Testi yölle

Empaatikko vai ei?


https://www.evermind.fi/empaatikko-testi/

Empaatikkotesti
Pisteesi: 22 / 26

Olet empaatikko

Onnittelut ja pahoittelut – olet ihana, herkkä empaatikko!

Onnittelut ovat paikallaan siksi, koska empaatikkoja ovat vain ihmiset, jotka ovat monella tavalla erityisen herkkiä: He vaistoavat herkästi muiden tunteet ja ovat varsinaisia velhoja huomaamaan, milloin joku puhuu palturia. Empaatikko on usein myös rauhantekijä, sillä riidat ja konfliktit ovat hänelle myrkkyä.

Pahoittelut tulevat nekin syystä: Herkkyytensä ja tarkan tunnevainunsa takia empaatikot päätyvät joskus turhankin usein kuuntelemaan toisten murheita oman hyvinvointinsa kustannuksella. Ihmisjoukkoja empaatikko kestää vain hetken kerrallaan ja kärsii suuresti, jos ei välillä pääse hiljaiseen, yksinäiseen paikkaan lepäämään.

Toivottavasti kuitenkin tiedät, että se mikä sinussa on herkintä, on myös kaikkein vahvinta!

Lue lisää empaatikoista ja siitä, miten oppia pitämään huolta rajoistaan ja hyvinvoinnistaan: Empaatikko tuntee toistenkin tunteet


Tiesin tämän ilman testiäkin.. Nykyään en enää ole niin herkkä mitä nuorena.

67

725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pisteesi: 23 / 26

      Olet empaatikko

      Ei päässyt yllättämään. Mä kuormitun toisten tunteista, vaikka olen tässä iän myötä oppinut sulkemaan niitä pois, varsinkin kun kyse on tuntemattomammista yksilöstä. Läheisten kanssa se on edelleen vaikeaa. Muksu tekee nykyää välillä sellasta, että hän liiottelee kipuaan, kun vaikka lyö kätensä johonkin ja mun tekee niin pahaa ja ahdistaa, kun on pakko olla kylmä eikä lietsoa ja palkita sitä käytöstä. Mä meinasin ihan kirjaimellisesti pyörtyä ku jouduin kuuntelemaan lapsen paniikkista itkua, sillon kun toi oli vielä vauva ja siltä piti ottaa verta ja sitä ei voinu ottaa ku päässä olevista suonista ja neljä ihmistä piti kiinni ja toinen itki ja itki ja itki. Ja mä en siis todellakaan nähnyt verta, enkä ole verelle herkkä, enkä muutenkaan katsonut sitä toimitusta, mutta se pelkkä itku ja sen sävy, taju tosiaan meinas lähteä ja mun äitin vaan sano mulle, että nyt pää polvien väliin tai sä tipahdat aivan just. Toi ole ekstreme, mutta ei todellakaan ainoa kerta, kun toisten voimakkaat tunteet heittää mulla tunnetilat aivan ylitse. Mä en kestä niitä kauaa.

      • Sama, mun tyttäreltä otettiin verta jalkapohjasta tarkkailuosastolla ja minä itkin hysteerisenä, koska hän itki ja häntä sattui pistäminen. Minut ohjattiin nopeasti käytävälle, viekää tuo äiti pois täältä, sanoi hoitaja.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Sama, mun tyttäreltä otettiin verta jalkapohjasta tarkkailuosastolla ja minä itkin hysteerisenä, koska hän itki ja häntä sattui pistäminen. Minut ohjattiin nopeasti käytävälle, viekää tuo äiti pois täältä, sanoi hoitaja.

        Juu. Se oli se itkun sävy, se paniikki. Mä en edes helposti näytä ite omia tunteitani ja siinäkin olin näennäisesti ihan rauhallinen, vaikka se eläimen reaktio sisällä olis ollut mennä ja repiä ne vaikka kynsillä ja hampailla pois sen lapsen kimpusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Se oli se itkun sävy, se paniikki. Mä en edes helposti näytä ite omia tunteitani ja siinäkin olin näennäisesti ihan rauhallinen, vaikka se eläimen reaktio sisällä olis ollut mennä ja repiä ne vaikka kynsillä ja hampailla pois sen lapsen kimpusta.

        Se ja se kun se on oma lapsi. Näkymätön nuora...


      • Huitale kirjoitti:

        Se ja se kun se on oma lapsi. Näkymätön nuora...

        Siitä se mieletön puolustusvimmakin rakkaitaan kohtaan tulee. Repii vaikka hampaillaan nahat naamalle, kun puolustaa omiaan.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Se ja se kun se on oma lapsi. Näkymätön nuora...

