Tekisitkö itsemurhan alle 25 -vuotiaana ilman Jumalaa?

Palstafilosofien parhaita herkkupaloja: "...eikö se ole kuitenkin parempi, kuin se, että ihminen kokee elämänsä tyhjäksi, merkityksettömäksi, elää lyhyen ja tuskaisen elämän, ja tappaa itsensä 25-vuotiaana?"

42

365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täytyy tunnustaa, että itse täytän 50 vuotta vuonna 2024. En ole koskaan uskonut Jumalaan. Eikä ole koskaan tullut mieleen itsemurha.

• Anonyymi

Ateismissaan kova ateisti, Hard_atheist, on omasta mielestään vahva ateismissaan.
        Mutta hän tulee murtumaan.
        Hard-ateisti kaatuu jumalattomuuteensa.
        Ellei tee parannusta !
        Tee parannus !
        Vielä on toivoa !

Sananlaskut 12;3
        "Ei ihminen kestä jumalattomuuden varassa, mutta vanhurskasten juuri on horjumaton."

2. Tessalonikalaiskirje 3:2
        " ja että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen."

• Olen 67-vuotias ja aion elää ihan piruuttani 150-vuotiaaksi. Jumalaan en voi uskoa, koska se on ihmisten keksimää sontaa. Vaikka elän silkkaa ilkeyttäni 150-vuotiaaksi, se ei tarkoita, että aikoisin tehdä silloin itsemurhan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ateismissaan kova ateisti, Hard_atheist, on omasta mielestään vahva ateismissaan.
        Mutta hän tulee murtumaan.
        Hard-ateisti kaatuu jumalattomuuteensa.
        Ellei tee parannusta !
        Tee parannus !
        Vielä on toivoa !

Sananlaskut 12;3
        "Ei ihminen kestä jumalattomuuden varassa, mutta vanhurskasten juuri on horjumaton."

2. Tessalonikalaiskirje 3:2
        " ja että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen."

Horjuuko uskosi?
        Mitä jos sinä tuletkin järkiisi vielä ja tajuat kuinka olet tuhlannut elämäsi mielikuvitustyyppiin ja nolannut itseäsi sen takia tälläisillä sängynalusmörkö teksteillä.

• Anonyymi
        siino kirjoitti:

Olen 67-vuotias ja aion elää ihan piruuttani 150-vuotiaaksi. Jumalaan en voi uskoa, koska se on ihmisten keksimää sontaa. Vaikka elän silkkaa ilkeyttäni 150-vuotiaaksi, se ei tarkoita, että aikoisin tehdä silloin itsemurhan.

Olen 67-vuotias ja aion elää ihan piruuttani 150-vuotiaaksi.----------

Eihän se ole elämän tarkoitus elää niin pitkään. Saattaa käydä niin että piereksit ateistista ripulia vaippoihisi viimeiset 30 vuotta.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen 67-vuotias ja aion elää ihan piruuttani 150-vuotiaaksi.----------

Eihän se ole elämän tarkoitus elää niin pitkään. Saattaa käydä niin että piereksit ateistista ripulia vaippoihisi viimeiset 30 vuotta.

Minkäs minä sille voin, että elättää. Ja minun myöhempien aikojen pyhien ja arkipäivien jeesuksen kristuksen ripuloinnit ovat muiden kuin minun ongelmiani. Minulla on vain vapaus päästellä. Niinhän ne uskovaisetkin tekevät alituiseen niin suustaan kuin peräpäästään samaa paskaa.

• Anonyymi

"Viisas Itä-Aasialainen Munkki
      kutsuttiin keisarin palatsiin kirjoittamaan
      viisas sanonta jonka hän laittaisi seinälle.
      Munkki kirjoitti kolme lausetta:
      Isä kuolee
      Äiti kuolee
      Lapsi kuolee
      Keisari tuli ja luki lauseet:
      Mikä viisaus tuo on hän kohahti ?
      Munkki Vastasi:
      Entä jos luette lauseet alhaalta ylöspäin ?
      Keisari : Viisasti kirjoitettu.

En pitänyt aloituksesta.
      Itsemurha on muutakin kuin yhdyssana se on sammumaton tragedia.
      Olen nähnyt miten Äiti itkee Poikansa haudalla.
      Vaikka Mieheksi kasvaneen Pojan olisi pitänyt olla se kuka
      itkee Äitinsä haudalla.

• "En pitänyt aloituksesta."

Mutta silti laitoit tuon avauksessa esiin nostetun ripuliväitteen, että ilman Jumalaa ihminen kokee elämänsä tyhjäksi, merkityksettömäksi, elää lyhyen ja tuskaisen elämän, ja tappaa itsensä 25-vuotiaana?

• "Munkki Vastasi:
        Keisari : Viisasti kirjoitettu."

