Pahoinvointi kallistuu

Anonyymi-ap

Palstalaisten mielialalääkkeet maksavat kohta maltaita.

Suomalaisilla sairailla ei mennyt kovin hyvin vuonna 2022.
Vuonna 2022 ulosottoon päätyi 487 121 sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä varhaiskasvatuksen asiakasmaksua. Niistä suurin osa oli syntynyt sosiaali- ja terveyspalveluista,

Petteri Orpon hallitus suunnittelee lääkkeiden arvonlisäveron korottamista 10 prosentista 14 prosenttiin.
Se tarkoittaisi hintojen nousua.

Vaikutukset osuisivat eniten pienituloisiin paljon lääkkeitä käyttäviin ihmisiin.

Saadaanko 500 000 ulosottolaskun raja rikki sosiaali-ja terveyspalveluissa jo vuonna 2023?

24

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yym, aina etsitään päästä vikaa, jos tämmönen yhteiskunta kuvio rasittaa. Voisko miettiä, että päävikaa onkin niillä, jotka tämmöisen hektisen yhteiskunnan organisoivat? Eikä niillä, jotka tätä paskaa ei jaksa ja kestä.

      • Noinhan se on mutta joidenkin on vaan sitä ilmeisen vaikea myöntää että se on tää yhteiskunta ja se miten se kohtelee ihmisiä mikä niitä ongelmia aiheuttaa ei ne ihmiset.🙂.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Noinhan se on mutta joidenkin on vaan sitä ilmeisen vaikea myöntää että se on tää yhteiskunta ja se miten se kohtelee ihmisiä mikä niitä ongelmia aiheuttaa ei ne ihmiset.🙂.

        Jep. Mä näen pahoinvoinnin olevan ihan täysin oravanpyörän ja jatkuvan suoriutumisen syytä. Ihminen ei ole mikään robotti mikä jaksaa painaa tauotta ja reakoimatta muutoksiin.

        Ihmisyys unohtuu ja suorituskeskeisyys vaan lisääntyy. Kaupallisuus ja kilpailu on ihan sairaalla tasolla jo nyt.

        Ihmisen pitäisi saada olla enemmän ja luonnollisemmin, eikä tuotteena ja tuottajana.


      • Huitale kirjoitti:

        Jep. Mä näen pahoinvoinnin olevan ihan täysin oravanpyörän ja jatkuvan suoriutumisen syytä. Ihminen ei ole mikään robotti mikä jaksaa painaa tauotta ja reakoimatta muutoksiin.

        Ihmisyys unohtuu ja suorituskeskeisyys vaan lisääntyy. Kaupallisuus ja kilpailu on ihan sairaalla tasolla jo nyt.

        Ihmisen pitäisi saada olla enemmän ja luonnollisemmin, eikä tuotteena ja tuottajana.

        Mä en koe sopeutuvani tähän suoritusmaailmaan, enkä kolpajuoksuun. Mua ällöttää tää kaupallisuus ja ihmisten tuotteistaminen.

        Siksikin mielummin pysyn maalla ja nään enemmän luontoa, rauhaa, harmoniaa kun katselen cooypaste ihmisiä kivikadulla kieli pitkänä juoksemassa suorittaen ja esittäen jotain karikatyyriä rytkyineen ja olemuksineen. Teennäisyys on perseestä syvältä.


      • Huitale kirjoitti:

        Mä en koe sopeutuvani tähän suoritusmaailmaan, enkä kolpajuoksuun. Mua ällöttää tää kaupallisuus ja ihmisten tuotteistaminen.

        Siksikin mielummin pysyn maalla ja nään enemmän luontoa, rauhaa, harmoniaa kun katselen cooypaste ihmisiä kivikadulla kieli pitkänä juoksemassa suorittaen ja esittäen jotain karikatyyriä rytkyineen ja olemuksineen. Teennäisyys on perseestä syvältä.