        En mä usko, että olisin voinut noin vain kuunnella minkään lapsen sellaista itkua pidempään. Tietenkin, jos se olis jonkun toisen lapsi, niin siitähän olis voinut vain poistua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En mä usko, että olisin voinut noin vain kuunnella minkään lapsen sellaista itkua pidempään. Tietenkin, jos se olis jonkun toisen lapsi, niin siitähän olis voinut vain poistua.

        Okei. Veikkaan, että minulla liittyi hormoonit vastasyntyneen kanssa asiaan.

        Mä pystyn sulkemaan nykyään ovia tunteissani ihmisiltä, joita en tunne. Ennen en pystynyt. Olin avoin ja kaikki imeytyi minuun uupumukseen asti. Lapsilta en yleensä halua sulkea, mutta aikuisilta haluan. Aikuiset on rasittavia ja monasti vain itsekkäitä...


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Okei. Veikkaan, että minulla liittyi hormoonit vastasyntyneen kanssa asiaan.

        Mä pystyn sulkemaan nykyään ovia tunteissani ihmisiltä, joita en tunne. Ennen en pystynyt. Olin avoin ja kaikki imeytyi minuun uupumukseen asti. Lapsilta en yleensä halua sulkea, mutta aikuisilta haluan. Aikuiset on rasittavia ja monasti vain itsekkäitä...

        Mun lapseni ei siinä kohtaa ollu ihan vastasyntynyt, vaan joku kuukauden vanha. Se tilanne oli sellanen, että en mä siinä pystyisi sulkemaan tunteita pois. Suht pieni tila, kolme aikuista pitää pientä vauvaa kiinni, joka huutaa ihan hengen hädössä ja neljäs ottaa pään suonista verta.

        Mulla siihen sulkemiseen liittyy se, että pystyn joko poistumaan, kokonaan tai osittain tai sitten keskittymään johonkin muuhun. En mä noin intensiivisessä tilanteessa siihen helposti pysty.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Okei. Veikkaan, että minulla liittyi hormoonit vastasyntyneen kanssa asiaan.

        Mä pystyn sulkemaan nykyään ovia tunteissani ihmisiltä, joita en tunne. Ennen en pystynyt. Olin avoin ja kaikki imeytyi minuun uupumukseen asti. Lapsilta en yleensä halua sulkea, mutta aikuisilta haluan. Aikuiset on rasittavia ja monasti vain itsekkäitä...

        Ainakin mulle kaikkein vaikein tilanne on sellainen kuin tuo kuvaamani oli, että mulla ei ole mitään muuta mahdollisuutta, kuin tuntea sitä toisen tunnetta raakana ja filtteröimättä. Sellanen tilanne, jossa en voi ottaa yhtään fyysistä etäisyyttä, en voi siirtää keskittymistäni johonkin muuhun asiaan tai tehdä jotain aivan muuta tai toimia ratkaistakseni sen tilanteen. Esimerkiksi myöhemmin tilanteessa, jossa samainen lapsi on loukannut itsensä ja verta on tullut päästä paljon, kuten siitä nyt aina tulee, niin siinä mä olen rauhallinen ja rationaalinen ja ratkon sitä tilannetta ja pulmaa. Sellaisissa tilanteissa mua on pidetty kylmänä ja täysin tunteettomanakin yksilönä. Tunteet tulevat sitten myöhemmin, kun niillä on aikaa ja lupa tulla.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Siitä se mieletön puolustusvimmakin rakkaitaan kohtaan tulee. Repii vaikka hampaillaan nahat naamalle, kun puolustaa omiaan.

        Musta se ei ole erityisherkkyyttä vaan normaalia empatiaa. Etkä muutenkaan tunnu erityisherkältä, ellei se sun kohdalla tarkoita sitä miten herkästi ottaa nokkaansa. Tai miten erityisen ilkeästi vastaat muiden eriäviin mielipiteisiin.
        Pohjimmiltaan sulla on ihan tavallinen, suomalainen vittumainen luonne kuten meillä muillakin. Tervetuloa maan pinnalle.

        Testataan; katsokaapa roikaleen vastaus ---->


      • Anonyymi kirjoitti:

        Musta se ei ole erityisherkkyyttä vaan normaalia empatiaa. Etkä muutenkaan tunnu erityisherkältä, ellei se sun kohdalla tarkoita sitä miten herkästi ottaa nokkaansa. Tai miten erityisen ilkeästi vastaat muiden eriäviin mielipiteisiin.
        Pohjimmiltaan sulla on ihan tavallinen, suomalainen vittumainen luonne kuten meillä muillakin. Tervetuloa maan pinnalle.

        Testataan; katsokaapa roikaleen vastaus ---->

        Mä luulen, että mut paremmin tuntee ihmiset, jotka mut tuntee IRL. Sinä et tunne. Joten sun jutuillasi voi pyyhkiä perseen.


