Eron hetkistä

TR.maalariN

Inhoatteko jäähyväisiä? Olittepa sitten eroamassa rakkaastanne tai lapsistanne tai...

Pidättekö arjessanne huolen siitä, että jäähyväiste ovat lyhyet, vai pitkitättekö niitä?
Onko irtipäästäminen toisesta teille vaikeaa?
Karkaatteko erotilanteista?

Miten reagoitte erotilanteissa, on siis päivän KYMYSYS;)) ?

Kaksi pientä tarinaa teeman siivitykseksi:

*He kävelivät kevätillassa, yhdessä kohden naisen kotia. Matkassaan sama hiljainen yhteenkuuluvuuden tunne, haikeus ja ilo, mitä aiemmin olivat rakastellessaan tunteneet.

Kadut olivat hiljaisia, tuoksui katupölylle ja keväälle.

Välillä mies pysäytti naisen, vain upottaakseen nenänsä hänen hiuksiinsa, tunteakseen niiden tuoksun ja raikkauden, sillä nainen oli, ennen lähtöä, käynyt suihkussa ja antanut hiusten kuivaa itsekseen.

Ei palelle, vaikka onkin viileä kevätilta, nainen ajatteli.
On vain rauhallinen ja hyvä olla.

Nainen muisteli kävellessään heidän ensimmäisiä eroamisten hetkiään. Miten vaikeita ne olivat olleet. Miten hän oli tuntenut, että toinen kadotessaan näköpiiristä, katoaisi kokonaan ja mystisesti lakkaisi olemasta olemassa.

Menettämisen pelko oli muuttanut erohetket hautajaisiksi.
Hetkiksi joissa tunteiden ristiriitaisuus oli sekoittanut mielen kaaokseen ja oli tuntunut siltä, että vain keskittämällä kaiken energian siihen, että oma sisäinen maailma ei hajoaisi, selviäisi.

Oli kestänyt pitkään, ennenkö nainen oli oppinut kestämään sen, että mies saattoi häntä, käveli vieressä eron hetkeen asti, ja oli se joka lähti pois.

Eron hetket olivat aina luopumisen hetkiä. Hetkiä jolloin oli katsottava silmiin sitä totuutta, että jos perhosen, joka omasta tahdostaan on kämmenelle laskeutunut, yrittää vangita, sen siivet vaurioituvat. Vaikka se ei siitä kuolisi,
muuttuisi lentorata ja se, mikä perhosen laskeutumisen on tehnyt arvokkaaksi, katoaisi. Avoin kämmen oli siis myös arvonantoa niille hetkille jotka yhdessä oli jaettu ja jaettiin.

Itkiessään eron hetkinä nainen ei enää itkenyt menettämisen pelkoaan. Eikä hän halunnut sanoa, älä mene, jää tähän, jää luokseni. Itku oli elettävästä hetkestä irtipäästämisen kipua ja syvää kiitollisuutta siitä, että sen oli saanut elää ja jakaa ihmisen kanssa jota vilpittömästi rakasti.

Nainen ei enää hävennyt kyyneleitään, ei pelännyt miehen niistä ahdistuvan, kantavan syyllisyyttä tai vaivautuvan.
Ja monesti nainen näki, eroamisen hetkellä, samat kyyneleet, miehen omissa silmissä.

Rakastaessa, jokaiseen jäähyväiseen liittyi myös syvä luottamus siihen, että eron hetken kirpaisu kätki sisäänsä jaetun toiveen kohtaamisen riemusta.

Niinpä mies ja nainen, tänäkin iltana, hymyilivät toisilleen, antoivat hyvänyönsuukkonsa ja menivät nukkumaan.
Ja kävellessään jo vähän kauempana, mies huikkasi: ’Muista mitä huomiseksi sovittiin, edessä on viikonloppu!’

Nainen katseli miehen menoa ja nauroi.*

*Mutta, lupaatko, kun lähdet, ei jäähyväisiä. Lähde tänään vain niin, kuin tulisit saman tien takaisin.
Eron hetkissä on jotain, jotain mitä en voi oppia. Tai jotain johon tarvitsen kaiken mitä minussa on.
En halua, en vain halua että viimeinen kuva mikä minusta jää verkkokalvollesi on se että parun perääsi.’

