EU-direktiivi tuo vedyn teollisuuden lisäksi kumipyörille, mutta ei lainkaan lobbaa sitä kuten sähköautoja. Varsinkin yksityisautoilussa siihen riskeeraa kulua runsaasti aikaa.
E-fuel on nyt sitten ottamassa ensiaskeleitaan kansallisessa jakelussa Suomessakin. Kallistahan se alkuun on, mutta kiinnostava nähdä miten tuo ala kehittyy.
VW ja Stellantis tosin ovat ilmoittaneet aikovansa pysyä jo aiemmin päättämissään polttarituotannon lopettamisessa (ne pitkät teollisuussyklit sitoumuksineen), eli heiltä ei e-fuelille ole tällä hetkellä tukea tiedosa, vaikka Stellantis sittemmin hieman loiventelikin lausumiaan.
"Nyt se alkaa Suomessa: Sähköbensiini tulee huoltoasemille"
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e19d97d6-2b5e-4349-b9ba-567c033594f5
Mukava nähdä miten Suomessa on omilla aivoillaankin ajattelevia, kuten alla olevan artikkelin lopussa olevista kommenteista käy ilmi, eli patteriuden ympäristöogelmille ei suinkaan olla sokeita.
Artikkelissa on myös linkki hyvin kiinnostavaan artikkeliin, kannattaa lukea: "Menikö vihreän liikenteen tavoittelussa vauhti järjen edelle?"
* Murskaava kyselytulos: suomalaiset haluavat jatkoa polttomoottoriautoille – ”Täydellistä yksinkertaisuutta”
"Peräti 96 prosenttia vastasi ”Ei”. Kansa siis haluaa jatkoa polttomoottoriautoilulle."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d43027b4-f413-4780-b776-e550038ac32f
Toivoisin e-fuelin tuotantometodien hyötysuhteen kehittyvän tulevaisuudessa niin, että siitä voisi tulla yksi toimiva vaihtoehto myös kustannuksiltaan.
Vety ja Sähköbensa
26
613
Vastaukset
- Anonyymi
"E-fuel on nyt sitten ottamassa ensiaskeleitaan kansallisessa jakelussa Suomessakin. Kallistahan se alkuun on, mutta kiinnostava nähdä miten tuo ala kehittyy."
Kallista nyt ja vielä kalliimpaa tulevaisuudessa.
Syy miksi vety ja e-fuelit katoavat kartalta.- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
😋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18077026W
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Kysyn jälleen kerran kun aina vain olet päättänyt VALEHDELLA kerta toisensa jälkeen sähköautojen "megasaasteista" että missä ovat ne USKOTTAVAT RAPORTIT että sähköautot ovat todella haasteellisia ympäristön kannalta? Miksi useat ympäristöjärjestöt eivät näe monessa eri maassa sähköautoja ongelmallisina vaan pikemminkin kehoittavat polttomoottoriautoja välttämään? Miksi eri hallitukset tukevat sähköautoja? Miksei lehdistö ei puhu jatkuvasti sähköautoja vastaan?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241661/greenpeace-ei-nae-sahkoautoja-quotmegasaasteenaquot- - Anonyymi
Olen kysynyt ennenkin: Mistä kaikki VIHREÄ sähkö tähän synteettisen polttoaineen valmistamiseen? Et suostunut siihen viimeksikään vastaamaan vaan ohitit täysin. Uskottelet vain KATTEETTOMASTI että sitä vihreää sähköä olisi valtavia määriä jossakin jo valmiina tai että vihreän sähkön tuotantolaitoksia voidaan pystyttää nopeasti.
Laitappas meille laskelmia nähtäville että olet oikeassa mittasuhteista. Et siinä onnistunut viimeksikään.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen- - Anonyymi
Tilastollisesti Norjassa ostetaan murskaavasti täyssähköautoja noin 90% uusista autoista. Ruotsissa ja Suomessa noin 30%. Lähes jokaisessa maassa vain ladattavien autojen (täyssähkö ja hybridi) myynti vain kasvaa joka vuosi, joten se tukee sitä että ihmiset vastustavat totaali polttomoottoriautojen kieltoa haluten pitää ne vaihtoehtona, mutta kuitenkin ladattavien myyntiluvut ovat sen verran suuria että se tukee myös ladattavien suosiota oikeassa elämässä.