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        🍒 ­­­N­­y­­­m­­f­o­­m­­­a­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18015129N

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Tuollainen aika rauhoittoittsavin: suljet silmät ja sitten katsot taivaalle: näet pieniä aurinkoja, ja ajsttelet mitähän tuollakin asuu, jotain kai jotain...

      • Kuu-ukkoja asuu siellä. 👾


      • Anonyymi

        No tämä! Totta turiset! Sitäpaitsi siinä näkyy vain pieni osa oman galaksimme tähtösiä eli aurinkoja.

        Mutta aloitukseen. En jaksa tehdä testiä, koska mulle on ihan sama olenko empaattinen vai psykopaatti sarjamurhaaja.

        >simiti<


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Kuu-ukkoja asuu siellä. 👾

        Kuussa asuu kuunatseja. Siitä tuli kerran telkustakin ohjelma. Se oli varmaankin joku dokumentti...

        >simiti<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuussa asuu kuunatseja. Siitä tuli kerran telkustakin ohjelma. Se oli varmaankin joku dokumentti...

        >simiti<

        Tähän dokumenttiin siis viittasin. https://youtu.be/KhGA0u7GcSM?si=mecGUkXXcwbe3ZJd

        Mutta kaikkihan sen tietää. Jopa minä yksisilmäinen.

        Hassua, että persuttimet ovat asuneet jo vuosikymmeniä kuussa ja NASA on joutunut koko ajan lavastamaan kuulentoja.

        Miten ne muka veivät sen kuumobiilin? Oliko raketin perässä traileri?

        >simiti<


    • Pisteesi: 16 / 26

      "......sinun on vaikea sanoa "ei". Tai päädyt kerta toisensa jälkeen ystäviesi kuuntelijaksi ja olkapääksi....."

      Ensimmäinen pitää edelleen kutinsa mutta tuo toinen on viime vuosina hieman muuttunut. Kun on keskustellut työsuojelu- tai muista työelämäkysymyksistä sekä vaikuttanut paikallispolitiikassa niin yhä vahvemmin pysyvät tunteeet kurissa ja ratkaisukeskeisyys pyrkii pintaan.

      • Ihminen karaistuu ainakin vieraita kohtaan. Omiaan kohtaan ei niinkään.


    • Anonyymi

      niin on täysin virtuaalinen, mutta kun itse joskus ksatson tähtitasivaalle, tunnistan moniakin juttuja varsinkin kun tähtikiikareilla kasonut... heh

    • Tulokseni oli 19/26. Mielenkiintoinen testi, mutta tuossa oli muutama kohta, joista en vetäisi suoraa yhteyttä empaattisuuteen. Kuten esimerkiksi se, että missä tykkää asua tai tunteeko itsensä ulkopuoliseksi ystäväporukassa.

    • Pisteesi: 14 / 26

      Sinussa on jonkin verran empaatikkoa

      Tiedät sen varmaan itsekin: On asioita, joissa täytät empaatikon tunnusmerkit. Voi olla, että sinun on vaikea sanoa "ei". Tai päädyt kerta toisensa jälkeen ystäviesi kuuntelijaksi ja olkapääksi, kun he vuodattavat sinulle eläämäänsä tai ongelmiaan.

      Tai ehkä olet empaatikon sukua siksi, koska välillä sinun on välttämättä päästävä pois ihmisten seurasta hiljaisuutta ja rauhaa tankkaamaan.

      Niin tai näin, toivottavasti tiedät, että se mikä sinussa on herkintä, on kaikkein vahvinta!

      Oletin kyllä saavani hieman korkeammat pisteet oman tuntemuksen ja muiden sanomien ja kertomien asioiden vuoksi.🙂.

      • Ja noi tuossa kerrotut asiat kyllä pitää myös paikkansa.🙂.


      • Anonyymi

        Pullukkaleikkuri vei pisteitä :/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pullukkaleikkuri vei pisteitä :/

        Sulta varmaan joo mutta älä hätäile oot ihan hyvä sellaisena kuin olet.😄.


    • Anonyymi

      16 / 26

    • Anonyymi

      Olen jo nukkumaan menossa, niin en jaksa alkaa testaamaan. Tiedän muutenkin, että olen empaattinen ja saisin täydet pisteet Ellen enemmänkin. 😊

    • Anonyymi

      Sainkohan 11 pistettä mutta nuo kysymyksethän olivat typeriä. Jos olisi ollut jotain eläimiä ja vanhuksia, tai yleensäkin puolustuskyvyttömiä kohtaan koetusta myätätunnosta olisin saanut huippupisteet. Siinä mielessähän tuo oli tottakin että enpä minä juuri muuten hirveän empaattinen olekaan.

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      oikeasti hauskoja jos tietää mikä jokin taivaankaqppale on, onko se ISS-avaruusalus vsimik' on....

