Tahto ja tahdottomuus.

Anonyymi-ap

Usein kuulee joistakin asioista, että se ei ole tahdon asia. Mutta onko aina kuitenkin niin? Ettei jokin asia ole tahdosta kiinni? Minä sanoisin, että useampi asia on just tahdosta kiinni ja ongelmana on tahdottomuus.

Jokaisen pitäisi joskus kysyä itseltä, että onko tahtoa tai vaivaako tahdottomuus? Ja jos uskoo omaavansa tahdon, niin tahtooko omaa tahtoa tai mahdollisesti jonkun muun. Näin ulkopuolisena tarkkailijana sanoisin, että suurin osa ihmisistä tahtoo aina jonkun muun tahtoa, ei omaa. Esimerkiksi miellyttämisen tarve on jonkun muun kuin oman tahdon tahtomista. Silloin ajatellaan sitä mitä toinen mahdollisesti tahtoo ja alistutaan sille toisen miellyttämisellä, kerrotaan toiselle mitä toinen haluaa kuulla eikä välttämättä sitä mitä toisen täytyy kuulla. Itsesensuuri on ehkä yleisin toisen tahdon tahtomisen muoto nykypäivänä.

Mutta tahto voimavarana ja työkaluna on aika aliarvostettu. Maailma on täynnä esimerkkejä ryysyistä rikkauksiin, heikkoudesta vahvuuteen jne. Ei ne ihmiset usein mitään poikkeuksellisia yksilöitä ole olleet. Tavallisia ihmisiä, jotka ovat löytäneet tahtonsa ja valjastaneet sen työkalukseen silloin kun olosuhteet ympärillään ovat olleet sellaisia, että se on ollut ainoa tie ulos. Mutta kun se ei kuitenkaan ole ainoa edellytys tahtonsa löytämiseen. Tahto on jokaisella, mutta harvempaa kiinnostaa löytää se, vahvistaa sitä ja luoda siitä itselle työkalu...

Vanha Kunnon Poppi-setä(Bob Marley) sanoi joskus niin:

"Et tiedä kuin vahva todella olet, ennen kun vahvana oleminen on sinun ainoa vaihtoehto"

Vähän sama kuin ihminen löytää itsensä silloin, kun mitään muuta ei ole enää jäljellä.

Onko sinulla tahto? Jos on, tahdotko omaa tahtoasi tai jonkun muun?

Niin ja hauskaa vappua!

https://www.youtube.com/watch?v=HeMIjigv4KE

84

314

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mahtavaa. Onhan täällä joskus järkeviäkin ihmisiä. 👍

Omaa tahtoa on vaikka muille jakaa (ja ehkä sitä joskus vähän tuleekin jaettua), mutta varmistan jatkuvasti huolellisesti, että myös elämänkumppani saa mahdollisimman hyvin noudatettua omaa tahtoaan ilman, että minun voimakas tahtoni sitä estää.

🦄

• Anonyymi

Sulle ei uskalla kommentoida. Kohta teet taas aloituksen ja syytät seksuaalisesta palsta-ahdistelusta. :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulle ei uskalla kommentoida. Kohta teet taas aloituksen ja syytät seksuaalisesta palsta-ahdistelusta. :D

Niin. Mutta sinun kommenttisi ei ole yhtä hyvin perusteltu kuin aloittajan mielipide. Eli en mitenkään erityisesti ole sinun mielipidettäsi itsestäni kaivannut. Anteeksi vain.

Siitä huolimatta: on syytä kommentoida asiallisesti, kun minulle kommentoi!

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin. Mutta sinun kommenttisi ei ole yhtä hyvin perusteltu kuin aloittajan mielipide. Eli en mitenkään erityisesti ole sinun mielipidettäsi itsestäni kaivannut. Anteeksi vain.

Siitä huolimatta: on syytä kommentoida asiallisesti, kun minulle kommentoi!

🦄

Minä olen aloittaja. :D

-edellinen-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-edellinen-

Unicorn ei tunnista sua genio

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-edellinen-

Perustele sitten väitteesi jollain tavalla.

Minun näkökulmastani kaikki on juuri niin kuin pitääkin! Ei kenenkään kuulu puhua tai kirjoitella asiattomasti toisille. Rangaistuksen pelko on alkeellinen tapa oppia asiallista käytöstä, mutta se johtaa samaan toivottuun lopputulokseen kuin sisäistetty moraalikin.

🦄

• Anonyymi

Vedän takaisin aikaisemman kommenttini järkevästä ihmisestä ja korjaan sitä siten, että aloitusviesti oli järkevä.

Muilta osin lopetan keskustelun kanssasi tähän.

🦄

• Anonyymi

Mies eii osaa. Hirveää epämääräistä liian hellää kielellä lirputtelua. Ei mitään. Nothing.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nii-in...
        Ja olisi hyödyllisempääkin huomioon ottamisia vaikkapa esimerkiksi lasten ja nuorten suojelemisissa ja terveyden hoidossa:
        https://www.mtvuutiset.fi/luetuimmat
        Jälleen yhden nuoren naisen elämä päättyi traagiseen päätökseen astua junan raiteille – "Yksi on joukosta poissa"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nii-in...
        Ja olisi hyödyllisempääkin huomioon ottamisia vaikkapa esimerkiksi lasten ja nuorten suojelemisissa ja terveyden hoidossa:
        https://www.mtvuutiset.fi/luetuimmat
        Jälleen yhden nuoren naisen elämä päättyi traagiseen päätökseen astua junan raiteille – "Yksi on joukosta poissa"

Some tuli ihmisten elämään liian nopeasti ja yllättäen. Kukaan ei ehtinyt oppia ymmärtämään sitä, että mitä se on, minkälainen maailma se on. Kukaan ei ole oikein oppinut kunnolla käyttämään sitä. Tässä voidaan kysyä, että kuin paljon ongelmia se on todella aiheuttanut, kuin moni ihminen on päätynyt niin lopulliseen valintaan hyväksyntää etsimällä...? Some voi antaa jokaiselle nopeasti paljon näkyvyyttä, suosiota ja ehkä hyväksyntääkin, mutta hinta siitä kaikesta voi olla aivan liian kova...

• Anonyymi

Siinä teitä tosiaan on kaksi Oman Tahdon lähettilästä. Heh.

Mutta. Jatkakaa!