Ja eiköhän se synteettisen polttoaineen hypetys lopu siinä vaiheessa kun aikuisten oikeasti pitäisi maksaa vähintään 4e/litra (todennäköisesti enemmän) kun nyt jo itketään kovasti jopa 2e/litra hinnasta. Korkeat autoilun kulut saa kyllä miettimään asioita uudestaan että vieläkö halutaan jatkaa autoilua synteettisin voimin kun siitä todellakin joutuu maksamaan ja se raha on sitten arjen muista (mukavista) askareista pois. Ja puhun nyt tosiaankin arkiautoilusta enkä vain harrasteautoilusta synteettisen voimalla.
Ja jokainen voi testata käytännössä maistuisiko omalle kohdalle synteettisellä ajelu. Aina kun käyt tankkaamassa bensiini/diesel auton, niin voit saman summan lahjoittaa hyväntekeväisyyteen jokaisesta tankkauksesta esim. tankkaat 60e niin lahjoitat hyväntekeväisyyteen myös 60e, jolloin "tankkauksesi" maksoi 120e. Näin voit konkreettisesti kokeilla virtuaalisesti kiinnostaako synteettisen polttoaineen hypetys.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18068704/norjassa-93-rekisteroidaan-ladattavina-
https://www.facebook.com/groups/1595868463917799 - Anonyymi
"Toivoisin e-fuelin tuotantometodien hyötysuhteen kehittyvän tulevaisuudessa niin, että siitä voisi tulla yksi toimiva vaihtoehto myös kustannuksiltaan."
Samaa toivoo vetyautoilijat että vedyn hinta laskisi lähivuosina, mutta toistaiseksi siitä ei ole oikean elämän uskottavaa näyttöä. Samaa on toivoneet etanoliautoilijat, mutta etanolin hinta vain tuntuu nousevan bensiinin tahdissa samalla suhteella pitäen jatkuvasti kipurajoilla että ihmiset suostuvat etanolia ostamaan ja sen takia etanoliautoilu on jäänyt Suomessa myös pannukakuksi, koska sen hyöty on monien autoilijoiden mielestä kyseenalaista kun lähinnä vain voi saada mielihyvää ympäristötekona kärsien sitten etanolin muista ongelmista esim. tiheämmät öljynvaihtovälit.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
https://www.facebook.com/groups/1192048914475410 - Anonyymi
Viimeisimmät myyntitilastot kertovat että täyssähkö on napannut ykköspaikan Suomessa. Joten vaikea uskoa että kansa on todellakin sitä mieltä että polttomoottoriauto olisi ehdottoman tärkeää olla uutena myynnissä myös vuonna 2035.
"Syyskuun rekisteröinneistä noin 40 prosenttia oli täyssähköjä, 36 prosenttia bensa-autoja, 19 prosenttia lataushybridejä ja viisi prosenttia dieselejä. Toisin sanoen kolme viidestä uudesta autosta ottaa pääasiallisen etenemisvoimansa töpselistä."
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f3f0e718-c850-4d21-b012-5e4b63a32871 - Anonyymi
Sähköbensa on kaksi kertaa kalliimpaa kuin tavallinen bensa, eli tuskin toyotistit jonottavat sen pumpuille.
- Anonyymi
"VW ja Stellantis tosin ovat ilmoittaneet aikovansa pysyä jo aiemmin päättämissään polttarituotannon lopettamisessa"
Pitäisi ymmärtää että VW on on sekä merkki että konserni. VW merkki varmaan luopuu polttiksista kokonaan mutta VW-konserni ei.
Lambo, Porsche, Bentley ovat VW-konsernin merkkejä jotka tekevät autoja vähän varakkaammille yksilöille. Siellä riittää kavereita joille menoveden litrahinta ei kiinnosta pätkän vertaa ja tykkäävät ajaa polttiksella.
Siksi nimenomaan Porsche on ollut vahvasti kuvioissa synteettisen bensan kehittämisessä.
