Oletteko sinkkuina valmiita maksamaan nousseita hintoja?

Anonyymi-ap

Kysymys on yleismaailmallinen, ainahan hinnat on noussut mutta olen itse huomannut että joku raja alkaa tulla monessa asiassa vastaan, varsinkin kun yksin pitää aina maksaa.

Päivittäisasioista ensimmäisenä en ikinä syö ulkona. Eikä kyse ole siitä että se nyt ois rahallisesti mahdotonta vaan siitä etten enää halua maksaa sitä hintaa mikä noissa on.

Halpa esimerkki mitä en edes ravintolaksi laske on mäkkäri, kävin viime kesänä ekaa kertaa moneen vuoteen ja luulin että big mac ateria maksas jotain 6 euroa mut se oli melkei 9. Sitte kävin vieraana yhdessä uudessa Helsingin pihviravintolassa jossa se peruspihvi + lisukkeet oli jotain 45 €.

Joo ihan hyvää oli, mut jos omista ois pitäny maksaa niin 12 euroa oisin voinu maksaa.

Röökiä poltin ennen. 5 euroa askista oli paljon sekin, mutta ei häiritsevän paljon. Nyt se aski maksaa 9,5 euroa. Sehän on oikeesti ihan sama onko hinta 5 vai 9 euroa, mutta lopetin siinä vaiheessa kun hinta alko kutosella. En halua maksaa tupakoinnista yli 9 euroa askilta. Jos tupakan hinta nyt putoaisi alle 6 euron menisin heti ostamaan tupakkaa ja jatkaisin polttamista.

--------------
Moni hinnannousu menee kuitekin pariskunnilla ohi koska on kaksi maksajaa. Miten muilla on ns säästökohteet?

Tää on siis jotenkin huvittavaa että joka asiasta vaan pitäs maksaa koko ajan enemmän vaikka mitään kehitystä ei tapahdu. Jaakko Saariluoma on edelleen aivan saatanan huono koomikko. Olin joskus nuorena töissä festareilla jossa se esiinty ja ne oli kaupunkifestarit tyyliin 25 € lippu. Nyt se sama Jaakko Saariluoma kertoo niitä samoja paskoja juttujaan ja jos tulisi samalle keikalle lippu olisi varmaan 55 €.

Minusta Jaakko voi edelleen esiintyä sillä 25€:llä eurolla. Ei minua kiinnosta riittääkö palkkio siitä saamaan sisäfilettä viikonlopuksi.

-Esinahan alainen keltainen juusto-

25

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastaan lyhyesti kun kirjaimet on nykyisin niin kalliita. Kyllä olen.

      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        😍 ­­N­y­­m­­f­­­o­­­m­­a­­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17861477k

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Tarvii tehdä pimeesti hommia että pärjää. Muute ei oikein voi ostaa mitään. En minä polta enkä käy ravintoloissa enkä matkustele.

      • Anonyymi

        Sinähän tunnustat sen täällä valmiiksi, mainiota.


    • En tiedä olisinko halukas, mutta pakko kai se on.. Kyllä viime joulukuussa, kun hetken aikaa sähkölaskua kertyi 40€ päivässä mietin, että kuinka tässä ämmän käy.. 😰 Onneksi valtio tuli apuun ja mulla oli pörssisähkössä sellainen joustolaskusopimus, että saan jakaa sähkölaskun kertynyttä piikkiä useammalle kuulle maksettavaksi. 👍- Hommasin maalis-huhtikuun lopussa pitkään suunnitelmissa olleen ilmalämpöpumpun, niin odotan siitä apuja ensi talveksi. Ja voihan sillä vähän viilentääkin, jos tulee hellekesä.🙂
      Silloin kun bensan hinta oli 2,20-2,50€/l niin oikeasti rajoitin vapaa-ajan ajamista. Tuntuu ihan halvalta taas toi 1,80-2,20€/l 😄

      Syyskuussa mulla nousi asuntolainan korko 0.6%:sta 2.5:een. Mulla on kuitenkin alusta saakka ollut tasaerä, joten se ei vaikuttanut maksun suuruuteen. Laina-aika vaan vähän pitenee. Onneksi ei lainaa ole muutenkaan paljon enää. 👍 Ainoastaan lasten huoneet on enää pankin ja kaikki muu on jo omaa 😅

      Työpaikkaruokalassa meillä on tosi edullinen lounas 5,70-7,50€, joten hyödynnän sitä. Syön aina kalaa, kun sitä on tarjolla. - Teen etätöitä noin 2pv/viikko, joten kotiinkin täytyy hommata ruokaa. Ostan lähinnä salaattiaineksia ja lihaa.