• Anonyymi

"Näin ulkopuolisena tarkkailijana sanoisin, että suurin osa ihmisistä tahtoo aina jonkun muun tahtoa, ei omaa. Esimerkiksi miellyttämisen tarve on jonkun muun kuin oman tahdon tahtomista. Silloin ajatellaan sitä mitä toinen mahdollisesti tahtoo ja alistutaan sille toisen miellyttämisellä, kerrotaan toiselle mitä toinen haluaa kuulla eikä välttämättä sitä mitä toisen täytyy kuulla. Itsesensuuri on ehkä yleisin toisen tahdon tahtomisen muoto nykypäivänä. "

Hyvin sanottu. Ihmiset varmaan hyvin varhain oppii tuon että ne pääsee helpommalla elämästä kun ilmaisevat tahtoaan tuon toisten miellyttämisen kautta ja tuohan on yleistä, ei tule konflikteja kun tosiaan kertoo aina ulospäin mitä muut haluavat kuulla. Sellainen joka kertoo mitä toisen on hyvä kuulla johtaa siihen että kertoja halutaan teloittaa, jos nyt ei ihan konkreettisesti niin ainakin jollain henkisellä tasolla ja sitä koetetaan lyödä heti lyttyyn kun sen kertoma ei ole siitä kuulijasta mukavaa, näkeehän sen täällä palstallakin.

-harmiseikirj-

• Anonyymi

"Samat ihmiset, jotka hurraavat sinun kruunajaisissa, hurraavat myös sinun teloituksessa"

-Terry Pratchett-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Samat ihmiset, jotka hurraavat sinun kruunajaisissa, hurraavat myös sinun teloituksessa"

-Terry Pratchett-

Tuokin todella hyvin sanottu ja aikalailla taitaa kyllä pitää paikkansa.

-harmiseikirj-

• Anonyymi

Etsikää Jumalan tahtoa. Ei oman itsen tahtoa!

• Anonyymi

Heh, klassinen esimerkki jonkun muun tahdon tahtomisesta. :)

Mutta eikös sekin mennyt niin, että Jumala loi taivaan, maan ja ihmiset. Ja antoi ihmisille vapaan tahdon?

• Anonyymi

Ikävintä tässä kommentissa -- puhtaasti teologisesta näkökulmasta -- ovat oletukset siitä, että Jumala sijoitetaan paitsi ihmisen ulkopuolelle myös tahdoltaan oletusarvoisesti vastakkain ihmisen tahdon kanssa.

Oli Jumalaa tai ei, ihmisten hyvä tahto meidät pitää hengissä ja planeetan elinkelpoisena. Jos siihen otetaan mukaan Jumala, otetaan mieluummin sellainen Jumala, joka ei pyydä tappamaan poikalapsia ja kivittämään homoja tai joka ei pyydä naisia kulkemaan kangas päässään miesten henkisessä talutusnuorassa.

Sekä käytännöllisistä että teologisista perusteista käsin kannatan/suosittelen siis sellaisia uskontoja, jotka tunnustavat ihmisten kyvyn ja tahdon elämän suojeluun ja muuhun hyvän tekemiseen. Jos tällaiseen uskontoon otetaan jumalan käsite, otetaan mielellään jonkinlainen ihmiseen integroitu malli, koska muunlaiset järjestelyt altistavat vallan väärinkäytölle.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ikävintä tässä kommentissa -- puhtaasti teologisesta näkökulmasta -- ovat oletukset siitä, että Jumala sijoitetaan paitsi ihmisen ulkopuolelle myös tahdoltaan oletusarvoisesti vastakkain ihmisen tahdon kanssa.

Oli Jumalaa tai ei, ihmisten hyvä tahto meidät pitää hengissä ja planeetan elinkelpoisena. Jos siihen otetaan mukaan Jumala, otetaan mieluummin sellainen Jumala, joka ei pyydä tappamaan poikalapsia ja kivittämään homoja tai joka ei pyydä naisia kulkemaan kangas päässään miesten henkisessä talutusnuorassa.

Sekä käytännöllisistä että teologisista perusteista käsin kannatan/suosittelen siis sellaisia uskontoja, jotka tunnustavat ihmisten kyvyn ja tahdon elämän suojeluun ja muuhun hyvän tekemiseen. Jos tällaiseen uskontoon otetaan jumalan käsite, otetaan mielellään jonkinlainen ihmiseen integroitu malli, koska muunlaiset järjestelyt altistavat vallan väärinkäytölle.

🦄

Ei hyvä tahto, vaan tahto selviytyä, mitä myös selviytymisvaistoksi sanotaan. Ja tie helvettiin on edelleen kivetty hyvillä aikomuksilla.

"Jos sanot että tarkoitus keinot pyhittää, sanon minä että hyvät keinot ne on, mitkä kaiken tarkoituksen pyhittää"

-Friedrich Nietzsche-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei hyvä tahto, vaan tahto selviytyä, mitä myös selviytymisvaistoksi sanotaan. Ja tie helvettiin on edelleen kivetty hyvillä aikomuksilla.

"Jos sanot että tarkoitus keinot pyhittää, sanon minä että hyvät keinot ne on, mitkä kaiken tarkoituksen pyhittää"

-Friedrich Nietzsche-

"Ei hyvä tahto, vaan tahto selviytyä, mitä myös selviytymisvaistoksi sanotaan."

Olen tästä eri mieltä. Laumaeläimillä, kuten ihmisillä, hyvä tahto on ratkaisevampi kuin selviytymisvaisto, koska yksilö (yksin) ei pysty pelkän selviytymisvaiston avulla rakentamaan sellaista yhteiskuntajärjestystä, joka pitäisi hengissä sekä hänet että hänen jälkeläisensä. Pelkkä yksilön selviytymisvaisto ei myöskään ota kantaa tai ohjaa planeetan suojelua, joka myös on välttämätöntä elinkelpoisen asumisympäristön ylläpitämiseksi. Lyhyesti sanottuna: ihminen ei selviydy yksin, ja onnistunut sosiaalinen kanssakäyminen vaatii myös hyvää tahtoa.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen tästä eri mieltä. Laumaeläimillä, kuten ihmisillä, hyvä tahto on ratkaisevampi kuin selviytymisvaisto, koska yksilö (yksin) ei pysty pelkän selviytymisvaiston avulla rakentamaan sellaista yhteiskuntajärjestystä, joka pitäisi hengissä sekä hänet että hänen jälkeläisensä. Pelkkä yksilön selviytymisvaisto ei myöskään ota kantaa tai ohjaa planeetan suojelua, joka myös on välttämätöntä elinkelpoisen asumisympäristön ylläpitämiseksi. Lyhyesti sanottuna: ihminen ei selviydy yksin, ja onnistunut sosiaalinen kanssakäyminen vaatii myös hyvää tahtoa.