Money talks, bullshit walks.- Anonyymi
"Pitäisi ymmärtää että VW on on sekä merkki että konserni. VW merkki varmaan luopuu polttiksista kokonaan mutta VW-konserni ei."
VW:n ja Stellantiksen linjaukset liittyvät massamarkinoihin, asia jonka realistisuuden vuoksi liitin avaukseen. Nuo yritykset ovat linjanneet jo kauan sitten tuotantopolitiikkansa sidosryhmineen, jo kauan ennen e-fuelin hyväksymistä.
Kuten Stellantis jo taannoin linjasi, niin EV ei ole autoteollisuuden oma valinta, vaan politiikan pakottama, pakkopolitiikka jota se nyt on toteuttamassa..
Mutta mikäli e-fuel saadaan jo heti alussa Suomessa tuplahinnalla perinteiseen nähden, niin se on suorastaan hyvä alku. Mutta jos massamarkkinapolttareita ei tulevaisuudessa valmisteta, niin e-fuel jää marginaaliin.
Kuten niin monesti todettu, niin eihän polttomoottori itsessään ole ongelma, vaan se millä sitä käytetään / on totuttu käyttämään.
Jo nyt välittömästi niiden päästöjä saataisiin radikalaisti laskemaan, mikäli vähempipäästöisiä polttoaineita tuettaisiin niin, että niiden hinta saataisiin linjattua perinteisten tasolle tai karvan verran alle. Se olisi välitön eko-teko vaikutuksineen sen sijaan, että odotellaan hypöteettisiä pseudo-ekologisten EV:n kohtuullisia markkinaosuuksia joskus vuodelle 2050.
Teknikka ei pysy paikallaan, mutta nyttemin EU-poliitikot ovat pakkomasinoineet autoteollisuudelle liki yhden ainoan EV-vaihtoehdon. Lisäksi tuon seuraamuksena EU on laittamassa Kiina-riippuvuuköyden omaan kaulaansa. Siperia ei ole opettanut.
Jo koko EV-kiiman alussa totesin, että ko. pakkopolitiikka riskeeraa luoda uuden "petrolimafian" kaltaisen tilanteen, jossa suunnilleen kaikki teolliset ja teknologiset voimavarat on laitettu yhden ainoan pseudo-ekologisen hevosen varaan. Sen jälkeen on vaikea muuttaa suuntaa, vaikka järjellisempiä vaihtoehtoja jossain kehitettäisiin.
Valitettavasti alla olevan kaltaisia järjen ja logiikan ääniä ei yhteiskunnassa ja politiikassa juuri saa kuulla.
"Menikö vihreän liikenteen tavoittelussa vauhti järjen edelle?"
"Liikenteen päästöt on saatava alas, mutta ideologisen huutokilpailun sijaan olisi hyvä katsoa kokonaisuutta, kirjoittaa Iltalehden Mikko Räsänen."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/de5f7323-fdd0-4142-ac1c-b4e77c4b7270
- Anonyymi
Samaa vääntöä myös facebookissa samasta aiheesta kuinka järjetöntä sähköbensa voi olla kokonaisuutena arvioituna.
https://www.facebook.com/groups/1087419641731473/posts/1736344333505664/ - Anonyymi
"Lambo, Porsche, Bentley ovat VW-konsernin merkkejä jotka tekevät autoja vähän varakkaammille yksilöille. Siellä riittää kavereita joille menoveden litrahinta ei kiinnosta pätkän vertaa ja tykkäävät ajaa polttiksella. "
Eli myönnät nyt itsekkin että sähköbensa on oikeasti suunnattu vain "rikkaammalle harrasteporukalle" eikä tavallisille arkiautoilun ihmisille ollen aidoisti vaihtoehto täyssähköautoille? Myönnät siis että sähköbensa on aika hankala yhtälö kokonaisuutena?- Anonyymi
Onhan Porscellakin jo kolme täyssähkömallia ja tuskin se siihen jää.