Tuossa nyt ei ole mitään ihmeellistä viisautta. Ilman evoluution tuntemusta lapsikuolleisuus on ollut ihmisen historiassa noin 50%, joten lapsen kuolema on ollut kaikille vanhemmille ihan luonnollinen kokemus.

Miksi evoluution tuntemus? Ilman evoluutiota biologiassa ei ole mitään järkeä ja lääketiede pohjautuu mm. biologiaan.

• Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

"Munkki Vastasi:

Tuossa nyt ei ole mitään ihmeellistä viisautta. Ilman evoluution tuntemusta lapsikuolleisuus on ollut ihmisen historiassa noin 50%, joten lapsen kuolema on ollut kaikille vanhemmille ihan luonnollinen kokemus.

Miksi evoluution tuntemus? Ilman evoluutiota biologiassa ei ole mitään järkeä ja lääketiede pohjautuu mm. biologiaan.

"2023-12-06 08:20:44
        "Munkki Vastasi:

Tuossa nyt ei ole mitään ihmeellistä viisautta"

++++++++++++
        Suhtaudut varsin kyynisesti tuohon "itsemurha" sanaan.
        Et ymmärtänyt "Äiti hautaa lapsensa" kirjoitusta.
        Olet välinpitämätön koska et kykene sisäistämään tuskaa.
        Mutta toiset kantaa itse omat taakkansa toiset jättää sen kantamatta.

• Anonyymi kirjoitti:

"2023-12-06 08:20:44
        "Munkki Vastasi:

Tuossa nyt ei ole mitään ihmeellistä viisautta"

Suhtaudut varsin kyynisesti tuohon "itsemurha" sanaan.
        Et ymmärtänyt "Äiti hautaa lapsensa" kirjoitusta.
        Olet välinpitämätön koska et kykene sisäistämään tuskaa.
        Mutta toiset kantaa itse omat taakkansa toiset jättää sen kantamatta.

"Suhtaudut varsin kyynisesti tuohon "itsemurha" sanaan."

Miten niin? Tuo aloituksen lainaus on uskovaisen väite, jonka mukaan ilman Jumalaa elämä olisi synkkää ja ihminen tekisi itsemurhan. Eikö se ole kovin kyynistä?

"Et ymmärtänyt "Äiti hautaa lapsensa" kirjoitusta."

Miten niin en ymmärtänyt? Tuo kirjoittamasi "itämainen viisaus" on typerä anakronismi, joka tuntuu viisaudelta vain nykyajasta (viimeiset sata vuotta länsimaissa) käsin. Siinä on kuvattu nykyajan kuolinjärjestys (vanhemmat kuolevat ensin ja sitten lapset ja kuin jonkinlaisena viisautena, että päinvastainen kuolinjärjestys olisi katastrofaalista. Ei ole. Ihmiskunnassa lasten kuolleisuus ennen aikuisikää on ollut 50%. Lapsen kuolema ennen vanhempiaan on ollut mitä luonnollisin asia, eikä tuossa lapsellisessa tarinassa ole mitään viisautta.

• Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

"Suhtaudut varsin kyynisesti tuohon "itsemurha" sanaan."

Miten niin? Tuo aloituksen lainaus on uskovaisen väite, jonka mukaan ilman Jumalaa elämä olisi synkkää ja ihminen tekisi itsemurhan. Eikö se ole kovin kyynistä?

"Et ymmärtänyt "Äiti hautaa lapsensa" kirjoitusta."

Miten niin en ymmärtänyt? Tuo kirjoittamasi "itämainen viisaus" on typerä anakronismi, joka tuntuu viisaudelta vain nykyajasta (viimeiset sata vuotta länsimaissa) käsin. Siinä on kuvattu nykyajan kuolinjärjestys (vanhemmat kuolevat ensin ja sitten lapset ja kuin jonkinlaisena viisautena, että päinvastainen kuolinjärjestys olisi katastrofaalista. Ei ole. Ihmiskunnassa lasten kuolleisuus ennen aikuisikää on ollut 50%. Lapsen kuolema ennen vanhempiaan on ollut mitä luonnollisin asia, eikä tuossa lapsellisessa tarinassa ole mitään viisautta.

Hard_atheist
        2023-12-06 13:47:16
        Lapsen kuolema ennen vanhempiaan on ollut mitä luonnollisin asia, eikä tuossa lapsellisessa tarinassa ole mitään viisautta.
        +++++++++++++++++++++++
        Otin esille itsemurhaan kuolleet.
        En lasten yleistä 50% ?

Hard olet mielipiteissäsi.
        Itse olen empaattinen.
        Sinulla on Kylymä elämä.
        Minulla paremmat Levelit.

• Anonyymi

Ateisti-Jätkän mielessä liikkuu tuollaista. Se johtuu siitä hänen elämässään on tyhjyys ja elämän tarkoituksettomuus.

Perkele kehoittaa tekemään itsemurhan, jotta saisi sielun äkkilähdöllä helvettiin.