    • Anonyymi

      Testi ei ole validi: se ei mittaa sitä, onko ihminen empaatikko, vaan sitä, onko ihminen itsensä "huonosti hallitseva" empaatikko.

      Minussa on kaikki muut tässä artikkelissa luetellut empaatikon piirteet paitsi ei kyvyttömyyttä asettaa rajoja itseni ympärille:

      https://www.evermind.fi/empaatti-tuntee-toistenkin-tunteet/

      Sain testistä pisteet 11/26:

      "Sinussa on jonkin verran empaatikkoa

      Tiedät sen varmaan itsekin: On asioita, joissa täytät empaatikon tunnusmerkit. Voi olla, että sinun on vaikea sanoa "ei". Tai päädyt kerta toisensa jälkeen ystäviesi kuuntelijaksi ja olkapääksi, kun he vuodattavat sinulle eläämäänsä tai ongelmiaan.

      Tai ehkä olet empaatikon sukua siksi, koska välillä sinun on välttämättä päästävä pois ihmisten seurasta hiljaisuutta ja rauhaa tankkaamaan.

      Niin tai näin, toivottavasti tiedät, että se mikä sinussa on herkintä, on kaikkein vahvinta!"

      Kun osaa asettaa rajat itsensä ympärille ja muutenkin suojella itseään asioilta, jotka eivät itselle sovi, empaattikkona eläminen on aivan täysin siedettävää.

      Mitä nyt sarvi savuaa tuollaisista testeistä, jotka mittaavat jotain ihan muuta kuin lupaavat! 😠

      🦄

      • Anonyymi

        Missään ei sanottu mitään tuollaista. Tunteita voi tuntea, vaikkei niitä mitenkään ilmaisisi. Jo ei niitä edes tunne, niin ei ole empaatikko.


      • Anonyymi

        Aloin heti pitää sinusta enemmän kun sait samat pisteet :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missään ei sanottu mitään tuollaista. Tunteita voi tuntea, vaikkei niitä mitenkään ilmaisisi. Jo ei niitä edes tunne, niin ei ole empaatikko.

        Mihin mahdat viitata sanalla "tuollaista"?

        En voi kommentoida viestiäsi ennen kuin ymmärrän sen.

        Tunnen paljonkin tunteita mutta hallitsen ne hyvin. Omien rajojen vetämiseen kuuluu myös se, että hallitsee omat tunteensa.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin mahdat viitata sanalla "tuollaista"?

        En voi kommentoida viestiäsi ennen kuin ymmärrän sen.

        Tunnen paljonkin tunteita mutta hallitsen ne hyvin. Omien rajojen vetämiseen kuuluu myös se, että hallitsee omat tunteensa.

        🦄

        Tuollaista mitä sinä edellä kuvasit ja tulkitsit. Minulle testissä tosiaan oli enemmän kysymys tuntemuksista. Aina tai oikeastaan useinmiten sitä ei voi toimia kuten tuntee, mutta ei se tunne siitä mihinkään poistu, vaikka toimintansa hallitseekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin mahdat viitata sanalla "tuollaista"?

        En voi kommentoida viestiäsi ennen kuin ymmärrän sen.

        Tunnen paljonkin tunteita mutta hallitsen ne hyvin. Omien rajojen vetämiseen kuuluu myös se, että hallitsee omat tunteensa.

        🦄

        Ylipäänsä "tunteiden hallinnassa" on pikemmin kysymys käytöksen hallinnasta, vaikka tunteekin jotain. Tunteiden hallinta on itsessään terminä aika koominen. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaista mitä sinä edellä kuvasit ja tulkitsit. Minulle testissä tosiaan oli enemmän kysymys tuntemuksista. Aina tai oikeastaan useinmiten sitä ei voi toimia kuten tuntee, mutta ei se tunne siitä mihinkään poistu, vaikka toimintansa hallitseekin.

        Olen eri mieltä.

        Tunnen selvästi muiden tunteet. En vain anna niiden vaikuttaa omiin tunteisiini.

        Testissä oletetaan, että kaikki empaatikot tuntevat muiden tunteet siten, että antavat niiden vaikuttaa omiin tunteisiinsa. Se on mielestäni taitamattoman empaatikon piirre.

        Et ole nyt kirjoittanut mitään sellaista, jonka perusteella muuttaisin alkuperäistä mielipidettäni. 😄😉 Minä erotan toisistaan empaatikon havainnointikyvyn ja omien tunteiden hallinnan. Se juuri on sitä omien rajojen pitämistä, joka puuttuu taitamattomilta empaatikoilta.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipäänsä "tunteiden hallinnassa" on pikemmin kysymys käytöksen hallinnasta, vaikka tunteekin jotain. Tunteiden hallinta on itsessään terminä aika koominen. 🙂

        Olen tästäkin eri mieltä. On aivan eri asia havaita ja tuntea muiden tunteet kuin omaksua ne omiksi tunteiksiin.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tästäkin eri mieltä. On aivan eri asia havaita ja tuntea muiden tunteet kuin omaksua ne omiksi tunteiksiin.