- Anonyymi
Ei sähköbensan hinta ole mitenkään kiinni minun myöntämisistäni. Se on puhtaasti matematiikkaa. Sähköbensa on samanlainen sähkösyöppö kuin vety ja litrahinta sen mukainen.
en tiedä että kukaan asiasta ymmärtävä olisi koskaan väittänyt synteettisen bensan olevan sähkön kilpailija massamarkkinoilla. Sähköbensa on luxus-tuote rahakkaille. Sellaisille jolla on tallissaan sähkö-Porsche arkiajoon ja synteettisellä bensalla käydään huvittelemassa 911 Turbolla radalla joka toinen sunnuntai.
- Anonyymi
Aika yllättävää, että tuon polttoaineen hinta olisi vain tuplat perusbensaan. Itse veikkaan, että ei se hinta tuohon jää, vaan nousee korkeammaksi. Eihän se ole tarkoitettukaan perusbensaksi Corollaan, vaan imagopesuriksi niille, joille hinta on vain numero.
- Anonyymi
"Eihän se ole tarkoitettukaan perusbensaksi Corollaan, vaan imagopesuriksi niille, joille hinta on vain numero."
Niin, ja se laskee polttaripäästöjä "vain" 90% ja sen perusteella se on imagopesua.
Samaan aikaan EV on jo tehtaan hihnalta ulos tullessan noin 50-70% saatuttavampi kuin vastaava polttari ja isommilla akuilla vieläkin saastaisempi. Sitten sillä tulee ajaa puhtaasta energiasta ladattuna kymmeniä tuhansia kilometrejä saadakseen takamatkan kiini. Monissa saaste-energian maissa se ei toteudu lainkaan. Eko-susi jo syntyessään, mutta mitäpä pienistä.
Edellisen estämättä EV-viherpesu-propaganda on aina vain voimissaan, politiikkojenkin masinoimana. Realiteetit ovat ideologian rinnalla toisarvoinen asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eihän se ole tarkoitettukaan perusbensaksi Corollaan, vaan imagopesuriksi niille, joille hinta on vain numero."
Niin, ja se laskee polttaripäästöjä "vain" 90% ja sen perusteella se on imagopesua.
Samaan aikaan EV on jo tehtaan hihnalta ulos tullessan noin 50-70% saatuttavampi kuin vastaava polttari ja isommilla akuilla vieläkin saastaisempi. Sitten sillä tulee ajaa puhtaasta energiasta ladattuna kymmeniä tuhansia kilometrejä saadakseen takamatkan kiini. Monissa saaste-energian maissa se ei toteudu lainkaan. Eko-susi jo syntyessään, mutta mitäpä pienistä.
Edellisen estämättä EV-viherpesu-propaganda on aina vain voimissaan, politiikkojenkin masinoimana. Realiteetit ovat ideologian rinnalla toisarvoinen asia.Täytyy muistaa että sekä synteettinen bensa että vety tehdään sähköstä todella alhaisella hyötysuhteella.
Jos yksi tuulivoimalaitos tuottaisi sähkön sanotaankon nyt vaikka sadan sähköauton tarpeisiin niin sata vetyautoa tarvitsisi 4-5 samanlaista tuulivoimalaa. Synteettisen sähkön osalta en tiedä tarkkaa lukumäärää, mutta tod.näk. se on hyvin lähellä vedyn lukemaa.
Ei ole olemassa sähköä joka vaan syntyy itsestään vaan se pitää tehdä ja kun sekä vety että synteettinen bensa ovat sähkösyöppöjä niin niiden käyttö tarkoittaa moninkertaista tarvetta rakentaa sähköntuotantoa. Ympäristökuormitus on kertaluokkaa suurempi.
- Anonyymi
"ika yllättävää, että tuon polttoaineen hinta olisi vain tuplat perusbensaan. "
Olihan aikaisemmin juttua että maksaisi noin 10e/litra pumpulla kuluttajalle. Tuo 4e/litra oli vain sellainen "tulevaisuuden toive" ajatus johon todennäköisesti menee vielä monta vuotta kun tekniikka kehittyy. Ja nimenomaan arvio hinnasta minkä pieni määrä kuluttajia olisi valmis maksamaan kovasti valittaen. Oma veikkaukseni että jo 3e/litra katkaisee kamelin selän monilta tavallisilta arkiautoilijoilta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/529e8c04-045a-4ddd-8145-c1decebee239 - Anonyymi
"Edellisen estämättä EV-viherpesu-propaganda on aina vain voimissaan, politiikkojenkin masinoimana. Realiteetit ovat ideologian rinnalla toisarvoinen asia."