Älä ota elämästäsi niin suurta vastuuta, että tekisit itsemurhan !
      -----
      Uskoon tullut ent. ateisti, kirjailija C. S. Lewis kertoi kuvitteellisen tarinan:

Ihmisiä oli menossa junalla helvettiin. Heille tarjottiin kuitenkin pääsyä junasta ja matkaa Taivaaseen.
      Kukaan ei poistunut junasta.
      Minkä tähden?
      He olivat niin kiinni tässä nykyisessä syntielämässåän ettei heitä kiinnostanut junasta poistuminen.
      ----
      Eräs henklö on sanonut:.
      Mieluummin olen synnittömänä helvetissä kuin syntisenä taivaassa.

Syntisenä et taivaassa viihtyisi.

• "Ateisti-Jätkän mielessä liikkuu tuollaista. "

Avauksessa esiin nostettu väite on uskovaisen aivopieru. Ilman Jumalaa ihminen kokee elämänsä tyhjäksi, merkityksettömäksi, elää lyhyen ja tuskaisen elämän, ja tappaa itsensä 25-vuotiaana.

• Anonyymi

Nuoko ne ovat ihmispolon vaihtoehdot? En oikein usko. Kun hylkää heti lapsena tuon jälkimmäisen, niin ei tule ikinä mielenterveysongelmiakaan.

• Jumalan vuoksi hyvin harva tekee itsemurhan. Suomessa kuitenkin 2 ihmistä päivässä tekee itsemurhan. Veikkaan että enemmän itsemurhia tehdään ihmisten vuoksi kuin Jumalan vuoksi. Katso mitä mieltä tekoäly on.

• Tässä tekoälyn tiedot
        Vuonna 2020 Suomessa tehtiin 717 itsemurhaa, mikä on 29 vähemmän kuin vuonna 2019¹. Itsemurhien määrä on laskenut suhteellisen tasaisesti vuodesta 1990, jolloin Suomessa tehtiin yli 1 500 itsemurhaa¹. Miesten osuus itsemurhan tehneistä on lähes kolme neljäsosaa¹. Vuonna 2020 itsemurhakuolleisuus eli itsemurhien määrä vuodessa 100 000 asukasta kohden oli 13, miehillä 19 ja naisilla 7¹.

Mitä tulee itsemurhien syihin, tilastotietoa on vähemmän saatavilla. Kuitenkin, yksi artikkeli mainitsee, että nuorten naisten itsemurhat ovat olleet "maltillisessa" kasvussa, ja tätä trendiä selittävät muun muassa yhteiskunnalliset suuret muutokset, etenkin työelämässä⁸. Tämä on kuitenkin vain yksi näkökulma, ja itsemurhien taustalla olevat syyt voivat olla hyvin monimutkaisia ja yksilöllisiä. Jos sinä tai joku tuntemasi kamppailee itsetuhoisten ajatusten kanssa, on tärkeää hakea apua ammattilaisilta. Suomessa esimerkiksi MIELI Suomen Mielenterveys ry tarjoaa tukea ja neuvontaa.

Lähde: Keskustelu Bingin kanssa, 6.12.2023
        (1) Tilastokeskus - 7. Itsemurhia aiempaa vähemmän. https://www.stat.fi/til/ksyyt/2020/ksyyt_2020_2021-12-10_kat_007_fi.html.
        (2) Nuorten naisten itsemurhat ovat olleet jo pitkään kasvussa – nämä .... https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/itsemurhien-maara-on-puolittunut-30-vuodessa-nuoret-naiset-tekevat-niita-kuitenkin-entista-enemman-nama-asiat-selittavat-miksi/8658600.
        (3) Tilastokeskus - 7. Itsemurhia edellisvuotta vähemmän. https://www.stat.fi/til/ksyyt/2019/ksyyt_2019_2020-12-14_kat_007_fi.html.
        (4) Tilastokeskus - 7. Itsemurhia aiempaa vähemmän. https://bing.com/search?q=Suomessa+itsemurhat+tilasto.
        (5) Itsemurha joka 40. sekunti - YK:n alueellinen tiedotuskeskus - Finnish. https://unric.org/fi/itsemurha-joka-40-sekunti/.
        (6) Tilastoja ja tietoja | Surunauha ry. https://surunauha.net/lukemista/tilastoja-ja-tietoja/.
        (7) undefined. http://www.stat.fi/til/ksyyt/2020/ksyyt_2020_2021-12-10_kat_007_fi.html.
        (8) undefined. http://www.stat.fi/til/ksyyt/2019/ksyyt_2019_2020-12-14_kat_007_fi.html.
        (9) Tilastokeskus - 6. Itsemurhien määrässä kasvua edellisvuosista. https://www.stat.fi/til/ksyyt/2017/ksyyt_2017_2018-12-17_kat_006_fi.html.

