Kysymys liittyen viinietikkaan

Anonyymi-ap

Esim omenaviinietikka tai väkiviinietikka jne niin että mihin ruokiin niitä voi käyttää?
yksi minkä tiedän on eräs erinomainen herkku jossa raparperit, porkkanasilppu ja omenakuutiot vedessä keitetään ja keittämisen jälkeen sinne lisätään minttua, omenaviinietikkaa ja hunajaa sekä inkivääriä.

mut uskaltaako sitä käyttää ihan kaikissa ruoissa ja sopiiko se edes kaikkiin ruokiin? ymmärrän ettei maitopohjaisiin ruokiin varmaankaan sovellu.
Ja sen viinietikan kanssa pittää olla kai varovainen aina ettei lorauta liikaa.

Laittakaa tohon alapuolelle useita reseptejä mihin sitä voi käyttää,kiitos.

8

520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avauksessa väkiviinietikka on väkiviinaetikkaa, josta kannattaa huomata, että sen etikkahappopitoisuus on yleensä 10% kun taas viinietikoissa noin 5% paikkeilla. Etikoita voi korvata toisella, mutta tuo etikkahappopitoisuus kannattaa huomioida jos korvaa viinietikan väkiviinaetikalla, jota laittaisin vain puolet viinietikan määrästä.

      • Anonyymi

        kiitos tiedosta =)


    • Anonyymi

      Omenaviinietikkaa eihkä salattikastikkeissa. Väkiviinietikkaa säilöntään ei ruuanlaittoon. Punaviinietikka ja mallasviinietikka, jota ei suomen normikaupoissa myydä ovat enemmänkin ruuanlaittoon.

      • Anonyymi

        Siis tarkoitin, ettei mallasviinietikkaa myydä normikaupoissa. Yhdestä Helsingissä olevasta kaupasta saa.


    • Mää suosittelen salaatteihin balsamiviini etikkaa.

      Sopii kuin..

    • Anonyymi

      Täältäpä saat erään salaattiohjeen, mutta käytä siihen omenasiiderietikkaa (5% etikka)
      Kolmen viikon salaatti (8 annosta)
      Marinointikastike:
      1 dl omenasiideri etikkaa
      1 dl rapsiöljyä
      1 dl hienoa sokeria
      1 maustemitta suolaa
      Salaattiaineet:
      1 kg keräkaalta, hienoksi höylättynä
      3 kpl porkkanoita, rouheaksi raastettuna
      1 punainen paprika, kuutioiksi leikattuna
      25 cm purjosipulia, suikaleina
      2 dl etikkakurkkua, kuutioiksi leikattuna

      1.) Pilko, raasta, viipaloi vihannekset
      2.) Sekoita ja keitä marinadi samalla sekoittaen
      3.) Kaada kuuma marinadi vihannesten päälle
      4.) Anna jäähtyä muutama tunti ennen tarjoilua
      5.) Mausta salaattimausteilla tai mustalla pippurilla
      6.) Säilytä jääkaapissa

      • Anonyymi

        Kiitos =)


    • Anonyymi

      ja vielä yksi ohje jossa käytetään omenasiiderietikkaa, mainio ohje näin sato aikaan.
      Äidin omenachutney
      tarvit
      1 kg omenia ( mielellään kirpeitä,hapahkoja)
      1 keltasipuli
      1 kanelitanko
      2 rkl tuoretta inkivääriä raastettuna
      1 tlk currymaustetta
      5 dl hienoa sokeria
      2 dl omenasiiderietikkaa
      2 dl rusinoita
      1/2 tlk suolaa

      1. Kuori, poista siemenet ja leikkaa omenat pienemmiksi kuutioiksi. Hienonna sipuli ja sekoita kaikki ainekset kattilaan
      2. Hauduta liedellä kunnes hedelmät pehmenevät
      3. Kaada lämpimiin ja puhtaisiin purkkeihin (noin 5 pientä sinappipurkkia) tai pakasta chutney, kun se on jäähtynyt.

      Mausteinen chutney sopii hyvin juuston, mutta myös lihan, siipikarjan, grillatun kalan ja paistimuhennosten kanssa. Voisipa olla hyvää joulutortuissakin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe