 päätä uusiks siinä samassa rytäkässä. ulimmaiset sekä sisäpuolet ja vasen & oikea. reilun tunnin, puolentoista keikka.

      ei ole mikään vaikee homma sikäli pallot ei ole jyssähtäny täysin kiinni. kahella isolla lekalla hakattiin ja pari pulloa taisi mennä rompoolia (crc:tä)

      mutta eiköhän noissa raidetangot ole ihan samalla periaatteella lähes joka vehkeessä, kymenlaaksossa kun asutaa niin kouvolas oli joku liike mistä sai tarvikeosana. enpä nyt muista nimeä. jos sielläkin päin on joku vastaava liike ni eiku sinne, ja leka soimaa.

      • Raide

        Osta ns. raidetangon ulosvetäjä. Haarukka tulee lenkin alle, se vipu pultin päähän mutterin irrottamisen jälkeen. Aletaan kiristää ulosvetäjää kunnes se ei enää käsivoimin liiku. Sitten lyödään pultin päähän (ulosvetäjän vipusen päälle) ja useimmiten pamahtaa irti. Se pultti nimittäin on kiilamainen, joten se on tosi tiukassa.

        40 vuotta kiinni ollut pallonivelen pultti voi olla tosi tiukassa, ja mahdollista on että lyömällä pultti muotoutuu uudelleen tai vääntyy


      • jesse james
        Raide kirjoitti:

        Osta ns. raidetangon ulosvetäjä. Haarukka tulee lenkin alle, se vipu pultin päähän mutterin irrottamisen jälkeen. Aletaan kiristää ulosvetäjää kunnes se ei enää käsivoimin liiku. Sitten lyödään pultin päähän (ulosvetäjän vipusen päälle) ja useimmiten pamahtaa irti. Se pultti nimittäin on kiilamainen, joten se on tosi tiukassa.

        40 vuotta kiinni ollut pallonivelen pultti voi olla tosi tiukassa, ja mahdollista on että lyömällä pultti muotoutuu uudelleen tai vääntyy

        Pallonivelen ulosvetäjän kanssa, ehkä jopa ilmankin ulosvetäjää. Avataan se mutteri, jätä ihan 1-kierros kierrosta kiinni, niin ei putoa mikään varpaille. Lyödään vasaralla (2kg) kohtisuoraan olka-akselia päin. Ellei ole ulosvetäjää, pitää sopivalla kangella kammeta raidetankoa irtipäin.


      • jesse james kirjoitti:

        Pallonivelen ulosvetäjän kanssa, ehkä jopa ilmankin ulosvetäjää. Avataan se mutteri, jätä ihan 1-kierros kierrosta kiinni, niin ei putoa mikään varpaille. Lyödään vasaralla (2kg) kohtisuoraan olka-akselia päin. Ellei ole ulosvetäjää, pitää sopivalla kangella kammeta raidetankoa irtipäin.

        jesse jamekselta.
        Hommahan toimii niin, että jollakin vivutaan kartioliitosta aukipäin samalla, kun lyödään terävä lyönti silmukan päähän niin, että se vähän nytkähtää soikeaksi, jolloin kartio irtoaa. Aivan turhaa on yrittää lyödä pultin päähän, se vain niittautuu eikä kartio irtoa.


      • varmeri
        sitroen kirjoitti:

        jesse jamekselta.
        Hommahan toimii niin, että jollakin vivutaan kartioliitosta aukipäin samalla, kun lyödään terävä lyönti silmukan päähän niin, että se vähän nytkähtää soikeaksi, jolloin kartio irtoaa. Aivan turhaa on yrittää lyödä pultin päähän, se vain niittautuu eikä kartio irtoa.

        sitten aikanaan mitä kaikkee ylimääräistä särky ,jos lekalla irroittelit osia...
        On muuten tosi veemäiset irrottaa ne raidetangonpäät mihin ei meinaa kuontua millään kopauttamaan...


      • Harley Verguusev
        varmeri kirjoitti:

        sitten aikanaan mitä kaikkee ylimääräistä särky ,jos lekalla irroittelit osia...
        On muuten tosi veemäiset irrottaa ne raidetangonpäät mihin ei meinaa kuontua millään kopauttamaan...

        ei meiltä ainekaan särkyny mitään "ylimäärästä".

        Kahella pajavasaralla tehokasta työskentelyä. eli toinen leka vasten sitä n.s silmukkaa ja toisella lekalla hutkii sen toisen lekan päälle... olikohan tarpeeks epäselvästi selitetty...

        mut niinkun joku totes ni reilusti röppöä ja kannattaa se mutteri jättää vaikka varvin kiinni ettei tosiaan tule silmille. saattaa joskus vaatia hermoa ja tupakkaa. mut kyl se siitä.


      • konsti
        Harley Verguusev kirjoitti:

        ei meiltä ainekaan särkyny mitään "ylimäärästä".

        Kahella pajavasaralla tehokasta työskentelyä. eli toinen leka vasten sitä n.s silmukkaa ja toisella lekalla hutkii sen toisen lekan päälle... olikohan tarpeeks epäselvästi selitetty...

        mut niinkun joku totes ni reilusti röppöä ja kannattaa se mutteri jättää vaikka varvin kiinni ettei tosiaan tule silmille. saattaa joskus vaatia hermoa ja tupakkaa. mut kyl se siitä.

        Vanha seppien konstin on kaasutulella lämmittää rautoja, jotka on " kasvaneet " vuosien saatossa toisiinsa.
        Lämpöeläminen saa pinnat himpun elämään toisiinsa nähden ja irtoamaan ikuisen liitoksen.
        Tuollainen raidetangon pää, joka on tullut elinkaarensa päähän on käyttäjän kannalöta arvoton ja sitä voi vasaroida mielin määrin, kunhan ei riko mitään sen ympäriltä.

        Joku mainitsi raidenupin ulosvetimestä,,, sellaista itse olen oppinut käyttämään ja on ihan hyötykampe, eikä ole hinnankiroissa halpakaupoissa. Kuuluu jokaisen autokorjaajan vakiovarusteisiin.


      • Raide
        jesse james kirjoitti:

        Pallonivelen ulosvetäjän kanssa, ehkä jopa ilmankin ulosvetäjää. Avataan se mutteri, jätä ihan 1-kierros kierrosta kiinni, niin ei putoa mikään varpaille. Lyödään vasaralla (2kg) kohtisuoraan olka-akselia päin. Ellei ole ulosvetäjää, pitää sopivalla kangella kammeta raidetankoa irtipäin.

        Aivan oikein ei siihen pulttiin saa lyödä, se leviää ja hakkautuu. Mutta siihen lenkkimäiseen osaan ei mahdu lyömään jos käyttää semmoista ulos"työntäjää" jossa on haarukkaosa, eli lenkin alla, ja keskellä päältä yli on vipuvarteen laakeroitu kolmas varsi, jonka toinen pää painaa pultin päähän ja työntömutteri tekee vipuliikkeen. (On muuten ainoa millä esim. Fordin raidetangonpäät on lähteneet helposti auki)

        Ainoa paikka mihin pääsee kopauttamaan on se alaspainavan nokan päällys. Ja jos se on irrotakseen ja saa kunnon jännityksen, ei tartte kovin isoa kopsausta kun se sieltä pamahtaa ulos.

        Silloin kun käyttää semmoista alaspainavaa ulostyönnintä, voi mutterin myös jättää paikalleen melkein aukikierrettynä, mut varmista, ettei kierre leviä pultin päässä koska kun se homma löystyy, voi olla tekemistä pitää pultti paikallaan kun niitä viimeisiä tiukkoja kierteitä pitäs kääntää auki. Vain joissakin harvoissa pallonivelissä pultin päässä on esim ison ruuvimeisselin ura, jolla voi pitää pulttia paikallaan kun mutteria kierretään.

        Joskus kiinni laittaessa on hankala saada pulttia siihen silmäänsä niin tiukkaan että se ei pyöriskelisi jos mutteri varsinkin on semmoinen "ahdas" tai Nylock eli tahmea kierrettäessä.

        Joka tapauksessa kun suuria jännityksiä on olemassa ja vasarointia harrastetaan, kunnon visiiri ja silmien suojaaminen on tarpeen.


      • jokke
        varmeri kirjoitti:

        sitten aikanaan mitä kaikkee ylimääräistä särky ,jos lekalla irroittelit osia...
        On muuten tosi veemäiset irrottaa ne raidetangonpäät mihin ei meinaa kuontua millään kopauttamaan...

        Lyö alhaalta isolla vasaralla,älä yläpuolelta,kokeile,,vaikka ei sinulla fergua olekaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      89
      3774
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2126
    3. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      200
      2062
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      87
      1594
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

      Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      349
      1508
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      90
      1181
    7. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

      Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      15
      1149
    8. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      93
      1120
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

      Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      32
      995
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

      Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      926
    Aihe