        🦄

        ...tunteikseen.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...tunteikseen.

        🦄

        Äh, en minä tajua mikä on tuon sanan translatiivi. 😡

        🦄


    • Anonyymi

      Ja toivota vielä sitten lähtemään valtamerisyvyyssykellukselle unessasi haaveilijan kanssa!

    • Anonyymi

      Testin kysymyksistä osa koki empatiaa, mutta merkittävästi isompi osuus testasi enemmän erityisherkkyyttä tai sympatiaa.

      Ohessa lainaus, missä on hyvin kuvattu sympatian ja empatian erot: Sympatia on myötätuntoa, kykyä tuntea yhdessä toisen kanssa. Tuntiessaan sympatiaa ihminen samaistuu toisen ihmisen tunnetilaan pyrkimättä kuitenkaan ymmärtämään toista täysin

      Empatia tarkoittaa kykyä asettaa itsensä toisen asemaan. Empatia on kykyä ymmärtää toisen tunteita, kyky ymmärtää toista sisällisesti. Empatia voi olla sekä tietoista yritystä asettua toisen asemaan että emotionaalista reagoivuutta, jossa vastataan toisen tunteisiin luonnollisesti pohtimatta tätä tietoisesti. Empaattinen ihminen ei pyri ylentämään eikä alentamaan itseään suhteessa toiseen, vaan on lähtökohtaisesti samanarvoinen ja samalla tasolla. Hän ei sääli tai voivottele, vaan kykenee myötäelämiseen. Empaattinen ihminen ei mene mukaan toisen tunnetilaan, vaan ymmärtää sen ja pystyy auttamaan paremmin kuin ihminen joka kokee sympatiaa toista kohtaan eli kokee yhdessä toisen kanssa. Voidakseen asettua toisen asemaan ei tarvitse mennä mukaan samaan tunnetilaan toisen kanssa. Sympatialla ja empatialla on selvä käsitteellinen ero, vaikka kovin usein se ei ihmisille tunnu selkeä olevankaan. Tiivistetysti voisi sanoa, että sympatia on toisen tunnetilaan mukaan menemistä, empatia toisen tunnetilan ymmärtämistä. https://sitomo.fi/blog/sympatia-ja-empatia/

      • Anonyymi

        Mä en kyllä nähnyt tuollaista tuossa testissä. Itse en myöskään juuri koskaan mene mukaan toisen tunnetilaan, mutta sain silti testissä hyvin korkeat pisteet. Reagoin usein hyvin eri tavalla, kuin mikä se toisen tunnetile on. Esimerkiksi toisen pelko ei saa mua pelokkaaksi, vaan tulen suojelevaksi, rohkeammaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en kyllä nähnyt tuollaista tuossa testissä. Itse en myöskään juuri koskaan mene mukaan toisen tunnetilaan, mutta sain silti testissä hyvin korkeat pisteet. Reagoin usein hyvin eri tavalla, kuin mikä se toisen tunnetile on. Esimerkiksi toisen pelko ei saa mua pelokkaaksi, vaan tulen suojelevaksi, rohkeammaksi.

        Luepa kysymykset uudestaan. Kyllä tuossa testissä kysytään sympaattisia ja introvertinkin piirteitä useammassa kysymyksessä kuin empatiaan liittyviä piirteitä. Empattinen ihminen ymmärtää mitä toinen tuntee ja kokee, mutta saman tunteminen liittyy sympatiaan ei empatiaan. Jos empaattiselle ystävälle kertoo erosta, hän lohduttaa ja tukee, sympaattisen ystävän kanssa voi joutua eroavana lohduttamaan toisen tunteet imevän ystävää.

        Kuten introssa sanotaan, testi ei ole tieteellinen ja se näkyy. Tyypillinen naistenlehtien testi, jossa testin tekijän objektiivinen kokemus korostuu todennäköisesti.

        Ei empatiaa voi testata testaamalla ominaisuuksia, jotka usein esiintyy samaan aikaan kuin empatia vaan testaamalla itse empatiaa koskevia asioita.


    • Anonyymi

      24/26.

      Ihme hehkutusta, sillä tuo vain vaikeuttaa elämää kaikin puolin. Mulla on työkaveri, joka osaa olla välittämättä. Kadehdittava taito.

      Osaan erottaa tunteen ja asian kun "riidellään" töissä, siinä hetkessä paikan päällä. Jälkeenpäin perkaan kuitenkin tilannetta itsekseni eri tyylillä.

      xLiner

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Mäkin sain korkeat pisteet, enkä myöskään tajua mitä hyvää tässä ominaisuudessa on, ainakaan mun itseni kannalta.