🦄

Kun kaikki keinotekoinen riisutaan pois, jää jäljelle selviytymisvaisto. Halusit tai et. Ihmiset tekee selviytymisen eteen paljon kaikenlaista typerää ja hyvä tahto on siinä vaiheessa unohdettu. Täytyy olla sokea, jos sitä ei näe jokapäiväisessä elämässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun kaikki keinotekoinen riisutaan pois, jää jäljelle selviytymisvaisto. Halusit tai et. Ihmiset tekee selviytymisen eteen paljon kaikenlaista typerää ja hyvä tahto on siinä vaiheessa unohdettu. Täytyy olla sokea, jos sitä ei näe jokapäiväisessä elämässä.

Olen eri mieltä. Tässä keskustelussa ei ole tullut esiin seikkoja, joiden perusteella muuttaisin mielipidettäni.

En varsinkaan enkä missään nimessä muuta mielipiteitäni sellaisten ihmisten kommenttien vuoksi, jotka vihjaavat eri mieltä olevien olevan sokeita.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen eri mieltä. Tässä keskustelussa ei ole tullut esiin seikkoja, joiden perusteella muuttaisin mielipidettäni.

En varsinkaan enkä missään nimessä muuta mielipiteitäni sellaisten ihmisten kommenttien vuoksi, jotka vihjaavat eri mieltä olevien olevan sokeita.

🦄

Pitkä on vielä matkasi oman tahtosi ja itsesi löytämiseen. Liikaa on vielä sinussa muiden kuin itsesi tahtoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitkä on vielä matkasi oman tahtosi ja itsesi löytämiseen. Liikaa on vielä sinussa muiden kuin itsesi tahtoa.

Olen tuostakin eri mieltä. Enkä muuta näkemystäni sinun kommenttisi vuoksi.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen tuostakin eri mieltä. Enkä muuta näkemystäni sinun kommenttisi vuoksi.

🦄

Tahdotko olla oikeassa tai tahdotko ymmärtää mistä missäkin on kyse? Tämä on hyvin ratkaisevaa oman itsensä ja oman tahtonsa löytämiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tahdotko olla oikeassa tai tahdotko ymmärtää mistä missäkin on kyse? Tämä on hyvin ratkaisevaa oman itsensä ja oman tahtonsa löytämiseen.

Omaa tahtoa voi olla, vaikka ei olisi ymmärrystäkään. Käytän tahtoani sujuvasti ilman, että ymmärrän kaikkea.

Keskustelu kanssasi on ahdistavaa, painostavaa ja kaikin puolin epämiellyttävää. Tahtoni sanoo nyt, että lopetan tämän keskustelun tähän.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omaa tahtoa voi olla, vaikka ei olisi ymmärrystäkään. Käytän tahtoani sujuvasti ilman, että ymmärrän kaikkea.

Keskustelu kanssasi on ahdistavaa, painostavaa ja kaikin puolin epämiellyttävää. Tahtoni sanoo nyt, että lopetan tämän keskustelun tähän.

🦄

Juu. Taas kerran ahdistelen sinua seksuaalisesti. :D

Olisiko aloituksen paikka aiheesta? Minuakin kiinnostaisi kuin paljon huomiota ja komppaajia saisit tällä kerralla. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

🦄

Välikommentti. Sinun kanssasi keskustelu ei johda mihinkään oikein keneltäkään. Syynä on vankkumaton asenteesi olla kaikessa oikeassa, ylimielisyys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Välikommentti. Sinun kanssasi keskustelu ei johda mihinkään oikein keneltäkään. Syynä on vankkumaton asenteesi olla kaikessa oikeassa, ylimielisyys.

Kun olen itseäni viisaampien ihmisten seurassa, muutan usein käsityksiäni eri asioista. Ikävä kyllä tällä palstalla tulee harvoin vastaan itseäni viisaampia. Joskus on tullut. Aloittaja ei ole sellainen.

Tämä palsta ei edusta sellaisia ihmisiä, joiden kanssa olen normaalisti tekemisissä. Olen tottunut ihmisiin, jotka käyttäytyvät hyvin ja osaavat perustella näkemyksensä.

Täällä joutuu pettymään keskustelukumppaneihin niin usein, että kerta toisensa jälkeen kysyn itseltäni, miksi edes osallistuin keskusteluun.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun olen itseäni viisaampien ihmisten seurassa, muutan usein käsityksiäni eri asioista. Ikävä kyllä tällä palstalla tulee harvoin vastaan itseäni viisaampia. Joskus on tullut. Aloittaja ei ole sellainen.

Tämä palsta ei edusta sellaisia ihmisiä, joiden kanssa olen normaalisti tekemisissä. Olen tottunut ihmisiin, jotka käyttäytyvät hyvin ja osaavat perustella näkemyksensä.

Täällä joutuu pettymään keskustelukumppaneihin niin usein, että kerta toisensa jälkeen kysyn itseltäni, miksi edes osallistuin keskusteluun.

🦄

Itseesi sinä täällä petyt, et keskustelukumppaneihin. Täällä kenelläkään ei ole tarvetta miellyttää sinua niin kuin mahdollisesti muualla samanmielisten hymistelijöiden joukossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

🦄

Miten noin niinkuin omasta mielestä olet pitänyt huolta jälkeläisestäsi?

• Anonyymi

Genio onko sulla tahtoa?

• Anonyymi

Muna sillä liiankin pletku ja joustava. Ei niin mitään ...
        Kuin se jähmettyminen ja tuijotus.

• Omasta mielestäni olen tosi joustava ja otan yleensä aina toisen tahdon huomioon, mutta miesteni mielestä minulla on ilmeisesti aika voimakas oma tahto, joka helposti jyrää vähänkin heikomman.
      Edesmennyt mieheni tapasi sanoa, että hän jopa vähän säälii heitä, jotka tehtävieni puitteissa joutuvat minun kanssani napit vastakkain. - Ja mies ei kyllä itsekään ollut kovin hellämielinen tyyppi, koska oli aikanaan hoitanut vähän saman tyyppisiä juttuja.

Mielelläni kuitenkin etsin aina kompromisseja, missä kaikki voivat olla edes vähän tyytyväisiä päätöksiin.

Parisuhteessa olen tietenkin täysin tahdoton ja kumppanin usein poljettavissa 😉

• Niin ja HV 🥳

• Anonyymi

Ai kun mielenkiintoinen aihe...Kiitos jo siitä. :o)

Itse pidän itseäni juuri tahtoihmisenä, mutta löydän myös joitain asioita elämässäni, mitkä ei ole tahdosta kiinni, mutta pidemmän päälle mietittynä ehkä siinäkin oma mieli vaan huijaa.