’Ei siinä auta edes se, että tiedän että tulet takaisin’, jatkoi nainen hymyillen, jos jättäisit jäähyväiset, silloinkin kun menet vaikka kauppaan, varmaan itkisin.’

’En minäkään pidä jäähyväisistä, rakas’, mies sanoi, ja silitteli naisen hiussuortuvia. ’Luulen, että ei ole ketään sellaista ihmistä joka noista hetkistä erityisesti nauttisi. Kuka kiduttaisi ansassa olevaa kettuakaan, leikkaamalla jalkaa irti säie säikeeltä. Parempi on tehdä niin yhdellä viillolla.’*

10

928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yopollo

ovat parhaat, kiduttaminen on kansainvälisin sopimuksin kielletty.

• taikanainen*

jos ero on lyhtyaikainen ja tietää ettei se ole lopullinen niin eihän se silloin ole vaikeaa.Lapsistaan eroaminen heidän muuttaessaan kotoa tai lähtiessää opiskelemaan on asia jonka on alitajuisesti sisäistänyt.Lapset ovat silti olemassa,ja yhteyttä pidetään kuitenkin. Seurustelusuhteessakin ero on väliaikainen, tieto jatkuvuudesta auttaa kestämään sitä eroa.

Lopullisessa erossa, läheisen poistuessa elämästä kokonaan ja iäksi, sellaisessa tovoisi olevan aikaa keskustella,irrota hiljalleen. Jos ero tapahtuu äkkiriuhtaisulla, jää niin paljon asioita kesken että menee aikaa päästä tasapainoon. En näe hiljalleen eroamista kiduttamisena vaan kasvamisena eroon.

• TR.maalariN

Ikuisesti erotessa, on etuoikeus se, jos on aikaa kasvaa eroon, itkeä sitä yhdessä. Sitä onko se siten helpompaa myös lähtijälle, en tiedä. Jäävälle ne ajat ovat todella tärkeitä.

Astrid Lingrenin kirja Veljeni Leijonamieli on aika upea kuvaus kuolemaan littyvästä eroamisesta. Ainakin minun lapsilleni se on ollut, muuten vaikean asian, hahmottamisessa, suurena apuna.

• taikanainen*
        TR.maalariN kirjoitti:

Ikuisesti erotessa, on etuoikeus se, jos on aikaa kasvaa eroon, itkeä sitä yhdessä. Sitä onko se siten helpompaa myös lähtijälle, en tiedä. Jäävälle ne ajat ovat todella tärkeitä.

Astrid Lingrenin kirja Veljeni Leijonamieli on aika upea kuvaus kuolemaan littyvästä eroamisesta. Ainakin minun lapsilleni se on ollut, muuten vaikean asian, hahmottamisessa, suurena apuna.

tuon kirjan etsiä käsiini aikoinaan, kun poikani paras ystävä menehtyi tapaturmaisesti. Olimme lapsen kanssa varmasti molemmat yhtä lailla pallo hukassa ja eksyksissä asian kanssa. Huomasin pojan leikeissä useinkin ottavan tämän kaverinsa mielikuvitus hahmoksi.

Saanko kysyä, kun kerrot että lapsesi ovat joutuneet käsittelemään ko asiaa, onko itselläsi surullisia muistoja tuontyylisistä eroista? Jos koet kysymyksen liian henkilökohtaisena, niin en toki pahastu vaikka jätät vastaamatta.

• TR.maalariN
        taikanainen* kirjoitti:

tuon kirjan etsiä käsiini aikoinaan, kun poikani paras ystävä menehtyi tapaturmaisesti. Olimme lapsen kanssa varmasti molemmat yhtä lailla pallo hukassa ja eksyksissä asian kanssa. Huomasin pojan leikeissä useinkin ottavan tämän kaverinsa mielikuvitus hahmoksi.