Kerrataan vielä siitä energian tarpeesta synteettiselle polttoaineelle, joka oli jo aiemmassa linkissä minkä päätit pokkana ohittaa:
Tuulivoimalan teho 3 megawattia nimellisteho ja siitä sähköä 2000 tunnin verran täydellä kuormalla vuodessa. Tällä enegiamäärällä liikuu autoja.
- 1600 täyssähköautoa.
- 600 vetypolttokennoautoa.
- 250 synteettistä polttoainetta käyttävää autoa.
Täyssähköautot ovat kaikkein energiatehokkaimpia jos haluataan aidosti huudella vihreän sähkön perään eikä hukata sitä eli ajaa vihreämmin "kehdosta hautaan" ajatuksella.
Ja nyt voit sitten miettiä kuinka kauan pitää pitää myös hiilivoimaloita ja hiilikaivoksia toiminnassa ympäri maailmaa, joten on melkoista viherpesua väittää ettei päästöt tule tulevaisuudessa lisääntymään kun vihreä sähköä ei riitä alkuunkaan ja muita halvempia vaihtoehtoisia pitää rakentaa lisää. Kiinassa jopa 2020-luvulla on rakenteilla yli 100 UUTTA HIILIVOIMALAA vastatakseen sähkön kysyntään jo ilman synteettistä polttoainetta, joten hiilivoimaloiden määrä tulee vielä sadoilla lisääntymään jos päätetään lähteä synteettistä polttoainetta valmistamaan ihan tosissaan. Ja jokainen voi miettiä paljonko ne muutama sata hiilivoimalaa puskee päästöjä ilmaan.... ihan vain sen takia että halutaan vastata synteettisen polttoaineen kysyntään.
Synteettinen polttoaine on tällä hetkellä viherpesua jos sitä valmistetaan suurella TEOLLISUUDEN MITTAKAAVALLA (miljoonia litroja PÄIVÄSSÄ), koska se markkinoidaan VIHREÄLLÄ sähköllä valmistettavaksi, JOTA EI OIKEASTI OLE SUURIA MÄÄRIÄ. Totaalinen VALHE! Kun se synteettinen polttoaine on TODELLISUUDESSA valmistettu suuremmaksi osaksi harmaalla ja mustalla sähköllä, niin ne "vihreät polttomoottoriautot" ovat oikeasti saastuttavia. Samoin on myös ne täyssähköautot saastuttavampia koska myöskään heille ei riitä vihreää sähköä vaan nekin pitää ladata harmaalla ja mustalla sähköllä. Ja perinteisten polttomoottoriautojenkin päästöt lisääntyvät kun öljynjalostoimoidenkin (plus polttoaineen jakelun) sähkön käyttö on entistä harmaampaa ja mustempaa. Toisinsanoen krooninen sähkön kysyntä vain kasvattaa päästöjä ja sähkösyöppö synteettinen polttoaine on siihen tulevaisuudessa yksi syypää.
Et ole EDELLEENKÄÄN suostunut vastaamaan kysymykseen että MISTÄ se kaikki VIHREÄ sähkö saadaan synteettistä polttoainetta varten? Et ole EDELLEENKÄÄN suostunut laittamaan mitään LASKELMAA väitteesi tueksi, koska se paljastaisi VALHEESI! Ja kehtaatkin vielä muita väittää valehtelijoiksi vaikka matematiikka ei tue väitteitäsi. :D
;-)- Anonyymi
"Et ole EDELLEENKÄÄN suostunut vastaamaan kysymykseen että MISTÄ se kaikki VIHREÄ sähkö saadaan synteettistä polttoainetta varten? "
Eivät suuret sanat suuta halkaise, eivät edes riehuvan suurilla kirjaimilla toistuvasti huutaen ... mutta eettiseksikin ongelmaksi se muodostuu silloin kun toistuvan manipuloivan propagandistisesti koetetaan laittaa toisen sanoiksi sellaista jota ei ole lausunut.