      Nyt kun olen tyttären luona, niin me on pakattu jo melkein kaikki ruokailuvälineet, kuten lautaset. Meillä on vaan pari lasia, kahvimukia ja puurokulhoa esillä enää. Siksi me käytiin eilen syömässä ulkona. Se maksoi noin 13€/nuppi. Mielestäni kohtuullinen, vaikka mamma betalar, tietty 😁 Syödään ulkona myös tänään ja huomenna ja tietysti sitten ajomatkalla kohti Pirkanmaata. Silloin tosin me ajetaan eri reittejä, kun tytär ajelee suoraan Varkauden-Jyväskylän reittiä ja minä ajan Rautjärven-Imatran kautta. Poikkean syömässä ehkä Lappeenrannan, Utin tai Kausalan ABC:lla, kun ne on sopivasti reitin varrella. 🤔
      Joo, kyllä kaikki maksaa ja kun yksin hoitaa kaikki vakuutukset ja yhtiövastikkeen ym., niin onhan ne isoja kustannuksia.

    • Asumisesta, autoilusta ja vakuutuksista en juurikaan pysty säästämään tai en ole valmis tinkimään niistä. Kerrostaloon en muuta ja tarvitsen auton, mutta hupiajeluja en tee. Vakuutukset olen kilpailuttanut, joten niistäkään ei ole enää nipisteltävää. Sähköstä voisi aavistuksen säästää käyttöä vähentämällä, mutta en ole aikaisemminkaan mitenkään törsäillyt sähköä, joten säästöpotentiaali on pieni.

      Suuri menoerä taloudessani on teinin kilpaurheilu. Siihen menee vuodessa kaikkinensa n 6000€ ja se on vain oma osuuteni. Se tuntuu jo sinkkuäidin kukkarossa aika mukavasti, mutta se on asia, josta en ole valmis säästämään. Säästän siis sieltä mistä voi eli omista menoistani, ulkona syömisistä, kampaajista, kosmetologeista vaatteista, kosmetiikasta, matkustelusta yms. Ruoasta olen pyrkinyt säästämään, mutta fiksusti. Meillä ei syödä pelkkää makaronia vaan ostan monipuolista ruokaa, mutta ostan esim halvempaa merkkiä, isompia satseja, tarjouksista jne.

      Tänä vuonna tulleet 3,5% palkankorotus ja 12,5% kertaerä eivät ihan riitä kattamaan nousseita kuluja mutta eihän se muu auta kuin sopeuttaa menot tuloihin.

    • Pariskunnilla kaksi maksajaa? Eli ootko tosissas että jos pariskunta menee syömään big macin, niin tarkotatko nyt että ne syö sen puoliks vai että ne saa kaksi yhden hinnalla. Ei nyt aukee toi sun logiikka.

    • Anonyymi

      En ole muuttanut oikeastaan mitään elämäntavoissani hintojen takia. En tosin ole alunperinkään elänyt mitenkään tuhlailevasti, joten ei ole mitään säästämisen tarvetta. Rehellisesti sanoen minä en juuri ole edes huomannut missään, että hinnat olisivat nousseet niin suuressa määrin kun julkisuuden jutuista voi kuvitella.

    • Kyllä olen.

      Sen verran pitää taustoittaa että ensin talosta lähti vaimo, sitten vanhempi lapsi jonka jälkeen vaihdoin parempipalkkaiseen työhön ja lopulta lähti nuorempi lapsi. Jokaisen tapahtuman jälkeen taloudellinen tilanteeni parani ja nyt talous on parempi kuin koskaan.

      Nyt kukkaro antaa jopa mahdollisuuden valita ja olen tehnyt sellaisen periaatteellisen päätöksen että kaikki mikä vain on mahdollista niin hankitaan oman seudun yrittäjiltä. Vaikka netistä ja isommista kaupungeista saisi ehkä halvemmalla niin haluan tukea paikallisia yrittäjiä jotta alue pysyy elinvoimaisena ja mahdollistaa mahdollisimman monipuolisen tarjonnan.

      Mitä säästämiseen tulee niin kyllä nuo muutokset ovat tuoneet säästöt kuin itsestään. Talon lämpötilan olen pudottanut itselle miellyttäväksi ja vesi sekä sähkölaskut ovat yhden ihmisen kulutuksella aika pienet. Autoa en tarvi joten iso säästö tulee kun pyöräilen paikasta toiseen. Jos johonkin autoa tarvin niin pyydän kavereilta kyytiä ja tarjoan kahvit.
      Se missä pystyisin säästämään on kännykkälaskut. Maksan meinaan omani lisäksi myös lasten puhelinlaskut joten siinä on vähän sellainen ylimääräinen kuluerä. Menköön nyt näin ja ottakoon omiin nimiinsä kunhan valmistuvat ja saavat vakituiset työpaikat.

    • Onko vaihtoehtoja? Varastaa?

    • Anonyymi

      Juu, maksan kyllä kaikki ostokseni vieläkin, vaikka hinnat ovat nousseet. Varmasti maksan jatkossakin, vaikka nousisivat lisää.