• Perisyntinen- kirjoitti:

Tässä tekoälyn tiedot
        Vuonna 2020 Suomessa tehtiin 717 itsemurhaa, mikä on 29 vähemmän kuin vuonna 2019¹. Itsemurhien määrä on laskenut suhteellisen tasaisesti vuodesta 1990, jolloin Suomessa tehtiin yli 1 500 itsemurhaa¹. Miesten osuus itsemurhan tehneistä on lähes kolme neljäsosaa¹. Vuonna 2020 itsemurhakuolleisuus eli itsemurhien määrä vuodessa 100 000 asukasta kohden oli 13, miehillä 19 ja naisilla 7¹.

Mitä tulee itsemurhien syihin, tilastotietoa on vähemmän saatavilla. Kuitenkin, yksi artikkeli mainitsee, että nuorten naisten itsemurhat ovat olleet "maltillisessa" kasvussa, ja tätä trendiä selittävät muun muassa yhteiskunnalliset suuret muutokset, etenkin työelämässä⁸. Tämä on kuitenkin vain yksi näkökulma, ja itsemurhien taustalla olevat syyt voivat olla hyvin monimutkaisia ja yksilöllisiä. Jos sinä tai joku tuntemasi kamppailee itsetuhoisten ajatusten kanssa, on tärkeää hakea apua ammattilaisilta. Suomessa esimerkiksi MIELI Suomen Mielenterveys ry tarjoaa tukea ja neuvontaa.

(1) Tilastokeskus - 7. Itsemurhia aiempaa vähemmän. https://www.stat.fi/til/ksyyt/2020/ksyyt_2020_2021-12-10_kat_007_fi.html.
        (2) Nuorten naisten itsemurhat ovat olleet jo pitkään kasvussa – nämä .... https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/itsemurhien-maara-on-puolittunut-30-vuodessa-nuoret-naiset-tekevat-niita-kuitenkin-entista-enemman-nama-asiat-selittavat-miksi/8658600.
        (3) Tilastokeskus - 7. Itsemurhia edellisvuotta vähemmän. https://www.stat.fi/til/ksyyt/2019/ksyyt_2019_2020-12-14_kat_007_fi.html.
        (4) Tilastokeskus - 7. Itsemurhia aiempaa vähemmän. https://bing.com/search?q=Suomessa itsemurhat tilasto.
        (5) Itsemurha joka 40. sekunti - YK:n alueellinen tiedotuskeskus - Finnish. https://unric.org/fi/itsemurha-joka-40-sekunti/.
        (6) Tilastoja ja tietoja | Surunauha ry. https://surunauha.net/lukemista/tilastoja-ja-tietoja/.
        (7) undefined. http://www.stat.fi/til/ksyyt/2020/ksyyt_2020_2021-12-10_kat_007_fi.html.
        (8) undefined. http://www.stat.fi/til/ksyyt/2019/ksyyt_2019_2020-12-14_kat_007_fi.html.
        (9) Tilastokeskus - 6. Itsemurhien määrässä kasvua edellisvuosista. https://www.stat.fi/til/ksyyt/2017/ksyyt_2017_2018-12-17_kat_006_fi.html.

Suosittelen tuota Mieli Suomen Mielenterveysseura ry.n palvelua.

MIELI Suomen Mielenterveys ry on suomalainen yhdistys, jonka tehtävänä on edistää mielenterveyttä ja tarjota tukea kriisitilanteissa. Se on yksi maailman vanhimmista toimivista mielenterveysalan kansa…

Seura oli nimeltään "Mielenvikaisuuden torjuntayhdistys" kun se perustettiin.

• Anonyymi
        Perisyntinen- kirjoitti:

Suosittelen tuota Mieli Suomen Mielenterveysseura ry.n palvelua.

MIELI Suomen Mielenterveys ry on suomalainen yhdistys, jonka tehtävänä on edistää mielenterveyttä ja tarjota tukea kriisitilanteissa. Se on yksi maailman vanhimmista toimivista mielenterveysalan kansa…

Seura oli nimeltään "Mielenvikaisuuden torjuntayhdistys" kun se perustettiin.

Ja kirkkokin on pirun torjunta bunkkeri, kuten isoisäni tapasi sanoa.

• Anonyymi

Olen jo vanha ateisti ja onneton mutta en tee itsemurhaa, vaikka elämällä ei ole minulle enää muuta annettavaa kuin ruoka, vaatteet ja koti.

• Anonyymi

Paljon sinulla on vielä jäljellä
        Oletko koskaan ajatellut kuinka paljon voit vielä menettää ,?
        Liikuntakyky, näkö ,kuulo,syöminen,juominen,virtsan ja ulosteen pidätyskyky jne...

• Anonyymi

Näin aluksi haluan luonnollisesti kiittää sinua ylennyksestäni palstafilosofiksi, se on suuri kunnia.

Ja vielä siitäkin, kun irrotit pari lausetta asiayhteydestään,

Se oli vain hatusta vedetty esimerkki illuusioiden tärkeydestä, miten hitossa sait sellaisen käsityksen, että haluaisin jokaiselle tuon saman illuusioin, että itsemurhatkin vähenisivät?