E-fuelin hyväksymisestäkin huolimatta olen nimenomaan _toistuvasti_ sanonut sen tuotannon olevan nykyisellään valitettavan huono hyötysuhteeltaan.
Nimenomaan sen vuoksi olen toivonut, että alan teollisuus innovoisi keinot hyötysuhteen radikaalisti parantamiseksi. Teknologian ja innovoinnin kehitys kun ei polje paikallaan.
Mutta oleellisen ongelman totesin jo tuolla ylempänä. Mikäli massatuotantopolttareita ei tulevaisudessa enää valmisteta, niin e-fuel jää autoilusa nicheksi ja samalla ne autoilijoiden valintojen vaihtoehdotkin.
E-fuelia kuitenkin kehitetään mm. suurten volyymien ilmailun tarpeisiin, eli sen hyötysuhteen kehitys tulee loogisestikin jatkumaan.
->
"Menikö vihreän liikenteen tavoittelussa vauhti järjen edelle?"
"Liikenteen päästöt on saatava alas, mutta ideologisen huutokilpailun sijaan olisi hyvä katsoa kokonaisuutta, kirjoittaa Iltalehden Mikko Räsänen."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/de5f7323-fdd0-4142-ac1c-b4e77c4b7270
- Anonyymi
Eli myönnät ettei VIHREÄÄ sähköä nykyisellä teknologialla ole tarpeeksi sähköbensan valmistukseen sähköbensa autoilun (ympäristön) kannalta tavallisille autoileville ihmisille? Odotat jotain tulevaisuuden läpimurtoa tekniikassa että sähköbensaa voidaan EHKÄ tulevaisuudessa valmistaa vihreästi uudella tekniikalla? Ja nimenomaan sen takia et mitään laskelmaa suostu laittamaan?
- Anonyymi
Ei tietenkään VALEHTELIJA suostu mitään laskelmia laittamaan vaan mutu mielikuvaviljelyllä vain perustelee VALHEELLISESTI. Luvut nimittäin paljastavat VALHEEN kun ei saada millään lukuja täsmäämään kun niitä tarkastellaan.
- Anonyymi
"E-fuelia kuitenkin kehitetään mm. suurten volyymien ilmailun tarpeisiin, eli sen hyötysuhteen kehitys tulee loogisestikin jatkumaan."
Uutisissa oli juttua että lentoalalla vähemmän saastuttavat polttoaineet saattavat maksaa jopa kolminkertaisesti. Näin kertoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. Joten onko sama ongelma myös e-fuelilla ilmailun puolella että vaikeata on kustannuksia painaa alaspäin?
"Pitkällä aikavälillä hintoihin vaikuttaa myös se, että vastuullisuustavoitteet hiilijalanjäljen pienentämisestä tuovat lentoliikenteelle merkittävästi lisäkustannuksia. Esimerkiksi uusiutuvan polttoaineen hinta on toimitusjohtajan mukaan vähintään kolminkertainen verrattuna fossiiliseen kerosiiniin."
https://www.kouvolansanomat.fi/uutissuomalainen/6301393 - Anonyymi
Mmmo
- Anonyymi
Ongelmana vedyssä on monet vaiheet jotka hukkaavat energiaa. Vihreistä puheista huolimatta sitä tehdään kuitenkin mielummin halvemmalla maakaasusta päästäen päästöt taivaalle ja sekasähköllä, koska vihreä sähköä on jo kaikki ennestään kulutuksessa. Vety on siis todellisuudessa hyvin pitkälle viherpesua koska harvalla vedyntuottajalla on omaa vihreää voimalaa vain vedyn tuottamiseen (vesi-, tuuli tai aurinkovoimalaa).
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua#comment-131873805
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17237413/tieteellista-pohdintaa-vetytaloudesta- - Anonyymi
Taitaa myös sähköbensa jäädä kalleutensa takia akkutekniikan jalkoihin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397810Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5979- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822