        Ja sama. Mä osaan hyvin sulkea noita ulos ja olla reagoimatta ja silloin kun tilanne on akuutti. Sen pitää olla jotain todella intensiivistä ja akuuttia, että en kykenisi ja toisaalta mä olen myös tuossa parhaimmillani kriisitilanteissa, joissa voi sulkea tunteet kokonaan pois. Sekin on aika outoa ja mä olen kuullutkin siitä joskus, että käytökseni onnettomuustilanteissa on yllättänyt ihmisiä, kun en olekaan ensimmäisenä lohduttelemassa jne. vaan menenkin kylmän analyyttiseksi toimijaksi ja tunteille on tilaa vasta kun homma on hoidettu. Mutta sitten todellakin jälkeenpäin perkaan lähes tilannetta kuin tilannetta itsekseni pohjamutien kautta.


    • Aloin tekemään testiä, mutta moni kysymys ei liittynyt millään tavalla siihen, että onko joku empaattinen luonne. Lähinnä tuli mieleen, että testi on tehty että meille introverteille tulisi parempi mieli.

      • Anonyymi

        Aika hyvä...

        Mutta miksi introvertti tarvitsee niin paljon omaa aikaa itsekseen? Mä luulen että täytyy palautua, päästä rauhoittumaan ilman ärsykkeitä tai jossain kohtaa saa ylirasitustilan ja hermoromahduksen.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika hyvä...

        Mutta miksi introvertti tarvitsee niin paljon omaa aikaa itsekseen? Mä luulen että täytyy palautua, päästä rauhoittumaan ilman ärsykkeitä tai jossain kohtaa saa ylirasitustilan ja hermoromahduksen.

        xLiner

        Random ajatuksia: Minä olen äärimmäisen introvertti. Viihdyn parhaiten yksikseni. Sosiaalisetkontaktit imevät elinvoiman minusta ja tosiaan tarvitsen paljon omaa aikaa palautumiseen. Tosin ihmiset eivät ymmärrä minun olevan introvertti, vaan sanovat että vaikutan sosiaaliselta tyypiltä. Introverttiututeen liittyy paljon vääriä käsityksiä ja sitä tunnutaan pitävän synonyymina sosiaaliselle ahdistukselle.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Random ajatuksia: Minä olen äärimmäisen introvertti. Viihdyn parhaiten yksikseni. Sosiaalisetkontaktit imevät elinvoiman minusta ja tosiaan tarvitsen paljon omaa aikaa palautumiseen. Tosin ihmiset eivät ymmärrä minun olevan introvertti, vaan sanovat että vaikutan sosiaaliselta tyypiltä. Introverttiututeen liittyy paljon vääriä käsityksiä ja sitä tunnutaan pitävän synonyymina sosiaaliselle ahdistukselle.

        Heh... Mä olen lähes erakko yksityisesti, mutta minäkin vaikutan hyvin sosiaaliselta ainakin yhtä ihmistä kohdatessani.

        Jokaisella introvertilla on varmaan omat pohjimmaiset syynsä latautua yksinään. Mä veikkaan että sieltä taustalta löytyy herkästi myös aistiyliherkkyyttä ja muuta autistista piirrettä.

        xLiner


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Random ajatuksia: Minä olen äärimmäisen introvertti. Viihdyn parhaiten yksikseni. Sosiaalisetkontaktit imevät elinvoiman minusta ja tosiaan tarvitsen paljon omaa aikaa palautumiseen. Tosin ihmiset eivät ymmärrä minun olevan introvertti, vaan sanovat että vaikutan sosiaaliselta tyypiltä. Introverttiututeen liittyy paljon vääriä käsityksiä ja sitä tunnutaan pitävän synonyymina sosiaaliselle ahdistukselle.

        Noinhan se on. Varsinkin sosiaalinen introvertti on monille täysin käsittämätön ajatus, vaikka siinä ei ole mitään erikoista tai outoa. Itse olen sosiaalinen introvertti.

        Sosiaaliset tilanteet eivät lainkaan ahdista mua, mä viihdyn niissä ja olen hetkittäin kuin kala vedessä ihmisten seurassa, ainakin oikeanlaisessa seurassa. Sosiaalisuus kuitenkin syö multa valtavasti voimia ja niistä palautuminen vaatii paljon omaa aikaa ja hiljaisuutta ja rauhaa. Jos mä vietän yhden illan jossain sosiaalisessa tilanteessa, jossa mulla on mukavaa ja kivaa ja hauskaa ja seura on hyvää, niin silti mä olen kotiin päästyäni aivan "kuollut" ja kestää vähintään viikon toipua, niin että tekee mieli sanoa sanaakaan kenellekään toiselle ihmiselle. Enkä mä todellakaan viihdy missä vaan ja mitään varsinaista tarvetta mulla ei edes ole mihinkään mennä. Voin aivan hyvin viettää vaikka vuoden eristyksissä, jos ei mitään osallistumisen arvoista ole. Tuossa korona-aikana sen huomasi, että ei sellainen vaikuttanut mun elämääni mitenkään.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Random ajatuksia: Minä olen äärimmäisen introvertti. Viihdyn parhaiten yksikseni. Sosiaalisetkontaktit imevät elinvoiman minusta ja tosiaan tarvitsen paljon omaa aikaa palautumiseen. Tosin ihmiset eivät ymmärrä minun olevan introvertti, vaan sanovat että vaikutan sosiaaliselta tyypiltä. Introverttiututeen liittyy paljon vääriä käsityksiä ja sitä tunnutaan pitävän synonyymina sosiaaliselle ahdistukselle.

