Minkä maan historia

Anonyymi-ap

sinua kiehtoo eniten tällä hetkellä?

24

260

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viikinkiaika. Siitä voi päätellä maita. En ihan ymmärrä kysymystä.

    • No tällä hetkellä Brittien, mitta yleensä pohjoismaat tai oikeestaan koko eurooppa. On kiva lueskella asioita, kun ei oikeesti pääse matkustaan.

    • Anonyymi

      Olen käynyt useiden maiden historiallisissa kohteissa ja kiinnostunut jonkin verran eri maiden historiasta. Myös Suomen ja lähialueen, tuota tietysti opiskeltiin jo koulussa, on jäänyt jotain hyvin mieleenkin.

      Onhan se ihmeteltävä miten muutama tuhat vuotta sitten tehtiin jo ihmeellisiä asioita.
      Inkojen valtakunnasta ja muidenkin Etelä-Amerikan intiaaniheimojen elämästä on saatu viime vuosina uutta tietoa, uuden teknologian avulla.

      Lidar-laitteistolla tehtävällä skannauksella on vasta viimeisten vuosien aikana saatu selville miten suuria ja mahtavia olivatkaan esimerkiksi inkojen kaupungit.
      Aikaisempaan arvioon kaupunkien asukasmääristä on tullut kymmenen kertaisia lisäyksiä. Inkat olivat osin kehittyneempiä mitä eurooppalaiset.

      Tuo ei tietysti estänyt espanjalaisia tappamasta inkoja sukupuuttoon. Kyllä eurooppalaiset ovat olleet aina maailmassa pahuuden lähteitä, kun ovat menneet saarnaamaan saagojaan toisille kansakunnille. Uskoen eurooppalaisen elämäntavan olevan se ainut oikea tie olla ja elää.

      10 miljoonaa inkaa tapettiin, voidaan kai puhua jo kansanmurhasta?

      AV

      • Ootko ihan oikeesti käyny noissa kohteissa vai virtuaalisesti. Jos oot oikeesti, niin millä konstilla pääsit livahtaan työnantajalta. Mullahan kävi sellanen lottovoitto, että oli kertynny noita pekkasia, niin pääsin madridiin. Ja frankfurttiin pääsin kun sanoin että siellä on nyt niin tärkeet messut että ne on ihan välttämättömät tän työn kannalta. Nykyään noi pekkaset on jaettu viikolle, että mihinkään ei pääse.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Ootko ihan oikeesti käyny noissa kohteissa vai virtuaalisesti. Jos oot oikeesti, niin millä konstilla pääsit livahtaan työnantajalta. Mullahan kävi sellanen lottovoitto, että oli kertynny noita pekkasia, niin pääsin madridiin. Ja frankfurttiin pääsin kun sanoin että siellä on nyt niin tärkeet messut että ne on ihan välttämättömät tän työn kannalta. Nykyään noi pekkaset on jaettu viikolle, että mihinkään ei pääse.

        Oli vuosia työelämä johon kuului matkustaminen, pystyi myös järjestelemään työmatkat siten että otti muutamia lomapäiviä, kun kerran kohteessa ollaan.
        Inkojen temppeleillä en ole käynyt kuin virtuaalisesti, ei ole ollut sopivaa hetkeä.
        Kiinnostavaa olisi käydä myös siellä. Joku Peruhan olisi taas erilainen ympäristö ihmisineen, syövät ruokseen vissiin marsuja, jotain sellaista muistelen kuulleeni.

        AV


    • Anonyymi

      Islanti.

    • Anonyymi

      Entäs Kreikka tai Egypti? Ne on varmaan olleet mukana ties missä, eli sodissakin. Ikivanhat sivilisaatiot kiinnostavat.

      • Noi menee aika kauas. Pariisin valkankumous ja siitä eteenpäin vois olla helpompaa.


    • 1500 -luvun Vatikaani, Rooma, Italia. Kiehtova ja samalla myös hieman pelottava ajanjakso.

      Aloitin uusintana seuraamaan "Borgiat, maan ja taivaan valtiaat" - draamasarjaa.

      https://youtu.be/DzUxEqEWo78

    • Anonyymi

      Egyptin historia noin 5000 vuotta ennen ajanlaskun alkua.

    • En ole kovin innokas historioitsija noin yleisesti, mutta matkustaessani käyn aina mielelläni seudun historiallisissa kohteissa.
      Suomen lisäksi ehkä Iso-Britannia kiinnostaa enemmänkin.

      • Oho, joku muukin tykkää isoa britania. Mä oon luullu että tää on vaan mun omaa sekoilua. Kun se oli mun eka kerta, kun pääsi ruotsia pitemmälle mihinkään. Eli lontoohan se oli ja tharcher silloin vallassa.


      • JeroP kirjoitti:

        Oho, joku muukin tykkää isoa britania. Mä oon luullu että tää on vaan mun omaa sekoilua. Kun se oli mun eka kerta, kun pääsi ruotsia pitemmälle mihinkään. Eli lontoohan se oli ja tharcher silloin vallassa.

        Minä olen jo koulun luokkaretkestä alkaen pitänyt Lontoosta. Sen ympäristö ja Etelä-Englanti onkin jo tutuhkoa. Pohjoisosa Yhdistynyttä kuningaskuntaa ja Irlanti ovat vielä Bucket listallani. 🙂


    • Ruotsi kiehtoo tällä hetkellä eniten. Se miten 1600-luvun suurvallasta tuli vähäisempi valtio ja nyt kolkuttelee Naton ovea. Pysyi erossa monesta sodasta joihin Suomi joutui. Hienoa Ruotsissa on pohjoismainen hyvinvointivaltio.

      • Anonyymi

        Suurvalta-asema menetettiin Ukrainan aroilla, se voidaan myös siellä takaisin palauttaa:)
        Hieno maa Ruotsi on, aivan älytön vaihderikas historia, hyvin erilainen mitä Suomella on.

        AV


      • Sitä mä oon sanonutkin täällä, että ruotsilla on hieno historia. Ja niitä paikkoja voi ihan realistisesti käydä katsomassa, laivoja kulkee joka päivä. Ja se että meillä on myös pitkä yhteinen historia. Noi varhaisvaiheet on hissassa luettu tarkkaan ja nyt mä oon perehtyny sitten siihen miten ruotsi itsekseen siitä jatko. Ruotsihan oli mulle ainoo henkireikä sillon lapsena, kun suomen politiikka 70-80 luvulla oli sitä mitä oli. Ja ruotsia oon kierrelly joka kesä ja aina jotain uutta löytyy. Jos tosiaan johonkin maahan ja sen historiaan haluaa tutustua, niin parhaiten onnistuu kun sekä lukee että konkreettisesti kiertelee.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Venäjän

      • Anonyymi

        Burkina faso

        Kui


    • Anonyymi

      Erikseen ei mikään mutta jos tulee jotain mienkiintoista vastaan tutkailen asiaa. Viimeisimmäksi tutkailin noita vanhan lännen asesankareita, oli hyvää iltalukemista ennen nukahtamista käydä noita läpi, jokunen ilta siinä vierähti:

      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Old_West_gunfighters

      Se mikä minua noissa yllätti on se miten pienet piirit tuntuu olleen. Melkein jokainen noista jollain tapaa kietoutuu toisiinsa ja jutut pyörii muutamien legendaaristen ampumakohtusten ja ryöstöprukoiden ympärillä enimmäkseen, jotenkin sitä olisi kuvitellut että isossa maassa olisi tapahtunut enemmän ja toisistaan irrallisemmin asioita.

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      Taidehistoria ja arkkitehtuuri.

    • Anonyymi

      Israelin kiinnostus ei lopu koskaan.

    • Anonyymi

      Suomen.

    • Italia, Ranska, Espanja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      28
      1718
    2. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1150
    3. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      178
      768
    4. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      100
      749
    5. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      51
      740
    6. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      50
      732
    7. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      21
      698
    8. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      690
    9. Mulla on ihan hirveä ikävä sua

      Ja sitten kun me taas nähdään, tai jos, niin mua vaan pelottaa että sinä inhoat sitä että mulla on tunteita sinuun.
      Ikävä
      47
      669
    10. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      35
      666
    Aihe