      Mitäs vaihtoehtoja olis tarjolla?

      xLiner

      • Perustaa osuuskauppa ja maksetaan tuottajalle heille kuuluva hinta ja saadaan itse edullisemmin, eikä riistetä kehitysmaita.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Perustaa osuuskauppa ja maksetaan tuottajalle heille kuuluva hinta ja saadaan itse edullisemmin, eikä riistetä kehitysmaita.

        Eikös tämä meidän nykyinen Osuuskauppa ole yksi kotimaisen tuottajan kovimpia riistäjiä?

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi

        Alat luontaiseläjäksi eli pienviljelijäksi omalla puulämmityksellä.
        Sähköstä joutunee luopumaan ainakin keskitalvella, ellei tontin läpi mene sopiva joki, jonka voi padota.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Perustaa osuuskauppa ja maksetaan tuottajalle heille kuuluva hinta ja saadaan itse edullisemmin, eikä riistetä kehitysmaita.

        Eii... Prisma riittää. Ja joku tuossa sun yhtälössäsi ei ihan täsmännyt 😄

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alat luontaiseläjäksi eli pienviljelijäksi omalla puulämmityksellä.
        Sähköstä joutunee luopumaan ainakin keskitalvella, ellei tontin läpi mene sopiva joki, jonka voi padota.

        -keinovaginamies-

        No ihan heti, kun...! 😁

        xLiner


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Perustaa osuuskauppa ja maksetaan tuottajalle heille kuuluva hinta ja saadaan itse edullisemmin, eikä riistetä kehitysmaita.

        Muuten kyllä kaunis ajatus.

        Ehkä mä panostan kuitenkin enemmän omavaraistalouteen. Vaikka näyttää olevan pirun vaikeaa löytää sopivaa paikkaa sellaiseen asumiseen!

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eii... Prisma riittää. Ja joku tuossa sun yhtälössäsi ei ihan täsmännyt 😄

        xLiner

        Prismahan maksaa tosi huonosto tuottajille ja lisäksi teettää orjatyötä kehitysmaissa. Eli me tarvitaan oikee osuusliike, niin kuin sillon alkuaikaan. Edistysmielinen osuuskauppa.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Prismahan maksaa tosi huonosto tuottajille ja lisäksi teettää orjatyötä kehitysmaissa. Eli me tarvitaan oikee osuusliike, niin kuin sillon alkuaikaan. Edistysmielinen osuuskauppa.

        Lähenee osuuskuntaa? Halvalla tuoltakaan ei sais, mutta puhtaammalla omalla tunnolla.

        Yksi haahuileva vaihtoehto olis myös vaihdantatalous.

        xLiner


    • Anonyymi

      minua huvittaa noissa avaruusjutuissa, joku tyttö karkaa lä'htemään lentokoneella... sitten niin Galactica Launch control ilmoittelee 3ettähei tule takaisin jo hah

    • Anonyymi

      Jos en saa pilluakaan niin ei töissäkään tarvitse käydä. Kelan rahoilla voi ostaa herkkuja ja alkoholia, työssäkäyvät maksakoot nautintoni täten hyvittäkööt sen että olen jäänyt ilman.

      • Ei saamisella tai ees lapsilla oo niin väliä. Täytyy kuitenkin käydä sen verran töissä, että itse maksaa laskunsa ja pikkusen jää laitta lasten suojeluun lahjoitusta. Ja sitten miettiä että miten saadaan yhteiskuntaa paremmaksi. Suomi ei huku siihen että me on jääty parittomiksi. Mutta jos miljoonat ei löydä toisiaan, niin ongelma on suuri.


    • Anonyymi

      Yöo,aqaoö,aööomem lusu,us-

      Minulla on todella vähän kuin houkuttamassa jokus olutpurkki.... janojuoman hätävärana

    • Ei kai siinä ole kuin 2 vaihtoehtoa. Joko maksat tai sitten itket ja maksat.

      Toistaiseksi omassa budjetissa sen verran löysää, ettei ole tarvinnut ruveta nuukailemaan, mutta olen säästäväinen jo valmiiksi.

      Juomat ovat yksi alue, mistä pystyy nipistämään. Sopivanakesäviikonloppuna mukaan kun saattaa tulla: maitoa (puuroon), kauramaitoa (kahviin), kokista, kivennäisvettä, skumppaa, viiniä, olutta, alkoholitonta olutta, tuoremehua ja ehkä jopa kossu.

      Kaikki nuo pystyy jättämään pois, terveyden siitä kärsimättä tai terveys jopa siitä paranee.

    • Anonyymi

      Parin tonnin laskuhan vaatisi parikin työtä ? Kerran kuussa siis ei noin muuten, vai kuin sivullisten mielestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      52
      2237
    2. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      208
      1668
    3. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1240
    4. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      147
      1112
    5. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      1021
    6. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      27
      974
    7. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      48
      911
    8. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      54
      882
    9. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      57
      866
    10. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      810
    Aihe