Sanotaan nytten vaikka, että asun ylisuuressa omakotitalossa itsekseen....tai se on minulle liian iso. Pidän myyntiä mahdottomana vaikka sitä haluaisinkin, kun tilanne on mikä on...mutta enhän ole sitä hiljattain edes yrittänytkään...Ja saisinhan mä sen myytyä, mutta saisinko sitä, mitä siitä itse vaatisin vähintään....

Luultavasti tästä vastaavanlaisesta ajatuksesta monella muullakin se oma tahto ei nouse päällimmäiseksi esteeksi, vaan ei nähdä mahdollisuuksia saada se, mitä oikeasti tahtoo...noh...aina voi sitten kysyä, että mitenkä realistisia tahtotiloja on? Toisaalta eipä niitä "vaikeuksista voittoon"-juttujakaan tulisi, jos ei se tahtotila olisi niin kova, että se taittaa jopa realismilta siivet.

Sanottakoot, että vaikka itse pidän torppani myyntiä mahdottomana juuri nyt, niin tahtotilaa on sen verran, että koitan siitä tehdä samalla halpommin myytävää, tai itselle helpommin asuttavaa...eli jotain tahtoa sekin kai vaatii? :o)

• Oli muuten mun kommentti, enkä käsittänyt, että oli sun ketju...Mutta en ookaan täällä ollut enää kovin paljoa, että olisi käynyt mielessä, että olisi sinun aloitus...nyt vasta katsoin mitä muut ovat laitelleet.

Mutta totta kuitenkin...mielenkiintoinen aloitus/ajatus...

Ja Bob osaa tehdä letkeetä musiikkia...

• Anonyymi

Eikös tuossa nyt ole vaihtoehdot että jos oikeasti tahtoo myydä sen sitten myy sillä hinnalla minkä siitä saa, ja jos taas ehdottomasti tahtoo siitä jonkun hinnan sitä tahtoa ei todennäköisesti saa toteutettua ja se sitten pitkässä juoksussa voi käydä melko kalliiksi. Tuo jos/kun teet itse remonttia voi tosiaankin sitä myyntihintaa kasvattaa mutta kasvattaako niin paljon että omia panostuksia saa pois? Sun kannattais laskeskella kannattaako se lisäinvestointi myyntiin niin paljon enemmän kuin se että myisi vaan pois ja laittaisi ne lisäinvestoinnit sitten siihen seuraavaan asumiseen.

-harmiseikirj-

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Oli muuten mun kommentti, enkä käsittänyt, että oli sun ketju...Mutta en ookaan täällä ollut enää kovin paljoa, että olisi käynyt mielessä, että olisi sinun aloitus...nyt vasta katsoin mitä muut ovat laitelleet.

Mutta totta kuitenkin...mielenkiintoinen aloitus/ajatus...

Ja Bob osaa tehdä letkeetä musiikkia...

Elämä on aika pitkälti vaihtoehtojen punnitsemista ja valintoja. Kyse on siitä, että kuin paljon vaihtoehtoja näet ja kuin pitkälle kykenet näkemään.

Minä luulen, että kohta et saa talostasi sitäkään hintaa mitä nyt saisit. Omakotitalot on muutenkin usein ongelmallisia niin ostajille kuin myyjillekin. Rakennusvirheitä niissä on paljon ja sitten se tappelu siitä vastuusta. Ongelmattominta on asua kerrostalossa. Ja mieluummin jossain vanhemmassa, missä on perusrakenteet vielä tehty hyvin ja pakolliset rempat takana.

• Anonyymi kirjoitti:

Elämä on aika pitkälti vaihtoehtojen punnitsemista ja valintoja. Kyse on siitä, että kuin paljon vaihtoehtoja näet ja kuin pitkälle kykenet näkemään.

Minä luulen, että kohta et saa talostasi sitäkään hintaa mitä nyt saisit. Omakotitalot on muutenkin usein ongelmallisia niin ostajille kuin myyjillekin. Rakennusvirheitä niissä on paljon ja sitten se tappelu siitä vastuusta. Ongelmattominta on asua kerrostalossa. Ja mieluummin jossain vanhemmassa, missä on perusrakenteet vielä tehty hyvin ja pakolliset rempat takana.

No lainamäärä pienenee koroista huolimatta ja kuitenkin elän mökissä halvemmalla kuin kerrostalossa, niin polkuhintaan alle velkojen summan alle ei kannata myydä, mutta joskus se mahdollinen tappiokin tulee lähemmäksi nollaa...tai sitten ei tarvitse edes myydä taloa, vaan tontti. :o)

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No lainamäärä pienenee koroista huolimatta ja kuitenkin elän mökissä halvemmalla kuin kerrostalossa, niin polkuhintaan alle velkojen summan alle ei kannata myydä, mutta joskus se mahdollinen tappiokin tulee lähemmäksi nollaa...tai sitten ei tarvitse edes myydä taloa, vaan tontti. :o)

Niin. Sinähän sen lopulta päätät. Ja toivottasti asiat menee hyvin etkä ota takkiin. Sitä en toivo kenellekään, paitsi asuntosijoittajille. Asuntosijoittajat joutaisivatkin vararikkoon ja kilometritehtaalle.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin. Sinähän sen lopulta päätät. Ja toivottasti asiat menee hyvin etkä ota takkiin. Sitä en toivo kenellekään, paitsi asuntosijoittajille. Asuntosijoittajat joutaisivatkin vararikkoon ja kilometritehtaalle.

Joo, tietenkin päätän....mutta jos mennään tuohon haluun, niin ehkä sitä halua kannattaa kohdistaa oikein, että voisi sanoa, että onko kyse halun puutteesta?

Jos vaikka miettisi jotain tyyppiä, joka täällä marisee siitä, että on tahtomattaan pariutumaton, niin minustakin hän ei vaan tarpeeksi halua sitä pariutumista, jos ei tutki vähän mitä omasta korvienvälistä löytyy ja etsi sitä kautta siihen työkaluja ja välineitä, miten saavuttaisi sen haluamansa...

Itsekin jos näkisin, että tämä aika vaan ei sovi talon myyntiin ja siksi minun on siinä asuttava puhtaasti, en kyllä käyttäisi haluani voimavarana... Jos oikeasti siis haluisin kämpästä eroon, pääsisisin siitä eroon, enkä silloin miettisi hintaa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ongelmattominta on asua kerrostalossa. Ja mieluummin jossain vanhemmassa, missä on perusrakenteet vielä tehty hyvin ja pakolliset rempat takana."

Ne pakolliset rempat tulevat jokaisessa rakennuksessa aina uudelleen vastaan. Mikään korjaus ei kestä ikuisuutta.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ongelmattominta on asua kerrostalossa. Ja mieluummin jossain vanhemmassa, missä on perusrakenteet vielä tehty hyvin ja pakolliset rempat takana."