        Ikävintä minun mielestäni on, että jotkut olettavat introverttien sosiaaliset taidot heikoiksi. 🙄

        Ihminen VOI osata jotain ilman, että pitää siitä.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävintä minun mielestäni on, että jotkut olettavat introverttien sosiaaliset taidot heikoiksi. 🙄

        Ihminen VOI osata jotain ilman, että pitää siitä.

        🦄

        Ylipäätään sellaiset ihmiset on ikäviä, jotka koittaa epäinhimillistää jotain henkilöä keksimällä omasta päästään asioita. Luulisi ettei se ole mitenkään välttämätöntä vaikka olisi itse kuinka huomionkipeä, katkera tai kateellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipäätään sellaiset ihmiset on ikäviä, jotka koittaa epäinhimillistää jotain henkilöä keksimällä omasta päästään asioita. Luulisi ettei se ole mitenkään välttämätöntä vaikka olisi itse kuinka huomionkipeä, katkera tai kateellinen

        No tuollainenkin ihminen kyllä kärsii omista teoistaan niin kauan että oppii tavoille. Eipä se ole minun murheeni.

        🦄


    • Anonyymi

      tulos: Sinussa on jonkin verran empaatikkoa. Tosin riippuu kuka on kohde. Jos lapseen sattuu, koen että minunnkin. Jos tvssä näen puoliksi ammutun ihmisen, tunnen huonoa oloa mutten niin paljon.
      Joskus mietin, pysyisinkö pokkana alkaa käyttämään ensiaputaitojani jos lapseeni niitä joutuisin käyttämään. Vai menisikö toimimattomaksi.
      Ystävä näki kerran kun poika satutti vaarallisesti varpaansa ja verta valui tolkuttomasti. Äiti huusi ja piti vain lasta sylissä eikä yrittänytkään tukahduttaa verenvuotoa.

    • En tehny testiä, koska en voi olla empaatikko, koska olen enemmän matemaatikko, eikä ne voi olla samassa henkilössä.

      • Anonyymi

        En usko tuota laisinkaan. Perustele väitteesi.

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko tuota laisinkaan. Perustele väitteesi.

        🦄

        Näköjään antoi 13/26 eli jonkin verran empaatikkoa, eli ei kai sitten ole toisaan pois sulkevia.


    • Anonyymi

      En tarvitse testiä tietääkseni, että olen.

    • Minussa on jonkin verran empaatikkoa.... en saanut kännykällä siirrettyä niitä juttuja tähän... joku 12 pojoa.

    • No sain 18/26. Eli vaikka testi väittää minua empaatikoksi, ole vain semiempaatikko.

      Empaattisuus on minulle turhake, tietoa jota en halua. Minulla on mustalaisverta suonissani ja isosisareni väittää, että olen noita. Ennustin hänelle kerran kun hän itki minulle lapsettomuuttaan, että hän tulee saamaan kaksi vaaleaa tytärtä. Ja niin kävi.

      Saatan kosketuksesta tuntea toisen ihmisen syvimmät tunteet tai jopa tulevaisuutta.
      Eräs pappi puhkesi kyyneliin, kun tunsin hänen sisällään olevan tuskan, jonka joku oli hänelle tieten aiheuttanut. Eräs toinen nuori mies oli ihmeissään, kun tiesin hänen ammattinsa pelkän kättelyn jälkeen.. hän oli ammatiltaan tanssija.

      Näitä juttuja on. Välttelen niitä. Tietoa jota en halua. En halua olla empaatikko. Oma valintani.

    • 14/26 , aika suppea juttu. Olen vain sitä mieltä että empaattisuuteen vaikuttaa pitkälti oma juuri senhetkinen olotila, mutta kaipa tuo keskiarvosta käy

    • Onpa merkillinen testi, suurin osa kysymyksistä testaa ihan muuta kuin empatiaa. Esim. se onko introvertti tai eksovertti ei liity empatiakykyyn mitenkään. Tai se, että kokee toisen tunteet ominaan (on sympatiaa).