        Kun ei sovi valmiiseen sabluunaan, on viisainta pysyä omissa oloissaan. Voi paljon paremmin päästäänkin.


      • Huitale kirjoitti:

        Kun ei sovi valmiiseen sabluunaan, on viisainta pysyä omissa oloissaan. Voi paljon paremmin päästäänkin.

        Sikäli mulla on asiat hyvin, kun oon löytänyt yhtä omituisen kumppanin itselleni, joka ei sovi sabluunaan ja tykkää elää kuvioissa missä minäkin viihdyn.


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        😋 ­­N­­­y­­m­­­f­o­­­m­a­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17934593J

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Olen jostain ymmärtänyt, ettei mielialalääkkeet maksaisi kuin muutaman euron kuukaudessa, kela korvaa niin paljon. Eli muutama sentti lisälaskua.

      Kaikki ulosottoon joutuneet jotka minä tiedän, ovat sinne päätyneet täysin omasta syystään. Varmaan löytyy joku joka on siellä paremmalla syyllä, mutta ei mulle tule mieleen nyt mikä sellainen olisi.

      Eikä se ulosotto mikään maailmanloppu ole. Siinähän tupsahdetaan taas maankamaralle opettelemaan elämään niillä tuloilla mitä oikeasti on.

      xLiner

    • Pitäskö meidän itse muuttua vähän avoimemmiksi ja kivemmiksi. Ei ole mitään järkee että kaikki on niin mahdottoman ikäviä ja siihen ikävyyteen syödään mielialalääkkeitä. Suomalaisessa yhteiskunnassa kaikki tehdään niin hankalasti ja kalliisti. Valtion menoja on nyt ihan pakko karsia.

    • Ei kiinnosta. Ajattelin just lopettaa lääkkeiden syönnin.

      • Anonyymi

        Niin koska ne ei auta sua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin koska ne ei auta sua.

        En koe enää tarvitsevan muutenkaan. Olo on neutraalin viileä ja kyyninen. En ole enää ihastuksissani. Masennusta minulla on ollut aina. Ei tämä elämä tästä muuksi muutu ikinä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        En koe enää tarvitsevan muutenkaan. Olo on neutraalin viileä ja kyyninen. En ole enää ihastuksissani. Masennusta minulla on ollut aina. Ei tämä elämä tästä muuksi muutu ikinä.

        Paranit heti kun et voinu enää katella tytön kuvia. Hyvä.


    • Anonyymi

      Itse aina miettinyt sitä, kuinka moni syö näitäkin lääkkeitä aivan turhan takia? Ehkä se plasebo- vaikutus sitten on sellainen, jolla on merkitystä enemmän? Itse pyrin välttelemään turhien lääkkeiden syönnin, koska niitä saa vanhemmiten syödä sitten ihan riittävästi.

    • Sekin vielä, että kauheesti ollaan köyhistä huolissaan. Mutta eihän ne rahat näille köyhille mene vaan lääketehtaille. Ite kun jouduin ostaa reseptillä vahvaa särkylääkettä, niin sain edullisemman vaihtoehdon apteekista ja lisäksi se oli suomalainen tuote.

    • Anonyymi

      Mulla maksaa kolmen kuukauden lääkkeet 4.50 e. Eli ei minusta ole kallista. Toki maksan vuoden alusta sen 50 e mutta sitten saan kelakorvauksen.

      • Anonyymi

        Lääkkeiden omavastuuosuus ei muutu, pysyy 600 eurossa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkkeiden omavastuuosuus ei muutu, pysyy 600 eurossa vuodessa.

        Lääkkeiden alkuomavastuusta puhuin.


    • Anonyymi

      työ synnyttää sairauksia
      työtä saa olla, mutta kohtuudella

    • Anonyymi

      Mun kohdalla ne mielialalääkkeet tuskin hirmuisesti kallistuvat, eivät ole apteekkituotteita. Ostan silloin tällöin pussin lakritsaa ja natustelen sen, lähes yksinäni, käy samalla vatsan hoitoon. Muksulle ei montaa palaa tohdi antaa, hänen vatsansa sanoo; haisevan vastalauseen!

      Kerran sellainenkin vahinko on päässyt sattumaan, neiti löysi lähes puolikkaan pussia lakritsanpaloja, mun käsilaukustani... ja oli syönyt ne salaa.
      Kurat housuissa ja mikä väriset, tsiisus että mä säikähdin sitä väriä, kunnes tajusin!
      Ja ihan olin oikeaan osunut, mun lakritsapussin sisältö oli kadonnut -> syyllistä ei kauan tarvinnut miettiä.

      Muutamat vaippahousut siinä tahriintui, mutt ennen nukkumaan menoa, pikku neidin vatsa ja suolisto oli jo rauhoittunut, onneksi! Nyt olen ostanut itselleni pari lakritsa patukkaa ja lapselle sukulakun, jonka senkin puolitan hänelle, aamu ja iltapäivä nannaksi.
      trollikka

    • Anonyymi

      mieliala lääkket pitäisi kieltää prk

    • Anonyymi

      Yksityiset terveyspalvelut oli nousseet huikeasti. Yksinkertaiset toimenpiteet lähetettiin erikoislääkärille. Pihelu 2 min ja reseptin uusinta 40 euroa. Tikin poistosta pyydettiin maksua. Yleilsääkärin kautta erikoislääkärille n. 600 euroa. Terveyskeskuksessa sama olisi ollut n. 30 euroa - 50 euroa, mutta sinne ei pääse vasta kuin monimutkaisten puhelinsoitto-operaation kautta ja saa palkaksi moitteet. Kaksi yksityislääkärikäyntiä kesällä teki yli 1000 euroa. Siinäpä sitä lomarahalle oli käyttöä. Säästin kuitenkin hermoja, ettei työaikana tarvinnut puhelinta vahtia, järjestää vapaata ja hermoilla paikalle pääsystä ja ymmärränkö ulkomaalaista. Mietin vain, onko tämä oikein ja kohtuullista. Terveyspalvelut tahkoavat voittoa. Olen tosi järkyttynyt tästä Amerikan mallista, johon ihmisiä ahdistaan.

      • Anonyymi

        Ja lisätään tähän, että ilman tuota olisin tarvinnut mielenterveyspalveluja täytellessäni kaikenlaisia ohjelmistoja ja lupia jota työpaikalla ilmoitellaan työaikoja ja poissaoloja. Jouduin tosin asentamaan terveyspalvelujen sovellusappejä ja kaiken lisäksi ei kukaan ollut niitä edes vilkaissut, vaan kysyi miksi tulen. Kesälomat oli heilläkin ja jouduin käymään kahdella eri terveyspalvelulla. Kaikki ajat sain neljälle eri kesälomaviikolle. Maksoin kaikki kassalla mutta kotiin lähetettiin perään vielä laskuja puhelinvastausajoista ja näytepaloista. Voin kertoa, että olin vihainen.


      • Voisko esim terveyskeskusmaksua nostaa vaikka kaksinkertaiseksi, niin saataisiin sekin palvelu toimimaan. Sitten olisi yksityislääkärinkin pakko laske hintoja. Nyt voi yksityinen periä lähes mitä tahansa hintaa, kun käytännössä ei vaihtoehtoja ole. Mun kotikunnassa joka on pikkukunta, pääsi lääkärille jopa samana päivänä tai viimeistään seuraavana. Mutta ei pääse sote aikana enää. Mutta soten tavoitehan oli tasa arvo eli karsitaan liian hyvä palvelut pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      173
      3365
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      142
      2193
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      112
      2189
    4. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      94
      1968
    5. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      27
      1653
    6. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      84
      1650
    7. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      75
      1176
    8. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      292
      1167
    9. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1150
    10. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      74
      978
    Aihe