Ne pakolliset rempat tulevat jokaisessa rakennuksessa aina uudelleen vastaan. Mikään korjaus ei kestä ikuisuutta.

xLiner

Toki tekniikka täytyy aika ajoin uusia kun tulee käyttöiän päähän, samoin pinnat. Mutta kun perusrakenteet on tehty hyvin ja oikein Suomen sääolosuhteet huomioon ottaen, on vähemmän ongelmia. Eikä niitä ole pilattu väärin korjaamalla/huoltamalla. Esimerkiksi jos talo on alunperin suunniteltu ja rakennettu painovoimaiselle ilmanvaihdolle, sitä ilmanvaihtoa ei pidä muuttaa koneelliseksi.

Esimerkiksi Helsingissä perusrakenteiltaan ongelmattomimmat talot on rakennettu noin 100 vuotta sitten ja sitä ennen. Siinä 60:sta eteenpäin on tehty aika paljon paskaa ja tehdään edelleen. En suosittelisi kenellekään ostamaan asuntoa uudiskohteesta, saisi ylihintaisen jatkuvasti ongelmissa olevan korjattavan paskan. Se trendi on ollut jo lähes 20 vuotta ja laatu huononee koko ajan. Olen seurannut sitä kehitystä sisältä käsin mitä siinä tapahtuu. Onneksi enää ei ole tarvinnut olla vuosikausiin osallisena paskan tekemiseen, vaan saan tehdä oman hommani niin hyvin kuin osaan eikä kukaan kyseenalaista osaamistani ja saan jopa kiitostakin siitä säännöllisen epäsäännöllisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toki tekniikka täytyy aika ajoin uusia kun tulee käyttöiän päähän, samoin pinnat. Mutta kun perusrakenteet on tehty hyvin ja oikein Suomen sääolosuhteet huomioon ottaen, on vähemmän ongelmia. Eikä niitä ole pilattu väärin korjaamalla/huoltamalla. Esimerkiksi jos talo on alunperin suunniteltu ja rakennettu painovoimaiselle ilmanvaihdolle, sitä ilmanvaihtoa ei pidä muuttaa koneelliseksi.

Esimerkiksi Helsingissä perusrakenteiltaan ongelmattomimmat talot on rakennettu noin 100 vuotta sitten ja sitä ennen. Siinä 60:sta eteenpäin on tehty aika paljon paskaa ja tehdään edelleen. En suosittelisi kenellekään ostamaan asuntoa uudiskohteesta, saisi ylihintaisen jatkuvasti ongelmissa olevan korjattavan paskan. Se trendi on ollut jo lähes 20 vuotta ja laatu huononee koko ajan. Olen seurannut sitä kehitystä sisältä käsin mitä siinä tapahtuu. Onneksi enää ei ole tarvinnut olla vuosikausiin osallisena paskan tekemiseen, vaan saan tehdä oman hommani niin hyvin kuin osaan eikä kukaan kyseenalaista osaamistani ja saan jopa kiitostakin siitä säännöllisen epäsäännöllisesti.

Tarkoittaako peruskorjaus aina, että ilmastointi uusitaan väärin, vai sallitaanko painovoimainen ilmanvaihto ja voiko energialuokka olls silloin riittävä?

Jos vanhemman asunnon ostaa, se olisi siis oltava ennen 60-lukua ja ilman koneellista ilmanvaihtoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoittaako peruskorjaus aina, että ilmastointi uusitaan väärin, vai sallitaanko painovoimainen ilmanvaihto ja voiko energialuokka olls silloin riittävä?

Jos vanhemman asunnon ostaa, se olisi siis oltava ennen 60-lukua ja ilman koneellista ilmanvaihtoa.

Se oli siis kysymys, mikä asunnon ostoa ajatellen pitäisi ratkaista.

Ja entä sellainen kaunis talo, jossa kuulee olleen kosteusongelman, joka korjattu. Onko se lopullisesti asuinkelvoton ja oman edun nimissä ajatuksena hylättävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se oli siis kysymys, mikä asunnon ostoa ajatellen pitäisi ratkaista.

Ja entä sellainen kaunis talo, jossa kuulee olleen kosteusongelman, joka korjattu. Onko se lopullisesti asuinkelvoton ja oman edun nimissä ajatuksena hylättävä.

Sitä on vaikea sanoa, koska on korjaajia ja on korjaajia. Ja onko se oikea syy edes paikannettu ja korjattu?

Minä liputtaisin painovoimaisen ilmanvaihdon puolesta. Oikein tehtynä siinä on vähemmän ongelmia. Toki huolenpitoa ja huoltoa sekin vaatii. Koneellinenkin ilmastointi toimii, jos se koko rakennus on suunniteltu koneelliselle ilmastoinnille. Siinä on vaan enemmän huoltamista, pitää olla säädetty just oikein jne.

Jos kerrostaloasuntoa katsoo, niin ihan ensimmäiksi pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että onko tasa- tai harjakatto. Tasakatto ei ole oikein hyvä neljän vuodenajan maissa, joissa talvisin sataa joskus luntakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä on vaikea sanoa, koska on korjaajia ja on korjaajia. Ja onko se oikea syy edes paikannettu ja korjattu?

Minä liputtaisin painovoimaisen ilmanvaihdon puolesta. Oikein tehtynä siinä on vähemmän ongelmia. Toki huolenpitoa ja huoltoa sekin vaatii. Koneellinenkin ilmastointi toimii, jos se koko rakennus on suunniteltu koneelliselle ilmastoinnille. Siinä on vaan enemmän huoltamista, pitää olla säädetty just oikein jne.

Jos kerrostaloasuntoa katsoo, niin ihan ensimmäiksi pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että onko tasa- tai harjakatto. Tasakatto ei ole oikein hyvä neljän vuodenajan maissa, joissa talvisin sataa joskus luntakin.

Niin ja tietenkin unohtamatta sitä, että kun elementtirakentaminen tuli Suomeen, ei taloja suunniteltukaan kestämään isältä pojalle. Silloinhan oli ajatuksena se, että ne kestää sen ehkä 20-30 vuotta ja sen jälkeen ne puretaan ja rakennetaan uudet. Vaikka niitä joitakin onkin purettu ja rakennettu tilalle uusia, on silti vielä paljon niitä korjauskelvottomia, joita korjaillaan aika paljon eikä ne kaikki ole välttämättä asumiskelpoisia.