Töötti tööt!

• "Näin aluksi haluan luonnollisesti kiittää sinua ylennyksestäni palstafilosofiksi, se on suuri kunnia."

Kerroit kaikille, jottei pienintäkään epäilystä jäisi, että järjen lisäksi myös sarkasmitutka puuttuu.

"Ja vielä siitäkin, kun irrotit pari lausetta asiayhteydestään..."

No täydennä toki, jotta siitä saisi järkevän.

• Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

"Näin aluksi haluan luonnollisesti kiittää sinua ylennyksestäni palstafilosofiksi, se on suuri kunnia."

Kerroit kaikille, jottei pienintäkään epäilystä jäisi, että järjen lisäksi myös sarkasmitutka puuttuu.

"Ja vielä siitäkin, kun irrotit pari lausetta asiayhteydestään..."

No täydennä toki, jotta siitä saisi järkevän.

Johan mä sen olen pari kertaa ilmaissut, että kyse on illuusiosta, joka kuitenkin voidaan nähdä jopa tarpeellisena, jos se antaa ihmisille voimia selviytyä tässä kovassa maailmassa, kuten Marxkin taisi todeta, sitä oopiumia kansalle.

Säälihän se Dawkinskin sitä uskovaa, kun sanoi hänen elävän illuusiossa, sanoi, että uskoo kuitenkin hänen vilpittömyyteensä. ottaisit oppia Dawkinsista.

• Anonyymi kirjoitti:

Johan mä sen olen pari kertaa ilmaissut, että kyse on illuusiosta, joka kuitenkin voidaan nähdä jopa tarpeellisena, jos se antaa ihmisille voimia selviytyä tässä kovassa maailmassa, kuten Marxkin taisi todeta, sitä oopiumia kansalle.

Säälihän se Dawkinskin sitä uskovaa, kun sanoi hänen elävän illuusiossa, sanoi, että uskoo kuitenkin hänen vilpittömyyteensä. ottaisit oppia Dawkinsista.

"Johan mä sen olen pari kertaa ilmaissut, että kyse on illuusiosta..."

Et taida paljoa ymmärtää maailmasta, jos kuvittelet, että ainoastaan illuusiot pitävät meidät hengissä ja estävät meitä ihmisiä tappamasta itseään. Ei maailmankuva ole mikään illuusio vaan se perustuu tietoon eli hyvin perusteltuihin uskomuksiin. Uskovaisilla nuo uskomukset on varmaan hyvin perusteltuja itselle, mutta ulkopuolisen silmissä ne perustelut ovat kognitiivisesti vääristyneitä aivan kuin Mortonin demoni olisi olkapäällä suodattamassa kuuppaan uskomuksia tukevia havaintoja ja poistamassa uskomuksia vaarantavat havainnot.

• Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

Et taida paljoa ymmärtää maailmasta, jos kuvittelet, että ainoastaan illuusiot pitävät meidät hengissä ja estävät meitä ihmisiä tappamasta itseään. Ei maailmankuva ole mikään illuusio vaan se perustuu tietoon eli hyvin perusteltuihin uskomuksiin. Uskovaisilla nuo uskomukset on varmaan hyvin perusteltuja itselle, mutta ulkopuolisen silmissä ne perustelut ovat kognitiivisesti vääristyneitä aivan kuin Mortonin demoni olisi olkapäällä suodattamassa kuuppaan uskomuksia tukevia havaintoja ja poistamassa uskomuksia vaarantavat havainnot.

Missä hitossa taas väitin, että illuusiota tarvitaan pitämään meitä hengissä, sanoin niiden vain antavan merkitystä ja tarkoitusta elämällemme tässä kovassa maailmassa.

Täytyy ymmärtää. että kaikki ihmiset eivät ole niin kuin sinä olet. Jos olet syntynyt fiksuksi, hyvään perheeseen, niin eikö ole aika todennäköistä, että sinulla on silloin myös hyvin selkeä, jopa itsestään selvänä pitämäsi maailmankuva?

Jos synnytkin johonkin alkoholistiperheeseen, sinusta tulee narkkari, ja kuolet yliannostukseen 25-vuotiaana?

Hatusta vedetty esimerkki taas, mutta olettaisin tuollaista tapahtuneen jopa oikeastikin.

Enhän minä mitään ymmärrä, sovitaan sitten niin...

• Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

Mulla on ihan normaalit sukulaiset, ja tututkin, vain muutamasta voin sanoa, heidän olevan kallellaan kristinuskoon, vain muutamalla voisin sanoa olevan siis jonkinlainen illuusio, vaikka sitäkin voimme aina pohtia, onko meillä kaikilla todellisuudessa vain jonkinlainen illuusio todellisuudesta, enemmän tai vähemmän, itse uskaltaisin väittää ainakin vähän jotain sinne suuntaan.