Saanko kysyä, kun kerrot että lapsesi ovat joutuneet käsittelemään ko asiaa, onko itselläsi surullisia muistoja tuontyylisistä eroista? Jos koet kysymyksen liian henkilökohtaisena, niin en toki pahastu vaikka jätät vastaamatta.

kaikki lapset tajuavat oman haavoittuvuutensa ja sen, että on olemassa kuolema.

Vanhin pojistani on joutunut elämään, hyvin pienenä, kahden veljensä kuolemat. Ei hänellä ole siitä selviä muistikuvia. Vain kuolemaan liittyviä ahdistavia tunteita.

Toki on isovanhempien kuolemat ja lemmikkieläinten jne.. Omat kokemukseni kuitenkin vaikuttavat lasteni elämään. Ja kuoleminen on mitä erinäisimmissä yhteyksissä, varmaan keskimääräistä enemmän,perheessämme esillä.

• nimittäin nämä eronhetket on minulle useinmiten herkkiä. Niissä on jotain sellaista joka saa haikean mielen. Kun kävin vanhempiani tapaamassa, asuivat noin 400 kilometrin päässä, eronhetki oli aina haikea. Halatessa silmiini pyrki kyyneleet ja ääni oli katkonaista. Ajatukset lähti aina laukkaamaan että jos tämä oli viimeinen tapaaminen. Ovat kuolleet jo aikapäiviä sitten, noin 70-vuoden iässä. Olin iltatähti.
      Jäähyväiset läheisistä joita harvemmin tapaa on aina jotain surullista. Kaikki sisaruksenikin asuvat kauempana, ei tule usein tavattua.

Samoin kun lapset jäi pienenä kesäisin isovanhempien luokse pariksi viikoksi, ero oli vaikea.

Suhteen päättymisestä haluaisin ensivaroituksen vaikka meilillä tai tekstarilla. Tiedän että alkaisin parkumaan ja sitä en haluaisi toisen nähden tehdä. Kasvotusten en haluaisi jäähyväisiä tehdä. Myöhemmin kun tilanne on rauhoittunut vois vaikka puhelimessa tai kasvotusten keskustellakin.

• merliNelli

itkee ja minulla on hyvä olla.

Inhoan jäähyväisiä.Pakahduttavaa tunnetta, kyyneleitä ja punaista nenää.Sitä tyhjyyttä joka jää ja etsimisen tuskaa löytääkseen jotain millä tyhjyyden täyttää.
      Surullinen kauneus kätkeytyy kaikkiin jäähyväisiin.Ei se lohduta, vaan saa olon tuntumaan entistä kurjemmalta.
      Silloin kun pitäisi sanoa niin paljon ja saa aikaiseksi vain kyyneliä ja niiskutusta.Ehkäpä ne kuitenkin kertovat enemmän kuin sanat.

• EllenAina

Ei kuitenkaan pitäisi jäädä suremaan sitä
      mikä on mennyt

Pitäisi Pyrkiä iloitsemaan siitä
      mikä on ollut

(*.*)

• taikanainen*

aforismeja, näinhän sen PITÄISI olla, vaan kun ihminen elää tunteittensa kautta elämää useinkin.
        Siinä ei paljon kirjaviisaudet auta kun eron tuska tulee päälle kuin pikajuna.

• EllenAina
        taikanainen* kirjoitti:

aforismeja, näinhän sen PITÄISI olla, vaan kun ihminen elää tunteittensa kautta elämää useinkin.
        Siinä ei paljon kirjaviisaudet auta kun eron tuska tulee päälle kuin pikajuna.

..ehkä vasta kun tuska on häipynyt,

jäljelle jää muistot.

Tuota kirjoittaessani ajattelin omaa isoäitiäni ja hänen kuolemaansa.

Hänet oli helppo luovuttaa pois,
        ilolla. Hänelle oli tullut aika lähteä tästä elämästä pois.

(*.*) . joten kirjoittamani ei ollut wain aforismi, vaan siinä oli elettyä elämää takana ja aito tunne, Rakkaus.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      68
      4296
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      67
      4137
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3552
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3123
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2792
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2562
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2334
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      25
      1461
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      157
      1282
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      75
      1059
    Aihe