Mutta sitten esimerkiksi noin 100 vuotta sitten rakennetuissa, punareikätiilirunkoisissa taloissa, on huomioitu tarpeellisten tilojen tuuletus eikä rakeenteissa ole juurikaan mitään homehtuvaa. Puolimetrinen punareikätiilinen runko on jo itsessään lämpöä eristävä eikä siinä ole mitään homehtuvia villoja yms.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosiasia on kuitenkin se, että vaikka talo olisi rakennettu aikoinaan kuinka hyvin tahansa, se tarvitsee jatkuvaa huoltoa ja säännöllistä remontointia. Mikäli talo on erittäin vanha (Suomen olosuhteissa) eli 100 vuotias tai näin, siihen on ehdittu tehdä useampiakin remontteja. Kaikkia remontteja ei välttämättä ole tehty hyvin ja/tai turvallisista materiaaleista, etenkin jos amatöörit ovat olleet asialla.

Lähes poikkeuksetta jos ryhtyy remppaamaan ostamaansa vanhaa taloa, remontti maksaa paljon enemmän kuin kiinteistön ostohinta. Hyvin yleistä on ollut, että aviopari on rakentanut talon ja asuu siinä vielä vanhanakin. Vaikka toinen olisi ollut rakennusalan ammattilainen, niin hänestäkin hiipuvat voimat ajan kuluessa, ei tule tehtyä remontteja, vaikka ne olisivat välttämättömiäkin. Vanhana on myös puutetta rahasta, etenkin jos puoliso vielä kuolee.

Ennen oli remonttitaitoisia omillakin kulmilla lähes joka omakotitalossa, enää ei todellakaan. Nuoret pariskunnat hakevat halvalla vanhaa taloa, joka on täysin remontoitu heidän mielensä mukaisesti. Sellaisia vanhoja taloja ei vain ole, lähes ilmaiseksi halutaan täydellistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tasakattoisia kerrostaloja ei nykyään rakenneta, ne olivat suosittuja 60-70-luvulla. Tosin myös rivi- ja omakotitaloissa tasakatto oli tuolloin suosittu.

Nykyään etenkin 70-luvulla rakennetut rivitalot ovat ostajalle suurin riski. Odotan milloin pk seudullakin alkaa mennä asunto-osakeyhtiöitä konkkaan. Nykyajan materiaalit ja rakennustekniikka on aivan toista, eli hirmu paljon parempaa kuin 70-luvulla. Tuolloin myös hutiloitiin rakentamisessa, eikä mietitty sääolosuhteita.

• Anonyymi

Mutta jos ei tahdo tahtoa? Ajelehtii vaan virran mukana. Sillä tavalla elämä on kuitenkin paljon helpompaa kuin pyrkimällä. Jos päämäärää ei ole tai lopputuloksella ei ole itselle merkitystä, niin miksi vaivautua?

Palstan toiseksi suurin ajattelija

• Anonyymi

Ainoastaan kuolleet kalat menee virran mukana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainoastaan kuolleet kalat menee virran mukana.

Niillä onkin helpottanut lopullisesti. Olen usein ihmetellyt mm. lohen valtavaa ponnistelua vastavirtaan, vaan jotta pääsee lisääntymään ja jatkamaan sukuaan. Jos yksittäisellä lohella tätä alkukantaista viettiä ei ole, niin jättääkö se vaan homman hoitamatta ja köllii merivirtojen mukana sen aikaa kun lajikumppanit taistelevat joessa virtaa vastaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niillä onkin helpottanut lopullisesti. Olen usein ihmetellyt mm. lohen valtavaa ponnistelua vastavirtaan, vaan jotta pääsee lisääntymään ja jatkamaan sukuaan. Jos yksittäisellä lohella tätä alkukantaista viettiä ei ole, niin jättääkö se vaan homman hoitamatta ja köllii merivirtojen mukana sen aikaa kun lajikumppanit taistelevat joessa virtaa vastaan?

Se, ettei mene virran mukana ei tarkoita sitä, että pitäisi mennä aina vastavirtaan. Sillekin on vaihtoehtoja. :)

• Anonyymi

Toi tulee sulle maksuun vielä, jos olet sitonut elämääsi väärin, ontoin perustein toisen ihmisen vuosia.
        Tiedoksi.
        Lasku tulee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toi tulee sulle maksuun vielä, jos olet sitonut elämääsi väärin, ontoin perustein toisen ihmisen vuosia.
        Tiedoksi.
        Lasku tulee.

Nyt tuli mielenkiintoista settiä. Mitä tarkoitat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt tuli mielenkiintoista settiä. Mitä tarkoitat?

En ole se edellinen, mutta luulen hänen tarkoittavan sitä, että enemmän kadutaan tekemättömiä valintoja kuin tehtyjä. Ja maksetaan niistä lopulta aika kallis lasku.

Ehkä olen väärässä. Se edellinen voi korjata, jos niin on. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole se edellinen, mutta luulen hänen tarkoittavan sitä, että enemmän kadutaan tekemättömiä valintoja kuin tehtyjä. Ja maksetaan niistä lopulta aika kallis lasku.

Ehkä olen väärässä. Se edellinen voi korjata, jos niin on. :)

Tähän sopii tämä biisi. Jimmy Nail/Strange Fruit- What might have been. :)

https://www.youtube.com/watch?v=MVJzJlMTdgY

• Nyt sulla jäi huomioimatta se, että joku saattaisi vapaaehtoisesti luopua tahdostaan ylevimmistä syistä. Se on valinta ja yleensä vaatii sitä omaa tahtoa enemmän kuin se, että noudattaa nk. tahtoansa.

Eli tahdottomalta vaikuttava voi olla hyvinkin tahdonalainen. Moni "lapanen" on juurikin itse valinnut osansa tieten ja tahtoen suuremman hyvän vuoksi.

Moni vanhempi tekee tätä lastensa vuoksi ja myös päinvastoin.. lapsi vanhempiensa vuoksi.
      He saattavat jopa vaikuttaa tahdottomilta, mutta oikeastaan heidän velvollisuudentuntonsa voittaa tahtonsa.

Sikseen.. tahtoa saa, mutta aina ei saa tahtoaan.
      Ihmisessä on monia puolia ja moni niistä menee minun arvomaailmassani tahtomisen yli.
      Minä olen oiva esimerkki .. tahdon hyvin vähän, mutta olen saanut kaiken tahtomani. Elän hyvin hedonistista elämää itselleni, mutta uhraan samalla kaiken itsestäni. Asia jota ei voi ymmärtää, jos minun elämäntilannettani ei tunne. Ja se on minun valintani.. luopua tahdostani. Enkä suinkaan miellyttääkseni.