Luet ihan päin honkia, että vain illuusiot pitävät meidät hengissä, ei vain, vaan myöskin.

Ihan mahdotonta tuo asioiden väärinkäsittäminen, teetkö sen tahallasi, vai tiedostamatta?

• Anonyymi

Nuorten itsarit ovat kyllä varma merkki siitä että puuttuu hengellinen henkinen konteksti elämässä. Pienet murheet saavat eri mittasuhteet kun omaa mieltä huumataan päihteillä. Herkät ihmiset kolmas muuttuja ja synkistää tilastoja.

Kun elämä on kunnossa niin että perusasiat ovat ruodussa. Ihminen myös henkistyy. Kiitollisuus omalle elämälle on se syy. Kodittomuus ei kuulu joukkoon mutta siihen liittyvät aina päihteet.

• Anonyymi

Joo, mutta että kun ihminen on ateisti ei se tarkoita että huumaisi itsensä päihteillä ja jakaisi nuorille huumeita. Voi olla muuten vaan kunnon ihminen. Tiedän sen sijaan nuoria miehiä jotka ovat löytäneet jeesuksen avuksi alkoholiongelmaansa ja pian sen jälkeen tappaneet itsensä. Ateistia on helppo syyttää ja mustamaalata, totuus on joskus raamatuntekstiä ihmeellisempi.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo, mutta että kun ihminen on ateisti ei se tarkoita että huumaisi itsensä päihteillä ja jakaisi nuorille huumeita. Voi olla muuten vaan kunnon ihminen. Tiedän sen sijaan nuoria miehiä jotka ovat löytäneet jeesuksen avuksi alkoholiongelmaansa ja pian sen jälkeen tappaneet itsensä. Ateistia on helppo syyttää ja mustamaalata, totuus on joskus raamatuntekstiä ihmeellisempi.

Korrelaatio uskonnollisuuden ja ateismin välillä

• Perisyntinen- kirjoitti:

Korrelaatio uskonnollisuuden ja ateismin välillä

On olemassa tutkimuksia, jotka osoittavat, että uskonnollisuuden ja älykkyyden (tai koulutustason) välillä on yhteys². Yksi tutkimus ehdottaa, että uskonnolliset ihmiset saattavat luottaa enemmän intuitioon kuin loogiseen ajatteluun¹. Tämä ei välttämättä tarkoita, että uskonnolliset ihmiset olisivat vähemmän älykkäitä, vaan että he saattavat suoriutua huonommin tehtävissä, joissa intuitio ja logiikka ovat ristiriidassa¹.

Toisaalta, on myös tutkimuksia, jotka osoittavat, että korkeampi koulutustaso voi lisätä uskonnollista osallistumista ja korostaa uskonnon merkitystä päivittäisessä elämässä³.

On tärkeää huomata, että sekä uskonnollisuus että älykkyys ovat monimutkaisia käsitteitä, jotka sisältävät monia erilaisia muuttujia. Niiden välinen yhteys voi vaihdella suuresti eri kulttuurien ja yksilöiden välillä².

(1) Religiosity and intelligence - Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence.
        (2) Are Religious People Really, On Average, Less Smart than Atheists?. https://neurosciencenews.com/religion-atheism-intelligence-8391/.
        (3) Religiosity and education - Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_education.

• Anonyymi
        Perisyntinen- kirjoitti:

On olemassa tutkimuksia, jotka osoittavat, että uskonnollisuuden ja älykkyyden (tai koulutustason) välillä on yhteys². Yksi tutkimus ehdottaa, että uskonnolliset ihmiset saattavat luottaa enemmän intuitioon kuin loogiseen ajatteluun¹. Tämä ei välttämättä tarkoita, että uskonnolliset ihmiset olisivat vähemmän älykkäitä, vaan että he saattavat suoriutua huonommin tehtävissä, joissa intuitio ja logiikka ovat ristiriidassa¹.

Toisaalta, on myös tutkimuksia, jotka osoittavat, että korkeampi koulutustaso voi lisätä uskonnollista osallistumista ja korostaa uskonnon merkitystä päivittäisessä elämässä³.

On tärkeää huomata, että sekä uskonnollisuus että älykkyys ovat monimutkaisia käsitteitä, jotka sisältävät monia erilaisia muuttujia. Niiden välinen yhteys voi vaihdella suuresti eri kulttuurien ja yksilöiden välillä².

(1) Religiosity and intelligence - Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence.
        (2) Are Religious People Really, On Average, Less Smart than Atheists?. https://neurosciencenews.com/religion-atheism-intelligence-8391/.
        (3) Religiosity and education - Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_education.

Uskonnollisuutta kutsutaan myös hengellisyydeksi, ja on myöskin henkisyys, joka ei ole sama asia, kuin hengellisyys, vaikka ne usein toisiinsa sekoitetaankin.

Henkisyys oli olemassa jo ennen uskontoja. Kaikki ihmiset ovat henkisiä, vaikka eivät olisi hengellisiä laisinkaan.