      Suosittelen hieman parempaa testiä, jossa kysymykset liittyy suoraan empatiaan ja vastaukset myös selitetään ja mukana on sekä empatiaa, joka kohdistuu itseä lähelle että itsestä kauemmas. Vahvasti empaattinen ihminen ymmärtää myös muiden tunteita kuin vain aivan läheisimpien.

      https://empathy.fi/testi/

      • Olet empatian supersankari Feely!

        Vahvuutesi on tunne-empatia.

        Supersydämesi kantaa muidenkin riemut ja murheet. Saapuessasi paikkaan kun paikkaan tunnelma lämpenee välittömästi. Empatia on voimiesi alkulähde, muista arvostaa sitä!

        Tunne-empatialla koet toisten ihmisten kokemukset ja tunteet aidosti, vahvasti ja välittömästi. Sinun on helppo iloita ja surra muiden kanssa. Ystäväsi tietävät, että tuet heitä hädässä.

        Empatian eri lajit kietoutuvat tiukasti yhteen ja toimivat parhaiten keskenään. Käytät todennäköisesti kaikkia empatian muotoja eri tilanteissa ja myös samanaikaisesti.

        Tiedollisen empatian avulla havaitset ja tarkastelet muiden tunteita. Ymmärrät hyvin muiden kokemuksia, arvoja ja motiiveja.

        Käytösempatiassa ihmisten ymmärtäminen johtaa tekoihin, jotka ottavat muut huomioon. Autat usein muita ihmisiä tai muutat omaa toimintaasi heidän hyväkseen.

        Empaattiseen ajatteluun kuuluu myös oman empatian piirin laajentaminen. Meidän on usein helpointa samastua läheisiimme ja kaltaisiimme. Myös kauempana olevat ja erilaiset tarvitsevat empatiaamme.


      • Xena-183 kirjoitti:

        Olet empatian supersankari Feely!

        Vahvuutesi on tunne-empatia.

        Supersydämesi kantaa muidenkin riemut ja murheet. Saapuessasi paikkaan kun paikkaan tunnelma lämpenee välittömästi. Empatia on voimiesi alkulähde, muista arvostaa sitä!

        Tunne-empatialla koet toisten ihmisten kokemukset ja tunteet aidosti, vahvasti ja välittömästi. Sinun on helppo iloita ja surra muiden kanssa. Ystäväsi tietävät, että tuet heitä hädässä.

        Empatian eri lajit kietoutuvat tiukasti yhteen ja toimivat parhaiten keskenään. Käytät todennäköisesti kaikkia empatian muotoja eri tilanteissa ja myös samanaikaisesti.

        Tiedollisen empatian avulla havaitset ja tarkastelet muiden tunteita. Ymmärrät hyvin muiden kokemuksia, arvoja ja motiiveja.

        Käytösempatiassa ihmisten ymmärtäminen johtaa tekoihin, jotka ottavat muut huomioon. Autat usein muita ihmisiä tai muutat omaa toimintaasi heidän hyväkseen.

        Empaattiseen ajatteluun kuuluu myös oman empatian piirin laajentaminen. Meidän on usein helpointa samastua läheisiimme ja kaltaisiimme. Myös kauempana olevat ja erilaiset tarvitsevat empatiaamme.

        Sinusta kyllä huokuu empatia kaikissa tilanteissa, myös silloin kun vastapuoli ei käyttäydy niin ideaalisesti. Tosin taidat olla myös kohtuullisen tasainen usiemmissa tapauksissa ja maalaisjärkinen myös. 🙂

        Miten koit testit?


      • Citrinella kirjoitti:

        Sinusta kyllä huokuu empatia kaikissa tilanteissa, myös silloin kun vastapuoli ei käyttäydy niin ideaalisesti. Tosin taidat olla myös kohtuullisen tasainen usiemmissa tapauksissa ja maalaisjärkinen myös. 🙂

        Miten koit testit?

        Kyllä minusta tuo sinun testisi pureutui hieman syvemmälle asiaan, mutta valitettavasti en ehtinyt päivällä oikeastaan ajatella sen syvemmin niitä, kunhan huitaisin tekemään 🙂

        Hieman kiire viikko tulossa, mutta välillä on mukava päästä ihan muihin ajatuksiin kuin työasioihin. 👍


    • Minulle tuli 19/26. Eli jonkin verran empaattinen, varmaankin. 🙂

    • Anonyymi

      22/26, eipä sinällään yllättäny tää tulos. Haastavampaa olis rämpiä läpi elämänsä tuntematta kyseisiä juttuja. Riittää, et ulkona alkaa olla kylmää, ei ihmisen kuulu sitä ollakaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1745
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1365
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1222
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1167
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      193
      961
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      84
      951
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      903
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      839
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      798
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      138
      722
    Aihe