• Anonyymi

Ihan ensimmäisiä oman tahdon ilmentymiä on se, ettei enää tahdo sitä mitä muut tahtoo sinun tahtovan. :)

• Anonyymi kirjoitti:

Ihan ensimmäisiä oman tahdon ilmentymiä on se, ettei enää tahdo sitä mitä muut tahtoo sinun tahtovan. :)

En koskaan ole tahtonut sitä mitä minulta on tahdottu. Olen pienestä iästä asti ollut vastarannankiiski ja liian omapäinen. Siksipä sain kotona isäpuolelta turpiini kun en alistunut hänen tahtoonsa. Kerran hän mukiloi minut tajuttomaksi kun en suostunut sitomaan hänen kengännauhojaan. Ja ikää oli kymmenen vuotta.

Omapäinen pirulainen jo lapsesta asti. Mutta että olisin antanut itselleni luvan tahtoa? En helvetissä.. kun lyödään niin alas, minä selviydyin selviämällä ja ottamalla vastaan sen mitä milloinkin tuli. Vapauduin siitä vankilasta 14 vanhana kun äitini lemppasi minut pihalle. Olin liian omapäinen.

Mutta, onko omapäisyys tahtomista.. ei. Tahtominen on haluamista, minun näkemykselläni. Minä tahdon ja minä haluan. Kuten jo sanoin, elän nykyään hyvinkin itsekästä ja hedonistista elämää.. omasta tahdostani. Kuitenkin elin tahdotonta elämää parisuhteessa.. omasta tahdostani. Koska näin sen tarpeelliseksi ja velvollisuudekseni. Ja vaikka parisuhdetta ei enää ole, velvollisuuteni ei ole poistunut ..

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

En koskaan ole tahtonut sitä mitä minulta on tahdottu. Olen pienestä iästä asti ollut vastarannankiiski ja liian omapäinen. Siksipä sain kotona isäpuolelta turpiini kun en alistunut hänen tahtoonsa. Kerran hän mukiloi minut tajuttomaksi kun en suostunut sitomaan hänen kengännauhojaan. Ja ikää oli kymmenen vuotta.

Omapäinen pirulainen jo lapsesta asti. Mutta että olisin antanut itselleni luvan tahtoa? En helvetissä.. kun lyödään niin alas, minä selviydyin selviämällä ja ottamalla vastaan sen mitä milloinkin tuli. Vapauduin siitä vankilasta 14 vanhana kun äitini lemppasi minut pihalle. Olin liian omapäinen.

Mutta, onko omapäisyys tahtomista.. ei. Tahtominen on haluamista, minun näkemykselläni. Minä tahdon ja minä haluan. Kuten jo sanoin, elän nykyään hyvinkin itsekästä ja hedonistista elämää.. omasta tahdostani. Kuitenkin elin tahdotonta elämää parisuhteessa.. omasta tahdostani. Koska näin sen tarpeelliseksi ja velvollisuudekseni. Ja vaikka parisuhdetta ei enää ole, velvollisuuteni ei ole poistunut ..

Sinulle on tainnut käydä juuri se "et tiedä kuin vahva olet, ennen kun vahvana oleminen on sinun ainoa vaihtoehto".

Mutta nyt on varmaan kaikki hyvin. :)

• Pikku-pirpana kirjoitti:

"Et tiedä kuin vahva todella olet, ennen kun vahvana oleminen on sinun ainoa vaihtoehto"

"Vähän sama kuin ihminen löytää itsensä silloin, kun mitään muuta ei ole enää jäljellä."

Tämän allekirjoitan vaikka sydänverelläni

• Anonyymi kirjoitti:

Sinulle on tainnut käydä juuri se "et tiedä kuin vahva olet, ennen kun vahvana oleminen on sinun ainoa vaihtoehto".

Mutta nyt on varmaan kaikki hyvin. :)

Juu.. kaikki on nyt niin mallillaan kuin voi olla.

Tahtotilani on vahva, mutta en tahdo mitään. Kykyni haluta ja tahtoa kuoli aikoja sitten. Enkä näe tarpeellisena sitä. Elämä on ihanaa tälläisenään sen aikaa kun sitä kestää. Otan sen mitä tarjotaan.. hyvässä ja pahassa. Nautin hyvistä päivistä ja kärsin huonot.

Elämä on lyhyt. Liian lyhyt.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

"Vähän sama kuin ihminen löytää itsensä silloin, kun mitään muuta ei ole enää jäljellä."

Tämän allekirjoitan vaikka sydänverelläni

Eikä sen jälkeen itsensä kadottaminen ole enää mahdollista. Ja tarpeen tullen löytää aina vahvuutensa ja tahtonsa, millä selviää vaikeuksista. :)

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Juu.. kaikki on nyt niin mallillaan kuin voi olla.

Tahtotilani on vahva, mutta en tahdo mitään. Kykyni haluta ja tahtoa kuoli aikoja sitten. Enkä näe tarpeellisena sitä. Elämä on ihanaa tälläisenään sen aikaa kun sitä kestää. Otan sen mitä tarjotaan.. hyvässä ja pahassa. Nautin hyvistä päivistä ja kärsin huonot.

Elämä on lyhyt. Liian lyhyt.

Minulle eri asioiden oppiminen on ollut tahtoni hyödyntämistä. Mielenkiinto, tahto ja aika. Ne on hyviä työkaluja.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikä sen jälkeen itsensä kadottaminen ole enää mahdollista. Ja tarpeen tullen löytää aina vahvuutensa ja tahtonsa, millä selviää vaikeuksista. :)

Ei ole mahdollista kadottaa itseään enää. Elämä selkiintyy ja yksinkertaistuu. Oppii elämään hetkessä.
        Ei vaivaa katkeruus tai kateus. On hyvä olla.
        Harmoniassa. Ilman vaateita elämälle.

Se on jännä, miten yksinkertaista ja helppoa elämä sen jälkeen on, kun on esimerkiksi löytänyt itsensä.

• Anonyymi kirjoitti:

Minulle eri asioiden oppiminen on ollut tahtoni hyödyntämistä. Mielenkiinto, tahto ja aika. Ne on hyviä työkaluja.

Hienoa. Arvostan. Se että on halua kehittää itseään.

Minä en ole enää vuosiin panostanut siihen. En ole mikään älypää tai oppinut. Olen jopa pikkuisen tyhmä. En näe tarpeelliseksi opetella maallisia tietoja tai taitoja.. kuljen virran mukana kuin kuollut kala. Heh.

Olen kyllä kätevä käsistäni ja ei ole tullut vielä vastaan sellaista hommaa, mitä en osaisi vaikka luovasti toteuttaa.. olen nopea oppimaan ja muistini on tutkitusti erinomainen. Mutta, en välitä käyttää resurssejani. Sairastumiseni jälkeen en nähnyt merkityksellisenä sitä enää.

Jokainen meistä nauttii elämästään omalla tavallaan ja se on hyvä niin.