Uskonnollisuus on myös pitkälti sosiaalista kanssakäymistäkin, tai laumakäyttäytymistä, yhteisiä rituaaleja, jotka vahvistavat ryhmän välisiä siteitäkin.

Minulle uskonnollisuus on ontto, tyhjää, ja keinotekoista, valitettavasti.

Mielestäni uskontoja ei enää edes tarvita, ne ovat vain jakaneet ihmiskuntaa. Ne ovat olleet henkisyyden kainalosauvoja massoille, jotka eivät ymmärrä asioita kovinkaan syvällisesti, eivätkä edes välitä tietää niitä syvällisesti, raha ja valta ovat kiinnostavampia.

• Anonyymi

itsemurha on kuin usko jumalaan , yhtä mielisairas ajatus 🤔

• Anonyymi

Eutanasia pitäisi olla laillista itsemurhat vähenisivät. Esim. suolistosyöpää sairastaville tulisi antaa mahdollisuus eutanasiaan eli armokuolemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eutanasia pitäisi olla laillista itsemurhat vähenisivät. Esim. suolistosyöpää sairastaville tulisi antaa mahdollisuus eutanasiaan eli armokuolemaan.

Eutanasia onkin myös Ateistin mieleen, kovien tuskien lopettaminen kun ei toivoa potilaalla enää ole.

• Anonyymi kirjoitti:

Eutanasia onkin myös Ateistin mieleen, kovien tuskien lopettaminen kun ei toivoa potilaalla enää ole.

Miksi se on ateistin mieleen? Onko eutanasia eettisesti moitittavaa koska jumalat sanoo niin ja koska ateisti ei usko jumaliin niin ateistin täytyy kannattaa eutanasiaa?

Eutanasiaan liittyvät eettiset valinnat pitäisi tehdä faktojen perusteella. Jos ihminen on parantumattomasti sairas eikä toipumiseen ole mitään mahdollisuuksia eikä kipuja voida lievittää niin silloin eutanasia täysissä järjissä olevan vapaaehtoisena valintana olisi eettisesti hyväksyttävää.

Toisaalta eutanasian hyväksyminen voisi heikentää palliatiivisen hoidon kehitystä kun potilaan odotetaan pyytävän eutanasiaa eikä kehitykseen ja hoitoon tarvitse tuhlata rahaa. Täysissä järjissä oloaakaan ei voi aina varmistaa ja saattaisi käydä niin, että paranemismahdollisuuksista huolimatta potilas haluaa eutanasian ja se hänelle tehdään.

Eettisiä valintoja ei siis voi tehdä yksioikoisesti jumalilla perustelemalla, mutta ei myöskään puhtaasti faktoista voi johtaa päätöstä. Siksi naturalistinen eettisyys vai oliko se eettinen naturalismi, ei voi kertoa, mitä pitäisi tehdä kuten ei jumalatkaan.

• Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

Miksi se on ateistin mieleen? Onko eutanasia eettisesti moitittavaa koska jumalat sanoo niin ja koska ateisti ei usko jumaliin niin ateistin täytyy kannattaa eutanasiaa?

Eutanasiaan liittyvät eettiset valinnat pitäisi tehdä faktojen perusteella. Jos ihminen on parantumattomasti sairas eikä toipumiseen ole mitään mahdollisuuksia eikä kipuja voida lievittää niin silloin eutanasia täysissä järjissä olevan vapaaehtoisena valintana olisi eettisesti hyväksyttävää.

Toisaalta eutanasian hyväksyminen voisi heikentää palliatiivisen hoidon kehitystä kun potilaan odotetaan pyytävän eutanasiaa eikä kehitykseen ja hoitoon tarvitse tuhlata rahaa. Täysissä järjissä oloaakaan ei voi aina varmistaa ja saattaisi käydä niin, että paranemismahdollisuuksista huolimatta potilas haluaa eutanasian ja se hänelle tehdään.

Eettisiä valintoja ei siis voi tehdä yksioikoisesti jumalilla perustelemalla, mutta ei myöskään puhtaasti faktoista voi johtaa päätöstä. Siksi naturalistinen eettisyys vai oliko se eettinen naturalismi, ei voi kertoa, mitä pitäisi tehdä kuten ei jumalatkaan.

Lääkäri vastasi, että hänen tehtävänsä on parantaa, ei tappaa.

Sitten kun itse tuntee sietämätöntä tuskaa joka hetki, niin ehkä mieli voi muuttua.

Ongelmatonta ei ole tietenkään mikään, aika monta mielipidettäkin pitäisi ensin kuunnella, ennen kuin päätös tehdään. Jos sittenkin mieli muuttuisi, varsinkin jos eutanasian haluaa psykosomaattisista syistä.

Ihmeparantumisia harvemmin ´tapahtuu somaattisella puolella, Onhan sekin aina mahdollista, että tulee juuri viime hetkellä lääketieteellinen läpimurto, joka parantaa vaivan, vaikka se harvinaista varmaan onkin, hyvää tuuria enemmänkin.

Ikäloppujen kohdalla tilanne lienee jo fataalinen, mitään helpotusta ei ole, eikä enää tule, päästäkää minut jo pois täältä!

Hauska nähdä, miten koko asiayhteydestään irti repäisty, hatusta vedetty juttuni alkoi elää aivan omaa elämäänsä. Että olisin sitä mieltä, että pakkohan sitä on uskoa, ettei tee itsariakaan. Just joo!

• Anonyymi kirjoitti:

Lääkäri vastasi, että hänen tehtävänsä on parantaa, ei tappaa.

Sitten kun itse tuntee sietämätöntä tuskaa joka hetki, niin ehkä mieli voi muuttua.

Ongelmatonta ei ole tietenkään mikään, aika monta mielipidettäkin pitäisi ensin kuunnella, ennen kuin päätös tehdään. Jos sittenkin mieli muuttuisi, varsinkin jos eutanasian haluaa psykosomaattisista syistä.

Ihmeparantumisia harvemmin ´tapahtuu somaattisella puolella, Onhan sekin aina mahdollista, että tulee juuri viime hetkellä lääketieteellinen läpimurto, joka parantaa vaivan, vaikka se harvinaista varmaan onkin, hyvää tuuria enemmänkin.

Ikäloppujen kohdalla tilanne lienee jo fataalinen, mitään helpotusta ei ole, eikä enää tule, päästäkää minut jo pois täältä!

Hauska nähdä, miten koko asiayhteydestään irti repäisty, hatusta vedetty juttuni alkoi elää aivan omaa elämäänsä. Että olisin sitä mieltä, että pakkohan sitä on uskoa, ettei tee itsariakaan. Just joo!

"Hauska nähdä, miten koko asiayhteydestään irti repäisty, hatusta vedetty juttuni alkoi elää aivan omaa elämäänsä."

Niin, sinähän tosiaan väitit, että vain jumalailluusiot estävät meitä tekemästä itsemurhaa alle 25 -vuotiaana.

• Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

"Hauska nähdä, miten koko asiayhteydestään irti repäisty, hatusta vedetty juttuni alkoi elää aivan omaa elämäänsä."

Niin, sinähän tosiaan väitit, että vain jumalailluusiot estävät meitä tekemästä itsemurhaa alle 25 -vuotiaana.

Hahaha!!!

Joo, just joo...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hahaha!!!

Joo, just joo...

Kyllä se vaan on niin, että noin väitit. Väitit, että jumalailluusio on hyvä ja jos sitä ei ole niin se on huono juttu ja ihminen tappaa itsensä alle 25 -vuotiaana. Huomaa se, ettet käyttänyt konditionaalia (saattaisi tappaa tai itsemurhien mahdollinen syy voi olla uskonnottomuus). Sanoit implisiittisesti sen [itsemurhan] olevan ehdottomana vaihtoehtona jumaluskolle.

• Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

Niin, kun nyt vähän muistelin sitä käymäämme keskustelua, niin luulin vaan, että asia tuli selväksi, kun sen itsekin totesit niin olevan, sanoit vaan, että on se helvatan säälittävää kuitenkin. Itse en ole yhtä julma, suhtaudun empaattisesti tähän keissiin ja uskoviin yleensäkin, niin teki Dawkins myös siinä videolla minkä laitoit, hän oli hyvin surullisen näköinen sanoessaan, että uskovat elävät harhassa, ja sanoi vielä, että uskoi kyllä uskovan vilpittömyyteen.

Hiffasit tasan tarkkaan mitä ajoin takaa, en vaan nyt oikein itse hiffaa miksi aloit esittää tätä koko showtasi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se vaan on niin, että noin väitit. Väitit, että jumalailluusio on hyvä ja jos sitä ei ole niin se on huono juttu ja ihminen tappaa itsensä alle 25 -vuotiaana. Huomaa se, ettet käyttänyt konditionaalia (saattaisi tappaa tai itsemurhien mahdollinen syy voi olla uskonnottomuus). Sanoit implisiittisesti sen [itsemurhan] olevan ehdottomana vaihtoehtona jumaluskolle.

Kukas sinä olet, mistä erotat meidät anonyymit toisistaan, koko juttu on ihan toisessa ketjussa.

Hardis hiffasi koko jutun saman tien, kuten tuossa vieressä sanon. En jaksa kopioida sitä kokonaisuutta nyt tähän, koska asia tulee täysin selväksi siinä alkuperäisessä yhteydessään, siinä ei ole mitään tulkinnanvaraa, ellei sitten luetun ymmärtämisessä ole jotain ongelmaa?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      136
      3512
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      39
      2763
    3. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      40
      2566
    4. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2535
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2508
    6. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      116
      1885
    7. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      318
      1575
    8. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1498
    9. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      315
      1398
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      66
      1258
    Aihe