• Anonyymi

Genio 🤮

• Anonyymi

Tahdon vastainen ajatus? :)

• Anonyymi

Viina virtaa ja vie miestä ilman tahtoa. Alkoholilla on miestäkin suurempi tahtotila. Naista ei voi saada ilman viinaa.

-viinamies-

• Olipas kertakaikkisen paskaa ajattelua. Otit ilmeisimmät ja yleisimmät esimerkit ja teit niistä johtopäätelmän, joka on yksiselitteisen väärä. Logiikan raiskaus.

Muuta en jaksakaan tästä sanoa, riitti, kiitti.

• Anonyymi

Aloittaja on kyllä oikeassa siinä, että kaikki asiat ovat tahdon asioita. Kyllä pelkällä tahdolla pärjää. Jos vaikkapa avioliitto on huono niin kun vaan tarpeeksi tahtoo olla siinä niin siinähän on. Myös kieroilua, väkivaltaa, alkoholismia ym. voi sietää, kun loppujenviimeksihän täytyy vaan tahtoa riittävästi. Mutta monesti voi olla järkevää, että ei tahdo. Lisäksi tahdon vuoksi voi palaa loppuun henkisesti tai vaikkapa kuolla. Hautakiveen voi sitten laittaa tekstin, hän tahtoi ja ihan perkuleesti.

• Anonyymi

Aloittajalle oma tahto tarkoittaa myös sitä, että on vapaus ja oikeus olla myös tahtomatta. Siitäkin huolimatta, että muut tahtoisi hänen tahtovan samoin kuin he tahtoo. Kuten valitsematta jättäminenkin on valinta, vaikka sitä ei aina valinnaksi mielletä. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittajalle oma tahto tarkoittaa myös sitä, että on vapaus ja oikeus olla myös tahtomatta. Siitäkin huolimatta, että muut tahtoisi hänen tahtovan samoin kuin he tahtoo. Kuten valitsematta jättäminenkin on valinta, vaikka sitä ei aina valinnaksi mielletä. :)

Mikäs sua nyt pännii. Alottajahan kyseli tahdosta ja mä vastasin, että hän on oikeassa ja moni asia on tahdon asia tai sit tahdottomuuden asia. Ap saa ihan rauhassa niinkuin me kaikki muutkin olla tahdottomia tai tahtovia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikäs sua nyt pännii. Alottajahan kyseli tahdosta ja mä vastasin, että hän on oikeassa ja moni asia on tahdon asia tai sit tahdottomuuden asia. Ap saa ihan rauhassa niinkuin me kaikki muutkin olla tahdottomia tai tahtovia.

Mikään ei pänni. Kerroin vaan mitä aloittajalle on myös sitä omaa tahtoa.

Ja sinäkin olet oikeassa. Tahdolla jaksetaan paljonkin paskaa vaikkapa parisuhteissa. Tahdolla myös annetaan parisuhteille mahdollisuus eikä luovuteta liian helposti. Tahdolla opitaan myös kunnioittamaan muiden tahtoa.

Tahto on hyvin tärkeä työkalu jokaisen elämässä, joskin ei ainoa. :)

• Anonyymi

Aloittaja lähtee nyt pikkuhiljaa vapunviettoon. Toivottavasti teilläkin on vapuksi jotain mielekkäämpää tekemistä kuin palstailu. Jos ei ole, niin hyvä että teillä on edes palsta. Sekin voi olla joskus parempi kuin ei mitään.

Hauskaa vappua, vielä kerran! :)

https://www.youtube.com/watch?v=Z5NC-x1_S1U

• Kyllä moni varmaan menee sen mukaan mitä toinen haluaa kuulla tai sen mitä olettavat toisen haluavan kuulla ja myös toimivat monesti siten miten joku toinen sanoo tai toimivat miten olettavat toisen heidän haluavan toimia. Itsekin olen valitettavasti sortunut tähän. Luulen, että tällainen johtuu siitä, että ei uskalleta olla sellaisia kuin ollaan ja mietitään liikaa sitä, että toinen pahastuu, jos teenkin jollain toisella tavalla ja yritetään myös välttyä liioilta konflikteilta. Moni ei myöskään osaa kuunnella omaa sisäistä ääntään tai vaientaa sen. Nykyisessä hektisessä yhteiskunnassa ei aina myöskään ole aikaa kuunnella omaa sisintään, kun pitää olla monesti menossa ja tulossa eikä pysty rauhoittumaan.

Jotkut pelkäävät vahvatahtoisia henkilöitä ja pitävät heitä myös liian ehdottomina ja huonoimmillaan myös epäystävällisinä. Joskus näin voi ollakin. Paras tulos on, että ajattelee myös itseään, mitä itse haluaa, mutta pysyy silti ystävällisenä ja lempeämpänä eikä kokonaan unohda toisia ihmisiä ja sitä mitä he haluavat (esim. että vaikka ajattelee myös itseään kykenee ajattelemaan myös sukulaisia /ystäviä/perheenjäseniä ja vaikka ilahduttamaan heitä lahjoilla, korteilla, joillain tapahtumilla, laittamalla ruokaa tai keittämällä päiväkahvit, auttamalla arjen askareissa).

• Tärkeää olisi tiedostaa missä menee oma jaksamisen raja.

• Anonyymi

Järki, tunne ja tahto, siinä saumaton yhdistelmä, jatkuva dialogi näiden välillä. Käytän siis paitsi omaa tahtoa, myös omaa järkeä ja tunnetta.

• Anonyymi

Leffasuositus! One flew over cuckoos nest. HBOMax.

• Anonyymi

Oma tahto on. Tahdon vain oikeissa, minulle merkityksellisissä asioissa. Kehotan "valitse taistelusi", tässä sitä soveltaen kehotan "valitse tahtosi". Elämässä on sen verran asioita, ettei kaikkea ja mitä tahansa kannata tahtoa.

- Sheena

• Minä olen mielyttäjä koska tykkään on hyvä olla kanssani, ja pelkään kovin sanon jotain ”joka ei ole hyvän maun mukainen” jo pelkältään menneisyyden takia kun hoksaan ihmiselle josta tykkään hypin vieressä miehenikin, en kai loukannut en halua loukata. Se on sellaista tahatonta kun pelkään toisen särkyvän kirjaimellisesti en pysty rentoutuu.

• Anonyymi

Kysin Doden ihmisllgä että mita arkoitaa tuollainen SRT?=Street-Race-Track ;D

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      97
      1625
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      54
      1083
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      420
      1041
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      166
      962
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      57
      782
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      126
      762
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      698
    8. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      81
      689
    9. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      665
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      661
    Aihe